1^ VAN DAMME CEVAAL WIJ ZIJN PLASTISCH CARROSSERIE-CHIRURG, DIE ELKE BESCHADIGDE AUTOMOBIEL WEER OMTOVEREN TOT „AUTO VAN HET JAAR". SCHADEHERSTELLER VAN KLASSE TREND VAN GOUDEN SIERADEN IN NEDERLAND M. de Dreu en Co B.V. BESTELWAGENS? RENAULT MASTER. HOEGEN DIJKH0F1" Van roadster tot limousine HET ANTWOORD IS AUTOBEDRIJF BIEDT TE f) KOOP Wondergem Melse TOYOTA OCCASIONS SUBARU-DEALER Automobielbedr. 'Delta' adverteren het medium uitstek 'N GOEIE DEALER BIJ DE PRIJS INBEGREPEN. ue Vlissinger - De fraam Woensdag 22 juli 1981 De verschillende carrosserievormen W ie een analyse maakt van de ver schillende carrosserievormen die de automobielindustrie in de loop der jaren heeft ontwikkeld, stuit onver mijdelijk op de koets, het uitgangs punt van de allereerste autocarros serieën. Roadster (1) Toerwagen (2) Cabriolet (3) Cabrio-Limousine (4) Faux-cabriolet (5) Limousine (6) Coupé (7) Kombi (8) De compacte limousine (9) AUTOBEDRIJF KNIPTIP Huisdieren zijn filmsterren. Laat ze daarom een belang rijke rol spelen in de film van uw leven Diverse Toyota Starlet1980 Toyota Sportswagon1978-1979 Toyota Corolla Coupé1977 Toyota Starlet de luxe1979 Toyota Cressida de luxenov. 1979 Simca 11001977-1978 Renault 5 TL1979 Renault 16 TL1978 Volvo 66 DL1977 Audi 80 LS 4-drs1977 Simca 1308 S1977 Simca 1308 GT1978 SPECIALE AANBIEDING: Audi 100 GL 5Edec. 1978 Innocenti 120L, 8.200 km1980 Toyota Corolla, nw. model1980 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S: Toyota Corolla coupé... 1977 f 4.750,- Renault R 161974 1.950,- Peugeot 2041973 550,- Vauxhall Viva1976 3.900,- Toyota 10001974 950,- Citroën GS1974 Ford Escort 4-drs1975 Bedrijfswagen VW Pick Up 2000 1978 Toyota Hi-Ace gesloten bestel1977 Klein Vlaanderen 97 MIDDELBURG Tel. 01180-12865 wij kunnen met de meest moderne apparatuur en met zeer deskundig personeel autoschades herstellen, u, autobezitter, maar ook het bedrijfsleven in zeeland kent ons dan ook als zodanig, elke plaatwerkschade, zichtbaar of onzichtbaar kunnen wij opsporen en herstellen, trouwens elk carrosserie-onderdeel controleren wij, je weet maar nooit of er méér aan de hand is. iedere kleurstelling kunnen wij maken, wij kunnen industrieel spuiten, maar ook elk gewenst decoratief op complete wagenparken aanbrengen, wij onderhouden contacten met u en uw verzekering om elke schade zo efficiënt mogelijk af te handelen. Uw succes begint bij voor u en uw verzekeringsexpert zijn wij ten alle tijden bereikbaar. AUTOBEDRIJF Zusterstraat 34, MIDDELBURG tel. 12972 Ford 1600 L, 4-drs., groen metalic1974 Ford Fiesta 1.1 L Favoriet, bruin inetalic1980 Opel Senator 30E, met veel extra's, automatic, groen metalic, zeer mooie auto1978 Opel Kadett Spec., geel1975 Opel Kadett de luxe, geel1978 Fiat 128, geel1978 Mazda 323 SP, antraciet, zeer mooie auto1979 Peugeot 104 GL 5-drs., oranje1979 Peugeot 104 SL, groen met1977 Renault 16 TS, groen metalic1974 Diverse goedkope inruilauto's o.a. Ford Capri 1700 GT, geel1971 FORD GRANADA 2300 GL FORD TAUNUS 1600 GL F0RD TAUNUS 1600 L KOMBI ALFA SUD 1500 Tl k -AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU In de beginjaren van het automobieltijdperk was het frame of het chassis dan ook de van zelfsprekende ruggegraat van het gemotori seerde voertuig. Daarop werd de opbouw ge plaatst - de carrosserie, afgeleid van het La tijnse "carrus" (kar) - om de inzittenden ge rieflijk te vervoeren. In het streven naar veilig heid en gewichtsvermindering werd de opbouw steeds verder vervolmaakt en zo ontstond de moderne zelfdragende carrosserie, die de au- lomobielfabricage heden ten dage nog steeds beheerst. Vroeger bestonden de op de koets geïnspireer de carrosserieën uit hout, dat werd'gelakt. Tegenwoordig worden in grote serieprodukties alleen nog stalen carrosserieën gebouwd, die bestaan uit tal van afzonderlijke delen die aan elkaar worden gelast. Voor de liefhebbers zijn er weliswaar nog met de hand of in kleine series vervaardigde speciale carrosserieën, maar qua aantal spelen deze geen rol van betekenis. Hieronder volgt een overzicht van de meest karakteristieke carrosserievormen. Dit is de van het Amerikaans afgeleide aan duiding voor een open tweezitler met losse zij delen. dal wil zeggen met steckramen en op vouwbare kap. Geen sportwagen, maar een auto met een sportief karakter voor diegenen, die graag in de open lucht rijden. Tegenwoor dig zijn er voor de raodsters ook losse metalen of kunststofdaken (in Europa "hardtops" ge noemd) om de auto in de winter als coupé te kunnen berijden. Die stilistisch pure tocrwagens voor vier of zes inzittenden met weer en -windkap die in de twintiger jaren een grote populariteit genoten en als "Touring" of "Phaeton" werden aange duid. zijn er tegenwoordig niet meer. Met het oog op een verbeterd rijcomfort werd de toer wagen vervangen door een cabriolet van ge lijke grootte met draairamen en neerklapbare kap. Onder alle "variabele" carrosserieën is de ca briolet veruit het meest begeerde type, voorbe stemd voor de aanbidders van frisse lucht en zon. In tegenstelling lot de roadster heeft de cabriolet geen steckramen, maar draairamen en geen primitieve vouwkap maar een stevige neerklapbare kap. Deze overwegend vicrzits-carrosserie die vreemd genoeg nauwelijks meer wordt ge bouwd, houdt praktisch liet midden tussen een open en een gesloten opbouw. Karakteristiek zijn de vaste raamlijsten met inrolbare of in klapbare kap. De moderne limousine met schuifdak heeft de cabrio-limousine verdron gen. Kenmerkend voor de twee- of vierdeurs-faux cabriolet is, dat het hi r een limousine betreft met een vast dak. maar zonder middenstijl tussen de zijramen. Op deze wijze ontstaat een auto. die "luchtig" rijden mogelijk maakt; het is - zoals de naam aanduidt - een pseudo-ca- briolet. In de Verenigde Staten noemt men hem ook Hard Top Sedan. Het standaardtype van de gesloten twee- of vierdcurs-carosserieën met vier tot zes zit plaatsen is de limousine, ook Sedan, Coach. Berline of Saloon genoemd. Zowel de Pullman als de echte limousinc-mct-chaffeur hebben een scheidingswand tussen de chauffeur en het achtercompartiment en bovendien kan bij laatstgenoemd model meestal het dak boven de bestuurder naar achteren worden geschoven. Dc coupé, een variant op de limousine, is waarschijnlijk wel de meest attractieve carros- scricvorm van alle gesloten opbouwvormen. Oorspronkelijk met weinig aandacht voor op timale ruimtebcnutting ten gunste van een vloeiende belijning en slechts als tweezitter ontworpen, zijn er tegenwoordig 2 2- en echte vierzitscoupés, die zich qua ruimte-aanbod vaak niet van de limousine onderscheiden. Ze zijn in principe tweedeurs en hebben meestal - in afwijking van hei basismodel. de normale limousine met kofferbak - een aflopende (wig vormige) achterkant, ook "fastback" genoemd. Tal van coupés onderscheiden zich alleen van hun limousinezusters door speciale accessoires en voorzieningen zonder dat de oorspronke lijke vorm is gewijzigd. De oorspronkelijke vorm van de moderne multi-purpose wagen die van oude-heren-li- mousine tot universele us gebruiksauto is ge worden'. was de stationwagen, inmiddels wereldwijd bekend en geliefd als "variant" of "Kombi". De aanzet hiertoe lag voor de hand: boeren die in de Verenigde Staten snel iets naar hel dichtstbijzijnde station wilden brengen, er gerden zich over de moeilijk toegankelijke en vaak te kleine kofferruimte en plaatsten der halve op het chassis een houten opbouw met achterdeur. Om dezelfde reden ontstond de neerklapbare achterbank om het laadvlak naar behoefte te kunnen vergroten. Alle kombi's met achterdeur hebben de bekende "kombi- achterkant". Deze limousine ontstond waarschijnlijk onder invloed van de grote verkeersdichtheid en de daaruit resulterende parkeerproblemen. Han digheid en de mogelijkheid binnen een kleine ruimte te manoeuvreren, met behoud van een volwaardige binnenruimte, hebben hier bij de overwegingen op de voorgrond gestaan. In de loop der jaren zijn op zoek naar meer gerief en mooiere lijnen de meest uiteenlopende carrosserievormen ontstaanwaarvan enkele slechts een kort leven was beschoren. De roadster bijvoorbeelddoor jonge rijders waanzinnig vereerd, speelt vandaag de dag bijna geen rol meer. Gebleven zijn de limousines, de coupés, de kombi's en - de laatste tijd met stijgende tendens - de cabriolet. 1. Roadster: MG TC, Engeland, 1945 - 1949 2. Toerwagen (of Phaeton): Cadillac V-12, USA, 1933 3.Cabrio: Volkswagen Golf Cabriolet, 1979 4.Cabrio-Limousine: Citroen 2 CV, Frankrijk, 1948 5.Faux Cabriolet: Mercedes 450 SEC, 1971 6.Limousine: Audi 200, 1980 7. Coupé: Volkswagen Scirocco, 1974 8. Kombi-Limousine: Volkswagen Passat Variant, 1973 9. Compact-Limousine: Volkswagen Golf 1974 10.Station Wagon: Chrysler C-39, USA, 1947 Saab 900 EMS1981 Renault R5 TS Monte Carlo1978 Renault R 141978 Renault R16 TX met LPG1979 Peugeot 504 GL1978 Citroen CX Prestige1978 Citroën GS1978 Alfa Guiletta 1,61979 Alfa Rio 2.31979 BMW 5281 automaat1978 Simca 1006 LS1978 Saab 99 Turbo 111979 Saab99 4-drs1976 Mini 8501977 Mini Clubman Estate1978 Innocenti DeTomaso1980 Allegro, div. type's1975-1978 Marina1978 Austin Maxi1978 Princess 18001977 Princess 22001979 Triumph TR 7 Cabriolet1980 Rover 35001978-1979 Jaguar 4.2 automaat1978 Industrieweg 31 Vïïssïïngen. Tel. 0118415220. Wissenkerke, 01107-1477 BMW 320-6. LPG1979 Opel Ascona de Luxe 1 900 Autom.. 7.000 km. radio en schuifdak1 980 Opel Ascona 1900 1979 2x Golf Diesel D 2 drs1978-1980 Opel Kadett Special197 7 Opel Kadett Special 1200 1 980 3x Opel Kadett stationcar 1976-1977 Opel Rekord 20S 4-drs de luxe 1979 Opel Kadett 1 200S City rider. 1978 Fiat 128 4-drs1977 Mitsubishi Colt EL1 980 Mitsubishi Celeste 1600 1976 Datsun Cherry GL. LPG1979 2x Citroen Dyane 61975-1977 Peugeot 304 GL Diesel1 978 Peugeot 504 LD 1979 Volvo 244 GLE 1978 Ford Fiesta 1 100 Ghia 19 78 Ford Escort 1300 L Autom1976 pot ongelooflijk: vele losse 2 en 3 zitsbanken. leder, velour. rib- stof. gobelin, goedkoop, prijzig en zeer duur. nu met zeer hoge kortingen, pot koopjeshoek. de sede: luxe zithoek, model ds 94. 2 zits hoek 3 zitsbank. leder select. katalogusprijs 23.200,— nu 17.500.— schitte rende italiaanse 3 zitsbank van casina met wollen stof gestof feerd. model fiandra 9320.- nu 4995,- pot royale 3 zitsbank met wild leder gestoffeerd, nu 898,- Icolux 2 zits. hoek 2 zitsbank. model 784, gestoffeerd met lin nen velours, model 784. katalo gusprijs 8158,- nu 4495,— grote klasse: durlet 3 2 zits bank model lagos. 6775,— nu 2795,- italiaanse wortelnotcn vitrine kast. 4975.- nu 2850.- pot in axel heeft een partij rotan eetkamers: tafel rond of vierkant, 775,- nu 375,- bijpassende stoel, 385,- nu 140,-idem armfauteuil 435,- nu 150,- pot axel. van de ree bv autoschadebedrijf kleverskerkseweg 3-5 4338 pa middelburg tel: 01180-13564 autoncht specialist De algemene trend van gouden sieraden in Nederland heeft geen opmerkelijke veran dering ondergaan ten opzichte van vorig jaar. De sieraden zijn nog steeds fijn. licht en weinig modisch vergeleken met kleding en schoeisel. de\/ussinger De pogingen van de Nederlandse siera den industrie om alternatieve oplossin gen te vinden teneinde de invloed van de hóge goudprijs op de kosten van siera den te beperken, o.a. door goud-op-zil- ver of gpud-op-alpaca te maken, hebben niet zoveel succes gehad als men had gehoopt. Nu richt de Nederlandse sie- radenhandel zich meer en meer op sie raden met een lager goudgehalte of zelfs doublé, ofschoon ook niet met erg veel resultaat. Het bevolkingsdeel dat nog steeds be reid is geld uit te geven aan luxe artike len geeft de voorkeur aan grotere en massief gouden sieraden van onberispe lijke kwaliteit of speciaal voor hen ont worpen juwelen, handgemaakt en ex clusief. Kettingen zijn ofwel van het Chane- lachtige type (hoewel niet zo lang als vorigjaar) die met 3 of 4 tegelijk worden gedragen, ofwel chokers met kleine hangers in bloem- of bladmotief. Oorbellen zijn ook niet meer zo lang. Veel keus uit kleine creolen en knoppen, voornamelijk gemaakt voor vrouwen met gaatjes in de oren. Armbanden zijn fijne gevlochten siera den of klassiek gestyleerde, zwaardere stukken zoals dc "slavenband". die in Nederland nog steeds heel populair is. Ringen tonen wat meer fantasie. Vooral trouwringen zijn er in alle mogelijke vormen en bijna altijd bewerkt, heel zelden glad en gewoon rond. in het algemeen lijken de ringen iets groter te worden, soms versierd met edelstenen of halfedelstenen. Nog altijd veel gevraagd blijven de bloedkoraal en granaat. Broches zijn in Nederland nooit zo populair geworden als in andere Euro pese landen het geval was. Ze zijn door gaans erg klassiek van ontwerp of van het "dasspelden-type". Inruil en Financiering mogelijk. Ons bedrijf is elke dag. ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. Lanibrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg 4-drs., 1979, met radio cass12.900, 4-drs., 1977 5.900,- FORD FIESTA 1300 SPORT 1979 met sunroof en rad. cass10.850,- met gas-inst. 197911.750,* 1979 8.900,- PEUGE0T 104 GL-6 5-drs.. 1978 7.500,- Auto's met Bovag-garantie 38 varianten met een motorvermogen van 72 tot 80 DIN/pk en leverbaar met vóór- en achterwielaandrijving. Laadvermogen 1400 tot 1900 kg. BE rijbewijs. Laadvloerhoogte 49 cm, laadruimhoogte 186 cm. Uniek in afmeting en prestaties. Uw bestelwagenspecialist: Noordweegseweg 15, 4458 AT 's-Heer Arendskerke. Tel. 01106-1592 B-dealer voor Zeeuws-Vlaanderen: Fa. Groosman te Sluiskil. Telefoon 01157-1946. Privé: 01157-1543.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 16