de delta WIE DURFT? Schoenfabrikant introduceert veilige jeugdschoen 32 Prachtige woningen in Middelburg SLAGERIJ v/h BROUWER VAN DER MEIJDEN P. J. KLAASSEN ZN- B.V. Dank zij een unieke financieringsfaciliteit maakt Bouwbedrijf De Delta B.V. wonen op niveau weer betaalbaar. Gelet op onze jarenlange ervaring in het ontwikkelen van projekten, is de stagnatie in de huizenmarkt voor ons niet onverwacht gekomen. De Delta B.V. heeft voorzorgsmaatregelen genomen. Hierdoor kan in ons plan Dauwendaele aan de Buitenhovelaan een unieke financieringsfaciliteit worden aangeboden, waarvan u hiernaast twee voorbeelden aantreft. Waaronder een aantal premiewoningen. Prijzen: vanaf f. 140.000,— v.o.n. De woningen hebben op de begane grond een flinke living plus open keuken, op de verdieping drie slaapkamers en een badkamer met ligbad en extra douche en via de trap naar de zolder een extra ruimte die als slaapkamer of als hobbykamer is in te richten. Extra aandacht is besteed aan de isolatie van de woningen. De percelen hebben een oppervlakte variërend van 135 tot 380 m2, waarbij de tuinen een haast ouderwetse diepte hebben tot 17 meter. 21 Woningen hebben een garage. Vlees voor betaalbare prijzen 1 kilo Sucadelappen11.— 1 kilo magere Runderlappen11.— 1 kilo doorregen Rundvlees7.— 1 kilo Rosbeef of Lende15.— 1 kilo Biefstuk17.—. 1 kilo Fricando10.— 1 kilo magere Varkenslappen9.— 1 kilo Rundergehakt6.— 1 kilo Gehakt half om half4.50 1 kilo Tartaar10.- 1 kilo mager Rookspek6.— Voetverzorging voor Bejaarden en invaliden Elke dinsdag voetverzorging in het DIENSTENCENTRUM SCHUTTERSHOF, PEDICURE van 9-12.00 en 13.30-16.00 uur. Tegen verlaagd tarief! VOETVERZORGINGSINS TITUUT S.V.O. Gediplomeerd voet- en schoenkundig pedicure, leraar vakopleiding. Zusterstraat 37 - MIDDELBURG Tel. 01180-14746 HAPPY MET HONDA Rijwiel- en Brom fietshandel Seisweg 45-47 - MIDDELBURG - tel. 14596 IAN G0MM - 'WHAT A BLOW' (ARI0LA) KLARK KENT - KLARK KENT' (A&M) HELP EEN SCHAAP DAT ONDERSTEBOVEN LIGT TOUCH 'TOUCH' (AR 10 LA) ULTRAV0X - 'VIENNA' (CHRYSALIS) UW EIGEN HERENHUIS VOOR NETTO PM U kunt over dit projekt van Bouw bedrijf De Delta B.V., inlichtingen krijgen bij de heer E. Troost, Schouw- sedijk 2, 4318 TM Brouwershaven. Tel. 01119 - 469 of 354. (kantoor uren) privé 01116 - 1724. en MAKELAARSKANTOOR SINKE-KOMEJAN, Damplein 34 te Middelburg. Tel. 01180 - 26455. Uitvoerige dokumentatie is voor u beschikbaar. Gravenstraat 88 Middelburg tel. 01180-14398 Hij is niet voor iedereen, de nieuwe MB-50. Doetjes kunnen beter thuisblijvea Want 't is een felle machine. Met brede banden. Comstar wielen. Elektroni sche ontsteking. Hydrauli sche schijfrem vóór en volnaaftrommelrem achter. En vanzelf nog véél meer dan we hier kunnen vertellen. Er is lef voor nodig. Want hij spuit weg, die nieuwe Honda MT-50. Op de weg is jj net zo fel en zeker als voor het "ruige" werk. Met z'n speciale ter rein/wegbanden. Zijn lange veerwegen. Zijn elek tronische ontsteking. Kom maar eens kijken of je hem kunt temmen. En allebei met een serie extra's, accessoires en j technische snufjes, die ongekend zijn voor brommers in deze klasse. Kom ze bekijken. Kom ze berijden Bij ons staan de MB-50 en MT-50 st? klaar voor een proefrit. Dit is een niey ervaring! De verkooporganisatie van de bekende Piedro-jeugdschoenen heeft aan haar winter- kollcktie 1980-1981 een serie jeugdschoenen toegevoegd, die voorzien zijn van een 3M scotchlite reflektor. Een reflektor die voor de nietsvermoedende beschouwer op 't eerste oog wellicht niet meer is dan een subtiel modisch extraatje. Inderdaad, de keuze van het reflekterende materiaal en de wijze waarop dat in de schoenen is verwerkt, dragen bij tot een grotere veiligheid voor opgroeiende jeugd. De functie van de reflektoren staat na tuurlijk voorop: kinderen lopen vaak in het donker op straat: uit schoolnaar de sporttraining, muziekvereniging etc. Zij missen de verlichting en reflektoren waarmee hun vriendjes op de fiets zich voor de naderende automobilisten on derscheiden. Daarin voorzien deze schoenen. Kinderen die ze dragen lopen bij wijze van spreken op feflekterende "trappers". Met hetzelfde effekt als van reflekterende pedalen. Reeds 5 jaar geleden heeft de Scandi navische Raad voor de verkeersveilig heid aanbevolen om zoveel mogelijk re- flekterend materiaal toe te passen in kleding. Deze aanteveling stoelt op er varingscijfers betreffende verkeerson gelukken die overeenkomen met die in Nederland: In 1976 vielen in ons land de helft van alle doden en tweederde van alle ge wonden in het verkeer bij schemer en duisternis. Vooral bij het ontbreken of niet branden van openbare verlichting. Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden voor voetgangers om bij duisternis beter zichtbaar te zijn. Maar als hun kleding en schoeisel daartoe reeds in belangrijke mate bijdragen, wordt het meenemen of dragen van bepaalde attributen overbo dig. In 1975 deed ook de Raad van Europese ministers van verkeer in een resolutie enkele aanbevelingen t.a.v. de veiligheid van voetgangers; lichtgekleurde of re flekterende kleding werd daarbij spe ciaal voor kinderen aangemoedigd. Als aanvulling op een goede verkeerse- dukatie op school en thuis beveelt ook Veilig verkeer Nederland kwalitatief goede reflekterende kinderkleding en schoeisel aan. In samenwerking met 3M Nederland wordt thans voor het eerst in Nederland het bekende "scotchlite" toegepast als modische safety of life" in de nieuwe kollektie jeugdschoenen 80/81 van Pie- dro. Dit modieuze accentje kan al op een afstand van 150 meter zichtbaar zijn. (Scotchlite werd eerder gebruikt voor verkeersborden, wegbebakening, kente kenplaten, fietsbanden en dergelijken. Met de nieuwe veiligheidsschoenen on derschrijft de fabrikant opnieuw de doelstelling waaraan zij gedurende haar lange bestaan heeft voldaan; schoenen op de markt brengen die aan alle eisen van funktionaliteit, mode en kwaliteit voldoen. Voor deze fabrikant vormen funktionaliteit en eigentijdse schoeisel al lang een overbrekelijk synthese. Zoals dat eveneens geldt voor vele. vooral jongere mensen sinds hel einde van de jaren vijftig. Funktionele en modische aspekten in kleding, schoenen en accessoires gaan meer en meer hand in hand. In dat veranderde klimaat koestert Pie- dro grote verwachtingen t.a.v. zijn nieu we, sportieve, modieuze en verkeersvei lige jeugdschoenen. Omdat deze bespreking in zet is van een weddenschap ("wie schrijft het snelste een recensie van behoorlijk for maat?"), wil ik niet te veel woorden vuil maken aan de solo-elpee van Klark Kent, alias Stewart Copeland. drummer van The Police. Het plaatje op 12 inch-for- maat is feitelijk een e.p. met acht nummers, uitgevoerd in groen vinyl en gestoken in een leuke hoes. Originele verpakkingen zijn trouwens de specialiteit van platen- maatschappij A&M. Stewart Copeland kan als Klark Kent een heleboel initiatie ven kwijt die niet in het beeld van The Police passen, of er simpelweg te slecht voor zijn. Wie luistert naar 'Regatta de blanc' hoort al snel dat de composities van Copeland niet bepaald de silie uit 1978 die nog de fel heid in sfeer heeft van de eerste elpee van The Police. Welbeschouwd valt dit plaatje me nog lang niet tegen. De overige nummers hebben toch weer dat typi sche Police-soundje. Weinig opzienbarend, zo langza merhand, maar wel aardig. beste van de elpee zijn. Op (Klaar! Ik maak het wel Klark Kent staat dan ook weer goed met een zeer lan- maar één nummertje dat zich enigszins met het Poli- ce-niveau kan meten, en dat is 'I don't care', een compo- ge en diepgravende bespre king van de komende Poli- ce-elpee). John Een schaap ondersteboven in de wei. Dal zie je soms en dan is het beter om niet te blijven kijken, maar om iets te doen. Het beestje kan namelijk meestal niet meer op eigen kracht overeind komen. Het is "venvenleid". Als het niet bijtijds op de poten wordt geholpen, gaat het dood. Een schaap dal valt en op zijn rug terecht komt, heeft van alles tegen bij zijn pogin gen om op te slaan. Terugrollen wil vaak niet lukken door de brede rug en de korte poten. Ook de verende vacht belemmert het te rugrollen. Bovendien kan de inhoud van de pens (een van de vier magen van het schaap) naar beneden zakken als het dier op zijn rug ligt. Het zwaartepunt van het schaap komt dan heel dicht bij de grond, wal een be lemmering temeer is voor het overeind komen. In het ondersteboven liggende schapelijj gaan er dinqen mis, die uiteindelijk de dood van het schaap tot gevolg hebben, bijgaande tekening leert ons hoe een ver wen te ld schaap te redden. Ian Gomm is een minzaam man, zonder grote sterallu res. Het is waarschijnlijk de reden dat de blonde zan ger/gitarist tot nu toe niet is doorgebroken, alhoewel z'n muziek daar alle aanleiding toe geeft. What a Blow is opnieuw een bewijs van 's mans capaci teiten: Gomm schrijft uit stekende popsongs en weet die ook de vertolken. Ian komt uit de pub-rock scene, de Engelse reactie op de 'moeilijke' muziek van Yes, Pink Floyd en consorten. Voornaamste kenmerk van de pub-rock (die opkwam aan het begin der zeventiger jaren) zijn de korte, stevige songs. Een van de voor naamste vertegenwoordi gers van deze recht-toe- recht-aan stroming was Brinsley Schwarz, een groep waar Ian Gomm enige jaren deel van uitmaakte (samen met o.a. Nick Lowe, Bob Andrews en Brinsley Schwarz). Na het uiteenvallen van B.Z. blijft het enige tijd stil rond Ian. die in '78 de draad terug oppakt. In dat jaar ver schijnt z'n eerste solo-elpee 'Come On', een plaat vol pittige rock, die terecht hoge ogen gooit bij de popcritici (het publiek laat hem voor lopig links liggen). Met 'What a Blow' neemt de blonde zanger/gitarist re vanche op het publiek (die hem nu hopenlijk wel op waarde weet te schatten). De plaat bevat 12 coposties, alle van Gomm's hand. op één na (Words of Love van Buddy Holly). Het openingsnummer, Man on a Montain, is een simpe le. doeltreffende rocker met een prachtig 'open' intro. In Jealosy, het tweede nummer op de plaat, bezingt Gomm op hartverscheurende wijze het fenomeen 'jaloersheid'. Hoogtepunt van de plaat is ongetwijfeld Slow Dancing, een schitterende (om maar weer eens een superlatief uit de kast te halen) ballad over verliefdzijn. Ian Gomm toont met dit nummer aan dat romantische songs niet per definitie hoeven te üor- den opgesmukt met slijme rige violen. Jaguar is een niemendalletje over een bekend automerk, terwijl Ian met Ooh what a Night lonkt naar het disco- publiek. Fel haalt Gomm uit in Nobody's Fool (een hint aan het poppubliek?), Here it come's again en It don't sleep. Words of Love is een geslaagde hommage aan Buddy Holly. De plaat ein digt met een hartverwar mende ballad: I just wanna stay here. Hier is slechts één conclusie op z'n plaats: What a blow is een plaat van grote klasse. Peter Touch is een nieuwe naam in de Amerikaanse rock- scene. Belangrijkste man van deze uit New York af komstige groep is de zan ger/schrijver Mark Man- gold (andere leden: Craig Brocks, Doug Howard, Glenn Kithcart). Touch maakt muziek in de traditie van Styx, Toto, Queen, kortom sophistica ted rock voor het 'betere' publiek. Instrumentaal en zangtechnisch hebben de he ren musici hun zaakje prima voor elkaar. Waar het op de ze debuutelpee echter aan ontbreekt is emotie. In Amerika valt men in kat zwijm voor deze 'holle va ten' rock zonder kraak noch smaak. Wij (gelukkig) niet. Peter De Britse electronische rockgroep Ultravox raakte na drie elpees bij Island zo wel haar platencontract als zanger/componist John Foxx kwijt. Ultravox, toch al niet zo geliefd in de Britse muziekpers, verdween. Zanger John Foxx begon een solo-carrière die uit mondde in een voortreffe lijke elpee 'Metamatic'. Ultrovox is, na een lange stilte, weer terug. De plaats van Foxx is ingenomen door ex-'Rich Kids'-gitarist Mid ge Ure, die nog kortstondig samenwerkte met Thin Liz zy en ook te horen is op de solo-elpee van Phil Lynott. Op 'Vienna', hun nieuwe el pee, combineert Ultravox hard rock met electronische muziek. Soms pakt dat goed uit (als de lagen synthesizer- muziek worden vermengd met hardrockelementen) en soms ook niet. In dat laatste geval gaat het om louter electronische nummers (met ritmebox), die erg koel en gemanierd aandoen. Boven dien ontbreekt te vaak goed basismateriaal, zoals sterke melodieën, zodat deze cate gorie wel erg irritant-pre- tentieus wordt. Kant één (met een lang instrumentaal openingsnummer 'Astrady- ne') wordt nog vrij geva rieerd volgespeeld, met de harde electro-rocksongs 'Private lives' en 'Sleepwalk' als hoogtepunten. Op kant twee gaat het snel bergaf waarts. Kille 'Orchestral Manoeuvres'-achtige uit stapjes in 'Mr. X' en 'Wes tern Promise', een flard 'Ja pan' in 'Vienna' en toe slaande verveling bij 'All stood still'. Het kan er alle maal wel mee door, met en kele 'hoogtepunten' als ex traatje. maar in het licht van de tijd gezien stelt het alle maal toch niet zo veel voor. Ik krijg weer zin in een écht goede elpee. U ook? John 1

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 10