39.75
LEWENSTEIN Compacta
De Simple 80
V
"Geslaagd!"
dus...
Gazelle
c/ywp
369.-
DE VERBOUWING IS VOORBIJ!
Clari is
Frans Tammel
ALLES WAT JE GOED
VERDRAAGT, MAG!
VESTEN
De zaak is intern
vernieuwd en toont u
nu een beter overzicht
van de kollektie.
Is er een veilige plaats
voor de benzinetank?
AFSPRAAK VAKANTIEBEURT
VOER- OF VAARTUIG
VUtVtekamp
cBiosf/tdficien
De nieuwe echt lederen
vrijetijdsschoen
Kapsalon
de Jonge
MODE!!!
BOVENMODE
ONDERMODE
NACHTMODE
VRIJETIJDMODE
Adverteren is
bekend blijven
DEZE WEEK:
I FA. WILBRINK
RACEFIETS
P. J. KLAASSEN EN ZN. B.V.
Komt U het rustig bekijken bij:
SCHOENENHUIS
NIEUWENDIJK 16, VLISSINGEN
Tel. 01 184-19233
ADVERTEREN
HET MEDIUM BIJ UITSTEK
Recept van
de maand
ADVERTEREN?
KERASTASE
De Faam
Woensdag 3 juni 1981
Bovag adviseert:
OPEL COMMODORE
THANS OOK MET
INSPUITMOTOR
Die vindt U bij ons in veel variaties
Jurkjes - pakjes - rokken
Blouses - T-Shirts - Topjes
Zoals Slips - hemdjes - foundations enz.
Nachthemden - Babydolls
Pyjama's - Dusters
Tuinbroeken - Overalls - Shorts
Badpakken - Bikini's.
U ziet het teveel om op te noemen
Dus voor VOLLEDIGE MODE
VERZORGING naar:
Lange Zelke 48
Vlissingen.
SPECIALE AANBIEDING
met korte en
lange mouw
reeds v.a.
Blazers, korte jasjes en jacks
grote keus.
VOOr ÏIZ
Met één knop regelt u alles!
12 mogelijkheden - ook
voor stretch-steken en
knoopsgaten maken.
ADVERNEMEN
ADVERTELLEN
ADVERDRAAID
ADVERZIEN
ADVERGETEN
ADVERB0UWEN
ADVERK0PEN
Uw lichaam
is uniek.
Uw gevoel en
uw gevoelens ook.
Dat is een belofte.
ELLEN
Korsetterie
Lingerie
met 10 versn. dubbele remmen,
verlichting, leverbaar in de kleuren:
zilver en parelmoerwit.
Nu voor de speciale prijs van:
Seisweg 45-47 - tel. 14596
MIDDELBURG
Hairstylist
moderne haarverzorging
voor dames en heren
Nu ook tijdens de koopavonden geopend.
grondregel revalidatie:
PANGSIT
Bereiding
L. Marinissen
Voor de
aanstaande
PINKSTERDAGEIV
zijn wjj ruim
gesorteerd in:
verse
braadkuikens
kuikenbouten
kipfilet
soepkippen
kipperagoüt
enz.
ook hebben wij
Hollandse
en
buitenlandse
kaassoorten
dieëtkaas
dieëtvoeding
vers gebrande
noten
V.N.R.-
reform
voeding
paté's
En natuurlijk
hebben wij U
nog veel meer
te bieden.
Komt U zelf
overtuigen,
wij zullen U
graag ontvangen
L. MARINISSEN
tel. 01184-15144
tel. 01180-27651
H aarverzorgingsartikelen
tegen roos en haaruitval,
voor droog en vet haar
Vroeger bevonden de motor en de benzinetank zich vaak onder dezelfde kap. Dit is tegenwoordig
ondenkbaar in verband met het gevaar dat dit oplevert. Het beste kan de tank precies boven de
achteras worden aangebracht, dus in ieder geval buiten de vervormbare achterpartij, dus in de zone
van de stevige passagierskooi. Als hieraan geen aandacht wordt besteed, zijn alle zorgen met
betrekking tot een beschermde stuurkolom, veiligheidsgordels, in feite alle maatregelen voor
passieve veiligheid, tevergeefs.
Dit is internationaal bekend. Dertig jaar terug
vroeg Béla Barényi al patent aan voor een
'plaatsing van de brandstoftank in persone
nauto's'.
Wie een auto koopt maakt zich over de tank en
de juiste plaatsing daarvan meestal geen zor
gen. Hij gaat ervan uit. dal de fabrikant bij de
constructie hiervoor heeft gezorgd en hem
precies daar heeft ondergebracht, waar hij in
geval van een botsing geen schade kan veroor
zaken. Daar een volledige verkeersveiligheid
alleen bestaat bij stilstand, moet iedere auto
mobilist er rekening mee houden, dat hij on
danks alle voorzichtigheid en omzichtigheid
van zijn kant door een foutief gedrag van-een
ander in een ongeval verwikkeld kan raken.
Met deze mogelijkheid dient een automobiel
fabrikant rekening te houden, vandaar het vele
werk aan ontwikkeling en constructie. Voor
racewagens zijn sinds 1971 veiligheidstanks
van rubber, opgevuld met speciaal schuim-
plastic voorgeschreven.
Ook bij de races van Indianapolis zijn ver
vormbare veiligheidstank verplicht. Deze be
vatten een materiaal, dat bij een lek meteen
afsluit. Dat gebroken of gescheurde benzine
leidingen bij verkeersongelukken een groot ri
sico vormen, is bekend, maar ondanks dat zijn
flexibele leidingen nog niet voorgeschreven.
Volkswagen bijvoorbeeld bouwt sinds enkele
jaren in de Passat een kunststoftank in. die in
samenwerking met BASF is ontwikkeld. De
voordelen ervan zijn een gering gewicht, betere
warmte-isolatie, veelzijdige vormgevingsmo-
gelijkheden en zodoende een betere ruimiebe-
nutling alsmede een grotere inhoud en afwe
zigheid van corrosieverschijnselen. De meeste
tanks bestaan nog altijd uit gegalvaniseerd en
inwendig gelakt staalplaat en zijn vaak van
binnen voorzien van geperforeerde dwars-
scholten om het heen en weer klotsen van de
brandstof in niet geheel gevulde tanks tegen te
•gaan.
Verkeerd geplaatste of geconstrueerde tanks
zijn. zoals talloze crash-teslst al lang hebben
bewezen, tegenwoordig niet meer 'te verko
pen'. Een achter de achteras aangebrachte en
dus in de bewust deformeerbaar geconstrueer
de achtcrpartij geplaatste tank is - zacht uitge
drukt - een veiligheidsrisico van de eerste orde.
Als de vroegere veiligheidsdeskundige van
Chrysler, de heer Hausler. zegt dat veel auto
mobilisten vandaag de dag nog op tijdbommen
(in auto's met tanks van een verouderde con
structie) zitten, heeft hij ongetwijfeld gelijk-.
Het is echter niet nodig: gedetailleerde voor
stellen in die richting zijn. zoals een blik in de
patent-literatuur bewijst, reeds 30 jaar oud!
Hoewel de drukte op vliegvelden en spoorweg
stations in het vakantie-hoogseizoen vaak an
ders doet vermoeden, gaat toch ruim driekwart
van alle vakantiegangers 's zomers met een
privé voer- of vaartuig op vakantie. Volgens het
CBS maakten in 1980 bijna 7,2 van de 9,2 mil
joen vakantiegangers gebruik van een (eigen)
auto (al dan niet met caravan), motor brom
fiets, fiets of boot.
Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want zeker in
de vakantie is vrijheid van mobiliteit een hoog
goed. Zélf bepalen wanneer en hoe ergens heen
te gaan. Zo'n volledige vrijheid geven eigenlijk
alleen maar privé te gebruiken vakantie-ver
voermiddelen. Of ze nu eigendom zijn of ge
huurd, dit maakt in dit opzicht niet uil. Wat
wél uitmaakt, is de voorbereiding. Want wie er
zeker van wil zijn, ongestoord van zijn vakan-
tiqvrijheid te genieten, moet wel goede voor
bereidingen treffen. Huren bij een betrouw
baar bedrijf of er voor zorgen dat zijn eigen
vakantievervoermiddel in een perfecte conditie
verkeert. Dairvoor is een vakantiebeurt de
aangewezen weg.
De vakantiebeurt begint de laatste jaren steeds
belangrijker te worden. De door de fabrikant
voorgeschreven onderhoudsintervallen komen
steeds verder uit elkaar te liggen. Mede daar
door is er ook minder aandacht voor onder
houd. En veel bezitters van voer- en vaartuigen
zijn de laatste tijd stevig aan het bezuinigen.
Op hel preventieve onderhoud in het bijzon
der. We lezen hel regelmatig in de krant. Over
politiecontroles en veiligheidsinspecties die
extra veel technische mankementen aan het
licht brengen, maar ook over een toenemend,
aantal vakantiegangers dat technische bijstand
onderweg behoeft. Een vakantie die zó wordt
verstoord, is natuurlijk niet leuk. F.n achteraf
blijkt een dergelijke zuinigheid maar al te vaak
juist extra te kosten. Extra geld. tijd, energie èn
ergernis. Daarom raadt de BOVAG al die ruim
7 miljoen vakantiegangers aan de zaak terdege
voor te bereiden. Daar is een vakman voor
nodig. Want die weet en ziet juist dingen die
doe-het-zelvers vaak over hel hoofd zien. Als je
niet heel zeker weet waür op te letten, ben je
ook nooit zeker van een echt betrouwbaar va
kantie-vervoermiddel. Maak dus snel een af
spraak voor zo'n vakantiebeurt: een BOVAG-
vakman kan zekerheid verschaffen.
De Opel Commodore wordt vanaf juni ook le
verbaar met een 6 cylinder inspuitmotor, die
zuiniger is en meer vermogen levert dan de
conventionele 2.5 Itr "S" motor.
De nieuwe motor met het Bosch L-Jetronic in-
spuilsysteem en electronische ontsteking levert
96 kW (130 DIN pk) en zorgt voorgoede pres
taties: in 11 seconden naar 100 km en een top
snelheid van 190 km/uur. Het benzineverbruik
toont gunstige waarden. Bij 90 km/uur con
stant bedraagt het 8.4 Itr per 100 km, bij 120 km
10.7 liter en bij stadsverkeer 14 liter per 100 km.
De Commodore uitgerust met de 2.5 Itr "S"
motor met carburateur en automatische trans
missie kreeg een "langere" achteras met een
overbrengverhouding van 3.45 in plaats van 3.7
I. De topsnelheid wordt hierdoor iets hoger
en de accelaratie iets geringer (in 13.5 in plaats
van 13 seconden naar 100 km). Het brandstof
verbruik wordt lager: bij stadsverkeer 13.5 Itr
(was 13.7 liter), bij 90 km/uur 11.6 (12.1 liter)
en bij 120 km 9.2 (9.6 liter).
Damesmode en Lingeriespeciaalzaak
voor baar-
KORTE DELFT 3. MIDDELBURG
Tel. 01180-12127
WALSTRAAT 30, VLISSINGEN.
Tel. 01184-13694
de)/lissinger
Piguurpmblemen?
I' zou eens een Camp-spefialist
in vertrouwen moeten nemen.
Camp maakt korsetten,gaines,
korselets en pantvlels.
Met een pasvorm
die ondersteunt en corrigeert.
Waardoor u zic h een
stuk beter voelt,
opgewekter.
W aardoor u zic h vrouw voelt.
GOES
Lange Kerkstraat 23-25
MIDDELBURG
Nieuweburg 31
de "geslaagde"
fiets:
altijd kwaliteit
prima service
vele modellen,
maten en kleuren.
Laatje vakkundig
adviseren.
Kom gauw langs bij;
Breeweg 17 - 24
MIDDELBURG
Telefoon
01180-13187
PS. GEFELICITEERD!
GAZELLE Ketsen jijden op VREDESTEIN banden
RIJWIEL- EN BROM FIETSEN HANDEL
St Jacobsstraat 29 Vlissingen. Tel 14250
Revalidatie na een hartinfarct is in het
algemeen broodnodig. Daarom zijn prof.
dr. H.J. Dokter en prof. dr. E. van der
Does liet roerend eens met de keuze van
het jaarthema "Hartrevalidatie" door de
Nederlandse Hartstichting. (Beiden iijn,
als hoogleraar en lector, verbonden aan
het Huisartseninstituut van de Erasmu-
suniversiteit te Rotterdam). Het thema
vinden ze prima, maar ze maken wat de
revalidatie betreft wèl verschil tussen
hartinfarctpatiënt?n die in het zieken
huis worden opgenomen en degenen die
thuis, in hun eigen omgeving, worden
verpleegd.
De eerste groep heeft, aldus de hoogge
leerde heren, veel meer behoefte aan
een vast omlijnd revalidatie-programma
dan de tweede. Voor de zogeheten kli
nisch verpleegden betekent de overgang
van het ziekenhuis met al zijn imposante
apparatuur en klokje-rond bewaking
naar het eigen huis een enorme stap. Als
je mensen zo vanuit de veilige zieken
huissfeer pardoes op straat zou zetten,
zouden ze zich volslagen hulpeloos voe
len. Zonder revalidatie, in welke vorm
ook, zou het ze dan onvoorstelbaar veel
moeite kosten om weer aan het normale
leven te wennen. Op veel van hen maakt
het verblijf in een ziekenhuis een diepe
indruk. Bij infarcten die thuis begeleid
kunnen worden, blijkt de revalidatie
meestal veel soepeler en moeitelozer te
verlopen.
Begeleiding van een hartinfarct thuis
klinkt de meestén van ons nog vreemd in
de oren. Als je een hartinfarct krijgt
moet je toch als de weerlicht naar een
ziekenhuis? Dat is sinds de jaren vijftig
inderdaad nog de algemene opvatting^
maar de heren Dokter en Van der Does
stellen zich toch wat genuanceerder op.
Hun toelichting: "Vroeger, voordat er
hartbewakingseenheden in de zieken
huizen waren, bleven veel mensen die
een hartinfarct kregen, gewoon thuis en
kwamen er goed doorheen. Uit onder
zoeken met name in Engeland, is dui
delijk gebleken dat het niet nodig is om
iedere hartinfarctpatiënt op te nemen in
het ziekenhuis. In bepaalde gevallen kan
de patiënt evengoed (soms zelfs beter)
thuis behandeld worden. Maaralleen
onder strikte voorwaarden! Bekend is
dat de grootste sterfte door een hartin
farct plaats vindt binnen twee uur na het
ontstaan van de symptomen. Daarna
vermindert het risico snel. Als een pa
tiënt ongeveer 24 uur na het begin van
de infarctsymptomen in een goede con
ditie blijkt te zijn, heeft het geen zin om
hem in een ziekenhuis ie doen opnemen.
Dat geldt in het algemeen voor patiën
ten in alle leeftijdsgroepen, maar spe
ciaal voor ouderen (zo boven de 55 jaar)
en voor hen. die al aan een andere ge
vaarlijke ziekte lijden. Ook kan men
besluiten zeer oude mensen - uiteraard
na overleg - thuis te laten.
De omstandigheden voor thuisbehan-
deling moeten zo gunstig mogelijk zijn.
Huisgenoten moeten de patiënt kunnen
verzorgen, terwijl er zeker de eerste tijd,
een tot twee weken, een wijkverpleeg
kundige hulp (Kruisvereniging!) moet
zijn, alsmede telefoon. De verzorger(s)
van de patiënt moet(en) nauwkeurig
worden voorgelicht: bij pijn of kortade
migheid moeten ze meteen de dokter
waarschuwen. De behandelende huis
arts moet kunnen beschikken over snelle
laboratoriumfaciliteiten en een goed
georganiseerde trombosedienst. Hij zal -
in nauwe samenwerking met de wijk
verpleegkundige in de eerste week de
patiënt vrijwel dagelijks bezoeken, zeker
als het infarct bij het eerste bezoek niet
ouder was dan 24 uur.".
Prof. van der Does heeft in zijn huisart
senpraktijk veel ervaring gehad met
thuisbehandeling van vooral oudere pa
tiënten. Hij noemt het opvallend dat de
revalidatie bij deze groep geen enkel
probleem oplevert. "Na 24 uur kan de
patiënt meestal al in een stoel zitten en
'op de derde dag zijn een lauwwarme
douche (met hulp) en toiletfaciliteiten
toegestaan. Afhankelijk van het jaarge
tijde en het aantal trappen in huis kan de
patiënt al vrij spoedig - meestal na
twee tot drie weken - naar buiten, maar
uiteraard niet op z'n eentje."
Beide heren onderstrepen de grondregel
van alle revalidatie: "Alles wat je goed
verdraagt, mag je doen!" Dat geldt voor
alle gebieden van het leven, dus zeker
ook voor de sex. Bij thuisbehandeling is
het inschakelen van een wijkverpleeg
kundige ook van groot belang omdat zij
ook erop kan toezien dat de patiënt niet
te veel betutteld en ontzien wordt. Te
vaak immers beschouwt men hem (of
haar) als een zielige invalide, die men
zoveel mogelijk uit handen wil nemen.
Wat hartstikke verkeerd is, want op die
manier bemoeilijkt men het revalidatie-
proces in plaats van de patiënt te helpen
weer een volwaardig mens te worden.
Revalidatie omvat volgens de heren
Dokter en Van der Does overigens méér
dan weer leren lopen, springen, kortom
durven en bewegen. Het gaat er ook om
de mensen te motiveren om zo nodig hun
gedragspatroon te veranderen door bij
voorbeeld minder (of minder vet) te gaan
eten en te stoppen met roken.
Hoe de conjunctuur zich in de nabije toekomst ook mag ontwikkelen, de hoeveelheid
vrije tijd waarover de mens gaat beschikken, neemt ieder jaar toe. Een belangrijk deel
van die vrije tijd wordt uiteraard besteed aan allerlei vormen van rekreatie, zoals
watersport, caravanning, kamperen, wandelen, fietsen en autorijden.
ontwikkelen van een geheel nieuw type
Met de toename van die recreatieve be
zigheden constateert men een groeiende
behoefte van de mens om zich juist in
die vrije tijd gemakkelijk, komfortabel
en ook sportief te kleden.
Juist met het oog op die groeiende vraag
naar een eigentijdse en modijche outfit
hebben de ontwerpers van Original
Rock port zich bezig gehouden met het
vrijetijdsschoen, de 'suntrack'.
De meest opvallende eigenschappen
zijn wel de sportief-modische vormge
ving. de buitengewone soeplesse en het
feit. dat de schoen nauw om de voet
sluit.
Het nerfrijke Buffoxleer, gekombineerd
met stiksels geven de Suntrack een sterk
karakter.
Waarom zou u het op Va
derdag laten bij de gebrui
kelijke 'verrassing' van ont
bijt op bed en de radio met
Meta ernaast?! Laat pa's
grote dag niet als een nacht
kaars uitgaan. Wat dacht u -
zo aan het eind van de mid
dag - van een oosterse 'uits
mijter' in de vorm van zelf
gemaakte, originele Pangsit.
De voorbereidingstijd is 40
minuten, de bereidingstijd
10 minuten.
Ingrediënten (voor 4 perso
nen).
300 gram bloem
I ei
wat zout
maizena
250 gram varkensvlees
100 gram garnalen
1 mespunt knoflookpoe
der
wat prei en selderij
'/2 gesnipperd uitje
peper en zout naar smaak
1 zakje Conimex pangsit-
saus.
Fijngesneden groenten met
knoflookpoeder bakken. In
kleine stukjes gesneden
vlees en garnalen toevoegen.
Op smaak brengen met pe
per en zout. Doorbakken tot
het geheel gaar is. Van
bloem, ei, water en zout een
deegbeslag maken. Deeg ui
trollen en bestuiven met
maizena. Dubbelslaan en
weer uitrollen. Dit 2 maal
herhalen. Deegplak in stuk
jes van 10 cm x 10 cm snij
den. Laagjes van elkaar ne
men en maizena afkloppen.
Op ieder stukje deeg 2 thee
lepels vulsel leggen en in de
vorm van een driehoek
dichtvouwen. De Pangsit
bakken in olie of frituurvet.
Serveren met Pangsit saus.
Het zal vader best smaken.
En hem niet alleen! Slamat
Makan, Smakelijk Eten.
HANDEL IN WILD
EN GEVOGELTE
EN DELICATESSEN
Wagenaarstraat 13-15
MIDDELBURG
Tel. 01180-14943
de^/lissinger
GRAVENSTRAAT 23. MIDDELBURG,
TEL. 01180-12074