HONDA INTRODUCEERT DE QUINTET KEIHARDE UITKOMST autobedrijf anno RUIME KEUZE ANWB GEKEURDE OCCASIONS DIJKWEL B V. DE MUYNCK Benzinestation ARNESTEIN Toyota Corolla. Test 'm. Enu weet het zeker; AUTOCENTRUM WALCHEREN ZASTAVA1100 f 9.495r BtMBB AUTO TERUG! Meer aandacht voor biologische winning van energie wenselijk. TOYOTA L. BLAAS AD VER TEREN De Vlissinger - De Faam Woensdag 8 oktober 1980 Ontwerp. Motor. Rijgedrag. Remmen. Carrosserie. Veiligheid Comfort. Instrumenten. Economisch. Bagageruimte. Praktisch AmAVjLaJMJv volgens voorwaarden omruil-garantie Specialisten met aandacht voor u. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Ontwikkelingslanden. VEERSEWEG 104 MIDDELBURG OPEL REKORD 2.0 Ebj INDUSTRIEWEG 35 VLISSINGEN Automobielbedrijven VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG - 01180-29955 INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN - 01184-19810 De goedkoopste benzinepompen van Middelburg Wij geven de hoogste korting per liter benzine. Tevens uw adres voor alle reparaties. Speciaal korting op banden, accu's. Nu uw auto snel schoon met onze nieuwe borstelmachine! Poelendaeleweg 22 - Middelburg - Tel. 01180-14680 Herculesweg - Middelburg - Tel. 01180-11882 Expl. De Muynck's Autohuis Een TOYOTA STARLET 1200 de Luxe, nog maar 16.000 km gereden, bouwj. 1979 met een jaar garantie10.900,- Een IOYOf A COROLLA Kombi, 5 deuren, 31.000 km, bouwjaar 1978 9.900,- Een rOYO IA CARINA 1600 Luxe bouwjaar 1978, 43.000 km8.750,- Met een jaar garantie. Een TOYOTA COROLLA Luxe, bouwjaar 1977, 47.000 km met 6 maanden garantie7.000- Een TOYOTA COROLLA Luxe, 47.000 km, bouwjaar 19754.250,— Een IOYOTA COROLLA Stationwagen 47.000 km, bouwjaar 1976 6.400,— Een mooie TOYOTA COROLLA met vinyl dak, radio, 25.000 km, bouwjaar 1979, met een jaar garantie10.350,- Een Leuke FIAT 128, 27.000 km, bouwjaar 19787.900,— Een MAZDA 818 4-deurs, 78.000 km, bouwjaar 19754.250,— SIMCA 1100 5-deurs, 34.000 km, bouwjaar 19776.250,— COROLLA 1300 cc de Luxe, kompleet met radio, klok. dagteller, interval, verstelbare hoofdsteunen, zonwerend glas, stootstrips, rembekrachtiging, ML- behandeling, matten. Dus rijklaar ƒ15.425,- 2 Jaar Garantie. Ongeacht het aantal kilometers. ADVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERB0UWEN ADVERK0PEN ADVERTENTIE -AUTO-AKTU EELAUTO-A KT U Een jaar na de verschijning van de nieuwe Civic introduceert Honda nu een geheel nieuwe wa gen in de middenklasse: de Honda Quintet. De strakkere vormgeving komt nog sterker naar voren in de styling van de Quintet, dan in die van de Civic. Als krachtbron is de 1602 cc motor gebruikt, die ook in de Accord en Prelude wordt toegepast. De Quintet wordt geleverd met handgeschakelde vijf versnellingsbak of met automatische transmissie met overdrive. Aan het eind van de jaren zeventig conclu deerde Honda dat steeds meer mensen de voorkeur geven aan een compacte, en econo mische auto. Het accent zal steeds sterker komen te liggen op dit gedeelte van de automobielmarkt, waarop Honda zich met het huidige programma be weegt. Gezien deze te verwachten ontwikke ling besloot men dat er naast de huidige Civic-, Accord - en Prelude-modellen ruimte was voor een nieuw model. Bij het ontwerp van de Honda Quintet dienden de ingenieurs met een aantal belangrijke eisen rekening te houden: Economisch, door lage onderhoudskosten en zuinig brandstofver bruik; compact, maar ruim van binnen en veelzijdig qua gebruiksmogelijkheden; grote actieve en passieve veiligheid, comfortabel en betrouwbaar. Het resultaat van hun inspan ningen is een wagen die volgens Honda qua constructie en vormgeving inspeelt op de wen sen van de automobilist van de jaren tachtig. De motor van de, op de voorwielen aangedre ven. Honda Quintet heeft zijn betrouwbaar heid al ruimschoots bewezen in de Accord modellen en de Prelude. De 1602 cc, water ge koelde, vier cilinder 4 takt motor met boven liggende nokkenas is dwars in het motorcom partiment geplaatst. Het maximaal vermogen is 59 kW (80 DIN PK) bij 5.300 omwentelin gen. De motor levert ook bij lage toerentallen een ruime trekkracht. De nieuwe Honda Quintet is een wagen die zich goed thuis voelt in het drukke stadsverkeer op bochtige wegen en op de snelweg. Het weggedrag is zeer voorspelbaar onder alle omstandigheden. Ook in snel genomen boch ten blijft de Quintet stabiel. Wegliggingskwa- liteiten waaraan de gunstige gewichtsverdeling (61/39 voor/achter) en de spoorbreedte (1360 mm vóór en 1380 mm achter) zeker niet vreemd zijn. Evenals de andere Honda's heeft de Quintet rondom de onafhankelijke McPherson wielophanging met schroefveren en dubbeiwerkende telescopische schokdem pers. Vóór en achter zijn bovendien nog stabi- lisatorstangen aangebracht. Voor de wielophanging wordt hel zgn. nega tieve schuurstraal-systeem toegepast. Dit werkt positief ten opzichte van de stabiliteit op de rechte lijn. maar het is vooral van belang voor de veiligheid bij hel remmen. Slipt een wiel door, bijvoorbeeld op een glad weggedeelte, dan heeft een wagen de neiging in de richting van het wel remmende wiel weg te breken. Door de negatieve schuurstraal wordt een moment van tegenwicht gecreëerd waar door de wagen weer in de rijrichting terug komt. Een belangrijke nieuwe toepassing is de extra voorziening in het remsysteem, waardoor de remdruk zich aanpast aan de belading van de wagen. Dat betekent een juiste remkracht op de achterwielen, dus een aanzienlijk vermin derde kans op slippen. Ook voor de Quintet is gekozen voor het be proefde systeem van schijfremmen voor en trommelremmen achter (de remblokjes zijn nieuw ontworpen) met kruislings gescheiden remcircuits en remdrukregelaars op de achter wielen. Een controlelampje op het dashboard waar- schuwd bij verminderde werking van het sys teem. De Honda Quintet heeft een carrosserie met kooiconstructie en kreukelzones, vitale plaat sen zijn nog extra verstevigd. Bestuurder en passagiers hebben rondom een goed uitzicht door de toepassing van licht ge tint glas en dunne raamstijlen bij dc achterruit en deuren. De onderzijde van de carrosserie is voorzien van een beschermende coating tegen de gevol gen van steenslag, evenals de binnenzijde van de voorspoiler. De wielkasten van de voorwie len zijn extra beschermd door een lichtgewicht kunststofbescherming. Het metaal van de carrosserie heeft een spe ciale behandeling ondergaan om corrosie tegen te gaan. Evenals de andere Honda's heeft de Quintet ook de dubbel beveiligde stuurkolom. Het dashboard is bekleed met zacht, niet reflecte rend materiaal. Veiligheid betekent ook een goed overzicht over tellers, meters en indicato ren. Bij de Quintet zitten ze gegroepeerd in het zicht van dc bestuurder. Alle handles en knoppen zitten, overzichtelijk, binnen handbereik. Goed uitzicht rondom is van levensbelang. Daarom wordt niet alleen de voorruit (van gelaagd glas), maar ook de ruiten in de voorportieren condensvrij gehouden door eén naar verkie zing warme of koude luchtstroom, aldus Hon da. De zijspiegel aan de bestuurderskant is van binnenuit verstelbaar. Laag op de achterruit werd een ruitewisser ge monteerd. De ruitewisser aan de bestuurders zijde is zo geconstrueerd dat zelfs bij snelheden tot 145 km/uur een stevig contact met de ruit gehandhaafd blijft. De halogeen koplampen zijn verstelbaar. Vanaf de bestuurdersplaats Is de stand van de koplampen - in 3 standen - aan de belading van de auto aan te passen. Verder wordt de veiligheid van de inzittenden nog bevorderd door de montage van drie- puntsrolgordels vóór en een tweepunts- en twee driepuntsgordels achter. De achterportie ren zijn voorzien van kindersloten. In de achterbumper zijn twee mistachterlichten ge monteerd. De voorsioelen zijn zowel voorals achterover neerklapbaar. De bestuurdersstoel kan boven dien via een eenvoudig hendeltje op drie ver schillende hoogten ingesteld worden. De com pact gebouwde, dwarsgeplaatste motor maakte het creëren van een flinke beenruimte moge lijk. Hierdoor hoeven langbenige passagiers niet zo ver naar achteren te schuiven. Een be langrijke bijdrage aan hel comfort in de rust in het interieur. Deze wordt belangrijk bevorderd doordat Honda systematisch vele maatregelen heeft getroffen om het geluid van motor, wind en wegcontact te minimaliseren. Bij 100 km/uur bedraagt het geluidsniveau in het interieur slechts 68 dB en bij 130 km/uur 73 dB. Ook de verwarmingsinzittenden. Luchtverversing en verwarming zijn naar wens te regelen. Een 3 standen aanjager zorgt voor een geforceerde luchttoevoer. In het dashboard zijn vier richt- en regelbare ventilatieroosters geplaatst. Het praktische re gelsysteem zorgt ervoor dat er, naar keuze warme of koude lucht kan worden aangevoerd. Bij de Honda Quintet in het instrumentarium op het dashboard bijzonder volledig. Snel heidsmeter en toerenteller zijn in goed aflees bare ronde klokken verwerkt. Naast verklik kerlampjes voor oliedruk, richtingaanwijzers, handrem en groot licht, bevat het instrumen tenpaneel een bezinemeter, een watertempe ratuurmeter en een waarschuwingslampje voor verminderde remwerking. Ook heeft de Quin tet het praktische waarschuwingssysteem voor niet goed gesloten deuren,kofferdeksel en de fecte remlichten. Een radio behoort eveneens tot de standaar duitrusting. De Honda Quintet is naast een praktische, ook een economische auto. Evenals de andere Honda-modellen gebruikt de Quintet normale benzine. De toepassing van de transistoront- stcking betekent minder onderhoud. Ook voor dit type Honda geldt dat de intervallen tussen de noodzakelijke onderhoudsbeurten bijzon der lang zijn. De kleine beurt hoeft pas om de 12.000 km te worden uitgevoerd, de grote onderhoudsbeurt om elke 24.000 km. De vijfdeurs Quintet biedt veel bagageruimte. De vijfde deur is met een hendel vanaf de bes tuurdersplaats te openen. Deze achterklep loopt lot bijna onderaan door. De achterbank kan worden neergeklapt, zodat de laadruimte nog aanzienlijk kan worden uitgebreid. Handig is de nieuwe toepassing van een gescheiden achterbankleuning. Het is nu mogelijk volu mineuze stukken bagage mee te nemen en toch een zitplaats achterin te behouden. Ook het afdekscherm kan in tweeën worden opgeklapt of geheel worden weggenomen. De Honda Quintet is een compacte, vlot ge lijnde wagen met veel binnenruimte, met een motor en transmissiesysteem dat zijn betrouw baarheid al ruimschoots heeft bewezen en met een aantal opmerkelijke nieuwigheden. Een wagen waarbij de economie en de praktische gebruikswaarde voor berijder en passagiers, volgens de Quintet-ontwerpcrs voorop stonden. De auto die 5 gastvrije deuren telt. Een zee van komfort. Een moderne motor en een zeer aanlokkelijke prijs. Is een keiharde uitkomst voor alle kritische kopers. inkl. btw Noordmonsterweg 4, Middelburg Industrieterrein Ramsburg tel. 01180-36815 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. 2. Fiat dealer-garantie. 3.6 maanden omruil-garantie. il-garantie FIAT 127 3-deurs 1976 4.750,- FIAT 128 GL 2-deurs 1977 7.000- FIAT 128 Panorama 1978 6.750,- FIAT 124 1978 7.500- FIAT 124 Special 1978 4.500- FIAT Coupé 1430 1978 8.700,- FIAT 132 1600 GES 1977 8.500- FIAT 131 1600 Special 1976 6.000,- FIAT 131 1600 Special 1978 met LPG-installatie 8.500,- 11.000- V.W. GOLF S 1600 cc 1978 PEUGEOT 504 Diesel 1974 3.750,- PRINCESS 2000 HL 1979 Markt 45 Middelburg - Tel. 01180-12918 Kostenschatting lijkt mogelijkheden te bieden. Omzetting van zonne-energie in energiedragers als waterstof en elektriciteit met behulp van biologische methoden moet grotere aandacht krijgen. Tot nog toe heeft deze vorm van biologische energiewinning geen plaats gehad binnen het Nationaal Programma voor Energie-onderzoek. Dat stelt dc Nationale Raad voor Land bouwkundig Onderzoek TNO in een rapport aan de Raad voor Energie-on derzoek. Op grond van kostprijsbereke ningen meent de NRLO dat biologische energiewinning mogelijkheden kan bie den. Aandacht is vanzelfsprekend ook wen selijk op grond van overwegingen als milieuvriendelijkheid, afhankelijk van de OPEC-landen en de enorme steen koolbehoefte in de toekomst. In de studie is ook aandacht besteed aan de mogelijkheden in zonrijke gebieden. vooral op grond van de problemen in ontwikkelingslanden. Daar is in het al gemeen 2,5 maal zoveel zonne-energie per m2 als in ons land, waardoor de kostprijs met dezelfde factor daalt. Het rapport is onderdeel van een reeks NRLO-rapporten over biologische energie. Eerder werd aan methaangas winning en stikstofbenutting aandacht besteed. Binnenkort verschijnt een studie over energy-farming (het produceren van plantaardige materiaal, dat na de oogst kan worden omgezet in energie of ener giedragers door bijvoorbeeld verbran ding). 4-deurs S-uitvoering 10-1978, wit, veel acc., getint glas sportvelgen, elektr. schuifdak incl. 6 maanden garantie 16.750,— CITROEN HY 1600 1977 6.750,- CITROEN GS SPECIAL 1978 f 8.550- CITROEN CX 2200 DIESEL BREAK.. 1978 f 18.500,- CITROËN CX 2200 DIESEL 1977 f 14.000,- CITROËN GS CLUB schuifdak 1976 f 5.900,- CITROEN 2CV4 1975 f 1.700,- SUBARU 1400 DL 1978 f 6.750,- 2CV6 1978 f 6.150,- MINI 1000 1975 f 3.250.- DATSUN CHERRY 1976 I 3.750.- AUDI 100 LS 1978 f 15.900.- SUNBEAM 1250 TC 1973 f 950,- FORD ESCORT 1975 f 4.600,- HONDA ACCORD 4-drs 1979 f 14.750,- HONDA CIVIC 3-drs 1979 f 10.750,- DATSUN 180 B 4 deurs 1978 12.250,- SIMCA 1100 LE... 1977 5.200- VOOR INRUIL GEVRAAGD: 2CV4 - 2CV6 - DYANE - VISA CLUB CITROËN GS PALLAS1976 3.750,- CITROËN AMI SUPF.R BREAK1976 4.500,- CITROËN GS SPECIAL1975 f 4 900,- CITROËN GS CLUB 1976 6.700,- CITROËN GS CLUB BREAK1976 f 6 500,- CITROËN GS CLUB1977 8 500,- CITROËN GS SPECIAL1978 8 900,- CITROËN CX 2400 SUPER1977 12.900,- CITROËN 2CV4 SPEC1976 3.250,- CX 2000 SUPER, 47.000 km1977 MAZDA 616 OPEL KADETT OPEL KADETT OPEL REKORD 1700 STATIONWAGEN SI MCA 1308 GT SIMCA 1100 LE SIMCA 1100 LS SIMCA 1501 SPECIAL FORD TRANSIT met ruiten 1974 1977 1978 1974 1978 1977 1974 1974 1972 1.900,- 7.250,- 9.900.- 3.900,- 10.500,- 2.750,- 1.900,- 1.900,- t.e.a.b. boven 4.000,— ANWB-gekeurd 3 of 6 maanden volledige garantie niet goed, volledig geld terug gecleand en gepoetst volle tank benzine. Wijzigingen In prfls en uitvoering voorbehoudea OOOOOOOOOOOO XXX -

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 22