Nieuwtjes uit
de autowereld
deWlissinger
AUTOSHOP BOOGAARD
aaaa
NIET GOED?
AUTOTERUG!
anna
u
Professor Thung: alternatieve geneeswijze
wetenschap of geloof?
Fietsnieuws
autoccasion
L. BLAAS
M. DE DREU CO. B.V
HANDIC AUTO-SOUND-SET
OCCASION VAN DE WEEK
Gebruikt moet welgoedzun. c
VF
Woensdag 20 februari 1980
TNO Project in februari - "Kanker"
de kortste
weg naar de
consument
in
SUZUKI
NEREND
EENVOUDIG MAAR IMPO
UNIEK WAARB0RGC0NTRACT
AUSTINS
BIJ
BIJBEL-AVOND
EVANGELIST
STEENHUIS
'Verwend kind'
ROLLER-S KATINGA-
V0ND
Zonnebril voor fietstoeristen
Nederlandse jongeren willen op de racefiets
TE KOOP
Ford Transit
bestelwagen1973/ 1750,-
AlfaSud1974/ 1500,-
Austin Mini 10001974 2750,-
Daf 46 bestelwagen1976 1500,-
Peugeotl041974 2750,-
Ford Taunus 1600 L
Coupé1972 1900,-
M. de Dreu Co. B.V.
27MC. MARK v.a. 3 MAART 1980...
Autoradio's - Cassetterecorders - Scanners - Antennes
Boxen
Nu in de Scheldestraat 18
VLISS1NGEN Tel. 01184 - 17072
Geldig van
21 februari t/m 26 februari
AUSTIN ALLEGRO
1300 SPECIAL
Bouwjaar 1977
Km.stand: 48.000
Kleur: rood met zwart vinyldak
Bovag-garantie. Prijs 7.800,-
Elke dag 125 korting.
Dus op 26 febr. 625,— korting.
Autobedr. ZEELAND Rotterdamsekaai 61
Middelburg tel. 01180-26355
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
PRINCES 2000 HL
Specialisten met aandacht voor u.
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
ADVERNEMEN
ADVERTELLEN
ADVERDRAAID
ADVERZIEN
ADVERGETEN
ADVERB0UWEN
ADVERK0PEN
EEIM
AUTO
KOPEN
BEGINT
HIER
O
O
Verandering
Algemene
Kinderbijslagwet
aan de Oostperkweg 25
te Middelburg
van donderdag 21 febr. t/m
zaterdag 23 febr. a.s.
-AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU
gedaan, dan is 1 op 10 halen
toch wel een fraai resultaat.
(DoorSiem Leeuwenkamp)
UTRECHT - Je komt steeds
meer tegen die terreinwa
gentjes. Misschien vaker dan
je lief is, omdat de bestuur
der er niet altijd uitziet als
een noeste wegwerker, een
vroege boer of een potige
boswachter. Zoals een colle
ga ze omschreef „het goed
gebruinde snelle Viva-volk-
je". Of het nou precies dat
volkje is, crossend op hun
vrije dag door de bossen waar
normaal wandelaars genie
ten van de rust. Ik zou het
niet weten. Zeker is wel dat
er inmiddels twee clubs in
Nederland zijn die het vrije-
tijd-stoeien met deze wa
gentjes in goede rulle banen
leidt.
Nou is er op de terreinwa-
genmarkt al wal heel keuze.
Stuk voor stuk zeker geen
slechte produkten, integen
deel. Maar er is wel het no
dige prijsverschil. Tussen 13
en 43 mille is het aanbod
zeer gevarieerd. Ditmaal de
goedkoopste en zeker impo
nerend in prestaties: de Su
zuki LJ80V. Compleet uit
gerust zelfs met standaard
een radio en het geheel in
een functionele uitvoering.
Zonder poespas zijn de din
gen uitgevoerd. Bijvoor
beeld de handrem, niet keu
rig opgeborgen in een ver
scholen hoekje en afge
schermd door rubberen
Happen. Nee, gewoon een
grote trekstang met zichtba
re draden voor het verklik-
kerlicht wanneer hij vast
staat.
Een knop voor de claxon.
Geen vreemde kleine on
vindbare frutsels aan de
rand of zelfs naast het stuur.
Gewoon een kloek uitge
voerde ronde dop midden
op het stuur, dus als het no
dig is geen gezoek en altijd
raak. En als laatste voor
beeld de warm-koud rege
ling. Dat is voor links en
rechts ieder een kleine
handle. Dal bedient een
klep. Open is warm beneden
en dicht is warm boven. Een
derde knop regelt de mate
van verwarming.
Wat een misser zijn de
stoeltjes in deze Suzuki.
Geen steun waar dan ook.
En in combinaie met de ou
derwetse bladvcren voor en
achter, had er wel wat meer
schokdemping in de zitting
gemogen. Een paar veilig-
heidsgordels misstaan in dit
soort wagens met grijs ken
teken helemaal niet. Het is
echter niet verplicht, dus
daarom ontbreken ze, maar
met 100 kilometer per uur
lijkt het me toch raadzaam.
Wie weel of er nog eens een
wetswijziging komt.
Vallen de zittingen tegen, de
zitruimte is met name voor
de bestuurder ook niet opti
maal. Je zit met de linke
rarm bijna klem lussen por
tier en je eigen lijf. Vanuit
die stoelen is het zicht, mede
door de drie spiegels vol
doende. Alleen zou de re
serveband die een kwart van
het zicht door de achterruit
ontneemt, beter vóór op de
motorkap kunnen liggen.
Dan kunnen er meteen een
sproeier en wisser achterop
komen, want die ruit slaat
vrij snel dicht bij vies weer.
Mocht dat veranderen dan
graag de bedieningsknop
niet op net zo'n onlogische
plaats als die van de ruiten
wisser vóór, links onder op
de stuurkolom. Hoe verzin
je het, terwijl er plaats zat op
het dashboard is. Wat even
eens sterk vervuild is het
motorblok, bij terrein-werk.
Dat lijkt me met het door
trekken van een bodemplaat
afdoende op te lossen.
De Suzuki kan in het terrein
praktisch alles. Hellingen
van 41 graden, modder,
duinzand, afbraakterrein,
het gaat allemaal moeite
loos. Je zou er overmoedig
van worden, pas dan kom je
niet verder oi' sla je over de
kop. Met een koppel van 60
Nm, uit het motortje van 800
cc dat een vermogen van 41
pk levert. Eenvoudige be
diening van 4-bak, met hoge
en lage gearing en naar keu
ze achterwiel- of vierwie-
laandrijving. Je staat ver
steld van de mogelijkheden,
zeker de prijs in aanmerking
nemend.
Door de forse bandenmaat
Goed beschouwd is de Suzu
ki een terreinauto met heel
wat pit en het uiterlijk van
een ouderwetse jeep. Je
moet er niet te lange afstan-
profiel onder de den op de verharde weg mee
omstandigheden Maar twee mensen, want
meer mogen er niet in zitten,
hebben er voor werk of vrije
tijd in het terrein een
krachtig Japannertje aan.
6.00-16 staat de wagen goed
hoog in het terrein en door
hel ruige
zwaarste
betrouwbaar. De Suzuki
loopt op normale benzine en
wordt er het gemiddelde
terrein- en wegwerk mee
GOUDA - Voor de koper van
de sterk vernieuwde Austin-
serie 3 (de naam Allegro
vervalt wel niet, maar zal
toch op de achtergrond ko
men) komt een vrij uniek
waarborg-contract voor on-
derhouds- en reparatiekos
ten. De gewone garantie van
één jaar blijft onverkort ge
handhaafd, maar het nieuwe
contract waarborgt de bezit
ter van een Austin tevens dat
hij geen cent te veel zal hoe
ven uit te geven voor onder
houd en reparatie.
BL.-Nederland heeft de
ANWB-cijfers genomen
voor "onderhoud" wat
schommelt rond de drie
centen per kilometer; wie
twee jaar zijn Austin heeft,
doet het volgende: hij ver
menigvuldigt het aantal ver
reden kilometers met die
ANWB-prijs van ongeveer
drie cent. Dan telt hij alles
op wal hij betaald heeft bij
zijn dealer aan onderhoud
en reparatie. Mocht dit meer
zijn dan het eerste cijfer (dus
het ANWB-gemiddelde)
dan krijgt de Austin-rijder
het meerbetaalde geresti
tueerd.
Op de man af gevraagd of
dit betekent dat niemand
meer de strop van een zoge
naamde "maandag-auto"
(hebben we niet zegt men bij
British Leyland) met al die
dure kostennota's kan heb
ben, zei de BL-zegsman:
"Inderdaad, zo kun je het
stellen". En op de tweede
vraag, of dit betekent dat de
garagetarieven dus nimmer
voor de Austin-rijder uit de
pan kunnen rijzen, ant
woordde hij: "Ook hiervoor
geldt het waarborgcontract.
Kan nimmer".
Zo gauw blijkt dat dit idee bij
het publiek aanslaat, zal
BL-Nederland ertoe over
gaan ook voor de andere
modellen in haar reeks zo'n
zelfde contract aan te bie
den.
DEN HAAG - "Wetenschap noemen wat
op geloof berust, daarmee is niemand
gediend, ook de alternatieve genezer
niet".
Dit schrijft professor dr. P. J. Thung,
hoogleraar in de betrekkingen tussen
natuurwetenschappen en geneeskunde te
Leiden in het februarinummer van het
maandblad TNO Project", waarin dit
keer het onderwerp 'kanker' wordt be
schreven.
Professor Thung vraagt zich af hoe het
komt dat alternatieve geneeswijzen,
zoals acupunctuur en Moermanthera
pie, zoveel aanhang vinden. Een van de
redenen is naar zijn mening het 'falen'
van de officiële geneeskunde. Doordat
door een aantal factoren, waarvan de
geneeskunde er één is, veel bedreigingen
van leven en gezondheid zijn uitgescha
keld, hebben andere gevaren een groter
gewicht gekregen. De problemen zitten
gedeeltelijk in onze wijze van leven zelf.
De antwoorden erop zijn niet gemakke
lijk te vinden;de alternatieve geneeswij
zen haken hierop in.
Volgens de Leidse hoogleraar moet een
duidelijk onderscheid worden gemaakt
tussen een geneeswijze en een geloof.
Over geneeswijzen kan de medische
wetenschap een oordeel geven, over een
geloof zoals yoga niet. De Moermant-
hcrapie heeft, aldus het artikel, duidelijk
elementen van een geloof gekregen,
maar is oorspronkelijk een geneeswijze
die "wetenschappelijker wil zijn dan de
wetenschap".
Over het 'wetenschappelijke' karakter
van de theorieën van dokter Moerman
MIDDELBURG - In het kader van de
lezingenserie over het thema "Funktio-
neert de kerk nog wel zoals ze moet?" is
evangelist D. Steenhuis aan zijn vierde
lezing toe. De avond wordt gehouden in
het Rode-Kruisgcbouw te Oost-Sou
burg op vrijdag 22 februari om 20.00
uur.
Het onderwerp is "Gift, gave,....liefde!"
aan de hand van het 12e en 13e hoofd
stuk van de Ie brief aan de Corinthiërs.
Cassettes van deze en andere lezingen
kunnen op de avond besteld worden.
Ook wordt gelegenheid gegeven om
vragen te stellen. Er is een boekentafel.
Voor inlichtingen of vervoer 01184-63341
of01180-25677.
heeft professor Thung niet zo'n hoge
dunk.
In TNO Project is ook een artikel opge
nomen van mevrouw Mr. E. Wessel-
Tuinstra, kamerlid D'66. Haar is de irri
tatie opgevallen van veel wetenschap
pers over de wens van het parlement de
Moerman-therapie te onderzoeken.
"Deze geïrriteerdheid heeft iets weg van
de manieren van een verwend kind, dat
tamelijk onverwacht zijn zin (niet) meer
krijgt, maar integendeel zelfs het hem/
haar toebedachte complimentje of
snoepje naar een ander ziet gaan".
Het parlement, aldus de vrouwelijke
politicus, voldoet alleen aan zijn demo
cratische plicht wanneer het verzoekt
om onderzoek naar een methode
"waarin een aantal mensen geloven,
waaraan een aantal twijfelt en waar een
aantal volstrekt afwijzend tegenover
staat."
Medische wetenschap en politiek, ein
digt het kamerlid, moeten aan elkaar
wennen. Het is volstrekt noodzakelijk
dat zij over hun schroom ten aanzien van
elkaar heen groeien. Politieke keuzen in
de gezondheidszorg kunnen niet worden
gemaakt zonder gerichte informatie
vanuit de medische wereld.
MIDDELBURG - Zaterdagavond 23
februari presenteert soos "Second Ho
me" als eerste in de omtrek een ROL-
LERSKATINGAVOND. Iedereen is
welkom mits de rolschaatsen worden
ondergebonden. Zoals iedere zaterdag
avond ook nu weer fantastische swin
gende muziek door eigen discotheek en
d.j.'s. Kom ook.
Wij zijn open vanaf 8 uur tot 11 uur.
Entree/ 1,50
Toegang v.a. 15 jaar.
Soos "Second Home", Oosterschelde-
straat I. Middelburg.
Om te voorkomen dat de zonnebril tijdens het fietsen afvalt is door Zeiss een
zonnebril uitgebracht, voorzien van een elastische band waardoor dit eventuele
euvel voor de gebruiker komt te vervallen. De band is bevestigd via sleuven aan
de uiteinden van de poten van het brilmontuur.
Uit een door de Nederlandse Stichting voor Statistiek ingesteld onderzoek naar
de jongerenmarkt in Nederland is naar voren gekomen dal de jeugd in ons land
veel belangstelling voor de racefiets heeft. Van de zes- tot twaalfjarigen wil 58%
van de jongens en 19% van de meisjes graag een racefiets bezitten. Voor de
groep van dertien- tot negentienjarigen zijn deze percentages 36 voor jongens
en 30 voor meisjes. Uit het onderzoek blijkt niet duidelijk wat de jeugd onder
een racefiets wil verstaan. In het spraakgebruik wordt - zij het formeel ten
onrechte - ook de superlichte sportfiets vaak een racefiets genoemd. Een echte
racefiets heeft een neergebogen stuur, ook wel krom stuur genoemd, doch mist
bijvoorbeeld spatborden, bagagedrager en verlichting.
Afd. Service
Zusterstraat 34, tel. 12972
Afd. Verkoop
Oostperkweg 25, tel. 15370
Ofd. Ford dealer voor
Middelburg en omgeving
volgens voorwaarden omruil-garantie
Fiat 127-1050 I, 2-drs1978 8.250,-
Fiat 128 2-drs1977 6.750,-
Fiat 128-CL 4-drs. 13001978 9.250,-
Fiat 131-1600 Special 2-drs1976 6.750,-
Fiat 131-1600 Special 2-drs1978 10.500,-
Januari 1979 - km.stand 22.000
kleur wit, met trekhaak, toerenteller,
halogeenlampen en stuurbekrachtiging.
7.000,— beneden nieuwprijs.
Tovota Corolla 301977 7.750,-
Markt 45 - 57
Middelburg - Tel. 01180-12918
AMSTERDAM - Met ingang van 1 ja
nuari 1980 is de Algemene Kinderbij
slagwet gewijzigd. Deze wet geeft nu - in
het algemeen - iedereen die in Nederland
woont of in dienstbetrekking werkt aan
spraak op kinderbijslag van het eerste
kind af. Met de inveering van deze wijzi
ging zijn de andere kinderbijslagregelin-
gen komen te vervallen. De verandering
van de wet is vooral van belang voor hen,
die voorheen geen aanspraak konden
maken op kinderbijslag voor hun eerste
en tweede kind, zoals de zelfstandigen
die een te hoog inkomen hadden om in
aanmerking te kunnen komen voor kin
derbijslag in het kader van de Kinderbij
slagwet kleine zelfstandigen.
Om kinderbijslag te krijgen moet men
na afloop van een kwartaal een aan
vraag zenden naar de Raad van Arbeid
waaronder de woonplaats valt. Zij die
buiten Nederland wonen, bijvoorbeeld
grensarbeiders, moeten deze aanvraag
indienen bij de Raad van Arbeid binnen
wiens gebied men werkt.
De hiervoor benodigde formulieren
(kinderbijslaglijsten) kan men bij de
postkantoren en de Raden van Arbeid
verkrijgen. Voor degenen met één of
twee kinderen, die tot nu toe geen aan
spraak konden maken op kinderbijslag,
de zogenaamde nieuw gerechtigden, zijn
speciale aanmeldingsformulieren ont
worpen om een zo snel mogelijke af
werking van deze aanvragen te verwe
zenlijken. Deze formulieren zijn alleen
te verkrijgen bij de Raden van Arbeid.
De "nieuw gerechtigden" kunnen zich
in de tweede helft van februari in ver
binding stellen met de Raden van Ar
beid.
De kinderbijslag wordt per kwartaal uit
betaald. De eerste betaling is zo spoedig
mogelijk na 1 april 1980.
Gebruikte
wagens
even dit kaartje/o
goed bekijken
dan komt u
snel op onze show
aan de Oostperkweg 25
Middelburg
Tel. 01180-15370
Verkoop: Oostperkweg 25, telefoon 01180-15370
0