1^
VAN DAMME
CEVAAL
WIJ ZIJN PLASTISCH
CARROSSERIE-CHIRURG, DIE
ELKE BESCHADIGDE AUTOMOBIEL
WEER OMTOVEREN TOT
„AUTO VAN HET JAAR".
SCHADEHERSTELLER VAN KLASSE
TREND VAN GOUDEN
SIERADEN IN
NEDERLAND
M. de Dreu en Co B.V.
BESTELWAGENS?
RENAULT MASTER.
HOEGEN DIJKH0F1"
Van roadster tot limousine
HET ANTWOORD IS
AUTOBEDRIJF
BIEDT TE f)
KOOP
Wondergem Melse
TOYOTA
OCCASIONS
SUBARU-DEALER
Automobielbedr. 'Delta'
adverteren
het
medium
uitstek
'N GOEIE DEALER BIJ DE PRIJS INBEGREPEN.
ue Vlissinger - De fraam
Woensdag 22 juli 1981
De verschillende carrosserievormen
W ie een analyse maakt van de ver
schillende carrosserievormen die de
automobielindustrie in de loop der
jaren heeft ontwikkeld, stuit onver
mijdelijk op de koets, het uitgangs
punt van de allereerste autocarros
serieën.
Roadster (1)
Toerwagen (2)
Cabriolet (3)
Cabrio-Limousine (4)
Faux-cabriolet (5)
Limousine (6)
Coupé (7)
Kombi (8)
De compacte limousine (9)
AUTOBEDRIJF
KNIPTIP
Huisdieren zijn
filmsterren. Laat ze
daarom een belang
rijke rol spelen in
de film van uw leven
Diverse
Toyota Starlet1980
Toyota Sportswagon1978-1979
Toyota Corolla Coupé1977
Toyota Starlet de luxe1979
Toyota Cressida de luxenov. 1979
Simca 11001977-1978
Renault 5 TL1979
Renault 16 TL1978
Volvo 66 DL1977
Audi 80 LS 4-drs1977
Simca 1308 S1977
Simca 1308 GT1978
SPECIALE AANBIEDING:
Audi 100 GL 5Edec. 1978
Innocenti 120L, 8.200 km1980
Toyota Corolla, nw. model1980
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S:
Toyota Corolla coupé... 1977 f 4.750,-
Renault R 161974 1.950,-
Peugeot 2041973 550,-
Vauxhall Viva1976 3.900,-
Toyota 10001974 950,-
Citroën GS1974
Ford Escort 4-drs1975
Bedrijfswagen VW Pick Up 2000 1978
Toyota Hi-Ace gesloten bestel1977
Klein Vlaanderen 97
MIDDELBURG Tel. 01180-12865
wij kunnen met de meest moderne apparatuur
en met zeer deskundig personeel autoschades herstellen,
u, autobezitter, maar ook het bedrijfsleven in zeeland kent
ons dan ook als zodanig,
elke plaatwerkschade, zichtbaar of onzichtbaar kunnen wij
opsporen en herstellen, trouwens elk carrosserie-onderdeel
controleren wij, je weet maar nooit of er méér aan de hand is.
iedere kleurstelling kunnen wij maken, wij kunnen industrieel spuiten,
maar ook elk gewenst decoratief op complete wagenparken aanbrengen,
wij onderhouden contacten met u en uw verzekering
om elke schade zo efficiënt mogelijk af te handelen.
Uw succes
begint bij
voor u en
uw verzekeringsexpert
zijn wij ten alle
tijden bereikbaar.
AUTOBEDRIJF
Zusterstraat 34, MIDDELBURG tel. 12972
Ford 1600 L, 4-drs., groen metalic1974
Ford Fiesta 1.1 L Favoriet, bruin
inetalic1980
Opel Senator 30E, met veel extra's,
automatic,
groen metalic, zeer mooie auto1978
Opel Kadett Spec., geel1975
Opel Kadett de luxe, geel1978
Fiat 128, geel1978
Mazda 323 SP, antraciet, zeer mooie
auto1979
Peugeot 104 GL 5-drs., oranje1979
Peugeot 104 SL, groen met1977
Renault 16 TS, groen metalic1974
Diverse goedkope inruilauto's o.a.
Ford Capri 1700 GT, geel1971
FORD GRANADA 2300 GL
FORD TAUNUS 1600 GL
F0RD TAUNUS 1600 L KOMBI
ALFA SUD 1500 Tl
k
-AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU
In de beginjaren van het automobieltijdperk
was het frame of het chassis dan ook de van
zelfsprekende ruggegraat van het gemotori
seerde voertuig. Daarop werd de opbouw ge
plaatst - de carrosserie, afgeleid van het La
tijnse "carrus" (kar) - om de inzittenden ge
rieflijk te vervoeren. In het streven naar veilig
heid en gewichtsvermindering werd de opbouw
steeds verder vervolmaakt en zo ontstond de
moderne zelfdragende carrosserie, die de au-
lomobielfabricage heden ten dage nog steeds
beheerst.
Vroeger bestonden de op de koets geïnspireer
de carrosserieën uit hout, dat werd'gelakt.
Tegenwoordig worden in grote serieprodukties
alleen nog stalen carrosserieën gebouwd, die
bestaan uit tal van afzonderlijke delen die aan
elkaar worden gelast. Voor de liefhebbers zijn
er weliswaar nog met de hand of in kleine series
vervaardigde speciale carrosserieën, maar qua
aantal spelen deze geen rol van betekenis.
Hieronder volgt een overzicht van de meest
karakteristieke carrosserievormen.
Dit is de van het Amerikaans afgeleide aan
duiding voor een open tweezitler met losse zij
delen. dal wil zeggen met steckramen en op
vouwbare kap. Geen sportwagen, maar een
auto met een sportief karakter voor diegenen,
die graag in de open lucht rijden. Tegenwoor
dig zijn er voor de raodsters ook losse metalen
of kunststofdaken (in Europa "hardtops" ge
noemd) om de auto in de winter als coupé te
kunnen berijden.
Die stilistisch pure tocrwagens voor vier of zes
inzittenden met weer en -windkap die in de
twintiger jaren een grote populariteit genoten
en als "Touring" of "Phaeton" werden aange
duid. zijn er tegenwoordig niet meer. Met het
oog op een verbeterd rijcomfort werd de toer
wagen vervangen door een cabriolet van ge
lijke grootte met draairamen en neerklapbare
kap.
Onder alle "variabele" carrosserieën is de ca
briolet veruit het meest begeerde type, voorbe
stemd voor de aanbidders van frisse lucht en
zon. In tegenstelling lot de roadster heeft de
cabriolet geen steckramen, maar draairamen
en geen primitieve vouwkap maar een stevige
neerklapbare kap.
Deze overwegend vicrzits-carrosserie die
vreemd genoeg nauwelijks meer wordt ge
bouwd, houdt praktisch liet midden tussen een
open en een gesloten opbouw. Karakteristiek
zijn de vaste raamlijsten met inrolbare of in
klapbare kap. De moderne limousine met
schuifdak heeft de cabrio-limousine verdron
gen.
Kenmerkend voor de twee- of vierdeurs-faux
cabriolet is, dat het hi r een limousine betreft
met een vast dak. maar zonder middenstijl
tussen de zijramen. Op deze wijze ontstaat een
auto. die "luchtig" rijden mogelijk maakt; het
is - zoals de naam aanduidt - een pseudo-ca-
briolet. In de Verenigde Staten noemt men
hem ook Hard Top Sedan.
Het standaardtype van de gesloten twee- of
vierdcurs-carosserieën met vier tot zes zit
plaatsen is de limousine, ook Sedan, Coach.
Berline of Saloon genoemd. Zowel de Pullman
als de echte limousinc-mct-chaffeur hebben
een scheidingswand tussen de chauffeur en het
achtercompartiment en bovendien kan bij
laatstgenoemd model meestal het dak boven de
bestuurder naar achteren worden geschoven.
Dc coupé, een variant op de limousine, is
waarschijnlijk wel de meest attractieve carros-
scricvorm van alle gesloten opbouwvormen.
Oorspronkelijk met weinig aandacht voor op
timale ruimtebcnutting ten gunste van een
vloeiende belijning en slechts als tweezitter
ontworpen, zijn er tegenwoordig 2 2- en echte
vierzitscoupés, die zich qua ruimte-aanbod
vaak niet van de limousine onderscheiden. Ze
zijn in principe tweedeurs en hebben meestal -
in afwijking van hei basismodel. de normale
limousine met kofferbak - een aflopende (wig
vormige) achterkant, ook "fastback" genoemd.
Tal van coupés onderscheiden zich alleen van
hun limousinezusters door speciale accessoires
en voorzieningen zonder dat de oorspronke
lijke vorm is gewijzigd.
De oorspronkelijke vorm van de moderne
multi-purpose wagen die van oude-heren-li-
mousine tot universele us gebruiksauto is ge
worden'. was de stationwagen, inmiddels
wereldwijd bekend en geliefd als "variant" of
"Kombi". De aanzet hiertoe lag voor de hand:
boeren die in de Verenigde Staten snel iets naar
hel dichtstbijzijnde station wilden brengen, er
gerden zich over de moeilijk toegankelijke en
vaak te kleine kofferruimte en plaatsten der
halve op het chassis een houten opbouw met
achterdeur. Om dezelfde reden ontstond de
neerklapbare achterbank om het laadvlak naar
behoefte te kunnen vergroten. Alle kombi's
met achterdeur hebben de bekende "kombi-
achterkant".
Deze limousine ontstond waarschijnlijk onder
invloed van de grote verkeersdichtheid en de
daaruit resulterende parkeerproblemen. Han
digheid en de mogelijkheid binnen een kleine
ruimte te manoeuvreren, met behoud van een
volwaardige binnenruimte, hebben hier bij de
overwegingen op de voorgrond gestaan.
In de loop der jaren zijn op zoek naar meer gerief en mooiere lijnen de meest uiteenlopende
carrosserievormen ontstaanwaarvan enkele slechts een kort leven was beschoren. De
roadster bijvoorbeelddoor jonge rijders waanzinnig vereerd, speelt vandaag de dag bijna
geen rol meer. Gebleven zijn de limousines, de coupés, de kombi's en - de laatste tijd met
stijgende tendens - de cabriolet.
1. Roadster: MG TC, Engeland, 1945 - 1949
2. Toerwagen (of Phaeton): Cadillac V-12, USA, 1933
3.Cabrio: Volkswagen Golf Cabriolet, 1979
4.Cabrio-Limousine: Citroen 2 CV, Frankrijk, 1948
5.Faux Cabriolet: Mercedes 450 SEC, 1971
6.Limousine: Audi 200, 1980
7. Coupé: Volkswagen Scirocco, 1974
8. Kombi-Limousine: Volkswagen Passat Variant, 1973
9. Compact-Limousine: Volkswagen Golf 1974
10.Station Wagon: Chrysler C-39, USA, 1947
Saab 900 EMS1981
Renault R5 TS Monte Carlo1978
Renault R 141978
Renault R16 TX met LPG1979
Peugeot 504 GL1978
Citroen CX Prestige1978
Citroën GS1978
Alfa Guiletta 1,61979
Alfa Rio 2.31979
BMW 5281 automaat1978
Simca 1006 LS1978
Saab 99 Turbo 111979
Saab99 4-drs1976
Mini 8501977
Mini Clubman Estate1978
Innocenti DeTomaso1980
Allegro, div. type's1975-1978
Marina1978
Austin Maxi1978
Princess 18001977
Princess 22001979
Triumph TR 7 Cabriolet1980
Rover 35001978-1979
Jaguar 4.2 automaat1978
Industrieweg 31 Vïïssïïngen.
Tel. 0118415220.
Wissenkerke, 01107-1477
BMW 320-6. LPG1979
Opel Ascona de Luxe 1 900 Autom..
7.000 km. radio en schuifdak1 980
Opel Ascona 1900 1979
2x Golf Diesel D 2 drs1978-1980
Opel Kadett Special197 7
Opel Kadett Special 1200 1 980
3x Opel Kadett stationcar 1976-1977
Opel Rekord 20S 4-drs de luxe 1979
Opel Kadett 1 200S City rider. 1978
Fiat 128 4-drs1977
Mitsubishi Colt EL1 980
Mitsubishi Celeste 1600 1976
Datsun Cherry GL. LPG1979
2x Citroen Dyane 61975-1977
Peugeot 304 GL Diesel1 978
Peugeot 504 LD 1979
Volvo 244 GLE 1978
Ford Fiesta 1 100 Ghia 19 78
Ford Escort 1300 L Autom1976
pot
ongelooflijk: vele losse 2 en 3
zitsbanken. leder, velour. rib-
stof. gobelin, goedkoop, prijzig
en zeer duur. nu met zeer hoge
kortingen, pot koopjeshoek.
de sede: luxe zithoek, model ds
94. 2 zits hoek 3 zitsbank.
leder select. katalogusprijs
23.200,— nu 17.500.— schitte
rende italiaanse 3 zitsbank van
casina met wollen stof gestof
feerd. model fiandra 9320.- nu
4995,-
pot
royale 3 zitsbank met wild leder
gestoffeerd, nu 898,-
Icolux 2 zits. hoek 2 zitsbank.
model 784, gestoffeerd met lin
nen velours, model 784. katalo
gusprijs 8158,- nu 4495,—
grote klasse: durlet 3 2 zits
bank model lagos. 6775,— nu
2795,-
italiaanse wortelnotcn vitrine
kast. 4975.- nu 2850.-
pot in axel heeft een partij
rotan eetkamers: tafel rond
of vierkant, 775,- nu 375,-
bijpassende stoel, 385,- nu
140,-idem armfauteuil
435,- nu 150,- pot axel.
van de ree bv
autoschadebedrijf
kleverskerkseweg 3-5
4338 pa middelburg
tel: 01180-13564
autoncht specialist
De algemene trend van gouden sieraden in Nederland heeft geen opmerkelijke veran
dering ondergaan ten opzichte van vorig jaar. De sieraden zijn nog steeds fijn. licht en
weinig modisch vergeleken met kleding en schoeisel.
de\/ussinger
De pogingen van de Nederlandse siera
den industrie om alternatieve oplossin
gen te vinden teneinde de invloed van de
hóge goudprijs op de kosten van siera
den te beperken, o.a. door goud-op-zil-
ver of gpud-op-alpaca te maken, hebben
niet zoveel succes gehad als men had
gehoopt. Nu richt de Nederlandse sie-
radenhandel zich meer en meer op sie
raden met een lager goudgehalte of zelfs
doublé, ofschoon ook niet met erg veel
resultaat.
Het bevolkingsdeel dat nog steeds be
reid is geld uit te geven aan luxe artike
len geeft de voorkeur aan grotere en
massief gouden sieraden van onberispe
lijke kwaliteit of speciaal voor hen ont
worpen juwelen, handgemaakt en ex
clusief.
Kettingen zijn ofwel van het Chane-
lachtige type (hoewel niet zo lang als
vorigjaar) die met 3 of 4 tegelijk worden
gedragen, ofwel chokers met kleine
hangers in bloem- of bladmotief.
Oorbellen zijn ook niet meer zo lang.
Veel keus uit kleine creolen en knoppen,
voornamelijk gemaakt voor vrouwen
met gaatjes in de oren.
Armbanden zijn fijne gevlochten siera
den of klassiek gestyleerde, zwaardere
stukken zoals dc "slavenband". die in
Nederland nog steeds heel populair is.
Ringen tonen wat meer fantasie. Vooral
trouwringen zijn er in alle mogelijke
vormen en bijna altijd bewerkt, heel
zelden glad en gewoon rond.
in het algemeen lijken de ringen iets
groter te worden, soms versierd met
edelstenen of halfedelstenen. Nog altijd
veel gevraagd blijven de bloedkoraal en
granaat.
Broches zijn in Nederland nooit zo
populair geworden als in andere Euro
pese landen het geval was. Ze zijn door
gaans erg klassiek van ontwerp of van
het "dasspelden-type".
Inruil en Financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag. ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lanibrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg
4-drs., 1979, met radio cass12.900,
4-drs., 1977 5.900,-
FORD FIESTA 1300 SPORT
1979 met sunroof en rad. cass10.850,-
met gas-inst. 197911.750,*
1979 8.900,-
PEUGE0T 104 GL-6
5-drs.. 1978 7.500,-
Auto's met Bovag-garantie
38 varianten met een motorvermogen van 72 tot 80 DIN/pk en
leverbaar met vóór- en achterwielaandrijving. Laadvermogen
1400 tot 1900 kg. BE rijbewijs. Laadvloerhoogte 49 cm,
laadruimhoogte 186 cm. Uniek in afmeting en prestaties.
Uw bestelwagenspecialist:
Noordweegseweg 15, 4458 AT 's-Heer Arendskerke. Tel. 01106-1592
B-dealer voor Zeeuws-Vlaanderen: Fa. Groosman te Sluiskil.
Telefoon 01157-1946. Privé: 01157-1543.