Als gegoten in de gordel-zit SNEEUWKETTINGEN VAST EN ZEKER VAN DAMME automerken ABC S<$ s 1 Wie niet adverteert wordt vergeten mW) jidUiLAXLT' i onna HONDERD DUIZENDSTE AUSTIN MAESTRO GEBOUWD Van onze autoredactie Autobedrijf Wondergem en Melse AD VER TEREN DIJKWEL bv Saab - Seat-dealer voor Walcheren tel. 01184-15220 Saab 900 Turbo 3-deurs1981 Saab 99 GL 4-deurs1982 Saab 900 GLS 4-deurs1982 Saab 900 GLS 4-deurs LPG1982 Saab 900 5-deurs Turbo1980 Saab 900 GLE1983 NIEUWE SEAT RONDA vanaf 13.995,— Alfa Sud Sprint198 Alfa Sud1979 Citroen 2CV61981 Fiat Ritmo 65 CL1982 Fiat 1271981 Fiat 131..1980 Opel Kadett Coupé1979 Opel Kadett 2-drs1978 Opel Ascona 1.91980 Hyundai Pony1980 Renault 4 GTL1978 Renault 30 1977 Mini Clubman Estate1978 Ford 1.6 Ghia1980 Rover 35001979 Allegro 1500 1981 Fiat Ritmo 75 CL1980 Renault 4 GTL1980 2CV61980 Simca 13081979 Lada Stationcar1978 AOVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERB0UWEN ADVERK0PEN ADVERTENTIE DE'yLISSINGER OQ rn >i i fn 5 30 Co a Co s 5 s: ca fn 30 N c: O O rri AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 OCCASIONS BOVEN 5.000 - AUTOBEDRIJF KLIP AUTOBEDRIJF RIJK BV I 1 AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. t DIJKWEL BV CITROËN 01 180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF BERBO FA. DE DREU CO LADA GARAGE RENTON DIJKWEL BV RENAULT DIJKWEL BV AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST f WONDERGEM MELSE AUTOBEDRIJF CEVAAL S AUTOBEDRIJF CEVAAL TOYOTA Middelburg 01 180 12865 Gildeweg 1 3 Vlissingen 01 184-129'! 6 Auto-Poppe Walcheren B.V. Volvo mazoa Autobedrijf Van Fraassen b.v. Zoals dagelijks te zien is, verschillen de mensen heel wat van elkaar wat betreft postuur en grootte. De auto-ontwerpers moeten het hen allemaal, groot of klein, naar de zin proberen te maken. Zo zijn er wat de stoelen betreft verschillende aan passingsmogelijkheden en van de veiligheidsgordels weet men. dat het percenta ge van diegenen, die ze ge bruiken. sterk afhankelijk is van de gemakkelijke "zit". Gordels die verdraaien en trekken en de bestuurder in enigerlei vorm hinderen worden vaak tegen de voorschriften in niet ge bruikt, zo wijst de praktijk uit. Met deze wetenschap in hel achterhoofd hebben Volks wagen en Audi het gordel- slot van de wagenvloer naar de stoel verplaatst, zodat de gordelbevcstiging met de stoel mee naar voren en naar achteren beweegt. Hiermee wordt, onafhan kelijk van de zitpositie. steeds een niet hinderlijke positie van de driepunts gordel bereikt. Zo is de nieuwe Audi 1000 door de juiste bcvesttigingsplaats van hel bovenste hoekpunt voor de gordel aan de por tierstijl. zoals de afbeeldin gen aantonen, voor alle li chaamslengten de juiste zit positie gewaarborgd. Grote Audi's kunnen dus zonder problemen ook door korte re personen worden bere den. Wie in hel buitenland op besneeuwde of beijsde we gen moet rijden, mag geen enkel risico nemen met Ne derlandse zomerbanden. Want bij de beoordeling van de schuldvraag bij een ongeluk, is de rijder op zo merbanden vaak in het na deel. Dal'is de raad die thans aan de balies van de reisafdelingen gegeven wordt aan wintersporters die met de eigen auto naar hun beslemming gaan. Het geven van goede raad over neven facetten van de va kantie behoort ook tot de taak van de reisadviseuses. Uit de door de internatio nale verzekeri ngsspeci a 1 is- ten van de bank vergaarde gegevens blijkt dal rijden op zomerbanden de automo bilist juridisch in een nade lige positie kan plaatsen. In Frankrijk. Italië, Zwitser land. Oostenrijk en Duits land rijdt men in de berg gebieden 's winters mini maal op speciale winter handen met grof profiel. In extreme omstandigheden gebruikt men spijkerban den of sneeuwkettingen. Nederlanders zijn niet ge wend aan deze speciale winterhanden. Een belang rijke voorzorgsmaatregel die zij kunnen nemen is het meenemen van sneeuwket tingen. Gebruik die kettingen dan ook en doe dat zo gauw als het maar even nodig lijkt. Want wie. rijdend op zo merbanden. bij een botsing betrokken raakt waarbij ook maar enige twijfel over de schuldvraag bestaat, die verliest voor de meeste rechtbanken ter plaatse "het voordeel van de twij fel". Zo stelt de Duitse wet dat een automobilist onder alle omstandigheden, zowel voor zichzelf als voor zijn voertuig, voor 100$ voor trokken raakt, altijd de schuld krijgt. De neiging de schuld geheel of gedeelte lijk naar de niet passend van banden voorziene au tomobilist te schuiven, is alleen in twijfelgevallen aanwezig. In de wintersportlanden wordt door herkenbare borden aangegeven wan neer het gebruik van sneeuwkettingen verplicht is. Aan de reisbalies wordt echter aan sneeuwvakantie- gangers geadviseerd niet te wachten tot u deze borden ziet. maar in twijfelgevallen -vooral op dalende of klim mende wegen- uit eigen in- tiatief de kettingen om te leggen. zorgen moet hebben getrof fen om noodgevallen de baas te kunnen. Volgens de jurisprudentie is het rijden op zomerbanden op bes neeuwde en beijzelde we gen een inbreuk op dat principe. Immers, zomer banden doen de auto eerder slippen en Verlengen de remweg. Volgens de verzekerings- deskundigen betekent dit nog niet dat wie op zomer banden bij een ongeval be- Austin Rover Ltd. produ ceerde deze maand de 100.000ste Austin Maestro in de fabriek te Cowley (bij Oxford). De introductie van de Maestro in Engeland vond plaats op I maart van dit jaar: in oktober en novem ber arriveerde hij op de markten van continentaal Europa. De Austin Maestro speelt een belangrijke rol in de groei van de Austin Rover Groep, zoals inmiddels op de Britse markt zichtbaar is geworden. Het aantal ver kochte auto's is daar geste gen met 20 procent ten op zichte van vorigjaar, terwijl de totale Britse markt met 15 procent omhoog ging. De Maestro heeft boven dien in Engeland bijgedra gen aan het nieuwe beeld van Austin Rover: een on derneming die betrouwbare auto's bouwt met een dui delijke eigen stijl en goede prestaties, daarbij gebruik makend van de nieuwste produktietechnologie. Cowley's prestaties In Cowley worden intussen reeds de eerste exemplaren gebouwd van de LM II, codenaam van een grotere middenklasse auto, een "notchback" die duidelijke familieverwantschap zal to nen met de Austin Maestro. In het jaar 1981 werden in de fabriek te Cowley 102.400 auto's gebouwd door 12.700 man. In 1983 zal Cowley 198.500 auto's bouwen met 12.600 mede werkers. Dit betekent dus dat het produk tiviteitscrj fer in twee jaar tijd is gestegen van 8 auto's per man per jaar naar 15,8 per man per jaar. Dit betekent bijna een ver dubbeling van de produkti- viteit en het feil is illustra tief voor de efficiency die door de Austin Rover Groep wordt nagestreefd en thans ook bereikt. In 1983 zagen interessante nieuwe produkten het licht, zoals de Austin Maestro, de MG Metro Turbo en de Rover Vitesse. Ook in 1984 zullen verscheidene nieuwe auto's door de Austin Rover Groep worden gepresen teerd. AUTO-AKTUEEL SAAB x»oooooooo« a k a a a Opel Kadett C 1978 Opel Kadett City 19 78 Opel Kadett C aut 197 7 2x Opel Kadett Stat car 5-drs 1 300 LPG 81/1982 Opel Mania 20S Combi Coupé 1979 Opel Rekord 20S 4-drs LPG 1978 Opel Rekord 20S Stationcar de Luxe Caravannov. 1981 Ford Fiesta 1 100 L 1 981 Ford Escort 1300 Gl 1977 -1980 Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1978 Ford Taunus 1 600 L Stat car 1979 Alfa Romeo Giuliëtta 1800 LPG 1 980 VW Golf Diesel GL 19 79 Peugeot 504 GL 1977 Renault 5 TL 1978 Honda motor CB 900 F2 1982 Simca 1308 GLS 197 7 Datsun Cherry 1 200 GL LPG 1979 VW Passat1977 Opel Ascona 2 Itr D 1979 Peugeot 305 SR 1979 BMW 320-6 LPG 1980 Wij wensen U een Voorspoedig Nieuwjaar Renault 4 G IT L P G. 1981 Renault 4 GTL Renault 5 TL. Renault 5 TL Renault 5 TS Renault 5 GTL... Renault 12 TS Renault 14 TL. LS. '80-1981 v.a 1976 1980 1979 1980 1977 TS '77-'78-'79- Renaull 14 GTL1979 Renault 16 TL1976 Renault 16 TX1977 Renault 20 TL. LS. TS '78-'79-'80- Renault 20 GT Diesel1980 Renault 30 TX1980 Citroen Visa GT11-1982 Citroen GSA Club Break1984 Citroen GS en Break '78-'79-'80 v.a. Citroen GSX1978 Fiat 131 Diesel 1980 Ford Escort 1.3 S1974 Ford Taunus 1.6 11978 Mini 10001977 Mini Metro1981 Mitsubishi Colt Gl1981 Peugeot 305 1981 Peugeot 504 Autom1978 Peugeot 504 D Autom1978 Peugeot 505 GR 1980 Simca 1307 1308v.a. 1976 v.a. Simca 1308'77-'78-'80 v.a. Triumph Spitfire1980 V.W. Passat Variant -F L.P.G1977 V.W. Scirocco Autom1975 10.950, 8.950. 1.900, 9.500, 9.9(H). 10.900. 2.9(H). '80 v.a. 4.250.- 9.500,- 1.750,- 4.900,- 81 v.a. 5.900,- 9.800,- 18.500,- 15.500.- 12.900,- 5.500,- 5.900.- 12.500,- 1.200.- 4.900.- 2.900.- 11.900,- 12.500.- 12.500,- 7.500,- 10.500.- 17.500,- 1.500,- 3.500,- 11.500,- 6.500.- 3.900,- Diverse leuke goedkope auto's, o.a.: Renault 5. Renault 12. Renault 16. Citroen GS. Daf. Peugeot 204. Datsun 160B. Citroen Dya- ne. Simca 1000. Fiat 850. Citroen 2CV4 *6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO BLEEM FINANCIERING DIREKT. Gildewe» 16 - Vlissinaen tel. 01184-17130 na 19.00 uur: 01184-64240 V rijdagavond koopavond. Industrieweg 17 Vlissingen 01 184-13434 Industrieweg 27 29 Vlissingen Tel 01 184-14400. b g.g. 01 100-28545 BMW dealer voor Walcheren BLAAS K EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE I Herculesweg 12, Middelburg 01180-12918 fc Off dealer van Pers.- en Bedrijfsauto's ja Êjmum |LJ Industrieweg .1 9 Vlissingen A IMULjÊJ D 1 1 R4-1 7 736 H Veerseweg 1 04 Middelburg Industrieweg 1 7 DAIHATSU Vlissingen 01 184-13434 AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. EJodnS Gerbrandystraat 4 Vlissingen 01 184-65496 Dealer voor Midden-Zeeland official Gildeweg 20. lelefoon 01 1 84 1 94 20 Vlissingen ford dealer Oude Ri|ksweg 60 Telefoon 01 182-1 443 Nieuw- en Si Joosland Off dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel 01 1 84-1 3995 Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 180-12972 Tevens dealer Subaru MYijnocai J S Kalverstraat 1 S WÏ Mlddelbur9 - 01 180-25851 iü O K inruilwagens - leasing l5 Noordmonsterwey4 Middelburg Tel 01 180 3681 5 zastaya TRAMPER VLISSINGEN C.V. Mercuriusweg 29. Vlissingen 01 184-1 9051 AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV Pres Rooseveltlaan 772 Vlissingen Tel 01184-17100 Pres Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 184-19810 Gildéweg 1 6 Vlissingen 01 184-17130 Seis'plein 5 Middelburg 01180-33003 S Autobedrijf Industrieweg 31 Vlissingen Tel 01 184-15220 Klem Vlaanderen 97 I Vh-. Mimen Gildewe» 22 lel. til I84-I96K) I Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1983 | | pagina 14