WAT KRIJGT G.T. DEKKER KADO FIRMA SANDIJCK DEMONSTRATIE AANBIEDINGEN Fa. WILBRINK BIJOU FA. P. DAMMAN&zn Reuzen uit Vilvoorde zijn poppen voor het grote kind BRADERIE AANBIEDING: WONINGINRICHTING Wij zijn niet de grootste, maar we! de voordeligste. EEN BRANDKAST IS DÉ GARANTIE VOOR EEN Z0RGEL0ZEI VAKANTIE FA. L. VAN SPARRENTAK 1995.— 2695.— 345.- Woensdag 16 juni 1982 De Vlissinger - De,Faam Parker heeft tijdelijk een gratis graveer-aktie. Voor de (hier afgebeelde) International Flighter-ball Doint, 25 Flighter- set en de 105 Flighter-vu pen. Zeg maar wat je wilt, je voornaam, je achternaam, je initialen? Óf is 't een verrassing voor iemand die je dierbaar is? Hoe dan ook, als je nu een echte Parker koopt, is-ie voortaan ook echt van jou. Of van die dierbare. ^PARKER Tijdelijk graveren wij gratis. Uw Vulpenspecialist LANGE DELF 28-30 MIDDELBURG Tijdens de Braderie doorlopend Speciale Tijdens de Braderie hebben wij speciale aanbiedingen in brandkasten, al vanaf 299, Lange Delft 117 Middelburg Tel. 01180-12464 Bijbel Otters L Korte Delft 3 Middelburg 01 180-12127 Walstraat 30 Vlissingen 01 1 84-1 3694 Hockey een elite sport? De leden zullen dat nadrukkelijk ontkennen. Vraagt u het ze in hun kraam. Wat zeker is, is dat Hockey op wereldniveau een belangrijke rol speelt. Ook de Middelburgse verte genwoordigers spelen een aardig partijtje mee. Vanaf vrijdag zijn ze op de braderie. Deze prent illustreert 'huis- vrouwenhockey'. «X* *1^ MASSIEF EIKEN BROODKAST 130 cm br. 1 1 95. EIKEN SECRETAIRE MASSIEF VOORFRONT 950.— LEREN DRAAIFAUTEUIL775.— Wij geven 500.— terug voor uw oude bankstel EIKEN BEJAARDEN FAUTEUIL (koopje) 325.- KLASSE BANKSTEL EIKEN BANKSTEL MET LOSSE LEREN KUSSENS EIKEN BEJAARDEN FAUTEUIL SLAAPKAMER OVERGORDIJNEN HOE BESTAAT HET!p.m. 4.95 Nïeuwstraat 29 tel. 01180-13437 (Zijstr. v.d. L. Delft) Middelburg Om duistere redenen is er over reuzen in Zeeland vrij weinig bekend. Het Zeeuwsch Sagenboek meldt evenwel dat Zeeland vroeger werd bewoond door reuzen. Als bewijs wordt slechts het verhaal genoemd over de reusachtige lijkkisten die niet ver van Zaamslag ooit zijn gevonden. Die buurt heet thans Reuzenhoek. Vreemd is het daarom dat slechts luttele kilometers zuidwaarts (België) wél een rijke reuzentraditie in stand wordt gehouden. En daar worstelen wél historici met de vraag; welke betekenis er aan deze bovenmenselijke geproportioneerde reuzen beelden moet worden toe geschreven. En nu de Mid delburgse zusterstad Vil voorde (B) reuzen afvaar digt om de braderie in de Zeeuwse hoofdstad op te vrolijken is het interessant om eens na te gaan wat de Belgen zoal over hun kan jers weten te vertellen. Sedert een paar jaar zijn vooral de ommegangreuzen weer populair geworden. Waar ze sedert de Eerste Wereldoorlog op stal waren gebleven komen ze nu weer naar buiten en waar ze niet meer voorradig waren, wor den ze nu glansrijk verjongd, haast onverwacht geboren. Met een zekere fierheid zeggen de Vlamingen 'ons Vlaamse land is het vader land van het reuzenge- slacht'. In Vlaanderen is geen enkele stad of gemeen te van belang of ze heeft nog een reus. Wallonië heeft een geringer aantal, voegen ze daar nadrukkelijk aan toe. Vast staat dat reuzen al in de eerste helft van de vijftiende eeuw in Vlaanderen werden gedragen. De mening be staat dat die reuzenstoet een voortzetting is geweest van een Druidische plechtig heid, waarbij de Kelten hun offers aan de goden opsloten in reuzen en rondvoerden alvorens zij tot slachten overgingen. Anderen bewe ren dat reuzen duisternis door licht laten overwinnen en weer anderen stellen dat in de kalibers van mensen drie grote plagen (pest, hon gersnood en oorlog) zijn vertegenwoordigd. Ook rampen - oordeelt weer een andere groep - zitten onver biddelijk vast aan het sym bool reus terwijl de vroegere goden en hun vijandschap pen er ook al bij worden ge sleept. Voor wat betreft de omme gangreuzen uit Vilvoorde ligt een veel eenvoudigere verklaring voor de hand. Het omdragen of omvoeren van de reuzen is een over blijfsel van of een herinne ring aan de groepen en beelden, waarmee de gilde- broeders en ambachtsgezel len in de bloeitijd der ge meentelijke macht de pro cessies en ommegangen op luisterden. De beelden wa ren soms opgesteld aan hoe ken van straten of op plei nen en niet lang daarna maakten ze de tocht op wa gen of slede mee. Het onderwerp voor de reu zen vonden de mensen toentertijd in de bijbel: het verhaal van David en Go liath. Daarnaast ontstonden er nog de reuzen uit legen des zoals de Antwerpse reus Antigoon de Wrede die het de Romeinen knap lastig maakte totdat hij door Sil- vius Brabo werd gedood. Ondanks alle theoriën zijn de Vlamingen blij met hun reuzen en geven er dóód simpele namen als Mieke en Janneke aan. Ze dragen bij aan kermisplezier en andere plaatselijke feestelijkheden. Te hopen is dat hun aanwe zigheid in Middelburg luis ter bij zet aan de Middel burgse braderie; beschouw ze maar als grote poppen voor het grote kind, het volk. adviseren de Vilvoorders. De reuzen uit Vilvoorde die gedurende drie Middelburgse hradcriedagen luister zullen bijzetten om het volk te lokken, zoals het plechtig heet. Op de foto staan zij opgesteld in een Belgische feestzaal.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1982 | | pagina 23