Nieuwtjes uit de autowereld deWlissinger AUTOSHOP BOOGAARD aaaa NIET GOED? AUTOTERUG! anna u Professor Thung: alternatieve geneeswijze wetenschap of geloof? Fietsnieuws autoccasion L. BLAAS M. DE DREU CO. B.V HANDIC AUTO-SOUND-SET OCCASION VAN DE WEEK Gebruikt moet welgoedzun. c VF Woensdag 20 februari 1980 TNO Project in februari - "Kanker" de kortste weg naar de consument in SUZUKI NEREND EENVOUDIG MAAR IMPO UNIEK WAARB0RGC0NTRACT AUSTINS BIJ BIJBEL-AVOND EVANGELIST STEENHUIS 'Verwend kind' ROLLER-S KATINGA- V0ND Zonnebril voor fietstoeristen Nederlandse jongeren willen op de racefiets TE KOOP Ford Transit bestelwagen1973/ 1750,- AlfaSud1974/ 1500,- Austin Mini 10001974 2750,- Daf 46 bestelwagen1976 1500,- Peugeotl041974 2750,- Ford Taunus 1600 L Coupé1972 1900,- M. de Dreu Co. B.V. 27MC. MARK v.a. 3 MAART 1980... Autoradio's - Cassetterecorders - Scanners - Antennes Boxen Nu in de Scheldestraat 18 VLISS1NGEN Tel. 01184 - 17072 Geldig van 21 februari t/m 26 februari AUSTIN ALLEGRO 1300 SPECIAL Bouwjaar 1977 Km.stand: 48.000 Kleur: rood met zwart vinyldak Bovag-garantie. Prijs 7.800,- Elke dag 125 korting. Dus op 26 febr. 625,— korting. Autobedr. ZEELAND Rotterdamsekaai 61 Middelburg tel. 01180-26355 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. 2. Fiat dealer-garantie. 3. 6 maanden omruil-garantie. PRINCES 2000 HL Specialisten met aandacht voor u. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE ADVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERB0UWEN ADVERK0PEN EEIM AUTO KOPEN BEGINT HIER O O Verandering Algemene Kinderbijslagwet aan de Oostperkweg 25 te Middelburg van donderdag 21 febr. t/m zaterdag 23 febr. a.s. -AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU gedaan, dan is 1 op 10 halen toch wel een fraai resultaat. (DoorSiem Leeuwenkamp) UTRECHT - Je komt steeds meer tegen die terreinwa gentjes. Misschien vaker dan je lief is, omdat de bestuur der er niet altijd uitziet als een noeste wegwerker, een vroege boer of een potige boswachter. Zoals een colle ga ze omschreef „het goed gebruinde snelle Viva-volk- je". Of het nou precies dat volkje is, crossend op hun vrije dag door de bossen waar normaal wandelaars genie ten van de rust. Ik zou het niet weten. Zeker is wel dat er inmiddels twee clubs in Nederland zijn die het vrije- tijd-stoeien met deze wa gentjes in goede rulle banen leidt. Nou is er op de terreinwa- genmarkt al wal heel keuze. Stuk voor stuk zeker geen slechte produkten, integen deel. Maar er is wel het no dige prijsverschil. Tussen 13 en 43 mille is het aanbod zeer gevarieerd. Ditmaal de goedkoopste en zeker impo nerend in prestaties: de Su zuki LJ80V. Compleet uit gerust zelfs met standaard een radio en het geheel in een functionele uitvoering. Zonder poespas zijn de din gen uitgevoerd. Bijvoor beeld de handrem, niet keu rig opgeborgen in een ver scholen hoekje en afge schermd door rubberen Happen. Nee, gewoon een grote trekstang met zichtba re draden voor het verklik- kerlicht wanneer hij vast staat. Een knop voor de claxon. Geen vreemde kleine on vindbare frutsels aan de rand of zelfs naast het stuur. Gewoon een kloek uitge voerde ronde dop midden op het stuur, dus als het no dig is geen gezoek en altijd raak. En als laatste voor beeld de warm-koud rege ling. Dat is voor links en rechts ieder een kleine handle. Dal bedient een klep. Open is warm beneden en dicht is warm boven. Een derde knop regelt de mate van verwarming. Wat een misser zijn de stoeltjes in deze Suzuki. Geen steun waar dan ook. En in combinaie met de ou derwetse bladvcren voor en achter, had er wel wat meer schokdemping in de zitting gemogen. Een paar veilig- heidsgordels misstaan in dit soort wagens met grijs ken teken helemaal niet. Het is echter niet verplicht, dus daarom ontbreken ze, maar met 100 kilometer per uur lijkt het me toch raadzaam. Wie weel of er nog eens een wetswijziging komt. Vallen de zittingen tegen, de zitruimte is met name voor de bestuurder ook niet opti maal. Je zit met de linke rarm bijna klem lussen por tier en je eigen lijf. Vanuit die stoelen is het zicht, mede door de drie spiegels vol doende. Alleen zou de re serveband die een kwart van het zicht door de achterruit ontneemt, beter vóór op de motorkap kunnen liggen. Dan kunnen er meteen een sproeier en wisser achterop komen, want die ruit slaat vrij snel dicht bij vies weer. Mocht dat veranderen dan graag de bedieningsknop niet op net zo'n onlogische plaats als die van de ruiten wisser vóór, links onder op de stuurkolom. Hoe verzin je het, terwijl er plaats zat op het dashboard is. Wat even eens sterk vervuild is het motorblok, bij terrein-werk. Dat lijkt me met het door trekken van een bodemplaat afdoende op te lossen. De Suzuki kan in het terrein praktisch alles. Hellingen van 41 graden, modder, duinzand, afbraakterrein, het gaat allemaal moeite loos. Je zou er overmoedig van worden, pas dan kom je niet verder oi' sla je over de kop. Met een koppel van 60 Nm, uit het motortje van 800 cc dat een vermogen van 41 pk levert. Eenvoudige be diening van 4-bak, met hoge en lage gearing en naar keu ze achterwiel- of vierwie- laandrijving. Je staat ver steld van de mogelijkheden, zeker de prijs in aanmerking nemend. Door de forse bandenmaat Goed beschouwd is de Suzu ki een terreinauto met heel wat pit en het uiterlijk van een ouderwetse jeep. Je moet er niet te lange afstan- profiel onder de den op de verharde weg mee omstandigheden Maar twee mensen, want meer mogen er niet in zitten, hebben er voor werk of vrije tijd in het terrein een krachtig Japannertje aan. 6.00-16 staat de wagen goed hoog in het terrein en door hel ruige zwaarste betrouwbaar. De Suzuki loopt op normale benzine en wordt er het gemiddelde terrein- en wegwerk mee GOUDA - Voor de koper van de sterk vernieuwde Austin- serie 3 (de naam Allegro vervalt wel niet, maar zal toch op de achtergrond ko men) komt een vrij uniek waarborg-contract voor on- derhouds- en reparatiekos ten. De gewone garantie van één jaar blijft onverkort ge handhaafd, maar het nieuwe contract waarborgt de bezit ter van een Austin tevens dat hij geen cent te veel zal hoe ven uit te geven voor onder houd en reparatie. BL.-Nederland heeft de ANWB-cijfers genomen voor "onderhoud" wat schommelt rond de drie centen per kilometer; wie twee jaar zijn Austin heeft, doet het volgende: hij ver menigvuldigt het aantal ver reden kilometers met die ANWB-prijs van ongeveer drie cent. Dan telt hij alles op wal hij betaald heeft bij zijn dealer aan onderhoud en reparatie. Mocht dit meer zijn dan het eerste cijfer (dus het ANWB-gemiddelde) dan krijgt de Austin-rijder het meerbetaalde geresti tueerd. Op de man af gevraagd of dit betekent dat niemand meer de strop van een zoge naamde "maandag-auto" (hebben we niet zegt men bij British Leyland) met al die dure kostennota's kan heb ben, zei de BL-zegsman: "Inderdaad, zo kun je het stellen". En op de tweede vraag, of dit betekent dat de garagetarieven dus nimmer voor de Austin-rijder uit de pan kunnen rijzen, ant woordde hij: "Ook hiervoor geldt het waarborgcontract. Kan nimmer". Zo gauw blijkt dat dit idee bij het publiek aanslaat, zal BL-Nederland ertoe over gaan ook voor de andere modellen in haar reeks zo'n zelfde contract aan te bie den. DEN HAAG - "Wetenschap noemen wat op geloof berust, daarmee is niemand gediend, ook de alternatieve genezer niet". Dit schrijft professor dr. P. J. Thung, hoogleraar in de betrekkingen tussen natuurwetenschappen en geneeskunde te Leiden in het februarinummer van het maandblad TNO Project", waarin dit keer het onderwerp 'kanker' wordt be schreven. Professor Thung vraagt zich af hoe het komt dat alternatieve geneeswijzen, zoals acupunctuur en Moermanthera pie, zoveel aanhang vinden. Een van de redenen is naar zijn mening het 'falen' van de officiële geneeskunde. Doordat door een aantal factoren, waarvan de geneeskunde er één is, veel bedreigingen van leven en gezondheid zijn uitgescha keld, hebben andere gevaren een groter gewicht gekregen. De problemen zitten gedeeltelijk in onze wijze van leven zelf. De antwoorden erop zijn niet gemakke lijk te vinden;de alternatieve geneeswij zen haken hierop in. Volgens de Leidse hoogleraar moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen een geneeswijze en een geloof. Over geneeswijzen kan de medische wetenschap een oordeel geven, over een geloof zoals yoga niet. De Moermant- hcrapie heeft, aldus het artikel, duidelijk elementen van een geloof gekregen, maar is oorspronkelijk een geneeswijze die "wetenschappelijker wil zijn dan de wetenschap". Over het 'wetenschappelijke' karakter van de theorieën van dokter Moerman MIDDELBURG - In het kader van de lezingenserie over het thema "Funktio- neert de kerk nog wel zoals ze moet?" is evangelist D. Steenhuis aan zijn vierde lezing toe. De avond wordt gehouden in het Rode-Kruisgcbouw te Oost-Sou burg op vrijdag 22 februari om 20.00 uur. Het onderwerp is "Gift, gave,....liefde!" aan de hand van het 12e en 13e hoofd stuk van de Ie brief aan de Corinthiërs. Cassettes van deze en andere lezingen kunnen op de avond besteld worden. Ook wordt gelegenheid gegeven om vragen te stellen. Er is een boekentafel. Voor inlichtingen of vervoer 01184-63341 of01180-25677. heeft professor Thung niet zo'n hoge dunk. In TNO Project is ook een artikel opge nomen van mevrouw Mr. E. Wessel- Tuinstra, kamerlid D'66. Haar is de irri tatie opgevallen van veel wetenschap pers over de wens van het parlement de Moerman-therapie te onderzoeken. "Deze geïrriteerdheid heeft iets weg van de manieren van een verwend kind, dat tamelijk onverwacht zijn zin (niet) meer krijgt, maar integendeel zelfs het hem/ haar toebedachte complimentje of snoepje naar een ander ziet gaan". Het parlement, aldus de vrouwelijke politicus, voldoet alleen aan zijn demo cratische plicht wanneer het verzoekt om onderzoek naar een methode "waarin een aantal mensen geloven, waaraan een aantal twijfelt en waar een aantal volstrekt afwijzend tegenover staat." Medische wetenschap en politiek, ein digt het kamerlid, moeten aan elkaar wennen. Het is volstrekt noodzakelijk dat zij over hun schroom ten aanzien van elkaar heen groeien. Politieke keuzen in de gezondheidszorg kunnen niet worden gemaakt zonder gerichte informatie vanuit de medische wereld. MIDDELBURG - Zaterdagavond 23 februari presenteert soos "Second Ho me" als eerste in de omtrek een ROL- LERSKATINGAVOND. Iedereen is welkom mits de rolschaatsen worden ondergebonden. Zoals iedere zaterdag avond ook nu weer fantastische swin gende muziek door eigen discotheek en d.j.'s. Kom ook. Wij zijn open vanaf 8 uur tot 11 uur. Entree/ 1,50 Toegang v.a. 15 jaar. Soos "Second Home", Oosterschelde- straat I. Middelburg. Om te voorkomen dat de zonnebril tijdens het fietsen afvalt is door Zeiss een zonnebril uitgebracht, voorzien van een elastische band waardoor dit eventuele euvel voor de gebruiker komt te vervallen. De band is bevestigd via sleuven aan de uiteinden van de poten van het brilmontuur. Uit een door de Nederlandse Stichting voor Statistiek ingesteld onderzoek naar de jongerenmarkt in Nederland is naar voren gekomen dal de jeugd in ons land veel belangstelling voor de racefiets heeft. Van de zes- tot twaalfjarigen wil 58% van de jongens en 19% van de meisjes graag een racefiets bezitten. Voor de groep van dertien- tot negentienjarigen zijn deze percentages 36 voor jongens en 30 voor meisjes. Uit het onderzoek blijkt niet duidelijk wat de jeugd onder een racefiets wil verstaan. In het spraakgebruik wordt - zij het formeel ten onrechte - ook de superlichte sportfiets vaak een racefiets genoemd. Een echte racefiets heeft een neergebogen stuur, ook wel krom stuur genoemd, doch mist bijvoorbeeld spatborden, bagagedrager en verlichting. Afd. Service Zusterstraat 34, tel. 12972 Afd. Verkoop Oostperkweg 25, tel. 15370 Ofd. Ford dealer voor Middelburg en omgeving volgens voorwaarden omruil-garantie Fiat 127-1050 I, 2-drs1978 8.250,- Fiat 128 2-drs1977 6.750,- Fiat 128-CL 4-drs. 13001978 9.250,- Fiat 131-1600 Special 2-drs1976 6.750,- Fiat 131-1600 Special 2-drs1978 10.500,- Januari 1979 - km.stand 22.000 kleur wit, met trekhaak, toerenteller, halogeenlampen en stuurbekrachtiging. 7.000,— beneden nieuwprijs. Tovota Corolla 301977 7.750,- Markt 45 - 57 Middelburg - Tel. 01180-12918 AMSTERDAM - Met ingang van 1 ja nuari 1980 is de Algemene Kinderbij slagwet gewijzigd. Deze wet geeft nu - in het algemeen - iedereen die in Nederland woont of in dienstbetrekking werkt aan spraak op kinderbijslag van het eerste kind af. Met de inveering van deze wijzi ging zijn de andere kinderbijslagregelin- gen komen te vervallen. De verandering van de wet is vooral van belang voor hen, die voorheen geen aanspraak konden maken op kinderbijslag voor hun eerste en tweede kind, zoals de zelfstandigen die een te hoog inkomen hadden om in aanmerking te kunnen komen voor kin derbijslag in het kader van de Kinderbij slagwet kleine zelfstandigen. Om kinderbijslag te krijgen moet men na afloop van een kwartaal een aan vraag zenden naar de Raad van Arbeid waaronder de woonplaats valt. Zij die buiten Nederland wonen, bijvoorbeeld grensarbeiders, moeten deze aanvraag indienen bij de Raad van Arbeid binnen wiens gebied men werkt. De hiervoor benodigde formulieren (kinderbijslaglijsten) kan men bij de postkantoren en de Raden van Arbeid verkrijgen. Voor degenen met één of twee kinderen, die tot nu toe geen aan spraak konden maken op kinderbijslag, de zogenaamde nieuw gerechtigden, zijn speciale aanmeldingsformulieren ont worpen om een zo snel mogelijke af werking van deze aanvragen te verwe zenlijken. Deze formulieren zijn alleen te verkrijgen bij de Raden van Arbeid. De "nieuw gerechtigden" kunnen zich in de tweede helft van februari in ver binding stellen met de Raden van Ar beid. De kinderbijslag wordt per kwartaal uit betaald. De eerste betaling is zo spoedig mogelijk na 1 april 1980. Gebruikte wagens even dit kaartje/o goed bekijken dan komt u snel op onze show aan de Oostperkweg 25 Middelburg Tel. 01180-15370 Verkoop: Oostperkweg 25, telefoon 01180-15370 0

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 14