H Vader en zoon Wattel spelen samen ruim tachtig jaar orgel VAN E brilmode BIJOU HELMO Tentoonstelling Ton de Kroon 'n goede reis door 1982 FASHION VAN FRAASSEN Nieuwe aanwinsten Zeeuws Museum 84e jaargang no. a - woensdag 30 december 1981 oewel hij in 1929 zes gulden in de week verdiende, betaalde hij dat jaar tweehonderd gulden voor een orgel. Dit najaar vierde hij zijn vijftigjarig jubileum als organist van de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Vrouwenpolder. Abraham Wattel (69) kijkt terug op een halve eeuw vrijwilli gerswerk. Hij doet dat samen met zijn zoon Jan (45), die - in de voetsporen van zijn vader - dertig jaar geleden de tweede vaste organist werd van dezelfde kerk in het ongeveer duizend inwoners tellende Walcherse dorpje aan de voet van de Veerse Gatdam. Twee rustige, vriendelijke en zeer bescheiden heren praten over ruim tachtig jaar familietraditie. Eerste orgel Tand des tijds Bijna gratis Kerkgangers Geïnspiréerd Stichting luisterpost Radio Waarderen ANWB organiseert cursus pech onderweg HU1&ctomoetje ameest Autoverzekering LAHR CO Lange Delft 44/Segèerstraat 4, Middelburg DE NIEUWE ZAAK OP DE HOEK De Faam WAARIN OPGENOMEN "GROOT WALCHEREN" IN 'OMBINAT'IK MKT OK VIJSSINGER Hl IS-AAN-Hl IS OP I 11 h I I Al.( HEREN V ojtEKg^ Dc Faam en de Vlissinger ma ken deel uit van de Zuidwester combinatie. Huis-aan-huis in Zeeland en West- Brabant, totaal oplage 215J35 exem plaren. ORGANISTEN TRADITIE Abraham Wattel ontving onlangs voor zijn langdurige verdiensten een koninklijke onderscheiding. De toenmalige burgemeester van de gemeente Veere A.Hack speldde hem in het najaar de ere-medaille in zilver op, behorende bij de Orde van Oranje-Nassau. Naar later bleek was dat de laatste onderscheiding die de heer Hack als eerste burger van Veere overhandigde. Begin deze maand ruilde de heer Hack Veere in voor de Zeeuws-Vlaamse gemeente Axel. Vader Wattel lijkt zich nau,- welijks te beseffen dat hij bezig is geschiedenis te schrijven. Hij lacht maar wat en doet alsof zo'n mijlpaal de gewoonste zaak van de wereld is. "Ik hoop het nog heel lang vol te houden en ik blijf er mee doorgaan zolang ik gezond ben", zegt hij op geruimd. Een beetje trots is hij wel. Als het ge sprek na de koffie met de door mevrouw Wattel gebakken koekjes nog maar nauwelijks op gang is gekomen, ver dwijnt hij naar de achterkamer van zijn woning om even later terug te komen met een foto-album. Blindelings weet hij de foto's te Vinden, waarop te zien is hoe hij wordt geridderd. Een volslagen ver rassing. vond hij het eerbetoon. "Ik wist natuurlijk wel dat ik vijftig jaar organist was, maar toen mijn zoon me zei dat ik m'n beste pak moest aantrekken en naar het stadhuis in Veere moest komen, had ik nog geen idee van wat me daar te wachten stond", zei hij terugblikkend naar 21 september van dit jaar. Met hetzelfde gemak kijkt Wattel senior terug naar 1929. Zeventien jaar was hij toen hij z'n eerste orgel aanschafte. Hij weet nog precies hoe dat in z'n werk ging. "M'n vader was timmerman bij ene Willemsen. Toen ik van school kwam. ging ik met pa mee naar 't werk. Ik mocht niet gaan leren, daar was geen geld voor. Die Willemsen had een orgel, een Amerikaans ding met een spiegel- top. dat af en toe ^yerd schoongemaakt door de gebroeders Wagenaar uit Mid delburg. Die hadden nog een orgeltje staan en zeiden 'Da's net wat voor jou'. Toen heb ik het maar gekocht". Lessen heb ik nooit gehad. Ik heb mezelf maar zo'n beetje bijgebracht om muziek uit dat orgel te halen, en vooral in het begin was dat niet eenvoudig Het orgeltje van Wagenaar werd na zes jaar van de hand gedaan. Als oorzaken noemt de heer wattel nu de crisis van de jaren dertig en de naderende mobilisa tie. Pas na de oorlog - in 1947 - kwam aan het orgel-loos tijdperk een eind. "Hoe kon je dat uithouden", zegt zijn echtgenote bij de herinnering aan die tijd. Bijna dertig jaar hield het na de oorlog gekochte orgel stand. In 1975 werd het mechanische instrument inge wisseld voor een electronisch apparaat. "Maar dat mechanische orgel leeft nog steeds", verzekert de heer Wattel. Na twee jaar 'strijd' op zijn eerste orgel werd vader Wattel in 1931 gevraagd om in te vallen voor de vaste kerkorganist Melis van Serooskerke. Sindsdien heeft hij tijdens de kerkdiensten niemand an ders dan zijn zoon Jan aan het klavier van het kerkorgel geduld. Aan dat ker korgel is de tand des tijds niet voorbij gegaan. Het instrument stamt nog uit de vorige eeuw, maar is een paar keer ge restaureerd en uitgebreid. Het bestuur van gereformeerde kerk vrijgemaakt kocht het in 1923 - toen de voorzanger werd afgeschaft - voor maar liefst dui zend gulden van de Stichting Veldwijk in Ermelo. Voor het vervoer en de plaatsing van het orgel moest nog eens hetzelfde bedrag worden neergeteld. "Toch was het wel een goede keus, want nieuw gebouwde orgels waren in die tijd veel slechter dan de gebruikte", weet Wattel senior zich te herinneren. Het kerkbestuur kreeg de benodigde tweeduizend gulden bijeen door het uit geven van aandeeltjes van honderd, 25 en tien gulden. Later bleek, dat de aanschaf van het instrument bijna niets heeft ge kost, want toen de aandelen werden uit geloot, wilde bijna niemand het geïnves teerde geld terughebben. De kerkorganist was in die tijd afhan kelijk van een 'orgeltrapper', ook wel 'windmaker' genoemd, die door middel van een blaasbalg moest zorgen voor voldoende lucht in de pijpen van het orgel. Als deze assistent niet goed oplet te. bestond de kans dat het orgel "lucht ledig" werd. De organist kon dan spelen wat hij wilde, maar geluid kwam er niet uit. Dat risico verdween in 1953. Tijdens een van de restauraties werd het orgel uit gebreid met een windmachine De aan schaf van die machine was het enige positieve resultaat van de restauratie, die zó tegenviel, dat er ze,s jaar later weer van alles aan moest worden verspijkerd. Het afgelopen jaar is'het instrument voor de derde keer onder handen geno men. Bij die gelegenheid werd het orgel tevens voorzien van een tweede klavier. Geen probleem voor de heer Wattel; zijn orgel thuis had dat al jaren. Vanaf het moment dat Wattel senior zijn eerste tonen op het kerkorgel ten geliore bracht, heeft hij tien predikanten zien gaan en komen. Grote verandering brachten zij niet met zich mee. De grootste vernieuwing in de liturgie noemt vader Wattel de invoering van het ritmisch gezang, dat omstreeks 1953 in opkomst kwam. Qe psalmberijming heeft zich in de loop der tijd evenmin aan vernieuwing kunnen onttrekken. "Heel lang hebben we gewerkt met de oude berijming. Maar dat was geen he dendaags Nederlands. Vooral voor de schoolkinderen waren de psalmtektsten op een gegeven moment te hoogdravend geworden. Daarom is er op landelijk ni veau een beweging ontstaan, die er naar streeft om de berijmingen begrijpelijker te maken". In Vrouwenpolder lijkt dat aan te slaan. De diensten worden dikwijls door drie honderd tot 350 kerkgangers bezocht. "En dan zitten ze wel tegen mekander", zegt Wattel senior. De kerkgangers zijn afkomstig uit de gehele noord-oost hoek van Walcheren. De .gereformeerden vrijgemaakt van Domburg, Oostkapelie, Serooskerke, Wissenkerke en Veere hebben in hun dorpen geen kerkgebouw en zijn aangewezen op de kerk van ds. Kuiper in Vrouwenpolder. In de wintermaanden zijn er zondags twee diensten. Vader Wattel begeleidt de dienst 's morgens; de zoon doet dat 's middags. Als de toeristen bezit hebben genomen van de bungalowparken aan de voet van de Noordwalcherse duinen, wordt het aantal diensten uitgebreid tot vier. Ook dan delen vader en zoon het werk en komen ze ieder twee keer in tóuw. Ook vervangen ze elkaar bij ziekte of vakantie. Voor vader Wattel zijn alle kerkdiensten even belangrijk. Hij leeft zeiden naar een bepaalde gebeurtenis toe, of het moet het jaarlijkse kerstfeest voor kinderen zijn. "Ik moet voor elke dienst geïnspireerd zijn", zegt hij resoluut, "en ik probeer altijd zo goed mogelijk te spelen". Hij bereidt de diensten wel goed voor. Het studeren van improvisaties neemt hier van de meeste tijd in beslag. "Veel oefe nen is noodzakelijk, want de gemeente verlangt1 goede stukken", aldus de 69- jarige organist. Zoon Jan sluit zich hier volledig bij aan. Zijn activiteiten bestaan echter niet al leen uit het begeleiden van kerkdien sten. Hij is tevens vaste organist van het gereformeerd zangkoor 'Walcheren' uit Middelburg, waarvan ook zijn moeder lid is. Ook organiseert hij 's zomers de serie orgelconcerten die Charles de Wolf geeft in de kerk van Vrouwenpolder. Wattel junior neemt dan tijdens die concerten de registraties voor zijn reke ning. 'Een van de leukste dingen van zijn organistenbestaan vindt hij het spelen bij de opnames van de Stichting Luis terpost. Deze organisatie beijvert zich vooral om ouderen, zieken en gehandi-, capten in de gelegenheid te stellen naar muziek te luisteren. Ook in andere ge- Vader A braham en zoon Jan Wattel samen aan het orgel. vallen is het orgelspel van Jan Wattel op geluidsband opgenomen. In juli 1969 bracht het Convent van Ker ken een rechtstreekse radio-uitzending uit het kerkje in Vrouwenpolder. Jan was daar niet van onder de indruk. "Ach, je ziet een paar microfoons, de rest is hetzelfde". De uitzending was 's mid dags, dus Jan zat aan het orgel. Maar als de opnameploeg 's morgens zou zijn ge komen, zou pa zijn plaats aan Jan heb ben afgestaan. "Ik zou toch een beetje huiverig zijn geweest", bekent zijn vader. In het prille begin kreeg Jan zijn eerste orgellessen van zijn vader. Niet lang daarna kwam hij in de leer bij J. Hek- huis. Op dertienjarige leeftijd begeleid de hij zijn eerste koor. Twee jaar later speelde hij in de kerk. In hel dagelijks leven is de heer Wattel Junior secretaris van de gemeente Vee re. Daar fungeert hij ook als ambtenaar van de burgerlijke stand. "Maar alleen op verzoek hoof", vult hij aan. Zo kan het wel eens voorkomen dat hij voor één bruidspaar zowel als ambtenaar ais or ganist optreedt. Na de plechtigheid in het stadhuis van Veere moet de cere moniemeester het bruidspaar en hun gasten dan even bezig houden, zodat ik tijd heb om als eerste in de kerk te zijn", grapt hij,. "De mensen zijn kritiscner, en muzikaler dan vroeger", zegt hij even later weer serieus. "Vooral de jongeren op het platteland hébben meer gevoel voor mu ziek dan dertig jaar geleden. Daarom ben ik ook begonnen met het spelen van werken van Bach. Ik heb de indruk dat de kerkgangers dat waarderen. Zelf zie ik het ook als een stukje opvoeding", laat Wattel junior weten. Hoewel Jan Wattel al dertig jaar ker korganist is, heeft hij zelf geen orgel. "Nee. thuis heb ik een piano". Hij ver klaart dat met de opsomming van een paar praktische omstandigheden. "Allereerst woon ik ..aar honderd meter van de kerk. Ik kan dus oefenen wan neer ik wil. Maar 's winters is het door de week erg koud in de kerk. Dan zit ik thuis beter. Bovendien is een piano beter voor de speeltechniek. Tenslotte ver oorzaakt een piano minder 'geluidshin der' voor m'n huisgenoten en buren dan een orgel". Bij het horen van het woord 'geluidshin der' mengt vader Wattel zich weer in het gesprek. Hij zegt een beetje doof te zijn en daarom graag hard te willen spelen. Zijn vrouw vindt dat niet altijd even plezierig. "Logisch, want als je alles open zet, dan loop je weg", "Maar" - nu ernstig - "ik speel niet alleen voor mezelf. Niet hier, en ook niet in de kerk. Ik zie hel spelen als- een stukje dienstverlening. Niet voor mij, maar voor de gemeente. En dat probeer ik altijd in ogenschouw te houden Een groot aantal automobilisten wil meer weten over de techniek van de auto om zelf storingen te kunnen opsporen en verhelpen. Meer dan 150.000 mensen volgden daartoe in de afgelopen 20 jaar de Cursus Pech Onderweg van de ANWB. De belangstelling is groeiend. Dat geldt met name voor het aantal vrouwelijke cursisten, ongeveer 50% van het aantal cursisten bestaat nl. uit vrou wen. Gedurende vier achtereenvolgen de weken kan men tijdens lesavonden van ca. 2 'A uur deelnemen aan dit praktisch auto-onderricht. De ANWB heeft besloten ook dit sei zoen weer deze cursus te organiseren en wel in ca. 50 plaatsen. In MIDDELBURG beginnen de cur sussen op maandag 11 januari, dinsdag 2 februari, maandag 1 maart en donder dag 25 maart. Er wordt les gegeven in de Scholengemeenschap voor Beroepson derwijs "De Wellinge" Kruisweg 2. De lessen beginnen om 19.30 uur. Het accent ligt op het zelf-doen, met als doel de automobilist een zekere mate van handigheid bij te brengen met het technisch gedeelte van de auto. Daartoe wordt tijdens het onderricht gebruik ge maakt van een auto waaraan van tevo ren storingen zijn aangebracht door de instructeurs, ervaren Wegenwachten en Keurmeesters van de ANWB. Met behulp van duidelijke tekeningen en een aantal belangrijke onderdelen'" besteden wij aandacht aan o.a. de ont steking, carburatie. koeling en smering, terwijl ook het starten onder alle weer somstandigheden wordt behandeld. Iedere cursist ontvangt een handig cur susboek dat ook na afloop van de lessen zijn nut heeft bewezen. Ervaring van de Wegenwacht heeft namelijk geleerd dat een groot aantal storingen door niet-au- totechnisch geschoolden die de Cursus Pech Onderweg hadden gevolgd, zelf kon worden verholpen. Na aanmelding ontvangen de cursisten een bericht van inschrijving waarin na dere gegevens over de lessen worden bekendgemaakt. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij het ANWB-kantoor te Middelburg (01180-15155). Goeie reis. Wij bieden u C Goeie reis] reisbureauJ meer keus en meer zekerheid. Middelburg, tel. 01 180-27758 Londensekaai 19 CASSETTES WERKELIJK BETER Keure u't 80 modellen. Vraag vrijblijvend om een folder. KWALITEIT SERVICE GARANTIE TUSSEN OOSTBURG en CADZANDf Telefoon 01170-2161 Zondags geopend van 2 rot 6 uur Woensdag koopavond van 7 tot 9 uur Premies irvel. Zccland-koriing. max. claim. gr. kr(„ verkcersalarmdienst nieuwwaardcrcgeling. Catw. 8.000 10.000 12.000 f 14.000 16.000 18.000 f 20.000 25.000 AR ƒ255 289 326 ƒ363 ƒ401 442 ƒ482 ƒ578 WA 122 132 146 153 161 175 183 209 Assurantiekantoor Statenlaan 152, Middelburg, tel. 01180-25391. In het Zeeuws Museum, Abdijplein, Middelburg zijn vanaf heden twee recent aangekochte schilderijen te zien van de schilder Davind Kleijne (geb. Bergen op Zoom, 1754, f Middelburg, 1805), voor stellend schepen bij Veere en bij Ram- mekens. Up één van dc schilderijen is een spie- gel-paviljo enjacht te zien van de Kanier Zeeland van de Geoctrooieerde Westin- dische Compagnie met de initialen van de W.I.C. zowel op de spiegel als ook op de vlaggen van het schip. Het bijzondere is, dat beide panelen in of vóór 1791 moeten zijn geschilderd en één van de laatste afbeeldingen zijn van schepen van de West-Indische Com pagnie, die op 1 januari 1792 werd ont bonden. Van David Kleyne is bekend, dat hij vaak schepen schilderde van re ders en schippers van de Oost- en Wes- tindische Compagnie 'om hunne ver trekken te versieren met schilderijen hunner vaartuigen' (F. Hagtglas, le vensberichten van Zeeuwen). Te bezichtigen op de normale ope ningstijden: Werkdagen 10-17 uur. Op 2 januari 13.30-17 uur. 's zondags en nieuwjaarsdag gesloten. De schoenen tentoonstelling is tot 8 januari te be zichtigen. Vrijdag 8 januari om 19 uur zal in de gemeentelijke galerie Bellamy 19 aan hef Bcllamypark te Vlissingen de tentoon stelling geopend worden van de in Haar lem woonachtig beeldend kunstenaar Ton de Kroon. Deze 4e tentoonstelling in een reeks van 6 tentoonstellingen over hedendaagse beeldende kunst zal te bezichtigen zijn tot donderdag 4 februari. Ton de Kroon-is geboren op 4-12-1948 te Culemborg en volgde opleidingen aan de Koninklijke Akademie voor Kunsten en Vormgeving in Den Bosch en atliers '63 te Haarlem. Zijn werk is meerdere malen tentoon gesteld in galerie "Asselijn" te Amster dam, Waalkens Finsterwolde en het Paleis van de Schone Kunsten te Brus sel. Het werk waarmee Ton de Kroon in Bellamy 19 exposeert, bestaat uit teke ningen van groot tot zeer groot formaat. 1 let werk van 'fon de Kroon oogt op het eerste gezicht abstract; grote composi-' ties, veelal gekenmerkt door een diago naal die scheidslijn is tussen een druk en minder druk getekend gedeelte. De fragmenten van stof. jassen, tent doek. bundels ogen op sommige werken als onderdelen van landschappen. Sterk opgezette arceringen geven de toe schouwer het idee, dal op bepaalde punten in de tekening het werk buiten het papier treedt. Deze krachtige arce ringen spreken met nadruk en geven een spanning met de uitgewerkte details. "Er wordt veel gedacht, gesuggereerd, gefluisterd misschien, maar weinig har dop uitgesproken. Het is het moment voor dc explosie-zou je-kunnen zeggen, dat Ton de Kroon uitbeeldt.", aldus een Vlissingse kunst kenner. i i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1