Nü voor 45,- halen... met 1 zilveren tientje betalen! Adverteren doet verkopen m UW GARANTIE Oostburg FIETSVAKANTIES BIJ PUBLIEK ZEER INTREK FEEST DAGEN ROLLADE r. 'c Dit zijn de erkende verhuizers in Zeeland Ontbijten op z'n Paasbest Europese Zuinigheidstest 1980 Stuurgeometrie bij Volkswagen en Audi Wat is dat eigenlijk? Voor ieder zilveren tientje leveren wij voor 45,- aan goederen Met iedere zilveren gulden mag U bij ons voor 10,- besteden. Voor iedere zilveren rijksdaalder leveren wij voor 20,- aan goederen Woensdag 2 april 1980 F Nieuwe Rover 3500 S binnenkort in Nederland Wielvlucht Dwarshelling Naspoor Wat is dat: Stuurgeometrie? PRIVÉ GELD LENEN LAHR CO. ENNIA de kortste weg naar de consument in A. STURM n-v rrSi-*i3L .-e* rn* 'il'l.l Leeg Uw spaarpot, kijk in Uw oude portemonnee of oude sok. In ons winkelbedrijf in Oostburg vindt U onder andere; ORIGINEEL DELFTS AARDEWERK van de "PORSELEYNEFLES" Tips voor een gezeliige Paasmorgen Een Paasontbijt is niet com pleet als er geen eieren op ta fel staan. Hoe kunnne we de eieren het beste koken? En wat doen we met de gekookte eieren, die na de Eerste Paas dag over blijven? Hier krijgt u een paar praktische tips. Eierkoker met veilige houder Te veel eieren gekookt? Groot weekendboek Benelux voor groot aantal trips. LEUSDEN- In twaalf Europese landen organi seert Audi zuinigheidswedstrijden. Doel van deze wedstrijden is vooral aan te tonen hoe zui nig men eigenlijk wel kan rijden onder normale omstandigheden als men doelbewust bezig is met brandstof besparen. Het V.A.G. -Concern heeft voor de drie uiteindelijke winnaars drie Audi's 100 L 5D beschikbaargesteld. De wedstrijd heeft in elk van de twaalf deel nemende landen drie fasen. Eerst dienen de deelnemers een vragenformulier in te vullen en hun mening te geven over zuinig autorijden. De twintig beste inzenders, naar oordeel van een jury onder voorzitterschap van een notaris, worden uitgenodigd mfie te doen aan een na tionale voorronde, die op 8 april wordt gehou den op het circuit van Zandvoort. De opdracht luidt: een vast parcours afleggen in een Audi 100 L 5D en daarbjj zo min mogelijk brandstof gebruiken. De drie winnaars worden uitgezon den naar de Europese zuinigheidswedstrijd 1980, die 26 april wordt verreden op de test baan van het V.A.G. -concern Ehra Lessin in Duitsland, waar wederom met een zo gering mogelijk brandstofverbruik een vast traject moet worden afgelegd in een Audi 100 L 5D. Bij elke V.A.G. -dealer voor Audi een Volks wagen liggen deelnameformulicren klaar. De deelname is open voor iedereen van 18 jaar en ouder die in het bezit is van een geldig rijbe wijs. Met deze Europese Zuinighcidstest 1980 haakt het V.A.G. -concern in op het huidige interna tionale streven naar beperking van het ener gieverbruik. Het Ministerie van Economische Zaken doet even hard als vermoedelijk terecht de uit spraak, dat in 1990 de gemiddelde auto zo'n 15 procent zuiniger moet zijn dan op dit moment. Voor het jaar 2000 staat zelfs geprogrammeerd dat auto's met 25 procent minder brandstof toe moeten kunnen. Pittige cijfers, als men in aan merking neemt, dat de auto slechts 5,5 procent van het totale energieverbruik voor zijn reke ning neemt. Maar aan de andere kant illustre ren deze cijfers het grote mondiale probleem op energiegebied. De auto-industrie blijkt een gevoelig oor te hebben voor het dreigende energietekort. Tal loze experimenten worden uitgevoerd en zijn zelfs al gerealiseerd om het brandstofverbruik van auto's te beperken. Aërodynamische vorm geving ter beperking van de luchtweerstand is één van de meest in het oog springende ken merken, maar ook bijvoorbeeld de lichtere bouw van personenauto's is een serieuze brandstof- beperker. Opvallend is ook de recente hausse in diesels. In één jaar steeg de dieselmarkt met ruim 60 procent en talloze autofabrikanten hebben haast gezet achter de introductie van dieselversies. Niet wonderlijk overigens, want de voordelen van dicselrijden als minder ver bruik, schonere verbranding en lagere prijs per liter hebben de inmiddels voor een belangrijk deel overwonnen nadelen overschaduwd. Ondanks deze en talloze andere maatregelen en manieren om het energieverbruik een halt toe te roepen, tonen onder andere rapporten aan dat veel energie nodeloos wordt verspild door een verkeerde rijstijl en foutief afgestelde motoren. Het laat zich slechts raden wat de besparingen zouden zijn, als deze euvels uit de wereld zouden zijn geholpen. Eind maart zal de Rover 3500 S in ons land leverbaar zijn. Dit luxueuzere type vervangt dan de achtcilinder 3500 die tot dusver werd geleverd. Evenals voorheen zullen de handgeschakelde en de automatische versies verkrijgbaar zijn. De voornaamste verschillen zijn: Voor en achterbumpers zijn matzwart; over de gehele lengte van de wagen is een zijstreep aangebracht; bovenin de voorruit is een anti- zonverblindingsrand aangebracht; de beide koplampen zijn voorzien van een wisinstalla- tie; ook op de achterbank zijn hoofdsteunen aangebracht; de hoofdsteunen vóór kunnen, naar behoefte, worden voorzien van afneem bare kussens; fluwelen bekleding; deuren be kleed met bijpassende stof; instrumentarium op dashboard en middenconsole afgewerkt met chroomstrips; badge aan achterzijde V8 S. De prijs van de Rover V8 zal zijn: 40.900,— incl. B.T.W. voor de handgeschakelde versie en 43.400,— voor de uitvoering met automati sche transmissie. Op speciale bestelling is de V8 S leverbaar met airconditioning (SU Butec). van hel nieuwsbureau van Pon) Leusden- De stand van de voorwielen van een auto is maar een uiterst scheve aangelegenheid. Bij een vluchtige blik is daarvan weliswaar niets te zien - de beide voorwielen schijnen precies parallel en ook vertikaal te staan. Maar schijn bedriegt. In werkelijkheid staat alles scheef en schuin en uit het lood. Natuurlijk is dat geen slordigheid van de fabrikant, maar gewoon een noodzaak. Bij het rechtuitrijden staan de voorzijden van de voorwielen dichter bij elkaar dan de achterkanten. Ze rijden als het ware naar el kaar toe. Dit noemt men een toespoor. Een klein maar uiterst efficiënt technisch foefje. Evenwijdig staande wielen hebben namelijk in principe de neiging van elkaar weg te lopen. Het linkerwiel wil graag naar links en het rechter wiel naar rechts. Dit vindt zijn oorzaak in de wrijving tussen band en wegdek. Zoals men begrijpt leidt de neiging van het van el kaar weg willen lopen ïan de wielen tot extreme slijtage en tot sterke belasting van de stuurin-^ richting. Door het toespoor wordt dit geneu-'j traliseerd. Vanzelfsprekend gaat het bij het toespoor slechts om millimeters. Bij de meeste auto's bedraagt het toespoor, dus het verschil in afstand tussen voor- en achterkant van de voorwielen 1 tot 3 mm. Bij het nemen van een bocht gaat overigens als gevolg van het stuur stangenstelsel het toespoor geleidelijk over in uitspoor. Het wiel in de binnenbocht zwenkt namelijk sterker dan het wiel in de buiten bocht. Dit is noodzakelijk, omdat in een bocht de binnenste wielen een kleinere cirkel eten. beschrijven dan de buitenste. Wielvlucht noemt men de geringe niet vertika- le stand van de voorwielen: boven is de afstand tussen de wielen an,ders dan onder. Ook hier gaat het vanzelfsprekend om minieme ver schillen. Bij de Audi 80 bijvoorbeeld is de wielvlucht 40': veel te gering om met het blote oog en zonder speciale meetinstrumenten te kunnen waarnemen. Bij de wielvlucht behoort ook nog de dwars helling. Dit is de hoek die de fusóepen maakt ten opzichte van het verlikale vlak in de rij richting. De dwarshelling is echter tegengesteld aan de wielvlucht. De hartlijnen van de fusée- pennen staan boven dichter bij elkaar dan on der. Wielvlucht en dwarshelling samen gaan eveneens trillen van de wielen tegen. Verder vergemakkelijken zij het nemen van een bocht. Tenslotte beïnvloeden zij het terugdrijvende koppel, waarmee wordt bedoeld de neiging van de voorwielen om tijdens en na een bocht weer rechtuit te willen gaan rijden. De bestuurder behoeft dus niet krachtig 'terug te sturen', het stuurwiel komt vanzelf weer in de middenstand terug. Tenslotte het naspoor. Ook dit helpt om het trillen van de voorwielen tegen te gaan. Het woord naspoor duidt reeds op de aard van de constructie: het wiel loopt als het ware iets achter de fuséepen aan. Het wiel wordt niet vooruit geduwd, maar getrokken. Hiermee wordt een stabiele loop van het wiel verkregen. Wij kennen dit trouwens ook bij het serveer wagentje, waarvan de vier wieltjes immers ook een stukje achter hun draaipunt zijn bevestigd. Hierdoor kan men het wagentje laten zwenken. Vanzelfsprekend is er een belangrijk verschil. Bij het serveerwagentje kunnen de wieltjes volledig om hun as zwenken, wat ze ook doen als .men het wagentje manoevreert. Bij de auto is dat niet mogelijk. Daarom wordt hier bij het achteruitrijden een naspoor omgezet in een voorspoor en wordt de stabilisering niet ge daan. De wielen krijgen de neiging het stuur wiel bij de geringste draaiing meteen verder door te draaien. En wel steeds meer naarmate men bij het achteruitrijden sterker een bocht in stuurt. Daarom moet men bij het achteruitrij den het stuurwiel goed vasthouden. Bijzonder gevaarlijk is achteruitrijden in bochten of bochtige weggedeelten. Wie daar zijn auto niet volkomen in bedwang heeft, kan heel gemak kelijk de macht over het stuur verliezen. (bijv. bij een Volkswagen Golf) i! Wielvlucht Naspoor Uw persoonlijke lening is snel geregeld. Wij verstrekken u leningen zonder verdere verplichtingen. Overname lopende leningen, mogelijk. Assurantiekantoor Korte Noordstraat 6-8 MIDDELBURG Tel. 01180-25391. Gevolmachtigde Ook voor al uw verzekeringen en hypotheken. ZE VAC AUTO RALLY CROSS AXEL CIRCUIT WATERTOREN OP 2e PAASDAG (7 APRIL) WEDSTRIJDEN 13.30 uur. Voor de komende een heerlijke o.a.: RUNDER-. VARKENS-, LAMS- KIPPEROLLADE of OSSEHAAS, ROSBIEF, VARKENS FRICANDEAU LAMSBOUT of VERSE KIP enz. VLEESHOUWERIJ Veersesingel 90 Middelburg Tel. 01180-12343 45 tl Een schitterende belegging van uw zilvergeld. Raadhuisplein 1 2. OOSTBURG tel. 01 1 70-211 3 Ook op zondag open van 2 tot 6 uur. GEBR. BOER-GOES B.V. 's-H. Hendrikskinderendijk 67 4461 DV Goes 01 100-15752 FA. A. C. CALJOUW EN ZN. Veerseweg 21 01181-238 4351 RCVeere GEIJTENBEEK GOES B.V. Nieuwstraat 60-66 01 100-14967 4461 CH Goes FA. C. J. NAEYE EN ZONEN Vaartstraat 4 01 155-1712/1895 4571 LS Axel JAN ROEST HOLLAND B.V. Zinniastraat 2 01 1 72-1443/1273 451 1 GR Breskens J. A. LUITWIELER Marnixplein 39 4386 AA Vlissingen FA. P. C. MOBACH Middenstraat 1 1 1 •4541 AC Sluiskil 01 184-61 71 1 01 157-1404 J. M. VOGEL Jacob Valckeplein 1-3 4461 KV Goes WIM VOGEL B.V. Oude Veerseweg 20 4332 SH Middelburg 01 100-27062 01 180-12669 Het lukt niet altijd om een lekker eitje te koken. Misschien komt dat doordat het water eerdór aan de kook is dan u dacht of doordat u de rijd uit het oog verliest. Per slot van rekening hebt u 's morgens vroeg meer te doen dan alleen op de eieren te letten. Zo komt het dat ze de ene keer net even te zacht zijn, en de volgende keer eigenlijk net te hard. Wilt u voortaan eieren die precies goed zijn? Dan is de eierkoker van Rowenta voor u een ideale oplossing: die kunt u prezies op de juiste hardhied instellen. Een kwestie van iets meer of minder water gebruiken. U kunt de vereiste hoeveelheid afmeten met een maatbe- kertje dat bij de eierkoker hoort. Water erin, eieren in de speciale houder, steker in het stopcontactzodra het water verdampt is, gaat er een zoemer als te ken dat uw eieren klaar zijn. Precies zoals u ze graag hebt, niet te hard, niet te zacht. Met de veilige houdez - het handvat wordt niet heet - pakt u in één keer alle eieren, maximaal zeven per keer, uit de Rowenta eierkoker om ze even onder de kraan te laten schrikken. Dat is om ze daarna makkelijker te kunnen pellen. Niet vergeten voor het koken met de naald een gaatje te prikken in de stompe kant van elk ei om te voorkomen dat ze barsten tijdens het koken. Natuurlijk worden eieren voor een paasontbijt beschilderd. Dat kan voor u ze in de eierkoker doet. Watervaste verf is er meestal te kust en te keur vij de speelgoedwinkel. Vaak hebben ze daar ook extra feestelijke papieren eierdopjes met paashazen en paaskuikens om zelf te plakken. Misschien blijven er op Eerste Paasdag eieren over. Daarom volgt hier een re cept voor een heerlijk eierschotel met warme tuinkruidensaus. Een goed idee voor de lunch op Tweede Paasdag U neemt 8 gepelde eieren en voor de saus: 40 g boter. Va l bouillon, Va l melk, 2 eetlepels gehakte peterselie, 2 eetlepels gehakte bieslook, 2 eetlepels gehakte dille, l eetlepel kappertjes naar keuze, citroen, zout, en versgemalen peper. Laat de boter smelten en roer de bloem erdoor zodat een glad papje ontstaat. Voeg nu goed roerend geleideijk de melk en de bouillon toe en laat de saus in ca. 10 minuten gaar worden. Dan gaan de tuinkruiden en de kappertjes erbij en vervolgens de in kwarten ges neden eieren. Voorzichtig warm laten worden, maar niet koken. Op smaak brengen met citroensap, zout en versge malen peper. Direct warm opdienen met bijvoorbeeld taost of stokbrood en wat frisse sla. ARNHEM - In de provincies Overijssel en Gelderland hebben de Provinciale VVV's reeds jaren een groot aanbod van volledig verzorgde fiets- en wandelva kanties, waarvoor in de gehele periode van april tot oktober een grote belang stelling bestaat. Opvallend is dit jaar, dat vele Neder landers in familieverband gebruik ma ken van deze sportieve vakantiemoge lijkheden, waarbij de duur varieert van een weekend tot een 9-daagse vakantie. Het feit, dat door de VVV's alles vooraf tot in de puntjes geregeld en in enkele gevallen zelfs het bagagetransport van hotel naar hotel wordt verzorgd, blijkt enorm op prijs te worden gesteld. Dit is o.a. het geval bij de 6-daagse Sak sische Boerderijentocht, waarbij men het fraaie Twentse landschap door kruist. Vertrek vanuit Almelo. Wil men eerst een voorproetje nemen, dan be staat er b.v. het 3-daagse arrangement "Veluwe per fiets in drie dagen". Ver trek vanuit Ede. Naast de fietsvakanties is er een royaal aanbod van wandelva kanties door de beide provincies. Wie nader geïnformeerd wil worden, kan bij de Provinciale VVV Overijssel, post bus 500 te Almelo een fraaie 4- kleurenbrochure mei alle aanbiedingen aanvragen. maximaal bereik tegen minimale kosten Middelburg - De hamvraag, "waarheen nu weer", als men weekendje uit wil of vakantie-plannen maaktzal velen op dit moment bezig houden. Soms tot in de kleine uurtjes. Gebrek aan voldoende documentatie en onwetendheid is veelal de oorzaak dat er gekissebist wordt zonder er uit te komen. Het begint al vaak bij de vraag: "Gaan we nu naar het buitenland of blijven we in de buurt." Gebleken is dat veel mensen terug ko men van hun ambitie om verre reizen te maken en de grote vakantie in eigen land doorbrengen. Dat besluit wordt om de meest uiteenlopende redenen geno men. Precies op tijd verscheen bij de uitgeve rij Lannoo in Amsterdam een uitgebreid boekwerk met als titel: "Groot week endboek Benelux". Voor de prijs van 49,50 biedt dit boek een aantal moge lijkheden om de vakantie-keuze iets ra tioneler te kunnen maken. Ook voor scholen vormt deze uitgave een handig naslagwerk om schoolreisjes te kunnen plannen. Het boek bevat 100 beschrijvingen van uitstapjes, met als centrale punten een veertigtal Nederlandse steden, evenzo veel Belgische en een achttal trips uit plaatsen in het groothertogdom Luxem- burg. Van Harlingen tot Luxemburg is deze Lannoo-uitgaaf een gids. Het uit zoeken van een trip is heel eenvoudig. Aan de binnenzijde van het omslag staan op een kaart van de Benelux de uitgangs-steden met cijfers van 1 t/m 100 aangegeven, beginnend in Noord Nederland. Bij de plaats van keuze vindt men hoe men er per auto moet komen, gevolgd door een routebeschrijving in de omge ving (gemiddeld 70 80 km), waarbij de bezienswaardigheden zijn vermeld, evenals tips voor het maken van wan delingen en eventueel of er sporten kunnen worden bedreven. Onder de ru briek "gastronomie" wordt aangegeven of langs de route eethuizen zijn. De na men van hotels en restaurants zijn van kwaliteitsaanduidingen voorzien. Cam pings en VVV-adressen zijn eveneens vermeld. De te volgen routes variëren van ói tot 127 km. Er zijn ook routes bij die per fiets kunnen worden afgelegd. De 475 informatieve pagina's die het boek telt vormen een op de veel gestelde vraag "Waarheen?" Tevoren kan men met de gezinsleden bepalen of men een molen, een kerk, een museum of kasteel wil bezoeken, welke wandeling of fietstocht men wil maken. Hel is de tweede herziene en bijgewerkte druk van dit vakantie-boek. De eerste oplaag van deze uitgave werd uitgegeven onder auspiciën van de vereniging ter be vordering van het Vlaamse boekwezen als "boek van de maand", juni 1979.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 14