V, H BIJOU HELMO JjiM a* a* Productieleider Remmelts: 'De Zeeuwen zijn nuchter en tolerant. Ze kijken niet op tegen de sier' PZC-cross in Oranjezon FASHION OUDE SCHOOL BIEDT RUIMTE VOOR SOOS EN INSTUIF GEESTELIJK GEHANDICAPTEN Zuidzande HAAR TAS IS VAN BIJOU If 83e jaargang no. 40 - woensdag 7 oktober 1981 OMROEP ZEELAND: Tweemaal een uur Zeeuws in de ether ciacDi mod, ji i. HERDENKINGSCONCERT REMIGIUS SCHRIJVER Gereserveerd Medewerking gemeenten Verhuizen Gevestigd: W. H. BAVELAAR oogarts GASTHUIS MIDDELBURG Afspraken van 9-1 2 uur. Tel. 01 1 80-37000. In samenwerking met Ga. A. VAN DEN BERG. Afspraken van 9-1 2 uur, tel. 01 1 80-1 261 2. Soepel en zacht, het kenmerk van de nieuwe tassenmode Prijzen vanaf 32. DE TASSENZAAK VAN ZEELAND Lange Delft 44 - Middelburg De 'NIEUWE' zaak op de hoek De Faam (Ill4 LANGE DELFT 61 MIDDELBURG W AARIN OI'CI NOMI N "GROOI MX HI KI N" IN ('C).MBINA 1 IF Ml I l)E VI JSSINGER III IS- VAN-Hl Is OP (.1 III I I (HEREN l)c Faam en de Vlissinger ma- ken deel uit van de Zuidwester combinatie. Iluis-aan-huis in Zeeland en West- Brabant, totaal oplage 215.335 exem plaren. e Vereniging van Ouders van Geestelijk Gehandicapten (VOGG), af deling Walcheren, heeft na veel om zwervingen een gebouw gevonden dat voldoende ruimte biedt voor het houden van een Soos en een Instuif voor de geestelijk gehandicapten. Zaterdag 10 oktober wordt het aangepaste schoolge bouw aan de van Raaltestraat in Vlissin- gen officieel geopend door wethouder D.J.P. Bruinooge van onder meer wel- zijn. Het complex, dat in de schaduw ligt van de vier fiats aan de Gerbrandystraat. beschikt over twee ruime schoollokalen en een keuken. De activiteiten die de Soos in de toekomst iedere zaterdag avond biedt, zijn ondermeer spelletjes doen (mens-erger-je-niet, ganzeborden enz.), met elkaar praten en dansen; kor tom een gezellig avondje. De Instuif daarentegen eist een wat zwaardere dis cipline. Om de twee weken zullen vrij willigers zaterdags, vorming geven in handenarbeid of muziek. Dat er behoefte is aan een dergelijke ruimte in Vlissingen bleek na e n en quête die het VOGG enkele jaren gele den onder haar leden hield. Vele ouders waren van mening dat hun kinderen zo'n zaterdaiddag of -avondontspan ning goed konden gebruiken. Ook voor hen zelf was enige vrije tijd op zo'n za terdag welkom. De eerste Soos-avond werd ongeveer 3 jaar geleden gehouden in de Vcrkuyl Quakkelaarstraat in het gebouw van de stichting Vormingswerk Jong Volwassenen (VJV) in Vlissingen. Na verloop van tijd. toen zich reeds rond de 70 pupillen voor de zaterdagavond aankondigden., bleek het VJV-gebouw te klein. Ook de instuif die in die tijd in de Vlissingse Irislaan werd gehouden, vroeg om meer ruimte. Na enkele vragen van het VOGG om een nieuwe ruimte kwam de gemeente Vlissingen, in de persoon van wethouder Bruinooge. met een suggestie. Het oude schoolgebouw aan de Van Raaltestraat zou met behulp van diezelfde gemeente worden aangepast aan de eisen van het VOGG. "De gemeente is ons bijzonder ter wille geweest", vertelt de secretaris van het VOGG, mevrouw G. Leent- vaar-Leistra: tevreden: "Ze hebben het dak vernieuwd en de bestrating aan rol stoelen aangepast". Ook particulieren schijnen goed te heb ben uitgepakt. De inrichting van het nieuw te betrekken gebouw bestaat ge heel uit meubels die geïnteresseerden aan de vereniging hebben geschonken. Ook een financiële bijdrage kwam uit de particuliere hoek. Behalve het zetten van thee en koffie hopen de bestuursle den van het VOGG de keuken in het voormalige schoolgebouw in de toe komst te kunnen gebruiken voor het ge ven van les in de kookkunst. De opening vindt op zaterdag 10 okto ber om 11.00 uur plaats en wordt muzi kaal omlijst door de drumband van Vij vervreugd: de Tamboerijnen'. Net als de vele andere verenigingen heeft ook het VOGG nog behoefte aan vrijwilli gers die een zaterdag vrij willen houden om in het splinternieuwe gebouw een oogje in het zeil te houden en tijdens de Instuif-dagen bij te dragen aan de vor ming van de geestelijk gehandicapten. Voor de nog verder verwijderde toe komst. het gaat hier om de jaren 1985- 1986. hoopt het VOGG op de opening van een Gezins Vervangend Tehuis (GVT) in de regio Vlissingen. Ook voor die gelegenheid hield het bestuur van het VOGG een enquête onder haar le den. Het resultaat was, een voorstel bij (het Provinciaal Overlegorgaan Zwak zinnigenzorg in Zeeland tot oprichting van een GVT op Walcheren. Dat deze provinciale overleggroep de aanvraag serieus heeft genomen blijkt uit een on derzoek dat de Sociaal Pedagogische Dienst op verzoek in Zeeland deed naar de behoefte van een dergelijk tehuis. In verscheidene plaatsen is reeds het sein op groen gezet. Naast de vijf bestaande gezinsvervan gende tehuizen in Zeeland wordt mo- menteel een begin gemaakt met de bouw van een GVT in Goes, na een aanvraag van de Stichting Philadelphia, de zustervereniging van VOGG. Deze gezinsvervangende tehuizen dragen het kenmerk toegankelijk te zijn voor licht- zwakzinnigen. die niet in een tehuis als Vijvervreugd thuis horen, maar vaak door de hogere leeftijd van de ouders niet meer thuis kunnen wonen. Het GVT dat ouder-vereniging nu in Vlissingen wil starten zal in elk geval niet vóór 1985 van de grond komen. In een brief heeft het overlegorgaan laten weten dat er in de volgende planning, vanaf 1984, zeker rekening zal worden gehouden met een GVT in de regio Walcheren. oor wie een stunt wil uithalen, het Veerse Meer leegdrinken, de dui nen bij Valkenisse omhalen of een hap uit de Lange Jan nemen, kan aan staande zaterdag er op rekenen heet van de naald verslagen te worden via een eigen Zeeuwse radio. Dan name lijk heeft de initiatiefgroep van OM ROEP ZEELAND het voor elkaar ge bokst om één dag tweemaal één uur uit te zenden. 'Hier Omroep Zeeland' klinkt voor het eerst 's morgens om drie minuten over negen en het tweede uur uitzenden start 's avonds 0111 zes uur. Beide keren uitgezonden via de zender Goes (kanaal 27-95,0 MHz). De uitzending maakt deel uit van de Zeeuwse Culturele Dag 1981, die de Culturele Raad houdt in De Vroone in Kapeile. De uitzending is echter slechts een druppel op de gloeiende plaat van de mensen die al jaren van streek zijn voor een streekradio. In 1972 werden al de eerste verzoeken op d tafel van het ministerie van CRM gelegd om de NOS opdracht te geven in Zeeland een regionaal programma te verzor gen. Dat verzoek was het resultaat van bijna zes jaar wikken en wegen in de Zeeuwse Culturele Raad, waar een groep in 1966 de eerste ideëen voor Omroep Zeeland begon uil te werken. Dat ééndaagse etherspel kost overi gens niet veel geld. want tal van in 'Zeeland wonende journalisten hebben vrijblijvend hun ervaring en diensten aangeboden. Ook NOS-technici, wiens thuis Zeeland ooit Zeeland was, kwamen spontaan over de brug en de redactie van de PZC werkt eveneens mee aan de proefuitzending. Voor de rekening van de PTT is een succesvol beroep gedaan op het Anjerfonds Zeeland In hoeverre de proefde noodzaak van een eigen Zeeuwse streekradio zal aantonen is moeilijk te zeggen. Direc teur Henk Koch van de Zeeuwse Cul turele Raad meent dat de uitzending de discussie over de noodzaak iets zal vergemakkelijken, „Maar die nood zaak toon je ook niet door huis-aan- huis te vragen of de mensen in Zee land een eigen radio willen", voegt Koch daaraan toe. De luisteraars kunnen trouwens op de (lag van de uitzending (11a 10.00 uur) hun reacties doorgeven naar een tele foonnummer dat via de radio bekend zal worden geinaak-. Een gedeelte van de reacties is 's avonds te horen. Ver der omvat het programma onder meer ges en uitslagen en een kwis. FILMOPNAME TUSSEN OOSTBURG en CADZANDf (g ff, Telefoon 011 70 2161 Zondags geopend van 2 tot 6 uur Woonsdag koopavond van 7 tot 9 uur In het fraaie duingebied Oranjezon bij Vrouwenpolder wordt zaterdag 10 okto ber de elfde PZC-cross gehouden voor scholieren, trimmers, dames, senioren en veteranen en een grote prestatieloop over 5.5 kilimeter. Naast het wedstrijd en prestatiegedeelte is er ook dit jaar weer gelegenheid om deel te nemen aan het populaire oriênterings-trimevenement over een afstand van ongeveer drie kilo meter. De scholieren starten (in verschillende leeftijdsgroepen) tussen 12 en 14 uur en het trimevenement start tussen 12 en 14.30 uur. Om 14.15 starten de dames over twee kilometer en de wedstrijd voor senioren en veteranen (afstand zes kilo meter) begint om 14.30 uur. De deelne mers aan de grote prestatieloop vertrek ken voor een afstand van 5,5 kilometer. Het secretariaat en het was- en kleedge deelte is gevestigd op de camping Oran jezon in Vrouwenpolder. (Vanuit Vrou wenpolder de borden volgen). Inschrij ven voor de prestatieloop en het trimev .ement kan bij de PZC-kantoren In 1681, driehonderd jaar geleden, overleed de Middelburgse musicus Remigius Schrijver. Op initiatief van de Werkgroep Muziek van het Koninklijk Zeeuwsap d Genoot- scher Wetenschappen zat hij her dacht worden tijdens een concert op zaterdag 10 oktober om 20 uur in de Chr. Geref. Kerk aan de Lange Delft in Middelburg. De sopraan Titia Dijkstra zal een aantal van zijn in Italiaanse stijl gecomponeerde psalmen zingen, begeleid door Leen de Broeken aan het clavecimbel. Het groot koor van de muziekschool zingt onder leiding van A nthon de Kort muziek van Italiaanse tijdgenoten van Schrijver. Leen de Broeken speelt op orgel en Deem halo com posities van Fuitse, ranse en Ita liaanse tijdgenoten van de Mid delburgse musicus. Voorzitter G. W. Bergman van de Werkgroep Muziek zal een korte herdenkingsrede uitspreken. et beeld over filmmensen, de glitter en glamour, de bovenmenselijke waas die er om heen hangt, dat was in Zeeland snel verdwenen of eigenlijk helemaal niet aanwezig. Tijdens de opnamen van Twee vorstinnen en een vorst', ontdekte ik, en met mij veel medewerkers van de filmploeg, dat Zeeu wen nuchtere en tolerante mensen zijn. Ik zou hier best meer films willen maken". Tot die conclusie komt Remmelt Remmelts, productieleider van de Nederlandse speelfilm 'Twee vorstinnen en een t' naar de boeken van de oud-VIissinger G.A. van Oorschot die verleden week in tien Nederlaüdse bioscopen waaronder het Vlissingse Alhambratheater in premiere ging. Remmelt Remmelts ("die naam verzon mijn vader, maar eigenlijk heette mijn oom ook al zo") is êên van de vele anonieme figuren achter de speelfilms. Zonder hen zou een film maken onmogelijk zijn' De publieke belangstelling rondom zijn persoon is in vergelijking met de spelers en regiseur minimaal. Hij is in, achter en op de coulisen dat drukke baasje, dat op de winkel past; zorgt ervoor dat de geplande voorzorgsmaatregelen zijn genomen (lantaarn paal) de locatie klaar is voor opnamen, de omwonenden zijn gewaarschuwd, kortom dê regelaar. "Ik heb dat overigens in samenwerking gedaan met Violet van de Straaten", deelt Remmelts de roem die hem wordt toebedeeld. "Maar zij is ziek". Waarna iemand uit het filmgezelschap met een enigszins grappende ondertoon onthult: "Van de Zeeuwse mossels". Dat anoniem zijn van Remmelt Rem melts geldt in het bijzonder voor deze, naar het zich laat aanzien, met een roemvolle toekomst bezegelde film. De samenstellers van het celluloid vergaten stomweg de naam van de produktie- leider en de costuumontwerpster Annie Verhoeven onder die van de 'sterren' te plakken. Ter voorbereiding van de verfilming van de boeken ('Twee vorstinnen en een vorst' en 'Mijn tante Coleta') heeft Remmelt Remmelts vanaf juni 1980 op Walcheren vertoefd. Gedurende de eer ste maanden logeerden hij en zijn mak kers bij de componist Loek Dikker (schreef de muziek voor de film) en later verhuisde hij naar Zoutelande. In een van de vakantiebungalows van 'Het Kustlicht' vulde hij zijn spaarzame vrije tijd. Maar in de Middelburgse cafees was hij evenzeer een regelmatig en graag geziene gast. "Ik heb talrijke vrienden in Zeeland overgehouden. Ik zal er zeer zeker regelmatig terugkeren. Het uit gaansleven in Middelburg heeft me goed bevallen. Je kunt er in ieder geval zonder datje vreemd wordt aangekeken met een normaal Amsterdams accent een pilsje bestellen". Volgens de filmproduclieleider Rem melts valt het in andere delen van Ne derland nog wel eens tegen. "Als je uit de grote stad komt en daarnaast nog bij een filmniakersploeg hoort, kijken de men sen gereserveerd tegen je op. Zelfs in plaatsen net even buiten Amsterdam, wordt je als iemand uit die grote stad bekeken. In Middelburg was het ijs snel gebroken. Men besefte dat filmmakers doodgewone mensen zijn; Net als ieder een". Dat de filmploeg goede contacten met de Zeeuwse bevolking heeft gekregen, bleek tijdens de première in het Alham- bra-theater in Vlissingen. Tussen de prominente filmmakers zoals producent Roylogger en regiseur Otto Jongerius aan de ene kant en de talloze Zeeuwse figuranten aan de andere kant. werd het weerzien veelal met hartstochtelijke omhelzingen gevierd. Het leek net één grote familie. Remmelt Remmelts: "Ik weet dat er in derdaad vele vriendschappen uit die sa menwerking zijn overgebleven. Maar dal is wel verklaarbaar. De film speelde zich af in het Zeeuwse en de betrokken heid van de mensen is daardoor veel groter. Ik geloof zelfs'dat de Zeeuwse figuranten eerder toezegden om mee te spelen, dan dat dit het geval zou zijn geweest als de film stomtoevallig hier opgenomen zou zijn. Zowel de makers als de omgeving waren nauw betrokken bij deze film. Het was herkenbaar voor iedereen. In veel gevallen elders in het land kom je ergens 's morgens binnen, begint aan de opnamen en als je 's avonds weggaat en hebt niets gebroken in huis zeg je goeiendag en ziet die mensen nooit meer. In Zeeland is dat beslist anders geweest. En niet van iedere locatie waar ik filmde kan ik zeg gen dat ik er voor mijn plezier naar te rugga". Hoewel er bij Remmelt Remmelts al een zekere routinematigheid is ontstaan - hij werkt al sinds het begin van de jaren ze ventig in de Nederlandse filmindustrie- toch die welgemeende lof over de Zeeuwse ervaringen. "Dat geldt ook voor de medewerking van de gemeenten Domburg, Middelburg en Vlissingen. Neem nou als voorbeeld de gemeente Amsterdam. Stel je gaat filmen op de Dam. Dan maak je afspraken met een gemeente ambtenambtenaar over dit of dat. Die afspraak is weliswaar vrij snel gemaakt, maar wil je er zeker van zijn, dat alles klaar is, dan moet je nog drie a viermaal bellen. Bij de Zeeuwse ge meenten verliep het wat langzamer, maar een afspraak hoefde je niet middels tal van telefoontjes te bevestigen. Een fout overigens die we in het begin nog wel eens maakten. Toen we gewend waren aan elkaar bleek êên telefoontje vol doende. Precies op tijd stond alles klaar. Van enige vertraging was geen enkele sprake". Eemmelt Remmelts heeft voor het vak productieleider geen opleiding gevolgd. "Ik studeerde voor graficus aan de Rietveldacademie in Amsterdam. Maar toch ging mijn belangstelling uit naar de film. Mogelijkerwijs is dit van huis uit. want mijn ouders en grootouders zijn acteurs. Op een bepaald moment solici- teerde ik bij Gijsbcrt van Sluijs voor een baantje. Ik kon er runner worden, dat is een soort manusje van alles. Ik had ech ter als tegenkandidaat, een stageaire van de filmacademie. Die werd dan ook in eerste instantie aangenomen. Teleurg- steld ging ik naar huis. Maar een dag later belde ze me op met de vraag of ik een rijbewijs had. Gelukkig had ik dat net gehaald. Daaruit blijkt, ironisch ge noeg. dat soms andere dingen belang rijker zijn dan diploma's. Ik heb toen overigens slechts éénmaal een stukje in een VW-busje moeten rijden". Inmiddels is hij echter productieleider; de persoon die als eerste - op free-lance basis - in dienst wordt genomen. Over die gang van zaken tijdens de voorbereidin gen zegt Remmelts: "In het begin praat je alles door met de producent. Vervol gens stel je een ploeg samen, onderhan delt over salarissen, want voor ieder on derdeel krijg je een budget dat je niet te boven mag gaan, en als dat allemaal is geregeld zoek je de locaties. In de film 'Twee vorstinnen en een vorst' was dat duidelijk. We moesten wel incalculeren, dat de hele ploeg naar Zeeland moest worden verhuisd. Dat kost extra geld aan Remmelt Remmelts (foto Ruben O reel) hotelrekeningen. Bovendien was er het probleem, dat het authentieke karakter van veel oude steden verdwenen. Het huis van Van Oorschot in Vlissingen stond er hijvoorbeeld niet meer. Uit eindelijk konden we toch bijna alles in de buurt opnemen. Het overgrote deel van de straatscenes in Middelburg en voor de binnenopnames hebben we de grote zaal van Britannia gehuurd". Maar dan zijn er nog tal van legpuzzels op te lossen. Remmelts: "Als productie leider zitje vaak in een dwangbuis. De spelers kunnen niet rijk worden van een film' Ze spelen dus ook nog elders, bij voorbeeld op het toneel of tv-opnames. Dan moetje het zo zien te regelen dat op een dag dat een buitenscène moet wor den opgenomen iedereen vrij is. Neem nu bijvoorbeeld die opname in die bloemenwinkel. De zaak is een wijnzaak en de opnamens moesten dus op een dag worden gemaakt, dat de winkel dicht is. Na de opname moet dus alles in de oude staat worden teruggebracht. Het verliep allemaal uitstekend. En dat hebben we niet in üe laatste plaats te danken aan de welwillende medewerking van de be trokken winkelier. Maar nogmaals: er is door de Zeeuwsen op nagenoeg alle fronten meegewerkt". De Amsterdammer heeft in diverse filmproducties van Nederlandse bodem meegewerkt. Voorbeelden zijn: Grijp- stra en De Gier, In het teken van het Beest. Twee Vrouwen. Soldaat van Oranje, Nos Feratu (een half Neder landse productie van Werner Herzog) en Geen Paniek van Johnie Kraaykamp en Rijk de Gooyer. De volgende film staat evenwel weer op stapel. Het is een verfilming van het boek 'Hoge hakken, echte liefde' van Dimilri Frenkel Frank en de productie is in handen van Rob Houwer. Zo trekt Remmelt Remmelts van de ene productie naar de andere. Hij noemt zijn werk echter afwisselend en boeiend. Over de film waar Vlissingen en Mid delburg een zeer nadrukkelijke rol in spelen zegt hij tol slot: "De opname van deze film ging niet altijd over een bed van rozen, maar nu hij klaar is beschouw ik het toch als een film van mij. hoewel mijn inbreng voor buitenstaanders moeilijk zichtbaar zal zijn...".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1