0 ANJA MARJA roovers speciaalzaken ROOVERS HUISHOUD BIJOU BIJOU seniorenkrant amtaiic] lllllllllllllllllllllllllTUIII MODIEUZE STADSTASSEN HELMO FASHION H O ZUIDZANDE Voor contactlenzen natuurlijk naar Groeneveld. qtoOMdonk Nieuwe kollektie leren jacks, blazers en broeken Vi f. 3.95 f. 5.95 Encyclopedie van Zeeland '...als blijkt dat mijn man niet tegen het alleen zijn kan, ga ik weer met hem mee...' bleyle ROOVERS LEDERWAREN OVERS SCHOENEN s£> 84e jaargang no. 12- woensdag 24 maart 1982 attentie: in deze Faam vindt u de oe wordt je een schippersvrouw? Het antwoord is even eenvoudig als voor de hand liggend: door met een schipper te trouwen. Toch is het niet helemaal waar. Een schippersvrouw is meer dan alleen de echtgenote. Uitzonderingen daargelaten is zij de hulp en toeverlaat van haar varende man. Indien nodig moet zij het roer kunnen bedienen, het schip vastleggen, onderhouds werk verrichten, enzovoort. Een schippersvrouw drukt het zo uit: "Samen met je man sta je voor de taak het schip varende te houden. Je moet elkaar aan vullen". if" Deze week: HllltUlll Vreemd BOEKHANDEL VAN BENTHEM JUTTING Internaat Strenger Autoverzekering Assurantiekantoor LAHR CO Zelfbewust y llllllllllllllllllllllllllllllllllllll Houdt Groeneveld voor ogen middelburg yo exclusief bij mode voor hem Lange Delft 17 Middelburg ALLE TUINGEREEDSCHAPPEN Lange Delft 31 Uit de nieuwe voorjaars- kollektie Verderlicht, sterk materiaal. In moderne vormen. Veel aparete modellen. Vanaf Lange Delft 44-Middelburg De 'NIEUWE' zaak op de hoek. LANGE [JELET 61 MIDDELBURG De Faam O WAARIN OPGENOMEN "(.'ROOI Al.CIIKRI- N" IN ('OMBINAI'IK Ml I l)E VI.ISSINGKR III IS AW-Hl IS OP (iKIIEKl.W Al III RI N SCHIPPERSVROUWEN Zou dit misschien de verklaring zijn voor het relatief lage aantal schei dingen onder schippersechtparen? Hanny dc Nijs van de 'Ancilla': "Als je ruzie hebt ga je niet in een hoekje zitten mokken. Je blijft met elkaar praten ook al heb je er totaal geen zin in. Je kunt het als schippers vrouw gewoon niet maken je man aan z'n lot over te laten". Hoe is het om je baan aan de wal op te zeggen en schippersvrouw te worden? De ervaringen van drie Zeeuwse vrou wen. Hanny de Nijs vaart nu bijna zeven jaar. Voordat ze met Lidou de Nijs, de schip per van de 'Ancilla', trouwde werkte Hanny in liet ziekenhuis van Sluiskil, eerst als werkster, later als leerling-ver pleegster. In haar vrije tijd was de Sluis- kilse actief in het EHBO- en Rode Kruiswerk. Toen ze trouwde kwam aan dit alles abrupt een einde. De eerste ja ren probeerde Hanny. wanneer men voor anker lag in Terncuzen, deel te nê- per bos TULPEN! NARCISSEN IRISSEN FRESIA ROZEN "Mercedes" 2 bossen naar keus Lange Delft 99, Middelburg Walstraat 90, Vlissingen U 1 Veillngver» Blocmgoed men aan de Rode Kruis-activiteiten. Nu ze kinderen heeft is daar geen gelegen heid meer voor. Hanny zit er niet zo mee. "Natuurlijk is het jammer, al is het nou ook weer niet zo'n ramp". Als alle schippersvrouwen die van de wal komen heeft Hanny een hoop moeten leren over het schippersvak. Regelmatig staat ze achter het roer. Ook voor het vast maken van het schip draait ze haar hand niet om. Verder helpt Hanny haar man bij onderhouds- en schoonmaakwerk. Nu ze de zorg voor drie kinderen heeft, twee dochtertjes van 2 en 3driejaaren een zoontje van 3 maanden, heeft Hanny. niet veel tijd meer om haar man terzijde te staan. Er wordt door de buitenwacht wel eens vreemd aangekeken tegen het schippers- volkje. Schippers heten ruw te zijn. Zwervers die zich storen aan God noch gebod. 'Helemaal niet waar', vindt Han ny. "Er zijn veel schippers die zondags, als het even mogelijk is naar de kerk gaan. En wat dat ruwe image betreft, dat valt in de praktijk best mee. M'n man durft er best eens een flinke krachtterm tegenaan te gooien, wanneer er iets tegenzit. Daar zit ik helemaal niet mee. Sterker nog, ik hoor het niet eens meer. Maar om dan meteen te beweren dat schippers een ruw volkje zijn, dat gaat me toch een beetje te ver". Een schippersvrouw moet volgens de Sluiskilse over organisatietalent be schikken. "Aan boord ken je geen echte regelmaat. Je probeert op vaste tijden te eten maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Als je bijvoorbeeld een sluis in moet. moetje het eten soms wel een half uur warm houden. Of je móét midden in de nacht laden. Ook dat komt voor". Schippersvrouwen moeten niet alleen over organisatietalent beschikken maar ook over enig psychologisch inzicht. "Wanneer hef lang duurt voordal je man een nieuwe vracht heeft kan hij wel eens chagrijnig worden. Je moet hem dan proberen op te vangen. Als je niet vaart kom er tenslotte geen geld bin nen". De gemiddelde wachttijd tussen twee vrachten is de afgelopen jaren op gelopen van vier tot tien dagen. Soms duurt het langer. Het echtpaar De Nijs heeft al wel eens vijf weken moeten wachten. "We hebben een auto aan boord. Daarmee maken we dan uitstap- in 3 delen a 1 75.— Uitgave van het Kon. Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen Het eerste deel is nu verschenen en verkrijgbaar bij: Lange Delft 64, Middelburg, tel. 01 1 80/ 1 2630 Beperkte oplage Prospektus beschikbaar jes in dc omgeving. En verder lezen we tamelijk veel. Televisie hebben we niet. Tot nu toe nooit behoefte aan gehad". Hoe is het schippersvrouw-zijn Hanny tot nu toe bevallen? "Eigenlijk goed. Je hebt een erg afwisselend leven. Wanneer de kinderen schoolplichtig zijn gaan ze naar het schippersinternaat. Hanny voelt er op het moment niks voor om samen met haar kinderen naar de wal te gaan. "Ik wil bij nTn man blijven. Wel zullen we onze reizen aanpassen, als de kinderen op het internaat zitten. Indien mogelijk zullen we ze elk weekend ophalen". Els van der Zegen-de Beer. ook een schippersvrouw, koos wel voor de wal. Sinds anderhalf jaar woont ze met haar drie kinderen in Terneuzen. Haar man vaart. Toen Els moest kiezen tussen kinderen op het in ternaal of zij met haar kinderen aan de wal koos ze bewust voor de laatste op lossing. In dit verband zitten alle schip persvrouwen tussen twee vuren: bij de man blijven en de kinderen naar het in ternaat of alleen met de kinderen aan de wal gaan wonen. Volgens Els geven de meeste schippers vrouwen de voorkeur aan de eerste op lossing. "In onze kennissenkring ben ik een uitzondering. M'n man en ik vonden dit gewoon de beste oplossing". Uit het feit dat Els voor de wal heeft gekozen mag volgens haar niet worden afgeleid dat het schippersinternaat 'knudde' is. "Begrijp me goed. we hebben niks tegen het schippersinternaat. Wij vonden dit gewoon de beste oplossing. Als mocht blijken dat m'n man met goed tegen het alleen zijn kan ga ik terug aan boord. De kinderen gaan dan naar het internaat. Zo simpel ligt dat". Els Van der Zegen-de Beer weet wat het is om schippersvrouw te zijn. Tot voor enkele jaren leidde Els een varend bestaan. De beperkingen van het schippers vrouw-zijn. het niet kunnen deelnemen aan het verenigingsleven, ondervond Els nooit als een handicap. Het afwisselende bestaan maakte veel goed. "De ene week zat je hier, de andere week weer daar. In de weekends maakten we met de kinderen altijd uitstapjes. We gingen naar de dierentuin, of zo. Nu ik aan de wal zit mis ik dat wel. Als er in het weekend weinig bezoek komt denk ik weieens, goh wat saai eigenlijk aan de wal". Het echtpaar Van der Zegen-De Beer heeft drie kinderen: een meisje van ze ven en drie jaar en een jongetje van ze ven maanden. Schipperskinderen moe ten volgens Els wat strenger worden aangepakt dan kinderen van de wal vanwege de gevaren. "Je moetje kinde ren bewust maken van de gevaren die hen bedreigen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen". Dat schipperskinderen zielige kinderen zouden zijn wordt door Els fel bestre den. "Oké. schipperskinderen kunnen dan misschien wat minder buiten spe len. Als ouder probeer je dat gemis te compenseren. Zodra de mogelijkheid zich voordoet trekje er met je kinderen op uil". Mensen aan de wal hebben volgens Els rare ideeën over schippers. "Mensen denken dat het bij de meeste schippers maar een armoedig zootje is. Daarin Vorm: SAVOY Topkwaliteit uit Zwitserland Premies incl. Zeeland-korting, max. no-c laim, gr. krt., vcrkeersalarmdienst en nieuwwaarderegeling. Acc. 25-65 j., be perkt gebruik, 5 j. rijbewijs w.v. 2j. schade vrij. Ook voor jongere leeftijden gunstige tarieven. Catw. AR WA 8.000 225 122 10.000 289 132 12.000 326 146 j" 14.000 363 153 16.000 401 161 18.000 442 175 20.000 482 183 25.000 578 209 Indien u via kantoor verzekerd bent kijgt u deskundige hulp bij het verhaal van uw schade op een schulige tegenpartij. Statenlaan 152, Middelburg, tel. 01180-25391 Een schippersvrouw moei vaak over andere schepen klauteren om hij haar eigen schip Ie komen. vrouw nooit als een gemis ervaren. "Ik ben niet zo'n verenigingsmens. Nu ik aan de wal zit ga ik wel eens regelmatig zwemmen. Voor de rest vermaak ik me thuis met de kinderen". I let enige dat ze aan dc wal mist is haar man. Niet het leven aan boord. "Dat ken ik nu lang zamerhand wel. Ik heb het varen altijd erg leuk gevonden, maar ik ben nu toch op een punt gekomen dat ik denk: voor mij hoeft het niet meer zo. Aan de wal heb je een grotere vrijheid. Als ik 's woensdags naar de markt wil gaan dan doe ik dat. Vroeger kon dat niet...." vergist men zich dan lelijk. Schippers hebben ook een diepvriezer, een auto matische wasmachine, een tv, noem maar op. We zijn heel gewone mensen". Schipper is een moeilijk vak, vindt de Terneuzense. "Een schipper moest be halve verstand van varen ook een han delsgeest hebben. Men staat er nooit bij stil maar toch is het zo". Els' plaatsgenote Corry van der Dus- sen-Evenblij kan ook uit ervaring spre ken. Sinds een halfjaar zit Corry aan de wal; daarvoor voer ze 25 jaar. met diverse onderbrekingen, met haar man op een binnenschip. Een zelfbewuste vrouw die van wanten weet. Corry is een geboren en getogen Rotterdamse. Kreeg kennis aan een schipper, trouwde en ging mee aan boord. Als andere schippersvrou wen moest ook Corry haar man met raad maar vooral daad bijstaan. "Ik heb van alles gedaan. Het schip schoonma ken, onderhoudswerk, achter het roer staan". Haastig voegt ze eraan toe: "Ik voer wel op aanwijzingen van m'n man hoor". Schippersvrouwen, vooral op kleinere schepen, zijn niet alleen echt genote maar tegelijk ook hulpmatroos. "Kleinere schepen hebben vaak geen personeel. De schipper en z'n vrouw moeten het samen zien te klaren. Als schippersvrouw moet je de handen uil de mouwen kunnen steken". Corry heeft PI JPENHUIS Walstraat 31, Vlissingen er nooit een probleem van gemaakt, al verlangde ze soms best wel eens terug naar haar kantoorbaantje aan de wal. "Het enige dat tegenviel waren de werktijden. In de beginjaren voeren we tot 's avonds twaalf uur door en vier uur later stond m'n man weeral achter het roer". Haar vier kinderen (leeftijden 24. 20, 16 en 10) hebben allen op het inter naat in Terneuzen gezeten. Wanneer het kind voor het eerst van boord ging was dat altijd een pijnlijk moment, zowel voor het kind als de ouders. "De jaren daarvoor heb je je kinderen constant rond je heen. Wanneer ze naar het in ternaat gaan zijn ze alleen in het week end aan boord. Het is zaak je kinderen goed daarop voor te bereiden". Haar kinderen hadden het soms best moeilijk, vooral wanneer ze na een wat langere vakantie terug naar hel inter naat moesten. "Afscheid nemen is nooit makkelijk". Wanneer de kinderen aan boord waren gaven Corry en haar man ze extra aandacht. "Zoiets gaat onbe wust denk ik. Ik heb in elk geval nooit het gevoel gehad dat ik in het weckend iets goed moest maken". Een schippersvrouw aan de wal staat er volgens Corry niet echt alleen voor. "Natuurlijk ben je het grootste deel van de week alleen. Zijn er echter problemen dan kun je die in het weekend met de man bespreken. Dat is het verschil met zee mansvrouwen, waarvan de man drie maanden of langer weg is". Dat ze de afgelopen jaren niet aan het verenigingsleven heeft kunnen deelne men heeft de Terneuzense schippers- daaAmodje (piMSt 7 M m TUSSEN OOSTBURG en CADZANDj Telefoon 011 70 2161Zondags geopend van 2 lol 6 uur Woensdag koopavond van 7 lol 9 uur Wij kunnen u alles over contactlenzen vertellen. Of het nu harde, zachte of zuurstofdoorlatende Z-flex-lenzen zijn. Bovendien hebben wij een aanbod in zachte contactlenzen voor f 400.-. Goes, Lange Vorststraat 106, Middelburg, Lange Delft 24, Vlissingen, St. Jacobsstraat 14 y vnssingen, öi. JacoDsstraat 14 OpOvfrOOdr De Groeneveld-opticiens zijn aangesloten bij het Optiek-Gilde oV SIGARENMAGAZIJN Walstraat 119, Vlissingen PAttS STUTTGAW MCANU walstraat 66 vlissingen spaden, harken, schoffels, cultivators <0 L. DELFT 48 J.v.d. Sloot Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1982 | | pagina 1