—Al 1 Tri—AR Tl IFF!AU TO--AKTU MU 11 V/ MD k 1 UCCL nw 11 TT 1 UW FORD DEALER HEEFT 'N VERRASSING VOORU. GROOTSE FORD FIËSTA SHOW Joosse GRATIS ADVERTEREN IS BEKEND BLIJVEN deWLissingep AUTOCENTRUM WALCHEREN B.V. Geef uw dynamische ik een Jetta auto-poppe bv Honda 400 willig en probleemloos Een kleine onderhoudsbeurt een kleine reparatie of olieverversen SHELL SERVICESTATION L. BLAAS AUTOCENTRUM WALCHEREN B.V Over Volkswagen raak je nooit uitgepraat VF Woensdag 23 januari 1980 EEN AUTO KOPEN BEGINT HIER o KONINKLIJKE LANDMACHT BESTELT 1111 LANDROVERS bij Autobedrijf Gildeweg 20 Vlissingen tel. 01184-19420 Vrijdag 25 en zaterdag 26 januari presenteren wij het complete FIËSTA PROGRAMMA. Van de 950 Custom t.m. de 1300 Ghia. Al deze types tegen oude (1979) prijzen. Zolang de voorraad strekt. Bij aankoop van één dezer modellen radio met console, antenne en montage FORD FIËSTA biedt u de kans er op een voordelige manier kennis mee te maken. Vrijdagavond tot 21.00 uur, zaterdag tot 17.00 uur geo pend. - Shell accu's met 2 jaar garantie. Voor: Daf 33, 44, 55, 66, BMW, Opel, Fiat 127, 128, 133, VW Golf enz. 119,- incl. B.T.W. Voor Volvo, Mini, Vauxhall, Peugeot, Ascona, Fiat nu 129,- incl. B.T.W. Vele andere merken 149,— incl. B.T.W. aaaa Een jaar garantie op onderstaande Toyota's: Toyota Carina 1600 Luxe, nieuw model, kmst. 26.000, 1978. Toyota Carina 1600 Luxe, 4-drs., km.st. 38.000, bwjr. 1978. Toyota Celica 1600 ST, km.st. 27.000, bwjr. 1977. Toyota Celica 1600 ST, km.st. 51.000, bwjr. 1975. Toyota Corolla 30 Luxe, kmst. 26.000, bwjr. 1977. Toyota Tercel coupé 5 speed, radio (cassettespeler), km.st. 13.000, bwjr. 1979. Toyota Carina 4-drs. automatic, km.st. 50.000, bwjr. 1976. Diverse andere merken: Bovag-garantie Renault 14TL, km.st. 48.000, bwjr. 1978 Fiat 131, km.st. 60.000, bwjr. 1976 Ford Taunus 1600 Gia 4-drs., km.st. 31.000, bwjr. 1978 Vauxhall Viva Spec. 1975 Simca 1308 GT 1976 Citroen GSX 1974 Fiat 131 S(1600) 1976 De nieuwe Jetta. T Dynamisch alternatief O p>\ rfPs VLISSIIMGFGILDEWEG 22 IMaast de MIRO 01184-1 9610 (Door Jos Poulissen) UTRECHT - Nog maar kort op de Nederlandse markt te koop blijkt de Honda CB 400N toch al een succes motor van jewelste te zijn. Reden genoeg om eens en kele weken op deze tweepit- ter uit het Verre Oosten het vaderlandse wegennet te doorkruisen. De Honda CB 400N werd iets meer dan een jaar gele den tesamen met zijn klei nere broertje de 250N aan de pers voorgesteld. Beide motoren zijn wat uiterlijk betreft identiek. Aangezien de 400-uitvoering maar een gering bedrag duurder is (ongeveer 600,—wordt er meestal gekozen voor de ze zwaardere uitvoering. De Honda 400N maakt op het eerste gezicht de indruk een forse motor te zijn. De lijn van de motor, door Honda zelf aangeduid met de prachtige term "Euro- styling", is hier verantwoor delijk voor. Ook wat gewicht betreft is de 400N met zijn 171 kg aan de zware kant. In totaal ziet de motor er "snel" uit, wat hij dan ook is. WILLIG In het open buisframe hangt een tweceilinderblok dat een aantal interessante techni sche snuljes herbergt. Zo heeft iedere cilinder de be schikking over één uitlaai en twee ïnlaatkleppen waar door er een betere vulling van de cilinders verkregen wordt. Het trillen dat een staande twin nu eenmaal per definitie doet wordt vrijwel geheel weggewerkt door ba- lansassen. Doordat het een motor is met een grote boring en korte slag maakt de 400N gewillig hoge toeren. Tot plusminus 10.000 toeren zit men veilig. Het exact 395 cc metende blokje levert een fors vermogen van 31.6 kW (43 pk). Dit zou genoeg moeten zijn voor een topsnelheid van 175 km per uur. Doordat de testmotor nog in een maag delijke staat verkeerde (8 kilometer gelopen) was het raadzaam niet uit te probe ren of die top gehaald kon worden. Zes versnellingen zorgen ervoor dat de motor erg snel van zijn plaats komt en vlot op snelheid ligt. Deze Honda is als er een beetje aan het gas gedraaid wordt een zeer pittige motorfiets. CHOKE-GEMAK Dat de 400N zo populair is komt voor een groot gedeel te doordat de motor zo compleet is. De hele uitrus ting lijkt afgestemd te zijn op bedieningsgemak. De knopjes van richtingsaanw ijzer, licht en start zijn goed bereikbaar en er staat dui delijk bij waar ze voor die nen. Makkelijk is de op het stuur geplaatste choke. Geen gemorrel meer aan een schuifje bij de carbura teur. Op het dashboard zijn controlelampjes voor clig- noteur, groot licht, oliedruk en neutraalstand van de versnelling. De standaard spiegels trilden ietwat rond de zes t\ zevenduizend loe ren en waren niet optimaal te stellen. Te weinig "weg" en te veel "eigen arm", vooral in de linker spiegel. De buddysit, afsluitbaar, is vlug te verwijderen. Eronder vindt de uitgebreide set boordgereedschap een plaatsje. In het "kontje" van de ma chine is een opbergplaats aangebracht. Genoeg ruimte voor een pakje siga retten, reserve bougies of iets van vergelijkbare groot te. De halogeen koplamp voldoet zonder meer voor treffelijk en doel niet onder voor het licht van een grote re machine. Daar al deze doeltreffende zaken is de 400N .bijvoorbeeld bij rij scholen een geliefde motor. Het rijden met de Honda is een plezierige aangelegen- heid. De zitpositie is goed te noemen. Door een lage zit hoogte van 79 cm is de grond ook bereikbaar voor iemand met kortere benen. Eén druk op de knop van de elektri sche starter en de motor komt tot leven met een be schaafd gebrom. Bij even tuele storing is de 400 ook met de kickstarter simpel aan de praat te krijgen. Vooral in de stad en op de kortere trajecten voelt de machine zich thuis en dan blijkt pas goed hoe handel baar hij is. Hoewel de buddysit genoeg ruimte biedt aan de duopas sagier wordt het afleggen van grote afstanden ver moeiend. Bij een kruissnel heid van 120, 130 km loopt de Honda het mooist. Dit tempo is langere tijd vol te houden. Boven deze snel heid wordt het op de motor te oncomfortabel. Door de sterke wind "hang" je dan echt aan het stuur. VERBRUIK Over de periode dat er met de 400N gereden werd ver bruikte hij gemiddeld één liter bertzine (normaal) op de 17,9 km. Op de snelweg toerend 1 op 18,6. Bij hel fellere werk in de stad liep het verbruik iets op. De remmen van de Honda krijgen een dikke voldoen de. De dubbele schijf in het voorwiel is goed te doseren en laat de boel ,ook niet bij nat weer. in de steek. Ook de vering maakt een probleem loze indruk. De achtervcc- relementen zijn in vijf stan den te stellen. Dit is in geval van zwaardere belasting (vakantiebagage) prettig. Om de wielen van het type comstar. waarbij de spaken aan de lichtmetalen velg ge klonken zijn, liggen stan daard Bridgestone banden die niet iedereen zullen be vallen. Dat blijft met Japan se banden toch altijd een discutabel punt. De Honda CB 400N moet beschouwd worden als een van de meest complete mo torfietsen in zijn klasse. Als beginnend motorrijder is het een uitstekende keuze een tijdje op zo'n gemakkelijke motor te stappen alvorens aan het grotere werk te be ginnen. Als liefhebber van fel en pittig rijden draai je het gashandel maar open en de machine ontpopt zich als een wolf in schaapskleren. Wil men het wat rustiger aandoen dan is de 400N een gewillige, soepele motor waar een hoop toerplezier aan te beleven is. Echte minpunten zijn er niet aan te wijzen. Als grootste plus punt moet de probleem- loosheid van de motor aan gemerkt worden. Een motorfiets die zijn prijs van iets over de 5000,— zeker waard is. (Mcococooccfloscccecccccccccoccoecoo De leveringsopdracht aan British Ley- land voor de levering van Land-Rovers aan de Koninklijke Landmacht is op nieuw uitgebreid. Het Nederlandse Le ger heeft IIII Land-Rovers besteld, ter waarde van 38 miljoen gulden, waarvoor het contract heden is getekend in de ambtswoning van de Britse ambassadeur te Den Haag. De totale order van de Koninklijke Landmacht beloopt thans in totaal 5028 Land-Rovers in verschillende uit voeringen. Het eerste contract voor de levering van Land-Rovers aan t Nederlandse Leger werd op 7 juli 1975 getekend. Toen werd opdracht gegeven voor de levering van 2625 vierwielaangedreven voertuigen. In de daaropvolgende jaren werd dit aantal vergroot tot 3917 Land-Rovers waaronder zich ook 512 in ambulance uitvoering bevonden. Tezamen met de 1111 Land Rovers waarvoor het contract vandaag werd getekend, heeft de Koninklijke Land macht dus in totaal 5028 voertuigen bij BL besteld. De totale waarde van de or der bedraagt thans 158 miljoen gulden. Het afleveringsschema loopt tot medio 1983. Deze nieuwe order omvat 865 Land- Rovers met een wielbasis van 88 inch (halve ton) en 246 met een wielbasis van 109 inch (driekwart ton). Bij de ondertekening van het contract zei de heer A.F. van der Linden, alge meen directeur van BL Neder= land: "Ik ben bijzonder blij met de uitbreiding van het legercontract omdat er door üordt aangetoond dat de Landmacht de kwaliteit van onze produkten zodanig acht, dat een zo grote opdracht opnieuw werd verstrekt". 000000000000000000000000000000000 SCOCG Daar kunt u bij ons op wachten Voor benzine ook 's zondags geopend van 9.30 tot 21.00 uur Hoek Paul Krugerstr./Singel VLISSINGEN Utoccasion 1. De BOVAG (jai an tie. 2. De Hat - Agenten - grant Ie. 3.0mnillgarant Ie 6 maanden. Ford Escort1975 3.750,- Ford Taunus 1600 Combi1977 7.500,- Toyota Corolla 301977 7.750,- V.W. Passat LS1974 5.000,- Fiat 5001971 250,- Fiat 8501974 1.500,- Fiat 127 Spec. 3-deurs1976 5.750,- Fiat 128 2-deurs1977 6.750,- Eerste Zeeuwse Autogarage Markt 45-47. Middelburg, Tel. 01180-12918 Mercuriusweg 25 Vlissingen l/o Koopcentrum Groenendijk tel. 01184-12866 Afgebeeld is de Jetta GLS Lichtmetalen velgen tegen meerprijs Prijs Volkswagen Jetla v.u. f16.449.-. incl B T W Vrijblijvend \f Leusden Vaste aflcvenngskosten f285.- In'iedere automobilist schuilt wel een dynamische ik. Een kritisch iemand, die zoekt naar een auto die niet alleen kracht uitstraalt maar het ook heeft. De nieuwe Jetta is een dynamische middenklasser uit de Volkswagen stal. Een op en top betrouwbare auto, die zonder morren sprekende prestaties levert. Drie zuinige en stille krachtbronnen van respectievelijk 44 kW (60 DIN-pk), 51 kW (70 DIN-pk) en 81 kW (110 DIN-pk), waarvan de laatste met benzine-injectie en sportieve 5-bak, zijn daarvoor verantwoor delijk. De ideale aërodynamische lijn van de Jetta en het feit dat Volkswagen een heel jaar garantie geeft, ongeacht het aantal kilometers, en uw kritische ik heeft alle redenen om op een proefrit aan te sturen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1980 | | pagina 14