W a o a <D 7T NOOD BESTUURSPOST - VOOR GEBRUIK GEREED o |S W Sta nn f 3 O O *5 18 OPENBARE VERGADERINGEN IN MEI HQ'S 3" 5' a <D <D 29 april - 6 mei week AANVRAGEN De Faam Woensdag 29 april 1981 MENU 'TAFELTJEDEKJE' week 4 t/m 9 mei Ui NIEUWE MAATREGELEN 2 o 2» BESCHIKKINGEN Een plaatje van de nieuwe bakstenen-zitbank aan de Varkensmarkt willen wij u niet onthouden. Het ge heel is een werkstuk van de twaalf finalisten aan de landelijke metselwed- strijd. Het ontwerp is van de heer J.C. Smit, mede werker dienst Gemeente werken. O.QL Aan de Segeerssingel, tussen Pedagogische Academie en Westelijke Oude Havendijk zijn twee nieuwe bushalten gekomen. In september 1980 stelde de gemeenteraad daarvoor een krediet van 1.500,- beschikbaar. En nu staan ze er dan. Onder meer de bezoekers van de begraafplaats en het crematorium zullen er blij mee zijn. Op de balie in de voorlichtingsruimte in het stadhuis vind u aan nieuwe gratis af te halen folders/brochures: - Wat iedereen over drugs zou moeten weten - De wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen - Programma Koninginnedag/5 mei - Openbaarheid van bestuur - Een kind met hoofdluis is geen schande. O a O cr SL 5' Het werkgebied voor het schoonmaken van het waterleidingnet is nu de Bree- wijk. Het afsluiten van de leidingen wordt aan de betrokkenen op tijd meegedeeld. De omwonenden kunnen te maken krijgen met "bruin" water. Alleen een vieze kleur, maar beslist niet nadelig voor uw gezondheid. Houdt u er rekening mee? Een overzicht van de openbare vergaderingen - voor zover bekend - in de maand mei prijkt deze week op onze voorlichtingspagina. Zo kunt u de bijeenkomsten die mogelijk voor u van belang zijn nu al in uw agenda noteren. Raadpleeg voor nadere gegevens echter ook regelmatig de aankondigingen in de PZC. Agenda's en eventueel bijbehorende stukken liggen altijd om in te zien in de voorlichtingsruimte van de gemeente en bij de secretarissen van de' raadscommissies. Het was in oktober 1980 dat wij in Door het Oog van de Lange Jan een artikel plaatsten over het besturen in buitengewone omstandigheden. Daarbij werd melding gemaakt van de bouw van een noodbestuurspost achter het politiebureau) voor de burgemeester en zijn coördinatieteam. Nu dit onderkomen gereed is menen we er goed aan te doen er een hoofdartikel aan te wijden. Gewoontegetrouw ook weer de vaste rubriekjes over verkeersmaatregelen, nieuwe folders, aanvragen hinderwet, ruimtelijke ordening en het menu "Tafeltje Dekje" Wanneer u een bepaald gemeentelijk onderwerp in deze rubriek behandeld wilt zien, dan kunt u dat laten weten aan het bureau Voorlichting in het stadhuis. Het bureau staat ook altijd open voor uw vragen. i "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de Unie Van Vrijwilligers voor ouderen en zieken die zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maandag en donderdag tussen 9.00 en 9.30 uur besteld worden. Tel. (01180) 27537. Het bezorgen doet men ook op deze dagen. maandag gehakt, andijvie, aardappelen dinsdag rundvlees, spinazie, aardappelen woensdag karbonade, tuinbonen, aardappelen donderdag hamburger, appeltjes-rozijnen, pommes mign. vrijdag kabeljouw, worteltjes, puree duchesse zaterdag boeuf stroganoff, groentemix mexico, rijst. Gemeentewerken, maandag 4 om 20.15 uur Secr. de heer P. Meeusen (spreekrecht) Beroeps- en Bezwaarschriften, donderdag om 16.00 uur. Secr. de heer J.J. v.d. Meyden. Culturele Adviesraad, woensdag 13 om 20.00 uur Secr. de heer J. Vuijk (spreekrecht). Onderwijs, maandag 18 om 16.00 uur Secr. de heer L.F. Hamelink (spreekrecht). Ruimtelijke Ordening, maandag 18 om 19.30 uur Secr. de heer J.G. Meijer (spreekrecht) Financiën, dinsdag 19 om 15.30 uur Secr. de heer H.C. Mulder (spreekrecht) Dezer dagen is de noodbestuurspost, tevens Gemeentelijk Centrum Civiele Verdediging, aan de gemeente overgedragen. Enkele maanden geleden toonden wij U reeds foto's van de toen in aanbouw zijnde post die gesitueerd is aan de Looierssingel. Met het gereedkomen van deze noodbestuurspost is een lange periode van voorbereiding en besluitvorming positief afgesloten. In onderstaand verhaal wordt een beeld geschetst van wat een dergelijke post nu eigenlijk is. De gemeenteraad stelde op 23 maart 1981 een voorbereidingsbesluit vast voor: a. het deel van de Magistraatwijk dat ligt tussen de Statenlaan en de Oude Vlissingsewe^met uitzondering van de kwekerij van de Werkplaatsen Walcheren, h. een terrein tussen het bejaardentehuis Swerfrust en de Michaëlsdreef. Het gaat hier om een aanpassing van het bestemmingsplan Breeweg voor de realisering van 6 bungalows, c. het terrein tussen de Westelijke Oude Havendijk en de Kruitmolenlaan, tegenover de Pedac. Deze aanpassing van het bestemmingsplan Dauwendaele II en het bestemmingsplan begraafplaats Nieuwlandseweg is voor de uitbreiding van de manege Kalkman. Het besluit met de daarbij behorende tekeningen liggen om in te zien bij de afdeling Algemene Zaken in het stadhuis (eerste verdieping, kamer 15). BESTUUR CIVIELE VERDEDIGING De namen noodbestuurspost en Gemeentelijk Centrum Civiele Verdediging rollen vaak over el kaar heen. In feite kan men beide benamingen gebruiken. Het woord noodbestuurspost is meer gericht op de algemene bestuursfunctie in buitengewone omstandigheden, (b.v. rampen), terwijl het woord Gemeentelijk Centrurh Civiele Verdediging meer betrekking heeft op de maatregelen die moe ten worden getroffen voor de voortzetting van het bestuur in oorlogsomstandigheden. Uit het voorgaande is al af te lei den dat het hier gaat om een (be perkte) accommodatie voor dat deel van het bestuur, dat onder buitengewone omstandigheden zoveel mogelijk door zal moeten gaan. Het is in geval van rampen en calamiteiten in vredes- of in oorlogstijd van het grootste belang dat een aantal bestuurstaken in samenwerking geregeld kan wor den, vooral de taken die gericht zijn. Op de bescherming van de bevol king en het daarvoor inzetten van hulpverleningseenheden. Dit geldt zowel voor de nationale regering, de provinciale - en de gemeente lijke (lokale) overheid. Voor de voortzetting van deze taken die, op plaatselijk niveau- in buitenge wone omstandigheden- groten deels tot de verantwoordelijkheid van de burgemeester behoren, is het noodzakelijk dat maatregelen worden voorbereid zoals om schreven in een rampenplan en een plan voor de civiele verdedi ging. Ook moet gezorgd worden voor een noodhuisvesting die het mogelijk maakt eerdergenoemde maatregelen op een verantwoorde wijze uit te voeren onder omstan digheden waarin van de normale huisvesting géén gebruik kan worden gemaakt.. Indeling/gebruik De zojuist gereedgekomen nood bestuurspost biedt nu de moge lijkheden die in het verleden maar al te vaak ontbraken. De ondergrondse, beschermde ac commodatie bevat een werk ruimte (vergaderruimte), een ver bindingsruimte (beiden zijn op de foto te zien), een machineruimte, een keuken en twee slaapcabines. Dit alles op een oppervlak van 9x7 meter. In noodsituaties zal de burge meester met een beperkte staf (in totaal 7 personen) van hieruit lei ding geven aan noodzakelijke operaties. Van de genoemde ruim ten zijn vooral de werkruimte en de verbindingsruimte van belang. In de werkruimte beschikt men over de nodige gegevens om zo verantwoord mogelijke beslissin gen te kunnen nemen, terwijl de verbindingsruimte zo is ingericht dat van hieruit op vele verschil lende manieren contact met de buitenwereld kan worden onder houden. Met het aanbrengen van voorzieningen is rekening gehou den met de diverse technische systemen zoals die bij organisaties als brandweer, BB, Rode Kruis en politie in gebruik zijn, zodat een goede verbinding met de in bui tengewone omstandigheden wer kende hulpverleningsorganisaties gewaarborgd is. Ook de plaats van de noodbe stuurspost is erg gunstig omdat zij grenst aan het Provinciaal Cen trum Civiele Verdediging, de brandweerkazerne en het politie bureau. Het is de bedoeling de post regel matig te gebruiken voor en tijdens rampenoefeningen. De officiële ingebruikstelling zal dan ook bin nen enkele maanden met een oe fening plaatsvinden. Burgemeester en wethouders hebhen besloten: a. een tweetal algemene invalidenparkeerplaatsen aan te wijzen aan de zuidelijke zijde van de .erengracht, voor nr. 50 Kroonberoep mogelijk tot 9 mei. b. de strook aan de noordwestzijde van de Markt, tussen de Lange Noordstraat en de Vlasmarkt, in beide richtingen te sluiten voor alle verkeer behalve voor voetgangers en de lijnbussen van het streekvervoer Zuid-West-Nederland. Kroonberoep mogelijk tot 23 mei. c. het parkeerverbod dat momenteel geldt aan beide zijden van de Noordsingel tussen nr. 54 en de Nadorstweg, uit te breiden en wel zodanig dat het parkeerverbod voor de onbebouwde zijde van de Noordsingel zal gaan gelden voor het gedeelte tussen nr. 54 en nr. 84. Kroonberoep mogelijk tot 30 mei. Een beroepschrift moet u indienen bij de Commissaris van de Koningin in Zeeland te Middelburg. De verkeersbesluiten liggen om in te zien bij het bureau Voorlichting in het stadhuis. 1 Om mondeling bezwaren te kunnen maken tegen het verlenen van onder staande hinderwetvergunning(en) moet men de gemeente (telefoon 01180 - 26251, tst. 324) verzoeken een openbare zitting te houden. Bij de aanvragen vermelden wij voor welke datum dat moet gebeuren. Tevens wordt aange geven tot wanneer gemotiveerde schriftelijke bezwaren uiterlijk bij burgemeester en wethouders kunnen worden ingediend. De heer A.C. Joziasse, Oostkapelse- weg 55 in Serooskerke, voor een keukenbedrijf/ t.b.v. het bereiden van nasi, bami, salades enz. aan de Kleverskerkseweg/ Industrieweg. Mondelinge bezwaren zijn niet meer mogelijk. Schriftelijke be zwaren tot 1 mei a.s. De heer J.P. Klaasen, Dauwendael- sestraat 20 in Middelburg voor een drukkerij aan de Beddewijkstraat 27/31. Verzoek hoorzitting voor 6 mei a.s. Schriftelijke bezwaren tot 13 mei a.s. Bestuur-Bestuurden, donderdag 21 om 16.00 uur Secr. de heer H. Jansen (spreekrecht) Raad, maandag 25 oml4.00 uur De vagaderdata voor de commissie Gemeente werken, Sociale Zaken en Volksgezondheid -Milieubeheer zijn nog niet bekend. Publicatie van de commissievergaderingen gebeurt ook in de P.Z.C. daarbij zo mogelijk de agendapunten. Voor het gebruikmaken van het spreekrecht is een afspraak met de secretaris van de com missie nodig. PLAATS EN VERKEERSMAATREGEL 1. Korte Geere Tijdelijk afgesloten voor alle verkeer 2. Verbindingsstraat tussen Markt en Zusterplein Tijdelijk afgesloten voor alle verkeer (behalve voetgangers). AARD VAN HET WERK Herstraten AANVANGS DATUM In uitvoering Verbouwing In uitvoering (ft Tijdens de openbare zittingen kan men van gedachten wisselen met aanvra ger, bevoegd gezag en verdere aanwe zigen. Aanvragen, bijbehorende stuk ken en ontwerp-beschikkingen liggen tot het einde van de beroepstermijn iedere werkdag van 8.30-12.00 uur en van 14.00-16.30 uur om in te zien bij de afdeling Algemene Zaken in het stad huis. Verder tijdens de bezwaarter mijn op zaterdag tussen 9.00 en 12.00 bij de Openbare Bibliotheek, Molstraat 13. Tegen een heschikking kan men t.z.t. in beroep gaan bij de Kroon als op de juiste wijze bezwaren zijn ingediend. Ook mogelijk vcxpr degenen die kunnen aantonen dat redelijkerwijs niet heb ben kunnen doen. Persoonlijke gege vens worden op verzoek niet kenbaar gemaakt. 1De heer J. Louwerse, Walcherseweg 228 voor een propaantank met een inhoud van 1200 liter voor de ver warming van het woonhuis Wal- cherseweg 245. Beroep mogelijk bij de Kroon tot 30 april a.s. 2. De heer M. Kwekkeboom, Gol- steinseweg 7 voor een stortplaats van schoon betonpuin aan het Wegje van Blok. Beroep mogelijk bij de Kroon tot 30 april a.s. Nadere inlichtingen over bovenstaan de beschikkingen en beroepsprocedu res kan men iedere werkdag van 8.30-12.00 en van 14.00-16.00 uur krijgen bij de afdeling Algemene Zaken in het stadhuis (telefoon 01180-26251, toestel 324). If Wie de stad eens vanuit de hoogte wil bekijken bevelen we een beklimming van de A bdijtoren aan. In de volksmond noemen we deze de Lange Jan. U kunt dat van maandag tot en met zaterdag doen tussen 10.00 en 17.00 uur. Het kost u als volwassene f 1,05. Kinderen tot 13 jaar, houders Pas '65 en CJP betalen zeventig cent. _I1 l l 1 1 1 .1 Colofon Deze voorlichtings rubriek van de gemeente Middelburg staat onder redactie van het bureau Voorlichting in het stadhuis. Telefoon: (01180) 26251, toestel 133 of 224. Reacties zijn i altijd van harte welkom.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 5