'Ontdekken waarom we in Nederland wonen' 'ga je je botten breken?' Vredesweek Middelburg lovooy roovers speciaalzaken HELMO DANSLES J® DANSSCHOOL JANVIER imr ROOVERS IJZER MEUBELHUIS'EVEN KIJKEN? DAAR MOETJE GEWEEST ZIJN. te Echt Oostenrijkse loden mantels middelburg FASHION moluks documentatiecentrum in souburg middelburg, *zoutelande' oostkapelle M Bang&Olufsen hWUevis* Het allernieuwste in suède R00VERS LEER en leren kleding Lange Delft 17 NIEUWE HERFSTMODE OVERS SCHOENEN 83e jaargang no. 38 - woensdag 16 september 1981 Jan Eversdijk, consulent Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) staat midden in het zaaltje van het Souburgse dienstencentrum BAchten Poorte. Hij legt een nieuwe uit Australië overgewaaide sport uit, die vooral voor ouderen geschikt lijkt; koersbal. Het is een spel dat de intentie heeft van J de Boule, maar de volkomen ronde ballen rollen als een ei over het dikke uitgespreide groene tapijt. Het zwaartepunt ligt bij die ballen duidelijk niet in het midden. Vol overgave proberen de oudere deelnemers en deelneemsters hun bal zo dicht mogelijk bij een klein wit balletje te krijgen. „Hoewel er een wedstrijdelement in de sport zit, is dat niet het belangrijkste", legt Eversdijk uit als de ouderen na het, met gespannen gezichten aanhoren van de uitslag de zaal hebben verlat. ,.De filosofie achter bewegen voor ouderen, is om ouderen uit een zeker isolement te halen, dus zeg maar een basis leggen voor ontmoetingen. Het doel is dat ze lichamelijk bezig zijn. Ouderen kunnen dat best. Dit in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen", Rollenpatroon Zwemmen Geschikte ruimte deze week kunt u zich nog aanmelden voor nieuwe clubsin: Inlichtingen en inschrijving dagelijks van 14.00-17.00 uur per telefoon 01100-21076 r££r J. Valckeplein 4 -Goes - 01100-20176 DERT ZE ZIJN ER WEER! J.P.A. R0SSEL KUNSTGEBITTEN REPARATIE De Faam .vQ,,tiCIAL£ ql. v J 'WAARIN )l*<iF NOMEN "(.ROO I Al HERE V IN OMBINA I IK MK I l)f I ISSINGKR III IS-A \N-IU Is III I I VI.(HEREN De Faam en de Vlissinger ma ken deel uit van de Zuidwester combinatie. Huis-aan-huis in Zeeland en West- Brabant, totaal oplage 215.335 exem plaren. •?CELAt.°. Het door veel Zuid-Molukkers gehan teerde RMS-ideaal is niet langer meer een dogma dat kritiekloos wordt geslikt. Vooral onder de jongeren binnen de Molukse gemeenschap is een groeiende groep, die de hang naar een eigen Mo lukse republiek eens kritisch aan een onderzoek wil onderwerpen. De RMS- gedachte, zo redeneren de jongeren is een koloniaal bijproduct, dat mogelij kerwijs ten ontrechte door de in Neder land wonende Molukkers tol het hoog ste doel is verheven. Deze voor een groot deel van de Molukse gemeenschap nog moeilijk te pruimen taal. bezigen ook een tiental jongeren uit Middelburg en Oost-Souburg. Zij zijn er van doordron gen dat het starre RMS denken op de helling moet. Daarom hebben zij tweeëneenhalf jaar geleden aansluiting bij de Souburgse afdeling Sociaal Kul- tureel Aktiviteit (SKA) gezocht in het buurthuis 'de Zwaan'. En het resultaat is. dat er vanaf vrijdag 18 september in 'de Zwaan' een documentatieentrum is ingericht, waar iedereen boeken kan leen of informatie kan krijgen over de geschiedenis en (culturele) ahtergron- den. van de Molukkers in Nederland. Bovendien belast het documentatiecen trum zich met de organisatie van voor lichtingsactiviteiten en worden maan delijks thema-avonden gehouden. De oprichting van dit documentatiecen trum ging echter niet van een leien dak je. Geld (rond de 7000 gulden) is het hete hangijzer. Hoewel het er naar uit ziet dat de gemeente Vlissingen dit ini tiatief - zij het - met gemengde gevoelens wil honoreren, speelt bij nagenoeg iedereen in het achterhoofd, dat er op het Zeeuwse ministerie van CRM nog een fors bedrag ligt te schimmelen, dat juist is bedoeld om sociaal-culturele ac tiviteiten binnen de Molukse gemeen schap te organiseren. ..Vanwege het wanbeleid van de Walcherse mr. dr. Soumokilstichting is er al enige jaren geen overheidssubsidie meer bij ons te recht gekomen", legt John Telehala, coördinator van het documentatiecen trum uit. „Vooral de Souburgse gemeenschap heeft nooit kunnen participeren in de in Middelburg gevestigde Soumokilstich ting. Weliswaar hebben veel Souburgse jongeren er tal van hand en spandien sten verricht en bestond het merendeel van de vrijwilligers uit Souburgers, in spraak in het beleid was er niet. De lei ding van de stichting vreesde schijnbaar onze progressieve inbreng". CRM gaf overigens onder andere geen subsidie meer aan de mr. dr. Soumokil stichting. omdat het bestuur niet voltal lig was. Inmiddels is dat probleem op gelost en wordt met CRM onderhandeld om de speciaal voor Molukkers bestem de subsidie los te peuteren. De Souburgers willen echter niet meer afhankelijk zijn en hopen daarom dat de Vlissingse gemeenteraad inziet dat er vanuit Souburg niet meer te werken valt met de in Middelburg gevestigde stich ting. Telehala: „Missiën was wethouder Bruinooge van Vlissingen aanvankelijk wel terecht van mening dat we in eerste instantie het geld uit de eigen pot moes ten halen. Maar ook wij zijn inwoners van Souburg. Weliswaar met een eigen problematiek, maar dat sluit wel aan bij wat er in Souburg gebeurt. Uiteindelijk is ons werk niet uitsluitend op de Molukse gemeenschap gericht. Ook Nederlanders kunnen bij ons boeken lenen en infor matie krijgen. We hebben nu binnen het SKA een plaats gevonden die perspectief biedt. Nu is het mogelijk om te analyse ren waarom er Molukkers in Nederland wonen. En mogelijkerwijs kunnen we wat doen tegen de steeds sterker wordende rassenhaat. We worden daar dagelijks mee geconfronteerd. De werkloosheid onder Molukse jonge ren is schrikbarend hoog. Het gevolg is dat drugsverslaving en alcoholgebruik bij de Molukse jongeren ernstige problemen aanneemt.". SKA-functionaris Kris van Wezel staat vierkant achter de Molukkers. Over hoe het vertrouwen tussen het SKA en de initiatiefnemers voor het documentatie- ventrum groeide, vertelt hij: ..Toen we tweeëneenhalf jaar geleden een Open Huis hielden kwam er een aantal Mo lukse jongeren binnen. Het was echter ontzettend moeilijk om met ze in contact te komen. Na een stageperiode van en kele Molukkers bij ons. werden de pro blemen bespreekbaar en nu zijn ze ook in besturen opgenomen. Het probleem is echter dat de gelden van het SKA niet toereikend zijn. We hopen daarom op een gunstige uitspraak van de gemeen teraad. Het bedrag van 7000 gulden is per slot van rekening maar een schijnt je" Sinds enkele maanden functioneert er in Souburg ook een Molukse werkgroep die los van de mr. dr. Soumolkilstichting sociaal-culturele activiteiten wil ontwik kelen. Ook zij verweten de Middelburg se stichting ondemocratisch functione ren. De Molukse Wegroep Souburg (MWS) wil in de toekomst een eigen gebouw met daarin activiteiten voor de Souburgse Molukkers. Maar daarvoor zullen ze eerst een deel van de CRM- subsidie moeten weghalen, die is bes temd voor de Soumokilstichting. Tele hala daarover: ..Als het ooit zover komt zullen we ons er over moeten beraden of we naar die werkgroep verhuizen. Voorlopig zitten we goed bij het SKA. Op zijn minst tot 1985 blijven we er. Dat is vastgesteld in een beleidsplan. Bovendien hebben we een andere doel stelling en we hoeven ons van niemand iets aan te trekken". Telehala zegt in dit verband dat het do cumentatiecentrum geïntegreerd wil werken. "Jnist omdat we niet alléén aan Molukkers informatie willen geven. Dt is ook de reden waarom we rekenen op subsidie van Vlissingen. De initiatiefnemers stelden in de tijd dat ze aan de weg timmerden vast. dat de instanties waarmee werd onderhandeld 'hardstikke positief reageerden.. Hun doelstelling om de bewustwording ten aanzien van Molukse gemeenschap zo wel intern als daarbuiten op gang te brengen, voorziet in een behoefte. Na de kapingen en gijzelingen was de publieke opinie danig verward en de beschuldi gende vinger is daarna alleen nog maar groter geworden en neemt, aldus deze Souburgse Molukkers. vaak discrimine rende vormen aan. Telehala tenslotte: „Er wordt vaak van uit de overheid gezegd, dat er gebrek is aan zelfwerkzaamheid. Maar in de ruim twee jaar dat we nu bezig zijn blijkt evenwel dat als je zelf aan de slag gaat, je aan banden wordt gelegd. We willen ei genlijk niet meer horen dat we geld moe halen bij de Soumokilstichting. Ook de gemeenten geven daaraan. En ze moe ten maar zelf bepalen welk beleid ze maken ten aanzien van die stichting Het documentatiecentrum is iedere rijdag van 20 tol 22 uur geopend. Het materiaal bestaat naast de Molukse en Indonesische boekenuil boeken uit of over de derde wereld, ledereen kan er terecht. Voor in formatie: 'De Zwaan' telefoon 01184-61252. MEER BEWEGEN VOOR OUDEREN Zuidzande tussen Oostburg en Cadzand, tel. 01170-2161. 's Zondags geopend van 2 tot 6 uur. Woensdag koopavond van 7 tot 9 uur Consulent Jan Eversdijk is sinds 1 ja nuari 1977 in dienst van het Zeeuwse Kruis, dat is gehuisvest in Goes. Als pas afgestudeerd leraar lichamelijke opvoe ding kwam hij moeilijk aan de slag. „Sommige collega's fronsden hun wenkbrauwen toen ze hoorden dat ik dit werk ging doen. Nu zijn ze jaloers als ik ze vertel met welke resultaten ik werk. Met ouderen werken is zeer zinvol. Ou deren zijn zelfstandig en inventief om dingen zelf te organiseren", ervoer Eversdijk de ruim vier jaar dat hij dit werk doet. In Zeeland doen rond de 3500 ouderen aan een of andere vorm van beweging. Over meer dan 200 groepen verdeeld houden zij zich bezig met volksdansen, gymnastiek en zwemmen. Zelfs kleine plaatsjes hebben minste twee groepen. Koersbal is nieuw, maar het probleem is dat een dergelijk spel rond de 1200 gul den kost. Meestal moeten de groepen dat geld zelf opbrengen en in Oost-Sou burg is nu het voorstel gelanceerd om een clubje op te richten en per keer contributie te heffen, teneinde het spel zelf te kunnen bezitten. Lenen van de spelotheek. is wat moeilijk omdat het transport van vooral de mat niet zo sim pel is. Koersbal heeft nog een aantal voordelen. Jan Eversdijk legt uit welke. „Vooral bij ouderen ligt het rollenpa troon tussen mannen en vrouwen aardig vast. Vooral als het gaat om bewegen. Vrouwen bijvoorbeeld komen veel ge makkelijker naar een volksdansgroep dan mannen. Tijdens uitvoeringen, als het publiek wordt gevraagd om mee te doen. moet je de mannen als het ware met de haren erbij slepen. Koersbal is voor iedereen even leuk. De faalangst, zoals bij het dansen, is minder, dus krijg je er evenveel mannen als vrouwen voor". Daartegenover constateerde Eversdijk evenwel dat er ook typische mannen- sporten zijn. ..We hebben wel eens vrouwen op een biljart laten spelen. Het hoongelach van de mannen was enorm. Niettemin speelden de vrouwen heel leuk". Om ouderen meer te laten bewegen moeten soms wat vooroordelen worden weggeruimd Eversdijk: „Neem bijvoor beeld zwemmen. Sommige ouderen heb ben nog nooit een zwempak aangehad. Voordat we ergens met een club starten houden we daarom een bijeenkomst en na wat inleidende woorden zeg ik tegen de mensen: ik hoor u al denken: ik kan dat niet. In vrijwel alle bijeenkomsten bevestigden de aanwezigen dat. Meestal kan ik ze over de drempel halen en als we naar het zwembad gaan en ze zien leef tijdsgenoten leren zwemmen, is al een groot deel van de angst verdwenen". Het blijkt steeds meer dat oudere men sen er plezier in hebben om te ewegen. Jan Eversdijk: „Je hoeft bovendien niet alles te verzinnen. Er zijn sporten waar ouderen zonder meer aan mee kunnen doen. Neem maar midgetgolf of tennis. Bovendien kun je van allerlei sporten afleidingen maken. Habal of voetbal hoeft niet persé als ploegen tegen elkaar. Je kunt ook gewoon de bewegingen die erbij horen doen. Er is een breed scale aan mogelijkheden. Ook wat betreft de gymnastiek. Het beeld dat dit oproept van een groepje bejaarden dat zielig op een stoeltje wat therapeutische bewe gingen maakt is niet correct. De stoelen komen er nauwelijks meer aan te pas en wat betreft die bewegingen, is het stom weg zo, dat als iemand een bal naar een ander gooit hij of zij evenzeer de arm beweegt als zonder bal. Het woord be- jaardengymnastiek gebruiken we dan ook niet meer". Een probleem voor de MBvO-consulent is het vinden van geschikte ruimte. „We zijn daar zeer alert op. Bij de bouw van nieuwe sporthallen proberen we steeds duidelijk te maken dat er ook bejaarden in terecht moeten kunnen. Men moet er bij de gemeenten van doordrongen zijn, dat de ouderen best een paar uurtjes per week willen bewegen". Sommige gemeenten halen nog wat mi nachtend de schouders op voor de ou- derensport. „Bij sommige moeten we al manouvrerend de zaken regelen. Ik heb echter geen zin om die laatsten men naam te noemen. Vanwege het decen tralisatiebeleid krijgt de gemeente straks een sleutelpositie. En met het groeiende aantal bejaarden, zal blijken dat nie mand meer om die groep heen kan. Bovendien worden de ouderen steeds mondiger. Ze zijn hard op weg om hun zaken zelf te regelen. Maar dat zou je kunnen omschrijven als een maatschap- pelij ontwikkeling. Wij als organisaties moeten echter voorwaarden en kaders schappen", bedenkt Jan Eversdijk. Ondanks de vele positieve geluiden en de groeiende groep ouderen die er zich toe laat overhalen om aan georgani seerde bewegingsactiviteiten deel te ne men moeten volgens Jan Eversdijk ook in de maatschappij nog tal van vooroor delen uit de weg worden geruimd. „Je hoort het maar al te vaak. dat oudere mensen die aan een dergelijke activiteit beginnen van hun omgeving te horen krijgen: ga je je botten breken? Wat later als de omgeving er wat meer vertrouwd De eerste dag van de Vredesweek 1981 (zondag 20 september) wordt er in de doopsgezinde kerk aan de Lange Noord straat in Middelburg een vredesgebeds- dienst gehouden om 19.30 uur. Voor ganger is de industriepastor Jan Schef- fers. Na afloop van de dienst is er de mogelijkheid om onder het genot van een kopje koffie met elkaar te praten over zaken die samenhangen met vrede en onvrede. In de loop der jaren zijn deze diensten uitgegroeid tot een ontmoetingspunt voor mensen uit Walcheren, die het vanzelfsprekend vinden dat Christenen actief op het gebied van vrede en ge rechtigheid zijn. In de Vredesweek wordt er in Middel burg - zaterdag 26 september - een vre- desfestival gehouden in de Ontmoe- tingskerk aan de Oosterscheldestraat Van 14 tot 17 uur. Tijdens het festival is er plaats voor discussie, cabaret, video en poppenkast voor de kinderen. was het Jan Eversdijk die de initiatieven nam. maar nu. na vier jaar, bellen de mensen die een clubje willen oprichten naar hem zelf in Goes. Jan Eversdijk's inbreng is daarbij niet helemaal weg te cijferen, maar eveneens een belangrijk aandeel hebben de vrijwillige leiders en leidsters, die na een gedegen kadertrai- mee is hoor je positieve geluiden zoals: ga je naar gymnastiek?" De ontwikkeling van Meer Bewegen voor Ouderen zou kunnen worden ver geleken met een olievlek. Aanvankelijk nw Wmm OeDec^evT-wvesvanDeetdengetuO 3iaai garantie ning er zorg voor dragen dat deze speel se bijeenkomsten niet alleen kwantita tief. maar ook kwalitatief vooruit gaan. Voor mannen bestaat er nog een gêne om zich bij de overwegend uit vrouwen bestaande clubjes aan te melden, maar Jan Eversdijk, die meent dat dit komt omdat vrouwen op jongere leeftijd - als de kinderen uit huis zijn - meer vrijhe den hebben, heeft er alle vertrouwen in dat ook de mannen zullen komen. De emancipatie van de ouderen is daar ze ker niet in de laatste plaats debet aan. Op de foto's Souburgse ouderen tijdens hun partijtje koersbal. (Foto's Ruben Oreel) Nieuwendijk 35-39 VLISSINGEN Grote verscheiden heid in modellen en kleuren. Geklede en sportie ve modellen. Ook in kort. iodenspecialist HERENMODE OortAtradl J2 J4 MlddrlbufK fl TANDPROTHETICUS Spoedig klaar Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen GROTE INRUILAKTIE PANNEN merken Fissier, Asta, Emalco. Uw OUDSTE pan (elke pan mag) is geld waard! Bij aankoop koekepan 5.— KORTING Bij aankoop kook- of braadpan 10.KORTING Bij aankoop snelkookpan 25.— KORTING Uitgezonderd speciale aanbiedingen Lange Delft 31 L. DELFT 48 - Middelburg J.v.d. Sloot

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1