Verkeerde brandstof is getankt? VAN DAMME Autobedrijf Joosse Welkom op de OPEL SHOW te Heinkenszand met vele zeer speciale Showaanbiedingen. taxatie Van onze autoredactie DE FAAM - DE VLISSINGER UW WEEKBLAD JANSSENS VLISSINGEN B.V. KAREL HOOGERHEIJDE AUTOSCHADE lü II! ill lil ill ill ijl! ill ill lil ill III ill III ill III ill lil Hl i;i Woensdag 6 april 1983 DE FAAM - DE VL1SSINGER van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoland [VANlDtm AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 GM Taxatie en herstellen van autoschade Uitdeuken - Spuiten - Moffelen Leenauto beschikbaar Gildeweg 20, tel. 01184-19420 VLISSINGEN Oude Rijksweg 60, tel. 01 182-1551 NIEUW- EN ST. JOOSLAND Kadett „sport" 3 deurs Ascona „sport" 2 deurs 1 6S Ascona „familiale" 5 deurs 16S Ascona „comfort" 4 deurs 16S Uw voordeel 1.627,— Uw voordeel 2.666,— ggj Uw voordeel 1.537,- Uw voordeel 1.872,- vro0ne' 1 AUTO-AKTUEELAUTO--AKTU Haastig wringt de bestuur der zich bij het tankstation tussen de pompen en de au to's door. Hij ontdekt een onbezette pomp die men zelf moet bedienen. In gedach ten verzonken vult hij zijn tank, betaalt en wil snel verdwijnen. Maar hij heeft de verkeerde pomp gepakt en daarom ook de verkeerde brandstof. Wat nu? Dit gebeurt vaker dan men denkt en wie durft te bewe ren dat het hem zelf niet een keer zou kunnen overko men? Bij onderzoek is ge bleken. dat bij de verschil- lende motortypen de zaken heel verschillend liggen en er dus geen eenheidsrecept is. Er zijn een aantal moge lijkheden: Een auto met een benzine motor is lot aan zijn reserve leeg gereden en wordt bij vergissing met dieselolie vol- getankt. De bestuurder merkt het niet en rijdt weer weg. Starten en wegrijden ge schieden dankzij de benzi nereserve in hel brandstof- systeem nog zonder waar schuwingsverschijnselen. Omdat echter benzine en dieselolie zich snel met el kaar vermengen, is de voorraad zuivere benzine snel verdwenen en begint de blauwe rook-fase. een gezien aan de uitlaat on miskenbaar teken van mo torische spijsverteringspro blemen. De argeloze auto mobilist wordt al snel ver rast door een stotterende motorwerking en overslaan van de motor. Na enkele honderden meters stopt de motor, want door de in ver gelijking met benzine te dikke dieselolie ontbreekt het in de benzinemotor aan een intensieve verstuiving en kan dus niet op een voor verbranding geschikte wijze worden vergast. Binnen de kortst mogelijke tijd is het hele brandstofsysteem door de olieachtige vloeistof ver stopt en worden de bougies vet. Kortom, niets functio neert nu meer. Het laten wegslepen is de enige oplossing, en wel te rug naar de plaats waar het laatst is getankt. Niet alleen is dit het dichtstbij. maar de bereidheid tot de nu nood zakelijke hulpverlening zal. waar men zoeven heeft be taald. ook het grootst zijn. De tank moet namelijk ge heel worden geleegd, wat een omslachtige procedure is. omdat de praktische af- tapschroeven tegenwoordig nauwelijks meer voorko men. Overigens zijn tank stations langs de grote weg voor een dergelijke vorm van hulpverlening meestal helemaal niet ingericht. Wie om die reden niet kan worden geholpen, dient zich meteen naar de garage te laten slepen. In dit ver band is ook het volgende vermeldenswaard: Het bij mengen van 2% dieselolie kan een benzinemotor al lelijk opbreken. Ben/.ine- tankers doen er dus goed aan goed te kijken of ze de goede slang wel in de hand hebben. Daarmee komen wij bij de tweede mogelijk heid. Een auto met dieselmotor is tot aan de tankreserve leeg gereden 'en wordt per abuis volgetankt met benzine. De bestuurder merkt niets en rijdt weg. Ook deze verkeerd getankte diesel start nog zonder pro blemen met de rest van de dieselbrandstof, zodat - he laas - geen vermoeden van een fout opkomt. Dan ge beurt er echter iets veron trustends: de snorrende werking van de diesel gaat over in een hard kloppen, de verbranding gaat hor tend en stotend, de motor vertoont een bijzonder la waaiig, ratelend gedrag. Wat duidelijk wordt als men het volgende bedenkt: de op de vonkende bougies aangewezen benzine ont moet hier in de dieselmotor volkomen andere omstan digheden. Er ontwikkelt zich een weerspannig ont stekingsgedrag en daarmee een overmatig haperende ontsteking. De verbranding verloopt dus niet vlot en soepel, de ingespoten ben zine wordt in plaats daar van als het ware als een sa mengebalde lading ontsto ken. Het gaat er ongeveer net zo aan toe als bij de koude start van een diesel, nu echter op een permanente wijze. Hierdoor wordt de motor overmatig mishandeld en dit kan het begin zijn van veel trammelant. Daarom is het niet raadzaam te probc- van onschadelijk zijn en acuut gevaar? In een op su- perbenzine gebouwde mo tor tracht men door een bij zonder hoge com pressie van het brandstofluchtmengsel. dus door sterk samendruk ken. de in de benzine aan wezige energie optimaal te ben utten. Superbenzine laat zich zon der problemen in een der gelijk kleine ruimte samen persen: normale benzine daarentegen verbrandt bij hoge comprimering te snel en zodoende hard stotend en kloppend. Een.dergelijk ruw verbrandingsproces kan zuigers en lagers ruïne ren. maar dit gebeurt over het algemeen alleen bij een rijstijl waarbij weinig wordt geschakeld, bij sterk accele reren en in hei gebied van de maximumsnelheid. Met andere woorden: de bij vergissing getankte normale benzine blijft in de super- benzinemotor onschadelijk, als men een uitgesproken behoedzame manier van rijden in acht neemt. En naarmate de tank leeg wordt, dient men successie velijk super benzine bij te vulien. Daarmee is de zaak gauw verholpen. Natuurlijk vooropgesteld dal de bes tuurder het pingelen en sto ten hoort en daaruit de juiste conclusie trekt. Op merkzame luisteraars zijn hierbij altijd in het voor deel. Super in plaats van normale benzine Geen twijfel mogelijk, hier wordt alleen de portemon nee schade berokkend, om- dal nu eenmaal bij super ook een superbenzinemotor hoort. Anders is deze dure ren de dichtstbijzijnde hulp op ei [en kracht te bereiken. Wie met zijn kostbare mo tor het goede voorheeft, zet hem af en laat zich wegsle pen. Natuurlijk moet ook in dit geval de tank worden ge- tëegd. maar hier stoort een zekere benzinerest - in tegenstelling tot dieselolie - in hel geheel niet. Er wordt zelfs.- voor het rijden tijdens de winter - een bijmenging van maximaal 20% benzine voorgeschreven om de startbereidheid te verzeke ren. Dus een hoeveelheid van rond de 10 liter vormt geen bezwaar. Maar er zijn nog andere verwisselings mogelijkheden. Normale benzine in plaats van super. Ook hier gaan we uit. van dezelfde omstandigheden als beschreven bij de eer dergenoemde gevallen. Allereerst zij opgemerkt.dat deze vergissing veel minder omslachtige gevolgen heeft: de motor valt niet uit: hij start ook steeds weer en de tankinhoud kan worden opgebruikt. Anderzijds dreigt hier zware beschadi ging van de motor als de verwisseling onopgemerkt blijft en dat is niet uitgeslo ten. Wat is de oorzaak van dit dicht bij elkaar liggen vloeistof even zo nutteloos als hifi-stereo op de gram mofoon van opa. Wie deze vergissing maakt, zal het nooit merken, tenzij hij zo prijsbewust leeft als het ei genlijk hoort. Overigens voeden talloze automobilis ten hun pretentieloze mo toren voor normale benzine bewust met super benzine, omdat hei fabeltje van de bruisende kracht van de tij ger in de tank eenvoudig niet uil te roeien is. Deze lieden ervaren geheel sub jectief een verbetering van de motorprestaties. wal weer tot een speciaal ge luksgevoel leidt. Aan het slot van onze uiteenzetting blijkt dus. dat uil een verkeerde pomp een bijzonder vervelend onge mak kan stromen, maar dat daarbij onherstelbare scha de voor de motor vrijwel is uitgesloten. Dat moge een ieder tot troost dienen, die vroeg of laat in de situatie terecht komt dat hij één van de hierboven beschreven ervaringen aan den lijve ondervindt. Het kan voorkomen dat men tijdens een tot dan toe vlotte reis benzine in plaats van diesel of diesel in plaats van benzine tankt. De bes tuurder op de foto tankt benzine in zijn Volkswagen Golf GEI). De gevolgen zijn niet mis. ccaswm AÜTÓSHÖWI Citroen 2CV4 Spec, crème...1979 J' 5.450,- Ciiroën 2CV4 Spec, food1981 J' 7.950. Dalsun Cherrydec. 1979 7.950. Fiat 128 CL 1977 4 450. I lat Ritmo'65 CL1980 J' 10.650. Ford Escort 13001979 f 8.950. Ford Granada 2 3 (gas)1977 J' 6.500, Ford faunus Stationcar 1976 J" 4.650. Ford Fifista 1100 LIv79 Opel Rekord 2300D. 1981 J Peugeot 504 Gl.D autom. .1977 J' Renault 5 L1978 Renault 14 TL LPG 1980 Renault 18 TS1980 Suzuki bestelbus (Carry). .1982 J Toyota Carina Stat.car I.PG 1979 f 9.250. 14.950, 7.500, 5.450. 9.950. 9.950. 9.450. 8.450. Van Dijke B.V. lïoek Rijksweg-Ringbaan West. Goes tel. 01100-11440/14560 1980 - Opel Rekord 20S 4-drs. Berlinetta LPG aut Opel Kadett Stationcar 1 200S Opel Kadett Stationcar 2x Opel Kadett 4-drs de luxe Opel Ascona 1 600 4-drs. Opel Ascona 1 900 de luxe LPG Austin Mini 1000 Ford Escort 1 300 automatic Ford Taunus 1 600 L. 4-drs Ford Escort 1100 L schuifd LPG apr Fiat 1 28. 4-drs Honda Civic 5-drs De Luxe Mitsubishi Colt GL Citroen GS Club Fiat Ritmo 75 CL Renault 1 6 TL L P G. Renault 5 TL VWGolf Peugeot 505 GR Diesel Honda Motorfiets CB 750 F 1976 .1982 .1981 .1979 1981 .1976 .1980 .1976 .1977 .1980 1982 .1977 .1981 .1980 .1977 .1979 .1980 .1980 1981 .1980 1981 Rekord E 2300 Diesel 4-drs. groen 1980 89.000 km Rekord E 2300 Diesel bruin Berlina aut. 1980 km Manta CC 2.0 N rood 1979 81.000 km Ascona C de Luxe rood 1981 27.000 km Ascona B 2-drs. 1900 N Iniur rood 1980 32.000 km Ascona B 4-drs. 1900 N de 1. bruin I9S0 75.000 km Ascona B 4-dr>. 20 Diesel rood 1979 109.000 km Ascona B 4-dr,s. 1900 N, rood m. aas. huur 1979 119.000 km Kadett D 3-drs. 1300 N Snee. wit 1982 6.800 km Kadett 4-drs 1300 N Spec. goud 1981 24.000 km Kaden C 2-drs. 1200 N Spec oranje 1978 56.000 km Kaden C 2-drs. 1977 km Kadett C 3-drs. 1200 N, oranje Spec, car 1977 89.000 km Kadett C 2-drs. I200 N 1977 72.000 km Kaden C 1200 N Special «oud 1979 60.000 km Kadett C 2-drs. geel 1975 118.000 km Kadett C blauw 1977 45.000 km Kadett 2-drs. type B wit 1972 100.000 km Renauli 4 GTL groen 1980 44.000 km Renault 18 TS 4-drs. huur zilver 1980 62.000 km Renault 14 TL rood 1979 60.000 km Renault 5 TS Monte Carlo geel 1978 62.000 km Citroen GS 4-drs. Spec. blauw 1979 86.000 km Eial Ritmo 75 CL rood 1981 Ford Taunus 1600 Bravo blauw 2-drs. 1981 18.000 km Ford Taunus 1600 L 2-drs. goud 1979 40.000 km Honda Civic zilver 1978 73.000 km Honda Civic 1976 90.000 km Mazda 626 1 lardlop 20 gri.is 1982 76.000 km Peugeot 305 4-drs. GLS blauw 1981 64.000 km VW-Golf 1500 S wit 1979 55.000 km V\V-Kever geel 1972 90.000 km VW-Kever Vauxhall Chevette rood 1977 Subaru zilver 1978 47.000 km Simca 1100 rood 1978 63.000 km Daihatsu Charade groen 1981 24.000 km Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, tel. 01184-1 7100 Verkopers D. Dekker, 01184-62693 en B. Smits, 01192-1897 Eigenaar P. Schouwenaar, 01102-1631 OPEL TELEFOON 011 84-1 8940 WOONHUISAANSLUITING 1 301 7 4382 KK VLISSINGEN - CRUQUIUSSTRAAT 35 Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot. Ford Fiësta 1100 L 11.000.- Ford Escort 1300 L Opel Ascona 2.0 SR 1980 Toyota Corolla 1977 5750.- Ford Granada 2000 combi 1978 Ford Fiësta 1100 L 1979 Ford Escort 1300 L 1976 3.500.- Ford Taunus 1600 L met L.P.G. 1981 13.500.- Ford Escort Kombi Aut. 1978 7.500.- Mazda 929 11.500. Peueeot 305 GL 1979 9.750.- Toyota Corolla 1975 2.500.- VW Golf S 1979 10.500.- Datsun Cherry F II 1978 6.250.- Toyota Starlet 1979 9.250. Innocenti 1000 1981..... 9.750.- Talbot Horizon Ultra 1982 14.500.- Renault 5 TL 1981 12.500.- Mitsubishi Lancer 1981 11.500.- Alle auto's boven 5000.- 3 maanden volledige garantie \(k :j metaallak lichtmetalen wielen :j metaal lak j: zoemer op licht lichtmetalen wielen met 60/14 serie banden j: II spatlappen ij mistachterlicht met 60 serie banden W mistlampen achter/voor j: II mistachterlicht ij buitenspiegel van binnenuit toeren/dagteller •ij:-:?: sportstuur E.H.B.O. box sleepkabel verstelbaar sportstuur achterspoiler j: gevarendriehoek res. lampen £Sj extra bergruimte achterspoiler III rally instrumenten j: bagagerek -jgjij ij verlichting koffer/motor sportspiegel 2 kleuren uitvoering windkappen getint glas 2 kleuren uitvoering III getint glas kofferverlichting ij hoofdsteunen achter getint glas recaro stoelen cassetterek I radio/cassette stereo klokje radio/cassette stereo radio/cassette stereo iji;:;:; ij zonnedak enz. enz. zonnedak j zonnedak i;i;i;i; zonnefiltergordijn achter zwarte achtersteven j verlichte toiletspiegel iji luxe stuurwiel enz. enz. rVV/V gordels achter iji chroom sierringen 111 enz. enz. ijijiji vinyl dak Adviesprijs 20.577,- Hendriksprijs18.950,- jó&éë^§&Ü\ Adviesprijs Hendriksprijs 28.416- gig: Adviesprijs27.287,- 25.750,- Hendriksprijs 25.750,- Adviesprijs 26.822,- Hendriksprijs24.950,- \Tnuwauto Klem Franknik 31 latenUS a 85sagËsezï

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1983 | | pagina 10