39.75 LEWENSTEIN Compacta De Simple 80 V "Geslaagd!" dus... Gazelle c/ywp 369.- DE VERBOUWING IS VOORBIJ! Clari is Frans Tammel ALLES WAT JE GOED VERDRAAGT, MAG! VESTEN De zaak is intern vernieuwd en toont u nu een beter overzicht van de kollektie. Is er een veilige plaats voor de benzinetank? AFSPRAAK VAKANTIEBEURT VOER- OF VAARTUIG VUtVtekamp cBiosf/tdficien De nieuwe echt lederen vrijetijdsschoen Kapsalon de Jonge MODE!!! BOVENMODE ONDERMODE NACHTMODE VRIJETIJDMODE Adverteren is bekend blijven DEZE WEEK: I FA. WILBRINK RACEFIETS P. J. KLAASSEN EN ZN. B.V. Komt U het rustig bekijken bij: SCHOENENHUIS NIEUWENDIJK 16, VLISSINGEN Tel. 01 184-19233 ADVERTEREN HET MEDIUM BIJ UITSTEK Recept van de maand ADVERTEREN? KERASTASE De Faam Woensdag 3 juni 1981 Bovag adviseert: OPEL COMMODORE THANS OOK MET INSPUITMOTOR Die vindt U bij ons in veel variaties Jurkjes - pakjes - rokken Blouses - T-Shirts - Topjes Zoals Slips - hemdjes - foundations enz. Nachthemden - Babydolls Pyjama's - Dusters Tuinbroeken - Overalls - Shorts Badpakken - Bikini's. U ziet het teveel om op te noemen Dus voor VOLLEDIGE MODE VERZORGING naar: Lange Zelke 48 Vlissingen. SPECIALE AANBIEDING met korte en lange mouw reeds v.a. Blazers, korte jasjes en jacks grote keus. VOOr ÏIZ Met één knop regelt u alles! 12 mogelijkheden - ook voor stretch-steken en knoopsgaten maken. ADVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERB0UWEN ADVERK0PEN Uw lichaam is uniek. Uw gevoel en uw gevoelens ook. Dat is een belofte. ELLEN Korsetterie Lingerie met 10 versn. dubbele remmen, verlichting, leverbaar in de kleuren: zilver en parelmoerwit. Nu voor de speciale prijs van: Seisweg 45-47 - tel. 14596 MIDDELBURG Hairstylist moderne haarverzorging voor dames en heren Nu ook tijdens de koopavonden geopend. grondregel revalidatie: PANGSIT Bereiding L. Marinissen Voor de aanstaande PINKSTERDAGEIV zijn wjj ruim gesorteerd in: verse braadkuikens kuikenbouten kipfilet soepkippen kipperagoüt enz. ook hebben wij Hollandse en buitenlandse kaassoorten dieëtkaas dieëtvoeding vers gebrande noten V.N.R.- reform voeding paté's En natuurlijk hebben wij U nog veel meer te bieden. Komt U zelf overtuigen, wij zullen U graag ontvangen L. MARINISSEN tel. 01184-15144 tel. 01180-27651 H aarverzorgingsartikelen tegen roos en haaruitval, voor droog en vet haar Vroeger bevonden de motor en de benzinetank zich vaak onder dezelfde kap. Dit is tegenwoordig ondenkbaar in verband met het gevaar dat dit oplevert. Het beste kan de tank precies boven de achteras worden aangebracht, dus in ieder geval buiten de vervormbare achterpartij, dus in de zone van de stevige passagierskooi. Als hieraan geen aandacht wordt besteed, zijn alle zorgen met betrekking tot een beschermde stuurkolom, veiligheidsgordels, in feite alle maatregelen voor passieve veiligheid, tevergeefs. Dit is internationaal bekend. Dertig jaar terug vroeg Béla Barényi al patent aan voor een 'plaatsing van de brandstoftank in persone nauto's'. Wie een auto koopt maakt zich over de tank en de juiste plaatsing daarvan meestal geen zor gen. Hij gaat ervan uit. dal de fabrikant bij de constructie hiervoor heeft gezorgd en hem precies daar heeft ondergebracht, waar hij in geval van een botsing geen schade kan veroor zaken. Daar een volledige verkeersveiligheid alleen bestaat bij stilstand, moet iedere auto mobilist er rekening mee houden, dat hij on danks alle voorzichtigheid en omzichtigheid van zijn kant door een foutief gedrag van-een ander in een ongeval verwikkeld kan raken. Met deze mogelijkheid dient een automobiel fabrikant rekening te houden, vandaar het vele werk aan ontwikkeling en constructie. Voor racewagens zijn sinds 1971 veiligheidstanks van rubber, opgevuld met speciaal schuim- plastic voorgeschreven. Ook bij de races van Indianapolis zijn ver vormbare veiligheidstank verplicht. Deze be vatten een materiaal, dat bij een lek meteen afsluit. Dat gebroken of gescheurde benzine leidingen bij verkeersongelukken een groot ri sico vormen, is bekend, maar ondanks dat zijn flexibele leidingen nog niet voorgeschreven. Volkswagen bijvoorbeeld bouwt sinds enkele jaren in de Passat een kunststoftank in. die in samenwerking met BASF is ontwikkeld. De voordelen ervan zijn een gering gewicht, betere warmte-isolatie, veelzijdige vormgevingsmo- gelijkheden en zodoende een betere ruimiebe- nutling alsmede een grotere inhoud en afwe zigheid van corrosieverschijnselen. De meeste tanks bestaan nog altijd uit gegalvaniseerd en inwendig gelakt staalplaat en zijn vaak van binnen voorzien van geperforeerde dwars- scholten om het heen en weer klotsen van de brandstof in niet geheel gevulde tanks tegen te •gaan. Verkeerd geplaatste of geconstrueerde tanks zijn. zoals talloze crash-teslst al lang hebben bewezen, tegenwoordig niet meer 'te verko pen'. Een achter de achteras aangebrachte en dus in de bewust deformeerbaar geconstrueer de achtcrpartij geplaatste tank is - zacht uitge drukt - een veiligheidsrisico van de eerste orde. Als de vroegere veiligheidsdeskundige van Chrysler, de heer Hausler. zegt dat veel auto mobilisten vandaag de dag nog op tijdbommen (in auto's met tanks van een verouderde con structie) zitten, heeft hij ongetwijfeld gelijk-. Het is echter niet nodig: gedetailleerde voor stellen in die richting zijn. zoals een blik in de patent-literatuur bewijst, reeds 30 jaar oud! Hoewel de drukte op vliegvelden en spoorweg stations in het vakantie-hoogseizoen vaak an ders doet vermoeden, gaat toch ruim driekwart van alle vakantiegangers 's zomers met een privé voer- of vaartuig op vakantie. Volgens het CBS maakten in 1980 bijna 7,2 van de 9,2 mil joen vakantiegangers gebruik van een (eigen) auto (al dan niet met caravan), motor brom fiets, fiets of boot. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want zeker in de vakantie is vrijheid van mobiliteit een hoog goed. Zélf bepalen wanneer en hoe ergens heen te gaan. Zo'n volledige vrijheid geven eigenlijk alleen maar privé te gebruiken vakantie-ver voermiddelen. Of ze nu eigendom zijn of ge huurd, dit maakt in dit opzicht niet uil. Wat wél uitmaakt, is de voorbereiding. Want wie er zeker van wil zijn, ongestoord van zijn vakan- tiqvrijheid te genieten, moet wel goede voor bereidingen treffen. Huren bij een betrouw baar bedrijf of er voor zorgen dat zijn eigen vakantievervoermiddel in een perfecte conditie verkeert. Dairvoor is een vakantiebeurt de aangewezen weg. De vakantiebeurt begint de laatste jaren steeds belangrijker te worden. De door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsintervallen komen steeds verder uit elkaar te liggen. Mede daar door is er ook minder aandacht voor onder houd. En veel bezitters van voer- en vaartuigen zijn de laatste tijd stevig aan het bezuinigen. Op hel preventieve onderhoud in het bijzon der. We lezen hel regelmatig in de krant. Over politiecontroles en veiligheidsinspecties die extra veel technische mankementen aan het licht brengen, maar ook over een toenemend, aantal vakantiegangers dat technische bijstand onderweg behoeft. Een vakantie die zó wordt verstoord, is natuurlijk niet leuk. F.n achteraf blijkt een dergelijke zuinigheid maar al te vaak juist extra te kosten. Extra geld. tijd, energie èn ergernis. Daarom raadt de BOVAG al die ruim 7 miljoen vakantiegangers aan de zaak terdege voor te bereiden. Daar is een vakman voor nodig. Want die weet en ziet juist dingen die doe-het-zelvers vaak over hel hoofd zien. Als je niet heel zeker weet waür op te letten, ben je ook nooit zeker van een echt betrouwbaar va kantie-vervoermiddel. Maak dus snel een af spraak voor zo'n vakantiebeurt: een BOVAG- vakman kan zekerheid verschaffen. De Opel Commodore wordt vanaf juni ook le verbaar met een 6 cylinder inspuitmotor, die zuiniger is en meer vermogen levert dan de conventionele 2.5 Itr "S" motor. De nieuwe motor met het Bosch L-Jetronic in- spuilsysteem en electronische ontsteking levert 96 kW (130 DIN pk) en zorgt voorgoede pres taties: in 11 seconden naar 100 km en een top snelheid van 190 km/uur. Het benzineverbruik toont gunstige waarden. Bij 90 km/uur con stant bedraagt het 8.4 Itr per 100 km, bij 120 km 10.7 liter en bij stadsverkeer 14 liter per 100 km. De Commodore uitgerust met de 2.5 Itr "S" motor met carburateur en automatische trans missie kreeg een "langere" achteras met een overbrengverhouding van 3.45 in plaats van 3.7 I. De topsnelheid wordt hierdoor iets hoger en de accelaratie iets geringer (in 13.5 in plaats van 13 seconden naar 100 km). Het brandstof verbruik wordt lager: bij stadsverkeer 13.5 Itr (was 13.7 liter), bij 90 km/uur 11.6 (12.1 liter) en bij 120 km 9.2 (9.6 liter). Damesmode en Lingeriespeciaalzaak voor baar- KORTE DELFT 3. MIDDELBURG Tel. 01180-12127 WALSTRAAT 30, VLISSINGEN. Tel. 01184-13694 de)/lissinger Piguurpmblemen? I' zou eens een Camp-spefialist in vertrouwen moeten nemen. Camp maakt korsetten,gaines, korselets en pantvlels. Met een pasvorm die ondersteunt en corrigeert. Waardoor u zic h een stuk beter voelt, opgewekter. W aardoor u zic h vrouw voelt. GOES Lange Kerkstraat 23-25 MIDDELBURG Nieuweburg 31 de "geslaagde" fiets: altijd kwaliteit prima service vele modellen, maten en kleuren. Laatje vakkundig adviseren. Kom gauw langs bij; Breeweg 17 - 24 MIDDELBURG Telefoon 01180-13187 PS. GEFELICITEERD! GAZELLE Ketsen jijden op VREDESTEIN banden RIJWIEL- EN BROM FIETSEN HANDEL St Jacobsstraat 29 Vlissingen. Tel 14250 Revalidatie na een hartinfarct is in het algemeen broodnodig. Daarom zijn prof. dr. H.J. Dokter en prof. dr. E. van der Does liet roerend eens met de keuze van het jaarthema "Hartrevalidatie" door de Nederlandse Hartstichting. (Beiden iijn, als hoogleraar en lector, verbonden aan het Huisartseninstituut van de Erasmu- suniversiteit te Rotterdam). Het thema vinden ze prima, maar ze maken wat de revalidatie betreft wèl verschil tussen hartinfarctpatiënt?n die in het zieken huis worden opgenomen en degenen die thuis, in hun eigen omgeving, worden verpleegd. De eerste groep heeft, aldus de hoogge leerde heren, veel meer behoefte aan een vast omlijnd revalidatie-programma dan de tweede. Voor de zogeheten kli nisch verpleegden betekent de overgang van het ziekenhuis met al zijn imposante apparatuur en klokje-rond bewaking naar het eigen huis een enorme stap. Als je mensen zo vanuit de veilige zieken huissfeer pardoes op straat zou zetten, zouden ze zich volslagen hulpeloos voe len. Zonder revalidatie, in welke vorm ook, zou het ze dan onvoorstelbaar veel moeite kosten om weer aan het normale leven te wennen. Op veel van hen maakt het verblijf in een ziekenhuis een diepe indruk. Bij infarcten die thuis begeleid kunnen worden, blijkt de revalidatie meestal veel soepeler en moeitelozer te verlopen. Begeleiding van een hartinfarct thuis klinkt de meestén van ons nog vreemd in de oren. Als je een hartinfarct krijgt moet je toch als de weerlicht naar een ziekenhuis? Dat is sinds de jaren vijftig inderdaad nog de algemene opvatting^ maar de heren Dokter en Van der Does stellen zich toch wat genuanceerder op. Hun toelichting: "Vroeger, voordat er hartbewakingseenheden in de zieken huizen waren, bleven veel mensen die een hartinfarct kregen, gewoon thuis en kwamen er goed doorheen. Uit onder zoeken met name in Engeland, is dui delijk gebleken dat het niet nodig is om iedere hartinfarctpatiënt op te nemen in het ziekenhuis. In bepaalde gevallen kan de patiënt evengoed (soms zelfs beter) thuis behandeld worden. Maaralleen onder strikte voorwaarden! Bekend is dat de grootste sterfte door een hartin farct plaats vindt binnen twee uur na het ontstaan van de symptomen. Daarna vermindert het risico snel. Als een pa tiënt ongeveer 24 uur na het begin van de infarctsymptomen in een goede con ditie blijkt te zijn, heeft het geen zin om hem in een ziekenhuis ie doen opnemen. Dat geldt in het algemeen voor patiën ten in alle leeftijdsgroepen, maar spe ciaal voor ouderen (zo boven de 55 jaar) en voor hen. die al aan een andere ge vaarlijke ziekte lijden. Ook kan men besluiten zeer oude mensen - uiteraard na overleg - thuis te laten. De omstandigheden voor thuisbehan- deling moeten zo gunstig mogelijk zijn. Huisgenoten moeten de patiënt kunnen verzorgen, terwijl er zeker de eerste tijd, een tot twee weken, een wijkverpleeg kundige hulp (Kruisvereniging!) moet zijn, alsmede telefoon. De verzorger(s) van de patiënt moet(en) nauwkeurig worden voorgelicht: bij pijn of kortade migheid moeten ze meteen de dokter waarschuwen. De behandelende huis arts moet kunnen beschikken over snelle laboratoriumfaciliteiten en een goed georganiseerde trombosedienst. Hij zal - in nauwe samenwerking met de wijk verpleegkundige in de eerste week de patiënt vrijwel dagelijks bezoeken, zeker als het infarct bij het eerste bezoek niet ouder was dan 24 uur.". Prof. van der Does heeft in zijn huisart senpraktijk veel ervaring gehad met thuisbehandeling van vooral oudere pa tiënten. Hij noemt het opvallend dat de revalidatie bij deze groep geen enkel probleem oplevert. "Na 24 uur kan de patiënt meestal al in een stoel zitten en 'op de derde dag zijn een lauwwarme douche (met hulp) en toiletfaciliteiten toegestaan. Afhankelijk van het jaarge tijde en het aantal trappen in huis kan de patiënt al vrij spoedig - meestal na twee tot drie weken - naar buiten, maar uiteraard niet op z'n eentje." Beide heren onderstrepen de grondregel van alle revalidatie: "Alles wat je goed verdraagt, mag je doen!" Dat geldt voor alle gebieden van het leven, dus zeker ook voor de sex. Bij thuisbehandeling is het inschakelen van een wijkverpleeg kundige ook van groot belang omdat zij ook erop kan toezien dat de patiënt niet te veel betutteld en ontzien wordt. Te vaak immers beschouwt men hem (of haar) als een zielige invalide, die men zoveel mogelijk uit handen wil nemen. Wat hartstikke verkeerd is, want op die manier bemoeilijkt men het revalidatie- proces in plaats van de patiënt te helpen weer een volwaardig mens te worden. Revalidatie omvat volgens de heren Dokter en Van der Does overigens méér dan weer leren lopen, springen, kortom durven en bewegen. Het gaat er ook om de mensen te motiveren om zo nodig hun gedragspatroon te veranderen door bij voorbeeld minder (of minder vet) te gaan eten en te stoppen met roken. Hoe de conjunctuur zich in de nabije toekomst ook mag ontwikkelen, de hoeveelheid vrije tijd waarover de mens gaat beschikken, neemt ieder jaar toe. Een belangrijk deel van die vrije tijd wordt uiteraard besteed aan allerlei vormen van rekreatie, zoals watersport, caravanning, kamperen, wandelen, fietsen en autorijden. ontwikkelen van een geheel nieuw type Met de toename van die recreatieve be zigheden constateert men een groeiende behoefte van de mens om zich juist in die vrije tijd gemakkelijk, komfortabel en ook sportief te kleden. Juist met het oog op die groeiende vraag naar een eigentijdse en modijche outfit hebben de ontwerpers van Original Rock port zich bezig gehouden met het vrijetijdsschoen, de 'suntrack'. De meest opvallende eigenschappen zijn wel de sportief-modische vormge ving. de buitengewone soeplesse en het feit. dat de schoen nauw om de voet sluit. Het nerfrijke Buffoxleer, gekombineerd met stiksels geven de Suntrack een sterk karakter. Waarom zou u het op Va derdag laten bij de gebrui kelijke 'verrassing' van ont bijt op bed en de radio met Meta ernaast?! Laat pa's grote dag niet als een nacht kaars uitgaan. Wat dacht u - zo aan het eind van de mid dag - van een oosterse 'uits mijter' in de vorm van zelf gemaakte, originele Pangsit. De voorbereidingstijd is 40 minuten, de bereidingstijd 10 minuten. Ingrediënten (voor 4 perso nen). 300 gram bloem I ei wat zout maizena 250 gram varkensvlees 100 gram garnalen 1 mespunt knoflookpoe der wat prei en selderij '/2 gesnipperd uitje peper en zout naar smaak 1 zakje Conimex pangsit- saus. Fijngesneden groenten met knoflookpoeder bakken. In kleine stukjes gesneden vlees en garnalen toevoegen. Op smaak brengen met pe per en zout. Doorbakken tot het geheel gaar is. Van bloem, ei, water en zout een deegbeslag maken. Deeg ui trollen en bestuiven met maizena. Dubbelslaan en weer uitrollen. Dit 2 maal herhalen. Deegplak in stuk jes van 10 cm x 10 cm snij den. Laagjes van elkaar ne men en maizena afkloppen. Op ieder stukje deeg 2 thee lepels vulsel leggen en in de vorm van een driehoek dichtvouwen. De Pangsit bakken in olie of frituurvet. Serveren met Pangsit saus. Het zal vader best smaken. En hem niet alleen! Slamat Makan, Smakelijk Eten. HANDEL IN WILD EN GEVOGELTE EN DELICATESSEN Wagenaarstraat 13-15 MIDDELBURG Tel. 01180-14943 de^/lissinger GRAVENSTRAAT 23. MIDDELBURG, TEL. 01180-12074

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 6