D HELMO Sinterklaas weer groots onthaald in Vlissingen FASHION H Maatschappelijk werk in de knel D Extra geld voor Zeeuwse plaatsen uit welzijnspot Zr.cS Li jj.| VILLEROY BOCH Collecte gehandicapten niet populair bij Middelburgse sporters Dromen Vrachtwagen Ergeren Geen motorcross Veiligheid Route SERVIES "MANOIR" 83e jaargang no. 45 - woensdag 4 november 1981 Faam •WAARIN OPGENOMEN (.ROOI WALCHEREN" IN COMBINATIE MEI l)h VI.ISSINGFR III IS-AAN-Hl IS OP (iKHKKI. WAI.CHKRKN De Faam en de Vlissinger ma ken deel uil van de Zuidwester combinatie. Huis-aan-huis in Zeeland en West- Brabant, totaal oplage 215.335 exem plaren. et voortbestaan van de Telefoni sche Hulp Dienst, Jeugd en Gezin, het FIOM, de Stichting Gehandicapten Ad viesbureau en de Pleeggezinnen Centrale Zeeland staat op de tocht. Debet daar aan is het naderende decentralisatiebe leid in een deel van hel maatschappelijk werk. En in dat decentralisatiebeleid zit de angel verscholen, dat de plaatsen die - zoals Middelburg - een streek, functie vervullen, moeten opdraaien voor kos ten, die voorheen door de provincie wer den gedekt. De heer A.J. Wien, chef van de afdeling welzijnsplanning van de gemeente Mid delburg, vindt deze voorzieningen ver schrikkelijk belangrijk. "Het zijn de mensen respectievelijk instellingen, die direct met menselijke problemen wor den geconfronteerd en mogelijk oplos singen aandragen. Tijdens gesprekken met hen hoor je wel eens wat over hun ervaringen. Ik kan niet anders dan ho pen dat er goeie oplossingen voor wor den gevonden", betoogt Wien. Door het wegvallen van de provincie subsidies ontstaat een gat van drie ton. Dat moet in de toekomst worden opge bracht door dertig öecuwse gemeenten. Daarnaast leeft bij de stichting Gehan dicapten Adviesbureau en de Pleegge zinnen Centrale de wens om een pro fessionele kracht aan te trekken. "Dat kost rond de tachtig duizend gulden. Een schijntje in verhouding tot het goe de werk dat die mensen leveren", meent de heer Wien. Dat de provincie in het spoor van de decentralisatiegedachte de kosten wil afstoten vindt de heer Wien begrijpelijk. "De decentralisatie is iets dat de ge meenten zelf hebben gewild. Het is bovendien een uitbreiding van de de mocratisering, waarbij lagere overheden zoals de gemeenten zelf bepalen wat zij met hun geld doen". Er is echter een lichtpuntje. De ge noemde bureaus zouden de Zeeuwse bevolking ongeveer een dubbeltje per inwoner gaan kosten. "Maar dat bete kent". aldus Wien, "dat de gemeenten bereid moeten zijn de noodzaak van dit werk in te zien. Elders in het land is het al zo geregeld dat de plaatsen regionaal dit soort maatschappelijke organisaties ondersteunen. Het feit dat dit in Zeeland door de provincie werd gedaan was op zich uniek. Nu is de provincie met een plan gekomen om het geld af te bouwen en over tien jaar uit te smeren. Ieder jaar zou er dan tien procent meer door de gemeenten moeten worden betaald. Maar ik zeg nogmaals: dan moeten de gemeenten bereid zijn de noodzaak van dit werk in te zien. Dan is er vanzelf de bereidheid om de lasten samen te dra gen". En die bereidheid is er volgens de gemeentelijke topambtenaar nog maar gedeeltelijk. De opvatting dat als er gemeenten zou den zijn die niet willen bijdragen dit automatisch tot gevolg zou hebben dat er dan ook maar geen hulp aan de in woners van die gemeente zou moeten worden gegeven wuift de heer Wien.van de hand. "Je kunt toch moeilijk aan ie mand die zich voor de trein wil gooien en de telefonische hulpdienst belt zeg gen: je gemeentebestuur betaalt niet. dus hang ik ik op....". e meeste Zeeuwse gemeenten hebben meer geld dan zij denken. CRM heeft namelijk voor een extraatje ge zorgd. En dat betekent, dat Middel burg over twee jaar uitgesmeerd ruim 260.000 gulden mag ontvangen en Vlissingen bijna 70.000 gulden. Beide plaatsen krijgen dat geld omdat zij in vergelijking met andere evengrote Ne derlandse plaatsen minder welzijns voorzieningen aan de bevolking boden. CRM hanteert namelijk de opvatting, dat nu er een decentralisatiebeleid voor sociaal kultureel werk functio neert, iedere plaats recht heeft op, de zelfde hoeveelheid geld. Het betekent overigens, dat gemeen ten met veel voorzieningen vóór de invoering van het decentralisatiebe leid er bekaaid vanaf komen. De drie Zeeuws-Vlaamse plaatsen Sas van Gent (103.000 gulden). Hulst (28.000 gulden) en Terneuzen (56.000 gulden) moeten inleveren. Hun welzijnsarse- naal stond boven andere vergelijkbare Nederlandse plaatsen. Zoals bekend is het decentralisatiebe leid sinds 1981 een feit. Daarvoor was twee jaar de geldstroom uit 'Den Haag' bevroren. Dit beleid houdt in. dat de gemeenten zelf bepalen aan wie of wat zij subsidie geven. Dit in tegenstelling tot de jaren voor 1979, waarbij de geldstroom naar de plaat selijke instellingen (kinderdagverblij ven, jongerenwerk, bejaardenwerk, algemeen maatschappelijk werk etc.) via allerlei ingewikkelde vormen tot stand kwam. De cijfers over het Zeeuwse extraatje zijn bekend gemaakt door ZOOS, een Zeeuwse overkoepelende organisatie ter ondersteuning van het sociaal cul tureel werk. De in Terneuzen geves tigde organisatie denkt met deze ont hulling de welzijnswerkers te onder steunen. Immers, zij krijgen vaak tij dens gesprekken op gemeentehuizen te horen dat nieuwe vormen van wel zijnswerk niet kunnen doorgaan om dat de (bekende) koek stomweg op is. Met deze cijfers in de hand kunnen de werkers van sociaal-culturele instel lingen proberen alsnog iets los te peu teren. Het blijft echter proberen, want aan de vereveningsoperatie, zoals deze nivellering van hel welzijn is ge noemd. is niet de plicht verbonden om het bedrag aan te wenden voor wel zijnswerk. Volgens Frits Reijnders van de Mid delburgse instelling voor sociaal-cul tureel werk De Hayman, houden de gemeenten deze meevaller het liefst achter de kiezen. Desondanks gaf de heer S. Wisse, chef van de afdeling fi nanciën van de gemeente Middelburg opening van zaken. Hij bevestigde dat er een formulier is ingevuld om dit be drag te ontvangen. Uitrekenen hoeveel baat de gemeente Middelburg er bij heeft noemde hij echter rekenwerk dat veel tijd in beslag zou nemen. Het groepje Middelburgse sportlieden dat volgende week de collectebus han teert voor de Stichting Nationaal Fonds Sport Gehandicapten, tekent zich wat schriel af tegenover het leger sportlieden dat landelijk solidair is met de gehandi capte medemens. Slechts 22 Middelbur gers gaan op pad en dat is volgens plaat selijk coördinator Kees de Hond onvol doende om de hele stad te kunnen berei ken. In de overige Zeeuwse plaatsen is het enthousiasme weer groots als van ouds. Net als verleden jaar hopen de Zeeuwse collectanten per hoofd van de bevolking het hoogste bedrag aan het Nationaal Fonds te kunnen aanbieden. "We hebben nu toch al 22 collectanten. Tegen verleden jaar slechts twaalf. Ook heeft er zich nu êên mevrouw opgegeven die geen lid is van een sportvereniging. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Maar het aantal van 22 is nog te weinig om de hele stad te bestrijken", klaagt de heer De Hond. Mensen die mee willen werken aan de actie in Middelburg kunnen zich melden bij de heer Kees de llond. Maasstraat 15 in Middelburg, telefoon 01180-26490. MOTORSPORT Zeeland nog één miljoen van permanent circuit verwijderd H .oe moeilijk het is om dezer da gen een miljoen gulden los te peuteren van veelal noodlijdende bedrijven, on dervindt het Motor Racing Team Zee land aan den lijve. Geld ligt duidelijk niet voor het oprapen, maar als het aan MRTZ-bestuurslid Willem Geelhoed ligt, zou hij de benodigde waardepapie ren achter in zijn schuur drukken. Want Geelhoed zit op hete kolen. Als geen an der realiseert hij zich dal de verwezenlij king van een permanent race-circuit in het Sloegebied bij Vlissingen dichterbij is dan ooit. Maar de laatste loodjes zijn bijna niet te tillen voor het MRTZ en het ontbrekende miljoen lijkt ineens een im mens groot bedrag, terwijl de Zeeuwse motorfanaten toch al zo'n kleine zeven miljoen tot hun beschikking hebben voor de verwezenlijking voor hun plannen. Willem Geelhoed is er van overtuigd dat het permanente circuit er komt in Zee land. "We hebben nu al zoveel geld bij elkaar, dat ene miljoen komt er ook nog wel", zegt hij vol overtuiging. Nu het voortbestaan van het circuit in Zandvoort aan een zijden draadje hangt, is de mogelijkheid er dat Zeeland in de toekomst het enige Nederlandse perma nente race-circuit binnen zijn grenzen krijgt. Want onlangs werd van de zijde van de KNMV nog geïnformeerd bij Geelhoed hoever het MRTZ nou wel stond met de uitvoering van de plannen. "Wa rt voor zover wij weten, zijn jullie het meest serieus bezig", werd van KNMV-kant gemeld. En uit de woorden van Geelhoed mag inderdaad worden geconcludeerd, dat de aanleg van een permanent circuit in het Sloegebied bij Vlissingen nog slechts een kwestie van tijd is. "Want zodra het ontbrekende geld er is, kunnen de bulldozers en de kranen het terrein op", zegt Geelhoed, wijzend op de tekening die voor zijn neus op tafel ligt. De oud-vrachtwagen chauffeur koestert die tekening, waarop het toekomstige circuit is uitgewerkt, als een schilderij van uitzonderlijke waarde. Wim Geelhoed lééft voor het circuit. "Je mag best weten dat ik er slapeloze nachten van heb", zegt hij op een gege ven moment. Vol overgave praat Geelhoed over het terrein waarop hij in zijn dromen al motoren ziet razen over een gloednieu we zwarte asfaltlaag. Het MRTZ-be- stuurslid meldt echter voor alle duide lijkheid dat niet alleen de motorsport zal welvaren bij de aanleg van een racecir cuit. "We hebben contacten met karters, hoewel die natuurlijk al goed terecht kunnen in Westkapelle. Verder kan er ëen baan aangelegd worden voor auto cross. een baan voor motorcross, fiets- cross, een rolschaalsbaan en een sintel- baan voor oval-racing. Verder ben ik al gebeld door iemand van een schietver eniging, die een kelder onder een van de gebouwen wil huren. Ook kunnen er wielerwedstrijden op het circuit gehou den worden. Dat is gemakkelijk in ver band met het heffen van van entreegeld. De mensen komen werkelijk van alle kanten informeren en dat is juist het kardinale punt als je bijvoorbeeld gaat praten bij een fabriek om geld los te krijgen. Dan redeneren ze van: Het MRTZ zien we niet zitten. Wij moeten dan duidelijk maken dat er veel meer inzit dan alleen de racerij. Er moet veel meer gebeuren, dat weten wij ook wel. We praten dan ook niet alleen voor ons zelf. Dat zouden de mensen zich eens moeten realiseren". Pas sinds enkele jaren is Willem Geel hoed actiefin de motorsport. Vanjong- saf aan al gaat de aandacht van de Sou burger echter uit naar de gemotoriseer de sportevenementen, maar zijn werk (vrachtwagenchauffeur op de interna tionale route) belette hem altijd nauwe contacten met zijn favoriete sporten. Geelhoed, terwijl hij voor de zoveelste keer de brand probeert te steken in een dikke sigaar die niet tussen z'n lippen vandaan komt: "Ja, ik heb er spijt van dat ik nooit geraced heb, maar ik heb er ook nooit over gedacht om iets anders te doen voor de kost. M'n werk was altijd m'n hobby". Het bestuurslid van het MRTZ heeft sinds enkele jaren de vrachtwagen noodgedwongen langs de kant van de weg laten staan. "Afgekeurd wegens m'n rug", verduidelijkt hij. Als chauffeur nam Geelhoed nooit vakan tie. "Maar ik moest thuis zijn in de week dat de TT in Assen werd gehouden. Daar zorgde ik ook altijd voor. Dan zei ik tegen mijn baas: Als ik dan met de wagen in Italië sta, dan vlieg ik op jullie kosten terug naar huis". De Zeeuwse vrachtwagenchauffeur profiteerde ook een aantal malen van de zogenaamde Grand-Prix-reisjes. Geel hoed zorgde dan dat hij met een vracht naar een land kon waar in die week een grote prijs verreden zou worden. Op die manier zag hij onder meer wedstrijden in Francorchamps, de Nurburgring en Le In zijn jeugd werd Willerrf Geelhoed al aangetrokken door het "truck-rijden". "Voordat ik voor het eerst op een vrachtwagen stapte, had ik al schrifte lijke cursussen voor monteur gevolgd. Dat wilde ik gewoon doen voordat ik de weg op zou gaan. Anders voelde ik me zelf niet safe genoeg". De oud-vracht wagenchauffeur ergert zich dan ook aan mensen die in de vakantieperiode in één keer naar Spanje rijden. "Dat zijn men sen die hele dagen op kantoor zitten en een luxe wagen hebben om één keer per week boodschappen te doen", zegt Geelhoed, die zelf in het verleden even eens moeite had met z'n eerste lange ritten. "Met de trajecten zelf had ik weinig problemen. Een kaart heb ik nooit nodig gehad. Op de lagere school was ik altijd al goed in aardrijkskunde. Ik vind het alleen jammer dat ik nooit talen heb geleerd. Niet dat ik me nooit verstaanbaar kon maken, dat lukte meestal wel met gebaren en zo". Haastwerk De Souburgse oud-chauffeur heeft zich, naar zijn zeggen, nooit schuldig gemaakt aan overtreding van het rijtijdenbesluit. De huidige economische malaise vereist Willem Geelhoed: "Je mag best weten dat ik er slapeloze nachten van heb meer van een chauffeur dan vroeger, meent Wim Geelhoed. "Wij hadden een rijtijdenboekje en als ik de kans kreeg om te slapen, dan ging ik ook echt sla pen. Wij kregen ook alle gelegenheid om onze vracht te lossen. Als dat was gebeurd, dan belde je met je baas of er misschien nog een retourvracht was. Tegenwoordig is het allemaal haast werk. Alle bazen hebben een telex en dan komt de portier van de fabriek waar je moet lossen alsje aankomt al vertellen dat er een telex van de baas ligt te wachten. Maar dat moet ook haast wel. De chauffeurs moeten in deze tijden dag en nacht rijden om het hoofd van de baas boven water te houden. In mijn tijd was dat anders. Dan kon je nog eens een nachtje slapen. Dat ging allemaal veel gemoedelijker". Nog niet zo lang geleden heeft Geel hoed zich in de motorsport gestort, maar naast bestuurslid van het MRTZ is hij ook al bestuurslid van de afdeling Zee land van het KNMV. Dat wil overigens niet zeggen dat hij een fan is van elke tak van het motorgebeuren. "De motorcross interesseert me niet. Dat vind ik het vermoorden van een machine. Soms ga ik wel eens kijken om als lid van de KNMV m'n gezicht eens te laten zien, maar dan zie je dat geploeter in de re genze zien er uit als wilde beesten. maar daar mag iederen natuurlijk z'n eigen mening over hebben". De wegracerij is duidelijk de oogappel van de Souburger en sinds een jaar of twee heeft hij zelf een wezenlijk aandeel in die tak van de motorsport. Geelhoed schafte indertijd een 125 cc waterge- koelde Honda aan en tegenwoordig be zit hij zelfs twee van die machines waarop Dick van Klooster uit Zonne- maire zich in wedstrijden mag uitleven. "Deze machientjes zijn niet zo prijzig", verklaart Geelhoed. "En bovendien zijn ze goed getuned als ze van de fabriek komen. Een kleinigheid heb je altijd wel eens natuurlijk maar dat weetje van te voren". Niemand, behalve Geelhoed zelf, bemoeit zich met de beide motoren, "ik heb ze juist gekocht om er zelf aan te sleutelen". De toekomst van de mot rsport li volgens het MRTZ-bestuurslid op de permanente circuits. "De straten- circuits behoren nu gauw tot het verle den. Het gaat nu gewoon te snel. Ik denk dat er in 1985 geen stratencircuits meer zij rf'. De veiligheidsmaatregelen voor de semi-permanente circuits (de stra tencircuits) zijn weliswaar uiterst streng, de voortschrijdende technologie in de motorsport is nauwelijks bij te benen en eist nog meer om de veiligheid van de coureurs en het publiek te kunnen waarborgen. "Mensen zeggen wel eens dat het te snel gaat en dit en dat, maar er is .ie veiliger dan met een ts motor op een afgesloten circuit rijden. Het is veiliger dan met een motor in hetwerkeer. De KNMV heeft daar cijfers van. Bovendien vraagt nie mand erom om op z'n bek te gaan", zegt Geelhoed, die bij het MRTZ de aange wezen man is om voor de beveiliging van het semi-permanente circuit in het Sloegebied te zorgen. "De laatste keer hebben we duizend palen moeten slaan. Verder hebben verkeersborden uit de grond moeten trekken en dan moet je ook nog zorgen voor toiletten. Boven dien moetje zorgen voor een video-cir cuit, torens met camera's. Dat is een verplichting via de regering. Dat heeft een of andere commissie in Den Haag besloten. De veiligheid komt natuurlijk op de eerste plaats, maar bij ons staan er helemaal geen bomen, dus vindt ik dat zoiets wel een beetje te ver gaat". "Een permanent circuit is hier mogelijk. De grond kunnen we in erfpacht krijgen. We moeten alleen het ontbrekende geld nog hebben, maar daar zijn we ver schrikkelijk hard mee bezig. Dat is moeilijk, want voor de auto- en motor sport is Zeeland een uithoek. Maar alsje ziet hoeveel mensen er naar Zandvoort gaanstraks is dat ook weg en dan is er niet één permanent circuit in Nederland meer. Ja, financieel komt er veel bij kij ken. Maar dat is het enige dat nog speelt. Als we die één miljoen bij elkaar kunnen krijgen, dan kunnen we aan het werk. Ik ken gemeenten met zes sporthallen, maar misschien h?bben wij als motor- sportbond er te weinig drang achter ge zet. We zitten nu alleen nog maar tegen dat ene miljoen aan te hikken. Ons plan nu is om alle grote firma's aan te schrij ven. Er moet een mogelijkheid zijn om dat bedrag te pakken le krijgen". -w cto, mod 'y> tyMMSt &yïi. vA/a1 Lm W I MfcMrl 1/ t TUSSEN OOSTBURG en CADZANDf Woon 01 1 70 2161 Zondags geopend van 2 tol 6 uur Woonsdag koopavond van 7 tot 9 uur VA F ORGA NISEERDE INTOCHT 20 KEER e Vlissingse jeugd kan dit jaar een week langer van het Sint-Nicolaasfeest genieten. De boot met aan boord de goedheiligman en 45 zwarte knechten meert zaterdag 14 november om 13.30 aan in de Vlissingse Koopmanshaven. De reden van deze vroege intocht is de hoge waterstand op die dag, die noodzakelijk is om de grote boot de haven te laten bereiken. De intocht krijgt overigens nog een extra feestelijk tintje doordat het Vlissings Activiteiten Fonds (VAF) voor de twintigste maal voor 'de- organisatie tekent. De route door de Scheldestad van de Sint op zijn schimmel wijkt iets af van voor gaande jaren. De route loopt via de vol gende straten: Beursplein, Bellamypark, Nieuwendijk, Walstraat, Betje Wolff- plein, Aagje Dekenstraat, Scheldestraat, Paul Krugerstraat, Singel, Bloemenlaan, Hogeweg, Frans Halslaan Anjelieren laan, Rozengracht, Leliënlaan, Singel, Brouwenaarstraat, Paul Krugerstraat, Badhuisstraat, Betje Wolffplein, Coosje Buskenstraat, Spuistraat, Bellamypark, Smalle Kade en eindigt op het Beurs plein. Bij slecht weer zal de route worden in gekort. teneinde de kinderen voor een longontsteking te behoeden. verfijnd e tafelsfeer" WAtkË£ Lange Delft 50 - M Kwaliteit 1btèbjm Tel 01180-13221 - iddelburg service - garantie

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1