"Alle mannen zijn altijd moe" 50% PERSIA DUBBELOP: RAZEND LAGE PRIJZEN REUZE KORTINGEN EN REUZEKOOPJES BIJOU OPRUIMING,.. HELMO Prof. De Graaf over Russische ruimtevaart BALANSOPRUIMING VERBOUWINGSOPRUIMING TASSENZAAK US I 15.- 25.-, 39.- FASHION (Cé Echtpaar Huijbregtse-Filius viert 60-jarige bruiloft GERUITE BROEKEN vanaf 25-— FLANNEL BROEKEN wijd model hlauw en d. rood5".— LOIS OVERHEMDEN 39.— J} TRUIEN EN PULLOVERS Poppenspeelster Saartje Joppe: Het Middelburgse Stadspoppentheater Parcival. Een hoog mo- numentenpand aan de Brakstraat 9 en 11. Op de begane grond het theater zelf. Elke woensdag uitverkocht (honderd zitplaat sen). Saartje Joppe (29), poppenspeelsters. Een niet alledaags beroep. Zeker niet in Zeeland. Dezer dagen lanceert ze een eigen poppenspel voor volwassenen: "Alle mannen zijn altijd moe". We hebben een gesprek met haar: over het spelen met poppen, over mannen, maar ook over vrouwen, over haarzelf: "Ik ben op dit moment erg zelfstandig bezig", en over de waardering van het poppenspel: "Ze zeggen meestal - ach, dat is leuk voor kinde ren". Praten dus met een vrouw, die even beweeglijk is als een marionet. Of als zichzelf. Buitenlandse vrouwen centraal in Trui Informatieavond Gouden Cirkelgroep Liefhebberijen MIDDELBURG - Professor dr. W. de Graaf van het Sterre- kundig Instituut Utrecht spreekt op uitnodiging van het Na tuurkundig Gezelschap Middelburg en de volksterrenwacht Philippus Lansbergen over de 'Russische ruimtevaart'. Dat ge beurt op donderdag 15 januari in het gebouw De Schakel aan de Bachtensteene in Middelburg. De lezing van de Utrechtse geleerde begint om 20.00 uur. TOTALE OPRUIMING perzische en oosterse tapijten Korting tot Zwemkampioenschap in Middelburg Scholierenkaffee over leerlingenraden L.Delft 44/Segeerstraat 4a, Middelburg De zaak op de hoek Ook: Markt 39 Informatie-ochtend VOS Middelburg ;ii;i LANGE DELFT 61 MIDDELBURG 83e jaargang no. 2 woensdag 14 januari 1981 Faam ^WAARIN OPGENOMEN 'GROOI VN ALCHEREN" IN COMBINATIK MKT l)K VL1SS1NCFR Hl IS-AAN-Hl IS OP GEHEEL WALCHEREN De Faam en de Vlissinger ma ken deel uit van de Zuidwester combinatie. Huis-aan-huis in Zeeland en West- Brabant, totaal oplage 215335 exem plaren. Er komt een vrouwtje aanzweven op een laddertje. Een pop is het, een marionet. Een pop nan draden dus. Het vrouwtje zweeft omlaag. Ze zet het laddertje tegen een denkbeel dige muur en tracht omhoog te klimmen. Dat lukt maar moeizaam. Uiteindelijk zweeft ze met ladder-en-al weer weg. In. het blauwe licht straalt dat een geladen sfeer uit. Je waant je ergens anders. Zo'n marionet lijkt zó op ons mensendat je ervan schrikt. Onwezenlijk eigenlijk, maar ook zo poëtisch. Saartje Joppe: "De titel Alle mannen zijn altijd moe daar heb ik al wat kommentaar op gehad. Logisch, want als je het letterlijk bekijkt, is het zo ge neraliserend als wat. Alsof alle mannnen altijd moe zijn. Ik weet wel beter, en wie niet eigenlijk. Wat zo'n titel voor gevoe lens oproept daar heb ik me over ver baasd: agressie, medelijden, gemoede lijkheid, uitroepen: 'dat is een leugen', of: 'ik voel me beledigd'. Al die emoties hebben een waarheid. Het is een gene ralisering. Het is onzin. Jaren geleden ontdekte ik op diverse thema-avonden in vrouwencafé's hetzelfde: dat over één kam scheren van mannen (ze praatten over 'die mannen', alsof ze het over iets vies hadden): 'Wij zijn het slachtoffer van wat zij (die mannen) ons hebben aangedaan.' Het was toen, dat ik de behoefte kreeg daar iets mee te doen. Want ik voelde dat er iets niet klopte. Dat de standpun ten ten aanzien van 'die mannen' zó hard lagen, dat men zichzelf vergat. Na lang zoeken kwam ik tot dit poppenspel, waarin meer gezocht wordt naar de oorzaak van alle onderdrukking-van- de-vrouw. binnen die vrouw zelf. Met andere woorden: de vrouw heeft nooit op de juiste plaats gestaan, akkoord, maar in hoeverre had zij daar zelf 'schuld' aan? Daar gaat mijn stuk over. Over dat zoeken naar oorzaak en gevolg, en hoe je er uit kunt kruipen. Maar je moet daarbij bedenken dat ik niet met bestraffende vingertjes wil wijzen, maar dat ik onderzoek. Na de voorstelling is er dan ook gelegenheid om erover van ge dachten te wisselen.' Hoe zit je stuk in elkaar? "Ik bouw het op in vijf onderdelen, die vijf fasen zijn. In het begin bevindt de vrouw, waarover het gaat, zich in de puberteit, verliefd als ze is, en ze denkt: zó ben ik. Maar dan gaat het, zoals het MIDDELBURG- Zaterdag 24 januari om 19.30 uur zal de traditionele bridge drive plaatsvinden tussen de leden van tennisclub MLTC en de hockeyclub MMHC in het clubhuis van MLTC (de Veste) te Middelburg. MIDDELBURG - Het Middelburgse vrouwencafé Trui houdt donderdag een filmavond met als thema: buitenlandse vrouwen. De avond wordt gehouden in het stadspoppentheater Parcival aan de Brakstraat in Middelburg, en begint om 20.00 uur. De titel van de film is "Vrouwen van Marakech'. Evelien M'hand Yamma van het steuncomité Marokkaanse vrouwen uit Amsterdam zal na afloop van de film informatie geven en vragen beantwoorden. Tevens is er een Marok kaanse vrouw bereid om wat over haar ervaringen te vertellen. zo vaak gaat: ze trouwt, is onbewust on gelukkig; later echter is ze meer en meer ontevreden met haar siatuatie. Dan gaat ze op zoek, nu eens hier. dan weer daar, er wordt op haar ingepraat van buitenaf: kom hier, hier is het goed. Ze belandt in een stevige depressie, komt er uit, denkt wéér: zó, daar ben ik dan, zó ben ik dus, maar voelt toch: nee, het is niet waar, zó ben ik niet, zó ben ik gemaakt. Uit eindelijk gaat ze haar eigen weg, welke die weg dan ook zijn mag. Daar gaat het over. Over dat proces in die vrouw, die denkt eigen keuzes te maken en dan ontdekt dat dat gewoon een farce is. Daar schrikt ze van, want ze heeft altijd gemeend, dat haar situatie haar eigen keuze was." In hoeverre is dit je eigen leven, of ont wikkeling? "In zekere zin zit daar veel van mezelf in natuurlijk. Want ik maak het tenslotte. Aan de andere kant zit er veel in van wat ik zie in mijn omgeving. Uiteindelijk ben ik natuurlijk wél m'n eigen weg ge gaan. Vroeger was ik vastgeplakt aan heersende normen en moralen. maar gaandeweg begon ik daar mijn eigen antwoorden op te geven. En dat is na tuurlijk veel beter, fk heb jarenlang met mijn man, die ook poppenspeler is, sa men gespeeld. Maar uiteindelijk bleek mijn visie op het werk anders te liggen. We verschilden dermate vaak van me ning, dat we afzonderlijk van elkaar gingen werken. Dat doen we al jaren, en toch is het nog steeds zo dat velen den ken dat Willem Parcival is. Om twee re denen is dat onjuist: a. Parcival is een stichting met een bestuur waarbij Wil lem werknemer is, en b. ik heb óók een theater, met andere woorden: Parcival heeft al jaren twee afzonderlijke theaters met twee mensen, die afzonderlijk spe len en dat helemaal alleen doen. Die eigen ontwikkeling binnen Parcival heeft me wel geholpen bij m'n persoon lijke ontwikkeling, ja, maar aan de an dere kant hielp het toch óók weer niet in alles. Een heleboel dingen heb ik ge daan. omdat ik op dat moment het be wustzijn had, dat ik zus en zo moest handelen, wilde ik niet vermalen wor den tussen de raderen". Een oude man. met een vermoeid gezicht. Een stokpop in dit geval. Saartje steekt haar eigen hand-met-witte-handschoen onder het kleed. Daarmee draait ze aan een rode haspel. Een draad wordt opge wonden, een emmer wordt opgetakeld, langzaam, langzaam, moeizaam eigen lijk. Zijn alle mannen moe? Kun je dat ook niet van vrouwen zeggen? Saartje: "Kijk om je heen. Mannen én vrouwen zitten of kunnen zitten in si tuaties, wUarin ze zich niet happy voe len. Mannen worden net zo goed inge pakt als vrouwen. De een op z'n werk, de ander achter de strijkplank. Dat geeft op den duur een lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. In dit stuk gaat het - let wel - onder andere over de vrouwelijke ontwikkeling tegen de achtergrond van de mannenmaatschappij. Het zinnetje, de verzuchting: 'alle mannen zijn altijd moe', komt ook in het spel voor. Want de eerste reaktie op onvrede bij een vrouw is vaak dat het door 'die mannen' komt, terwijl - en dat laat ik ook zien - het vaak ook in haar zelf blijkt te zitten." Dan had je dus net zo goed kunnen zeg gen: alle mensen zijn altijd moe. Dan hoef je dus niet per sé mannen te noemen die moe zijn? "Nou, dat vind ik wel, gezien dit spel, vind ik dat best een reden om die titel zó te laten staan." Dat begrijp ik niet.... "Ik begrijp het wel." Ze vertelt waarom ze met marionetten speelt. Die zwevende poppewezens, met hun vaak ijle sfeer. Ze vindt het de fijn ste manier van met poppen spelen, zegt ze. De draadpoppen reageren erg traag op de beweging die de poppenspeelsters inzet, en daardoor creëren ze een sfeer die ongekend is. Ze zijn wel beperkt, dat wel, want ze kunnen bijna nooit iets neerzetten of iets oppakken. Maar dat geeft niet, zegt Saartje Joppe, daar zet ten mijn verhalen zich naar. Het begon met Rienke van Ritthem pas goed voor Saartje. Dit marionettenspel (over watervervui ling) speelde ze helemaal zichtbaar (zij het dat ze gekleed was in het zwart). Kinderen en hun ouders konden al haar verrichtingen volgen, maar - in de ban van het spel zijnde - vergaten ze op hadr te letten. Men keek uiteindelijk alleen nog naar de poppen. Het Jeugdtheater Amsterdam haalde haar naar de hoofd stad en zette haar neer in de theaters daér: de Stadsschouwburg aan het Leidseplein, de Krakeling, het Cleynt- heater, Centrum-Bellevue, Shaffey...- Rieneke sloeg in als een bom. Tilburg, Breda, Hilversum. Utrecht. Den Bosch volgden. In februari: het internationale poppenspelfestival in Neerpelt. België. En nu dit spel. "Het is echt uniek in Nederland dat het medium poppenspel-als-podiumkunst gebruikt wordt om een bijdrage te leve ren aan een stuk vrouwenemancipatie. Dat is - voor zover ik weet - nog nooit vertoond. Ik heb een collega in Amster dam. die iets gedaan heeft met zigeu ners, een ander deed iets in zijn pro- duktie met het verschijnsel kinderlok ker. Mijn man Willem heeft de Vietnamese bootvluchtelingen gedaan. En nu doe ik iets over vrouwen. On.Jat ik het wil, niet omdat het met mij zo erg fout is gegaan in het verleden. Ik heb een vrije opvoe ding gehad en zo er later in mijn leven sprake was van een geijkt rollenpatroon (zo van: een man hoort dit te doen een een vrouw dat), dan was het gewoon zo, omdat je er eigenlijk automatisch inrol de. Pas later ontdekte ik dat het scheef zat. Die ontdekking wil ik uitdrukken in iets. in een werkstuk. Voor mij dus in een poppenspel." Waarom speel je met poppen? Je kunt toch net zo goed toneelspelen? Saartje: "Toneelspel ligt beter in de 'markt', het is algemeen aanvaard als uitdrukkingsmiddel. Poppenspel moet nog terrein veroveren. Poppenspel is nog een underdog. Maar ik heb één ding ervaren dat zeker is: poppenspel weet met heel kleine middelen, heel kleine en eenvoudige dingen en bewegingen vaak heel veel méér uit te drukken dan to neelspel. Een paar lappen, wat draadjes, een beweging zus of zo suggereert al een hele wereld. De uitstraling van poppen spel is ontzettend krachtig, daar val je in dit vak telkens steil van achterover. Om het te doen, dat is iets merkwaardigs. Je verstopt je achter de poppen. Dat is je masker, maar omdat het dingen van je zelf zijn, bén jij het tegelijkertijd. Het gaat over jóu, jij doet het, en tegelijker tijd verschuil je je erachter, maar dat doe je in feite in het dagelijks leven achter elke rol die je speelt. Ik speel open, zichtbaar voor het publiek. Zij kunnen mij zien, ik zie hen niet. dat wil zeggen, niet met mijn ogen, maar wel met mijn oren. Zo zijn we in zo'n voorstelling heel dicht bij elkaar." Vroeger, vertelt ze, zag je de poppenkast al op de kermis. Toen stonden meestal volwassenen te kijken naar het spel. Tegenwoordig zeggen ze over poppen spel nog te vaak, vanuit een soort on kunde: 'och, dat is leuk voor kinderen'. Dat is ook zo, maar voor volwassenen is poppenspel veelal een fascinerende kennismaking met een podiumkunst die sinds Jan Klaassen óók z'n theateront wikkeling heeft doorgemaakt. Festivals, boeken, prijzen voor poppenspelers, tentoonstellingen, het zijn dingen die óók gebeurd zijn. In de landelijke dag bladen (NRC, Volkskrant) wordt tegen woordig een lans voor het poppenspel gebroken. Jij wordt niet gesubsidieerd? "Nee, Parcival heeft geen subsidie, maar ik moet er bij zeggen dat ik dat ten aan zien van dit spel ook niet wilde. Vrou wengroepen die mijn spel willen bin nenhalen kunnen wel een aanspraak maken op de emancipatiepot." Is jouw spel alleen bedoeld voor vrou wen? "Nee, absoluut niet. Het is een spel voor volwassenen, over vrouwen. Hoewel ik denk dat vrouwen sneller aanvoelen wat ik wil zeggen, kunnen mannen zich er net zo goed in herkennen. Want het be vestigen van eikaars rolpatronen is een probleem van beiden. Beiden zijn im mers bang voor de onzekerheid die ver andering met zich mee brengt!" 'Alle mannen zijn altijd moe' gaat don derdag 22 januari in première in een openbare voorstelling in Middelburg. Daarna is het spel te zien op donderdag 29 januari, donderdag 19 en donderdag 26 februari. De aanvang is 20.30 uur. Eventueel worden er in maart en april nog extra voorstellingen gegeven. Re serveren van kaarten is verstandig: 01180-16171. VLISSINGEN - Maanda 19 januari 1981 in het precies zestig jaar geleden dat Adriaan Huijbregtse in het huwelijk trad met Adriana Filius. Dit heuglijke feit wordt feestelijk gevierd met een receptie en een huldiging in huiselijke kring in het Bejaar denverzorgingstehuis 'Ter Reede' in Vlissingen, waar het echtpaar sinds drie weken verblijft. Daarvoor woonden de heer en mevrouw Huijbregtse meer dan vijftig jaar in de Margrietenlaan te Vlissingen. Direct na hun huwelijk woonden de echtelieden te Arnemuiden, waar de heer Huijbregtse als landarbeider de kost verdiende. Zijn vrouw - nog steeds in Arnemuidse klederdracht - hield zich bezig met het strijken en opmaken van de mutsen voor deze dracht. Niet alleen van haar zelf, maar ook van een groot aantal plaatsgenoten. Soms vijfenzeventig mutsen per week tegen een vergoeding van 12 cent per stuk. Zeven jaar na hun huwelijk verhuisden zij naar Vlissingen, waar de heer Huij- MIDDELBURG - Op 16 januari houdt de scoutinggroep de Gouden Cirkel een "kijk-en-doe-mee" avond in het clubge bouw aan de Nassaulaan in Middelburg. Op deze avond zal allerlei informatie over het luchtverkennen in scouting worden gegeven. Aanvang van de avond is 19.00 uur. bregt se werk had gevonden bij de ko ninklijke maatschappij 'De Schelde'; eerst als hulpje en later, na avondstudie, als scheepsmaker. De heer Huijbregtse is een verwoed vis ser en ook tuinieren behoorde tot zijn grote liefhebberijen. Hij is zelfs erelid van de volkstuinvereniging in zijn woon plaats. Tuinieren doet hij nu niet meer maar zijn hengeltje uitwerpen (alleen bij mooi weer) doet hij nog regelmatig. Ondanks de korte tijd dal het echtpaar in Ter Reede woont is het vol lof over de opvang en de sfeer in het tehuis. Het echtpaar, dat één kind, 3 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen heeft, viert 's avonds de diamanten bruiloft bij een van de kleindochters. Voor de bewoners van het tehuis wordt in de morgenuren een traktatie bij de koffie verzorgd en 's middags van 16.30-18.00 uur is het re ceptie voor de overige belangstellenden. Burgemeester Westerhout is van plan om tijdens de receptie samen met zijn echtgenote de gelukwensen van het ge meentebestuur over te brengen. De belangstelling voor raketmotoren in Rusland dateert al van de vorige eeuw. In het begin van deze eeuw publiceerde aT Bergen op Zoom. Fortuinstraat 10 earfreren Grote Martct tel 01640-43509 njdag koopavond MIDDELBURG - De Middelburgse zwemvereniging Luctor et Emergo zal op 17 en 18 januari de Zeeuwse winter- zwemkampioenschappen organisaren in het Poelendaelebad te Middelburg. De plaatsingswedstrijden op zaterdag 17 januari zullen beginnen om 13.30 uur. De finalewedstrijden op zondag 18 ja nuari beginnen om 15.45 uur. V.E. Tsioikowski de eerste verhandelin gen over bemande ruimtereizen met be hulp van raketten. De eerste raketlan ceringen dateren uit de dertiger jaren, maar pas na de tweede wereldoorlog is de ontwikkeling van de ruimtevaart met kracht toegenomen. Dit leidde tot de bekende primeur zoals Spoetnik 1, Loena en Wostok met Ga garin. Daarnaast werden successen ge boekt zoals bij het onderzoek van Venus en bij het langdurig werken in de be mande ruimtestations uit de Saljoet reeks. Het leidt geen twijfel dat er tijdens deze avond een interessante discussie over de Russische en Amerikaanse ruimtevaart programma's zal ontstaan. MIDDELBURG - Het scholierenkaffee in jongerencentrum Midgard, aan de Kuiperspoort in Middelburg houdt 16 januari om 15.30 uur een informatieve praatmiddag over leerlingenraden. Het scholierencafe vindt dat als leerlin gen zich bewust worden van hun schoolsituatie, ze ook best willen mee denken en meebeslissen over wat er voor hen in die situatie besloten wordt. Met mooie woorden heet dat medezeggen schap en inspraak of - nog erger - over participatie en democratisering, aldus het scholierencafe. Een manier om op school inspraak te krijgen is het opzetten van een leerlin- genraad. Maar hoe pak je dat nou aan? Hoe verloopt b.v. het contact met de schoolleiding? Hoe maak je een huis houdelijk reglement? Hoe bereik je de rest van de leerlingen? Wat zijn de be voegdheden van een leerlingenraad. Op deze en nog veel meer vragen zal tijdens deze middag over leerlingcnraden wor den ingegaan. (vanaf 15 januari) Middelburg Zaterdag 17januari treedt in bar "The Company" in Middelburg de nieuwe Vlissingse Hard-rock formatie "September 80" op. De groep bestaat uit de gebroeders J. en R. de Quelery (resp. zang en gitaar, en drums)beiden bekend uit de Zeeuws Vlaamse groep "Fauna Gena", E. de Rijke (gitaar) en J. Kuipers (Bas), beiden bekend uil de vroegere Vlissingse formatie "Outcast". Naast eigen nummers speten zij covers van o.a. Ted Nugent en Saxon. Het op treden begint om 21.30 uur MIDDELBURG - De VOS werkgroep Middelburg houdt op dinsdag 20 januari in het Zuiderbaken een informatie- ochtend. Begin februari start de VOS- cursus. De informatiebijeenkomst in het Zui derbaken begint om 09.30. Voor kinde roppas is gezorgd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1981 | | pagina 1