Barcon
Waterbeheersing
Haal nu uw vakantie-fotorolletjes
bij Combifoto,
en maak kans op een Canon foto-uitrusting!
,DE ROOMPOT"
KAMPERLAND
5NK.
Meer dan 200 Combifoto-
vakmannen maken meer
van uw kleurenfoto's.
enmhiFQIO
IN BEHOEF
Inspraak
over status
regionale
omroep
ADVERTEREN
BU DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED
WEEKIN FOR MATSE
J Let op de
f Zomerse
Vakantiefoto-
p krant. Hij komt
i bij u in de bus
of vraag hem
aan uw Combi
foto- vakman.
De Vlissinger - De Faam
Voorkeur A-omroep
Organisatie
Onafhankelijke redactie
Studio en apparatuur
Inspraak
Conferentie
Woensdag 1 juli 1981
De initiatiefgroep Zeeland
van de Zeeuwse culturele
raad heeft een notitie ge
maakt over de opzet van een
regionale radio-omroep in
de provincie. Er zijn twee
mogelijkheden om een
streekradio te organiseren.
Nieuwe regeling
VERGUNNING AANVRAGEN
PECHINEY
Telefoon 01107-1555*
TOERCARAVANS
VOUWCARAVANS
BAGAGEWAGENS
VERHUUR VAN NIEUWE TOERCARAVAN, VOUWWAGEN EN BAGAGEWAGEN
partij zeer luxe
fijne pakistaanse
kleden
grote partij
echte perzische
tapijtjes
originele
perzische
sierkussens
afghan enbeluch
165- nu 110.-
indo-hamadan
zie elders in dit blad
v.oVe r aP° XT\i
Co^oXP
tfpv
e>*'
Foto Back
Korte Geere 17, 4331 LE Middelburg. Tel. 01180-37772
St Jacobsstraat 25-27, 4381 EL Vlissingen, Tel. 01184-12300
Foto van Pagee
Lange Delf 115, 4331 AM Middelburg, Tel. 01180-13139
Foto Verschoore
Badhuisstraat 60, 4381 LV Vlissingen, Tel. 01184-14081
St Jacobsstraat 15, 4381 EK Vlissingen. Tel. 01184-14081 101
De AROB-commissie behandelt dinsdag
7 juli het bezwaarschrift van de heren
M. van 't Westeinde, M. Vermue, E.J.C.
en C.J. Rentmeester ('s-Heerenhoek) en
J. Rijk (Heinkenszand). Zij zijn tegen de
afgifte van verklaringen van geen be
zwaar voor het verbreden en verdiepen
van waterlopen in de Borsselse- en de
Nieuwe Kraaijertspolder in de buurt van
's-Heerenhoek. B. en w van Borsele
'Barcon" staat voor "barrier control"
en het is de naam van een studie naar de
sluitingsmogelijkheden van de schuiven
in de stormvloedkering in de Ooster-
schelde.
De studie wordt in opdracht van rijks
waterstaat uitgevoerd door de Rand
Corporation in Santa Monica, Amerika.
Het eerste deel van de studie richt zich
op de technische eisen waaraan de pij-
lerdam moet voldoen en hoe en op welk
tijdstip de schuiven in de dam gesloten
moeten worden.
Vragen die aan de orde komen zijn:
onder welke omstandigheden moet
de stormvloedkering worden geslo
ten;
op welk moment moet gekozen wor
den voor sluiting en opening;
welke gevolgen hebben de handelin
gen op de Oosterschelde en de aan
grenzende gebieden?
Er wordt onderscheid gemaakt tussen
een sluitpeil en een alarmpeil. Als hoog
water voorspeld wordt, dat aan de zee
zijde uitkomt boven het sluitpeil, dan
moet de kering gesloten worden Er
wordt echter niet alleen van de voor
spellingen uitgegaan; de werkelijke si
tuatie wordt evenzeer in het oog gehou-
ABDIJ
PROVINCIALE INFORMATIERUBRIEK REDACTIE BUREAU VOORLICHTING
PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249
Zeeuwse
streekradio
De eerste is Qnderbrenging bij de Ne
derlandse onroep stichting (NOS),
waarbij de regio gebruik maakt van de
diensten van de NOS; deze structuur
wordt A-omroep genoemd. De tweede
mogelijkheid is de oprichting van een
eigen omroeporganisatie, waardoor een
zelfstandige streekradio ontstaat: de B-
omroep. Voorbeelden van de eerste ca
tegorie zijn de regionale omroepen in
het oosten en het zuiden van het land;
Radio Stad Amsterdam is een B-
omroep.
Dé initiatiefgroep is voorstander van een
A-omroep in Zeeland. Zij is tot die con
clusie gekomen na afweging van enkele
punten.
De organisatie van een A-omroep is
aanzienlijk eenvoudiger dan van een B-
omroep. Bij onderbrenging bij de NOS
kan volstaan worden met de instelling
van een programmaraad van ongeveer
negen mensen. Daarnaast zou een
overlegplatform gevormd moeten wor
den om zoveel mogelijke geledingen uit
de Zeeuwse samenleving aan bod te la
ten komen. De NOS bemoeit zich niet
met de samenstelling van programma
raad en overlegplatform.
De bestaande B-omroepen hebben een
veelvoud van besturen en raden, Voor
een zo dunbevolkte provincie als Zee
land zou het moeilijk zijn alle bestuurs
organen te bemannen.
De redactie van de streekradio moet
onafhankelijk zijn van programmaraad
(intern) en van overheid en commercie
(extern). De interne onafhankelijkheid
kan gewaarborgd worden door een re
dactiestatuut, zoals de kranten dit ken
nen.
Als de plannen van de minister van
CRM (waaronder de streekradio
thuishoort) doorgaan, wordt de om
roep afhankelijk van de provincie. Dit
geldt voor de financiën en de toewij
zing van zendtijd. Het is echter niet de
bedoeling, dat na een uitzending die
de provincie niet welgevallig is de
geldkraan wordt dichtgedraaid, of een
deel van de zendtijd komt te verval
len.
Bij de A-omroep ligt de eindverant
woordelijkheid bij de NOS; aangeno
men mag worden, dat de NOS bij even
tuele bedreiging van de redactionele
onafhankelijkheid haar ervaring en
deskundigheid zal benutten om vol
doende tegenwicht te bieden. Een zelf
standige B-omroep zal zwakker staan in
soortgelijke situaties.
De eindverantwoordelijkheid van de
NOS houdt overigens niet in, dat er di
recte invloed is op de inhoud van de
uitzendingen.
A-omroepen zijn aanmerkelijk voordeli
ger uit dan B-omroepeh, als het gaat om
inrichting van studio's, aanschaf en be
heer van apparatuur, administratie enz.
Zij kunnen namelijk een beroep doen op
de faciliteiten van de NOS, terwijl een
B-omroep de zaken zelf moet regelen.
Bij twee tot drie uur zendtijd per dag,
waarvoor ongeveer 22 medewerkers
nodig zijn, zijn de kosten van de streek
radio per jaar geraamd op ƒ2,5 mil
joen. Het maakt in dit geval nauwelijks
of geen verschil of het om A- of B-
omroepen gaat.
De initiatiefgroep heeft allerlei
Zeeuwse instellingen naar hun me
ning gevraagd, ledereen - ook als men
niet bij zo n instelling betrokken is -
kan voor 1 augustus zijn mening
kenbaar maken over de status van
een eventuele Zeeuwse streekradio.
De notitie waarop de keuze voor een
A-omroep gebaseerd is kan worden
opgevraagd bij de Zeeuwse culturele
raad, Dam 31Postbus 407, 4330 AK
Middelburg, telefoon 01180-28024.
Op dat adres worden ook de reacties
ingewacht.
Zaterdag 10 oktober staat de Zeeuwse
culturele dag in het teken van de regio
nale omroep. Te zijner tijd zullen hier
over nadere mededelingen worden ge-
hebben die verklaringen bij gedepu
teerde staten aangevraagd.
De tweede kamer uit gedeputeerde sta
ten heeft ook op 7 juli zitting. Zij be
handelt twee beroepsschriften op grond
van de algemene bijstandswet":
1 1.00 uur staat een besluit van de ge
meente Goes op de rol en om 11.30 uur
een van de gemeente Kortgene.
De drie zittingen zijn openbaar; zij wor
den gehouden in het provinciehuis, Sint
Pieterstraat 42, Middelburg.
den. De precieze hoogte van het sluitpeil
is nog niet vastgesteld.
Dit laatste geldt trouwens ook voor het
alarmpeil. Hetzelfde principe wordt toe
gepast: zodra de waterstand aan de
zeezijde van de kering het alarmpeil
heeft bereikt, worden de schuiven ge
sloten. Er is steeds gekozen voor de
buitenkant van de kering als maatstaf,
omdat de waterstand daar één a twee
uur voorloopt op die in de Oosterschel
de. De hoogt e van de beide, nog vast te
stellen peilen bepaalt de frequentie van
het aantal sluitingen; het is daarom zaak
zo zorgvuldig mogelijke berekeningen
te maken.
Verschillende manieren van sluiting en
opnieuw openen zijn mogelijk. Voor
spellingen van de waterstand zijn ruim
zes uur voor het bereiken van die stand
bekend, Zodra overschrijding van het
sluitpeil wordt voorzien, kan besloten
worden, dat gesloten wordt "op laag-
waterkentering": op het moment dat de
waterstand aan de zee- en Oosterschel-
dekant gelijk zijn. Bezwaar van deze
methode is. dat het peil op de Ooster
schelde dan vrij laag is en nadelige ge
volgen kan hebben voor visserij en mi
lieu.
Een hogere binnenwaterstand wordt
bereikt op sluiting "op binnenpeil". De
schuiven worden dan pas gesloten als
het binnenwater een zeker peil heeft
bereikt. Mét de sluiting op laagwaterke-
ring heeft deze methode als bezwaar dat
de waterstand op de Oosterschelde iets
verandert, waardoor golfbewegingen
ontstaan in de buurt van de teen van de
dijk en aan de randen van platen.
Dit bezwaar kan opgeheven worden
door gedeeltelijke sluiting. Deze variant
betekent dat bij voorspelling van over
schrijding van het sluitpeil een deel van
de schuiven gesloten wordt op laagwa-
terkentering. Welk deel open blijft ia af
hankelijk van de waterstandsverwach
ting en van de hoogte van de stand tij
dens de laagwaterkentering.
Het tweede deel van de Barcon-studie
zal zich richten op andere redenen die er
kunnen zijn om de pijlerdam te sluiten.
Zodra beide studie-onderdelen zijn af
gerond, worden de resultaten verwerkt
in een nota voor de minister van verkeer
en waterstaat.
I E
ws
Televisietoren Goes - toekomstige zender van Zeeuwse streekradio?
Van oudsher is de zorg voor de water
beheersing een van de voornaamste
taken van de waterschappen. Zij zor
gen ervoor dat de waterstand in hun
gebied op een bepaald peil wordt ge
houden. Dat betekent dat ze moeten
zorgen voor een stelsel van sloten,
watergangen en boezems om overtol
lig water te verzamelen en te leiden
naar de laatste schakel in de keten: de
uitwateringssluis of - wat meestal het
geval is - een gemaal.
De hoogte van het waterpeil wordt door
de waterschappen geregeld in zoge
naamde peilbesluiten. Vaak is er zelfs
geen sprake van een peilbesluit maar
van van oudsher geldende of bij ruilver
kaveling vastgestelde peilen. De stand
van het waterpeil in een gebied is ook
bepalend voor de diepte waarop het
grondwater zich bevindt. Dat betekent
dat het gaat om een zaak waar veel be
langen bij betrokken zijn: landbouw,
natuur- en landschapsbescherming,
scheepvaart en ook de fundering van
gebouwen.
Op het ogenblik wordt er in verschillen
de delen van de provincie gesproken
over de wenselijkheid het waterpeil om
laag te brengen.
Overigens moet wel worden opgemerkt
dat het altijd gaat om een "streefpeil".
Teveel 'water kan altijd worden afge
voerd, maar als de waterstand zakt (dat
was bijvoorbeeld heel duidelijk het ge
val in de droge zomer van 1976) dan
kan geen water worden ingelaten, om
dat Zeeland praktisch geheel omringd is
door zout water.
Verlaging van het grondwaterpeil, geeft
voordelen voor de landbouw. De grond
krijgt een betere draagkracht en is daar
door eerder met machines te berijden.
Ook kan er eerder worden bemest, zodat
het gewas eerder tot ontwikkeling komt
en,beter van kwaliteit is. Nadelen zijn
scheurvorming en verdroging in droge
zomers en de daling van het maaiveld.
Houten funderingen kunnen droog ko
men te staan en gaan rotten. Planten
soorten die gebonden zijn aan vochtige
grond kunnen verdwijnen, terwijl ook
een afname van de soorten vogels mo
gelijk is. Waar peilverlaging gepaard
gaat met het ondieper worden van slo
ten en kreken zal het zelfreinigend ver
mogen van het water minder worden.
Hoewel dus de peilbeheersing een zeer
belangrijke taak is voor de waterschap
pen is in het Algemeen Zeeuws Water
schapsreglement (de "grondwet" voor
de waterschappen) geen procedure-re-
geling opgenomen hoe die peilbesluiten
tot stand dienen te komen.
Het Zeeuwse waterschapsreglement is
vastgesteld door provinciale staten.
Gedeputeerde staten stellen nu een
wijziging voor van dit reglement, zo
dat er voor alle waterschappen (en
voor alle Zeeuwse burgers en instel
lingen) gelijke voorschriften en rech
ten ontstaan.
Met deze regeling wordt vooruit ge
lopen op de komende Wet op de wa
terhuishouding, die o.a. ook betrek
king heeft op de peilbesluiten.
GS willen nu alvast de zaak regelen
vanwege de grote belangen die met de
ze zaak zijn gemoeid, men zou kunnen
zeggen uit maatschappelijke overwe
gingen. Het is de bedoeling dat in de
toekomst alleeh de (openbare) algeme
ne vergadering van een waterschap een
peilbesluit vaststelt. Het is mogelijk dat
voor bepaalde delen van het gebied van
een waterschap verschillende samen
hangende peilbesluiten worden geno
men. Het ontwerp-peilbesluit dient ter
visie te worden gelegd, waarbij ieder in
de gelegenheid is bezwaren tegen het
plan in te dienen bij de algemene ver
gadering.
Een peilbesluit dient tenslotte te worden
goedgekeurd door gedeputeerde sta
ten. Ook bij gedeputeerde staten kan
eventueel een bezwaarschrift worden
ingediend. Het waterschap kan bij de
Kroon in beroep tegen de beslissing van
gedeputeerde staten.
Het ontwerp-voorstel van gs waarin
deze zaak wordt geregeld ligt tot en
met 31 juli a.s. ter inzage in de pro
vinciale griffie te Middelburg, de grif
fies van de waterschappen en de ge
meentehuizen in Zeeland. Tot en met
dezelfde datum kunnen belangheb
benden eventuele bezwaren tegen de
voorgestelde regeling indienen bij
provinciale staten van Zeeland.
PROVINCIE ZEELAND
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 12 van de
Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend.
Pechiney Nederland N.V. heeft op 29 mei 1981 bij hen twee aanvragen
ingediend om vergunning ingevolge de Hinderwet en de Wet inzake de
luchtverontreiniging voor het uitbreiden en wijzigen van de inrichting
voor aluminium- en anodeproduktie door het plaatsen van twee SNIF-
(aluminium reinigings)installaties op een perceel aan de Quarleshaven,
Vlissingen-Oost, kadastraal bekend gemeente Vlissingen. sektie M, no.
620.
Ter inzage:
De aanvraag met bijlagen en overige stukken liggen voor een ieder ter
inzage, van 2 juli 1981 tot 2 augustus 1981 op de volgende plaatsen en
tijden:
in het gemeentehuis van Vlissingen, op werkdagen van 9-12 en van
14-15 uur en iedere woensdagavond van 17.45 tot 20.45 uur:
in dè provinciale bibliotheek, Abdij 9 in Middelburg, op werkdagen
van 9-21 uur, in de openbare bibliotheken Spuistraat 22 in Vlissingen
en Oostkant 1 in Terneuzen, op maandag van 14-22 uur. dinsdag t/m
donderdag van 10-12 en van 14-16 uur en vrijdag van 14-20 uur;
op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie. Bellinkstraat 8 in
Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Voorts na 2
augustus, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen de beschikkingen, op werkdagen van 9-12 en van 14-15
uur (voor de bibliotheken gelden bovengenoemde openingstijden).
Bezwaren:
Eèn ieder kan tot 2 augustus 1981 bij Gedeputeerde Staten van Zeeland,
St. Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen tegen het geven van de gevraagde vergunningen. Men kan hier
bij verzoeken zijn of haar persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Mondelinge bezwaren kunnen worden ingebracht tijdens een openbare
zitting in het gemeentehuis van Vlissingen op 23 juli 1981 om 10.15 uur.
Hierbij wordt gelegenheid geboden over de aanvragen van gedachten te
wisselen.
Middelburg, ljuli 1981.
Geopend van maandag t/m zaterdag van 9.00-17.00 uur of volgens afspraak.
Eifeiland - Wolff - Knaus - Komfort - Predom
Messager - Vagabonde - Vacatour
Snippy
Diverse merken stacaravans met jaarplaatsen
Accessoires - voortenten - reparatie - onderhoud
Hengelsportartikelen
Ook het juiste adres voor uw plaatschade
220 x 1 39 cm.
4890 - nu 3390.-
221 x 137 cm.
5950 - nu 4259.-
208 x 1 39 cm.
3950 - nu 2690.-
ca. 200 x 1 35 cm.
1998 - nu 1390.-
pot
130x65 cm. 98.-
85 x 55 cm. 55.-
60x40 cm. 29.-
oe)/lissinger
Ve'
topkwaliteit binnen enkele dagèn klaar
vakkundig advies* alle afdrukmogelijkheden
Yvoö^ajvo*anQ-v
Stapt u eens vrijblijvend
binnen bij uw Combifoto-vakman,
voor foto, film of video.