WAT KRIJGT G.T. DEKKER KADO
FIRMA SANDIJCK
DEMONSTRATIE
AANBIEDINGEN
Fa. WILBRINK
BIJOU
FA. P. DAMMAN&zn
Reuzen uit Vilvoorde zijn
poppen voor het grote kind
BRADERIE AANBIEDING:
WONINGINRICHTING
Wij zijn niet de grootste,
maar we! de voordeligste.
EEN BRANDKAST IS DÉ
GARANTIE
VOOR EEN
Z0RGEL0ZEI
VAKANTIE
FA. L. VAN SPARRENTAK
1995.—
2695.—
345.-
Woensdag 16 juni 1982
De Vlissinger - De,Faam
Parker heeft tijdelijk een gratis
graveer-aktie. Voor de (hier afgebeelde)
International Flighter-ball Doint, 25 Flighter-
set en de 105 Flighter-vu pen.
Zeg maar wat je wilt, je voornaam,
je achternaam, je initialen? Óf is 't een
verrassing voor iemand die je dierbaar is?
Hoe dan ook, als je nu een echte
Parker koopt, is-ie voortaan ook echt van
jou. Of van die dierbare. ^PARKER
Tijdelijk graveren wij gratis.
Uw Vulpenspecialist
LANGE DELF 28-30 MIDDELBURG
Tijdens de Braderie
doorlopend
Speciale
Tijdens de Braderie hebben wij
speciale aanbiedingen
in brandkasten, al vanaf 299,
Lange Delft 117
Middelburg
Tel. 01180-12464
Bijbel
Otters
L
Korte Delft 3 Middelburg 01 180-12127
Walstraat 30 Vlissingen 01 1 84-1 3694
Hockey een elite sport? De
leden zullen dat nadrukkelijk
ontkennen. Vraagt u het ze in
hun kraam. Wat zeker is, is
dat Hockey op wereldniveau
een belangrijke rol speelt.
Ook de Middelburgse verte
genwoordigers spelen een
aardig partijtje mee. Vanaf
vrijdag zijn ze op de braderie.
Deze prent illustreert 'huis-
vrouwenhockey'.
«X* *1^
MASSIEF EIKEN BROODKAST 130 cm br. 1 1 95.
EIKEN SECRETAIRE MASSIEF VOORFRONT 950.—
LEREN DRAAIFAUTEUIL775.—
Wij geven 500.— terug voor uw oude bankstel
EIKEN BEJAARDEN FAUTEUIL (koopje) 325.-
KLASSE BANKSTEL
EIKEN BANKSTEL
MET LOSSE LEREN KUSSENS
EIKEN BEJAARDEN FAUTEUIL
SLAAPKAMER OVERGORDIJNEN
HOE BESTAAT HET!p.m. 4.95
Nïeuwstraat 29 tel. 01180-13437
(Zijstr. v.d. L. Delft) Middelburg
Om duistere redenen is er
over reuzen in Zeeland vrij
weinig bekend. Het
Zeeuwsch Sagenboek meldt
evenwel dat Zeeland vroeger
werd bewoond door reuzen.
Als bewijs wordt slechts het
verhaal genoemd over de
reusachtige lijkkisten die
niet ver van Zaamslag ooit
zijn gevonden. Die buurt
heet thans Reuzenhoek.
Vreemd is het daarom dat
slechts luttele kilometers
zuidwaarts (België) wél een
rijke reuzentraditie in stand
wordt gehouden. En daar
worstelen wél historici met
de vraag; welke betekenis er
aan deze bovenmenselijke
geproportioneerde reuzen
beelden moet worden toe
geschreven. En nu de Mid
delburgse zusterstad Vil
voorde (B) reuzen afvaar
digt om de braderie in de
Zeeuwse hoofdstad op te
vrolijken is het interessant
om eens na te gaan wat de
Belgen zoal over hun kan
jers weten te vertellen.
Sedert een paar jaar zijn
vooral de ommegangreuzen
weer populair geworden.
Waar ze sedert de Eerste
Wereldoorlog op stal waren
gebleven komen ze nu weer
naar buiten en waar ze niet
meer voorradig waren, wor
den ze nu glansrijk verjongd,
haast onverwacht geboren.
Met een zekere fierheid
zeggen de Vlamingen 'ons
Vlaamse land is het vader
land van het reuzenge-
slacht'. In Vlaanderen is
geen enkele stad of gemeen
te van belang of ze heeft nog
een reus. Wallonië heeft een
geringer aantal, voegen ze
daar nadrukkelijk aan toe.
Vast staat dat reuzen al in de
eerste helft van de vijftiende
eeuw in Vlaanderen werden
gedragen. De mening be
staat dat die reuzenstoet een
voortzetting is geweest van
een Druidische plechtig
heid, waarbij de Kelten hun
offers aan de goden opsloten
in reuzen en rondvoerden
alvorens zij tot slachten
overgingen. Anderen bewe
ren dat reuzen duisternis
door licht laten overwinnen
en weer anderen stellen dat
in de kalibers van mensen
drie grote plagen (pest, hon
gersnood en oorlog) zijn
vertegenwoordigd. Ook
rampen - oordeelt weer een
andere groep - zitten onver
biddelijk vast aan het sym
bool reus terwijl de vroegere
goden en hun vijandschap
pen er ook al bij worden ge
sleept.
Voor wat betreft de omme
gangreuzen uit Vilvoorde
ligt een veel eenvoudigere
verklaring voor de hand.
Het omdragen of omvoeren
van de reuzen is een over
blijfsel van of een herinne
ring aan de groepen en
beelden, waarmee de gilde-
broeders en ambachtsgezel
len in de bloeitijd der ge
meentelijke macht de pro
cessies en ommegangen op
luisterden. De beelden wa
ren soms opgesteld aan hoe
ken van straten of op plei
nen en niet lang daarna
maakten ze de tocht op wa
gen of slede mee.
Het onderwerp voor de reu
zen vonden de mensen
toentertijd in de bijbel: het
verhaal van David en Go
liath. Daarnaast ontstonden
er nog de reuzen uit legen
des zoals de Antwerpse reus
Antigoon de Wrede die het
de Romeinen knap lastig
maakte totdat hij door Sil-
vius Brabo werd gedood.
Ondanks alle theoriën zijn
de Vlamingen blij met hun
reuzen en geven er dóód
simpele namen als Mieke en
Janneke aan. Ze dragen bij
aan kermisplezier en andere
plaatselijke feestelijkheden.
Te hopen is dat hun aanwe
zigheid in Middelburg luis
ter bij zet aan de Middel
burgse braderie; beschouw
ze maar als grote poppen
voor het grote kind, het volk.
adviseren de Vilvoorders.
De reuzen uit Vilvoorde die gedurende drie Middelburgse hradcriedagen luister zullen
bijzetten om het volk te lokken, zoals het plechtig heet. Op de foto staan zij opgesteld in
een Belgische feestzaal.