ROOVERS IJZER vyi; HELMO Ihomas Toiletten, douches en badkamers. In alle soorten en maten. [75 Technische Unie Tr ZOMER 1981 (M) Bang&Oiufsen MEUBELHUIS"EVEN KIJKEN." DAAR MOETJE GEWEEST ZIJN. middelburg T MIDDELBURG HERDENKT 400 JAAR SYNODE NIEUWE BROEKEN 79.-, 85.- FASHION Adriaan de Regt laat publiek reageren tijdens Festival Nieuwe Muziek hitetev'«*e Het allernieuwste ih suède ROOVERS LEER en leren kleding Lange Delft 17 EXCLUSIEVE TUINMEUBELEN OVERS SCHOENEN 32e jaargang no. 24 - woensdag 10 juni 1 981 Verfijnde tafelsfeer Andere plaats Geen componist Humor en kunst Gebabbel kaderen Eerste project Autoverzekering LAHR CO PERT! Restaurant 's zondags geopend van 12.00 tot 21.00 uur. Dagelijks van 9.00 tot 21.00 uur. Zondag attractie: Schnitzel Lyonaise met chefsalade en g"kJtk Franse frietjes. Zondag kinderen tot 12 jaar in gezelschap van hun ouders een gratis kindermenu! in beuken, meranti en grenenhout. Tuinmeubel-afdeling Ie etage Lange Delft 31 ft P recies vierhonderd jaar geleden hield de Gereformeerde kerk van de Nederlanden (tegenwoordig Neder lands Hervormde Kerk) in Middel burg een nationale synode. Het was de eerste synode van de pas ontstane kerk, en als zodanig van grote bete kenis voor de vorming, organisatie en de ontwikkeling van de nieuwe kerk. Tijdens deze synode - 30 mei tot 21 juni 1581 - waren zowel de gemeenten uit de zuidelijke Neder landen (het huidige België) als de noordelijke Nederlanden vertegen woordigd. Bundel Staat en Kerk ■\T51-VSN in alle modekleuren. Grote keuze in: TRUITJES, T-SHIRTS en BLOUSES n LANGE ÜELFT 61 MIDDELBURG f Faam® WAARIN OPGENOMEN "GROOT WAI.CHF.RFN" IN ('OMBINAI IF MFT DE VIJSSINGFR Hl IS-AAN-Hl IS OP CFHF.FF Al HFRFN BEELD EN GELUID K unst ligt niet opgeslagen in een heilig huisje. Hoewel deze veronderstel ling een open deur intrappen is, staat het werk van beeldende kunstenaars ook niet midden in de maatschappij. Er liggen hopen onbegrip, waardoor- of overheen 'leken' en 'artistiek begaafden' maar moeilijk met elkaar kun nen communiceren. Toch heeft de kunstenaar een belangrijke invloed op de maatschappelijke ontwikkelingen. Laten we zeggen een soort wisselwach- tersfunctie, maar kennelijk is ae keuze van het spoor niet altijd even logisch. Het onbegrip er over klinkt dan ook meestal krachtiger, dan de uitleg. De brei van woorden latend voor wat ze zijn, trekken de beeldvormers zich terug in het. spoorhuisje en bepalen daar een nieuwe, andere weg.... Een nieuwe beweging in de beeldende kunst is het gebruik van geluid. Tot een van de kunstenaars die op dat gebied grote kwaliteit ontwikkelde is Adriaan de Regt uit veere. Vanwege een aantal verdienstelijke projecten (mixage inter nationaal en 'Breestraat 73') is hij uitge nodigd om tijdens het Festival Nieuwe Muziek, dat komende weken in Mid delburg wordt gehouden, een tweetal installaties te verzorgen. Organisatie- voorzitter Nico van de Boezem over de keuze van de Veerse kunstenaar: "Naast de grote kwaliteiten van Adriaan de Regt, en de waarde die aan zijn werk wordt gehecht, is ook belangrijk dat hij het publiek gebruikt, om tenslotte tot een compositie te komen. De installaties zouden aanvankelijk in het Zeeuwse Kunstenaarscentrum wor den gehouden, maar op het laatste mo ment werd dit volgens Van de Boezem afgezegd. Naarstig wordt nu gezocht naar een andere ruimte, want de instal laties van De Regt, zo vindt de organi satie, moeten wel doorgaan. Zeker in een festival waar mensen die met nieu we vormen in relatie tot geluid (lees muziek) werken aan de bak komen. Van de Boezem hoopt dat dit deel van het festival wordt toegelaten in de Wandel- kerk in de Abdij. „Voor het geval dat moeilijk wordt, vinden we zeker een andere plaats", verzekert van de Boe zem. Het geluid dat De Regt in relatie tot de beelden en de ruimte verwerkt zijn wel iswaar composities - opnamen op een band - maar hij noemt zichzelf geen componist. Hij neemt reacties op van het publiek en laat dat samensmelten. In een map die hij van zijn werk sa menstelde ligt een briefje, waarop hij over zichzelf schreef': „Adriaan de Regt, beeldend geval, geboren 1953 te Axel. Experimenteerde in 1956, ten tijde van Cobra (kunstgroep, red.), achter op de fiets bij moeder met geluiden. Dit resulteerde in 1980 in het beeldend ge luidsproject 'Roadvoice'. Heeft enige trage genialiteit. „Een ppschrijfsel, zo maar op een mo ment", verklaart De Regt. En: „Wellicht proef je hieruit dat kunst, hoe serieus ook, in de meeste gevallen een behoor lijke bagage ironie meedraagt. Je moet er ook om kunnen lachen. Als je zonder ruimte voor relativering bij voorbaat al les goed vindt, wat bijvoorbeeld in de Vleeshal wordt tentoongesteld en over hetgeen niet goed is wat daar gebeurt bij voorbaat zwijgt, gebeurt er in feite niets". Over zijn werk: „Bij voorkeur zou ik met een kunstcriticus daarover praten. Die kan mijn werk een plaats geven en rela ties leggen met kunstenaars die soortge lijk bezig waren of zijn. Hoewel ik ook toegeef, dat een verhaal, ontdaan van elk soort kunstjargon zijn waarde kan hebben. Maar ik heb zo mijn voorkeur". Vddr 1980 schilderde de Veerse kunste naar en exposeerde dat werk regelmatig, ook in galeries. Dan fascineert hem de relatie beeld en geluid..Weer wat later ver werkt hij het in het begrip ruimte. De aegt: „Schilderen was een te klein ge bied op dat moment. Ik kan met zeggen dat ik er voor altijd mee ben gestopthet is in de ijkast gestopt. Tijdens kunstma nifestaties zijn altijd mensen aanwezig. Dat gebabbel, gekuch, gestommel, lo pen enzovoorts eromheen wilde ik ka deren: een reactie op een reactie gaan maken. Dat gebeurt ook tijdens de eer ste installatie in het Zeeuws Kunste naars Centrum! In het midden staat een spiegelobject met daarin een potentie meter, die geluid registreert. Afhanke lijk van de sterkte van de geluiden die bezoekers maken, klinkt een muziekje hard of zacht, tegengesteld aan wat de bezoeker doet. Hard is zacht, zacht is hard; een spiegel dus. Alles wordt gedurende de zes dagen op een band geregistreerd. Uiteindelijk is het een mengsel van alle geluiden, reac ties en gestommel rondom het beeld, dat bestaat uit spiegels. „Een compositie wil ik het niet noemen", verbetert Adriaan de Regt. „Ik ben geen componist. Het is een samenspel tussen het spiegelbeeld en de reactie die het op roept. Beeld en geluid dus, in de ruimte". De naam van deze installatie is 'Six days in a room with you". Tweede installatie in het Kunstenaars centrum heeft als titel 'take a seat'. Een uitnodiging om op een stoel te gaan zit ten. Bij de stoel hangt een koptelefoon die een geluidscompositie laat horen' geïnspireerd door de beweging van ie mand die gaat zitten. De eerste installa tie duurt van 20-27 juni en de tweede tot en met 27 juni Het eerste project van Adriaan de Regt waarin geluid en beeld samen is gevoegd ontstond in 1980 en is exact wat hij in zijn 'opschrijfsel' zet. 'Roadvoice' staat voor de wijze waarop hij honderd straatstenen in een slingerende lijn heeft neergelegd. Daarbij is in de hoeken van de ruimte waarin de stenen zich bevin den de geluidsweergave van een fietser, die op een stenen weg één langgerekte toon aanhoudt. De toon gaat vibreren of horten door de trillingen van de fiets, die worden veroorzaakt door de ruimte tus sen de stenen en de ongelijkheid er van. De stenen vormen, aldus De Regt, de notatie voor het geluidsaandeel. Dit project wordt binnenkort tentoon gesteld op de permanente expositie van de universiteit in Antwerpen. Kernachtig vat De Regt tenslotte zijn huidige werk samen: „Ritme is een af stand in ruimte, beelden dus. Ritme is afstand in ruimte en tijd, geluid dus. ^Iriaar^IeRegt Ofwel, maar de dekt de lading niet he lemaal: ik heb twee potjes in mijn hoofd, beeld en geluid Premies incl. Zeeland-korting, max. no claim, gr. krt., verkeersalarmdienst en nieuwwaarderegeling. Cat.w. 10.000 12.000 14.000 16.000 18.000 20.000 25.000 30.000 AR 362 410 457 504 547 591 706 823 WA 160 174 187 199 209 217 236 251 Assurantiekantoor Statenlaan 152, Middelburg, tel. 01180-25391. Reacties op en bij de spiegels worden geregistreerd en opgenomen. Een probeersel van de installatie 'Take a seat'. iÉ? 0e Deense ^oevets van beeöengeiuid 3jaar garantie nnwA Nieuwendijk 35-39 VLISSINGEN Mexibclhua-EvroKiiken t A v*n Dnwkdur Tnefoon 01170 -2161 Zwöunör TuurotVtttburg mCklund ztotbuur WofnvUg koopivwd 7 k* 9 uur rk b t, 1^1? s o -■ /ïht^, - □q'VVv titfcmjjsrtiiii 111 n)"c Loskade45,4331HX Middelburg. Tel. 01180-28030. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 16.30 uur Donderdagavond van 18.30 tot 21.00 uur. roovers speciaalzaken (TTRETORN het Zweedse vrijetijdsmerk L. DELFT 48 Middelburg J.v.d. Sloot Het 'comité herdenking nationale syno de 1581' houdt daarom op donderdag 11 juni een herdenkingsbijeenkomst in de Middelburgse Koorkerk. Tijdens deze bijeenkomst (aanvang half acht) spreekt professor dr. O.J. de Jong, hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Rijksuniversi teit in Utrecht over de geschiedenis van de reformatie. Het Middelburgse ka merkoor verleent /muzikale medewer king. Het herdenkingscomité is het ge volg van samenvloeien van initiatieven voor een passende herdenking van het Rijksarchief in Zeeland, de Provinciale Kerkvergadering van de Nederlands Hervormde Kerk en de particuliere sy node van de Gereformeerde Kerken en het Kerkhistorisch Gezelschap. Ook is er ter gelegenheid van het vier honderdjarig bestaan van deze synode een tentoonstelling ingericht in het Rijksarchief aan de Peterstraat in Mid delburg. Om 16 uur opent de voorzitter van het kerkhistorisch gezelschap deze expositie. Van vrijdag 12 juni tot vrijdag 20 augustus is het rijksarchief voor pu bliek geopend van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Onder auspiciën van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschap pen wordt vanwege deze herdenking een bundel opstellen en bronnenuitgaven uitgegeven. Daarin zijn naast de hande lingen van de synode van 1581 ook ge beurtenissen en personen uit die tijd be licht. De bundel is de eerste in een reeks, die is getiteld: "Werken uitgegeven door het koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen'. In die bundels wordenKmder meer wer ken gepubliceerd, die reeds eerder ver schenen. In de band geschriften rondom de synode zijn werken opgenomen van R.H. Bremmer, 'Wereldlijke en kerke lijke geschiedenis van de synode rond 1581'., J.P. van Booren, 'Biografiën van enige ter synode afgevaardigde (buiten landse) predikanten', W. Punt, 'Petrus Datheen in relatie tot Willem van Oranje', D. va"h der Bauwhede. 'De ker kelijke situatie van het Vrije van Brugge rond 1581' en P. Scherft en anderen, 'Acta van de kerkeraad van de Hen- vormde (gereformeerde) gemeente te Vlissingen, tot en met 1581'. In totaal bevat de bundel 272 pagina's, waarvan 16 illustraties. De aanbieding van de herdenkingsbundel gebeurt in de verga dering van het Kerkhistorisch Gezel schap aan de Commissaris van de Ko ningin in Zeeland, dr. C. Boerticn. Ds. S.J.M,'Hulsbergen uit Kapelle legt in het laatste nummer van het Zeeuwse tijdschrift uit, dat staat en kerk onom wonden aan elkaar verbonden zijn. Met Zuid-Beveland als voorbeeld schrijft ds. Hulsbergen: "Hoewel het van het begin af aan niet zo geweest is, heeft de Spaanse overheersing steeds méér het karakter gekregen van een godsdien stoorlog". En iets verder over de op standige provinciën samen met de gere formeerde kerk: "Iets anders was i. in die tijd blijkbaar niet mogelijk". Toen bijvoorbeeld na een twee jaar du rende strijd tussen de Spaanse aanhang en de troepen van Oranje Middelburg zich overgaf, was één van de waarwaar den. dat de Rooms-Katholieke geeste lijkheid uit de stad moest verdwijnen. De celbroeders mochten blijven, want zij verzorgden de vele zieken en ster venden in het Gasthuis. Hoewel er ogenschijnlijk een eenheid heerste onder de synodegangers, teken den zich al wat voorbodes af over de latere problemen en afscheidingen. On getwijfeld is de bundel juist daarom van belang, voor wie meer van de Zeeuwse kerkgeschiedenis wil weten. Het initiatief tot de herdenking is mede gegeven door de overweging dat hef mo gelijk is, daarin protestantse kerken van gereformeerde oorsprong bijeen te bren gen. De synode 1581 behoort immers ook tot hun geschiedenis. De bundel is overigens te bestellen bij het secre; tariaat van het Zeeuws Genoot schap der Wetenschappen, Abdij 9 in Middelburg. Bij voorintekening geldt een lagere (47,50) prijs.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1