HONDA INTRODUCEERT DE QUINTET
KEIHARDE
UITKOMST
autobedrijf
anno
RUIME KEUZE
ANWB
GEKEURDE
OCCASIONS
DIJKWEL B V.
DE MUYNCK
Benzinestation
ARNESTEIN
Toyota Corolla. Test 'm. Enu weet het zeker;
AUTOCENTRUM WALCHEREN
ZASTAVA1100
f 9.495r
BtMBB AUTO TERUG!
Meer aandacht voor
biologische winning van
energie wenselijk.
TOYOTA
L. BLAAS
AD
VER
TEREN
De Vlissinger - De Faam
Woensdag 8 oktober 1980
Ontwerp.
Motor.
Rijgedrag.
Remmen.
Carrosserie.
Veiligheid
Comfort.
Instrumenten.
Economisch.
Bagageruimte.
Praktisch
AmAVjLaJMJv volgens voorwaarden omruil-garantie
Specialisten met aandacht voor u.
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Ontwikkelingslanden.
VEERSEWEG 104 MIDDELBURG
OPEL REKORD 2.0 Ebj
INDUSTRIEWEG 35 VLISSINGEN
Automobielbedrijven
VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG - 01180-29955
INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN - 01184-19810
De goedkoopste benzinepompen
van Middelburg
Wij geven de hoogste korting per liter benzine.
Tevens uw adres voor alle reparaties. Speciaal korting
op banden, accu's.
Nu uw auto snel schoon met onze nieuwe borstelmachine!
Poelendaeleweg 22 - Middelburg - Tel. 01180-14680
Herculesweg - Middelburg - Tel. 01180-11882
Expl. De Muynck's Autohuis
Een TOYOTA STARLET 1200 de Luxe, nog maar 16.000 km gereden, bouwj.
1979 met een jaar garantie10.900,-
Een IOYOf A COROLLA Kombi, 5 deuren, 31.000 km, bouwjaar 1978
9.900,-
Een rOYO IA CARINA 1600 Luxe bouwjaar 1978, 43.000 km8.750,-
Met een jaar garantie.
Een TOYOTA COROLLA Luxe, bouwjaar 1977, 47.000 km met 6 maanden
garantie7.000-
Een TOYOTA COROLLA Luxe, 47.000 km, bouwjaar 19754.250,—
Een IOYOTA COROLLA Stationwagen 47.000 km, bouwjaar 1976 6.400,—
Een mooie TOYOTA COROLLA met vinyl dak, radio, 25.000 km, bouwjaar
1979, met een jaar garantie10.350,-
Een Leuke FIAT 128, 27.000 km, bouwjaar 19787.900,—
Een MAZDA 818 4-deurs, 78.000 km, bouwjaar 19754.250,—
SIMCA 1100 5-deurs, 34.000 km, bouwjaar 19776.250,—
COROLLA 1300 cc de Luxe, kompleet met radio,
klok. dagteller, interval, verstelbare hoofdsteunen,
zonwerend glas, stootstrips, rembekrachtiging,
ML- behandeling, matten.
Dus rijklaar
ƒ15.425,-
2 Jaar Garantie.
Ongeacht het aantal kilometers.
ADVERNEMEN
ADVERTELLEN
ADVERDRAAID
ADVERZIEN
ADVERGETEN
ADVERB0UWEN
ADVERK0PEN
ADVERTENTIE
-AUTO-AKTU EELAUTO-A KT U
Een jaar na de verschijning van de nieuwe Civic
introduceert Honda nu een geheel nieuwe wa
gen in de middenklasse: de Honda Quintet. De
strakkere vormgeving komt nog sterker naar
voren in de styling van de Quintet, dan in die van
de Civic. Als krachtbron is de 1602 cc motor
gebruikt, die ook in de Accord en Prelude wordt
toegepast. De Quintet wordt geleverd met
handgeschakelde vijf versnellingsbak of met
automatische transmissie met overdrive.
Aan het eind van de jaren zeventig conclu
deerde Honda dat steeds meer mensen de
voorkeur geven aan een compacte, en econo
mische auto.
Het accent zal steeds sterker komen te liggen op
dit gedeelte van de automobielmarkt, waarop
Honda zich met het huidige programma be
weegt. Gezien deze te verwachten ontwikke
ling besloot men dat er naast de huidige Civic-,
Accord - en Prelude-modellen ruimte was voor
een nieuw model.
Bij het ontwerp van de Honda Quintet dienden
de ingenieurs met een aantal belangrijke eisen
rekening te houden: Economisch, door lage
onderhoudskosten en zuinig brandstofver
bruik; compact, maar ruim van binnen en
veelzijdig qua gebruiksmogelijkheden; grote
actieve en passieve veiligheid, comfortabel en
betrouwbaar. Het resultaat van hun inspan
ningen is een wagen die volgens Honda qua
constructie en vormgeving inspeelt op de wen
sen van de automobilist van de jaren tachtig.
De motor van de, op de voorwielen aangedre
ven. Honda Quintet heeft zijn betrouwbaar
heid al ruimschoots bewezen in de Accord
modellen en de Prelude. De 1602 cc, water ge
koelde, vier cilinder 4 takt motor met boven
liggende nokkenas is dwars in het motorcom
partiment geplaatst. Het maximaal vermogen
is 59 kW (80 DIN PK) bij 5.300 omwentelin
gen. De motor levert ook bij lage toerentallen
een ruime trekkracht.
De nieuwe Honda Quintet is een wagen die
zich goed thuis voelt in het drukke stadsverkeer
op bochtige wegen en op de snelweg.
Het weggedrag is zeer voorspelbaar onder alle
omstandigheden. Ook in snel genomen boch
ten blijft de Quintet stabiel. Wegliggingskwa-
liteiten waaraan de gunstige gewichtsverdeling
(61/39 voor/achter) en de spoorbreedte (1360
mm vóór en 1380 mm achter) zeker niet
vreemd zijn. Evenals de andere Honda's heeft
de Quintet rondom de onafhankelijke
McPherson wielophanging met schroefveren
en dubbeiwerkende telescopische schokdem
pers. Vóór en achter zijn bovendien nog stabi-
lisatorstangen aangebracht.
Voor de wielophanging wordt hel zgn. nega
tieve schuurstraal-systeem toegepast. Dit werkt
positief ten opzichte van de stabiliteit op de
rechte lijn. maar het is vooral van belang voor
de veiligheid bij hel remmen.
Slipt een wiel door, bijvoorbeeld op een glad
weggedeelte, dan heeft een wagen de neiging in
de richting van het wel remmende wiel weg te
breken. Door de negatieve schuurstraal wordt
een moment van tegenwicht gecreëerd waar
door de wagen weer in de rijrichting terug
komt.
Een belangrijke nieuwe toepassing is de extra
voorziening in het remsysteem, waardoor de
remdruk zich aanpast aan de belading van de
wagen. Dat betekent een juiste remkracht op
de achterwielen, dus een aanzienlijk vermin
derde kans op slippen.
Ook voor de Quintet is gekozen voor het be
proefde systeem van schijfremmen voor en
trommelremmen achter (de remblokjes zijn
nieuw ontworpen) met kruislings gescheiden
remcircuits en remdrukregelaars op de achter
wielen.
Een controlelampje op het dashboard waar-
schuwd bij verminderde werking van het sys
teem.
De Honda Quintet heeft een carrosserie met
kooiconstructie en kreukelzones, vitale plaat
sen zijn nog extra verstevigd.
Bestuurder en passagiers hebben rondom een
goed uitzicht door de toepassing van licht ge
tint glas en dunne raamstijlen bij dc achterruit
en deuren.
De onderzijde van de carrosserie is voorzien
van een beschermende coating tegen de gevol
gen van steenslag, evenals de binnenzijde van
de voorspoiler. De wielkasten van de voorwie
len zijn extra beschermd door een lichtgewicht
kunststofbescherming.
Het metaal van de carrosserie heeft een spe
ciale behandeling ondergaan om corrosie tegen
te gaan.
Evenals de andere Honda's heeft de Quintet
ook de dubbel beveiligde stuurkolom. Het
dashboard is bekleed met zacht, niet reflecte
rend materiaal. Veiligheid betekent ook een
goed overzicht over tellers, meters en indicato
ren.
Bij de Quintet zitten ze gegroepeerd in het zicht
van dc bestuurder. Alle handles en knoppen
zitten, overzichtelijk, binnen handbereik. Goed
uitzicht rondom is van levensbelang. Daarom
wordt niet alleen de voorruit (van gelaagd
glas), maar ook de ruiten in de voorportieren
condensvrij gehouden door eén naar verkie
zing warme of koude luchtstroom, aldus Hon
da.
De zijspiegel aan de bestuurderskant is van
binnenuit verstelbaar.
Laag op de achterruit werd een ruitewisser ge
monteerd. De ruitewisser aan de bestuurders
zijde is zo geconstrueerd dat zelfs bij snelheden
tot 145 km/uur een stevig contact met de ruit
gehandhaafd blijft.
De halogeen koplampen zijn verstelbaar.
Vanaf de bestuurdersplaats Is de stand van de
koplampen - in 3 standen - aan de belading van
de auto aan te passen.
Verder wordt de veiligheid van de inzittenden
nog bevorderd door de montage van drie-
puntsrolgordels vóór en een tweepunts- en
twee driepuntsgordels achter. De achterportie
ren zijn voorzien van kindersloten. In de
achterbumper zijn twee mistachterlichten ge
monteerd.
De voorsioelen zijn zowel voorals achterover
neerklapbaar. De bestuurdersstoel kan boven
dien via een eenvoudig hendeltje op drie ver
schillende hoogten ingesteld worden. De com
pact gebouwde, dwarsgeplaatste motor maakte
het creëren van een flinke beenruimte moge
lijk. Hierdoor hoeven langbenige passagiers
niet zo ver naar achteren te schuiven. Een be
langrijke bijdrage aan hel comfort in de rust in
het interieur.
Deze wordt belangrijk bevorderd doordat
Honda systematisch vele maatregelen heeft
getroffen om het geluid van motor, wind en
wegcontact te minimaliseren. Bij 100 km/uur
bedraagt het geluidsniveau in het interieur
slechts 68 dB en bij 130 km/uur 73 dB. Ook de
verwarmingsinzittenden. Luchtverversing en
verwarming zijn naar wens te regelen. Een 3
standen aanjager zorgt voor een geforceerde
luchttoevoer.
In het dashboard zijn vier richt- en regelbare
ventilatieroosters geplaatst. Het praktische re
gelsysteem zorgt ervoor dat er, naar keuze
warme of koude lucht kan worden aangevoerd.
Bij de Honda Quintet in het instrumentarium
op het dashboard bijzonder volledig. Snel
heidsmeter en toerenteller zijn in goed aflees
bare ronde klokken verwerkt. Naast verklik
kerlampjes voor oliedruk, richtingaanwijzers,
handrem en groot licht, bevat het instrumen
tenpaneel een bezinemeter, een watertempe
ratuurmeter en een waarschuwingslampje voor
verminderde remwerking. Ook heeft de Quin
tet het praktische waarschuwingssysteem voor
niet goed gesloten deuren,kofferdeksel en de
fecte remlichten.
Een radio behoort eveneens tot de standaar
duitrusting.
De Honda Quintet is naast een praktische, ook
een economische auto. Evenals de andere
Honda-modellen gebruikt de Quintet normale
benzine. De toepassing van de transistoront-
stcking betekent minder onderhoud. Ook voor
dit type Honda geldt dat de intervallen tussen
de noodzakelijke onderhoudsbeurten bijzon
der lang zijn.
De kleine beurt hoeft pas om de 12.000 km te
worden uitgevoerd, de grote onderhoudsbeurt
om elke 24.000 km.
De vijfdeurs Quintet biedt veel bagageruimte.
De vijfde deur is met een hendel vanaf de bes
tuurdersplaats te openen. Deze achterklep
loopt lot bijna onderaan door. De achterbank
kan worden neergeklapt, zodat de laadruimte
nog aanzienlijk kan worden uitgebreid. Handig
is de nieuwe toepassing van een gescheiden
achterbankleuning. Het is nu mogelijk volu
mineuze stukken bagage mee te nemen en toch
een zitplaats achterin te behouden. Ook het
afdekscherm kan in tweeën worden opgeklapt
of geheel worden weggenomen.
De Honda Quintet is een compacte, vlot ge
lijnde wagen met veel binnenruimte, met een
motor en transmissiesysteem dat zijn betrouw
baarheid al ruimschoots heeft bewezen en met
een aantal opmerkelijke nieuwigheden. Een
wagen waarbij de economie en de praktische
gebruikswaarde voor berijder en passagiers,
volgens de Quintet-ontwerpcrs voorop stonden.
De auto die 5 gastvrije deuren telt.
Een zee van komfort. Een
moderne motor en een zeer
aanlokkelijke prijs. Is een keiharde
uitkomst voor alle kritische kopers.
inkl. btw
Noordmonsterweg 4, Middelburg
Industrieterrein Ramsburg
tel. 01180-36815
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3.6 maanden omruil-garantie.
il-garantie
FIAT 127 3-deurs
1976
4.750,-
FIAT 128 GL 2-deurs
1977
7.000-
FIAT 128 Panorama
1978
6.750,-
FIAT 124
1978
7.500-
FIAT 124 Special
1978
4.500-
FIAT Coupé 1430
1978
8.700,-
FIAT 132 1600 GES
1977
8.500-
FIAT 131 1600 Special
1976
6.000,-
FIAT 131 1600 Special
1978
met LPG-installatie
8.500,-
11.000-
V.W. GOLF S 1600 cc
1978
PEUGEOT 504 Diesel
1974
3.750,-
PRINCESS 2000 HL
1979
Markt 45
Middelburg - Tel. 01180-12918
Kostenschatting lijkt mogelijkheden te bieden.
Omzetting van zonne-energie in energiedragers als waterstof en elektriciteit met
behulp van biologische methoden moet grotere aandacht krijgen. Tot nog toe heeft
deze vorm van biologische energiewinning geen plaats gehad binnen het Nationaal
Programma voor Energie-onderzoek.
Dat stelt dc Nationale Raad voor Land
bouwkundig Onderzoek TNO in een
rapport aan de Raad voor Energie-on
derzoek. Op grond van kostprijsbereke
ningen meent de NRLO dat biologische
energiewinning mogelijkheden kan bie
den.
Aandacht is vanzelfsprekend ook wen
selijk op grond van overwegingen als
milieuvriendelijkheid, afhankelijk van
de OPEC-landen en de enorme steen
koolbehoefte in de toekomst.
In de studie is ook aandacht besteed aan
de mogelijkheden in zonrijke gebieden.
vooral op grond van de problemen in
ontwikkelingslanden. Daar is in het al
gemeen 2,5 maal zoveel zonne-energie
per m2 als in ons land, waardoor de
kostprijs met dezelfde factor daalt.
Het rapport is onderdeel van een reeks
NRLO-rapporten over biologische
energie. Eerder werd aan methaangas
winning en stikstofbenutting aandacht
besteed.
Binnenkort verschijnt een studie over
energy-farming (het produceren van
plantaardige materiaal, dat na de oogst
kan worden omgezet in energie of ener
giedragers door bijvoorbeeld verbran
ding).
4-deurs S-uitvoering
10-1978, wit, veel acc., getint glas
sportvelgen, elektr. schuifdak
incl. 6 maanden garantie 16.750,—
CITROEN HY 1600
1977
6.750,-
CITROEN GS SPECIAL
1978
f
8.550-
CITROEN CX 2200 DIESEL BREAK..
1978
f
18.500,-
CITROËN CX 2200 DIESEL
1977
f
14.000,-
CITROËN GS CLUB schuifdak
1976
f
5.900,-
CITROEN 2CV4
1975
f
1.700,-
SUBARU 1400 DL
1978
f
6.750,-
2CV6
1978
f
6.150,-
MINI 1000
1975
f
3.250.-
DATSUN CHERRY
1976
I
3.750.-
AUDI 100 LS
1978
f
15.900.-
SUNBEAM 1250 TC
1973
f
950,-
FORD ESCORT
1975
f
4.600,-
HONDA ACCORD 4-drs
1979
f
14.750,-
HONDA CIVIC 3-drs
1979
f
10.750,-
DATSUN 180 B 4 deurs
1978
12.250,-
SIMCA 1100 LE...
1977
5.200-
VOOR INRUIL GEVRAAGD:
2CV4 - 2CV6 - DYANE - VISA CLUB
CITROËN GS PALLAS1976 3.750,-
CITROËN AMI SUPF.R BREAK1976 4.500,-
CITROËN GS SPECIAL1975 f 4 900,-
CITROËN GS CLUB 1976 6.700,-
CITROËN GS CLUB BREAK1976 f 6 500,-
CITROËN GS CLUB1977 8 500,-
CITROËN GS SPECIAL1978 8 900,-
CITROËN CX 2400 SUPER1977 12.900,-
CITROËN 2CV4 SPEC1976 3.250,-
CX 2000 SUPER, 47.000 km1977
MAZDA 616
OPEL KADETT
OPEL KADETT
OPEL REKORD 1700 STATIONWAGEN
SI MCA 1308 GT
SIMCA 1100 LE
SIMCA 1100 LS
SIMCA 1501 SPECIAL
FORD TRANSIT met ruiten
1974
1977
1978
1974
1978
1977
1974
1974
1972
1.900,-
7.250,-
9.900.-
3.900,-
10.500,-
2.750,-
1.900,-
1.900,-
t.e.a.b.
boven 4.000,— ANWB-gekeurd 3 of 6 maanden volledige
garantie niet goed, volledig geld terug gecleand en gepoetst
volle tank benzine.
Wijzigingen In prfls en uitvoering voorbehoudea
OOOOOOOOOOOO
XXX
-