Lada 2105
autobedrijf
68,-
76,-
79,-
Shell helpt
AUTO abc
s
Rijexamen nieuwe stijl
ook in Goes ingevoerd
VAN DAMME
GOEDHART
SHELL ZELF TANK STATIONS
M. DE DREU EN CO. B.V
BflVAC AAN
Theoretisch examen aan de hand van dia's
adverteren
is
"bekend
"blijven
Autobedrijf Wondergem en Melse
DE NIEUWE
v.a. 14-495.—
Louisse Auto b.v. 1H
de faam - de vlissinger
Woensdag 18 januari 1984
Tijdelijk t/m 15 februari a.s. voor
de super de luxe speciale prijs van:
Inplaats van 12.940.—
Prijs incl. B.T.W. Geheel wegklaar, getectyleerd, radio' en
metalliclak. (Alleen geldig voor Jumbo's, bij ons uit voor
raad).
Inruil - financiering en particuliere leasing mogelijk. Vraag
vrijblijvend een proefrit aan bij:
AUTOBEDRIJF
Saab - Seat-dealer voor Walcheren
tel. 01184-15220
AUTOBEDRIJF
biedt
koop
Kleverskerkseweg 9a, Middelburg
Tel. 01180-36248, b.g.g. 27029
Opeens rijdt hij overal.
GEBRUIKTE WAGENS
Wegens omstandigheden te koop
SUBARU 1600 GLF 4 drs.
M. de DREU en Co BV
(Speciale Najaars Aanbieding)
145SR 13 TL voor o.a.
Fiat Peugeot
en Renault
155SR 13 TL voor o.a.
Datsun,
Volkswagen,
Opel en Honda
165SR 13 TL voor o.a. Ford,
Opel, BMW en
Toyota
"t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg.
"Statenlaan", Statenlaan 244, Middelburg
'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke.
SB0VAG GARAGE ALEXANDER S
AUTOSCHADE CASTEL I
voor alle autoschade
AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
Motorcraft I
TISSINK BANDEN BV
"GOUDEN KOETS TE WATER"' NAAR MUSEUM
AUTOBEDRIJF
Zusterstraat 34 tel. 01180-1 2927
Middelburg (centrum)
SUBARU DEALER
Wissenkerke 01107-1477
Opel Ascona 1 600 S 4-drs. LPG1 982
Opel Ascona 1 900 aut1 9791
Opel Kadett C1 978
Opel Kadett City1978]
Opel Kadett Stat.car 3-drs. 1300 LPG1981
2x Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1300....'81 /1982
Opel Manta 20S Combi Coupé1979
Opel Rekord 20S 4-drs. LPG1978
Opel Rekord 20S Stat.car 5-drs. Luxe1 981
Ford Escort 1 300 GL19 7 7-1 9801
Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1978
Ford Taunus 1600 L Stat.car1979
VW Golf Diesel 1982
VW Golf 1980|
Peugeot 504 GL 1977
Renault 5 TL1978
Renault 4 GTL1978
Honda motor CB 900 F2 1982
Simca 1 308 GLS 1977
Toyota Starlet de Luxe 1980
Datsun Cherry 1200 GL LPG 1979
Opel Ascona 2 Itr. D 1979
Peugeot 305 SR 1979
BMW 31 61981
BMW 320-6 LPG 1980
Fiat Ritmo 65 CL
1982
12500.-
Fiat Ritmo 65 L
1982
1 1 500
Fikat Ritmo 75 CL
1980
9500.-
Fiat Ritmo diesel
1980
9000.-
Fiat 127
1981
8750.-
Fiat 127
1979
6500 -
Opel Ascona 1.9
1 980
1 1500.-
Opel Kadett
1978
7250.-
Opel Kadett Coupe
1979
9000.-
Saab 99
1 981
Saab 900 4 drs
1 981
Saab 900 3 drs Turbo
1 981
Saab 900 GLE 4 drs. aut
1983
Saab 900 5 drs. Turbo
1980
5Eni^w/?m
Renault 4 GTL
1980
7750.-
Renault 4 GTL
1978
3250.-
Lada 1 500 Station
1978
3250.—
Datsun cherry
1981
10750.-
Rover 3500
1979
1 1500.-
Citroen 2CV6 spec
1981
6950.-
Mini 850
1979
5750.-
Mini 850
1979
5500.-
Mini Clubman Estate
1978
5500.-
Hyundai Pony
1980
7250.-
Ford Taunus Ghia
1980
9900.-
Austin Allegro 1 500
1977
1 750.-
Renault 30 TS LPG
1977
2500.-
TE
Toyota Carina 4-drs. LPG1981
VW Golf LS1980
Datsun Bluebird 1.8 GL 4-drs. LPG1980
Opel Kadett C1979
Opel Rekord 1.9 2-drs1979
Toyota Corolla Sportswagon1980
Fiat 128 1300 CL 2-drs1978
Audi 100 LS Avant1978
Mazda 3231978
Ford Escort 1.3 automaat1978
Renault 5 TS Monte Carlo1978
Toyota Carina 4-drs. LPG1978
Datsun Sunny Coupé1979
Datsun Cherry 100A1976
De Lada 2105. Geen wonder voor zo n
hartveroverende auto met zoveel pluspunten
voor zo n lage prijs. Heel wat mensen die uit
duurdere merken overstapten op Lada 2105
zijn erachter gekomen dat ze er niet op
achteruit gingen.
Lada al v.a. 10.325 inkl. BTW. Af Groningen
Middelburg, Noordmonsterweg' 4, 01180-36815
Vlissingen, Gildeweg 33, 01184-18851
LADA/ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN
bouwjaar april 1983 kleur: goldmetallic
met radio/cassette, matten enz. 5000 km.
CITROËN GSA 43.000 km
HYUNDAI PONY 1400 GLS 25.000 km
SUBARU 1600 DL 50.000 km
VW GOLF MX met gasinstall. 65.000 km
FORD ESCORT 1300 GL 54.00 km
PEUGEOT 304 GLD DIESEL 72.000 km
SIMCA 1100 LX
HONDA CIVIC 1200 43.000 km
PEUGEOT 104 GL
1981
1982
1979
1979
1979
1979
koopje 1976
1979
1978
3 mnd. garantie.
HYunoni
eenvoudig uniek
Als ervaren oud FORD-DEALER leveren
wij nog steeds originele FORD
ONDERDELEN en geven wij u ook de
unieke FORD-SERVICE aan uw auto.
Autobedrijf
Zusterstraat 34 Middelburg
tel. 01180-12972
Banden buitenkans
bij ons
Zolang de voorraad strekt.
Gratis montage.
Gratis balanceren.
Staalbanden met kwaliteitsgarantie.
Opel Kadett Berlina 13 S5-drs. I98I
Opel Kadett Berlina 2-deurs
donkerbruin33.000 km 1981
Opel Ascona 16S 4-drs. Luxus34.800 km 1982
Onel Ascona I6S 5-drs28.500 km 1982
Opel Ascona lóS 2-drs. (nw model) rood 1981
Opel Ascona I6N99.000 km 1977
Opel Ascona I9N LPGblauw 1980
Opel Manta82.000 km 1977
Opel Rekord 20S LPG99.500 km 1981
Opel Rekord 2.3 Diesel1979
Opel Kadett 12 N rood3-drs. 1982
Opel Kadett 13 S Spec, blauw 3-drs. 1981
Opel Ascona 16 S beige 4-drs. 1982
Citroen GSA Clubblauw 1980
Renault 5 TLrood 1982
Ford Fiesta 1100 1 zilvergrijs47.000 km 1979
Ford Taunus 1600 L 2-deurs
rood metallic54.000 km 1978
Talbot Horizon 1.5 GI.S 5-deurs
brum LPG75.000 km 1979
V W Golf Extra 35.000 km 1980
VW Derby GLS groen1980
Volvo 245 GLI Kombi1980
Kalverstraat 1. 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851
Alexander Goqelweq 18, Vlissingen
Gogelweg
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
plaat en overzet plaatwerk
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherste/ en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan-
schade
Tel. 01 180-27261
C^vrd^)
Voor al uw
Ford onderdelen
i
Autobedrijf Joosse
Gildeweg 20 - Vlissingen
MIDDELBURG
Kinderdijk 64-66 I Gildeweg 7 (bij Miro)|J
l.'.IM!H<l!lTel. 01180-275021Tel. 01184-15141
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141
De Koninklijke Marine is
een traditie van meer dan
anderhalve eeuw kwijt: Het
oudste vaartuig, de konink
lijke 'chaloupe" - oftewel de
Koningssloep - is definitief
op het droge. Na een gron
dige restauratie heeft de in
1818 gebouwde sloep, die
de bijnaam had "de gouden
koets te water", vanwege
het vele bladgoud, een
plaatsje gekregen in het
Scheepvaartmuseum in
Amsterdam. Daar zal het
kostbare scheepje in een
speciale zaal door het pu
bliek te bewonderen zijn.
Napoleon
De direkte aanleiding om
de koningssloep te bouwen
was een bezoek van Napo
leon aan ons land. Op het
programma stond een vaar
tocht en in allerijl werd toen
in Amsterdam èn in Rotter
dam een sloep gebouwd,
mooi genoeg om de keizer
te vervoeren. De Rotter
damse sloep vertoonde al
spoedig gebreken: dat
kwam door de overhaaste
bouw en het gebruik van
nat en ongeschikt iepen
hout.
Nog hetzelfde jaar begon
men aan een nieuwe en die
was in 1818 klaar. Dertig
jaar later, toen de Rotter
damse marinewerf werd
opgeheven (1851) werd de
Koningssloep naar de
hoofdstad overgebracht.
De Amsterdamse sloep ging
naar de Lijnbaan en bleef in
gebruik voor het vervoer
van touwwerk. De huidige
sloep is dus de Rotterdam
se.
Ingewikkeld ceremonieel
Er hebben heel wat vorsten
van de sloep gebruik ge
maakt. waaronde rkoning
Willem 11 en koning Willem
III. Koningin Wilhelmina
voer er voor het eerst in bij
een vloot revue op het Hol
lands Diep (1898) later
hebben tal van bezoekende
staatshoofden ermee geva
ren. Koningin Juliana had
echter niet zoveel plezier in
het zeventien-en-een-halve
meter lange pronkstuk. Het
varen met de sloep volgens
de traditie van de Marine
gaf een enorme rompslomp.
Ze moest worden geroeid
door 18 adelborsten, die
tussen elke riemslag drie
tellen moesten rusten; ver
der waren er allerlei inge
wikkelde voorschriften voor
het brengen van eerbewij
zen-bij het in- en uitstappen-
van leden van de konink
lijke familie en hoogwaar
digheidsbekleders. En dan
had men nog zijn eigen
eisen. Koning Willem 111
wilde bijvoorbeeld uitslui
tend geroeid worden door
personeel van de werf met
een baard! De laatste keer
dat de sloep gebruikt werd
was bij het zilveren huwe
lijksfeest van Koningin Ju
liana en Prins Bernhard in
1962. Maar het staatsie
vaartuig past niet meer in
deze tijd. en toen Koningin
Beatrix van het gebruik er
van afzag, ging het scheepje
uit de vaart en is de marine
een traditie armer.
Maar nu zullen in het
Scheepvaartmuseum in
Amsterdam, waar de sloep
vanaf eind december 1983
te bewonderen is, heel wat
mensen kur.nen genieten
van de aanwezigheid van
deze fraaie sloep. Wal naast
het bladgoud vooral opvalt,
is het galjoen (de achter-
spiegel) dat wordt ingeno
men door een beeldengroep
waarin als centrale figuur
Neptunus zit, in een schelp
die wordt voortgetrokken
door zeepaarden en is ge
flankeerd door Tritons.
Ook in Goes is begin deze maand het nieuwe theoretische examen voor
het rijbewijs ingevoerd. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid
heeft het oude systeem vervangen door een computer. Examenkandida
ten krijgen voortaan een serie van 70 dia's te zien met verkeerssituaties.
Door een simpele druk op de knop ja of nee - moeten ze aangeven wat
goed of fout is. 'n Kwartier erna is de uitslag van de test bekend en weet
de kandidaat of de weg openstaat naar het praktijkexamen. Want men
legt in 't vervolg eerst zijn theoretische gedeelte af en wie er voor slaagt
mag voor zijn praktijk op.
De invoering van de computer bij
het rijexamen heef nogal wat ve
randeringen gebracht. Voorheen
werd het theoretische rijexamen
veelal afgedaan in een achter-
zaaltje van 'n café of andere loka
liteit. Hel CBR heeft thans de be
schikking gekregen over een aan
tal moderne en speciaal ingerichte
lokalen. De kandidaten die in
Goes theorie afleggen moeten te
recht bij het nieuwe NS-station.
Daar heeft het CBR een flinke
moderne ruimte gehuurd, waar de
apparatuur staat opgesteld, (zie
foto).
Het examen-nieuwe-stijl moet
worden afgelegd door iedereen
die zich na 31 december j.l. voor
het examen heeft opgegeven. In
Goes zijn inmiddels de eerste
kandidaten geslaagd. Het nieuwe
theorie-examen is veel meer
praktijkgericht dan voorheen. De
70 te beoordelen dia's geven' da
gelijkse verkeerssituaties weer en
de kandidaat krijgt te beoordelen
wat hem in die situatie te doen
slaat. Ja of.nee: zo luidt de keuze
en via een druk op de knop op het
(afgeschermde) paneel kan men
het antwoord geven. Wie 60 of
meer goede antwoorden geeft is
geslaagd. Althans voor dït ge
deelte van het rij-examen. Want
daarna pas kan men zijn prakti
sche rij proef gaan afleggen. Zowel
in dc kring van rijschoolhouders
als binnen het CBR staat men po
sitief tegenover dit examen nieu
we stijl. Ook het theoretische ge
deelte is thans veel meer praktijk-1
gericht en de kandidaat dient si
tuaties te beoordelen. Wie voor
heen een goed geheugen had,
doch in 't verkeer geen raad wist,
zal 't er overigens ongetwijfeld
moeilijker mee krijgen. Vroeger
gebeurde 't vaak dat een kandi
daat met glans z'n theorie haalde
omdat ie verkeersborden e.d. snel
wist thuis te brengen. Wanneer 't
echter op afrijden aankwam
bracht zo'n kandidaat er ineens
nauwelijks meer iets van terecht.
Het nieuwe theorie-examen voor
komt dat. aldus mensen van het
CBR. Overigens heeft het CBR
een zeer groot aantal verschillen
de dia's in omloop die tijdens het
examen gebruikt kunnen worden:
zo'n 1400. De kans dat kandidaten
al die dia's tevoren al eens te zien
hebben gekregen en op die ma
nier hun stof uit 't hoofd leren is
niet erg groot. Voordeel van de
nieuwe opzet is voorts, dat men
veel sneller dan voorheen herexa
men theorie kan doen. Op maan
dag en dinsdag worden bijvoor
beeld in Goes de theorie-examens
afgenomen en men kan er zo bin
nenlopen met een tevoren ge
kochte kaart om er(her)examen te
doen.