V,
H
BIJOU
HELMO
JjiM
a*
a*
Productieleider Remmelts:
'De Zeeuwen zijn nuchter
en tolerant. Ze kijken
niet op tegen de sier'
PZC-cross in
Oranjezon
FASHION
OUDE SCHOOL BIEDT RUIMTE
VOOR SOOS EN INSTUIF
GEESTELIJK GEHANDICAPTEN
Zuidzande
HAAR
TAS IS
VAN
BIJOU
If
83e jaargang no. 40 - woensdag 7 oktober 1981
OMROEP
ZEELAND:
Tweemaal een uur
Zeeuws in de ether
ciacDi mod, ji i.
HERDENKINGSCONCERT
REMIGIUS SCHRIJVER
Gereserveerd
Medewerking gemeenten
Verhuizen
Gevestigd:
W. H. BAVELAAR
oogarts
GASTHUIS MIDDELBURG
Afspraken van 9-1 2 uur. Tel. 01 1 80-37000.
In samenwerking met Ga. A. VAN DEN BERG.
Afspraken van 9-1 2 uur, tel. 01 1 80-1 261 2.
Soepel en zacht, het kenmerk van
de nieuwe tassenmode
Prijzen vanaf 32.
DE TASSENZAAK VAN ZEELAND
Lange Delft 44 - Middelburg
De 'NIEUWE' zaak op de hoek
De Faam
(Ill4 LANGE DELFT 61
MIDDELBURG
W AARIN OI'CI NOMI N "GROOI MX HI KI N"
IN ('C).MBINA 1 IF Ml I l)E VI JSSINGER III IS- VAN-Hl Is OP (.1 III I I (HEREN
l)c Faam en de Vlissinger ma-
ken deel uit van de Zuidwester
combinatie. Iluis-aan-huis in
Zeeland en West- Brabant,
totaal oplage 215.335 exem
plaren.
e Vereniging van Ouders van
Geestelijk Gehandicapten (VOGG), af
deling Walcheren, heeft na veel om
zwervingen een gebouw gevonden dat
voldoende ruimte biedt voor het houden
van een Soos en een Instuif voor de
geestelijk gehandicapten. Zaterdag 10
oktober wordt het aangepaste schoolge
bouw aan de van Raaltestraat in Vlissin-
gen officieel geopend door wethouder
D.J.P. Bruinooge van onder meer wel-
zijn.
Het complex, dat in de schaduw ligt van
de vier fiats aan de Gerbrandystraat.
beschikt over twee ruime schoollokalen
en een keuken. De activiteiten die de
Soos in de toekomst iedere zaterdag
avond biedt, zijn ondermeer spelletjes
doen (mens-erger-je-niet, ganzeborden
enz.), met elkaar praten en dansen; kor
tom een gezellig avondje. De Instuif
daarentegen eist een wat zwaardere dis
cipline. Om de twee weken zullen vrij
willigers zaterdags, vorming geven in
handenarbeid of muziek.
Dat er behoefte is aan een dergelijke
ruimte in Vlissingen bleek na e n en
quête die het VOGG enkele jaren gele
den onder haar leden hield. Vele ouders
waren van mening dat hun kinderen
zo'n zaterdaiddag of -avondontspan
ning goed konden gebruiken. Ook voor
hen zelf was enige vrije tijd op zo'n za
terdag welkom. De eerste Soos-avond
werd ongeveer 3 jaar geleden gehouden
in de Vcrkuyl Quakkelaarstraat in het
gebouw van de stichting Vormingswerk
Jong Volwassenen (VJV) in Vlissingen.
Na verloop van tijd. toen zich reeds rond
de 70 pupillen voor de zaterdagavond
aankondigden., bleek het VJV-gebouw
te klein. Ook de instuif die in die tijd in
de Vlissingse Irislaan werd gehouden,
vroeg om meer ruimte.
Na enkele vragen van het VOGG om
een nieuwe ruimte kwam de gemeente
Vlissingen, in de persoon van wethouder
Bruinooge. met een suggestie. Het oude
schoolgebouw aan de Van Raaltestraat
zou met behulp van diezelfde gemeente
worden aangepast aan de eisen van het
VOGG. "De gemeente is ons bijzonder
ter wille geweest", vertelt de secretaris
van het VOGG, mevrouw G. Leent-
vaar-Leistra: tevreden: "Ze hebben het
dak vernieuwd en de bestrating aan rol
stoelen aangepast".
Ook particulieren schijnen goed te heb
ben uitgepakt. De inrichting van het
nieuw te betrekken gebouw bestaat ge
heel uit meubels die geïnteresseerden
aan de vereniging hebben geschonken.
Ook een financiële bijdrage kwam uit de
particuliere hoek. Behalve het zetten
van thee en koffie hopen de bestuursle
den van het VOGG de keuken in het
voormalige schoolgebouw in de toe
komst te kunnen gebruiken voor het ge
ven van les in de kookkunst.
De opening vindt op zaterdag 10 okto
ber om 11.00 uur plaats en wordt muzi
kaal omlijst door de drumband van Vij
vervreugd: de Tamboerijnen'. Net als
de vele andere verenigingen heeft ook
het VOGG nog behoefte aan vrijwilli
gers die een zaterdag vrij willen houden
om in het splinternieuwe gebouw een
oogje in het zeil te houden en tijdens de
Instuif-dagen bij te dragen aan de vor
ming van de geestelijk gehandicapten.
Voor de nog verder verwijderde toe
komst. het gaat hier om de jaren 1985-
1986. hoopt het VOGG op de opening
van een Gezins Vervangend Tehuis
(GVT) in de regio Vlissingen. Ook voor
die gelegenheid hield het bestuur van
het VOGG een enquête onder haar le
den. Het resultaat was, een voorstel bij
(het Provinciaal Overlegorgaan Zwak
zinnigenzorg in Zeeland tot oprichting
van een GVT op Walcheren. Dat deze
provinciale overleggroep de aanvraag
serieus heeft genomen blijkt uit een on
derzoek dat de Sociaal Pedagogische
Dienst op verzoek in Zeeland deed naar
de behoefte van een dergelijk tehuis. In
verscheidene plaatsen is reeds het sein
op groen gezet.
Naast de vijf bestaande gezinsvervan
gende tehuizen in Zeeland wordt mo-
menteel een begin gemaakt met de
bouw van een GVT in Goes, na een
aanvraag van de Stichting Philadelphia,
de zustervereniging van VOGG. Deze
gezinsvervangende tehuizen dragen het
kenmerk toegankelijk te zijn voor licht-
zwakzinnigen. die niet in een tehuis als
Vijvervreugd thuis horen, maar vaak
door de hogere leeftijd van de ouders
niet meer thuis kunnen wonen.
Het GVT dat ouder-vereniging nu in
Vlissingen wil starten zal in elk geval
niet vóór 1985 van de grond komen. In
een brief heeft het overlegorgaan laten
weten dat er in de volgende planning,
vanaf 1984, zeker rekening zal worden
gehouden met een GVT in de regio
Walcheren.
oor wie een stunt wil uithalen,
het Veerse Meer leegdrinken, de dui
nen bij Valkenisse omhalen of een hap
uit de Lange Jan nemen, kan aan
staande zaterdag er op rekenen heet
van de naald verslagen te worden via
een eigen Zeeuwse radio. Dan name
lijk heeft de initiatiefgroep van OM
ROEP ZEELAND het voor elkaar ge
bokst om één dag tweemaal één uur uit
te zenden.
'Hier Omroep Zeeland'
klinkt voor het eerst 's morgens om
drie minuten over negen en het tweede
uur uitzenden start 's avonds 0111 zes
uur. Beide keren uitgezonden via de
zender Goes (kanaal 27-95,0 MHz).
De uitzending maakt deel uit van de
Zeeuwse Culturele Dag 1981, die de
Culturele Raad houdt in De Vroone in
Kapeile.
De uitzending is echter slechts een
druppel op de gloeiende plaat van de
mensen die al jaren van streek zijn
voor een streekradio. In 1972 werden
al de eerste verzoeken op d tafel van
het ministerie van CRM gelegd om de
NOS opdracht te geven in Zeeland
een regionaal programma te verzor
gen. Dat verzoek was het resultaat van
bijna zes jaar wikken en wegen in de
Zeeuwse Culturele Raad, waar een
groep in 1966 de eerste ideëen voor
Omroep Zeeland begon uil te werken.
Dat ééndaagse etherspel kost overi
gens niet veel geld. want tal van in
'Zeeland wonende journalisten hebben
vrijblijvend hun ervaring en diensten
aangeboden. Ook NOS-technici,
wiens thuis Zeeland ooit Zeeland was,
kwamen spontaan over de brug en de
redactie van de PZC werkt eveneens
mee aan de proefuitzending. Voor de
rekening van de PTT is een succesvol
beroep gedaan op het Anjerfonds
Zeeland
In hoeverre de proefde noodzaak van
een eigen Zeeuwse streekradio zal
aantonen is moeilijk te zeggen. Direc
teur Henk Koch van de Zeeuwse Cul
turele Raad meent dat de uitzending
de discussie over de noodzaak iets zal
vergemakkelijken, „Maar die nood
zaak toon je ook niet door huis-aan-
huis te vragen of de mensen in Zee
land een eigen radio willen", voegt
Koch daaraan toe.
De luisteraars kunnen trouwens op de
(lag van de uitzending (11a 10.00 uur)
hun reacties doorgeven naar een tele
foonnummer dat via de radio bekend
zal worden geinaak-. Een gedeelte van
de reacties is 's avonds te horen. Ver
der omvat het programma onder meer
ges en uitslagen en een kwis.
FILMOPNAME
TUSSEN OOSTBURG en CADZANDf (g
ff,
Telefoon 011 70 2161 Zondags geopend van 2 tot 6 uur Woonsdag koopavond van 7 tot 9 uur
In het fraaie duingebied Oranjezon bij
Vrouwenpolder wordt zaterdag 10 okto
ber de elfde PZC-cross gehouden voor
scholieren, trimmers, dames, senioren en
veteranen en een grote prestatieloop
over 5.5 kilimeter. Naast het wedstrijd en
prestatiegedeelte is er ook dit jaar weer
gelegenheid om deel te nemen aan het
populaire oriênterings-trimevenement
over een afstand van ongeveer drie kilo
meter.
De scholieren starten (in verschillende
leeftijdsgroepen) tussen 12 en 14 uur en
het trimevenement start tussen 12 en
14.30 uur. Om 14.15 starten de dames
over twee kilometer en de wedstrijd voor
senioren en veteranen (afstand zes kilo
meter) begint om 14.30 uur. De deelne
mers aan de grote prestatieloop vertrek
ken voor een afstand van 5,5 kilometer.
Het secretariaat en het was- en kleedge
deelte is gevestigd op de camping Oran
jezon in Vrouwenpolder. (Vanuit Vrou
wenpolder de borden volgen). Inschrij
ven voor de prestatieloop en het trimev
.ement kan bij de PZC-kantoren
In 1681, driehonderd jaar geleden,
overleed de Middelburgse musicus
Remigius Schrijver. Op initiatief
van de Werkgroep Muziek van het
Koninklijk Zeeuwsap d Genoot-
scher Wetenschappen zat hij her
dacht worden tijdens een concert
op zaterdag 10 oktober om 20 uur
in de Chr. Geref. Kerk aan de
Lange Delft in Middelburg. De
sopraan Titia Dijkstra zal een
aantal van zijn in Italiaanse stijl
gecomponeerde psalmen zingen,
begeleid door Leen de Broeken
aan het clavecimbel. Het groot
koor van de muziekschool zingt
onder leiding van A nthon de Kort
muziek van Italiaanse tijdgenoten
van Schrijver. Leen de Broeken
speelt op orgel en Deem halo com
posities van Fuitse, ranse en Ita
liaanse tijdgenoten van de Mid
delburgse musicus.
Voorzitter G. W. Bergman van de
Werkgroep Muziek zal een korte
herdenkingsrede uitspreken.
et beeld over filmmensen, de glitter en glamour, de bovenmenselijke
waas die er om heen hangt, dat was in Zeeland snel verdwenen of eigenlijk
helemaal niet aanwezig. Tijdens de opnamen van Twee vorstinnen en een
vorst', ontdekte ik, en met mij veel medewerkers van de filmploeg, dat Zeeu
wen nuchtere en tolerante mensen zijn. Ik zou hier best meer films willen
maken". Tot die conclusie komt Remmelt Remmelts, productieleider van de
Nederlandse speelfilm 'Twee vorstinnen en een t' naar de boeken van de
oud-VIissinger G.A. van Oorschot die verleden week in tien Nederlaüdse
bioscopen waaronder het Vlissingse Alhambratheater in premiere ging.
Remmelt Remmelts ("die naam verzon mijn vader, maar eigenlijk heette mijn
oom ook al zo") is êên van de vele anonieme figuren achter de speelfilms.
Zonder hen zou een film maken onmogelijk zijn' De publieke belangstelling
rondom zijn persoon is in vergelijking met de spelers en regiseur minimaal.
Hij is in, achter en op de coulisen dat drukke baasje, dat op de winkel past;
zorgt ervoor dat de geplande voorzorgsmaatregelen zijn genomen (lantaarn
paal) de locatie klaar is voor opnamen, de omwonenden zijn gewaarschuwd,
kortom dê regelaar. "Ik heb dat overigens in samenwerking gedaan met
Violet van de Straaten", deelt Remmelts de roem die hem wordt toebedeeld.
"Maar zij is ziek". Waarna iemand uit het filmgezelschap met een enigszins
grappende ondertoon onthult: "Van de Zeeuwse mossels".
Dat anoniem zijn van Remmelt Rem
melts geldt in het bijzonder voor deze,
naar het zich laat aanzien, met een
roemvolle toekomst bezegelde film. De
samenstellers van het celluloid vergaten
stomweg de naam van de produktie-
leider en de costuumontwerpster Annie
Verhoeven onder die van de 'sterren' te
plakken.
Ter voorbereiding van de verfilming van
de boeken ('Twee vorstinnen en een
vorst' en 'Mijn tante Coleta') heeft
Remmelt Remmelts vanaf juni 1980 op
Walcheren vertoefd. Gedurende de eer
ste maanden logeerden hij en zijn mak
kers bij de componist Loek Dikker
(schreef de muziek voor de film) en later
verhuisde hij naar Zoutelande. In een
van de vakantiebungalows van 'Het
Kustlicht' vulde hij zijn spaarzame vrije
tijd. Maar in de Middelburgse cafees
was hij evenzeer een regelmatig en graag
geziene gast. "Ik heb talrijke vrienden in
Zeeland overgehouden. Ik zal er zeer
zeker regelmatig terugkeren. Het uit
gaansleven in Middelburg heeft me
goed bevallen. Je kunt er in ieder geval
zonder datje vreemd wordt aangekeken
met een normaal Amsterdams accent
een pilsje bestellen".
Volgens de filmproduclieleider Rem
melts valt het in andere delen van Ne
derland nog wel eens tegen. "Als je uit de
grote stad komt en daarnaast nog bij een
filmniakersploeg hoort, kijken de men
sen gereserveerd tegen je op. Zelfs in
plaatsen net even buiten Amsterdam,
wordt je als iemand uit die grote stad
bekeken. In Middelburg was het ijs snel
gebroken. Men besefte dat filmmakers
doodgewone mensen zijn; Net als ieder
een".
Dat de filmploeg goede contacten met
de Zeeuwse bevolking heeft gekregen,
bleek tijdens de première in het Alham-
bra-theater in Vlissingen. Tussen de
prominente filmmakers zoals producent
Roylogger en regiseur Otto Jongerius
aan de ene kant en de talloze Zeeuwse
figuranten aan de andere kant. werd het
weerzien veelal met hartstochtelijke
omhelzingen gevierd. Het leek net één
grote familie.
Remmelt Remmelts: "Ik weet dat er in
derdaad vele vriendschappen uit die sa
menwerking zijn overgebleven. Maar
dal is wel verklaarbaar. De film speelde
zich af in het Zeeuwse en de betrokken
heid van de mensen is daardoor veel
groter. Ik geloof zelfs'dat de Zeeuwse
figuranten eerder toezegden om mee te
spelen, dan dat dit het geval zou zijn
geweest als de film stomtoevallig hier
opgenomen zou zijn. Zowel de makers
als de omgeving waren nauw betrokken
bij deze film. Het was herkenbaar voor
iedereen. In veel gevallen elders in het
land kom je ergens 's morgens binnen,
begint aan de opnamen en als je 's
avonds weggaat en hebt niets gebroken
in huis zeg je goeiendag en ziet die
mensen nooit meer. In Zeeland is dat
beslist anders geweest. En niet van
iedere locatie waar ik filmde kan ik zeg
gen dat ik er voor mijn plezier naar te
rugga".
Hoewel er bij Remmelt Remmelts al een
zekere routinematigheid is ontstaan - hij
werkt al sinds het begin van de jaren ze
ventig in de Nederlandse filmindustrie-
toch die welgemeende lof over de
Zeeuwse ervaringen. "Dat geldt ook voor
de medewerking van de gemeenten
Domburg, Middelburg en Vlissingen.
Neem nou als voorbeeld de gemeente
Amsterdam. Stel je gaat filmen op de
Dam. Dan maak je afspraken met een
gemeente ambtenambtenaar over dit of
dat. Die afspraak is weliswaar vrij snel
gemaakt, maar wil je er zeker van zijn,
dat alles klaar is, dan moet je nog drie a
viermaal bellen. Bij de Zeeuwse ge
meenten verliep het wat langzamer, maar
een afspraak hoefde je niet middels tal
van telefoontjes te bevestigen. Een fout
overigens die we in het begin nog wel
eens maakten. Toen we gewend waren
aan elkaar bleek êên telefoontje vol
doende. Precies op tijd stond alles klaar.
Van enige vertraging was geen enkele
sprake".
Eemmelt Remmelts heeft voor het vak
productieleider geen opleiding gevolgd.
"Ik studeerde voor graficus aan de
Rietveldacademie in Amsterdam. Maar
toch ging mijn belangstelling uit naar de
film. Mogelijkerwijs is dit van huis uit.
want mijn ouders en grootouders zijn
acteurs. Op een bepaald moment solici-
teerde ik bij Gijsbcrt van Sluijs voor een
baantje. Ik kon er runner worden, dat is
een soort manusje van alles. Ik had ech
ter als tegenkandidaat, een stageaire van
de filmacademie. Die werd dan ook in
eerste instantie aangenomen. Teleurg-
steld ging ik naar huis. Maar een dag
later belde ze me op met de vraag of ik
een rijbewijs had. Gelukkig had ik dat
net gehaald. Daaruit blijkt, ironisch ge
noeg. dat soms andere dingen belang
rijker zijn dan diploma's. Ik heb toen
overigens slechts éénmaal een stukje in
een VW-busje moeten rijden".
Inmiddels is hij echter productieleider;
de persoon die als eerste - op free-lance
basis - in dienst wordt genomen. Over die
gang van zaken tijdens de voorbereidin
gen zegt Remmelts: "In het begin praat
je alles door met de producent. Vervol
gens stel je een ploeg samen, onderhan
delt over salarissen, want voor ieder on
derdeel krijg je een budget dat je niet te
boven mag gaan, en als dat allemaal is
geregeld zoek je de locaties. In de film
'Twee vorstinnen en een vorst' was dat
duidelijk. We moesten wel incalculeren,
dat de hele ploeg naar Zeeland moest
worden verhuisd. Dat kost extra geld aan
Remmelt Remmelts (foto Ruben O reel)
hotelrekeningen. Bovendien was er het
probleem, dat het authentieke karakter
van veel oude steden verdwenen. Het
huis van Van Oorschot in Vlissingen
stond er hijvoorbeeld niet meer. Uit
eindelijk konden we toch bijna alles in de
buurt opnemen. Het overgrote deel van
de straatscenes in Middelburg en voor de
binnenopnames hebben we de grote zaal
van Britannia gehuurd".
Maar dan zijn er nog tal van legpuzzels
op te lossen. Remmelts: "Als productie
leider zitje vaak in een dwangbuis. De
spelers kunnen niet rijk worden van een
film' Ze spelen dus ook nog elders, bij
voorbeeld op het toneel of tv-opnames.
Dan moetje het zo zien te regelen dat op
een dag dat een buitenscène moet wor
den opgenomen iedereen vrij is. Neem
nu bijvoorbeeld die opname in die
bloemenwinkel. De zaak is een wijnzaak
en de opnamens moesten dus op een dag
worden gemaakt, dat de winkel dicht is.
Na de opname moet dus alles in de oude
staat worden teruggebracht. Het verliep
allemaal uitstekend. En dat hebben we
niet in üe laatste plaats te danken aan de
welwillende medewerking van de be
trokken winkelier. Maar nogmaals: er is
door de Zeeuwsen op nagenoeg alle
fronten meegewerkt".
De Amsterdammer heeft in diverse
filmproducties van Nederlandse bodem
meegewerkt. Voorbeelden zijn: Grijp-
stra en De Gier, In het teken van het
Beest. Twee Vrouwen. Soldaat van
Oranje, Nos Feratu (een half Neder
landse productie van Werner Herzog)
en Geen Paniek van Johnie Kraaykamp
en Rijk de Gooyer. De volgende film
staat evenwel weer op stapel. Het is een
verfilming van het boek 'Hoge hakken,
echte liefde' van Dimilri Frenkel Frank
en de productie is in handen van Rob
Houwer.
Zo trekt Remmelt Remmelts van de ene
productie naar de andere. Hij noemt zijn
werk echter afwisselend en boeiend.
Over de film waar Vlissingen en Mid
delburg een zeer nadrukkelijke rol in
spelen zegt hij tol slot: "De opname van
deze film ging niet altijd over een bed
van rozen, maar nu hij klaar is beschouw
ik het toch als een film van mij. hoewel
mijn inbreng voor buitenstaanders
moeilijk zichtbaar zal zijn...".