BIJOU
BIJOU
roovers speciaalzaken
R00VERS IJZER
U£\ -
HELMO
SJA CO DIN GEM A NSE EN AD SPR UIJT
STREVEN NAAR NATIONALE TITEL
EXPOSITIE
VAN GEEST
IN MARQUIS
VOORJAAR 1981
Ij* 't ©onbbojjpcrtjc
MEUBELHUIS'EVEN KIJKEN?
DAAR MOETJE GEWEEST ZIJN.
middelburg
T
yll/;
NIEUWE BROEKEN
79.-, 85.-
FASHION
PASEN
De Faam
De Vlissinger
VERVROEGD
LEDERWAREN
LUXE SOUFFLE KOFFERS
Gitaarduo geeft
paasconcert
Het allernieuwste in suède R00VERS LEER
EXCLUSIEVE TUINMEUBELEN
OVERS SCHOENEN
o.a. khaki en legergroen
Grote keuze in:
TRUITJES EN T. SHIRTS
Alle modekleuren.
83e jaargang no. 16 woensdag 1 5 april april 1 981
OFFICIAL SEIKO DEALER
VOOR ZEELAND
kijk op pagina 11
Ter introductie:
Een door de Stoomtram Walcheren afgedankte lijndienstbus is ieder weekeinde het paleis van
de twee motorcoureurs Sjaco Dingemanse uit Grijpskerke en Ad Spruijt uit Vlissingen. Assen,
Heeswijk, Zandvoort of zo maar ergens in de omgeving van een racecircuit, wordt met grote zorg
een bivakplaats gezocht, de motoren in orde gebracht en de strijd kan beginnen. Een strijd tegen
gevaar (Ad Spruijt: "Zodra ik het vizier van mijn helm neerklap, tril ik niet meer"), een strijd om
te winnen maar ook tegen elkaar (Sjako Dingemanse: "Ik word meer geprikkeld door Ad om te
passeren, dan dat er iemand anders voor me ligt").
Twee vrienden; één team; maar ook rivalen: een unieke verschijning in een sportwereld, waar
eigengereidheid en individualisme maar ook angst dat een sponsor voor de neus wordt wegge
kaapt, hoogtij viert.
Hoe het kwam
In verband met
is de sluitingstijd voor
advertenties van
van 22 april
tot vrijdag 17 april
om 12 uur.
Rampjaar
gevoerd, fantastisch mooi, in 3 maten
75 cm. 65.
70 cm. 59.
Uw Paasreis waar ook naar toe,
begint met een koffer van
Lange Delft 44 - Middelburg
De 'NIEUWE'zaak op de hoek
Dagelijks in de
werkplaats.
J.P.A. R0SSEL
KUNSTGEBITTEN
REPARATIE
Individualisten
Pot
Kampioen
Gevaren
AKTIE TANKSLAG
Nu een dikke prijs voor uw
oude olie!!
TANKCLEANING SCHIPPERS
VELDHOVEN.
04905-1205 of 04905-2218
Autoverzekering
LAHR CO
en leren kleding Lange Delft 17
in beuken, meranti en grenenhout.
Tuinmeubel-afdeling 1e etage
Lange Delft 31
Op uw Paasbest met
modeschoentjes en
bijpassende tas van
f
LANGE DELFT 61
MIDDELBURG
Faam
WAARIN OPGK NOMI N 'GROOT WALCHEREN"
IN COMBINATIE Ml I l)F VLISSINGER lil IS-VW-Hl ISOPGt HE KI W AI.CHKRKN
Sinds vrijdag 10 april
50.— terug bij aankoop
van een SEIKO
of 20% korting op alle Seiko horloges
MOTORRACEN
Beide Walcherse 350 cc coureurs wor
den door insiders in de motorsport als
beloftevolle talenten getipt. Zij onder
streepten die belofte door in hun eerste
seizoen 1980) met tweedehandse, maar
in een uitstekende staat verkerende
350cc motorfietsen op de vijfde (Spruijt)
en zesde (Dingemanse) plaats voor de
Nederlandse titel in de klasse nationaal
te eindigen.
Het was eind 1979 dat ze het kijken naar
motorraces beu waren. In Tilburg ont
moetten ze elkaar. Al filosoferend over
de races, die net waren afgelopen en de
constatering dat hun rijden op de nor
male snelwegen meer op een staaltje
laagvliegen leek en onverantwoord was,
leverde slechts één conclusie op: een ra
cemotor kopen en het volgende seizoen
aan de slag. Het enthousiasme sloeg over
naar de vriendinnen. Kennelijk waren
beide dames al voorbereid op de waag
halzerige plannen van hun geliefdes,
want ze besloten onmiddellijk om de
coureurs in spé financieel te ondersteu
nen.
De 22-jarige Ad Spruijt kon een vier
maanden oude 350cc Yamaha op de kop
likken van Jack Middelburg en de 21-
jarige Sjaco Dingemanse legde beslag
op een niet zo veel oudere Yamaha van
Willem Zoet. Beiden betaalden om en
nabij de 10.000 gulden. Intussen verze
kerden zij zich van deskundige adviezen
van de specialist Adri van de Broeke uit
Oostkapelle. ooit zélf motorcoureur,
maar later vooral bekend geworden als
de technische man achter Jack Middel
burg.
Het eerste jaar ging uitstekend, hoewel
in 1980 té vaak de zwarte vlag viel en té
veel coureurs en toeschouwers slacht
offer werden van de 2e snelheidssport. In
het Limburgse Wijnansrade, Zandvoort
en Venhuizen en de rampzalige balans
die na Amsterdam moest worden opge
maakt, verhevigde de discussie over de
veiligheid en het nut van deze sport
waarbij de techniek in vele gevallen het
evenwicht in het nadeel van de mens
heeft laten uitvallen. Het rampjaar in de
motorsport werd evenwel 'iccesvol voor
beide Walcherse coureurs. Ondanks dat
Sjaco Dingemanse tijdens een wedstrijd
op het circuit van Zandvoort een been
brak.
De beide snelheidsduivels leerden er
echter ook van. Ad Spruijt geeft een
voorbeeld: "Enkele weken geleden
werden in Zandvoort de eerste wedstrij
den voor het Nederlands kampioen
schap gereden. We bemachtigden fan
tastische startplaatsen. Qua trainingstij
den stonden we op dat moment op de
vierde en vijfde plaats. Die tijden wer
den zaterdags geklokt. Zondag waren de
wedstrijden en naast de enorme storm
L
65 cm. 55.—
regende het op een gegeven moment
ook nog. Wij vonden het toen onverant
woord om de wedstrijden te rijden en
"De sport die imbecielen voortbrengt stoot weer uitgebreid in de belangstelling.
Niet omdat liet zesde dodelijke slachtoffer te betreuren valt. maar omdat de Friese
stijfkop Rudy Koopmans de komende nacht tegen Matthew Saad Muhammad
bokst". Zo begint Volkskrant verslaggever Ben de Graaf zijn commentaar op de
bokswedstrijd van Koopmans in Amerika tegen de heersende wereldkampioen
half zwaargewicht. In dal commentaar blijft verder geen spaan over van de sport
ieve waarde van de bokssport. Hel feit dat er doden vallen in deze sport noemt De
Graaf "De door een bizarre sport wet beschermde poging tot doodslag Vervolgens
somt de sportverslaggever een aantal voorbeelden op van boksers die de gevolgen
van een knock-out niet overleejden of er een blijvende kwetsure aan overhielden.
Aan het eind van dat commentaar maakt De Graaf een vergelijking met de
snelheidssport. waarin, aldus De Graaf, de gevaren voor de beoefenaren het meest
tol de verbeelding spreken. "Luisteraars en krantenlezers wier sadistische trekjes
weer eens gekieteld worden
Velen zullen de stellingen van Ben de Graaf onderschrijven en die vergelijking
doortrekken naar de snelheidssporten waar eveneens doden en gewonden met
blijvende gevolgen onder zowel rijders als publiek vielen. Daartegenover is het
enthousiasme waarmee de beoefenaars van gevaarlijke sporten te werk gaan in
vele gevallen meeslepend. Kosten nog moeite worden gespaard: de sport is in hun
leven een allesoverheersende factor. Ook bij de beide Walcherse .150 cc motor
coureurs A d Spruijt en Sjaco Dingemanse.
Ad Spruijt (nummer 65 linksen Sjaco Dingemanse voor hun tot rijdend woonhuis omgebouwde bus.
hebben ons samen met nog tien couriers
in onze klasse afgemeld. Een sterk uit
gedund veld rijders bleef slechts over".
Een week na Zandvoort liep de mecha
niek in de soep. Een haperende motor en
een gescheurd frame was de kostbare
balans die moest worden opgemaakt.
Beiden reden niet en kwamen in de uit
slagenlijsten niet voor. In de eigen
Werkplaats in Grijpskerke kon echter
alles weer hersteld worden. Dankzij hun
beroepen kunnen ze veel zelf doen maar
niet alles.
Ad Spruijt werkt als metaaldraaier op de
Schelde en Sjaco Dingemanse is onder
houdsmonteur bij Pechiney. "We zijn zo
goed als dagelijks in de werkplaats be
zig. Dat drukt natuurlijk de kosten.
Bovendien worden we enorm geholpen
door Adri van de Broeke". vertelt
Spruijt. Dingemanse vult hem aan:
"Onze vriendinnen schieten als dat no-
TANDPROTHETICUS
Spoedig klaar
Tel. afspraken 01184-14533
Hobeinstraat 52, Vlissingen
dig is in de kosten bij en dan hebben we
nog twee jongens uit de buurt die helpen
met het opknappen van de bus en met
ons meegaan naar de wedstrijden. Ook
daar hebben we veel profijt van. We
kunnen het nog redden zonder sponsor,
maar dat gaat enorm krap". Eén week
na de mechanische pech liep het echter
prima. Spruijt werd in Nivelles (België)
eerste en Dingemanse derde. "De eerste
stap op weg naar de titel", verkondigde
ze.
De meeste grote mannen hebben een
sponsor achter zich. Maar ook vele cou
reurs die in de klasse nationaal rijden
hebben in redelijke mate geldschieters
tot hun beschikking. Ad Spruijt en Sjaco
Dingemanse zijn echter van mening dat
een sponsor niet in de eerste plaats een
voorwaarde is om de motorsport te
beoefenen. Beiden beklemtonen bijna
éénstemmig: "Je wordt geen kampioen
als er een sponsor achter je staat; je moet
het zelf doen. Uiteindelijk is racen niet
verplicht
Nadat dc twee elkaar in Tilburg ont
moetten en besloten in span de racesport
te gaan beoefenen, waren ze praktisch
onafscheidelijk. Een unicum in deze
sport waar individualisten of solisten
met dat karaktertrekje goed schijnen te
kunnen gedijen. Het Motor Racing
Team Zeeland (MRTZ)- om maar eens
een voorbeeld te nomen - heeft onder de
leden een minderheid van de Zeeuwse
motorcoureurs. Overwegend doppen de
coureurs hun boontjes zelf. In de win
termaanden ontwikkelde de 125cc mo
torcoureur Jelle Gernler uit Goes initia
tieven om daar verandering in te bren
gen. Het plan om met het bestuur van
het MRTZ aan tafel te gaan zitten en
vanuit de stelling 'terug naar af op
nieuw te beginnen mislukte om nog
duistere reden. Spruijt en Dingemanse
constateerde dat het in het MRTZ 'niet
pluis is'. "Je hoort er niets van", verzucht
Jaco Dingemanse. "Gernler probeerde
een soort van platformbijeenkomst te
organiseren, maar wie er niet kwam op
dagen. waren de MRTZ-bestuurders",
herinnert Spruijt zich.
"Jelle wilde een pot maken, waar spon
sors geld in kunnen steken. Gezamenlijk
gaven we een informatieboekje uit waar
zo een beetje de personalia van de cou
reurs in werden vermeld. Het had helaas
geen succes", stelt Spruijt. Dingemanse
vindt nu achteraf dat daar toch niet veel
mee bereikt zou zijn. "Stel je nu voor dat
iemand zo goed als iedere zondag zijn
machine aan diggelen rijdt. Dan zou die
persoon onevenredig veel uit die pot
krijgen, waartegenover mensen met goed
lopende racemotoren en zonder pech, of
indien zij hun machine voorzichtig be
handelen en geen onnodige risico's ne
men nooit voor geld in aanmerking zou
den komen", vergelijkt de Pechiney-
nionteur.
Toch vinden beide Walchenaren dat er
4ankzij het initiatief van Gernler de
stemming onder de Zeeuwse motorcou
reurs minder grimmig is geworden dan
een aantal jaren gelden. "Toen keken ze
elkaar zelfs niet met de nek aan. zelfs
met de uitstekend rijdende internatio
naal in de 50cc-klasse rijdende Adri de
Korte uit Middelburg en Adri Wonder-
gem uit Gapingc. mensen die lang de
Zeeuwen meden, is nu prima contact
tijdens de wedstrijden in het rennersk
wartier". onthult Dingemanse.
Doel van beide Walcherse snelheidsdui
vels is om volgend jaar stevig in de klasse
internationaal te zitten. Een kampioen
schap van Nederland zou die kans enorm
groot maken. Nu rijden beiden, vanwege
de goede klassering verleden jaar al in de
selectie, hetgeen recht geeft om bij de
internationalen te starten, maar nog
geen internationale licentie waarborgt.
"Ik wil kampioen worden", stelt Ad
Spruijt. "Ik ook" spot Sjaco Dingeman
se. Hij vervolgt: "Het leuke is dat we niet
veel voor elkaar onder hoeven te doen.
Bekijk de uitslagen dan zitten we steeds
erg kort bij elkaar. Illustratief daarvoor
is. toen ik verleden jaar. kort nadat ik
van de beenbreuk was genezen, tweede
werd in het Belgische Nivelles achter de
Nederlands kampioen Enthoven. Ad
Pal achter mij derde werd. Dat was voor
ons overigens de beste seizoenuitslag".
Naast vrienden zijn Spruijt en Dinge
manse op dc baan twee coureurs die
vooral in het begin van het seizoen niet
voor elkaar onder willen doen. Spruijt:
"Aan het eind zou dat wel eens kunnen
veranderen. Staat iemand voor ons er
goed voor, dan zal de ander zich onder
geschikt maken. Nu moet ieder voor
zich rijden. Dat geldt uiteraard uitslui
tend voor de wedstrijden. Daarnaast zijn
we gewoon vrienden en blijven samen
werken".
Een motorcoureur moet donders goed
weten welke gevaren er op hem af kun
nen komen. Het grote aantal doden dat
deze sport eiste spreekt voor zich. Hoe
denken de Vlissinger en de coureur uit
Grijpskerke daarover?
Spruijt: "Ik heb eeb hekel aan straten-
circuits. Sommige coureurs rijden met
enorme snelheden over dijken tussen de
bomen, terwijl het publiek, en dat was
een fout die verleden jaar veel is ge
maakt. nauwelijks afgeschermd staat te
kijken. Vóór alles moeten de toeschou
wers goed beschermd worden. Het zijn
de coureurs zelf die willen rijden en van
de gevaren die daaraan kleven mag het
publick geen hinder hebben".
Dingemanse: "Je weet dat de sport le
vensgevaarlijk is. Daar denk je echter
niet zo over, althansje denkt er wel aan
maar dat staat niet voorop: je neemt je
maatregelen. Dat betekent datje ervoor
zorgt goed uitgerust aan de start te ko
men en datje zowel geestelijk als licha
melijk volkomen fit bent. Hoe veilig je
over het circuit gaat is voor 90 procent
afhankelijk van je concentratie".
Voor de race zijn de beide 350cc cou
reurs wel zenuwachtig.
Zodra het vizier dicht gaat en de moto
ren worden aangelopen is die gespan
nenheid echter over. "Als ik hard moet
sturen en in een bocht lig en dan voel dat
het goed gaat: dan voel ik me in mijn
element", aldus Ad Spruijt. Na de wed
strijden is het tweetal echter opgelucht
en valt de spanning van ze af. De tot
rijdend woonhuis omgebouwde lijn
dienstbus wordt ingepakt en de weg
naar huis ingezet. Sjaco Dingemanse en
Ad Spruijt tenslotte: "Je leeft zo'n hele
week' naar wedstrijden toe. Rijden we
naar huis, dan is alles weer goed afgelo
pen
De Vlisslngse galerij Marquis
houdt van 19 april tot 17 mei een
tentoonstelling van schilderijen
van de beeldende kunstenaar Arie
van Geest. Op de onlangs gehou
den 'Kunstbeurs '81' in Utrecht
presenteerde de Vlissingse galerie
een 'kijkboek' met foto's van de
belangrijkste schilderijen die de
kunstenaar maakte in de periode
van 1972 tot 1980. Het boek dient
thans als documentatie en bege
leiding van de schilderijenten
toonstelling aan de Nieuwe Dijk
in Vlissingen.
Op de tentoonstelling zijn 17
schilderijen en 30 pentekeningen
van de 33-jarige kunstenaar te
bezichtigen. Een expositie van
deze omvang is over het werk van
Arie van Geest nog nooit eerder
gehouden.
Van Geest exposeerde eerder in
onder meer Parijs. Den Haag.
Rotterdam, Düsseldorf. Amster
dam. Oostende. Bolognc. Leiden.
Milaan. Middelburg 1974 Vlees
hal) en Vlissingen (1979 Galerie
Marcj nis).
Werk mee aan een schoon milieu
zoals gemeente en provincie
Laat daarom, de resterende olie in
uw niet meer gebruikte tank gratis
door een gespecialiseerd en erkend
bedrijf verwijderen
Bel nu voor een afspraak en vergoe
ding,
Denk eraan dat de eigenaar van een
tank aansprakelijk is voor alle ge
volgen die zo'n installatie met zich
meebrengt. Daarom kunt u proble
men het beste nu voorkomen door
zo spoedig mogelijk melding te
doen van de (vermoedelijke) aanwe
zigheid van een olietank in uw tuin.
Tevens het adres voor alle afge
werkte olieën van Garages. Sche
pen, Industrieën enz.
Premies incl. Zeeland-korting, max. no
claim, gr. krt., verkecrsalarmdicnst en
nieuwwaardercgeling.
Cat.w.
10.000
12.000
14.000
16.000
18.000
20.000
25.000
30.000
AR
362
f 410
457
504
547
591
706
823
WA
160
174
187
f 199
209
217
236
251
Assurantiekantoor
Statenlaan 152, Middelburg,
tel. 01180-25391.
E K vul DronliriMr
Trtrfam 01170 2161
Zurtunde 7*
mC«lund
De gitaristen Hans Bredenbeek en Els
Kluin geven zondag 19 april een paas
concert in Hotel Britannia in Vlissingen.
Op het programma staan werken van
Brouwer, De Cabezon, Kaufmann en
Castelnova Tesdesco.
Hans Bredenbeek begon zijn gitaarstu
die in zijn geboorteplaats Deventer bij
Pablo van Moorst. Aan het Utrechts
conservatorium studeerde hij bij Dick
Visser. Els Kluin studeerde eveneens gi
taar bij Dick Visser, maar dan aan het
Amsterdams conservatorium. Een ver
volgstudie kreeg zij van Antonio Pereira
Arlas.
Beiden volgden een meestercursus bij
Karl Scheit en zijn nu als hoofdvakdo
cent verbonden aan het Utrechts con
servatorium. In 1978 ontstond het idee
om een duo te vormen. Sindsdien gaven
zij in vele plaatsen in Nederland con
certen. Het gitaarduo streeft ernaar hun
repertoire samen te stellen uit originele
composities, voor gitaar.
Hef concert in Britannia, dat is georga
niseerd door Henny van Ochten, begint
om 15.00 uur.
n
L. DELFT 48 Middelburg
J.v.d. Sloot
i