Austin Maestro: de nieuwe markante middenklasser 68,- 76,- 79,- Shell helpt® SHELL ZELF TANK STATIONS NIETG0ED? arihn AUTO TERUG! AUTO GOES ZUID ALFA ROMEO VAN DAMME de Faam - de Vlissinger Star-pakket gratis Seat Ronda 1.2 GL DZJKWEL bv L. BLAAS Van onze autoredactie THRUST 2 VERBETERT WERELDSNELHEIDSRECORD ad ver teren voor, achter en opzij veilig glas: dag en nacht autoruitenservice Aanbieding demonstratieauto open daken moet je zien als ze dicht zijn, dat kan ook in uw dak! Woensdag 16 november 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER van bougie tol bumper^ wetenswaardigheden uit autoland BLADEREN OP DE WEG! SLIPGEVAAR! GEBRUIKTE WAGENS M. de DREU en Co BV AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 OCCASIONS BOVEN 5.000,- (Speciale Najaars Aanbieding) 145SR 13 TL voor o.a. Fiat, Peugeot en Renault 155SR 13 TL voor o.a. Datsun, Volkswagen, Opel en Honda 165SR 13 TL voor o.a. Ford, Opel, BMW en Toyota "t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg. 'Statenlan', Statenlaan 244, Middelburg 'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke. tèDëi de kortste weg naar de consument in de)/lissingep 2. Fiat dealer-garantie. 3. 6 maanden omruil-garantie. Fiat 127 L 3-drs8.500- Fiat 127 Super 3-drs11.750, Fiat 127 Special 3-drs10.900,- Fiat 127 1050 CL 3-drs7.250,- Fiat 65 L 3-drs7.250,— Fiat 65 CL 3-drs. v.a9.750,- Fiat 75 CL autm9.750,— Fiat 131 1600 Special4.250,- Fiat 131 1600 CL 4-drs6.750,- Fiat 131 1600 TC 4-drs4.500,- Fiat 128 1300 CL4.500,- Fiat 132 1600 4-drs6.750,- Volkswagen Golf S5.500,- Citroën Dyane 61.250,— Motorfiets Honda VT750C 9.250,- Fiat ARGENTA 100 metallic blauw, nieuwprijs 26.390,— nu voor 24.390.- BBBB Specialisten met aandacht voor u. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE NISSAN De Austin Maestro, de nieuwe vijfdeurs midden klasse auto van de Austin Rover Groep, is thans ook in Nederland op de markt. De Maestro, met dwarsge- plaalste viercilinder motor in combinatie met voorwie laandrijving, is in zes Versies leverbaar, met een keuze uil twee motortypen en drie versnellingsbakken. Het topmodel van de serie kreeg de naam MG Maes tro en deze versie levert dan ook extra prestaties en bezit een bijzondere uitrusting. De volgende zes typen zijn in ons land leverbaar: de Maestro Special, het goed koopste type. met 1275 cm3 motor en vierversnellings- bak (prijs 16.995 - de Maestro 1.3, hel standaard type. eveneens met 1275 cm3 motor en vierversnel- lingsbak 17.995.-), de Maestro 1,3 LE. het zuinig ste type, met 1275 cm-3 mo tor en 3 E(conomie) versnellingsbak 18.995,— de Maestro 1.6 L. met de grotere 1598 cm3 R-scrie motor en vier- versnellingsbak 19,695,—j, de Maestro 1,6 HLS, eveneens met de 1598 cm3 motor, met maar vijfversnellingsbak 21.995. en de MG Maestro 1600. de snelste en sportiefste, met 1598 cm3 motor en een vijfversnel lingsbak waarvan de over brengingsverhoudingen dichter bij elkaar liggen (ƒ25.995 - Bij het ontwerpen van de Maestro heeft de Austin Rover Groep voor het eerst volledig gebruik gemaakt van computertechniek. Kenmerken De Austin Maestro bezit verschillende opvallende kenmerken, waarvan in hei kort bestek de belangrijkste Benzineverbruik Maestro Special/1,3 Maestro 1.3 LE Maestro 1,6 L Maestro 1,6 HLS MG Maestro 1600 zijn: de markante vormge ving, de toepassing van electronika in de motor, de ruimte in het interieur, het grote glasoppervlak, de zui nigheid ten aanzien van brandstofverbruik en on derhoud. het comfort en de afwerking. Bij de MG-uitvoering val len bovendien nog op de combinatie van elektro nisch dashboard, boord computer en het sprekende waarschuwingssysteem. Vormgeving De Maestro is een "stoere" auto om te zien. Niettemin scoort hij in de windtunnel een lage luchtweerstands- factor (0,36 bij de LE en MG versies). Hieraan dra gen bij de vloeiende lijnen van de motorkap en de zgn. "homofocal" koplampen. Bij deze speciale smalle koplampen is de reflector in een aantal vakken verdeeld. Verder zijn in dit verband van belang de direct met de carrosserie verlijmde voor- en achterruit, de aërodyna mische gevormde buiten spiegel. de afwezigheid van een regengoot op het dak. de op het dak geplaatste in schuifbare antenne en van hel LE-type af de in de car- 90 km/li 1:17.9 2M1LB5.2 1:16.9 1:18.9 1:16.7 rosserie geïntegreerde po lyester bumpers, een novi teit in de autowereld. Alle Maestro-modellen zijn voorzien van een gelaagde voorruit en halogeen kop lampen. De A-l'lus motor in de 13 liter typen is voor de Maes tro gewijzigd. Onder meer werd de versnellingsbak in bet verlengde van de motor geplaatst in plaats van er onder, zoals bij de Metro. De belangrijkste functies van de 1275 en 1598 cm3 motoren worden elektro nisch geregeld (Austin Ro ver gebruikt daarvoor de term "electronic engine management"). Ruimte Onmiddellijk bij het in stappen valt de grote ruimte in hel interieur op. De Aus tin Maestro is 169 cm breed en biedt 138 cm ruimte op schouderhoogte voor, en 137 cm achter. Ook de hoofdruimte voor en achter is groot. De lengte van de Maestro is 405 cm. Hier door én door het feit dal het hier gaal om een voorwie- iaandrijver met dwars ge plaatste motor, is ook de been ruimte royaal (voor 103 cm en achter 90 cm). 120 km /h 1:12.8 1:14.7 1:12.5 1:13.2 1:11.9 Van het LE-type af bezit de Maestro een asymetrisch gedeelte achterbank (kan geheel, in 'A deel of Vj deel worden weggeklapt). In normale opstelling, dus als vijfpersóons auto. bezit de bagageruimte de forse nut tige inhoud van 280 liter. Met geheel weggeklapte achterbank wordt dat 1415 liter. Ten aanzien van het inte rieur kan nog het zeer in formatieve dashboard met 9 waarschuwingslampjes wor den genoemd, alsmede bet feit dat ook is voorzien in verwarming/ventilatie voor achterinzittende passagiers. Ook de grootte van het gla soppervlak is een opvallend kenmerk van de Maestro. De bestuurder heeft daar door een panoramisch uit zicht rondom. Het glasoppervlak bedraagt 3.27 vierkante meter, dat is 8 procent groter dan dat van de Rover! Vele factoren, zoals de aër odynamische vormgeving en de ruime toepassing van elektronica bij het functio neren van de motor zorgen voor een uiterst zuinig brandstofverbruik voor de ze middenklasse auto. stadsverkeer 1:13.2 1:1 1.4 1:1 1.4 1:10.3 Slechts éénmaal per jaar, of eens per 20.000 km heeft de Maestro onderhoud nodig. Hiervoor gelden vaste prijzen. r Deze bedragen, exclusief materiaal en BTW: 20.000 km/eens per jaar 1.3 modellen 110.- 20.000 km/eens per jaar 1.6 modellen 94.50 40.000 km/eens per 2 jaar 1.3 modellen 145. 40.000 km/eens per 2 jaar 1.6 modellen 155.- Elke koper krijgt een jaar fabrieksgarantie en kan zich door middel van heuSuper- cover Plus Systeen voor desgewenst één of twee aanvullende jaren verzeke ren legen de financiële ge volgen van vrijwel alle me chanische defecten. De kosten hiervoor zijn ƒ310,— voor het eerste aanvullende jaar en 510,- voor het eerste en tweede aanvullende jaar samen. Ook de Maestro heeft zes jaar carosseriegarantie op doorroesten van binnenuit. Vanaf 3 november wordt een beperkte serie Seat Ronda 1.2 GL modellen verkocht in de opvallende Star uitvoe ring. Deze Seat Ronda 1,2 GL Star wordt geleverd in de metallic-kleuren blauw, goud of zilver met accessoi res, die het uiterlijk van deze auto stijlvoller moeten ma ken, zoals achterspoiler, zwarte vinyl zijraamomlij sting stootsicrlijsten met logo, speciale opvallende wieldoppen, rode achterre- flektor met naamvermel ding, een Star transfer en spatbordverbreders. De consumentenwaarde van bet Star-pakket bedraagt 1.225,- incl. BTW, en dit pakket wordt kosteloos op de genoemde GL modellen geleverd. De Seat Ronda wordt deze herfst in aanzienlijk meer varianten op de markt ge bracht dan bij de lancering in april van dit jaar. Er werden eenvoudige LE en L uitvoeringen gebracht van de Seat Ronda 1.2 benzine en 1.7 dieselmodellen. De Seat-importeur Nibhart Car B.V. te Heemstede be schikte daardoor over zeer concurrend geprijsde en toch nog royaal uitgevoerde vijfdeurs auto's, waaronder de goedkoopste vijfdeurs viercilinder diesel met een prijs van ƒ18.995,— De Seat Ronda 1.2 LE is de prijsleider van hel pro gramma met een prijs van 13.995.- In dit jaargetijde worden de wegdekken overspoeld met vallende bladeren, ook daar waar relatief w einig bomen staan. En vallende bladeren hebben de gewoonte zich te verzamelen tengevolge van de wind. Als zij opwaaien belemmeren zij bet zicht van de automobilist. Dit euvel kan plotseling afremmen tot gevolg hebben. Oplet tendheid is dus geboden. Maar een nog veel ernstiger probleem kan een fikse regenbui veroorzaken. De bladeren worden dan nat en gaan enigszins kleven aan hel wegdek. Op plaatsen waar veel bladeren zich hebben opgehoopt kan dan een levensgevaarlijke situatie ontstaan. De blader massa tussen autoband en wegdek zorgt ervoor dat het uiterst belangrijke bandcontact met het wegdek wordt verminderd. In het bijzonder in bochten maar ook bij een plotse ling noodzakelijke rem-manoevre kan dit verminder de contact band/wegdek ernstige gevolgen hebben. Het slipgevaar is practisch onontkoombaar. De Vere niging voor de Bandenbranche in Nederland (VACO) tekent hierbij aan dat autobanden met voldoende profiel (in zulke omstandigheden is dal TENMINSTE 4 MM!) nog een redelijke mate van zekerheid kunnen bieden. Maar het blijft opletten! De Engelsman Richard No ble heeft met de Thrust 2 een poging ondernomen om bet wereldsnelheidsrecord op de mijl (1,6 km.) te ver beteren. Het record van 1002 km. per uur, dat al sinds 1970 op naam stond van de Amerikaan Gary Ga- belich, is al vele malen aan gevallen, maar steeds zon der sukses. Richard Noble is er nu in geslaagd het 13 jaar oude record te verbreken. Op 4 oktober om 3 uur 's mid dags in de Black Rock woestijn van Nevada in Amerika legde hij de mijl af met een snelheid van 1019 km. per uur. Deze sukses- volle poging werd uitge voerd op een droge en vlakke rivierbedding waar een 19 km. lange baan was uitgezet. Deze lengte was noodzakelijk om de THRUST 2 voldoende ge legenheid te geven de top snelheid te bereiken op de mijl waar de officiële snél- heidsmeting plaatsvond. Het nieuwe snelheidsrecord is vastgesteld aan de hand van de gemiddelde snelheid van twee pogingen die bin nen één uur in tegengestel de richtingen moeten zijn uitgevoerd. Deze procedure is ingesteld door de EISA, de internationale federatie voor de automobiélspörl. die het record van Richard Noble dan ook officieel heeft erkend. Richard Noble sloot een periode af welke drie jaar in beslag heeft genomen en waarin hij en zijn team zich volledig hebben gewijd aan het project. Een gebeurtenis die mede dankzij de steun van Rolls Royce en Castrol een groot sukses is gewor den. AUTO-AKTUEEL 1977 1980 1979 1980 1.400.- 8.950.- 6.500.- 9.850.- RENAULT R4 TL 67.000 km TOYOTA STARLET kombi SUBARU 1600 DL DATSUN BLUEBIRD 1800 5bak silver metallic. Taunus 1600 L 72.000 km met plaatschade koopje1750. Taunus 1600 L 1973 650.- SIMCA 1100 LE 1 976 1.200.- Citroen GSA spec. 43.000 km b.j. 1981 bijzonder mooi kleur wit, NU VOOR 10.750,- 6 mnd. Bovag-garantie 3 mnd. garantie HYUnDRI eenvoudig uniek Autobedrijf Zusterstraat 34 Middelburg tel. 01180-12972 Opel Kadett 4-drs de luxe 1981 Opel Kadett C1978 Opel Kadett City 1978 Opel Kadett C aut 197 7 Opel Kadett Stat car 5-drs 1 300 LPG 1981/1 982 Opel Ascona 1 900 1 980 Opel Ascona 1 600 S 4-drs LPG 1982 Opel Manta 20S Combi Coupé 1979 Opel Rekord 20S de luxe 4-drs 1980 Ford Fiësta 1 100 L 1981 Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1978 Ford Taunus 1600 L 4-dcs 1981 Ford Taunus 1600 L Stat.car 19 79 VW Golf Diesel GL 19 79 Peugeot 104 GL6 1978 Peugeot 504 GL 19 77 Saab GLE aut.m. schuifd. 5 000 km mei 1983 Honda motor CB 900 F2 1982 Simca 1 308 GLS1 977 Datsun Cherry 1200 GL LPG1 979 VW Golf 5-deurs1 981 Volvo (Daf) autdec. 1 977 Peugeot 305 SR1979 BMW 320-6 Schuifkanteld1978 BMW 320-6 LPG 1980 LPG LS. TS '77-'78-'79 LS. TS '78-'79-"80 Renault 4 T L Renault 4 (i l l Renault 4 GTL Renault 4 GTI Renault 4 I 6 Kombi Renault 5 TL Renault 5 TL 5-deurs Renault 5 TS Renault 5 GTL Renault 5 (i l l Renault 14 I L. Renault 16 TL Renault 16 TX Renault 18 TL Renault 20 TL. Renault 30 TX Renault l uego Tl Citroen GSA Club Break Citroen GS en Break Fiat 127 Ford Fiesta I l Bravo Mitsubishi Colt GL Mitsubishi Colt GL Mitsubishi Galant Mini Metro Peugeot 305 GR Peugeot 305 GR L P G Peugeot 504 Autom Peugeot 504 Autom Peugeot 504 D Autom Peugeot 505 GR Simca 1307 1308 Simca 1308 Talbot Horizon Triumph Spitfire Volvo 343 GL 1978 1981 1981 80-1981 va. 1981 1980 1981 1979 1976 1980 80 v.a. .1976 ...1977 ...1981 81 v.a. 1980 1981 1981 78-'79-"80 v.a. 1980 198! 1981 1981 1977 1981 1979 1980 1978 1978 1978 1980 :....v.a. 1976 v, 77-'78-'80 v.a. 11-1978 1980 1979 4.500, 10.950, 9.500, 8.950. 9.250. 9.500, 12.900. 10.500, 4.500, 10.900. 4.250, 1.750. 4.900. 11.500, 5.900, 18.500. 15.900, 12.900. 5.500. 6.900. 12.900. 12.900. 12.500. 4.500. 11.900. 8.500. 9.250. 7.500. 8.500. 10.500. 17.500. a. 1500. 3.500, 7.900. 11.500. 10.500. Diverse leuke goedkope auto's, o.a.: Renault 5. Renault 12. Renault 16. Citroen GS. Daf. Peugeot 204. Datsun 160B. Audi 80 *6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO BLEEM FINANCIERING DIREKT. Gildeweg 16 - Vlissingen tel. 01184-17130 na 19.00 uur: 01184-64240 Vrijdagavond koopavond. Banden buitenkans bij ons Zolang dc voorraad strekt. Gratis montage. Gratis balanceren. Staalbanden met kwaliteitsgarantie. u klopt zeer waarschijnlijk nooit tevergeefs bij ons aan als het om een autoruit gaat1 van de ree bv, middelburg, 011 80-1 3564 Een Loodsje-faampje heeft altijd resultaat. met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. volgens voorwaarden omruil-garantie Herculesweg 12 .4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918 EEN AUTO KOPEN BEGINT HIEP Garantie zonder eigen risico Datsun Laurel Diesel 198? pnj$ n o t.k Datsun Cherry Gl (oupé 30 000 km, dec. 1979 prijs n.o.t.k. Datsun Cherry Gl blouwmet 1980 prijs n.o.t.k. Datsun Cherry 3-drs. Gl 1979 j 9 500 - Ootsun Cherry Von 1977 j 3 750.— Dotsun Sunny 4 drs. groen 1980 J 9 950. - Dotsun 200 l (6-cyl.) 1976f 2.250- Buick Regal out., teer luxe uitvoering, 19 000 km 1981, nw.pr. ruim j 50.000 - nu f 17 500 - Tolbot 1308 S 1977f 1 750 - fllfa Romeo Sud super 13 4-drs met IPG 1980 prijs n o t.k fllfo Romeo Spnnt 1 3 1978 prijs n.o.t k Alfo Romeo Alfetto 2.000 met oirro 1977 f 4950 - AMC Porer unieke outo 1978 prijs n.ot.k Bestelwogen URVAN 1981 52.000 kmprgs n.o t.k. BMW 528 wit elect, schuifdok 1976 prijs n.o.t.k. Citroen GSA X3 5 d. en schuifdok 1980 prijs n.o.t.k Dotsun Sunny 1400 rood 1979f 7750 Ford Copri 1974prijs n.o.t.k. ford Escort 1 3 t 4-drs zilvergrijs. 19798 250 - Ford Esrort 1300 l 4 d blouw 1979 prijs n.o t k Ford Esrort 1300 4 drs. met I p g 1978 4750 - ford lounus 2.0 S. 38.000 km 1978 j 8.750 - Mitsubishi Golont met IPG 1978 f 7.750 - Opel Rekord 2.0 S 1980 met IPGf 8.500- Toyota Storlet Gl 1978J 6.500 - Zostova 1100 5-drs. 1981 30.000 kmj 5.750 - Bovenstaande auto's zijn in perfekte staat en worden geheel onder BOVAG-GARANTIE verkocht, Financiering mogelijk volgens Nissan Profijt Plan. Leasing mogelijk volgens Nissan Dealer Lease. Nissan-dealer Fruitlaan 12-14-16 Goes, tel. 01100-16235 Officieel Nissan-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland Nog steeds onderdelen en service bij dè ALFA ROMEO specialist de echte A/fa rijders weten het! een sunroof plus glazen kantelschuifdak met uitsiuitend pluspunten 0 gemaakt van 5 mm dik brons getint veiligheidsglas 0 afmeting 42x81 cm 0 door spoilereffekt geen wmdmslag en r windgeruis 0 éen knop voor openen en kantelen 0 beslist waterdicht 0 1 jaar garantie 0 snelle O montage 0 verrassend scherpe prijs voor praktisch alle auto s 0 van de ree b.v., kleverkerkseweg 3-5, middelburg, 011 80-1 3564

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1983 | | pagina 18