Het verschil tussen
carburatie en inspuiting
VEEL VERKEERSONGEVALLEN
OP HEEN- EN TERUGREIS
V—
ANWB-gekeurd
AjIo hendriks 1M
mazoa 172*
Zuinig, zuinig, zuinig...
...behalve met ruimte.
VAN FRAASSEN b.v.
BEDRIJFSWAGENS?
het antwoord is RENAULT
HOEGEN DIJKH0F¥
WIE EN WAT IS SUBARU
Autobedrijf M. de DREU en Co. B.V
DE TALBOT HORIZON 00K IN
GR00T-BRITTANNIË IN PRODUCTIE
BIEDT TE
KOOP '7
Uw OPEL dealer
Gebruikte auto's in de
populaire prijsklasse
LOUISSE-MIDDELBURG B.V.
U bent van harte welkom bij:
mN WB
G.P.M. JANSSENS
AUTOMOBIELBEDRIJF
VLISSINGEN B.V.
De Vlissinger - De Faam
Woensdag 8 juli 1981
VW Golfmotor met carburateur
VW Golfmotor met benzine-inspuiting
ANWB over vakantie naar het buitenland:
M,
Oorzaken
Jonge automobilist
Aandacht.
Ford 1600 L, 4-drs., groen metalic1974
Ford 1600 L Combi, blauw met1979
Ford Fiesta 1.1 L Favoriet, bruin
metalic1980
Opel Senator 30E, met veel extra's,
automatic,
groen metalic, zeer mooie auto1978
Opel Ascona 16 N 4-drs, beige metalic
1973
Opel Kadett Spec., geel1975
Opel Kadett de luxe, geel1978
Fiat 128, geel1978
Mazda 323 SP, antraciet, zeer mooie
auto1979
Peugeot 104 GL 5-drs., oranje1979
Peugeot 104 SL, groen met1977
Renault 16 TS, groen metalic1974
Renault 16 TL, wit1975
Diverse goedkope inruilauto's o.a.
Ford Capri 1700 GT, geel1971
Automobielbedr. 'Delta'
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contro
bijgevoegd
MET VEILIGHEIDS
INSPECTIE
klasse die zichzelf bewijst
IK
*o,
OPEL REKORD 19N
1973
groen
2000.-
OPEL REKORD 19N
1973
bruin
1500.-
SIMCA 1100 GLS Kombi
1977
rood
2500.-
SIMCA 1100 GLS Kombi
1976
bruin
1500,-
CITROËN GS Club
1975
oranje
2500.-
PEUGEOT 504 LPG inst.
1973
rood
1500.-
FORD CORTINA 1300 L
1973
blauw
1250.-
Kalverstraat 1
4331 LZ Middelburg
Tel. 01180-25851
SPECIALE AANBIEDING
1 TALBOT CHRYSLER
2 liter, 1979, 50.000 km.
NU voor 8.950,-
(Nieuwprijs ong. 20.000,-
GM
TOYOTA Carina 1600 Luxe,17.000 km.
RENAULT 18 TS38.000 km.
SIMCA 1100-.60.000 km.
FORD 1600 L 4-drs. met gasinstallatie
FORD Capri 1600 L, nieuwe motor
ASCONA 20 Speciaal30.000 km.
ASCONA 1900 4-drs1980
KADETT S 5-drs. Berlina18.000 km.
OPEL Kadett Caravan31.000 km.
OPEL Kadett Speciaal 4-drs30.000 km.
OPEL Kadett Speciaal 2-drs69.000 km.
OPEL Rekord 4-drs1978
OPEL Rekord Diesel170.000 km.
ASCONA goed rij bare auto1973
ASCONA goed rijbare auto1972
12.750,-
14.500,-
4.950,-
5.950,-
6.000,-
11.900,-
14.750,-
16.900,-
10.750,-
10.500,-
6.700,-
12.750,-
5.500,-
2.500,-
1.700,-
VLISSINGEN MIDDELBURG
'N GOEIE DEALER BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
SUBARU
is een moderne auto die zich kan meten met elke auto in zijn prijsklasse;
heeft VOORWIELAANDRIJVING en achter onafhankelijke vering;
heeft zelfs auto's welke aan de top staan, technisch ver vooraan ook in afwerking
is veilig en luxe uitgerust;
is zuinig in gebruik, diverse modellen met 5 speed uitgerust;
is minimaal onderhoudsgevoelig;
moet U bekijken en dat mag zeer kritisch;
moet U eens vrijblijvend proefrijden;
ook met 4 wiel aandrijving, zowel de personenwagens als de kombi;
is te zien bij:
Subaru is anders
int 't Centrum van Middelburg
Zusterstraat 34 tel. 01180-12972
SUBARU-DEALER
x^/dc reden
om lapans te rijden
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
Toen Nikolaus August Otto de naar hem genoemde motor construeerde, dacht hij noch aan inspuiting
noch aan carburatie. Terecht, overigens, want de eerste Ottomotor was een gasmotor, die met brandbaar
gas werd gevoed.
Pas toen dc motor door middel van de auto
mobiel werd gemaakt en in verband daarmee
werd overgegaan op vloeibare brandstof, kwa
men de problemen. De grootste moeilijkheid
was dc motor onder alle bedrijfsomstandighe
den het juiste brandstof-luchl-mengesel toe te
voeren. "Juist" betekent in dit geval: rond
vijftien delen lucht en cén deel brandstof.
Alleen wanneer deze mengverhouding eniger
mate nauwkeurig wordt aangehouden, voelt de
motor zich lekker en levert hij een optimale
prestatie bij een gunstig verbruik zonder het
milieu al te zeer met schadelijke gassen te be
lasten. In de carburateur wordt het "gouden"
mengsel gevormd doordat dc door dc motor
aangezogen en doorstromende lucht via een
min of meer gecompliceerd sproeiersysteem de
in dc vlotterkamer "wachtende" brandstof
naar buiten zuigt. De daarbij ontstane benzi
nenevel komt via de aanzuigbuis in de ver
brandingsruimte terecht.
Dit is meteen het principiële verschil met de
inspuiting. Hierbij namelijk wordt de brand
stof pas laat. vlak vóór dc inlaatkleppen. onder
hoge druk ingespoten.
Om ook hierbij het juiste mengsel te krijgen,
zijn ingewikkelde meet- en regelsystemen no
dig, die een zeer exacte dosering van de inge
spoten hoeveelheid brandstof mogelijk maken.
Dank zij deze voorziening lopen motoren met
benzine-inspuiting meestal iets zuiniger en
hebben bovendien, door meer vrijheid bij de
vormgeving van de aanzuigbuis, een beter ren
dement.
Ondanks deze voordelen van de benzine-injectie
spelen carburateurs over de gehele wereld de
belangrijkste rol bij de vorming van het meng
sel.
Ook hiervoor is een goede reden: ze zijn niet
alleen duidelijk goedkoper, maar stellen ook
minder eisen bij onderhoud en reparatie. Dit is
in het bijzonder belangrijk in landen zonder een
uitgebreid servicenet.
vlotterkamer
mengsel in aanzuigbuis
verstuiver
N.
c lucht in
aanzuigbuis
eer dan 5 miljoen Nederlanders zullen dit jaar hun zomerva
kantie in het buitenland doorbrengen. Dit is de verwachting van de
ANWB aan de vooravond van de grote vakantie-trek.
De Bond verwacht dat hiervan meer dan 3 miljoen Nederlanders
met de auto of motor naar hun vakantiebestemming zullen gaan.
Dat betekent dat meer dan 1 miljoen auto's onze grenzen dan zullen
overschrijden.
De praktijk van de afgelopen jaren heeft be
wezen dat dit helaas weer gepaard zal gaan met
een groot aantal pech-gcvallen en verkeerson
gelukken. Het cijfermateriaal van de Alarm
centrale over dc eerste 5 maanden van dit jaar
geeft al een stijging te zien van 10 procent ten
opzichte van 1980.
De ANWB-Alarmcentrale heeft een onderzoek
gedaan naar de belangrijkste oorzaken van
verkeersongevallen in het afgelopen seizoen.
C'aaruit kunnen de volgende conclusies worden
getrokken.
Het is opmerkelijk hoeveel ongevallen gebeu
ren op de heen- en terugreis. Vooral in de grote
doorgangs- en vakantielanden Frankrijk en
Duitsland kwam ruim 65 procent van het totaal
aantal onderzochte gevallen voor. Daarvan al
leen al in Zuid-Duitsland 20 procent. Hel valt
verder op dat zoveel ongevallen plaatsvinden
betrekkelijk kort na het vertrek. Op de heenreis
was binnen 250 km al 35 procent van de onge
vallen voorgekomen en op de terugreis binnen
deze afstand zelfs al 55 procent.
Op basis daarvan geeft de ANWB de volgende
adviezen:
bereid u op de terugreis even goed voor als op
de heenreis;
let extra goed op tijdens de eerste uren van de
rit, vooral op de terugreis.
Veel verkeersongevallen gebeurden op autos
nelwegen (40 procent met name op rechtse
wegvakken. Opmerkelijk was dat het-helling-
afrijden zoveel gevaarlijker (±2 x) is dan de
helling-op. Daarom adviseert de ANWB:
wees extra attent op rechte wegvakken van
auto(snel)wegen met hellingen naar beneden,
ter voorkoming van te hoge rijsnelheden.
De jongere automobilist heeft meestal nog
weinig rij-ervaring en is relatief vaker betrokken
bij ongevallen. Naast de eerdergenoemde pun
ten van aandacht blijkt uit het onderzoek dat
ook andere zaken voor de jongeren van belang
zijn.
Ongevallen in bochten kwam bij deze groep
relatief veel voor. Ook werd dikwijls een té
zware caravan aangetroffen, of een auto met
een té geringe trekkracht. De combinaties die
bij ongevallen betrokken raakten voldeden niet
aan de stelregel die de ANWB gebruikt: "Hel
aflëveringsgewicht van de aanhanger mag niet
meer bedragen dan 60 procent van het ledig-
gewicht van de trekauto".
Het onderzoek werd verricht door bestudering
van 765 ongevallen in het buitenland in het
seizoen 1980 waarbij de ANWB-Alarmcentrale
had geholpen met de repatriëring.
Uit een vergelijking met een onderzoek over
1978 bleek dal de Nederlandse vakantieganger
aandacht heeft voor de adviezen die de ANWB
ieder jaar verstrekt. Zo nam het aantal onge
vallen met de zware caravans relatief af tot 14
procent. Voorts bleek dat er onderweg meer
rustpauzes werden genomen, hoewel nog altijd
bij ±30 procent van de ongevallen vanaf 't
vertrekpunt niet was gerust.
Te lange dagritten zijn nog steeds oorzaak van
ernstige ongevallen. (Van alle ongevallen
kwam ±20 procent voor na zes uur rijden).
Daarom wijzen we (ANWB) erop dat de ver
moeidheid tijdens de lange vakantieritten een
grote rol speelt. Door een goede reisvoorberei-
ding kan men vooraf de etappe-plaatsen zorg
vuldig uitkiezen en kan men de grootste files
onderweg vermijden.
Om de Nederlander die een verkeersongeluk
overkomt of met pech aan hun auto of motor
krijgt staat dc ANWB-Alarmcentrale klaar. Op
de Alarmcentrale in Den Haag en haar steun
punten in Ly?n (Frankrijk), Mendrisio (Zwit
serland) en Barcelona (Spanje) staat 192 man
personeel klaar om met raad en daad te helpen.
Voor het ophalen van gestrande auto's en mo
toren zijn 113 repatriërings-equipes beschik
baar.
Aan het eind van 1981 zal naast de Talbot Solara en de 1510 (in Engeland Alpine genoemd) de
Talbot Horizon in Engeland geproduceerd worden, aldus een mededeling van George Turnbull,
de President en Algemeen Directeur van Talbot Motor Company.
Een investering van 10 miljoen pond die overeengekomen is tussen Talbot UK en de moe
dermaatschappij Automobiles Peugeot SA maakt het mogelijk ook dit type te bouwen in de
fabriek van Ryton-on-Dunsmore te Coventry.
Vanaf de introductie, begin 1978, is de Talbot Horizon te Poissy in Frankrijk gebouwd en naar
het Verenigd Koninkrijk verstuurd in onderdelen om daar ter plaatse geassembleerd te wor
den.
De verwachting is dat er door het investeringsprogramma ten behoeve van de productie van de
Horizon minimaal 200 nieuwe banen in de fabriek te Ryton gecreëerd zullen worden, bij een
maximale productie.
De aankondiging van Talbot is tevens goed nieuws voor dë Britse toeleveringsindustrie, omdat
naar verwachting ca. 50"S van de waarde van een Horizon zal bestaan uit onderdelen van Britse
makelij.
Inruil en Financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg
Kadett Spec. 12 S5.750,-
Kadett Spec7.500,-
KadettSpcc8.900,-
Kadelt Spec9.900,-
Ascona 12 Sf 5.500.-
Ascona 16 Sf 5.900.-
Ascona 16 N7.500,-
Ascona 16 S10.900,-
Ascona 19 N lux. 4-drsf 11.900,-
Ascona diesel11.750,-
Manta 20 E Berl. Automaat17.500.-
Rckord 19 N8.500.-
Rckord 20 Sf 14.000.-
Rckord 20 S Lux automaat17.250.-
Rekord 23 diesel18.750,-
Rekord 20 E13.750,-
Commodore 25009.250,-
Oldsm. Omega22.500,-
Chcvrolet Malibu13.500.-
Citroën G Spec. Break 7.500,-
Citrocn G Spec Break, gasinstall 9.750,-
Ford Escort 13 L Combi6.900.-
Ford Escort 13 GL8.900.-
Ford Capri 20 S13.900,-
Fiat 131 16008.900,-
Renault 4 Safarif 7.900.-
Renault 4 GTL8.900.-
VWGolfNf 10.250,-
Rekord 1900 met ruilmotor2.900,-
Rekord 1900 Coupé3.500.-
Rekord 19 S5.500.-
Rekord 2100 dieself 6.750,-
Commodore 25005.500,-
Chevrolet Nova. gasinstallatie6.500,-
Chevrolet Impala, gasinstallatie8.900,-
Austin Allegrof 3.400,-
Datsun 120 Y Coupéf 4.750,-
Peugeot 504 GL automaat4.750,-
Simca Rally2.750,-
Toyota Corolla3.500,-
VW Golf4.500.-
Klein Frankrijk 31 Goes 01100-16210 J/f
aan de Ringbaan West bij de TV Toren
Vert. E.L. Maat. tel. 01104-412
1 11
OPEL
OK-inruilwagens betrouwbaar van
bumper tot bumper 3 maanden
garantie 2 weken lang testen
gratis inspektiebeurt
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen
Tel. 01184-1 7100 Vert, 01184 62693 01192-1897
Ruime financieringsmogelijkheden aanwezig.
Mazda 323 NB 4-deurs Sedan
Keuze uit 6 verschillende
uitvoeringen
Pres. Rooseveltl. 768
tel. 01184-16679
Verj. 01184-67481
Oude Vlissingsew. 40B
Tel. 01180-25521
Vert. 01184-70732
MASTER
72 80 pk
GVW:
3.000 3.500 kg
JSERIE
90-152 pk
GVW:
6.000-13.000 kg
G-SERIE
192-228 pk
GVW.
14.200-31.000 kg
R-SERIE
266-356 pk
Treingewicht:
50.000 kg
Renault biedt u een programma met 1001 mogelijkheden.
Kortom te veel om op te noemen. Daarom vertelt onze
vertegewoordiger, dhr. Koppenhagen, u graag alle gegevens
over deze stoere bedrijfswagens.
Uw bedrijfswagenspecialist:
Noordweegseweg 15, 4458 AT 's-Heer Arendskerke. Tel. 01106-1592.
B-dealer voor Zeeuws-Vlaanderen: Fa. Groosman te Sluiskil.
Telefoon 01157-1946Privé01157-1543