(Onhl)oUmttttfc ïfajïime rv \5 yiuuumvm, rtUillttifmt ZON, ZEE EN ZAND: 'N FILM WAARD LUCHTZEILEN Caravan en Camping RAI uitgebreid met tenten Fraaie rally-overwinning Talbot in Argentinië D MEUBELBEURS KIEST VOOR GERICHTE P RESENT A TIE VORM O Luchtzeil in de voetsporen van de windsurfer De Faam Woensdag 5 augustus 1981 n Wat is luchtzeilen? 27-28-29 Water en /.and zijn de grootste vijanden van uw camera. Zo. dal hebben we ge zegd. Dan kunnen we het nu over leuke dingen gaan hebben, zoals watje met je camera kunt doen. Deze keer gaat het over de filmcamera. Zon. zee en zand betekenen blijdschap, pret en levendig heid en die zijn op de film uitstekend vast te leggen. We geven eerst wat alge mene tips en dan een voorbeeld van hoe een film eruit kan zien. Allereerst: een film is leuk om naar te kijken als er af wisseling in zit. Afwisseling is er op ver schillende manieren in te brengen. Het camerastandpunt kan nu eens hoog. dan eens laag zijn. De levendigheid wordt ook bevorderd door de afstand tot het onderwerp eens te wisselen. De ene keer wat verderaf, dan eens dichtbij en ook gerust eens heel dichtbij. Met dal laatste bedoelen we een close-up. een opname van alleen maar een hoofd of een hand. Zulke opnamen houden de kijker ge boeid. Derde manier om de film afwis selend te maken is de lengte van de op namen te variëren. De lengte hangt sa men met wat er te zien is. Als er veel te zien is (een óverzichtsopname van het strand bijvoorbeeld), mag de opname best acht seconden duren. Een close-up hoeft maar cén of twee seconden te du ren. Nog een advies: Maak niet te veel ge bruik van de zoomlens als de camera toopt en houdt de camera stil. Natuurlijk mag er best eens gezoomd worden of een camerazwenk worden gemaakt, maar een goed uitgangpunt is: laat de bewe ging zich in het beeld afspelen. Fin nu het filmpje. Het is kort en mak kelijk uitvoerbaar, wal ook een lip had kunnen zijn: Maak het niet te moeilijk. We zien van links naar rechts een jon getje of meisje lopen met een emmertje zand. Je kunt aan hel lopen zien dat hel emmertje zwaar is. Even nadat hij aan de rechterkant het beeld is uitgelopen, komt hij er van dezelfde kant weer in lopen. Nu rennend, want het emmertje is leeg. Als hij links weer is verdwenen, zien we een zandkasteel in wording. Het staat groot in beeld. Dit geheel wordt enkele malen herhaald en steeds is het zandkasteel weer verder gevorderd. Dan zien we het jongetje de laatste hand leg gen aan zijn schepping. Afwisselend fil men: jongetje met kasteel, alleen zijn hoofd, alleen zijn hand. Het jongetje staat op, de camera volgt hem en we zien een tevreden, goedkeurende blik. Dan zoomt de camera uit en zien we dat links van het kasteel twee voeten van moeder uit het zand steken en rechts haar hoofd. Tot slot een close-up van moeder: een bedrukt gezicht. Einde. Zon, zee en zand, ze zijn een film waard. Het is bijna 10 jaar geleden dat liet grootste textielconcern van Nederland, Nijverdal ten Cate, het plankzeilen in Europa introduceerde. Hoewel de start moeizaam was - het is natuurlijk een krankzinnig apparaat met zo'n mast die kan omvallen - is de zeilplank hij het watersport gebeuren niet meer weg te denken. Het succes met het plankzeilen verhin derde Ten Cate niet om verder te gaan op de ingeslagen weg. Als noviteit bin nen hel sportgebeuren, is vorig jaar "het luchtzeilen" geïntroduceerd. Al weer zo'n "krankzinnig" apparaat waarbij ie mand die het nog nooit heeft gedaan onmogelijk kan inschatten welk een uit- Ww*> dagende sport het kan zijn. "Vliegende luchtmatrassen" zou je deze luchtzeilen kunnen noemen. Daar lijken ze namelijk het meest op. Hier en daar zie je ze al vliegen. Als éénling of enkele boven elkaar. Het luchtzeil zelf is het beste voor te stellen als een stuk vliegtuigvleugel. In plaats van aluminium is echter spinna kerdoek toegepast voor de konstruktie. Aan de voorzijde is een strip polyester- gaas aangebracht. Onder deze strip zit een ingenaaide koker waarin de enige stok van het luchtzeil geschoven is. Deze fiberglas stok heeft een nauwkeu rig ontwikkelde buigingskarakteristiek. De wind blaast door het polyeslergaas en het luchtzeil wordt als het ware op geblazen. Dan neemt het luchtzeil z'n perfecte vleugelvorm aan en zal het luchtruim kiezen. De luchtzeiler heeft een dikke houten stuurstok in beide handen. Aan de uiteinden zijn twee stuurlijnen vastgemaakt, die ook aan de uiteinden van de fiberglas stok van het luchtzeil bevestigd zijn. Trekt de lucht zeiler het linker deel van de stuurstok aan dan gaat het luchtzeil onmiddellijk naar links. Evenzo naar rechts, het luchtzeil gehoorzaamt onverbiddelijk. Het "sportieve aspect" van het luchtzei len is in eerste instantie dat we hebben te maken met de factor "kracht". Het luchtzeil start omdat de wind langs het vleugeloppervlak blaast. Door de lift kracht van de vleugel stijgt het luchtzeil dan op. De liftkracht, die via de stuur lijnen in de stuurstok voelbaar is. is dan alleen nog maar afhankelijk van de windsnelheid. Zodra echter het luchtzeil in een duik vlucht wordt gebracht krijgt het een ei gen snelheid. Dat wil zeggen dat de lucht sneller langs het vleugeloppervlak stroomt en een hogere liftkracht lot re sultaat heeft. Deze hogere liftkracht is in de stuurstok duidelijk voelbaar. Het luchtzeil gaat naarmate het zelf een hogere snelheid krijgt, steeds harder aqn de stuurlijnen trekken. Dan is het zaak het luchtzeil toch nog onder controle te houden en dus uil de duikvlucht te manoevreren naar hogere sferen. Een luchtzeiler(ster) van minimaal 12 jaar kan één luchtzeil bij normale wind (3-4 Beaufort) makkelijk houden. De uitdaging ligt in hel langzaam op voeren van de krachten. Twee luchtzeilen geven in duikvlucht een twee keer zo noge liftkracht. drie luchtzeilen drie keer zo hoog. enzovoort. De sport is om de luchtzeilen een zo hoog mogelijke snelheid te geven en toch te blijven slaan waar je slaat. De voorwaarts gerichte kracht is dus af hankelijk van de windkracht, hel aantal luchl/.cilen en de snelheid van die luchtzeilen. Op de Caravan Camping RAI 81 die van 12 tot en met 20 december in Amsterdam wordt gehouden, zullen voor het eerst ook in grote getale tenten worden geëxposeerd. Bovendien zal een groter aantal kampeerterreinen in Nederland en andere Europese vakantielanden zich op deze tentoonstelling presenteren. Dc uitbreiding van het expositieprogramma van deze internationale tentoonstelling van vouw-, toer-, sta- en motorcaravans, bagage- en aanhangwagens en kampeeraccessoires met een belangrijk assortiment tenten, sluit aan op de interesse van het publiek. De autovakantie mag zich nog steeds in een toenemende popu lariteit verheugen. Vele caravanners gebruiken naast de caravan een tent. b.v. voor het huis vesten van hun kinderen. Daarnaast is er een groeiende belangstelling voor de kampeertent als tijdelijk verblijf tijdens de autovakantie. De tenten die geëxposeerd worden zijn zowel ten ten die in combinatie met de caravan worden gebruikt, zoals voortenten en slaaptenten, als tenten voor de echte kampeerder. Overigens blijft het internationale aanbod van vouw-, toer-, sta- en motorcaravans dat op deze tentoonstelling wordt geëxposeerd, een be langrijke trekker voor de bezoeker. Vorig jaar stonden er meer dan 800 modellen van 120 merken. Daarnaast waren er 50 stands met ac cessoires. De caravan is bij de Nederlander nog altijd erg populair. Er zijn in ons land meer dan 400.000 caravans in gebruik. Nederlayd heeft in ver houding de grootste caravandichtheid van alle Wesieuropese landen, met 98 caravans per 1000 personenauto's. Bij de vakanties in eigen land blijkt de caravan de belangrijkste logies- vorm. In december 1980 trok de Caravan RAI in Amsterdam gedurende 9 dagen bijna 90.000 bezoekers. Datsun Nederland B.V. zal omstreeks novem ber 1981 een totaal nieuwe auto van Nissan (zoals bekend de nieuwe naam voor Datsun) op de markt brengen. Het is een voorwieiaan- gedreven middenklasser die 'Stanza' zal heten. De Stanza wordt in drie uitvoeringen geleverd, een drie-, vier- en een vijf-deurs uitvoering. Na meer dan 10 jaar ervaring in de kleine mid denklasse met de voorwielaangedreven Cherry gaat Nissan nu ook een voorwielaangedreven middenklasser introduceren. De nieuwe Stanza wordt door de importeur in vele opzichten een unieke en vooruitstrevende auto genoemd, die door zijn bijzondere vormgeving een uitzon derlijk lage luchtweerstand in zijn klasse heeft (Cw 0.38). Tevens zal de Stanza zijn uitgerust met een nieuwe motor (1.6 en 1.8 liter), die samen met de lage luchtweerstand moet zorgen voor een laag benzineverbruik. De motor is tamelijk 'stil' en heeft bij lage toerentallen een grote trekkracht. Verder heeft Nissan speciaal aandacht besteed aan hel verlengen van de levensduur van de carrosserie. Op vele plaatsen wordt gebruik gemaakt van verzinkt plaatwerk. De bumpers zijn uitgevoerd in kunststof. Royale bescher- mstrips op de zijkanten voorkomen verder de zo vaak voorkomende 'parkeer'schades aan portieren en zijkanten. De prijzen van de diverse modellen zullen eind oktober bekend worden gemaakt. Op de foto de Datsun Stanza 3-deurs. e 3572 km lange Codasur Rallye - waar onder 1227 km speciale trajecten - die in Ar gentinië gehouden werd van 18 tot en met 23 juli, is gewonnen door de équipe Frequelin Todt. die de enige door Talbot ingeschreven Talbot Lotus reden. In een sterk deelnemersveld heeft de Talbot Lotus bewezen juist op de speciale trajecten over grote betrouwbaarheid en uithoudings vermogen te beschikken, waarbij dc no. 2 in het algemeen klassement (Mehta met een groep-4 Datsun) op een achterstand van 35 min. werd gezet. Na dit evenement is het klassement van het wereldkampioenschap merken als volgt: I. Talbot 84 punten; 2. Datsun 76 punten: 3. Ford 55 punten; 4. Renault 50 punten: 5. Opel 46 punten. Dankzij dit resultaat heeft Frequelin zijn voorsprong in het WK voor rijders drastisch vergroot. De stand is nu: 1. Frequelin 66 pun ten: 2. Mehta 43 punten: 3. Alen 39 punten: 4. Vatanen 35 punten: 5. Darniche 26 punten. De 1000-Merenrallye (Finland. 28 t/m 30 au gustus) zal de volgende ronde zijn voor de wereldkampioenschappen en zal voorafgaan aan de rallye van San Remo, van 5 t/m 10 oktober en de RAC Engelandrallye van 21 t/m 25 november. nder auspiciën van de Vereniging Vakbeurs Meubelen wordt om de twee jaren in Utrecht de Internationale Meubelbeurs gehouden. Ditmaal van Maandag 7 tot en met vrijdag 11 September uitsluitend voor de vakhandei en op Zaterdag 12 en Zondag 13 september tevens voor het publiek, dat dan in alle hallen van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs kennis kan nemen van een gericht meubelaanbod uit binnen- en buitenland. Voor hot eerst zal de Bernhardhal uit sluitend benut worden voor de expositie van moderne meubelen, voor zover deze in Nederland werden geproduceerd. Een vernieuwingsproces met de intentie een voor de toekomst duidelijker presenta tievorm te scheppen. Omdat echter tij dens de Meubelbeurs diverse landenin- zendingen groepsgewijs exposeren, zal bet uil het buitenland afkomstige aanbod vooralsnog ongemoeid worden gelaten; in de komende jaren hoopt men ook de buitenlandse fabrikanten van modern bij dit herindelingsproces te kunnen betrek ken. Overigens heeft de Nederlandse meu belindustrie. internationaal gezien, haar marktaandeel weten te stabiliseren, niet in het minst als gevolg van het feit. dat in 1980 tevens een redelijke exportstijging kon worden gerealiseerd. Het op de smaak van de consument gerichte mo- dellenbeleid. dat anderzijds snel kan worden aangepast aan het steeds wijzi gende modebeeld, wordt dus kennelijk wel gewaardeerd. En intussen blijft men zoeken naar mogelijkheden voor een interessant en fantasievol aanbod, waarin uiteraard ook de bekleding als zodanig een belangrijke plaats inneemt. Momenteel is bijvoorbeeld de trend om zowel klassieke als moderne zitmeube len een ander uiterlijk te geven door met name unistoffen en de wal duurdere ve- lourssoorten te laten steppen. Dergelijke "gewatteerde" meubelstoffen, aan de achterzijde voorzien van een dacron- vulling van 150 gram. zijn heel apart om te zien en zullen de consument die immers altijd "in" is voor iels nieuws, zeker aanspreken. In de collectie van Dehnert Janssen B.V.. die deze ont wikkeling op de voet volgt, zitten al verschillende stoffen van dit type (met lengtestreepdessins) van 5 en 10 cm en carré'svan 10 bij 10 cm) en volgens Deja zouden zelfs vele kwaliteiten op deze manier een nieuw leven kunnen gaan leiden wanneer althans het dessin zich daarvoor leent. Een andere nieuwe richting wordt aan geduid door de voor softsloffering be doelde hoogpolige velours "Cincinnat- ti". welks ruige karakter terug te vinden is in de in één kleurstelling uitgevoerde, zacht gemêleerde "Chevron" met vis- graatdessins. Deze en diverse andere pool-weef- en chenillestoffen vormen dan uiteindelijk - samen met de be drukte velours, gobelins en nieuwe leer- docken hel totaalpakket dal Deja met veel zorg heeft samengesteld ten behoe ve van de internationaal georiënteerde beroepsinkopers, die zélf naar Utrecht komen om een en ander naar waarde te schatten en om keus te maken voor straks uit te brengen nieuwe modellen. De Meubelbeurs is dagelijks geopend van 10.00-18.00 uur en is op Zaterdag en Zondag bovendien toegankelijk voor het publiek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 10