(Onhl)oUmttttfc
ïfajïime
rv
\5
yiuuumvm,
rtUillttifmt
ZON, ZEE EN ZAND:
'N FILM WAARD
LUCHTZEILEN
Caravan en Camping RAI
uitgebreid met tenten
Fraaie rally-overwinning Talbot in Argentinië
D
MEUBELBEURS KIEST
VOOR GERICHTE
P RESENT A TIE VORM
O
Luchtzeil in de voetsporen
van de windsurfer
De Faam
Woensdag 5 augustus 1981
n
Wat is luchtzeilen?
27-28-29
Water en /.and zijn de grootste vijanden
van uw camera. Zo. dal hebben we ge
zegd. Dan kunnen we het nu over leuke
dingen gaan hebben, zoals watje met je
camera kunt doen. Deze keer gaat het
over de filmcamera. Zon. zee en zand
betekenen blijdschap, pret en levendig
heid en die zijn op de film uitstekend
vast te leggen. We geven eerst wat alge
mene tips en dan een voorbeeld van hoe
een film eruit kan zien. Allereerst: een
film is leuk om naar te kijken als er af
wisseling in zit. Afwisseling is er op ver
schillende manieren in te brengen. Het
camerastandpunt kan nu eens hoog. dan
eens laag zijn. De levendigheid wordt
ook bevorderd door de afstand tot het
onderwerp eens te wisselen. De ene keer
wat verderaf, dan eens dichtbij en ook
gerust eens heel dichtbij. Met dal laatste
bedoelen we een close-up. een opname
van alleen maar een hoofd of een hand.
Zulke opnamen houden de kijker ge
boeid. Derde manier om de film afwis
selend te maken is de lengte van de op
namen te variëren. De lengte hangt sa
men met wat er te zien is. Als er veel te
zien is (een óverzichtsopname van het
strand bijvoorbeeld), mag de opname
best acht seconden duren. Een close-up
hoeft maar cén of twee seconden te du
ren.
Nog een advies: Maak niet te veel ge
bruik van de zoomlens als de camera
toopt en houdt de camera stil. Natuurlijk
mag er best eens gezoomd worden of een
camerazwenk worden gemaakt, maar
een goed uitgangpunt is: laat de bewe
ging zich in het beeld afspelen.
Fin nu het filmpje. Het is kort en mak
kelijk uitvoerbaar, wal ook een lip had
kunnen zijn: Maak het niet te moeilijk.
We zien van links naar rechts een jon
getje of meisje lopen met een emmertje
zand. Je kunt aan hel lopen zien dat hel
emmertje zwaar is. Even nadat hij aan
de rechterkant het beeld is uitgelopen,
komt hij er van dezelfde kant weer in
lopen. Nu rennend, want het emmertje
is leeg. Als hij links weer is verdwenen,
zien we een zandkasteel in wording. Het
staat groot in beeld. Dit geheel wordt
enkele malen herhaald en steeds is het
zandkasteel weer verder gevorderd. Dan
zien we het jongetje de laatste hand leg
gen aan zijn schepping. Afwisselend fil
men: jongetje met kasteel, alleen zijn
hoofd, alleen zijn hand. Het jongetje
staat op, de camera volgt hem en we zien
een tevreden, goedkeurende blik.
Dan zoomt de camera uit en zien we dat
links van het kasteel twee voeten van
moeder uit het zand steken en rechts
haar hoofd. Tot slot een close-up van
moeder: een bedrukt gezicht. Einde.
Zon, zee en zand, ze zijn een film waard.
Het is bijna 10 jaar geleden dat liet grootste textielconcern van Nederland,
Nijverdal ten Cate, het plankzeilen in Europa introduceerde. Hoewel de start
moeizaam was - het is natuurlijk een krankzinnig apparaat met zo'n mast die
kan omvallen - is de zeilplank hij het watersport gebeuren niet meer weg te
denken.
Het succes met het plankzeilen verhin
derde Ten Cate niet om verder te gaan
op de ingeslagen weg. Als noviteit bin
nen hel sportgebeuren, is vorig jaar "het
luchtzeilen" geïntroduceerd. Al weer
zo'n "krankzinnig" apparaat waarbij ie
mand die het nog nooit heeft gedaan
onmogelijk kan inschatten welk een uit-
Ww*>
dagende sport het kan zijn.
"Vliegende luchtmatrassen" zou je deze
luchtzeilen kunnen noemen. Daar lijken
ze namelijk het meest op. Hier en daar
zie je ze al vliegen. Als éénling of enkele
boven elkaar.
Het luchtzeil zelf is het beste voor te
stellen als een stuk vliegtuigvleugel. In
plaats van aluminium is echter spinna
kerdoek toegepast voor de konstruktie.
Aan de voorzijde is een strip polyester-
gaas aangebracht. Onder deze strip zit
een ingenaaide koker waarin de enige
stok van het luchtzeil geschoven is.
Deze fiberglas stok heeft een nauwkeu
rig ontwikkelde buigingskarakteristiek.
De wind blaast door het polyeslergaas
en het luchtzeil wordt als het ware op
geblazen. Dan neemt het luchtzeil z'n
perfecte vleugelvorm aan en zal het
luchtruim kiezen. De luchtzeiler heeft
een dikke houten stuurstok in beide
handen. Aan de uiteinden zijn twee
stuurlijnen vastgemaakt, die ook aan de
uiteinden van de fiberglas stok van het
luchtzeil bevestigd zijn. Trekt de lucht
zeiler het linker deel van de stuurstok
aan dan gaat het luchtzeil onmiddellijk
naar links. Evenzo naar rechts, het
luchtzeil gehoorzaamt onverbiddelijk.
Het "sportieve aspect" van het luchtzei
len is in eerste instantie dat we hebben te
maken met de factor "kracht". Het
luchtzeil start omdat de wind langs het
vleugeloppervlak blaast. Door de lift
kracht van de vleugel stijgt het luchtzeil
dan op. De liftkracht, die via de stuur
lijnen in de stuurstok voelbaar is. is dan
alleen nog maar afhankelijk van de
windsnelheid.
Zodra echter het luchtzeil in een duik
vlucht wordt gebracht krijgt het een ei
gen snelheid. Dat wil zeggen dat de lucht
sneller langs het vleugeloppervlak
stroomt en een hogere liftkracht lot re
sultaat heeft.
Deze hogere liftkracht is in de stuurstok
duidelijk voelbaar. Het luchtzeil gaat
naarmate het zelf een hogere snelheid
krijgt, steeds harder aqn de stuurlijnen
trekken. Dan is het zaak het luchtzeil
toch nog onder controle te houden en
dus uil de duikvlucht te manoevreren
naar hogere sferen.
Een luchtzeiler(ster) van minimaal 12
jaar kan één luchtzeil bij normale wind
(3-4 Beaufort) makkelijk houden.
De uitdaging ligt in hel langzaam op
voeren van de krachten.
Twee luchtzeilen geven in duikvlucht
een twee keer zo noge liftkracht. drie
luchtzeilen drie keer zo hoog. enzovoort.
De sport is om de luchtzeilen een zo
hoog mogelijke snelheid te geven en
toch te blijven slaan waar je slaat.
De voorwaarts gerichte kracht is dus af
hankelijk van de windkracht, hel aantal
luchl/.cilen en de snelheid van die
luchtzeilen.
Op de Caravan Camping RAI 81 die van 12 tot en met 20 december in Amsterdam wordt
gehouden, zullen voor het eerst ook in grote getale tenten worden geëxposeerd. Bovendien
zal een groter aantal kampeerterreinen in Nederland en andere Europese vakantielanden
zich op deze tentoonstelling presenteren.
Dc uitbreiding van het expositieprogramma
van deze internationale tentoonstelling van
vouw-, toer-, sta- en motorcaravans, bagage- en
aanhangwagens en kampeeraccessoires met
een belangrijk assortiment tenten, sluit aan op
de interesse van het publiek. De autovakantie
mag zich nog steeds in een toenemende popu
lariteit verheugen. Vele caravanners gebruiken
naast de caravan een tent. b.v. voor het huis
vesten van hun kinderen. Daarnaast is er een
groeiende belangstelling voor de kampeertent
als tijdelijk verblijf tijdens de autovakantie. De
tenten die geëxposeerd worden zijn zowel ten
ten die in combinatie met de caravan worden
gebruikt, zoals voortenten en slaaptenten, als
tenten voor de echte kampeerder.
Overigens blijft het internationale aanbod van
vouw-, toer-, sta- en motorcaravans dat op deze
tentoonstelling wordt geëxposeerd, een be
langrijke trekker voor de bezoeker. Vorig jaar
stonden er meer dan 800 modellen van 120
merken. Daarnaast waren er 50 stands met ac
cessoires.
De caravan is bij de Nederlander nog altijd erg
populair. Er zijn in ons land meer dan 400.000
caravans in gebruik. Nederlayd heeft in ver
houding de grootste caravandichtheid van alle
Wesieuropese landen, met 98 caravans per
1000 personenauto's. Bij de vakanties in eigen
land blijkt de caravan de belangrijkste logies-
vorm.
In december 1980 trok de Caravan RAI in
Amsterdam gedurende 9 dagen bijna 90.000
bezoekers.
Datsun Nederland B.V. zal omstreeks novem
ber 1981 een totaal nieuwe auto van Nissan
(zoals bekend de nieuwe naam voor Datsun)
op de markt brengen. Het is een voorwieiaan-
gedreven middenklasser die 'Stanza' zal heten.
De Stanza wordt in drie uitvoeringen geleverd,
een drie-, vier- en een vijf-deurs uitvoering. Na
meer dan 10 jaar ervaring in de kleine mid
denklasse met de voorwielaangedreven Cherry
gaat Nissan nu ook een voorwielaangedreven
middenklasser introduceren. De nieuwe Stanza
wordt door de importeur in vele opzichten een
unieke en vooruitstrevende auto genoemd, die
door zijn bijzondere vormgeving een uitzon
derlijk lage luchtweerstand in zijn klasse heeft
(Cw 0.38).
Tevens zal de Stanza zijn uitgerust met een
nieuwe motor (1.6 en 1.8 liter), die samen met
de lage luchtweerstand moet zorgen voor een
laag benzineverbruik. De motor is tamelijk
'stil' en heeft bij lage toerentallen een grote
trekkracht.
Verder heeft Nissan speciaal aandacht besteed
aan hel verlengen van de levensduur van de
carrosserie. Op vele plaatsen wordt gebruik
gemaakt van verzinkt plaatwerk. De bumpers
zijn uitgevoerd in kunststof. Royale bescher-
mstrips op de zijkanten voorkomen verder de
zo vaak voorkomende 'parkeer'schades aan
portieren en zijkanten.
De prijzen van de diverse modellen zullen eind
oktober bekend worden gemaakt.
Op de foto de Datsun Stanza 3-deurs.
e 3572 km lange Codasur Rallye - waar
onder 1227 km speciale trajecten - die in Ar
gentinië gehouden werd van 18 tot en met 23
juli, is gewonnen door de équipe Frequelin Todt.
die de enige door Talbot ingeschreven Talbot
Lotus reden.
In een sterk deelnemersveld heeft de Talbot
Lotus bewezen juist op de speciale trajecten
over grote betrouwbaarheid en uithoudings
vermogen te beschikken, waarbij dc no. 2 in het
algemeen klassement (Mehta met een groep-4
Datsun) op een achterstand van 35 min. werd
gezet.
Na dit evenement is het klassement van het
wereldkampioenschap merken als volgt: I.
Talbot 84 punten; 2. Datsun 76 punten: 3. Ford
55 punten; 4. Renault 50 punten: 5. Opel 46
punten.
Dankzij dit resultaat heeft Frequelin zijn
voorsprong in het WK voor rijders drastisch
vergroot. De stand is nu: 1. Frequelin 66 pun
ten: 2. Mehta 43 punten: 3. Alen 39 punten: 4.
Vatanen 35 punten: 5. Darniche 26 punten.
De 1000-Merenrallye (Finland. 28 t/m 30 au
gustus) zal de volgende ronde zijn voor de
wereldkampioenschappen en zal voorafgaan
aan de rallye van San Remo, van 5 t/m 10
oktober en de RAC Engelandrallye van 21 t/m
25 november.
nder auspiciën van de Vereniging Vakbeurs Meubelen wordt om de twee jaren in Utrecht de Internationale
Meubelbeurs gehouden. Ditmaal van Maandag 7 tot en met vrijdag 11 September uitsluitend voor de vakhandei en
op Zaterdag 12 en Zondag 13 september tevens voor het publiek, dat dan in alle hallen van de Koninklijke
Nederlandse Jaarbeurs kennis kan nemen van een gericht meubelaanbod uit binnen- en buitenland.
Voor hot eerst zal de Bernhardhal uit
sluitend benut worden voor de expositie
van moderne meubelen, voor zover deze
in Nederland werden geproduceerd. Een
vernieuwingsproces met de intentie een
voor de toekomst duidelijker presenta
tievorm te scheppen. Omdat echter tij
dens de Meubelbeurs diverse landenin-
zendingen groepsgewijs exposeren, zal
bet uil het buitenland afkomstige aanbod
vooralsnog ongemoeid worden gelaten;
in de komende jaren hoopt men ook de
buitenlandse fabrikanten van modern bij
dit herindelingsproces te kunnen betrek
ken.
Overigens heeft de Nederlandse meu
belindustrie. internationaal gezien, haar
marktaandeel weten te stabiliseren, niet
in het minst als gevolg van het feit. dat in
1980 tevens een redelijke exportstijging
kon worden gerealiseerd. Het op de
smaak van de consument gerichte mo-
dellenbeleid. dat anderzijds snel kan
worden aangepast aan het steeds wijzi
gende modebeeld, wordt dus kennelijk
wel gewaardeerd. En intussen blijft men
zoeken naar mogelijkheden voor een
interessant en fantasievol aanbod,
waarin uiteraard ook de bekleding als
zodanig een belangrijke plaats inneemt.
Momenteel is bijvoorbeeld de trend om
zowel klassieke als moderne zitmeube
len een ander uiterlijk te geven door met
name unistoffen en de wal duurdere ve-
lourssoorten te laten steppen. Dergelijke
"gewatteerde" meubelstoffen, aan de
achterzijde voorzien van een dacron-
vulling van 150 gram. zijn heel apart
om te zien en zullen de consument die
immers altijd "in" is voor iels nieuws,
zeker aanspreken. In de collectie van
Dehnert Janssen B.V.. die deze ont
wikkeling op de voet volgt, zitten al
verschillende stoffen van dit type (met
lengtestreepdessins) van 5 en 10 cm en
carré'svan 10 bij 10 cm) en volgens Deja
zouden zelfs vele kwaliteiten op deze
manier een nieuw leven kunnen gaan
leiden wanneer althans het dessin zich
daarvoor leent.
Een andere nieuwe richting wordt aan
geduid door de voor softsloffering be
doelde hoogpolige velours "Cincinnat-
ti". welks ruige karakter terug te vinden
is in de in één kleurstelling uitgevoerde,
zacht gemêleerde "Chevron" met vis-
graatdessins. Deze en diverse andere
pool-weef- en chenillestoffen vormen
dan uiteindelijk - samen met de be
drukte velours, gobelins en nieuwe leer-
docken hel totaalpakket dal Deja met
veel zorg heeft samengesteld ten behoe
ve van de internationaal georiënteerde
beroepsinkopers, die zélf naar Utrecht
komen om een en ander naar waarde te
schatten en om keus te maken voor
straks uit te brengen nieuwe modellen.
De Meubelbeurs is dagelijks geopend
van 10.00-18.00 uur en is op Zaterdag en
Zondag bovendien toegankelijk voor
het publiek.