Barcon Waterbeheersing Haal nu uw vakantie-fotorolletjes bij Combifoto, en maak kans op een Canon foto-uitrusting! ,DE ROOMPOT" KAMPERLAND 5NK. Meer dan 200 Combifoto- vakmannen maken meer van uw kleurenfoto's. enmhiFQIO IN BEHOEF Inspraak over status regionale omroep ADVERTEREN BU DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED WEEKIN FOR MATSE J Let op de f Zomerse Vakantiefoto- p krant. Hij komt i bij u in de bus of vraag hem aan uw Combi foto- vakman. De Vlissinger - De Faam Voorkeur A-omroep Organisatie Onafhankelijke redactie Studio en apparatuur Inspraak Conferentie Woensdag 1 juli 1981 De initiatiefgroep Zeeland van de Zeeuwse culturele raad heeft een notitie ge maakt over de opzet van een regionale radio-omroep in de provincie. Er zijn twee mogelijkheden om een streekradio te organiseren. Nieuwe regeling VERGUNNING AANVRAGEN PECHINEY Telefoon 01107-1555* TOERCARAVANS VOUWCARAVANS BAGAGEWAGENS VERHUUR VAN NIEUWE TOERCARAVAN, VOUWWAGEN EN BAGAGEWAGEN partij zeer luxe fijne pakistaanse kleden grote partij echte perzische tapijtjes originele perzische sierkussens afghan enbeluch 165- nu 110.- indo-hamadan zie elders in dit blad v.oVe r aP° XT\i Co^oXP tfpv e>*' Foto Back Korte Geere 17, 4331 LE Middelburg. Tel. 01180-37772 St Jacobsstraat 25-27, 4381 EL Vlissingen, Tel. 01184-12300 Foto van Pagee Lange Delf 115, 4331 AM Middelburg, Tel. 01180-13139 Foto Verschoore Badhuisstraat 60, 4381 LV Vlissingen, Tel. 01184-14081 St Jacobsstraat 15, 4381 EK Vlissingen. Tel. 01184-14081 101 De AROB-commissie behandelt dinsdag 7 juli het bezwaarschrift van de heren M. van 't Westeinde, M. Vermue, E.J.C. en C.J. Rentmeester ('s-Heerenhoek) en J. Rijk (Heinkenszand). Zij zijn tegen de afgifte van verklaringen van geen be zwaar voor het verbreden en verdiepen van waterlopen in de Borsselse- en de Nieuwe Kraaijertspolder in de buurt van 's-Heerenhoek. B. en w van Borsele 'Barcon" staat voor "barrier control" en het is de naam van een studie naar de sluitingsmogelijkheden van de schuiven in de stormvloedkering in de Ooster- schelde. De studie wordt in opdracht van rijks waterstaat uitgevoerd door de Rand Corporation in Santa Monica, Amerika. Het eerste deel van de studie richt zich op de technische eisen waaraan de pij- lerdam moet voldoen en hoe en op welk tijdstip de schuiven in de dam gesloten moeten worden. Vragen die aan de orde komen zijn: onder welke omstandigheden moet de stormvloedkering worden geslo ten; op welk moment moet gekozen wor den voor sluiting en opening; welke gevolgen hebben de handelin gen op de Oosterschelde en de aan grenzende gebieden? Er wordt onderscheid gemaakt tussen een sluitpeil en een alarmpeil. Als hoog water voorspeld wordt, dat aan de zee zijde uitkomt boven het sluitpeil, dan moet de kering gesloten worden Er wordt echter niet alleen van de voor spellingen uitgegaan; de werkelijke si tuatie wordt evenzeer in het oog gehou- ABDIJ PROVINCIALE INFORMATIERUBRIEK REDACTIE BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249 Zeeuwse streekradio De eerste is Qnderbrenging bij de Ne derlandse onroep stichting (NOS), waarbij de regio gebruik maakt van de diensten van de NOS; deze structuur wordt A-omroep genoemd. De tweede mogelijkheid is de oprichting van een eigen omroeporganisatie, waardoor een zelfstandige streekradio ontstaat: de B- omroep. Voorbeelden van de eerste ca tegorie zijn de regionale omroepen in het oosten en het zuiden van het land; Radio Stad Amsterdam is een B- omroep. Dé initiatiefgroep is voorstander van een A-omroep in Zeeland. Zij is tot die con clusie gekomen na afweging van enkele punten. De organisatie van een A-omroep is aanzienlijk eenvoudiger dan van een B- omroep. Bij onderbrenging bij de NOS kan volstaan worden met de instelling van een programmaraad van ongeveer negen mensen. Daarnaast zou een overlegplatform gevormd moeten wor den om zoveel mogelijke geledingen uit de Zeeuwse samenleving aan bod te la ten komen. De NOS bemoeit zich niet met de samenstelling van programma raad en overlegplatform. De bestaande B-omroepen hebben een veelvoud van besturen en raden, Voor een zo dunbevolkte provincie als Zee land zou het moeilijk zijn alle bestuurs organen te bemannen. De redactie van de streekradio moet onafhankelijk zijn van programmaraad (intern) en van overheid en commercie (extern). De interne onafhankelijkheid kan gewaarborgd worden door een re dactiestatuut, zoals de kranten dit ken nen. Als de plannen van de minister van CRM (waaronder de streekradio thuishoort) doorgaan, wordt de om roep afhankelijk van de provincie. Dit geldt voor de financiën en de toewij zing van zendtijd. Het is echter niet de bedoeling, dat na een uitzending die de provincie niet welgevallig is de geldkraan wordt dichtgedraaid, of een deel van de zendtijd komt te verval len. Bij de A-omroep ligt de eindverant woordelijkheid bij de NOS; aangeno men mag worden, dat de NOS bij even tuele bedreiging van de redactionele onafhankelijkheid haar ervaring en deskundigheid zal benutten om vol doende tegenwicht te bieden. Een zelf standige B-omroep zal zwakker staan in soortgelijke situaties. De eindverantwoordelijkheid van de NOS houdt overigens niet in, dat er di recte invloed is op de inhoud van de uitzendingen. A-omroepen zijn aanmerkelijk voordeli ger uit dan B-omroepeh, als het gaat om inrichting van studio's, aanschaf en be heer van apparatuur, administratie enz. Zij kunnen namelijk een beroep doen op de faciliteiten van de NOS, terwijl een B-omroep de zaken zelf moet regelen. Bij twee tot drie uur zendtijd per dag, waarvoor ongeveer 22 medewerkers nodig zijn, zijn de kosten van de streek radio per jaar geraamd op ƒ2,5 mil joen. Het maakt in dit geval nauwelijks of geen verschil of het om A- of B- omroepen gaat. De initiatiefgroep heeft allerlei Zeeuwse instellingen naar hun me ning gevraagd, ledereen - ook als men niet bij zo n instelling betrokken is - kan voor 1 augustus zijn mening kenbaar maken over de status van een eventuele Zeeuwse streekradio. De notitie waarop de keuze voor een A-omroep gebaseerd is kan worden opgevraagd bij de Zeeuwse culturele raad, Dam 31Postbus 407, 4330 AK Middelburg, telefoon 01180-28024. Op dat adres worden ook de reacties ingewacht. Zaterdag 10 oktober staat de Zeeuwse culturele dag in het teken van de regio nale omroep. Te zijner tijd zullen hier over nadere mededelingen worden ge- hebben die verklaringen bij gedepu teerde staten aangevraagd. De tweede kamer uit gedeputeerde sta ten heeft ook op 7 juli zitting. Zij be handelt twee beroepsschriften op grond van de algemene bijstandswet": 1 1.00 uur staat een besluit van de ge meente Goes op de rol en om 11.30 uur een van de gemeente Kortgene. De drie zittingen zijn openbaar; zij wor den gehouden in het provinciehuis, Sint Pieterstraat 42, Middelburg. den. De precieze hoogte van het sluitpeil is nog niet vastgesteld. Dit laatste geldt trouwens ook voor het alarmpeil. Hetzelfde principe wordt toe gepast: zodra de waterstand aan de zeezijde van de kering het alarmpeil heeft bereikt, worden de schuiven ge sloten. Er is steeds gekozen voor de buitenkant van de kering als maatstaf, omdat de waterstand daar één a twee uur voorloopt op die in de Oosterschel de. De hoogt e van de beide, nog vast te stellen peilen bepaalt de frequentie van het aantal sluitingen; het is daarom zaak zo zorgvuldig mogelijke berekeningen te maken. Verschillende manieren van sluiting en opnieuw openen zijn mogelijk. Voor spellingen van de waterstand zijn ruim zes uur voor het bereiken van die stand bekend, Zodra overschrijding van het sluitpeil wordt voorzien, kan besloten worden, dat gesloten wordt "op laag- waterkentering": op het moment dat de waterstand aan de zee- en Oosterschel- dekant gelijk zijn. Bezwaar van deze methode is. dat het peil op de Ooster schelde dan vrij laag is en nadelige ge volgen kan hebben voor visserij en mi lieu. Een hogere binnenwaterstand wordt bereikt op sluiting "op binnenpeil". De schuiven worden dan pas gesloten als het binnenwater een zeker peil heeft bereikt. Mét de sluiting op laagwaterke- ring heeft deze methode als bezwaar dat de waterstand op de Oosterschelde iets verandert, waardoor golfbewegingen ontstaan in de buurt van de teen van de dijk en aan de randen van platen. Dit bezwaar kan opgeheven worden door gedeeltelijke sluiting. Deze variant betekent dat bij voorspelling van over schrijding van het sluitpeil een deel van de schuiven gesloten wordt op laagwa- terkentering. Welk deel open blijft ia af hankelijk van de waterstandsverwach ting en van de hoogte van de stand tij dens de laagwaterkentering. Het tweede deel van de Barcon-studie zal zich richten op andere redenen die er kunnen zijn om de pijlerdam te sluiten. Zodra beide studie-onderdelen zijn af gerond, worden de resultaten verwerkt in een nota voor de minister van verkeer en waterstaat. I E ws Televisietoren Goes - toekomstige zender van Zeeuwse streekradio? Van oudsher is de zorg voor de water beheersing een van de voornaamste taken van de waterschappen. Zij zor gen ervoor dat de waterstand in hun gebied op een bepaald peil wordt ge houden. Dat betekent dat ze moeten zorgen voor een stelsel van sloten, watergangen en boezems om overtol lig water te verzamelen en te leiden naar de laatste schakel in de keten: de uitwateringssluis of - wat meestal het geval is - een gemaal. De hoogte van het waterpeil wordt door de waterschappen geregeld in zoge naamde peilbesluiten. Vaak is er zelfs geen sprake van een peilbesluit maar van van oudsher geldende of bij ruilver kaveling vastgestelde peilen. De stand van het waterpeil in een gebied is ook bepalend voor de diepte waarop het grondwater zich bevindt. Dat betekent dat het gaat om een zaak waar veel be langen bij betrokken zijn: landbouw, natuur- en landschapsbescherming, scheepvaart en ook de fundering van gebouwen. Op het ogenblik wordt er in verschillen de delen van de provincie gesproken over de wenselijkheid het waterpeil om laag te brengen. Overigens moet wel worden opgemerkt dat het altijd gaat om een "streefpeil". Teveel 'water kan altijd worden afge voerd, maar als de waterstand zakt (dat was bijvoorbeeld heel duidelijk het ge val in de droge zomer van 1976) dan kan geen water worden ingelaten, om dat Zeeland praktisch geheel omringd is door zout water. Verlaging van het grondwaterpeil, geeft voordelen voor de landbouw. De grond krijgt een betere draagkracht en is daar door eerder met machines te berijden. Ook kan er eerder worden bemest, zodat het gewas eerder tot ontwikkeling komt en,beter van kwaliteit is. Nadelen zijn scheurvorming en verdroging in droge zomers en de daling van het maaiveld. Houten funderingen kunnen droog ko men te staan en gaan rotten. Planten soorten die gebonden zijn aan vochtige grond kunnen verdwijnen, terwijl ook een afname van de soorten vogels mo gelijk is. Waar peilverlaging gepaard gaat met het ondieper worden van slo ten en kreken zal het zelfreinigend ver mogen van het water minder worden. Hoewel dus de peilbeheersing een zeer belangrijke taak is voor de waterschap pen is in het Algemeen Zeeuws Water schapsreglement (de "grondwet" voor de waterschappen) geen procedure-re- geling opgenomen hoe die peilbesluiten tot stand dienen te komen. Het Zeeuwse waterschapsreglement is vastgesteld door provinciale staten. Gedeputeerde staten stellen nu een wijziging voor van dit reglement, zo dat er voor alle waterschappen (en voor alle Zeeuwse burgers en instel lingen) gelijke voorschriften en rech ten ontstaan. Met deze regeling wordt vooruit ge lopen op de komende Wet op de wa terhuishouding, die o.a. ook betrek king heeft op de peilbesluiten. GS willen nu alvast de zaak regelen vanwege de grote belangen die met de ze zaak zijn gemoeid, men zou kunnen zeggen uit maatschappelijke overwe gingen. Het is de bedoeling dat in de toekomst alleeh de (openbare) algeme ne vergadering van een waterschap een peilbesluit vaststelt. Het is mogelijk dat voor bepaalde delen van het gebied van een waterschap verschillende samen hangende peilbesluiten worden geno men. Het ontwerp-peilbesluit dient ter visie te worden gelegd, waarbij ieder in de gelegenheid is bezwaren tegen het plan in te dienen bij de algemene ver gadering. Een peilbesluit dient tenslotte te worden goedgekeurd door gedeputeerde sta ten. Ook bij gedeputeerde staten kan eventueel een bezwaarschrift worden ingediend. Het waterschap kan bij de Kroon in beroep tegen de beslissing van gedeputeerde staten. Het ontwerp-voorstel van gs waarin deze zaak wordt geregeld ligt tot en met 31 juli a.s. ter inzage in de pro vinciale griffie te Middelburg, de grif fies van de waterschappen en de ge meentehuizen in Zeeland. Tot en met dezelfde datum kunnen belangheb benden eventuele bezwaren tegen de voorgestelde regeling indienen bij provinciale staten van Zeeland. PROVINCIE ZEELAND Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 12 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. Pechiney Nederland N.V. heeft op 29 mei 1981 bij hen twee aanvragen ingediend om vergunning ingevolge de Hinderwet en de Wet inzake de luchtverontreiniging voor het uitbreiden en wijzigen van de inrichting voor aluminium- en anodeproduktie door het plaatsen van twee SNIF- (aluminium reinigings)installaties op een perceel aan de Quarleshaven, Vlissingen-Oost, kadastraal bekend gemeente Vlissingen. sektie M, no. 620. Ter inzage: De aanvraag met bijlagen en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage, van 2 juli 1981 tot 2 augustus 1981 op de volgende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Vlissingen, op werkdagen van 9-12 en van 14-15 uur en iedere woensdagavond van 17.45 tot 20.45 uur: in dè provinciale bibliotheek, Abdij 9 in Middelburg, op werkdagen van 9-21 uur, in de openbare bibliotheken Spuistraat 22 in Vlissingen en Oostkant 1 in Terneuzen, op maandag van 14-22 uur. dinsdag t/m donderdag van 10-12 en van 14-16 uur en vrijdag van 14-20 uur; op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie. Bellinkstraat 8 in Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Voorts na 2 augustus, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikkingen, op werkdagen van 9-12 en van 14-15 uur (voor de bibliotheken gelden bovengenoemde openingstijden). Bezwaren: Eèn ieder kan tot 2 augustus 1981 bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, St. Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg een gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen het geven van de gevraagde vergunningen. Men kan hier bij verzoeken zijn of haar persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Mondelinge bezwaren kunnen worden ingebracht tijdens een openbare zitting in het gemeentehuis van Vlissingen op 23 juli 1981 om 10.15 uur. Hierbij wordt gelegenheid geboden over de aanvragen van gedachten te wisselen. Middelburg, ljuli 1981. Geopend van maandag t/m zaterdag van 9.00-17.00 uur of volgens afspraak. Eifeiland - Wolff - Knaus - Komfort - Predom Messager - Vagabonde - Vacatour Snippy Diverse merken stacaravans met jaarplaatsen Accessoires - voortenten - reparatie - onderhoud Hengelsportartikelen Ook het juiste adres voor uw plaatschade 220 x 1 39 cm. 4890 - nu 3390.- 221 x 137 cm. 5950 - nu 4259.- 208 x 1 39 cm. 3950 - nu 2690.- ca. 200 x 1 35 cm. 1998 - nu 1390.- pot 130x65 cm. 98.- 85 x 55 cm. 55.- 60x40 cm. 29.- oe)/lissinger Ve' topkwaliteit binnen enkele dagèn klaar vakkundig advies* alle afdrukmogelijkheden Yvoö^ajvo*anQ-v Stapt u eens vrijblijvend binnen bij uw Combifoto-vakman, voor foto, film of video.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 13