Nü voor 45,- halen...
met 1 zilveren
tientje betalen!
Adverteren doet verkopen
m
UW GARANTIE
Oostburg
FIETSVAKANTIES BIJ
PUBLIEK ZEER INTREK
FEEST
DAGEN
ROLLADE
r. 'c
Dit zijn de
erkende verhuizers in Zeeland
Ontbijten op z'n Paasbest
Europese
Zuinigheidstest 1980
Stuurgeometrie bij Volkswagen en Audi
Wat is dat eigenlijk?
Voor ieder zilveren tientje
leveren wij voor 45,- aan goederen
Met iedere zilveren gulden
mag U bij ons voor 10,- besteden.
Voor iedere zilveren rijksdaalder
leveren wij voor 20,- aan goederen
Woensdag 2 april 1980
F
Nieuwe Rover 3500 S binnenkort in Nederland
Wielvlucht
Dwarshelling
Naspoor
Wat is dat: Stuurgeometrie?
PRIVÉ
GELD LENEN
LAHR CO.
ENNIA
de kortste
weg naar de
consument
in
A. STURM
n-v
rrSi-*i3L .-e*
rn* 'il'l.l
Leeg Uw spaarpot, kijk in Uw
oude portemonnee of oude sok.
In ons winkelbedrijf in Oostburg
vindt U onder andere;
ORIGINEEL DELFTS AARDEWERK
van de "PORSELEYNEFLES"
Tips voor een gezeliige Paasmorgen
Een Paasontbijt is niet com
pleet als er geen eieren op ta
fel staan. Hoe kunnne we de
eieren het beste koken? En
wat doen we met de gekookte
eieren, die na de Eerste Paas
dag over blijven? Hier krijgt u
een paar praktische tips.
Eierkoker met veilige houder
Te veel eieren gekookt?
Groot weekendboek Benelux voor groot
aantal trips.
LEUSDEN- In twaalf Europese landen organi
seert Audi zuinigheidswedstrijden. Doel van
deze wedstrijden is vooral aan te tonen hoe zui
nig men eigenlijk wel kan rijden onder normale
omstandigheden als men doelbewust bezig is
met brandstof besparen. Het V.A.G. -Concern
heeft voor de drie uiteindelijke winnaars drie
Audi's 100 L 5D beschikbaargesteld.
De wedstrijd heeft in elk van de twaalf deel
nemende landen drie fasen. Eerst dienen de
deelnemers een vragenformulier in te vullen en
hun mening te geven over zuinig autorijden.
De twintig beste inzenders, naar oordeel van
een jury onder voorzitterschap van een notaris,
worden uitgenodigd mfie te doen aan een na
tionale voorronde, die op 8 april wordt gehou
den op het circuit van Zandvoort. De opdracht
luidt: een vast parcours afleggen in een Audi
100 L 5D en daarbjj zo min mogelijk brandstof
gebruiken. De drie winnaars worden uitgezon
den naar de Europese zuinigheidswedstrijd
1980, die 26 april wordt verreden op de test
baan van het V.A.G. -concern Ehra Lessin in
Duitsland, waar wederom met een zo gering
mogelijk brandstofverbruik een vast traject
moet worden afgelegd in een Audi 100 L 5D.
Bij elke V.A.G. -dealer voor Audi een Volks
wagen liggen deelnameformulicren klaar. De
deelname is open voor iedereen van 18 jaar en
ouder die in het bezit is van een geldig rijbe
wijs.
Met deze Europese Zuinighcidstest 1980 haakt
het V.A.G. -concern in op het huidige interna
tionale streven naar beperking van het ener
gieverbruik.
Het Ministerie van Economische Zaken doet
even hard als vermoedelijk terecht de uit
spraak, dat in 1990 de gemiddelde auto zo'n 15
procent zuiniger moet zijn dan op dit moment.
Voor het jaar 2000 staat zelfs geprogrammeerd
dat auto's met 25 procent minder brandstof toe
moeten kunnen. Pittige cijfers, als men in aan
merking neemt, dat de auto slechts 5,5 procent
van het totale energieverbruik voor zijn reke
ning neemt. Maar aan de andere kant illustre
ren deze cijfers het grote mondiale probleem
op energiegebied.
De auto-industrie blijkt een gevoelig oor te
hebben voor het dreigende energietekort. Tal
loze experimenten worden uitgevoerd en zijn
zelfs al gerealiseerd om het brandstofverbruik
van auto's te beperken. Aërodynamische vorm
geving ter beperking van de luchtweerstand is
één van de meest in het oog springende ken
merken, maar ook bijvoorbeeld de lichtere bouw
van personenauto's is een serieuze brandstof-
beperker. Opvallend is ook de recente hausse in
diesels. In één jaar steeg de dieselmarkt met
ruim 60 procent en talloze autofabrikanten
hebben haast gezet achter de introductie van
dieselversies. Niet wonderlijk overigens, want
de voordelen van dicselrijden als minder ver
bruik, schonere verbranding en lagere prijs per
liter hebben de inmiddels voor een belangrijk
deel overwonnen nadelen overschaduwd.
Ondanks deze en talloze andere maatregelen
en manieren om het energieverbruik een halt
toe te roepen, tonen onder andere rapporten
aan dat veel energie nodeloos wordt verspild
door een verkeerde rijstijl en foutief afgestelde
motoren. Het laat zich slechts raden wat de
besparingen zouden zijn, als deze euvels uit de
wereld zouden zijn geholpen.
Eind maart zal de Rover 3500 S in ons land
leverbaar zijn. Dit luxueuzere type vervangt
dan de achtcilinder 3500 die tot dusver werd
geleverd.
Evenals voorheen zullen de handgeschakelde
en de automatische versies verkrijgbaar zijn.
De voornaamste verschillen zijn:
Voor en achterbumpers zijn matzwart; over de
gehele lengte van de wagen is een zijstreep
aangebracht; bovenin de voorruit is een anti-
zonverblindingsrand aangebracht; de beide
koplampen zijn voorzien van een wisinstalla-
tie; ook op de achterbank zijn hoofdsteunen
aangebracht; de hoofdsteunen vóór kunnen,
naar behoefte, worden voorzien van afneem
bare kussens; fluwelen bekleding; deuren be
kleed met bijpassende stof; instrumentarium
op dashboard en middenconsole afgewerkt met
chroomstrips; badge aan achterzijde V8 S.
De prijs van de Rover V8 zal zijn: 40.900,—
incl. B.T.W. voor de handgeschakelde versie en
43.400,— voor de uitvoering met automati
sche transmissie.
Op speciale bestelling is de V8 S leverbaar met
airconditioning (SU Butec).
van hel nieuwsbureau van Pon)
Leusden- De stand van de voorwielen van een
auto is maar een uiterst scheve aangelegenheid.
Bij een vluchtige blik is daarvan weliswaar niets
te zien - de beide voorwielen schijnen precies
parallel en ook vertikaal te staan. Maar schijn
bedriegt. In werkelijkheid staat alles scheef en
schuin en uit het lood. Natuurlijk is dat geen
slordigheid van de fabrikant, maar gewoon een
noodzaak.
Bij het rechtuitrijden staan de voorzijden van
de voorwielen dichter bij elkaar dan de
achterkanten. Ze rijden als het ware naar el
kaar toe. Dit noemt men een toespoor. Een
klein maar uiterst efficiënt technisch foefje.
Evenwijdig staande wielen hebben namelijk in
principe de neiging van elkaar weg te lopen.
Het linkerwiel wil graag naar links en het
rechter wiel naar rechts. Dit vindt zijn oorzaak
in de wrijving tussen band en wegdek. Zoals
men begrijpt leidt de neiging van het van el
kaar weg willen lopen ïan de wielen tot extreme
slijtage en tot sterke belasting van de stuurin-^
richting. Door het toespoor wordt dit geneu-'j
traliseerd. Vanzelfsprekend gaat het bij het
toespoor slechts om millimeters. Bij de meeste
auto's bedraagt het toespoor, dus het verschil in
afstand tussen voor- en achterkant van de
voorwielen 1 tot 3 mm. Bij het nemen van een
bocht gaat overigens als gevolg van het stuur
stangenstelsel het toespoor geleidelijk over in
uitspoor. Het wiel in de binnenbocht zwenkt
namelijk sterker dan het wiel in de buiten
bocht. Dit is noodzakelijk, omdat in een bocht
de binnenste wielen een kleinere cirkel eten.
beschrijven dan de buitenste.
Wielvlucht noemt men de geringe niet vertika-
le stand van de voorwielen: boven is de afstand
tussen de wielen an,ders dan onder. Ook hier
gaat het vanzelfsprekend om minieme ver
schillen. Bij de Audi 80 bijvoorbeeld is de
wielvlucht 40': veel te gering om met het blote
oog en zonder speciale meetinstrumenten te
kunnen waarnemen.
Bij de wielvlucht behoort ook nog de dwars
helling. Dit is de hoek die de fusóepen maakt
ten opzichte van het verlikale vlak in de rij
richting. De dwarshelling is echter tegengesteld
aan de wielvlucht. De hartlijnen van de fusée-
pennen staan boven dichter bij elkaar dan on
der. Wielvlucht en dwarshelling samen gaan
eveneens trillen van de wielen tegen. Verder
vergemakkelijken zij het nemen van een bocht.
Tenslotte beïnvloeden zij het terugdrijvende
koppel, waarmee wordt bedoeld de neiging van
de voorwielen om tijdens en na een bocht weer
rechtuit te willen gaan rijden. De bestuurder
behoeft dus niet krachtig 'terug te sturen', het
stuurwiel komt vanzelf weer in de middenstand
terug.
Tenslotte het naspoor. Ook dit helpt om het
trillen van de voorwielen tegen te gaan. Het
woord naspoor duidt reeds op de aard van de
constructie: het wiel loopt als het ware iets
achter de fuséepen aan. Het wiel wordt niet
vooruit geduwd, maar getrokken. Hiermee
wordt een stabiele loop van het wiel verkregen.
Wij kennen dit trouwens ook bij het serveer
wagentje, waarvan de vier wieltjes immers ook
een stukje achter hun draaipunt zijn bevestigd.
Hierdoor kan men het wagentje laten zwenken.
Vanzelfsprekend is er een belangrijk verschil.
Bij het serveerwagentje kunnen de wieltjes
volledig om hun as zwenken, wat ze ook doen
als .men het wagentje manoevreert. Bij de auto
is dat niet mogelijk. Daarom wordt hier bij het
achteruitrijden een naspoor omgezet in een
voorspoor en wordt de stabilisering niet ge
daan. De wielen krijgen de neiging het stuur
wiel bij de geringste draaiing meteen verder
door te draaien. En wel steeds meer naarmate
men bij het achteruitrijden sterker een bocht in
stuurt. Daarom moet men bij het achteruitrij
den het stuurwiel goed vasthouden. Bijzonder
gevaarlijk is achteruitrijden in bochten of
bochtige weggedeelten. Wie daar zijn auto niet
volkomen in bedwang heeft, kan heel gemak
kelijk de macht over het stuur verliezen.
(bijv. bij een Volkswagen Golf)
i!
Wielvlucht
Naspoor
Uw persoonlijke lening
is snel geregeld.
Wij verstrekken u
leningen zonder verdere
verplichtingen.
Overname lopende leningen,
mogelijk.
Assurantiekantoor
Korte Noordstraat 6-8
MIDDELBURG
Tel. 01180-25391.
Gevolmachtigde
Ook voor al uw
verzekeringen
en hypotheken.
ZE VAC AUTO RALLY
CROSS AXEL CIRCUIT
WATERTOREN OP 2e
PAASDAG (7 APRIL)
WEDSTRIJDEN 13.30 uur.
Voor de komende
een heerlijke
o.a.: RUNDER-.
VARKENS-, LAMS-
KIPPEROLLADE
of OSSEHAAS,
ROSBIEF,
VARKENS
FRICANDEAU
LAMSBOUT of
VERSE KIP enz.
VLEESHOUWERIJ
Veersesingel 90
Middelburg
Tel. 01180-12343
45
tl
Een schitterende belegging van uw zilvergeld.
Raadhuisplein 1 2. OOSTBURG tel. 01 1 70-211 3
Ook op zondag open van 2 tot 6 uur.
GEBR. BOER-GOES B.V.
's-H. Hendrikskinderendijk 67
4461 DV Goes 01 100-15752
FA. A. C. CALJOUW EN ZN.
Veerseweg 21 01181-238
4351 RCVeere
GEIJTENBEEK GOES B.V.
Nieuwstraat 60-66 01 100-14967
4461 CH Goes
FA. C. J. NAEYE EN ZONEN
Vaartstraat 4 01 155-1712/1895
4571 LS Axel
JAN ROEST HOLLAND B.V.
Zinniastraat 2 01 1 72-1443/1273
451 1 GR Breskens
J. A. LUITWIELER
Marnixplein 39
4386 AA Vlissingen
FA. P. C. MOBACH
Middenstraat 1 1 1
•4541 AC Sluiskil
01 184-61 71 1
01 157-1404
J. M. VOGEL
Jacob Valckeplein 1-3
4461 KV Goes
WIM VOGEL B.V.
Oude Veerseweg 20
4332 SH Middelburg
01 100-27062
01 180-12669
Het lukt niet altijd om een lekker eitje te
koken. Misschien komt dat doordat het
water eerdór aan de kook is dan u dacht
of doordat u de rijd uit het oog verliest.
Per slot van rekening hebt u 's morgens
vroeg meer te doen dan alleen op de
eieren te letten. Zo komt het dat ze de
ene keer net even te zacht zijn, en de
volgende keer eigenlijk net te hard.
Wilt u voortaan eieren die precies goed
zijn? Dan is de eierkoker van Rowenta
voor u een ideale oplossing: die kunt u
prezies op de juiste hardhied instellen.
Een kwestie van iets meer of minder
water gebruiken. U kunt de vereiste
hoeveelheid afmeten met een maatbe-
kertje dat bij de eierkoker hoort. Water
erin, eieren in de speciale houder, steker
in het stopcontactzodra het water
verdampt is, gaat er een zoemer als te
ken dat uw eieren klaar zijn. Precies
zoals u ze graag hebt, niet te hard, niet te
zacht.
Met de veilige houdez - het handvat
wordt niet heet - pakt u in één keer alle
eieren, maximaal zeven per keer, uit de
Rowenta eierkoker om ze even onder de
kraan te laten schrikken. Dat is om ze
daarna makkelijker te kunnen pellen.
Niet vergeten voor het koken met de
naald een gaatje te prikken in de stompe
kant van elk ei om te voorkomen dat ze
barsten tijdens het koken.
Natuurlijk worden eieren voor een
paasontbijt beschilderd. Dat kan voor u
ze in de eierkoker doet. Watervaste verf
is er meestal te kust en te keur vij de
speelgoedwinkel. Vaak hebben ze daar
ook extra feestelijke papieren eierdopjes
met paashazen en paaskuikens om zelf
te plakken.
Misschien blijven er op Eerste Paasdag
eieren over. Daarom volgt hier een re
cept voor een heerlijk eierschotel met
warme tuinkruidensaus. Een goed idee
voor de lunch op Tweede Paasdag U
neemt 8 gepelde eieren en voor de saus:
40 g boter. Va l bouillon, Va l melk, 2
eetlepels gehakte peterselie, 2 eetlepels
gehakte bieslook, 2 eetlepels gehakte
dille, l eetlepel kappertjes naar keuze,
citroen, zout, en versgemalen peper.
Laat de boter smelten en roer de bloem
erdoor zodat een glad papje ontstaat.
Voeg nu goed roerend geleideijk de
melk en de bouillon toe en laat de saus
in ca. 10 minuten gaar worden. Dan
gaan de tuinkruiden en de kappertjes
erbij en vervolgens de in kwarten ges
neden eieren. Voorzichtig warm laten
worden, maar niet koken. Op smaak
brengen met citroensap, zout en versge
malen peper. Direct warm opdienen met
bijvoorbeeld taost of stokbrood en wat
frisse sla.
ARNHEM - In de provincies Overijssel
en Gelderland hebben de Provinciale
VVV's reeds jaren een groot aanbod van
volledig verzorgde fiets- en wandelva
kanties, waarvoor in de gehele periode
van april tot oktober een grote belang
stelling bestaat.
Opvallend is dit jaar, dat vele Neder
landers in familieverband gebruik ma
ken van deze sportieve vakantiemoge
lijkheden, waarbij de duur varieert van
een weekend tot een 9-daagse vakantie.
Het feit, dat door de VVV's alles vooraf
tot in de puntjes geregeld en in enkele
gevallen zelfs het bagagetransport van
hotel naar hotel wordt verzorgd, blijkt
enorm op prijs te worden gesteld.
Dit is o.a. het geval bij de 6-daagse Sak
sische Boerderijentocht, waarbij men
het fraaie Twentse landschap door
kruist. Vertrek vanuit Almelo. Wil men
eerst een voorproetje nemen, dan be
staat er b.v. het 3-daagse arrangement
"Veluwe per fiets in drie dagen". Ver
trek vanuit Ede. Naast de fietsvakanties
is er een royaal aanbod van wandelva
kanties door de beide provincies.
Wie nader geïnformeerd wil worden, kan
bij de Provinciale VVV Overijssel, post
bus 500 te Almelo een fraaie 4-
kleurenbrochure mei alle aanbiedingen
aanvragen.
maximaal
bereik
tegen
minimale
kosten
Middelburg - De hamvraag, "waarheen
nu weer", als men weekendje uit wil of
vakantie-plannen maaktzal velen op dit
moment bezig houden. Soms tot in de
kleine uurtjes.
Gebrek aan voldoende documentatie en
onwetendheid is veelal de oorzaak dat er
gekissebist wordt zonder er uit te komen.
Het begint al vaak bij de vraag: "Gaan
we nu naar het buitenland of blijven we in
de buurt."
Gebleken is dat veel mensen terug ko
men van hun ambitie om verre reizen te
maken en de grote vakantie in eigen
land doorbrengen. Dat besluit wordt om
de meest uiteenlopende redenen geno
men.
Precies op tijd verscheen bij de uitgeve
rij Lannoo in Amsterdam een uitgebreid
boekwerk met als titel: "Groot week
endboek Benelux". Voor de prijs van
49,50 biedt dit boek een aantal moge
lijkheden om de vakantie-keuze iets ra
tioneler te kunnen maken. Ook voor
scholen vormt deze uitgave een handig
naslagwerk om schoolreisjes te kunnen
plannen.
Het boek bevat 100 beschrijvingen van
uitstapjes, met als centrale punten een
veertigtal Nederlandse steden, evenzo
veel Belgische en een achttal trips uit
plaatsen in het groothertogdom Luxem-
burg. Van Harlingen tot Luxemburg is
deze Lannoo-uitgaaf een gids. Het uit
zoeken van een trip is heel eenvoudig.
Aan de binnenzijde van het omslag
staan op een kaart van de Benelux de
uitgangs-steden met cijfers van 1 t/m
100 aangegeven, beginnend in Noord
Nederland.
Bij de plaats van keuze vindt men hoe
men er per auto moet komen, gevolgd
door een routebeschrijving in de omge
ving (gemiddeld 70 80 km), waarbij de
bezienswaardigheden zijn vermeld,
evenals tips voor het maken van wan
delingen en eventueel of er sporten
kunnen worden bedreven. Onder de ru
briek "gastronomie" wordt aangegeven
of langs de route eethuizen zijn. De na
men van hotels en restaurants zijn van
kwaliteitsaanduidingen voorzien. Cam
pings en VVV-adressen zijn eveneens
vermeld.
De te volgen routes variëren van ói tot
127 km. Er zijn ook routes bij die per
fiets kunnen worden afgelegd.
De 475 informatieve pagina's die het
boek telt vormen een op de veel gestelde
vraag "Waarheen?"
Tevoren kan men met de gezinsleden
bepalen of men een molen, een kerk,
een museum of kasteel wil bezoeken,
welke wandeling of fietstocht men wil
maken.
Hel is de tweede herziene en bijgewerkte
druk van dit vakantie-boek. De eerste
oplaag van deze uitgave werd uitgegeven
onder auspiciën van de vereniging ter be
vordering van het Vlaamse boekwezen als
"boek van de maand", juni 1979.