'Ontdekken waarom we
in Nederland wonen'
'ga je je botten breken?'
Vredesweek
Middelburg
lovooy
roovers speciaalzaken
HELMO
DANSLES
J® DANSSCHOOL JANVIER imr
ROOVERS IJZER
MEUBELHUIS'EVEN KIJKEN?
DAAR MOETJE GEWEEST ZIJN.
te
Echt
Oostenrijkse
loden
mantels
middelburg
FASHION
moluks documentatiecentrum in souburg
middelburg,
*zoutelande'
oostkapelle
M Bang&Olufsen
hWUevis*
Het allernieuwste in suède R00VERS LEER
en leren kleding Lange Delft 17
NIEUWE
HERFSTMODE
OVERS SCHOENEN
83e jaargang no. 38 - woensdag 16 september 1981
Jan Eversdijk, consulent Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) staat midden in het zaaltje van
het Souburgse dienstencentrum BAchten Poorte. Hij legt een nieuwe uit Australië overgewaaide
sport uit, die vooral voor ouderen geschikt lijkt; koersbal. Het is een spel dat de intentie heeft van
J de Boule, maar de volkomen ronde ballen rollen als een ei over het dikke uitgespreide groene
tapijt. Het zwaartepunt ligt bij die ballen duidelijk niet in het midden. Vol overgave proberen de
oudere deelnemers en deelneemsters hun bal zo dicht mogelijk bij een klein wit balletje te
krijgen. „Hoewel er een wedstrijdelement in de sport zit, is dat niet het belangrijkste", legt
Eversdijk uit als de ouderen na het, met gespannen gezichten aanhoren van de uitslag de zaal
hebben verlat. ,.De filosofie achter bewegen voor ouderen, is om ouderen uit een zeker isolement
te halen, dus zeg maar een basis leggen voor ontmoetingen. Het doel is dat ze lichamelijk bezig
zijn. Ouderen kunnen dat best. Dit in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen",
Rollenpatroon
Zwemmen
Geschikte ruimte
deze week kunt u zich nog aanmelden voor nieuwe
clubsin:
Inlichtingen en inschrijving dagelijks van
14.00-17.00 uur per telefoon 01100-21076
r££r J. Valckeplein 4 -Goes - 01100-20176
DERT
ZE ZIJN ER WEER!
J.P.A. R0SSEL
KUNSTGEBITTEN
REPARATIE
De Faam
.vQ,,tiCIAL£
ql.
v J
'WAARIN )l*<iF NOMEN "(.ROO I Al HERE V
IN OMBINA I IK MK I l)f I ISSINGKR III IS-A \N-IU Is III I I VI.(HEREN
De Faam en de Vlissinger ma
ken deel uit van de Zuidwester
combinatie. Huis-aan-huis in
Zeeland en West- Brabant,
totaal oplage 215.335 exem
plaren.
•?CELAt.°.
Het door veel Zuid-Molukkers gehan
teerde RMS-ideaal is niet langer meer
een dogma dat kritiekloos wordt geslikt.
Vooral onder de jongeren binnen de
Molukse gemeenschap is een groeiende
groep, die de hang naar een eigen Mo
lukse republiek eens kritisch aan een
onderzoek wil onderwerpen. De RMS-
gedachte, zo redeneren de jongeren is
een koloniaal bijproduct, dat mogelij
kerwijs ten ontrechte door de in Neder
land wonende Molukkers tol het hoog
ste doel is verheven. Deze voor een groot
deel van de Molukse gemeenschap nog
moeilijk te pruimen taal. bezigen ook
een tiental jongeren uit Middelburg en
Oost-Souburg. Zij zijn er van doordron
gen dat het starre RMS denken op de
helling moet. Daarom hebben zij
tweeëneenhalf jaar geleden aansluiting
bij de Souburgse afdeling Sociaal Kul-
tureel Aktiviteit (SKA) gezocht in het
buurthuis 'de Zwaan'. En het resultaat
is. dat er vanaf vrijdag 18 september in
'de Zwaan' een documentatieentrum is
ingericht, waar iedereen boeken kan
leen of informatie kan krijgen over de
geschiedenis en (culturele) ahtergron-
den. van de Molukkers in Nederland.
Bovendien belast het documentatiecen
trum zich met de organisatie van voor
lichtingsactiviteiten en worden maan
delijks thema-avonden gehouden.
De oprichting van dit documentatiecen
trum ging echter niet van een leien dak
je. Geld (rond de 7000 gulden) is het
hete hangijzer. Hoewel het er naar uit
ziet dat de gemeente Vlissingen dit ini
tiatief - zij het - met gemengde gevoelens
wil honoreren, speelt bij nagenoeg
iedereen in het achterhoofd, dat er op
het Zeeuwse ministerie van CRM nog
een fors bedrag ligt te schimmelen, dat
juist is bedoeld om sociaal-culturele ac
tiviteiten binnen de Molukse gemeen
schap te organiseren. ..Vanwege het
wanbeleid van de Walcherse mr. dr.
Soumokilstichting is er al enige jaren
geen overheidssubsidie meer bij ons te
recht gekomen", legt John Telehala,
coördinator van het documentatiecen
trum uit.
„Vooral de Souburgse gemeenschap
heeft nooit kunnen participeren in de in
Middelburg gevestigde Soumokilstich
ting. Weliswaar hebben veel Souburgse
jongeren er tal van hand en spandien
sten verricht en bestond het merendeel
van de vrijwilligers uit Souburgers, in
spraak in het beleid was er niet. De lei
ding van de stichting vreesde schijnbaar
onze progressieve inbreng".
CRM gaf overigens onder andere geen
subsidie meer aan de mr. dr. Soumokil
stichting. omdat het bestuur niet voltal
lig was. Inmiddels is dat probleem op
gelost en wordt met CRM onderhandeld
om de speciaal voor Molukkers bestem
de subsidie los te peuteren.
De Souburgers willen echter niet meer
afhankelijk zijn en hopen daarom dat de
Vlissingse gemeenteraad inziet dat er
vanuit Souburg niet meer te werken valt
met de in Middelburg gevestigde stich
ting. Telehala: „Missiën was wethouder
Bruinooge van Vlissingen aanvankelijk
wel terecht van mening dat we in eerste
instantie het geld uit de eigen pot moes
ten halen. Maar ook wij zijn inwoners
van Souburg. Weliswaar met een eigen
problematiek, maar dat sluit wel aan bij
wat er in Souburg gebeurt. Uiteindelijk is
ons werk niet uitsluitend op de Molukse
gemeenschap gericht. Ook Nederlanders
kunnen bij ons boeken lenen en infor
matie krijgen. We hebben nu binnen het
SKA een plaats gevonden die perspectief
biedt. Nu is het mogelijk om te analyse
ren waarom er Molukkers in Nederland
wonen. En mogelijkerwijs kunnen we wat
doen tegen de steeds sterker wordende
rassenhaat. We worden daar dagelijks
mee geconfronteerd.
De werkloosheid onder Molukse jonge
ren is schrikbarend hoog. Het gevolg is
dat drugsverslaving en alcoholgebruik bij
de Molukse jongeren ernstige problemen
aanneemt.".
SKA-functionaris Kris van Wezel staat
vierkant achter de Molukkers. Over hoe
het vertrouwen tussen het SKA en de
initiatiefnemers voor het documentatie-
ventrum groeide, vertelt hij: ..Toen we
tweeëneenhalf jaar geleden een Open
Huis hielden kwam er een aantal Mo
lukse jongeren binnen. Het was echter
ontzettend moeilijk om met ze in contact
te komen. Na een stageperiode van en
kele Molukkers bij ons. werden de pro
blemen bespreekbaar en nu zijn ze ook
in besturen opgenomen. Het probleem
is echter dat de gelden van het SKA niet
toereikend zijn. We hopen daarom op
een gunstige uitspraak van de gemeen
teraad. Het bedrag van 7000 gulden is
per slot van rekening maar een schijnt
je"
Sinds enkele maanden functioneert er in
Souburg ook een Molukse werkgroep
die los van de mr. dr. Soumolkilstichting
sociaal-culturele activiteiten wil ontwik
kelen. Ook zij verweten de Middelburg
se stichting ondemocratisch functione
ren. De Molukse Wegroep Souburg
(MWS) wil in de toekomst een eigen
gebouw met daarin activiteiten voor de
Souburgse Molukkers. Maar daarvoor
zullen ze eerst een deel van de CRM-
subsidie moeten weghalen, die is bes
temd voor de Soumokilstichting. Tele
hala daarover: ..Als het ooit zover komt
zullen we ons er over moeten beraden of
we naar die werkgroep verhuizen.
Voorlopig zitten we goed bij het SKA.
Op zijn minst tot 1985 blijven we er. Dat
is vastgesteld in een beleidsplan.
Bovendien hebben we een andere doel
stelling en we hoeven ons van niemand
iets aan te trekken".
Telehala zegt in dit verband dat het do
cumentatiecentrum geïntegreerd wil
werken. "Jnist omdat we niet alléén aan
Molukkers informatie willen geven. Dt is
ook de reden waarom we rekenen op
subsidie van Vlissingen.
De initiatiefnemers stelden in de tijd dat
ze aan de weg timmerden vast. dat de
instanties waarmee werd onderhandeld
'hardstikke positief reageerden.. Hun
doelstelling om de bewustwording ten
aanzien van Molukse gemeenschap zo
wel intern als daarbuiten op gang te
brengen, voorziet in een behoefte. Na de
kapingen en gijzelingen was de publieke
opinie danig verward en de beschuldi
gende vinger is daarna alleen nog maar
groter geworden en neemt, aldus deze
Souburgse Molukkers. vaak discrimine
rende vormen aan.
Telehala tenslotte: „Er wordt vaak van
uit de overheid gezegd, dat er gebrek is
aan zelfwerkzaamheid. Maar in de ruim
twee jaar dat we nu bezig zijn blijkt
evenwel dat als je zelf aan de slag gaat, je
aan banden wordt gelegd. We willen ei
genlijk niet meer horen dat we geld moe
halen bij de Soumokilstichting. Ook de
gemeenten geven daaraan. En ze moe
ten maar zelf bepalen welk beleid ze
maken ten aanzien van die stichting
Het documentatiecentrum is iedere rijdag
van 20 tol 22 uur geopend. Het materiaal
bestaat naast de Molukse en Indonesische
boekenuil boeken uit of over de derde
wereld, ledereen kan er terecht. Voor in
formatie: 'De Zwaan' telefoon
01184-61252.
MEER BEWEGEN
VOOR OUDEREN
Zuidzande tussen Oostburg en Cadzand, tel. 01170-2161.
's Zondags geopend van 2 tot 6 uur. Woensdag koopavond van 7 tot 9 uur
Consulent Jan Eversdijk is sinds 1 ja
nuari 1977 in dienst van het Zeeuwse
Kruis, dat is gehuisvest in Goes. Als pas
afgestudeerd leraar lichamelijke opvoe
ding kwam hij moeilijk aan de slag.
„Sommige collega's fronsden hun
wenkbrauwen toen ze hoorden dat ik dit
werk ging doen. Nu zijn ze jaloers als ik
ze vertel met welke resultaten ik werk.
Met ouderen werken is zeer zinvol. Ou
deren zijn zelfstandig en inventief om
dingen zelf te organiseren", ervoer
Eversdijk de ruim vier jaar dat hij dit
werk doet.
In Zeeland doen rond de 3500 ouderen
aan een of andere vorm van beweging.
Over meer dan 200 groepen verdeeld
houden zij zich bezig met volksdansen,
gymnastiek en zwemmen. Zelfs kleine
plaatsjes hebben minste twee groepen.
Koersbal is nieuw, maar het probleem is
dat een dergelijk spel rond de 1200 gul
den kost. Meestal moeten de groepen
dat geld zelf opbrengen en in Oost-Sou
burg is nu het voorstel gelanceerd om
een clubje op te richten en per keer
contributie te heffen, teneinde het spel
zelf te kunnen bezitten. Lenen van de
spelotheek. is wat moeilijk omdat het
transport van vooral de mat niet zo sim
pel is.
Koersbal heeft nog een aantal voordelen.
Jan Eversdijk legt uit welke.
„Vooral bij ouderen ligt het rollenpa
troon tussen mannen en vrouwen aardig
vast. Vooral als het gaat om bewegen.
Vrouwen bijvoorbeeld komen veel ge
makkelijker naar een volksdansgroep
dan mannen. Tijdens uitvoeringen, als
het publiek wordt gevraagd om mee te
doen. moet je de mannen als het ware
met de haren erbij slepen. Koersbal is
voor iedereen even leuk. De faalangst,
zoals bij het dansen, is minder, dus krijg
je er evenveel mannen als vrouwen
voor".
Daartegenover constateerde Eversdijk
evenwel dat er ook typische mannen-
sporten zijn. ..We hebben wel eens
vrouwen op een biljart laten spelen. Het
hoongelach van de mannen was enorm.
Niettemin speelden de vrouwen heel
leuk".
Om ouderen meer te laten bewegen
moeten soms wat vooroordelen worden
weggeruimd Eversdijk: „Neem bijvoor
beeld zwemmen. Sommige ouderen heb
ben nog nooit een zwempak aangehad.
Voordat we ergens met een club starten
houden we daarom een bijeenkomst en
na wat inleidende woorden zeg ik tegen
de mensen: ik hoor u al denken: ik kan
dat niet. In vrijwel alle bijeenkomsten
bevestigden de aanwezigen dat. Meestal
kan ik ze over de drempel halen en als we
naar het zwembad gaan en ze zien leef
tijdsgenoten leren zwemmen, is al een
groot deel van de angst verdwenen".
Het blijkt steeds meer dat oudere men
sen er plezier in hebben om te ewegen.
Jan Eversdijk: „Je hoeft bovendien niet
alles te verzinnen. Er zijn sporten waar
ouderen zonder meer aan mee kunnen
doen. Neem maar midgetgolf of tennis.
Bovendien kun je van allerlei sporten
afleidingen maken. Habal of voetbal
hoeft niet persé als ploegen tegen elkaar.
Je kunt ook gewoon de bewegingen die
erbij horen doen. Er is een breed scale
aan mogelijkheden. Ook wat betreft de
gymnastiek. Het beeld dat dit oproept
van een groepje bejaarden dat zielig op
een stoeltje wat therapeutische bewe
gingen maakt is niet correct. De stoelen
komen er nauwelijks meer aan te pas en
wat betreft die bewegingen, is het stom
weg zo, dat als iemand een bal naar een
ander gooit hij of zij evenzeer de arm
beweegt als zonder bal. Het woord be-
jaardengymnastiek gebruiken we dan
ook niet meer".
Een probleem voor de MBvO-consulent
is het vinden van geschikte ruimte. „We
zijn daar zeer alert op. Bij de bouw van
nieuwe sporthallen proberen we steeds
duidelijk te maken dat er ook bejaarden
in terecht moeten kunnen. Men moet er
bij de gemeenten van doordrongen zijn,
dat de ouderen best een paar uurtjes per
week willen bewegen".
Sommige gemeenten halen nog wat mi
nachtend de schouders op voor de ou-
derensport. „Bij sommige moeten we al
manouvrerend de zaken regelen. Ik heb
echter geen zin om die laatsten men
naam te noemen. Vanwege het decen
tralisatiebeleid krijgt de gemeente straks
een sleutelpositie. En met het groeiende
aantal bejaarden, zal blijken dat nie
mand meer om die groep heen kan.
Bovendien worden de ouderen steeds
mondiger. Ze zijn hard op weg om hun
zaken zelf te regelen. Maar dat zou je
kunnen omschrijven als een maatschap-
pelij ontwikkeling. Wij als organisaties
moeten echter voorwaarden en kaders
schappen", bedenkt Jan Eversdijk.
Ondanks de vele positieve geluiden en
de groeiende groep ouderen die er zich
toe laat overhalen om aan georgani
seerde bewegingsactiviteiten deel te ne
men moeten volgens Jan Eversdijk ook
in de maatschappij nog tal van vooroor
delen uit de weg worden geruimd. „Je
hoort het maar al te vaak. dat oudere
mensen die aan een dergelijke activiteit
beginnen van hun omgeving te horen
krijgen: ga je je botten breken? Wat later
als de omgeving er wat meer vertrouwd
De eerste dag van de Vredesweek 1981
(zondag 20 september) wordt er in de
doopsgezinde kerk aan de Lange Noord
straat in Middelburg een vredesgebeds-
dienst gehouden om 19.30 uur. Voor
ganger is de industriepastor Jan Schef-
fers. Na afloop van de dienst is er de
mogelijkheid om onder het genot van een
kopje koffie met elkaar te praten over
zaken die samenhangen met vrede en
onvrede.
In de loop der jaren zijn deze diensten
uitgegroeid tot een ontmoetingspunt
voor mensen uit Walcheren, die het
vanzelfsprekend vinden dat Christenen
actief op het gebied van vrede en ge
rechtigheid zijn.
In de Vredesweek wordt er in Middel
burg - zaterdag 26 september - een vre-
desfestival gehouden in de Ontmoe-
tingskerk aan de Oosterscheldestraat
Van 14 tot 17 uur. Tijdens het festival is
er plaats voor discussie, cabaret, video
en poppenkast voor de kinderen.
was het Jan Eversdijk die de initiatieven
nam. maar nu. na vier jaar, bellen de
mensen die een clubje willen oprichten
naar hem zelf in Goes. Jan Eversdijk's
inbreng is daarbij niet helemaal weg te
cijferen, maar eveneens een belangrijk
aandeel hebben de vrijwillige leiders en
leidsters, die na een gedegen kadertrai-
mee is hoor je positieve geluiden zoals:
ga je naar gymnastiek?"
De ontwikkeling van Meer Bewegen
voor Ouderen zou kunnen worden ver
geleken met een olievlek. Aanvankelijk
nw
Wmm OeDec^evT-wvesvanDeetdengetuO
3iaai garantie
ning er zorg voor dragen dat deze speel
se bijeenkomsten niet alleen kwantita
tief. maar ook kwalitatief vooruit gaan.
Voor mannen bestaat er nog een gêne
om zich bij de overwegend uit vrouwen
bestaande clubjes aan te melden, maar
Jan Eversdijk, die meent dat dit komt
omdat vrouwen op jongere leeftijd - als
de kinderen uit huis zijn - meer vrijhe
den hebben, heeft er alle vertrouwen in
dat ook de mannen zullen komen. De
emancipatie van de ouderen is daar ze
ker niet in de laatste plaats debet aan.
Op de foto's Souburgse ouderen tijdens
hun partijtje koersbal. (Foto's Ruben
Oreel)
Nieuwendijk 35-39
VLISSINGEN
Grote verscheiden
heid in modellen en
kleuren.
Geklede en sportie
ve modellen.
Ook in kort.
iodenspecialist
HERENMODE
OortAtradl J2 J4 MlddrlbufK fl
TANDPROTHETICUS
Spoedig klaar
Tel. afspraken 01184-14533
Hobeinstraat 52, Vlissingen
GROTE INRUILAKTIE PANNEN
merken Fissier, Asta, Emalco. Uw OUDSTE pan (elke pan mag) is
geld waard!
Bij aankoop koekepan 5.— KORTING
Bij aankoop kook- of
braadpan 10.KORTING
Bij aankoop snelkookpan 25.— KORTING
Uitgezonderd speciale aanbiedingen
Lange Delft 31
L. DELFT 48 - Middelburg
J.v.d. Sloot