3.90 DE EAXZAL0H DE EAHZAL0H NU MEUBELS ZONDER KLEURVERSCHIL 1 2 Wandschroten STEENSTRIPS DEURKRUKKEN GAAT DE KORTE GEERE VERLATENDAAROM ALLE BROEKEN NU MET 20% KORTING OVERHEMDEN v.a. 10- RIBBROEKEN v.a. 25 - SWEATSHIRTS NU 24- SPIJKERBROEKEN v.a. 10, enz., enz., enz. ALLEEN IN MIDDELBURG! Holland internationaal ziet omzet met 15% stijgen AD VER TEREN SCHERPE PRIJZEN JUTE WANDBEKLEDING een praktische fototip voorn Woensdag 14 mei 1980 De Faam ADVERTENTIE ADVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERBOUWEN ADVERKOPEN BAARS HOBBYHUIS Ie klas kwaliteit Grenen 8,2 cm werkend in de lengtes 210 - 240 - 270 p./mtr. Nu 1,15 6 cm werkend le soort kwaliteit in lengtes 210 - 270 p./mtr. Nu 0,99 ct. Histor VERF altijd goed BAARS HOBBYHUIS 8 verschillende soorten niet te onderscheiden van een echte steenstrip. zeer goede kwaliteit. EN DESKUNDIG ADVIES Grote sortering in koper - koperbrons - porcelijn - smeedijzer en hout tegen zeer.... waarvan l soort van 6.90 NU VOOR DO E-H ET-ZELF" Haal de natuur in huis 25 soorten voorradig. „DOE-H ET-ZELF" BAARS MAAK HET ZELF MAAK HET ZELF «MAAK HET ZELF MAAK HET ZELF #MAAK HET ZELF MAAK HET S HOE LAAT IS HET? DE^/llSSINGER ze zijn er weer SCHERPE PRIJZEN!!!!! p. meter Rolstokken Verkrijgbaar in de lengten van 50 tot en met 350 cm breed. Rolhorren Elke rolhor wordt geleverd met glasfibergaas, rolstok £n acc. Raam breed te 35- 60 cm 61- 80 cm 81-100 cm 101-120 cm Maximale hoogte 150 Deurmat 50-100 cm max. hoogte 220 cm. Rolgordijnen worden per stuk ge leverd. kompleet met handleiding. Groot assortiment stoffen. (Nieuw) is verduisteringsstof. Een uitkomst voor kinderslaapkamers en mensen die overdag moeten slapen en fijn is wanneer het goed donker is. Vlissingsestraat 48-50, Middelburg, tel. (01180)-25589, dinsdagmiddag gesloten. Korte Geere 1 5 - Middelbun Merken: Levis - Lois - Wrangler - Lee - Ball - Mustang vooral kleine maten. met toot K v K. 2-1-4-1980/24-7- 19X1) Als u vandaag een tafel koopt, morgen een paar stoelen en een week later een wandmeubel, is de kans heel erg groot dat die meubels onderling van kleur verschillen. Ze zijn wel van hetzelfde hout gemaakt, maar of het nu gaat om blank of bruingetint hout, er zijn ver schillen. Wel begrijpelijk want die tafel komt misschien ergens uit Brabant, die stoelen uit België en dat wandmeubel uit Duitsland. Maar ook als u meubels van eigen bodem kiest, is de kans op kleur verschillen volop aanwezig. Elke fabri kant heeft immers z'n eigen kleuren. Zo was het tenminste lange tijd. Enkele Nederlandse meubelfabrikanten zijn geruime tijd geleden rond de tafel gaan zitten en werden het al spoedig eens over de noodzaak te komen tot vaste houtkleuren. Dit met de bedoeling handel en consument de mogelijkheid te geven, zonder problemen meubels van verschillende herkomst te combineren. Omdat de bruintinten veel worden ge vraagd. is men begonnen met een kleur die de naam Bali-bruin kreeg. Sinds enige tijd krijgt blank hout steeds meer belangstelling en daarom ontstond be hoefte aan een genormaliseerde blanke afwerking. De keus viel op een heel mooie warme tint die de naam Baha ma-blank kreeg. Dit idee om gezamen lijk met dezelfde houtkleuren te werken, is zo goed aangeslagen dat nu reeds meer dan zestig Nederlandse meubelfa brikanten met deze standaardkleuren werken. Als u nu dus meubels van verschillende fabrieken wilt combineren of met grote tussenpozen meubels wilt aanschaffen, loopt u niet meer de kans dat de hout kleuren verschillen. De meubelwinke lier weet precies welke fabrikanten met standaardkleuren werken en als u vraagt naar Bali-bruin of Bahama-blank dan weel de verkoper wel wat u bedoelt. De officiële codering is voor Bali-bruin NL-80 en voor Bahama-blank NL 05. In het verleden zijn al eens eerder enkele standaard houtlinten vastgesteld oplo pend van blank tot zeer donker. Het ging toen om eiken en beuken. Het bij zondere van de nieuwe kleuren Bali- bruin en Bahama-blank is dat ze ge schikt zijn voor alle houtsoorten. Best mogelijk dat er in de toekomst nog een paar tinten bijkomen. Wijzigingen in stijl en houtsoorten kun nen daartoe aanleiding geven. Ondanks alle inspanning van de zijde van de industrie kunnen zich toch nog heel kleine verschillen voordoen, maar die betreffen dan niet de kleur maar af wijkingen in de houtstructuur. Als het hout van een stam op is. komt de vol gende aan bod en daarin ligt het pro bleem, want elke stam is weer anders dan de vorige. Elk natuurprodukt heeft nu eenmaal een eigen karakter. Dit maakt hout juist zo boeiend, maar soms is hel wel een beetje lastig. Evenals de menselijke huid is ook hout erg gevoelig voor de inwerking van zon licht. De meeste houtsoorten worden door langduriqe inwerking van zonlicht iets donkerder, maar er zijn ook soorten die lichter worden. De kleuren Bali- bruin en Bahama-blank zijn zo gekozen dat zonlicht minder kwaad kan doen. De aanslag die van tijd lot tijd zichtbaar wordt op de binnenkant van uw ramen, komt ook op uw meubels terecht. Wordt er veel gerookt en weinig geventileerd dan is die aanslag bruin en anders is deze aanslag grauw. Begrijpelijk zal de kleur van het hout van uw meubels door dergelijke aanslag iets veranderen. Het nieuw gekochte meubel kan daardoor in uiterlijk afwijken, ook al gaat hel om standaardkleuren. Daarom is het raad zaam uw meubels zo nu en dan met een vochtige doek stevig af te wrijven. Wacht er niet te lang mee, want vooral rookaanslag laat zich op de lange duur moeilijk verwijderen. Dus u moet uw meubels gewoon schoonhouden. Dan zult u zien dal ook later gekochte meu bels met standaardkleuren niet afsteken bij Wat! al hebt. Zoals de namen reeds doen vermoeden, is Bahama-blank vooral geschikt voor' moderne meubels van licht hout terwijl Bali-bruin meer gebruikt zal worden voor een wat conservatiever type meu belen. Een vaste regel is dit niet en er worden dan ook wel strakke aanbouw- systcmen in Bali-bruin gemaakt. En het is zelfs mogelijk om beide houttinten te combineren. Ze harmoniëren in elk ge val goed met elkaar. Zo is het b.v. best mogelijk om bij een wandmeubel in Bahama-blank een eetgrpép in Bali- bruin te nemen. Maar dan wel in de zelfde houtsoort en in dezelfde stijl. Het belangrijkste is natuurlijk dat u nu meubels van verschillende fabrieken kunt samenvoegen en zonodig met gróte tussenruimte kunt kopen zonder dat u zich zorgen moet maken over kleurver schillen. Een vraag die vele malen per dag gesteld wordt en tegen woordig gemakkelijk is te beantwoorden. We kijken op een willekeuri ge klok in de auto, de keuken, de kamer of op een horloge en hebben het antwoord. In voorgaande eeuwen was dat wel even anders. Onze verre voorouders waren aan gewezen op astronomische waarnemingen zoals de stand van de zon, maan of sterren om te bepalen hoe ver de dag of nacht gevor derd was en in welke tijd van het jaar men zich bevond. Vooral de ontwikkeling van zonnewijzers heeft in de oud heid een grote vlucht geno men en onze voorouders wis ten doorgaans dan ook veel meer van de stand van de he mellichamen dan wij. Alhoe wel men er natuurlijk wel van uitging dat de aarde toen stil stond en de rest er om heen draaide. In zijn meest eenvoudige vorm kan men de zon gebrui ken voor tijdwaarneming door te letten op de schaduw die een bepaald voorwerp op een bepaald moment werpt op een vlakke ondergrond en er dan een tijdwaarde aan toe te kennen. Zo vindt men op Mallorca nog bij oude boerderijen een groef gekrast in de deurdorpel. Als de scha duw van de deurstijl op deze groef valt is het precies mid dag. Soms is er ook nog wel een tweede groef vóór de eerste; ten teken dat het tijd was voor moeder de vrouw om de aardappelen op te zet ten. Aanvankelijk werden dag en nacht verdeeld in ieder twaalf delen. Door de verschillen in dag- en nachtlengte waren de daguren en nachturen on derling verschillend van leng te en door plaatselijke ver schillen in zonsopgang en zonsondergang varieerde de tijd ook van plaats tot plaats. Tot in de middeleeuwen heeft men gebruik gemaakt van deze tijdindelingen. Daarna heeft men in de 15e eeuw, door de opkomst van raderuurwerken, zonnehorlo- ges ontwikkeld welke 24 ge lijke dag- en nachturen aan gaven. Deze zonnehorloges waren zulke astronomische precisie-instrumenten dat ze tot in de 19e eeuw werden gebruikt om raderuurwerken te ijken. Naast uren en minu ten gaven ze veelal ook de maand of de zonnestand in het teken van de dierenriem aan en de horlogekasten wa ren echte meesterwerken van middeleeuwse goud- en sier- smeedkunst. De echte doorbraak naar be trouwbare raderuurwerken is gekomen in de 17e eeuw met de slingertheorie van Huygens. Speciaal de Engel sen komt de eer toe deze theorie verder te hebben ont wikkeld voor de bouw van slingeruurwerken. Geleerden van naam werkten nauw sa men met uurwerkmakers en kunstzinnige ontwerpers van klokkenkasten waardoor de staande „grandfather" en „grandmother" klokken ont stonden zoals wij ze heden ten dage nog kennen en zoals ze in de 18e eeuw in prak tisch geheel Europa werden gebouwd. Aan een staande klok zijn in principe drie verschillende delen te onderscheiden, nl.: 1 het uurwerk voor de tijd meting 2 de wijzerplaat voor de tijd- weergave 3 de klokkast met zijn kunst zinnig ontwerp. Als moderne doe-het-zelver zult u waarschijnlijk niet de know-how en de mogelijkhe den hebben om zelf het uur werk en de wijzerplaat te ma ken doch u kunt daarbij kie zen uit een groot aantal in de handel zijnde uitvoeringen en vormen. Anders staat het met de klok kast die naar eigen inzicht en ontwerp kan worden ge maakt en van een houtsoort, die u het meest aanspreekt. Indien u zich aan een eigen ontwerp durft te wagen is het wel noodzakelijk eerst het uurwerk en de wijzerplaat te kiezen omdat de afmetingen van de klokkast hierdoor wor den bepaald. Ook kunt u gebruik maken van speciaal hiervoor ont worpen tekeningen, die ge baseerd zijn op de antieke Engelse klokken uit de 17e en 18e eeuw en waarbij reke ning is gehouden met de maatvoering van moderne slingeruurwerken en wijzer platen. MAAK HET ZELF MET EEN TEKENING VAN KARWEIPOST „ALEXANDER", GROOTVADERS KLOK De hoogte van deze elegante klokkast kan variëren van 194 tot 206 cm voor grootvaderuurwerken met korte of lange slin ger. De klokkast is tot in detail authentiek en zodanig van ontwerp dat de amateur houtbewerker hem gemakkelijk kan maken omdat er geen houtsnijwerk of ingewikkelde verbin dingen aan te pas komen. De imposante kop met vier pilaren is een goed uitgebalan ceerd onderdeel en de kast is zodanig geconstrueerd dat zo wel massief hout als gefineerd materiaal kunnen worden toe gepast. Naden en houtverbindingen worden bedekt door de deur en het lijstwerk. Een interessant kenmerk dat u gewoonlijk slechts bij zeer dure klokken aantreft is het venster aan beide zijden van de kop waardoor het uurwerk in actie te zien is. De tekening geeft u alle nodige details en de belangrijkste onderdelen op ware grootte om deze prachtige klok te bou wen. U kunt deze tekening bestellen door 15,— over te ma ken op postrek. nr. 3567600 van Karweipost bv., te Vleuten, onder vermelding van tek. nr. 1344. HOLLAND INTERNATIONAAL in Rijswijk, de grootste reisorganisatie van Nederland, ziet terug op een gunstig 1979, waarbij een omzet werd behaald van 817 miljoen, een stijging van 15% ten opzichte van 1978. Het aantal mede werkers aan het eind van het jaar was 1.279 tegen 1.247 vorig jaar. De omzet van de Divisie Touroperating is gegroeid met 19% van de Divisie Reis bureaus Nederland (113 eigen reisbu reaus) met 13%, terwijl de Divisie Bui tenland met 12% steeg. Het Inkomend Toerisme had een omzet die gelijk was aan die van 1978. De trend in de boekingen voor vakanties in 1980 is hekend: een duidelijk waar neembare verschuiving in het boekings patroon, waarbij opvalt dat de Nederlan der geneigd is op een later tijdstip te boeken dan voorheen het geval was. Voorts ziet men bij de boekingen voor de vliegvakanties een zekere aarzeling, die zich overigens weer laat vertalen in een hoger percentage van de vakanties met de andere vervoermiddelen: de eigen auto, touringcar en de trein. Algemeen is de tendens om in vergelijking met voor gaande jaren wat dichter bij huis te blij- Overigens maakt ook de economische si tuatie in Nederland een prognose voor de gang van zaken op het gebied van vakan ties in 1980 uiterst moeilijk. mmêêm Bewegingsonscherpte voorkomen Een sekonde is maar een kort moment. l/30e sekonde is nog veel korter. Wie een foto maakt in zo'n kort ogenblik, zal er geen last van hebben dat een snel bewegend voorwerp onscherp op de foto komt. Dat denken we misschien maar dat is wel een misverstand. De foto links, die met l/30e sekonde is genomen, laat dat zien: de fietser staat onscherp op de foto. Zo'n bewegend onderwerp moet, als uw kamera een tijdsinstelling heeft, daarom met een erg korte sluitertijd worden genomen. Als het kan in l/100e sekonde of nog korter. De rechterfoto is genomen in l/250e se konde en dan staat zo'n fietser haarscherp op de foto. Wie geen tijdsinstelling op de kamera heeft, kan beter een foto maken vanuit een ander stand punt. Als je vóór zo'n bewegend onderwerp gaat staan, loopje minder kans om ook bij wat langere sluitertijden bewegingsonscherpte te krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 6