De Dronkersen Baalhoek- kanaal PQtPQt DE JAGER IJZERHANDEL WEEKIN FORMATIE 't Zware tuinwerk laat je een - ander doen. Provincie moet maximaal 4 miljoen per jaar betalen ZEELAND IN DE PEN ZE EUW8E STATEN 1 mei Meedoen in raad volksgezondheid? ('OM M I SS I MS r De Vlissinger-De Faam A.s. vrijdag gaan provinciale staten van Zeeland praten over de te sluiten overeenkomsten tussen het rijk en de provincie over de Westerschelde-oever verbinding en de veerdiensten. Gs vragen de staten de mid delen aan te wijzen om de eventuele provinciale bijdrage van 4 miljoen per jaar in de kosten van de WOV te-kunnen dekken. Afspraken Westerscheldeveren Waar het geld vandaan moet komen Bestuur- bestuurden Milieu Economische zaken AANVRAAG HINDERWETVERGUNNING GEMEENTE VLISSINGEN zie elders in dit blad ACHTER DE HOUTTUINEN 12 - MIDDELBURG - Tel. (01180) 28011 ABDIJ PROVINCIALE! INFORMATIERUBRIEK REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING Woensdag 29 april 1981 IEÜWS PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249 Gs delen de staten mee dat het de be doeling was eind april de kant en klare overeenkomst met het rijk ter beslissing over te leggen. Er bleken echter nogal wat juridische haken en ogen aan te zit ten, zodat deze beslissing naar een later tijdstip moest worden verschoven. Wel vragen gs nu goedkeuring op de princi piële inhoud van de overeenkomst. Daar kan dan niet meer aan worden getornd. In hun voorstel aan de staten sommen gs 1 7 afspraken op die nu moeten wor den bekrachtigd om de WOV te kunnen realiseren. Belangrijk is de voorwaarde dat eerst met de bouw van de brug-tunnel kan worden begonnen als de benodigde fi nanciële middelen kunnen worden ver kregen tegen een rente van hoogstens 10 procent. De provincie zal een bijdrage verlenen in de exploitatietekorten van maximaal 4 miljoen per jaar als het geld wordt ge leend tegen een rente van 10 procent, prijspeil 1 981Bij een rente van 9% is de provinciale bijdragé maximaal 2,5 miljoen. Het rijk is verplicht een jaarlijk se bijdrage te leveren tot en met het tijdstip dat men de WOV overneemt. Deze rijksbijdrage wordt vastgesteld op grond van de besparingen die ontstaan door de opheffing van het veer Kruinin- gen-Perkpolder. (Het rijk betaalt nu na melijk de tekorten van deze veerdienst). Uiterlijk 50 jaar na het in gebruik stellen van de WOV zal het rijk de zaak overne men. Een belangrijke afspraak is dat het be- gintarief van de WOV wordt afgestemd op het tarief dat op dat moment geldt voor de veerdiensten. Alleen als de ex ploitatie dat nodig maakt mag het tarief voor de tolverbinding 30 procent hoger worden gesteld. De toltarieven zullen jaarlijks worden aangepast, rekening houdend met de stijging van de kosten WOV op statenagenda van levensonderhoud en de overheids- tarieven. Op de dag volgende op die van de openstelling van de WOV wordt de veerdienst Kruiningen-Perkpolder op geheven. Ook de kosten van de veerdiensten zul len jaarlijks worden aangepast. Boven dien zullen tijdens de bouwperiode van de brug-tunnel de veergelden extra worden verhoogd met vijf maal twee procent. In samenhang met de mogelijkheid de tarieven voor de VOW met 30% te ver hogen is een extra tariefsverhoging voor het overblijvende veer Vlissingen-Bres- kens mogelijk, om onqewenste ver- keersverschuivingen tegen te gaan. Het rijk zal 60% betalen van de exploi tatiekosten van Vlissingen-Breskans. Mocht het exploitatie-tekort hoger wor den, dan gaat de provincie 50% hiervan betalen. Als het exploitatietekort meer wordt dan 75% van de exploitatiekos ten dan betaalt Zeeland alles boven dit percentage. De provinciale bijdrage is echter maximaal 1,5 miljoen per jaar. Bovendien zal de bijdrage van de pro vincie in het tekort van WOV en veer dienst tesamen nooit meer dan 4 mil joen per jaar zijn. In hun voorstel aan de staten sommen gedeputeerde staten een aantal moge lijkheden op om de eventuele bijdrage aan WOV en bootdienst te kunnen be talen. In het kort zijn dat: financiële ruimte in verband met geringere salarisstijgin gen, opcenten (extra belasting) op mo torrijtuigenbelasting; een uitkering uit het provinciefonds (de provinciale in komstenbron) in verband met het feit •dat Zeeland veel geld moet uitgeven voor zijn zee-armen; rente die wordt ge kweekt over geld dat wordt terugont vangen van de Zeelandbrug; voortzet ting v,an de tolheffing op de Zeeland- brug; eventuele bezuiniging op andere uitgaven van de provincie. Het heffen van opcenten op de motor rijtuigenbelasting is mogelijk tot lYiaxi- maal 23%. (Er ligt al een percentage van 1 8 op deze belasting). De heffing op 23% brengen zou een verzwaring betekenen van on geveer 1 5,— per jaar voor een voer tuig van 1000 kg. Het vrachtverkeer "De welvaart waarin de familie (Dron- kers) aan de Vlasmarkt (Middelburg) was komen te verkeren en de verbeterde maatschappelijke positie waarin zij dientengevolge was geraakt, hadden invloed op de mogelijkheden die aan de kinderen konden worden geboden." Dit is een citaat uit "Notities betreffende het geslacht Dronkers' geschreven door dr. Daniel Johan Dronkers, die met veel liefde en geduld gegevens over zijn familie in een aantrekkelijk boek heeft samengebracht. Velen die de genealogie bedrijven stui ten in Zeeland op het trieste feit, dat een groot deel van de doop-, trouw- en be- graafboeken vén de kerkelijke gemeen ten in 1 940 verloren zijn gegaan. Langs omwegen komt men soms toch tot ver rassende resultaten en veelal blijkt, dat Zeeuwse families hun wortels hebben in het zuiden: Vlaanderen en Frankrijk. Aantrekkelijk wordt een genealogie studie als de gegevens "aangekleed" worden met informatie uit brieven, ei- gendomsregisters, dagboeken etc. In de Notities wordt dat gedaan. Men komt veel te weten over de forten Lillo en Liefkenshoek, waar familieleden in de 1 7e en 1 8e eeuw woonden. Een tak van de familie Dronkers of Dronckaert leefde in de Hoeksche Waard. Niet helemaal duidelijk is waar de naam Dronkers, Dronckaert of Dronckaerts oorspronkelijk vandaan komt De Zeeuwse Dronkersen zijn afkomstig uit Lillo, Liefkenshoek en den Doel, maarzij die zich in de 1 7e eeuw in de Schelde- forten vestigden waren afkomstig uit de valt overigens niet onder deze maatre gel. De gelden uit het provinciefonds wor den volgens een bepaald systeem ver deeld over de provincies, waarbij o.a. de oppervlakte meetelt. Het rijk wil in die oppervlakte-berekening in het vervolg de water-oppervlakte niet méfer meere kenen, maar het zit erin dat voor Zée- land een uitzondering zal worden ge maakt. Gs benadrukken in hun voorstel dat het putten uit gelden van de Zeelandbrug wel gepaard moet gaan met een aan merkelijke reductie op het toltarief voor inwoners van Schouwen- Duiveland. Hoe dit moet gebeuren, is nog niet pre cies bekend, maar men denkt aan een tolvrije doortocht tegen betaling van ƒ25,— per jaar per auto. Hoeksche Waard. Daar kwam de naam al in 1 573 voor. De vroegst bekende familieleden waren schipper en protes tant. Het "plein van Dronkers" is voor oude Middelburgers een begrip. Het was een parkeerplaats voor de huifkarren waar mee de boeren naar de donderdagmarkt kwamen. De paarden werden onderge bracht in door Dronkersen gebouwde paardestallen. De waren werden inge kocht door de kruideniers Dronkers; omgekeerd deden de boeren hun inko pen in verpakking met daarop de naam Dronkers. In de "boerenkamer" werd koffie geserveerd uit grote koperen kannen - voorlopers van de moderne koffie-automaten - waarvan er nog drie in familiebezit zijn. Aan de "kruide- niers-Dronkers", een erenaam, is een belangrijke paragraaf in de Notities ge wijd: er uit blijkt, dat zij veel voor Mid delburg betekend hebben. Het boek is niet in de handel, maar ver krijgbaar bij de auteur: dr. D J. Dron kers in Velp. Vrijdag 1 mei wijden provinciale staten een aparte vergadering aan de overeen komsten tussen het rijk en de provincie over de vaste oeververbinding Wester schelde (VOW) en de Westerscheldeve ren. In een artikel elders in deze rubriek wordt aan de overeenkomsten aandacht besteed. De statenvergadering is natuurlijk openbaar; zij wordt gehouden in de sta tenzaal, Abdij 11, Middelburg. Het aanvangsuur is 9.30 uur. Commissie behandelt reacties op milieunota. Dirk Dronkers, de "man" van de Zeeuwse spoorweg. In het artikel over de verbreding van de samenstelling van de provinciale raad voor de volksgezondheid - Abdijnieuws vorige week - zou gelezen kunnen wor den, dat het particulier initiatief nog niet in die raad vertegenwoordigd is. Deze conclusie zou niet juist zijn; zo is er bij voorbeeld al vele jaren inbreng vanuit het Zeeuwse kruiswerk, de ziekenhuizen en de ziekenfondsen. Bedoeling is echter meer geledingen vanuit het particulier initiatief bij het werk van de raad te betrekken. Nadere informatie wordt graag verstrekt door het bureau van de raad, waar ook aanmeldingen kunnen worden inge diend: Postbus 292, 4330 AG Mid delburg, telefoon 01 1 80-34488. Sinds vorige dinsdag - 21 april - ligt het ontwerp tot wijzi ging van het streekplan Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen ter inzage. Belangrijkste wijziging is het schrappen van het Baalhoekka- naal van de streekplankaart en uit de beschrijving. Tot 20 juni kan het ontwerp in gezien worden in het provincie huis, de gemeentehuizen in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen en de openbare bibliotheken, even eens in O.Z -Vlaanderen. Tot die dag kunnen ook be zwaarschriften tegen de voorge nomen wijziging worden inge diend. De bezwaarschriften moe ten worden gericht aan provin ciale staten van Zeeland, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Mid delburg. Exemplaren van het ontwerp zijn verkrijgbaar uit,, de provinciale planologische dienst. Groen markt 13, 4331 BH Middel burg. tel. 01 180-25448 MÊÊÊÊÊ Aanstaande vrijdag vergadert om drie uur de commissie bestuur-bestuurden. Het onderzoek naar de leesdichtheid van Abdijnieuws komt ter sprake en een discussienota over bezoeken aan sta tenvergaderingen en het provinciehuis. Vrijdag 8 mei, 14.00 uur, is het de beurt aan de commissie voor het milieu. Belangrijkste agendapunt is de milieu hygiënische nota en de reacties daarop vanuit de provincie. Maandag 1 1 mei praatdestatencommis- sie voor economische aangelegenheden over het jaarverslag en de rekening 1980 van de nv Watermaatschappij Zuid-West-Ned^rland. Aanvangstijd 1 5.30 uur. Alle vergaderingen beginnen met het spreekrecht; zij worden gehouden in het provinciehuis, Sint Pieterstraat 42, Middelburg. PROVINCIE ZEELAND Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 12 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. De gemeente Vlissingen heeft op 25 maart 1981 bij hen een hinderwet vergunning aangevraagd voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een rioolgemaal aan de Van Raaltestraat. kadastraal bekend gemeente Vlissingen. sektie L. no. 586 ged. Ter inzage: De aanvraag met bijlagen en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage, vanaf heden tot"30 mei 1981 op de volgende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Vlissingen. op werkdagen van 9-12 uur en van 14-15 uur en iedere woensdagavond van 17.45 tot 20.45 uur: op het bureau M ilieuzaken van de proviriciale griffie. Bellinkstraat 8 in Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Voorts na 29 mei 1981 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikking, op werkdagen van 9-12 en van 14-15 uur. Bezwaren: Een ieder kan tot 30 mei 1981 een gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen het geven van de aangevraagde beschikking bij Gedeputeerde Sta ten van Zeeland. St. Pieterstraat 42. 4331 EW Middelburg. Men kan hierbij verzoeken zijn of haar persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Mondelinge bezwaren kunnen worden ingebracht tijdens een openbare zitting in het gemeentehuis van Vlissingen op 19 mei 1981 om 9.30 uur. Hierbij wordt gelegenheid geboden over de aanvraag van gedachten te wisselen. Middelburg. 29 april 1981. Bij ROHA kun je lang niet voor iedere surfplank terecht. en dat is een hele zekerheid voor wie bij ROHA koopt. Want een goede surfplank is een voor waarde voor echt SURFPLEZIER. Daarom verkoopt ROHA alleen planken van de beste merken: MISTRAL, WINDSURFER, WINDGLIDER. TORNADO. DUFOUR-WING, BREWI, LASER-SPRINT, WAILER. En service is voor ons BL eenere-zaak! 1 Daar neem je een Honda tuin- bouwtrekker voor. De F 200 bijvoorbeeld. Frezen, schoffelen, verkruimelen, aan aarden. Hij doet 't moeite loos en goed. Door z'n sterke 4-takt motor. Start direkt en is gemakkelijk te bedienen. klassiek italiaans barok bankstel met veel houtsnij werk. 5.280,- nu minder dan 2.998,- pot axel. rustiek zwaar eiken bank stel met velours bekleding. 3.175,-nu minder dan 1.998,- pot axel. 3-2 zitcombinatie gemaakt door meubelfabriek v.d. berg. met gezellig wildleder gestoffeerd. 2.595,-nu minder dan 1.500,- ijzerwaren - bouwboslag - gereedschappen bouwelomenton

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 13