de delta
WIE DURFT?
Schoenfabrikant introduceert veilige
jeugdschoen
32 Prachtige woningen in Middelburg
SLAGERIJ
v/h BROUWER
VAN DER MEIJDEN
P. J. KLAASSEN ZN- B.V.
Dank zij een unieke financieringsfaciliteit maakt Bouwbedrijf
De Delta B.V. wonen op niveau weer betaalbaar.
Gelet op onze jarenlange ervaring in het ontwikkelen van projekten, is de
stagnatie in de huizenmarkt voor ons niet onverwacht gekomen. De Delta
B.V. heeft voorzorgsmaatregelen genomen. Hierdoor kan in ons plan
Dauwendaele aan de Buitenhovelaan een unieke financieringsfaciliteit
worden aangeboden, waarvan u hiernaast twee voorbeelden aantreft.
Waaronder een aantal premiewoningen.
Prijzen: vanaf f. 140.000,— v.o.n.
De woningen hebben op de begane grond een flinke living plus open
keuken, op de verdieping drie slaapkamers en een badkamer met ligbad
en extra douche en via de trap naar de zolder een extra ruimte die als
slaapkamer of als hobbykamer is in te richten. Extra aandacht is besteed
aan de isolatie van de woningen. De percelen hebben een oppervlakte
variërend van 135 tot 380 m2, waarbij de tuinen een haast ouderwetse
diepte hebben tot 17 meter. 21 Woningen hebben een garage.
Vlees voor
betaalbare prijzen
1 kilo Sucadelappen11.—
1 kilo magere Runderlappen11.—
1 kilo doorregen Rundvlees7.—
1 kilo Rosbeef of Lende15.—
1 kilo Biefstuk17.—.
1 kilo Fricando10.—
1 kilo magere Varkenslappen9.—
1 kilo Rundergehakt6.—
1 kilo Gehakt half om half4.50
1 kilo Tartaar10.-
1 kilo mager Rookspek6.—
Voetverzorging voor
Bejaarden en invaliden
Elke dinsdag voetverzorging in het
DIENSTENCENTRUM SCHUTTERSHOF,
PEDICURE
van 9-12.00 en 13.30-16.00 uur.
Tegen verlaagd tarief!
VOETVERZORGINGSINS TITUUT
S.V.O. Gediplomeerd voet- en
schoenkundig pedicure, leraar
vakopleiding.
Zusterstraat 37 - MIDDELBURG
Tel. 01180-14746
HAPPY MET HONDA
Rijwiel- en Brom fietshandel
Seisweg 45-47 - MIDDELBURG - tel. 14596
IAN G0MM - 'WHAT A BLOW'
(ARI0LA)
KLARK KENT -
KLARK KENT' (A&M)
HELP EEN SCHAAP
DAT
ONDERSTEBOVEN
LIGT
TOUCH 'TOUCH'
(AR 10 LA)
ULTRAV0X -
'VIENNA'
(CHRYSALIS)
UW EIGEN HERENHUIS
VOOR
NETTO PM
U kunt over dit projekt van Bouw
bedrijf De Delta B.V., inlichtingen
krijgen bij de heer E. Troost, Schouw-
sedijk 2, 4318 TM Brouwershaven.
Tel. 01119 - 469 of 354. (kantoor
uren) privé 01116 - 1724.
en MAKELAARSKANTOOR
SINKE-KOMEJAN, Damplein 34 te
Middelburg. Tel. 01180 - 26455.
Uitvoerige dokumentatie is voor u
beschikbaar.
Gravenstraat 88 Middelburg tel. 01180-14398
Hij is niet voor
iedereen, de nieuwe
MB-50. Doetjes kunnen
beter thuisblijvea Want 't
is een felle machine.
Met brede banden.
Comstar wielen. Elektroni
sche ontsteking. Hydrauli
sche schijfrem vóór en
volnaaftrommelrem
achter. En vanzelf nog
véél meer dan we hier
kunnen vertellen.
Er is lef voor nodig. Want hij spuit weg,
die nieuwe Honda MT-50. Op de weg is
jj net zo fel en zeker als voor het "ruige"
werk.
Met z'n speciale ter
rein/wegbanden. Zijn
lange veerwegen. Zijn elek
tronische ontsteking. Kom
maar eens kijken of je
hem kunt temmen.
En allebei met een serie
extra's, accessoires en
j technische snufjes, die
ongekend zijn voor brommers in deze
klasse. Kom ze bekijken. Kom ze berijden
Bij ons staan de MB-50 en MT-50 st?
klaar voor een proefrit. Dit is een niey
ervaring!
De verkooporganisatie van de bekende Piedro-jeugdschoenen heeft aan haar winter-
kollcktie 1980-1981 een serie jeugdschoenen toegevoegd, die voorzien zijn van een
3M scotchlite reflektor. Een reflektor die voor de nietsvermoedende beschouwer op 't
eerste oog wellicht niet meer is dan een subtiel modisch extraatje. Inderdaad, de
keuze van het reflekterende materiaal en de wijze waarop dat in de schoenen is
verwerkt, dragen bij tot een grotere veiligheid voor opgroeiende jeugd.
De functie van de reflektoren staat na
tuurlijk voorop: kinderen lopen vaak in
het donker op straat: uit schoolnaar de
sporttraining, muziekvereniging etc. Zij
missen de verlichting en reflektoren
waarmee hun vriendjes op de fiets zich
voor de naderende automobilisten on
derscheiden. Daarin voorzien deze
schoenen. Kinderen die ze dragen lopen
bij wijze van spreken op feflekterende
"trappers". Met hetzelfde effekt als van
reflekterende pedalen.
Reeds 5 jaar geleden heeft de Scandi
navische Raad voor de verkeersveilig
heid aanbevolen om zoveel mogelijk re-
flekterend materiaal toe te passen in
kleding. Deze aanteveling stoelt op er
varingscijfers betreffende verkeerson
gelukken die overeenkomen met die in
Nederland:
In 1976 vielen in ons land de helft van
alle doden en tweederde van alle ge
wonden in het verkeer bij schemer en
duisternis. Vooral bij het ontbreken of
niet branden van openbare verlichting.
Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden
voor voetgangers om bij duisternis beter
zichtbaar te zijn. Maar als hun kleding
en schoeisel daartoe reeds in belangrijke
mate bijdragen, wordt het meenemen of
dragen van bepaalde attributen overbo
dig.
In 1975 deed ook de Raad van Europese
ministers van verkeer in een resolutie
enkele aanbevelingen t.a.v. de veiligheid
van voetgangers; lichtgekleurde of re
flekterende kleding werd daarbij spe
ciaal voor kinderen aangemoedigd.
Als aanvulling op een goede verkeerse-
dukatie op school en thuis beveelt ook
Veilig verkeer Nederland kwalitatief
goede reflekterende kinderkleding en
schoeisel aan.
In samenwerking met 3M Nederland
wordt thans voor het eerst in Nederland
het bekende "scotchlite" toegepast als
modische safety of life" in de nieuwe
kollektie jeugdschoenen 80/81 van Pie-
dro. Dit modieuze accentje kan al op een
afstand van 150 meter zichtbaar zijn.
(Scotchlite werd eerder gebruikt voor
verkeersborden, wegbebakening, kente
kenplaten, fietsbanden en dergelijken.
Met de nieuwe veiligheidsschoenen on
derschrijft de fabrikant opnieuw de
doelstelling waaraan zij gedurende haar
lange bestaan heeft voldaan; schoenen
op de markt brengen die aan alle eisen
van funktionaliteit, mode en kwaliteit
voldoen. Voor deze fabrikant vormen
funktionaliteit en eigentijdse schoeisel al
lang een overbrekelijk synthese. Zoals
dat eveneens geldt voor vele. vooral
jongere mensen sinds hel einde van de
jaren vijftig.
Funktionele en modische aspekten in
kleding, schoenen en accessoires gaan
meer en meer hand in hand.
In dat veranderde klimaat koestert Pie-
dro grote verwachtingen t.a.v. zijn nieu
we, sportieve, modieuze en verkeersvei
lige jeugdschoenen.
Omdat deze bespreking in
zet is van een weddenschap
("wie schrijft het snelste een
recensie van behoorlijk for
maat?"), wil ik niet te veel
woorden vuil maken aan de
solo-elpee van Klark Kent,
alias Stewart Copeland.
drummer van The Police.
Het plaatje op 12 inch-for-
maat is feitelijk een e.p. met
acht nummers, uitgevoerd in
groen vinyl en gestoken in
een leuke hoes. Originele
verpakkingen zijn trouwens
de specialiteit van platen-
maatschappij A&M. Stewart
Copeland kan als Klark
Kent een heleboel initiatie
ven kwijt die niet in het
beeld van The Police passen,
of er simpelweg te slecht
voor zijn. Wie luistert naar
'Regatta de blanc' hoort al
snel dat de composities van
Copeland niet bepaald de
silie uit 1978 die nog de fel
heid in sfeer heeft van de
eerste elpee van The Police.
Welbeschouwd valt dit
plaatje me nog lang niet
tegen. De overige nummers
hebben toch weer dat typi
sche Police-soundje. Weinig
opzienbarend, zo langza
merhand, maar wel aardig.
beste van de elpee zijn. Op (Klaar! Ik maak het wel
Klark Kent staat dan ook weer goed met een zeer lan-
maar één nummertje dat
zich enigszins met het Poli-
ce-niveau kan meten, en dat
is 'I don't care', een compo-
ge en diepgravende bespre
king van de komende Poli-
ce-elpee). John
Een schaap ondersteboven in de wei. Dal
zie je soms en dan is het beter om niet te
blijven kijken, maar om iets te doen. Het
beestje kan namelijk meestal niet meer op
eigen kracht overeind komen.
Het is "venvenleid". Als het niet bijtijds
op de poten wordt geholpen, gaat het
dood.
Een schaap dal valt en op zijn rug terecht
komt, heeft van alles tegen bij zijn pogin
gen om op te slaan. Terugrollen wil vaak
niet lukken door de brede rug en de korte
poten.
Ook de verende vacht belemmert het te
rugrollen. Bovendien kan de inhoud van
de pens (een van de vier magen van het
schaap) naar beneden zakken als het dier
op zijn rug ligt.
Het zwaartepunt van het schaap komt
dan heel dicht bij de grond, wal een be
lemmering temeer is voor het overeind
komen.
In het ondersteboven liggende schapelijj
gaan er dinqen mis, die uiteindelijk de
dood van het schaap tot gevolg hebben,
bijgaande tekening leert ons hoe een ver
wen te ld schaap te redden.
Ian Gomm is een minzaam
man, zonder grote sterallu
res. Het is waarschijnlijk de
reden dat de blonde zan
ger/gitarist tot nu toe niet is
doorgebroken, alhoewel z'n
muziek daar alle aanleiding
toe geeft.
What a Blow is opnieuw een
bewijs van 's mans capaci
teiten: Gomm schrijft uit
stekende popsongs en weet
die ook de vertolken. Ian
komt uit de pub-rock scene,
de Engelse reactie op de
'moeilijke' muziek van Yes,
Pink Floyd en consorten.
Voornaamste kenmerk van
de pub-rock (die opkwam
aan het begin der zeventiger
jaren) zijn de korte, stevige
songs. Een van de voor
naamste vertegenwoordi
gers van deze recht-toe-
recht-aan stroming was
Brinsley Schwarz, een groep
waar Ian Gomm enige jaren
deel van uitmaakte (samen
met o.a. Nick Lowe, Bob
Andrews en Brinsley
Schwarz).
Na het uiteenvallen van B.Z.
blijft het enige tijd stil rond
Ian. die in '78 de draad terug
oppakt. In dat jaar ver
schijnt z'n eerste solo-elpee
'Come On', een plaat vol
pittige rock, die terecht hoge
ogen gooit bij de popcritici
(het publiek laat hem voor
lopig links liggen).
Met 'What a Blow' neemt de
blonde zanger/gitarist re
vanche op het publiek (die
hem nu hopenlijk wel op
waarde weet te schatten). De
plaat bevat 12 coposties, alle
van Gomm's hand. op één
na (Words of Love van
Buddy Holly).
Het openingsnummer, Man
on a Montain, is een simpe
le. doeltreffende rocker met
een prachtig 'open' intro. In
Jealosy, het tweede nummer
op de plaat, bezingt Gomm
op hartverscheurende wijze
het fenomeen 'jaloersheid'.
Hoogtepunt van de plaat is
ongetwijfeld Slow Dancing,
een schitterende (om maar
weer eens een superlatief uit
de
kast te halen) ballad over
verliefdzijn. Ian Gomm
toont met dit nummer aan
dat romantische songs niet
per definitie hoeven te üor-
den opgesmukt met slijme
rige violen.
Jaguar is een niemendalletje
over een bekend automerk,
terwijl Ian met Ooh what a
Night lonkt naar het disco-
publiek. Fel haalt Gomm uit
in Nobody's Fool (een hint
aan het poppubliek?), Here
it come's again en It don't
sleep. Words of Love is een
geslaagde hommage aan
Buddy Holly. De plaat ein
digt met een hartverwar
mende ballad: I just wanna
stay here.
Hier is slechts één conclusie
op z'n plaats: What a blow is
een plaat van grote klasse.
Peter
Touch is een nieuwe naam
in de Amerikaanse rock-
scene. Belangrijkste man
van deze uit New York af
komstige groep is de zan
ger/schrijver Mark Man-
gold (andere leden: Craig
Brocks, Doug Howard,
Glenn Kithcart).
Touch maakt muziek in de
traditie van Styx, Toto,
Queen, kortom sophistica
ted rock voor het 'betere'
publiek. Instrumentaal en
zangtechnisch hebben de he
ren musici hun zaakje prima
voor elkaar. Waar het op de
ze debuutelpee echter aan
ontbreekt is emotie.
In Amerika valt men in kat
zwijm voor deze 'holle va
ten' rock zonder kraak noch
smaak.
Wij (gelukkig) niet. Peter
De Britse electronische
rockgroep Ultravox raakte
na drie elpees bij Island zo
wel haar platencontract als
zanger/componist John
Foxx kwijt. Ultravox, toch al
niet zo geliefd in de Britse
muziekpers, verdween.
Zanger John Foxx begon
een solo-carrière die uit
mondde in een voortreffe
lijke elpee 'Metamatic'.
Ultrovox is, na een lange
stilte, weer terug. De plaats
van Foxx is ingenomen door
ex-'Rich Kids'-gitarist Mid
ge Ure, die nog kortstondig
samenwerkte met Thin Liz
zy en ook te horen is op de
solo-elpee van Phil Lynott.
Op 'Vienna', hun nieuwe el
pee, combineert Ultravox
hard rock met electronische
muziek. Soms pakt dat goed
uit (als de lagen synthesizer-
muziek worden vermengd
met hardrockelementen) en
soms ook niet. In dat laatste
geval gaat het om louter
electronische nummers (met
ritmebox), die erg koel en
gemanierd aandoen. Boven
dien ontbreekt te vaak goed
basismateriaal, zoals sterke
melodieën, zodat deze cate
gorie wel erg irritant-pre-
tentieus wordt. Kant één
(met een lang instrumentaal
openingsnummer 'Astrady-
ne') wordt nog vrij geva
rieerd volgespeeld, met de
harde electro-rocksongs
'Private lives' en 'Sleepwalk'
als hoogtepunten. Op kant
twee gaat het snel bergaf
waarts. Kille 'Orchestral
Manoeuvres'-achtige uit
stapjes in 'Mr. X' en 'Wes
tern Promise', een flard 'Ja
pan' in 'Vienna' en toe
slaande verveling bij 'All
stood still'. Het kan er alle
maal wel mee door, met en
kele 'hoogtepunten' als ex
traatje. maar in het licht van
de tijd gezien stelt het alle
maal toch niet zo veel voor.
Ik krijg weer zin in een écht
goede elpee. U ook? John
1