3.90
DE EAXZAL0H
DE EAHZAL0H
NU MEUBELS ZONDER
KLEURVERSCHIL
1
2
Wandschroten
STEENSTRIPS
DEURKRUKKEN
GAAT DE KORTE GEERE
VERLATENDAAROM
ALLE BROEKEN
NU MET 20% KORTING
OVERHEMDEN v.a. 10-
RIBBROEKEN v.a. 25 -
SWEATSHIRTS NU 24-
SPIJKERBROEKEN v.a. 10,
enz., enz., enz.
ALLEEN IN
MIDDELBURG!
Holland internationaal
ziet omzet
met 15% stijgen
AD
VER
TEREN
SCHERPE PRIJZEN
JUTE
WANDBEKLEDING
een praktische
fototip voorn
Woensdag 14 mei 1980
De Faam
ADVERTENTIE
ADVERNEMEN
ADVERTELLEN
ADVERDRAAID
ADVERZIEN
ADVERGETEN
ADVERBOUWEN
ADVERKOPEN
BAARS HOBBYHUIS
Ie klas kwaliteit Grenen
8,2 cm werkend
in de lengtes 210 - 240 - 270
p./mtr. Nu 1,15
6 cm werkend le soort kwaliteit in
lengtes 210 - 270
p./mtr. Nu 0,99 ct.
Histor VERF altijd goed
BAARS HOBBYHUIS
8 verschillende soorten
niet te onderscheiden van een
echte steenstrip.
zeer goede kwaliteit.
EN DESKUNDIG ADVIES
Grote sortering
in koper - koperbrons -
porcelijn - smeedijzer en hout
tegen zeer....
waarvan l soort van
6.90 NU VOOR
DO E-H ET-ZELF"
Haal de natuur in huis
25 soorten voorradig.
„DOE-H ET-ZELF" BAARS
MAAK HET ZELF MAAK HET ZELF «MAAK HET ZELF MAAK HET ZELF #MAAK HET ZELF MAAK HET
S HOE LAAT IS HET?
DE^/llSSINGER
ze zijn er weer
SCHERPE PRIJZEN!!!!!
p. meter
Rolstokken
Verkrijgbaar in de lengten
van 50 tot en met 350 cm
breed.
Rolhorren
Elke rolhor wordt geleverd
met glasfibergaas, rolstok
£n acc.
Raam breed te
35- 60 cm
61- 80 cm
81-100 cm
101-120 cm
Maximale hoogte 150
Deurmat 50-100 cm
max. hoogte 220 cm.
Rolgordijnen
worden per stuk ge
leverd. kompleet
met handleiding.
Groot assortiment
stoffen. (Nieuw) is
verduisteringsstof.
Een uitkomst voor
kinderslaapkamers
en mensen die
overdag moeten
slapen en fijn is
wanneer het goed
donker is.
Vlissingsestraat 48-50, Middelburg, tel. (01180)-25589, dinsdagmiddag gesloten.
Korte Geere 1 5 - Middelbun
Merken: Levis - Lois - Wrangler - Lee - Ball - Mustang
vooral kleine maten.
met toot K v K. 2-1-4-1980/24-7- 19X1)
Als u vandaag een tafel koopt, morgen
een paar stoelen en een week later een
wandmeubel, is de kans heel erg groot
dat die meubels onderling van kleur
verschillen. Ze zijn wel van hetzelfde
hout gemaakt, maar of het nu gaat om
blank of bruingetint hout, er zijn ver
schillen. Wel begrijpelijk want die tafel
komt misschien ergens uit Brabant, die
stoelen uit België en dat wandmeubel uit
Duitsland. Maar ook als u meubels van
eigen bodem kiest, is de kans op kleur
verschillen volop aanwezig. Elke fabri
kant heeft immers z'n eigen kleuren. Zo
was het tenminste lange tijd.
Enkele Nederlandse meubelfabrikanten
zijn geruime tijd geleden rond de tafel
gaan zitten en werden het al spoedig
eens over de noodzaak te komen tot
vaste houtkleuren. Dit met de bedoeling
handel en consument de mogelijkheid te
geven, zonder problemen meubels van
verschillende herkomst te combineren.
Omdat de bruintinten veel worden ge
vraagd. is men begonnen met een kleur
die de naam Bali-bruin kreeg. Sinds
enige tijd krijgt blank hout steeds meer
belangstelling en daarom ontstond be
hoefte aan een genormaliseerde blanke
afwerking. De keus viel op een heel
mooie warme tint die de naam Baha
ma-blank kreeg. Dit idee om gezamen
lijk met dezelfde houtkleuren te werken,
is zo goed aangeslagen dat nu reeds
meer dan zestig Nederlandse meubelfa
brikanten met deze standaardkleuren
werken.
Als u nu dus meubels van verschillende
fabrieken wilt combineren of met grote
tussenpozen meubels wilt aanschaffen,
loopt u niet meer de kans dat de hout
kleuren verschillen. De meubelwinke
lier weet precies welke fabrikanten met
standaardkleuren werken en als u vraagt
naar Bali-bruin of Bahama-blank dan
weel de verkoper wel wat u bedoelt. De
officiële codering is voor Bali-bruin
NL-80 en voor Bahama-blank NL 05. In
het verleden zijn al eens eerder enkele
standaard houtlinten vastgesteld oplo
pend van blank tot zeer donker. Het
ging toen om eiken en beuken. Het bij
zondere van de nieuwe kleuren Bali-
bruin en Bahama-blank is dat ze ge
schikt zijn voor alle houtsoorten. Best
mogelijk dat er in de toekomst nog een
paar tinten bijkomen.
Wijzigingen in stijl en houtsoorten kun
nen daartoe aanleiding geven.
Ondanks alle inspanning van de zijde
van de industrie kunnen zich toch nog
heel kleine verschillen voordoen, maar
die betreffen dan niet de kleur maar af
wijkingen in de houtstructuur. Als het
hout van een stam op is. komt de vol
gende aan bod en daarin ligt het pro
bleem, want elke stam is weer anders
dan de vorige. Elk natuurprodukt heeft
nu eenmaal een eigen karakter.
Dit maakt hout juist zo boeiend, maar
soms is hel wel een beetje lastig.
Evenals de menselijke huid is ook hout
erg gevoelig voor de inwerking van zon
licht. De meeste houtsoorten worden
door langduriqe inwerking van zonlicht
iets donkerder, maar er zijn ook soorten
die lichter worden. De kleuren Bali-
bruin en Bahama-blank zijn zo gekozen
dat zonlicht minder kwaad kan doen.
De aanslag die van tijd lot tijd zichtbaar
wordt op de binnenkant van uw ramen,
komt ook op uw meubels terecht. Wordt
er veel gerookt en weinig geventileerd
dan is die aanslag bruin en anders is
deze aanslag grauw. Begrijpelijk zal de
kleur van het hout van uw meubels door
dergelijke aanslag iets veranderen. Het
nieuw gekochte meubel kan daardoor in
uiterlijk afwijken, ook al gaat hel om
standaardkleuren. Daarom is het raad
zaam uw meubels zo nu en dan met een
vochtige doek stevig af te wrijven.
Wacht er niet te lang mee, want vooral
rookaanslag laat zich op de lange duur
moeilijk verwijderen. Dus u moet uw
meubels gewoon schoonhouden. Dan
zult u zien dal ook later gekochte meu
bels met standaardkleuren niet afsteken
bij Wat! al hebt.
Zoals de namen reeds doen vermoeden,
is Bahama-blank vooral geschikt voor'
moderne meubels van licht hout terwijl
Bali-bruin meer gebruikt zal worden
voor een wat conservatiever type meu
belen. Een vaste regel is dit niet en er
worden dan ook wel strakke aanbouw-
systcmen in Bali-bruin gemaakt. En het
is zelfs mogelijk om beide houttinten te
combineren. Ze harmoniëren in elk ge
val goed met elkaar. Zo is het b.v. best
mogelijk om bij een wandmeubel in
Bahama-blank een eetgrpép in Bali-
bruin te nemen. Maar dan wel in de
zelfde houtsoort en in dezelfde stijl.
Het belangrijkste is natuurlijk dat u nu
meubels van verschillende fabrieken
kunt samenvoegen en zonodig met gróte
tussenruimte kunt kopen zonder dat u
zich zorgen moet maken over kleurver
schillen.
Een vraag die vele malen per
dag gesteld wordt en tegen
woordig gemakkelijk is te
beantwoorden.
We kijken op een willekeuri
ge klok in de auto, de keuken,
de kamer of op een horloge
en hebben het antwoord.
In voorgaande eeuwen was
dat wel even anders. Onze
verre voorouders waren aan
gewezen op astronomische
waarnemingen zoals de
stand van de zon, maan of
sterren om te bepalen hoe
ver de dag of nacht gevor
derd was en in welke tijd van
het jaar men zich bevond.
Vooral de ontwikkeling van
zonnewijzers heeft in de oud
heid een grote vlucht geno
men en onze voorouders wis
ten doorgaans dan ook veel
meer van de stand van de he
mellichamen dan wij. Alhoe
wel men er natuurlijk wel van
uitging dat de aarde toen stil
stond en de rest er om heen
draaide.
In zijn meest eenvoudige
vorm kan men de zon gebrui
ken voor tijdwaarneming
door te letten op de schaduw
die een bepaald voorwerp op
een bepaald moment werpt
op een vlakke ondergrond en
er dan een tijdwaarde aan
toe te kennen. Zo vindt men
op Mallorca nog bij oude
boerderijen een groef gekrast
in de deurdorpel. Als de scha
duw van de deurstijl op deze
groef valt is het precies mid
dag. Soms is er ook nog wel
een tweede groef vóór de
eerste; ten teken dat het tijd
was voor moeder de vrouw
om de aardappelen op te zet
ten.
Aanvankelijk werden dag en
nacht verdeeld in ieder twaalf
delen. Door de verschillen in
dag- en nachtlengte waren
de daguren en nachturen on
derling verschillend van leng
te en door plaatselijke ver
schillen in zonsopgang en
zonsondergang varieerde de
tijd ook van plaats tot plaats.
Tot in de middeleeuwen
heeft men gebruik gemaakt
van deze tijdindelingen.
Daarna heeft men in de 15e
eeuw, door de opkomst van
raderuurwerken, zonnehorlo-
ges ontwikkeld welke 24 ge
lijke dag- en nachturen aan
gaven. Deze zonnehorloges
waren zulke astronomische
precisie-instrumenten dat ze
tot in de 19e eeuw werden
gebruikt om raderuurwerken
te ijken. Naast uren en minu
ten gaven ze veelal ook de
maand of de zonnestand in
het teken van de dierenriem
aan en de horlogekasten wa
ren echte meesterwerken van
middeleeuwse goud- en sier-
smeedkunst.
De echte doorbraak naar be
trouwbare raderuurwerken is
gekomen in de 17e eeuw
met de slingertheorie van
Huygens. Speciaal de Engel
sen komt de eer toe deze
theorie verder te hebben ont
wikkeld voor de bouw van
slingeruurwerken. Geleerden
van naam werkten nauw sa
men met uurwerkmakers en
kunstzinnige ontwerpers van
klokkenkasten waardoor de
staande „grandfather" en
„grandmother" klokken ont
stonden zoals wij ze heden
ten dage nog kennen en zoals
ze in de 18e eeuw in prak
tisch geheel Europa werden
gebouwd.
Aan een staande klok zijn in
principe drie verschillende
delen te onderscheiden, nl.:
1 het uurwerk voor de tijd
meting
2 de wijzerplaat voor de tijd-
weergave
3 de klokkast met zijn kunst
zinnig ontwerp.
Als moderne doe-het-zelver
zult u waarschijnlijk niet de
know-how en de mogelijkhe
den hebben om zelf het uur
werk en de wijzerplaat te ma
ken doch u kunt daarbij kie
zen uit een groot aantal in de
handel zijnde uitvoeringen en
vormen.
Anders staat het met de klok
kast die naar eigen inzicht en
ontwerp kan worden ge
maakt en van een houtsoort,
die u het meest aanspreekt.
Indien u zich aan een eigen
ontwerp durft te wagen is het
wel noodzakelijk eerst het
uurwerk en de wijzerplaat te
kiezen omdat de afmetingen
van de klokkast hierdoor wor
den bepaald.
Ook kunt u gebruik maken
van speciaal hiervoor ont
worpen tekeningen, die ge
baseerd zijn op de antieke
Engelse klokken uit de 17e
en 18e eeuw en waarbij reke
ning is gehouden met de
maatvoering van moderne
slingeruurwerken en wijzer
platen.
MAAK HET ZELF MET EEN TEKENING VAN KARWEIPOST
„ALEXANDER", GROOTVADERS KLOK
De hoogte van deze elegante klokkast kan variëren van 194
tot 206 cm voor grootvaderuurwerken met korte of lange slin
ger. De klokkast is tot in detail authentiek en zodanig van
ontwerp dat de amateur houtbewerker hem gemakkelijk kan
maken omdat er geen houtsnijwerk of ingewikkelde verbin
dingen aan te pas komen.
De imposante kop met vier pilaren is een goed uitgebalan
ceerd onderdeel en de kast is zodanig geconstrueerd dat zo
wel massief hout als gefineerd materiaal kunnen worden toe
gepast. Naden en houtverbindingen worden bedekt door de
deur en het lijstwerk.
Een interessant kenmerk dat u gewoonlijk slechts bij zeer dure
klokken aantreft is het venster aan beide zijden van de kop
waardoor het uurwerk in actie te zien is.
De tekening geeft u alle nodige details en de belangrijkste
onderdelen op ware grootte om deze prachtige klok te bou
wen. U kunt deze tekening bestellen door 15,— over te ma
ken op postrek. nr. 3567600 van Karweipost bv., te Vleuten,
onder vermelding van tek. nr. 1344.
HOLLAND INTERNATIONAAL in
Rijswijk, de grootste reisorganisatie van
Nederland, ziet terug op een gunstig
1979, waarbij een omzet werd behaald
van 817 miljoen, een stijging van 15%
ten opzichte van 1978. Het aantal mede
werkers aan het eind van het jaar was
1.279 tegen 1.247 vorig jaar.
De omzet van de Divisie Touroperating
is gegroeid met 19% van de Divisie Reis
bureaus Nederland (113 eigen reisbu
reaus) met 13%, terwijl de Divisie Bui
tenland met 12% steeg. Het Inkomend
Toerisme had een omzet die gelijk was
aan die van 1978.
De trend in de boekingen voor vakanties
in 1980 is hekend: een duidelijk waar
neembare verschuiving in het boekings
patroon, waarbij opvalt dat de Nederlan
der geneigd is op een later tijdstip te
boeken dan voorheen het geval was.
Voorts ziet men bij de boekingen voor de
vliegvakanties een zekere aarzeling, die
zich overigens weer laat vertalen in een
hoger percentage van de vakanties met
de andere vervoermiddelen: de eigen
auto, touringcar en de trein. Algemeen is
de tendens om in vergelijking met voor
gaande jaren wat dichter bij huis te blij-
Overigens maakt ook de economische si
tuatie in Nederland een prognose voor de
gang van zaken op het gebied van vakan
ties in 1980 uiterst moeilijk.
mmêêm
Bewegingsonscherpte voorkomen
Een sekonde is maar een kort moment. l/30e
sekonde is nog veel korter. Wie een foto maakt in
zo'n kort ogenblik, zal er geen last van hebben dat
een snel bewegend voorwerp onscherp op de foto
komt. Dat denken we misschien maar dat is wel
een misverstand. De foto links, die met l/30e
sekonde is genomen, laat dat zien: de fietser staat
onscherp op de foto. Zo'n bewegend onderwerp
moet, als uw kamera een tijdsinstelling heeft,
daarom met een erg korte sluitertijd worden
genomen. Als het kan in l/100e sekonde of nog
korter. De rechterfoto is genomen in l/250e se
konde en dan staat zo'n fietser haarscherp op de
foto. Wie geen tijdsinstelling op de kamera heeft,
kan beter een foto maken vanuit een ander stand
punt. Als je vóór zo'n bewegend onderwerp gaat
staan, loopje minder kans om ook bij wat langere
sluitertijden bewegingsonscherpte te krijgen.