BIJOU BIJOU roovers speciaalzaken R00VERS IJZER U£\ - HELMO SJA CO DIN GEM A NSE EN AD SPR UIJT STREVEN NAAR NATIONALE TITEL EXPOSITIE VAN GEEST IN MARQUIS VOORJAAR 1981 Ij* 't ©onbbojjpcrtjc MEUBELHUIS'EVEN KIJKEN? DAAR MOETJE GEWEEST ZIJN. middelburg T yll/; NIEUWE BROEKEN 79.-, 85.- FASHION PASEN De Faam De Vlissinger VERVROEGD LEDERWAREN LUXE SOUFFLE KOFFERS Gitaarduo geeft paasconcert Het allernieuwste in suède R00VERS LEER EXCLUSIEVE TUINMEUBELEN OVERS SCHOENEN o.a. khaki en legergroen Grote keuze in: TRUITJES EN T. SHIRTS Alle modekleuren. 83e jaargang no. 16 woensdag 1 5 april april 1 981 OFFICIAL SEIKO DEALER VOOR ZEELAND kijk op pagina 11 Ter introductie: Een door de Stoomtram Walcheren afgedankte lijndienstbus is ieder weekeinde het paleis van de twee motorcoureurs Sjaco Dingemanse uit Grijpskerke en Ad Spruijt uit Vlissingen. Assen, Heeswijk, Zandvoort of zo maar ergens in de omgeving van een racecircuit, wordt met grote zorg een bivakplaats gezocht, de motoren in orde gebracht en de strijd kan beginnen. Een strijd tegen gevaar (Ad Spruijt: "Zodra ik het vizier van mijn helm neerklap, tril ik niet meer"), een strijd om te winnen maar ook tegen elkaar (Sjako Dingemanse: "Ik word meer geprikkeld door Ad om te passeren, dan dat er iemand anders voor me ligt"). Twee vrienden; één team; maar ook rivalen: een unieke verschijning in een sportwereld, waar eigengereidheid en individualisme maar ook angst dat een sponsor voor de neus wordt wegge kaapt, hoogtij viert. Hoe het kwam In verband met is de sluitingstijd voor advertenties van van 22 april tot vrijdag 17 april om 12 uur. Rampjaar gevoerd, fantastisch mooi, in 3 maten 75 cm. 65. 70 cm. 59. Uw Paasreis waar ook naar toe, begint met een koffer van Lange Delft 44 - Middelburg De 'NIEUWE'zaak op de hoek Dagelijks in de werkplaats. J.P.A. R0SSEL KUNSTGEBITTEN REPARATIE Individualisten Pot Kampioen Gevaren AKTIE TANKSLAG Nu een dikke prijs voor uw oude olie!! TANKCLEANING SCHIPPERS VELDHOVEN. 04905-1205 of 04905-2218 Autoverzekering LAHR CO en leren kleding Lange Delft 17 in beuken, meranti en grenenhout. Tuinmeubel-afdeling 1e etage Lange Delft 31 Op uw Paasbest met modeschoentjes en bijpassende tas van f LANGE DELFT 61 MIDDELBURG Faam WAARIN OPGK NOMI N 'GROOT WALCHEREN" IN COMBINATIE Ml I l)F VLISSINGER lil IS-VW-Hl ISOPGt HE KI W AI.CHKRKN Sinds vrijdag 10 april 50.— terug bij aankoop van een SEIKO of 20% korting op alle Seiko horloges MOTORRACEN Beide Walcherse 350 cc coureurs wor den door insiders in de motorsport als beloftevolle talenten getipt. Zij onder streepten die belofte door in hun eerste seizoen 1980) met tweedehandse, maar in een uitstekende staat verkerende 350cc motorfietsen op de vijfde (Spruijt) en zesde (Dingemanse) plaats voor de Nederlandse titel in de klasse nationaal te eindigen. Het was eind 1979 dat ze het kijken naar motorraces beu waren. In Tilburg ont moetten ze elkaar. Al filosoferend over de races, die net waren afgelopen en de constatering dat hun rijden op de nor male snelwegen meer op een staaltje laagvliegen leek en onverantwoord was, leverde slechts één conclusie op: een ra cemotor kopen en het volgende seizoen aan de slag. Het enthousiasme sloeg over naar de vriendinnen. Kennelijk waren beide dames al voorbereid op de waag halzerige plannen van hun geliefdes, want ze besloten onmiddellijk om de coureurs in spé financieel te ondersteu nen. De 22-jarige Ad Spruijt kon een vier maanden oude 350cc Yamaha op de kop likken van Jack Middelburg en de 21- jarige Sjaco Dingemanse legde beslag op een niet zo veel oudere Yamaha van Willem Zoet. Beiden betaalden om en nabij de 10.000 gulden. Intussen verze kerden zij zich van deskundige adviezen van de specialist Adri van de Broeke uit Oostkapelle. ooit zélf motorcoureur, maar later vooral bekend geworden als de technische man achter Jack Middel burg. Het eerste jaar ging uitstekend, hoewel in 1980 té vaak de zwarte vlag viel en té veel coureurs en toeschouwers slacht offer werden van de 2e snelheidssport. In het Limburgse Wijnansrade, Zandvoort en Venhuizen en de rampzalige balans die na Amsterdam moest worden opge maakt, verhevigde de discussie over de veiligheid en het nut van deze sport waarbij de techniek in vele gevallen het evenwicht in het nadeel van de mens heeft laten uitvallen. Het rampjaar in de motorsport werd evenwel 'iccesvol voor beide Walcherse coureurs. Ondanks dat Sjaco Dingemanse tijdens een wedstrijd op het circuit van Zandvoort een been brak. De beide snelheidsduivels leerden er echter ook van. Ad Spruijt geeft een voorbeeld: "Enkele weken geleden werden in Zandvoort de eerste wedstrij den voor het Nederlands kampioen schap gereden. We bemachtigden fan tastische startplaatsen. Qua trainingstij den stonden we op dat moment op de vierde en vijfde plaats. Die tijden wer den zaterdags geklokt. Zondag waren de wedstrijden en naast de enorme storm L 65 cm. 55.— regende het op een gegeven moment ook nog. Wij vonden het toen onverant woord om de wedstrijden te rijden en "De sport die imbecielen voortbrengt stoot weer uitgebreid in de belangstelling. Niet omdat liet zesde dodelijke slachtoffer te betreuren valt. maar omdat de Friese stijfkop Rudy Koopmans de komende nacht tegen Matthew Saad Muhammad bokst". Zo begint Volkskrant verslaggever Ben de Graaf zijn commentaar op de bokswedstrijd van Koopmans in Amerika tegen de heersende wereldkampioen half zwaargewicht. In dal commentaar blijft verder geen spaan over van de sport ieve waarde van de bokssport. Hel feit dat er doden vallen in deze sport noemt De Graaf "De door een bizarre sport wet beschermde poging tot doodslag Vervolgens somt de sportverslaggever een aantal voorbeelden op van boksers die de gevolgen van een knock-out niet overleejden of er een blijvende kwetsure aan overhielden. Aan het eind van dat commentaar maakt De Graaf een vergelijking met de snelheidssport. waarin, aldus De Graaf, de gevaren voor de beoefenaren het meest tol de verbeelding spreken. "Luisteraars en krantenlezers wier sadistische trekjes weer eens gekieteld worden Velen zullen de stellingen van Ben de Graaf onderschrijven en die vergelijking doortrekken naar de snelheidssporten waar eveneens doden en gewonden met blijvende gevolgen onder zowel rijders als publiek vielen. Daartegenover is het enthousiasme waarmee de beoefenaars van gevaarlijke sporten te werk gaan in vele gevallen meeslepend. Kosten nog moeite worden gespaard: de sport is in hun leven een allesoverheersende factor. Ook bij de beide Walcherse .150 cc motor coureurs A d Spruijt en Sjaco Dingemanse. Ad Spruijt (nummer 65 linksen Sjaco Dingemanse voor hun tot rijdend woonhuis omgebouwde bus. hebben ons samen met nog tien couriers in onze klasse afgemeld. Een sterk uit gedund veld rijders bleef slechts over". Een week na Zandvoort liep de mecha niek in de soep. Een haperende motor en een gescheurd frame was de kostbare balans die moest worden opgemaakt. Beiden reden niet en kwamen in de uit slagenlijsten niet voor. In de eigen Werkplaats in Grijpskerke kon echter alles weer hersteld worden. Dankzij hun beroepen kunnen ze veel zelf doen maar niet alles. Ad Spruijt werkt als metaaldraaier op de Schelde en Sjaco Dingemanse is onder houdsmonteur bij Pechiney. "We zijn zo goed als dagelijks in de werkplaats be zig. Dat drukt natuurlijk de kosten. Bovendien worden we enorm geholpen door Adri van de Broeke". vertelt Spruijt. Dingemanse vult hem aan: "Onze vriendinnen schieten als dat no- TANDPROTHETICUS Spoedig klaar Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen dig is in de kosten bij en dan hebben we nog twee jongens uit de buurt die helpen met het opknappen van de bus en met ons meegaan naar de wedstrijden. Ook daar hebben we veel profijt van. We kunnen het nog redden zonder sponsor, maar dat gaat enorm krap". Eén week na de mechanische pech liep het echter prima. Spruijt werd in Nivelles (België) eerste en Dingemanse derde. "De eerste stap op weg naar de titel", verkondigde ze. De meeste grote mannen hebben een sponsor achter zich. Maar ook vele cou reurs die in de klasse nationaal rijden hebben in redelijke mate geldschieters tot hun beschikking. Ad Spruijt en Sjaco Dingemanse zijn echter van mening dat een sponsor niet in de eerste plaats een voorwaarde is om de motorsport te beoefenen. Beiden beklemtonen bijna éénstemmig: "Je wordt geen kampioen als er een sponsor achter je staat; je moet het zelf doen. Uiteindelijk is racen niet verplicht Nadat dc twee elkaar in Tilburg ont moetten en besloten in span de racesport te gaan beoefenen, waren ze praktisch onafscheidelijk. Een unicum in deze sport waar individualisten of solisten met dat karaktertrekje goed schijnen te kunnen gedijen. Het Motor Racing Team Zeeland (MRTZ)- om maar eens een voorbeeld te nomen - heeft onder de leden een minderheid van de Zeeuwse motorcoureurs. Overwegend doppen de coureurs hun boontjes zelf. In de win termaanden ontwikkelde de 125cc mo torcoureur Jelle Gernler uit Goes initia tieven om daar verandering in te bren gen. Het plan om met het bestuur van het MRTZ aan tafel te gaan zitten en vanuit de stelling 'terug naar af op nieuw te beginnen mislukte om nog duistere reden. Spruijt en Dingemanse constateerde dat het in het MRTZ 'niet pluis is'. "Je hoort er niets van", verzucht Jaco Dingemanse. "Gernler probeerde een soort van platformbijeenkomst te organiseren, maar wie er niet kwam op dagen. waren de MRTZ-bestuurders", herinnert Spruijt zich. "Jelle wilde een pot maken, waar spon sors geld in kunnen steken. Gezamenlijk gaven we een informatieboekje uit waar zo een beetje de personalia van de cou reurs in werden vermeld. Het had helaas geen succes", stelt Spruijt. Dingemanse vindt nu achteraf dat daar toch niet veel mee bereikt zou zijn. "Stel je nu voor dat iemand zo goed als iedere zondag zijn machine aan diggelen rijdt. Dan zou die persoon onevenredig veel uit die pot krijgen, waartegenover mensen met goed lopende racemotoren en zonder pech, of indien zij hun machine voorzichtig be handelen en geen onnodige risico's ne men nooit voor geld in aanmerking zou den komen", vergelijkt de Pechiney- nionteur. Toch vinden beide Walchenaren dat er 4ankzij het initiatief van Gernler de stemming onder de Zeeuwse motorcou reurs minder grimmig is geworden dan een aantal jaren gelden. "Toen keken ze elkaar zelfs niet met de nek aan. zelfs met de uitstekend rijdende internatio naal in de 50cc-klasse rijdende Adri de Korte uit Middelburg en Adri Wonder- gem uit Gapingc. mensen die lang de Zeeuwen meden, is nu prima contact tijdens de wedstrijden in het rennersk wartier". onthult Dingemanse. Doel van beide Walcherse snelheidsdui vels is om volgend jaar stevig in de klasse internationaal te zitten. Een kampioen schap van Nederland zou die kans enorm groot maken. Nu rijden beiden, vanwege de goede klassering verleden jaar al in de selectie, hetgeen recht geeft om bij de internationalen te starten, maar nog geen internationale licentie waarborgt. "Ik wil kampioen worden", stelt Ad Spruijt. "Ik ook" spot Sjaco Dingeman se. Hij vervolgt: "Het leuke is dat we niet veel voor elkaar onder hoeven te doen. Bekijk de uitslagen dan zitten we steeds erg kort bij elkaar. Illustratief daarvoor is. toen ik verleden jaar. kort nadat ik van de beenbreuk was genezen, tweede werd in het Belgische Nivelles achter de Nederlands kampioen Enthoven. Ad Pal achter mij derde werd. Dat was voor ons overigens de beste seizoenuitslag". Naast vrienden zijn Spruijt en Dinge manse op dc baan twee coureurs die vooral in het begin van het seizoen niet voor elkaar onder willen doen. Spruijt: "Aan het eind zou dat wel eens kunnen veranderen. Staat iemand voor ons er goed voor, dan zal de ander zich onder geschikt maken. Nu moet ieder voor zich rijden. Dat geldt uiteraard uitslui tend voor de wedstrijden. Daarnaast zijn we gewoon vrienden en blijven samen werken". Een motorcoureur moet donders goed weten welke gevaren er op hem af kun nen komen. Het grote aantal doden dat deze sport eiste spreekt voor zich. Hoe denken de Vlissinger en de coureur uit Grijpskerke daarover? Spruijt: "Ik heb eeb hekel aan straten- circuits. Sommige coureurs rijden met enorme snelheden over dijken tussen de bomen, terwijl het publiek, en dat was een fout die verleden jaar veel is ge maakt. nauwelijks afgeschermd staat te kijken. Vóór alles moeten de toeschou wers goed beschermd worden. Het zijn de coureurs zelf die willen rijden en van de gevaren die daaraan kleven mag het publick geen hinder hebben". Dingemanse: "Je weet dat de sport le vensgevaarlijk is. Daar denk je echter niet zo over, althansje denkt er wel aan maar dat staat niet voorop: je neemt je maatregelen. Dat betekent datje ervoor zorgt goed uitgerust aan de start te ko men en datje zowel geestelijk als licha melijk volkomen fit bent. Hoe veilig je over het circuit gaat is voor 90 procent afhankelijk van je concentratie". Voor de race zijn de beide 350cc cou reurs wel zenuwachtig. Zodra het vizier dicht gaat en de moto ren worden aangelopen is die gespan nenheid echter over. "Als ik hard moet sturen en in een bocht lig en dan voel dat het goed gaat: dan voel ik me in mijn element", aldus Ad Spruijt. Na de wed strijden is het tweetal echter opgelucht en valt de spanning van ze af. De tot rijdend woonhuis omgebouwde lijn dienstbus wordt ingepakt en de weg naar huis ingezet. Sjaco Dingemanse en Ad Spruijt tenslotte: "Je leeft zo'n hele week' naar wedstrijden toe. Rijden we naar huis, dan is alles weer goed afgelo pen De Vlisslngse galerij Marquis houdt van 19 april tot 17 mei een tentoonstelling van schilderijen van de beeldende kunstenaar Arie van Geest. Op de onlangs gehou den 'Kunstbeurs '81' in Utrecht presenteerde de Vlissingse galerie een 'kijkboek' met foto's van de belangrijkste schilderijen die de kunstenaar maakte in de periode van 1972 tot 1980. Het boek dient thans als documentatie en bege leiding van de schilderijenten toonstelling aan de Nieuwe Dijk in Vlissingen. Op de tentoonstelling zijn 17 schilderijen en 30 pentekeningen van de 33-jarige kunstenaar te bezichtigen. Een expositie van deze omvang is over het werk van Arie van Geest nog nooit eerder gehouden. Van Geest exposeerde eerder in onder meer Parijs. Den Haag. Rotterdam, Düsseldorf. Amster dam. Oostende. Bolognc. Leiden. Milaan. Middelburg 1974 Vlees hal) en Vlissingen (1979 Galerie Marcj nis). Werk mee aan een schoon milieu zoals gemeente en provincie Laat daarom, de resterende olie in uw niet meer gebruikte tank gratis door een gespecialiseerd en erkend bedrijf verwijderen Bel nu voor een afspraak en vergoe ding, Denk eraan dat de eigenaar van een tank aansprakelijk is voor alle ge volgen die zo'n installatie met zich meebrengt. Daarom kunt u proble men het beste nu voorkomen door zo spoedig mogelijk melding te doen van de (vermoedelijke) aanwe zigheid van een olietank in uw tuin. Tevens het adres voor alle afge werkte olieën van Garages. Sche pen, Industrieën enz. Premies incl. Zeeland-korting, max. no claim, gr. krt., verkecrsalarmdicnst en nieuwwaardercgeling. Cat.w. 10.000 12.000 14.000 16.000 18.000 20.000 25.000 30.000 AR 362 f 410 457 504 547 591 706 823 WA 160 174 187 f 199 209 217 236 251 Assurantiekantoor Statenlaan 152, Middelburg, tel. 01180-25391. E K vul DronliriMr Trtrfam 01170 2161 Zurtunde 7* mC«lund De gitaristen Hans Bredenbeek en Els Kluin geven zondag 19 april een paas concert in Hotel Britannia in Vlissingen. Op het programma staan werken van Brouwer, De Cabezon, Kaufmann en Castelnova Tesdesco. Hans Bredenbeek begon zijn gitaarstu die in zijn geboorteplaats Deventer bij Pablo van Moorst. Aan het Utrechts conservatorium studeerde hij bij Dick Visser. Els Kluin studeerde eveneens gi taar bij Dick Visser, maar dan aan het Amsterdams conservatorium. Een ver volgstudie kreeg zij van Antonio Pereira Arlas. Beiden volgden een meestercursus bij Karl Scheit en zijn nu als hoofdvakdo cent verbonden aan het Utrechts con servatorium. In 1978 ontstond het idee om een duo te vormen. Sindsdien gaven zij in vele plaatsen in Nederland con certen. Het gitaarduo streeft ernaar hun repertoire samen te stellen uit originele composities, voor gitaar. Hef concert in Britannia, dat is georga niseerd door Henny van Ochten, begint om 15.00 uur. n L. DELFT 48 Middelburg J.v.d. Sloot i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1