Het verschil tussen carburatie en inspuiting VEEL VERKEERSONGEVALLEN OP HEEN- EN TERUGREIS V— ANWB-gekeurd AjIo hendriks 1M mazoa 172* Zuinig, zuinig, zuinig... ...behalve met ruimte. VAN FRAASSEN b.v. BEDRIJFSWAGENS? het antwoord is RENAULT HOEGEN DIJKH0F¥ WIE EN WAT IS SUBARU Autobedrijf M. de DREU en Co. B.V DE TALBOT HORIZON 00K IN GR00T-BRITTANNIË IN PRODUCTIE BIEDT TE KOOP '7 Uw OPEL dealer Gebruikte auto's in de populaire prijsklasse LOUISSE-MIDDELBURG B.V. U bent van harte welkom bij: mN WB G.P.M. JANSSENS AUTOMOBIELBEDRIJF VLISSINGEN B.V. De Vlissinger - De Faam Woensdag 8 juli 1981 VW Golfmotor met carburateur VW Golfmotor met benzine-inspuiting ANWB over vakantie naar het buitenland: M, Oorzaken Jonge automobilist Aandacht. Ford 1600 L, 4-drs., groen metalic1974 Ford 1600 L Combi, blauw met1979 Ford Fiesta 1.1 L Favoriet, bruin metalic1980 Opel Senator 30E, met veel extra's, automatic, groen metalic, zeer mooie auto1978 Opel Ascona 16 N 4-drs, beige metalic 1973 Opel Kadett Spec., geel1975 Opel Kadett de luxe, geel1978 Fiat 128, geel1978 Mazda 323 SP, antraciet, zeer mooie auto1979 Peugeot 104 GL 5-drs., oranje1979 Peugeot 104 SL, groen met1977 Renault 16 TS, groen metalic1974 Renault 16 TL, wit1975 Diverse goedkope inruilauto's o.a. Ford Capri 1700 GT, geel1971 Automobielbedr. 'Delta' Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-contro bijgevoegd MET VEILIGHEIDS INSPECTIE klasse die zichzelf bewijst IK *o, OPEL REKORD 19N 1973 groen 2000.- OPEL REKORD 19N 1973 bruin 1500.- SIMCA 1100 GLS Kombi 1977 rood 2500.- SIMCA 1100 GLS Kombi 1976 bruin 1500,- CITROËN GS Club 1975 oranje 2500.- PEUGEOT 504 LPG inst. 1973 rood 1500.- FORD CORTINA 1300 L 1973 blauw 1250.- Kalverstraat 1 4331 LZ Middelburg Tel. 01180-25851 SPECIALE AANBIEDING 1 TALBOT CHRYSLER 2 liter, 1979, 50.000 km. NU voor 8.950,- (Nieuwprijs ong. 20.000,- GM TOYOTA Carina 1600 Luxe,17.000 km. RENAULT 18 TS38.000 km. SIMCA 1100-.60.000 km. FORD 1600 L 4-drs. met gasinstallatie FORD Capri 1600 L, nieuwe motor ASCONA 20 Speciaal30.000 km. ASCONA 1900 4-drs1980 KADETT S 5-drs. Berlina18.000 km. OPEL Kadett Caravan31.000 km. OPEL Kadett Speciaal 4-drs30.000 km. OPEL Kadett Speciaal 2-drs69.000 km. OPEL Rekord 4-drs1978 OPEL Rekord Diesel170.000 km. ASCONA goed rij bare auto1973 ASCONA goed rijbare auto1972 12.750,- 14.500,- 4.950,- 5.950,- 6.000,- 11.900,- 14.750,- 16.900,- 10.750,- 10.500,- 6.700,- 12.750,- 5.500,- 2.500,- 1.700,- VLISSINGEN MIDDELBURG 'N GOEIE DEALER BIJ DE PRIJS INBEGREPEN SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU SUBARU is een moderne auto die zich kan meten met elke auto in zijn prijsklasse; heeft VOORWIELAANDRIJVING en achter onafhankelijke vering; heeft zelfs auto's welke aan de top staan, technisch ver vooraan ook in afwerking is veilig en luxe uitgerust; is zuinig in gebruik, diverse modellen met 5 speed uitgerust; is minimaal onderhoudsgevoelig; moet U bekijken en dat mag zeer kritisch; moet U eens vrijblijvend proefrijden; ook met 4 wiel aandrijving, zowel de personenwagens als de kombi; is te zien bij: Subaru is anders int 't Centrum van Middelburg Zusterstraat 34 tel. 01180-12972 SUBARU-DEALER x^/dc reden om lapans te rijden -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU Toen Nikolaus August Otto de naar hem genoemde motor construeerde, dacht hij noch aan inspuiting noch aan carburatie. Terecht, overigens, want de eerste Ottomotor was een gasmotor, die met brandbaar gas werd gevoed. Pas toen dc motor door middel van de auto mobiel werd gemaakt en in verband daarmee werd overgegaan op vloeibare brandstof, kwa men de problemen. De grootste moeilijkheid was dc motor onder alle bedrijfsomstandighe den het juiste brandstof-luchl-mengesel toe te voeren. "Juist" betekent in dit geval: rond vijftien delen lucht en cén deel brandstof. Alleen wanneer deze mengverhouding eniger mate nauwkeurig wordt aangehouden, voelt de motor zich lekker en levert hij een optimale prestatie bij een gunstig verbruik zonder het milieu al te zeer met schadelijke gassen te be lasten. In de carburateur wordt het "gouden" mengsel gevormd doordat dc door dc motor aangezogen en doorstromende lucht via een min of meer gecompliceerd sproeiersysteem de in dc vlotterkamer "wachtende" brandstof naar buiten zuigt. De daarbij ontstane benzi nenevel komt via de aanzuigbuis in de ver brandingsruimte terecht. Dit is meteen het principiële verschil met de inspuiting. Hierbij namelijk wordt de brand stof pas laat. vlak vóór dc inlaatkleppen. onder hoge druk ingespoten. Om ook hierbij het juiste mengsel te krijgen, zijn ingewikkelde meet- en regelsystemen no dig, die een zeer exacte dosering van de inge spoten hoeveelheid brandstof mogelijk maken. Dank zij deze voorziening lopen motoren met benzine-inspuiting meestal iets zuiniger en hebben bovendien, door meer vrijheid bij de vormgeving van de aanzuigbuis, een beter ren dement. Ondanks deze voordelen van de benzine-injectie spelen carburateurs over de gehele wereld de belangrijkste rol bij de vorming van het meng sel. Ook hiervoor is een goede reden: ze zijn niet alleen duidelijk goedkoper, maar stellen ook minder eisen bij onderhoud en reparatie. Dit is in het bijzonder belangrijk in landen zonder een uitgebreid servicenet. vlotterkamer mengsel in aanzuigbuis verstuiver N. c lucht in aanzuigbuis eer dan 5 miljoen Nederlanders zullen dit jaar hun zomerva kantie in het buitenland doorbrengen. Dit is de verwachting van de ANWB aan de vooravond van de grote vakantie-trek. De Bond verwacht dat hiervan meer dan 3 miljoen Nederlanders met de auto of motor naar hun vakantiebestemming zullen gaan. Dat betekent dat meer dan 1 miljoen auto's onze grenzen dan zullen overschrijden. De praktijk van de afgelopen jaren heeft be wezen dat dit helaas weer gepaard zal gaan met een groot aantal pech-gcvallen en verkeerson gelukken. Het cijfermateriaal van de Alarm centrale over dc eerste 5 maanden van dit jaar geeft al een stijging te zien van 10 procent ten opzichte van 1980. De ANWB-Alarmcentrale heeft een onderzoek gedaan naar de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen in het afgelopen seizoen. C'aaruit kunnen de volgende conclusies worden getrokken. Het is opmerkelijk hoeveel ongevallen gebeu ren op de heen- en terugreis. Vooral in de grote doorgangs- en vakantielanden Frankrijk en Duitsland kwam ruim 65 procent van het totaal aantal onderzochte gevallen voor. Daarvan al leen al in Zuid-Duitsland 20 procent. Hel valt verder op dat zoveel ongevallen plaatsvinden betrekkelijk kort na het vertrek. Op de heenreis was binnen 250 km al 35 procent van de onge vallen voorgekomen en op de terugreis binnen deze afstand zelfs al 55 procent. Op basis daarvan geeft de ANWB de volgende adviezen: bereid u op de terugreis even goed voor als op de heenreis; let extra goed op tijdens de eerste uren van de rit, vooral op de terugreis. Veel verkeersongevallen gebeurden op autos nelwegen (40 procent met name op rechtse wegvakken. Opmerkelijk was dat het-helling- afrijden zoveel gevaarlijker (±2 x) is dan de helling-op. Daarom adviseert de ANWB: wees extra attent op rechte wegvakken van auto(snel)wegen met hellingen naar beneden, ter voorkoming van te hoge rijsnelheden. De jongere automobilist heeft meestal nog weinig rij-ervaring en is relatief vaker betrokken bij ongevallen. Naast de eerdergenoemde pun ten van aandacht blijkt uit het onderzoek dat ook andere zaken voor de jongeren van belang zijn. Ongevallen in bochten kwam bij deze groep relatief veel voor. Ook werd dikwijls een té zware caravan aangetroffen, of een auto met een té geringe trekkracht. De combinaties die bij ongevallen betrokken raakten voldeden niet aan de stelregel die de ANWB gebruikt: "Hel aflëveringsgewicht van de aanhanger mag niet meer bedragen dan 60 procent van het ledig- gewicht van de trekauto". Het onderzoek werd verricht door bestudering van 765 ongevallen in het buitenland in het seizoen 1980 waarbij de ANWB-Alarmcentrale had geholpen met de repatriëring. Uit een vergelijking met een onderzoek over 1978 bleek dal de Nederlandse vakantieganger aandacht heeft voor de adviezen die de ANWB ieder jaar verstrekt. Zo nam het aantal onge vallen met de zware caravans relatief af tot 14 procent. Voorts bleek dat er onderweg meer rustpauzes werden genomen, hoewel nog altijd bij ±30 procent van de ongevallen vanaf 't vertrekpunt niet was gerust. Te lange dagritten zijn nog steeds oorzaak van ernstige ongevallen. (Van alle ongevallen kwam ±20 procent voor na zes uur rijden). Daarom wijzen we (ANWB) erop dat de ver moeidheid tijdens de lange vakantieritten een grote rol speelt. Door een goede reisvoorberei- ding kan men vooraf de etappe-plaatsen zorg vuldig uitkiezen en kan men de grootste files onderweg vermijden. Om de Nederlander die een verkeersongeluk overkomt of met pech aan hun auto of motor krijgt staat dc ANWB-Alarmcentrale klaar. Op de Alarmcentrale in Den Haag en haar steun punten in Ly?n (Frankrijk), Mendrisio (Zwit serland) en Barcelona (Spanje) staat 192 man personeel klaar om met raad en daad te helpen. Voor het ophalen van gestrande auto's en mo toren zijn 113 repatriërings-equipes beschik baar. Aan het eind van 1981 zal naast de Talbot Solara en de 1510 (in Engeland Alpine genoemd) de Talbot Horizon in Engeland geproduceerd worden, aldus een mededeling van George Turnbull, de President en Algemeen Directeur van Talbot Motor Company. Een investering van 10 miljoen pond die overeengekomen is tussen Talbot UK en de moe dermaatschappij Automobiles Peugeot SA maakt het mogelijk ook dit type te bouwen in de fabriek van Ryton-on-Dunsmore te Coventry. Vanaf de introductie, begin 1978, is de Talbot Horizon te Poissy in Frankrijk gebouwd en naar het Verenigd Koninkrijk verstuurd in onderdelen om daar ter plaatse geassembleerd te wor den. De verwachting is dat er door het investeringsprogramma ten behoeve van de productie van de Horizon minimaal 200 nieuwe banen in de fabriek te Ryton gecreëerd zullen worden, bij een maximale productie. De aankondiging van Talbot is tevens goed nieuws voor dë Britse toeleveringsindustrie, omdat naar verwachting ca. 50"S van de waarde van een Horizon zal bestaan uit onderdelen van Britse makelij. Inruil en Financiering mogelijk. Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg Kadett Spec. 12 S5.750,- Kadett Spec7.500,- KadettSpcc8.900,- Kadelt Spec9.900,- Ascona 12 Sf 5.500.- Ascona 16 Sf 5.900.- Ascona 16 N7.500,- Ascona 16 S10.900,- Ascona 19 N lux. 4-drsf 11.900,- Ascona diesel11.750,- Manta 20 E Berl. Automaat17.500.- Rckord 19 N8.500.- Rckord 20 Sf 14.000.- Rckord 20 S Lux automaat17.250.- Rekord 23 diesel18.750,- Rekord 20 E13.750,- Commodore 25009.250,- Oldsm. Omega22.500,- Chcvrolet Malibu13.500.- Citroën G Spec. Break 7.500,- Citrocn G Spec Break, gasinstall 9.750,- Ford Escort 13 L Combi6.900.- Ford Escort 13 GL8.900.- Ford Capri 20 S13.900,- Fiat 131 16008.900,- Renault 4 Safarif 7.900.- Renault 4 GTL8.900.- VWGolfNf 10.250,- Rekord 1900 met ruilmotor2.900,- Rekord 1900 Coupé3.500.- Rekord 19 S5.500.- Rekord 2100 dieself 6.750,- Commodore 25005.500,- Chevrolet Nova. gasinstallatie6.500,- Chevrolet Impala, gasinstallatie8.900,- Austin Allegrof 3.400,- Datsun 120 Y Coupéf 4.750,- Peugeot 504 GL automaat4.750,- Simca Rally2.750,- Toyota Corolla3.500,- VW Golf4.500.- Klein Frankrijk 31 Goes 01100-16210 J/f aan de Ringbaan West bij de TV Toren Vert. E.L. Maat. tel. 01104-412 1 11 OPEL OK-inruilwagens betrouwbaar van bumper tot bumper 3 maanden garantie 2 weken lang testen gratis inspektiebeurt Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen Tel. 01184-1 7100 Vert, 01184 62693 01192-1897 Ruime financieringsmogelijkheden aanwezig. Mazda 323 NB 4-deurs Sedan Keuze uit 6 verschillende uitvoeringen Pres. Rooseveltl. 768 tel. 01184-16679 Verj. 01184-67481 Oude Vlissingsew. 40B Tel. 01180-25521 Vert. 01184-70732 MASTER 72 80 pk GVW: 3.000 3.500 kg JSERIE 90-152 pk GVW: 6.000-13.000 kg G-SERIE 192-228 pk GVW. 14.200-31.000 kg R-SERIE 266-356 pk Treingewicht: 50.000 kg Renault biedt u een programma met 1001 mogelijkheden. Kortom te veel om op te noemen. Daarom vertelt onze vertegewoordiger, dhr. Koppenhagen, u graag alle gegevens over deze stoere bedrijfswagens. Uw bedrijfswagenspecialist: Noordweegseweg 15, 4458 AT 's-Heer Arendskerke. Tel. 01106-1592. B-dealer voor Zeeuws-Vlaanderen: Fa. Groosman te Sluiskil. Telefoon 01157-1946Privé01157-1543

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 18