3 I 9.95 36.00 49.00 MAARTENSE TAPIJTEN 'n Goede bril is bij Rinck een goed montuur, plus kwaliteitsglazen voor 'n zo laag mogelijke prijs! Rinck houdt ook de prjjs extra scherp in 't oog. VERSE WIJTING VERSE SCHAR VERSE POON ZEEBANKETBAKKERIJ JOKSTEVENS GROTE PARTIJ EVE MODES HEREN DAMES LAVERTROEF KNIPKOOPJES Kompleet99,50: dames- en herenkleding bij: Deze stuntverkoop duurt maar enkele weken dus wees er snel bij 1 PLAID DEKEN LEDEREN POUFF 209. rmcU bntllen GOEDE GEBRUIKTE KLEUREN TV's vanaf 250.— I»TfiX JANSSEN-JOBSE DE FAAM Woensdag 2 november 1983 KNIP UIT KNIP UIT I I I I I I I I Meubelen nieuw en gebruikt Ritthemsestr. 9 Oost-Souburg l l l i l I i i l l I i i Nieuwe catalogus van NOVIB SOS-Wereldhandel Voorbeeld uit onze "kollektie kompleet": Jlft Eersteklas montuur. Plus kwaliteitsglazen. VOORDEEL VAN DE MAAND Wie niet alleen 'n lage prijs, maar ook kwaliteit en service eist, kiest Klavertroef bij Rinck. En zo heeft Rinck altijd vele ekstra-voordelige Klavertroef-montu ren. Allemaal goed, allemaal... MIDDELBURG: Lange Delft 8a en 8b, tel.: 01180-13792. LbUl 3 kg 3 kg. 3 kg \Vi ZO HOORT HET NU - ETIQUETTE VOOR DE JAREN TACHTIG FOTO RUBEN ORFEL Scheldestraat 20 Vlissingen Pantalons75.—; 50.—; 25.- Kostuums559T- 175.—; 150.- Overhemden alles10. Colberts.....JMC- 100.-; 75. Pullovers alles25.' Vesten alles25.- Japonnen349f- 98. Rokken3^-98. Blouses22&- 39. Pantalons alles50. DONDERDAGA VOND van 15.95 voor 2 pers donkerrood v a. 69 van 69 Evenals vorig jaar verschijn! ook dil jaar dfc geschenken catalogus van de NOVIB welke samen mei SOS- Wereldhandel word! uilge- bracht. Een catalogus boordevol artikelen uit de Derde Wereld. Een bij ieder pro duct hoort een verhaal. Al les wordt in kleine bedrij ven gemaakt, die opgezet zijn door mensen uit de marge van de samenleving. Hiermee hopen /.i| genoeg inkomsten te krijgen om in het eigen levensonderhoud te voorzien. Mocht er geld overblijven dan gebruikt men dat voor investeringen in land of vee en andere ac tiviteiten gericht op een blijvende verandering van hun positie in de maat schappij. SOS-Wereldhandel neemt de producten tegen recht vaardige prijzen af en zorgt in samenwerking met de NOVIB voor de vérkoop in Nederland. Hiermee wordt niet alleen een groot pu bliek bereikt, maar komt tevens een nieuwe groep mensen in aanraking met de ontwikkelingproblematiek. De activiteit van de NOVIB heeft allereerst als doel om door middel van aankoop van producten door SOS- Wereldhandel en de afzet binnen Nederland de posi tie van de kleinschalige be drijven in de ontwikke lingslanden te steunen. Daarnaast steunt de NO VIB die strijd indirect door druk op nationale en inter nationale overheden uit te oefenen om uiteindelijk te komen tot een eerlijke han delsrelatie lussen de ont wikkelingslanden en de rijke wereld. De catalogus heeft naast het aanbieden van de verschil lende produkten ook een educatief aspect. Bij ieder artikel is informatie opge- j nomen over de bedrijfjes waar ze gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld over de Alpaca-wol uit Peru. De zelfstandige coöperatie "La Puchka" uit Chiclayo spint de zogenaamde Alpa cawol. In I974 begon de Nederlandse Bea Coolman met een groep vrouwen uit Peru. in een arme wijk van Chiclayo. met behulp van hun eigen vaardigheden voor hun grote gezin in hun karig bestaan wat extra geld te verdienen. Vanaf 1976 draait de coöperatie zelf standig. Vanuit Nederland werkt sinds begin I975 de werkgroep Alpacawol uit l ./ingc in Groningen samen met de coöperatie. I let doel is om van de opbrengst van de wol een goed spinloon te betalen en daarnaast voor- che. een toilet en een was tafel aangelegd: een luxe die de vrouwen thuis niet hebben. Een van hun grootste wen sen is ook nog een medische post in hun wijk te krijgen. In de afgelopen jaren heeft de werkgroep Alpacawol allerlei zieningen te treffen voor de gemeenschap waarin deze vrouwen leven. Bea Cool man vroeg steun aan de NOVIB en kreeg een een- maligc gift als beginkapi taal. Hiervan is een gebouwtje aangeschaft, waar de wol opgeslagen kan worden, de vrouwen bijeen kunnen ko men en cursussen gegeven worden in samenwerking kunnen zorgen voor een geregelde afname van de coöperatie, mede door de geschenkencatalogus van de NOVIB. Ook in de vak tijdschriften van textiel is regelmatig aandacht ge vraagd voor dit project. In Nederland bestaan er 45 verkoopadressen, die ieder op zich ook weer activitei ten ontwikkelen. De NOVIB catalogus is Rinck heeft 1000 en 1 monturen, allemaal kwalitatief perfekt en toch erg aantrekkelijk in prijs. Zoals de Klavertroef, een grote kollektie uiterst voor delig geprijsde monturen van 45, 75, 95 en 125 gulden. Zo heeft Rinck ook een unieke kollektie kompleet: mon tuur en glas voor een van te voren vaststaande lage prijs. U weet precies waar u aan toe bent. Rinck Brillen is gemiddeld lekker aan de voordelige kant. Maar bovendien zijn er altijd extra aantrekkelijk geprijsde aanbie dingen. Kijk maar: Van 137,- voor Nu met 35°/o voordeel. Van 113,- voor Nu met 30% voordeel. Van 156,- voor Nu met 25% voordeel. ROPTICA DE LUXE 8X21 Lichtgewicht kijker. Nau welijks groter dan een pakje sigaretten. Bijzon der geschikt voor brildra gers; met centraal-instelling kompleet met §éM4È lederen etui. 10 x 24 Rmck-kwaliteit persoonlijk advies «raat 17 ViiMingan Tal. 011M-12966 II] met het Ministerie van On derwijs voor de hele wijk. Bovendien kon de ruwe wol voor het spinnen uit het /.u id e I ij k c A ndesge he rgt e worden aangeschaft. Vorig jaar is er een bovenverdie ping op gezel en een dou- "Een vrouw uil Peru spint Alpacawol". verkrijgbaar bij de NOVIB. Amaliastraat 7. 2514 JC DEN HAAG. tel. 070- 62408I ,N„v.u»vt OUIH**' OV Marktonderzoek bevestigde verrassend snel bepaalde signalen uit de samenleving, zoals de stormachtige te rugkeer van het stijldansen en de plotselinge verschij ning van liet begrip 'asserti viteit'. Onder een breed pu bliek groeit een nieuwe be hoefte aan een zekere stijl in bet leven die zelfs in deze moeilijke tijden wat fleur in ons bestaan brengt - én aan daarbij passende omgangs vormen: aan etiquette dus. Maar toen Elsevier aan Frans Grosfeld, Magda Berm a 11 en Ina te Pas op dracht gaf die etiquette voor de jaren tachtig (en negen tig) op te sporen en vast te leggen, sprong de uitgeverij ondanks haar grote ervaring op dit gebied toch in bet diepe. Eerste uitgangspunt van het redactieteam kon immers niet anders zijn dan: we staan voor een totaal nieu we situatie. De meeste eti quetteboeken in het verle den konden nog bijgewerk te heruitgaven zijn van vroegere boeken, getoetst aan de opvattingen van een betrekkelijk kleine groep die als toonaangevend mocht worden beschouwd. Sinds de woelige jaren zes tig en zeventig is de kijk van- de meeste mensen op de sa menleving echter sterk ve randerd en minder eenvor mig dan ooit. Er moest dus een volkomen nieuw boek vanaf de grond worden op gebouwd. en daartoe zou den ondermeer talloze per sonen en instituten midden in het volle leven moeten worden benaderd. Dit had meteen al een con sequentie voor de opbouw van het boek. De zo vaak gebruikte alfabetische vol gorde van onderwerpen werd verworpen. We moes ten een samenhangend sa menlevingsbeeld schilde ren. uitgaande van een open maatschappij (buitenlandse invloeden via media en rei zen). een pluriforme maat- schappij (groepscultuur en buitenlandse minderheden) en mede door dit alles een snel veranderende maat schappij. E11 daaruit kwam een twee de uitgangspunt voort. In zo'n caleidoscopische sa menleving kan men geen algemeen geldende 'regels' meer achterhalen, liet red actieteam moest niet zoeken naar 'hoe het hoort' maar naar 'hoe het gaat'. Naar flexibele richtlijnen die ieder met een normale so ciale intelligentie de moge lijkheid geeft binnen elke groep en in elke situatie te functioneren, en zich aan te passen (sollicitaties!) zon der de eigen persoonlijk heid tekort te doen. En er kon worden gerekend met ontwikkelingen die nog in beweging zijn, zodat in het boek tegenover elkaar staande opvattingen ter dis cussie gesteld moesten wor den. Deze werkhypothese is door hoofdredacteur Frans Grosfeld en 'veldwerksters' Magda Bcrman en Ina te Pas met gerichte vragen en open interviews 'aan het front' uitgeprobeerd. Pra tend en corresponderend met mensen die, ieder op luin gebied, opiniërend zijn of over grote praktijkerva ring beschikten. Van het discogebeuren tot de hofe tiquette De werkhypothese klopte en leverde verras sende gegevens op. Vooral ook doordat in onze sa menleving volslagen nieu we elementen zijn gegroeid, die nooit eerder z.ó konden worden beschreven. De grote etnische minderheden met hun eigen, maar vaak kwetsbaar geworden tradi ties. De werksfeer met de daarin veranderde rolver deling lussen man en vrouw.' De nieuwe om gangsvormen in onze mas sale. anoniem makende hoogbouw. De verhouding lussen jongeren en ouderen. En laten we niet vergeten dat ook snelverkeer sociaal verkeer is. Alle binnenstromende in- tenslotte door hem als au- vastgehouden: ZO HOORT de talloze anecdotes, formatie werd door Frans teur beschreven in een uit- HET NU moest niet alleen frappante uitspraken en Grosfeld vergeleken, sa- zondcrlijk boek op dit ge- informatief zijn (met een andere merkwaardige ver- mengevat. ter verificatie te- bied. Uitzonderlijk ook uitvoerige alfabetische in- halen 'in de marge', ruggekoppeld naar Magda omdat nog aan een derde dex). maar tegelijk amusant De prijs van het boek be- Bcrman en Ina te Pas en uitgangspunt consequent is 0111 te lezen. Vandaar ook draagt J" 29.50.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1983 | | pagina 18