Verkeerde
brandstof is
getankt?
VAN DAMME
Autobedrijf Joosse
Welkom op de OPEL SHOW te Heinkenszand
met vele zeer speciale Showaanbiedingen.
taxatie
Van onze autoredactie
DE FAAM - DE VLISSINGER
UW WEEKBLAD
JANSSENS
VLISSINGEN B.V.
KAREL HOOGERHEIJDE
AUTOSCHADE
lü
II!
ill
lil
ill
ill
ijl!
ill
ill
lil
ill
III
ill
III
ill
III
ill
lil
Hl
i;i
Woensdag 6 april 1983
DE FAAM - DE VL1SSINGER
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
[VANlDtm
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke 01107-1477
GM
Taxatie en herstellen van
autoschade
Uitdeuken - Spuiten - Moffelen
Leenauto beschikbaar
Gildeweg 20, tel. 01184-19420
VLISSINGEN
Oude Rijksweg 60, tel. 01 182-1551
NIEUW- EN ST. JOOSLAND
Kadett „sport"
3 deurs
Ascona „sport"
2 deurs 1 6S
Ascona „familiale"
5 deurs 16S
Ascona „comfort"
4 deurs 16S
Uw voordeel 1.627,—
Uw voordeel 2.666,— ggj Uw voordeel 1.537,- Uw voordeel 1.872,-
vro0ne'
1
AUTO-AKTUEELAUTO--AKTU
Haastig wringt de bestuur
der zich bij het tankstation
tussen de pompen en de au
to's door. Hij ontdekt een
onbezette pomp die men zelf
moet bedienen. In gedach
ten verzonken vult hij zijn
tank, betaalt en wil snel
verdwijnen. Maar hij heeft
de verkeerde pomp gepakt
en daarom ook de verkeerde
brandstof. Wat nu?
Dit gebeurt vaker dan men
denkt en wie durft te bewe
ren dat het hem zelf niet een
keer zou kunnen overko
men? Bij onderzoek is ge
bleken. dat bij de verschil-
lende motortypen de zaken
heel verschillend liggen en
er dus geen eenheidsrecept
is. Er zijn een aantal moge
lijkheden:
Een auto met een benzine
motor is lot aan zijn reserve
leeg gereden en wordt bij
vergissing met dieselolie vol-
getankt. De bestuurder
merkt het niet en rijdt weer
weg.
Starten en wegrijden ge
schieden dankzij de benzi
nereserve in hel brandstof-
systeem nog zonder waar
schuwingsverschijnselen.
Omdat echter benzine en
dieselolie zich snel met el
kaar vermengen, is de
voorraad zuivere benzine
snel verdwenen en begint
de blauwe rook-fase. een
gezien aan de uitlaat on
miskenbaar teken van mo
torische spijsverteringspro
blemen. De argeloze auto
mobilist wordt al snel ver
rast door een stotterende
motorwerking en overslaan
van de motor. Na enkele
honderden meters stopt de
motor, want door de in ver
gelijking met benzine te
dikke dieselolie ontbreekt
het in de benzinemotor aan
een intensieve verstuiving
en kan dus niet op een voor
verbranding geschikte wijze
worden vergast. Binnen de
kortst mogelijke tijd is het
hele brandstofsysteem door
de olieachtige vloeistof ver
stopt en worden de bougies
vet. Kortom, niets functio
neert nu meer.
Het laten wegslepen is de
enige oplossing, en wel te
rug naar de plaats waar het
laatst is getankt. Niet alleen
is dit het dichtstbij. maar de
bereidheid tot de nu nood
zakelijke hulpverlening zal.
waar men zoeven heeft be
taald. ook het grootst zijn.
De tank moet namelijk ge
heel worden geleegd, wat
een omslachtige procedure
is. omdat de praktische af-
tapschroeven tegenwoordig
nauwelijks meer voorko
men. Overigens zijn tank
stations langs de grote weg
voor een dergelijke vorm
van hulpverlening meestal
helemaal niet ingericht.
Wie om die reden niet kan
worden geholpen, dient
zich meteen naar de garage
te laten slepen. In dit ver
band is ook het volgende
vermeldenswaard: Het bij
mengen van 2% dieselolie
kan een benzinemotor al
lelijk opbreken. Ben/.ine-
tankers doen er dus goed
aan goed te kijken of ze de
goede slang wel in de hand
hebben. Daarmee komen
wij bij de tweede mogelijk
heid.
Een auto met dieselmotor is
tot aan de tankreserve leeg
gereden 'en wordt per abuis
volgetankt met benzine. De
bestuurder merkt niets en
rijdt weg.
Ook deze verkeerd getankte
diesel start nog zonder pro
blemen met de rest van de
dieselbrandstof, zodat - he
laas - geen vermoeden van
een fout opkomt. Dan ge
beurt er echter iets veron
trustends: de snorrende
werking van de diesel gaat
over in een hard kloppen,
de verbranding gaat hor
tend en stotend, de motor
vertoont een bijzonder la
waaiig, ratelend gedrag.
Wat duidelijk wordt als
men het volgende bedenkt:
de op de vonkende bougies
aangewezen benzine ont
moet hier in de dieselmotor
volkomen andere omstan
digheden. Er ontwikkelt
zich een weerspannig ont
stekingsgedrag en daarmee
een overmatig haperende
ontsteking. De verbranding
verloopt dus niet vlot en
soepel, de ingespoten ben
zine wordt in plaats daar
van als het ware als een sa
mengebalde lading ontsto
ken.
Het gaat er ongeveer net zo
aan toe als bij de koude start
van een diesel, nu echter op
een permanente wijze.
Hierdoor wordt de motor
overmatig mishandeld en
dit kan het begin zijn van
veel trammelant. Daarom is
het niet raadzaam te probc-
van onschadelijk zijn en
acuut gevaar? In een op su-
perbenzine gebouwde mo
tor tracht men door een bij
zonder hoge com pressie van
het brandstofluchtmengsel.
dus door sterk samendruk
ken. de in de benzine aan
wezige energie optimaal te
ben utten.
Superbenzine laat zich zon
der problemen in een der
gelijk kleine ruimte samen
persen: normale benzine
daarentegen verbrandt bij
hoge comprimering te snel
en zodoende hard stotend
en kloppend. Een.dergelijk
ruw verbrandingsproces
kan zuigers en lagers ruïne
ren. maar dit gebeurt over
het algemeen alleen bij een
rijstijl waarbij weinig wordt
geschakeld, bij sterk accele
reren en in hei gebied van
de maximumsnelheid. Met
andere woorden: de bij
vergissing getankte normale
benzine blijft in de super-
benzinemotor onschadelijk,
als men een uitgesproken
behoedzame manier van
rijden in acht neemt. En
naarmate de tank leeg
wordt, dient men successie
velijk super benzine bij te
vulien. Daarmee is de zaak
gauw verholpen. Natuurlijk
vooropgesteld dal de bes
tuurder het pingelen en sto
ten hoort en daaruit de
juiste conclusie trekt. Op
merkzame luisteraars zijn
hierbij altijd in het voor
deel.
Super in plaats van normale
benzine
Geen twijfel mogelijk, hier
wordt alleen de portemon
nee schade berokkend, om-
dal nu eenmaal bij super
ook een superbenzinemotor
hoort. Anders is deze dure
ren de dichtstbijzijnde hulp
op ei [en kracht te bereiken.
Wie met zijn kostbare mo
tor het goede voorheeft, zet
hem af en laat zich wegsle
pen.
Natuurlijk moet ook in dit
geval de tank worden ge-
tëegd. maar hier stoort een
zekere benzinerest - in
tegenstelling tot dieselolie -
in hel geheel niet. Er wordt
zelfs.- voor het rijden tijdens
de winter - een bijmenging
van maximaal 20% benzine
voorgeschreven om de
startbereidheid te verzeke
ren. Dus een hoeveelheid
van rond de 10 liter vormt
geen bezwaar. Maar er zijn
nog andere verwisselings
mogelijkheden.
Normale benzine in plaats
van super.
Ook hier gaan we uit. van
dezelfde omstandigheden
als beschreven bij de eer
dergenoemde gevallen.
Allereerst zij opgemerkt.dat
deze vergissing veel minder
omslachtige gevolgen heeft:
de motor valt niet uit: hij
start ook steeds weer en de
tankinhoud kan worden
opgebruikt. Anderzijds
dreigt hier zware beschadi
ging van de motor als de
verwisseling onopgemerkt
blijft en dat is niet uitgeslo
ten. Wat is de oorzaak van
dit dicht bij elkaar liggen
vloeistof even zo nutteloos
als hifi-stereo op de gram
mofoon van opa. Wie deze
vergissing maakt, zal het
nooit merken, tenzij hij zo
prijsbewust leeft als het ei
genlijk hoort. Overigens
voeden talloze automobilis
ten hun pretentieloze mo
toren voor normale benzine
bewust met super benzine,
omdat hei fabeltje van de
bruisende kracht van de tij
ger in de tank eenvoudig
niet uil te roeien is. Deze
lieden ervaren geheel sub
jectief een verbetering van
de motorprestaties. wal
weer tot een speciaal ge
luksgevoel leidt.
Aan het slot van onze
uiteenzetting blijkt dus. dat
uil een verkeerde pomp een
bijzonder vervelend onge
mak kan stromen, maar dat
daarbij onherstelbare scha
de voor de motor vrijwel is
uitgesloten. Dat moge een
ieder tot troost dienen, die
vroeg of laat in de situatie
terecht komt dat hij één van
de hierboven beschreven
ervaringen aan den lijve
ondervindt.
Het kan voorkomen dat
men tijdens een tot dan toe
vlotte reis benzine in plaats
van diesel of diesel in plaats
van benzine tankt. De bes
tuurder op de foto tankt
benzine in zijn Volkswagen
Golf GEI). De gevolgen
zijn niet mis.
ccaswm AÜTÓSHÖWI
Citroen 2CV4 Spec, crème...1979 J' 5.450,-
Ciiroën 2CV4 Spec, food1981 J' 7.950.
Dalsun Cherrydec. 1979 7.950.
Fiat 128 CL 1977 4 450.
I lat Ritmo'65 CL1980 J' 10.650.
Ford Escort 13001979 f 8.950.
Ford Granada 2 3 (gas)1977 J' 6.500,
Ford faunus Stationcar 1976 J" 4.650.
Ford Fifista 1100 LIv79
Opel Rekord 2300D. 1981 J
Peugeot 504 Gl.D autom. .1977 J'
Renault 5 L1978
Renault 14 TL LPG 1980
Renault 18 TS1980
Suzuki bestelbus (Carry). .1982 J
Toyota Carina Stat.car I.PG 1979 f
9.250.
14.950,
7.500,
5.450.
9.950.
9.950.
9.450.
8.450.
Van Dijke B.V.
lïoek Rijksweg-Ringbaan West. Goes
tel. 01100-11440/14560
1980 -
Opel Rekord 20S 4-drs. Berlinetta LPG aut
Opel Kadett Stationcar 1 200S
Opel Kadett Stationcar
2x Opel Kadett 4-drs de luxe
Opel Ascona 1 600 4-drs.
Opel Ascona 1 900 de luxe LPG
Austin Mini 1000
Ford Escort 1 300 automatic
Ford Taunus 1 600 L. 4-drs
Ford Escort 1100 L schuifd LPG apr
Fiat 1 28. 4-drs
Honda Civic 5-drs De Luxe
Mitsubishi Colt GL
Citroen GS Club
Fiat Ritmo 75 CL
Renault 1 6 TL L P G.
Renault 5 TL
VWGolf
Peugeot 505 GR Diesel
Honda Motorfiets CB 750 F
1976
.1982
.1981
.1979
1981
.1976
.1980
.1976
.1977
.1980
1982
.1977
.1981
.1980
.1977
.1979
.1980
.1980
1981
.1980
1981
Rekord E 2300 Diesel 4-drs.
groen
1980
89.000 km
Rekord E 2300 Diesel
bruin
Berlina aut.
1980
km
Manta CC 2.0 N
rood
1979
81.000 km
Ascona C de Luxe
rood
1981
27.000 km
Ascona B 2-drs. 1900 N Iniur rood
1980
32.000 km
Ascona B 4-drs. 1900 N de 1.
bruin
I9S0
75.000 km
Ascona B 4-dr>. 20 Diesel
rood
1979 109.000 km
Ascona B 4-dr,s. 1900 N,
rood
m. aas. huur
1979
119.000 km
Kadett D 3-drs. 1300 N Snee. wit
1982
6.800 km
Kadett 4-drs 1300 N Spec.
goud
1981
24.000 km
Kaden C 2-drs. 1200 N Spec
oranje
1978
56.000 km
Kaden C 2-drs.
1977
km
Kadett C 3-drs. 1200 N,
oranje
Spec, car
1977
89.000 km
Kadett C 2-drs. I200 N
1977
72.000 km
Kaden C 1200 N Special
«oud
1979
60.000 km
Kadett C 2-drs.
geel
1975
118.000 km
Kadett C
blauw
1977
45.000 km
Kadett 2-drs. type B
wit
1972 100.000 km
Renauli 4 GTL
groen
1980
44.000 km
Renault 18 TS 4-drs. huur
zilver
1980
62.000 km
Renault 14 TL
rood
1979
60.000 km
Renault 5 TS Monte Carlo
geel
1978
62.000 km
Citroen GS 4-drs. Spec.
blauw
1979
86.000 km
Eial Ritmo 75 CL
rood
1981
Ford Taunus 1600 Bravo
blauw
2-drs.
1981
18.000 km
Ford Taunus 1600 L 2-drs.
goud
1979
40.000 km
Honda Civic
zilver
1978
73.000 km
Honda Civic
1976
90.000 km
Mazda 626 1 lardlop 20
gri.is
1982
76.000 km
Peugeot 305 4-drs. GLS
blauw
1981
64.000 km
VW-Golf 1500 S
wit
1979
55.000 km
V\V-Kever
geel
1972
90.000 km
VW-Kever
Vauxhall Chevette
rood
1977
Subaru
zilver
1978
47.000 km
Simca 1100
rood
1978
63.000 km
Daihatsu Charade
groen
1981
24.000 km
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, tel. 01184-1 7100
Verkopers D. Dekker, 01184-62693
en B. Smits, 01192-1897
Eigenaar P. Schouwenaar, 01102-1631
OPEL
TELEFOON 011 84-1 8940 WOONHUISAANSLUITING 1 301 7
4382 KK VLISSINGEN - CRUQUIUSSTRAAT 35
Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot.
Ford Fiësta 1100 L
11.000.-
Ford Escort 1300 L
Opel Ascona 2.0 SR
1980
Toyota Corolla
1977
5750.-
Ford Granada 2000 combi 1978
Ford Fiësta 1100 L
1979
Ford Escort 1300 L
1976
3.500.-
Ford Taunus 1600 L met L.P.G. 1981
13.500.-
Ford Escort Kombi Aut.
1978
7.500.-
Mazda 929
11.500.
Peueeot 305 GL
1979
9.750.-
Toyota Corolla
1975
2.500.-
VW Golf S
1979
10.500.-
Datsun Cherry F II
1978
6.250.-
Toyota Starlet
1979
9.250.
Innocenti 1000
1981.....
9.750.-
Talbot Horizon Ultra
1982
14.500.-
Renault 5 TL
1981
12.500.-
Mitsubishi Lancer
1981
11.500.-
Alle auto's boven 5000.-
3 maanden volledige garantie
\(k
:j
metaallak
lichtmetalen wielen :j
metaal lak
j:
zoemer op licht
lichtmetalen wielen
met 60/14 serie banden j:
II
spatlappen
ij
mistachterlicht
met 60 serie banden
W
mistlampen achter/voor j:
II
mistachterlicht
ij
buitenspiegel van binnenuit
toeren/dagteller
•ij:-:?:
sportstuur
E.H.B.O. box sleepkabel
verstelbaar
sportstuur
achterspoiler j:
gevarendriehoek res. lampen £Sj
extra bergruimte
achterspoiler
III
rally instrumenten j:
bagagerek -jgjij
ij
verlichting koffer/motor
sportspiegel
2 kleuren uitvoering
windkappen
getint glas
2 kleuren uitvoering
III
getint glas
kofferverlichting
ij
hoofdsteunen achter
getint glas
recaro stoelen
cassetterek
I
radio/cassette stereo
klokje
radio/cassette stereo
radio/cassette stereo iji;:;:;
ij
zonnedak
enz. enz.
zonnedak j
zonnedak i;i;i;i;
zonnefiltergordijn achter
zwarte achtersteven j
verlichte toiletspiegel
iji
luxe stuurwiel
enz. enz.
rVV/V
gordels achter
iji
chroom sierringen
111
enz. enz. ijijiji
vinyl dak
Adviesprijs 20.577,-
Hendriksprijs18.950,-
jó&éë^§&Ü\
Adviesprijs
Hendriksprijs
28.416- gig: Adviesprijs27.287,-
25.750,- Hendriksprijs 25.750,-
Adviesprijs 26.822,-
Hendriksprijs24.950,-
\Tnuwauto
Klem Franknik 31
latenUS a
85sagËsezï