—Al 1
Tri—AR
Tl IFF!AU
TO--AKTU
MU
11 V/ MD
k 1 UCCL nw
11
TT
1
UW FORD
DEALER HEEFT
'N VERRASSING
VOORU.
GROOTSE
FORD FIËSTA
SHOW
Joosse
GRATIS
ADVERTEREN
IS BEKEND BLIJVEN deWLissingep
AUTOCENTRUM
WALCHEREN B.V.
Geef uw dynamische ik een Jetta
auto-poppe
bv
Honda 400 willig en probleemloos
Een kleine onderhoudsbeurt
een kleine reparatie
of olieverversen
SHELL SERVICESTATION
L. BLAAS
AUTOCENTRUM WALCHEREN B.V
Over Volkswagen raak je nooit uitgepraat
VF
Woensdag 23 januari 1980
EEN
AUTO
KOPEN
BEGINT
HIER
o
KONINKLIJKE LANDMACHT
BESTELT 1111
LANDROVERS
bij Autobedrijf
Gildeweg 20
Vlissingen
tel. 01184-19420
Vrijdag 25
en
zaterdag 26
januari
presenteren
wij het
complete FIËSTA PROGRAMMA.
Van de 950 Custom t.m. de 1300 Ghia.
Al deze types tegen oude (1979) prijzen.
Zolang de voorraad strekt.
Bij aankoop van één dezer modellen
radio met console,
antenne en montage
FORD FIËSTA biedt u de kans er op een voordelige
manier kennis mee te maken.
Vrijdagavond tot 21.00 uur, zaterdag tot 17.00 uur geo
pend. -
Shell accu's met 2 jaar garantie.
Voor:
Daf 33, 44, 55, 66, BMW, Opel,
Fiat 127, 128, 133, VW Golf
enz. 119,- incl. B.T.W.
Voor Volvo, Mini, Vauxhall, Peugeot, Ascona, Fiat
nu 129,- incl. B.T.W.
Vele andere merken 149,— incl. B.T.W.
aaaa
Een jaar garantie op onderstaande Toyota's:
Toyota Carina 1600 Luxe, nieuw model, kmst. 26.000, 1978.
Toyota Carina 1600 Luxe, 4-drs., km.st. 38.000, bwjr. 1978.
Toyota Celica 1600 ST, km.st. 27.000, bwjr. 1977.
Toyota Celica 1600 ST, km.st. 51.000, bwjr. 1975.
Toyota Corolla 30 Luxe, kmst. 26.000, bwjr. 1977.
Toyota Tercel coupé 5 speed, radio (cassettespeler),
km.st. 13.000, bwjr. 1979.
Toyota Carina 4-drs. automatic, km.st. 50.000, bwjr. 1976.
Diverse andere merken: Bovag-garantie
Renault 14TL, km.st. 48.000, bwjr. 1978
Fiat 131, km.st. 60.000, bwjr. 1976
Ford Taunus 1600 Gia 4-drs., km.st. 31.000, bwjr. 1978
Vauxhall Viva Spec. 1975
Simca 1308 GT 1976
Citroen GSX 1974
Fiat 131 S(1600) 1976
De nieuwe Jetta.
T Dynamisch alternatief
O
p>\ rfPs
VLISSIIMGFGILDEWEG 22 IMaast de MIRO 01184-1 9610
(Door Jos
Poulissen)
UTRECHT - Nog maar kort
op de Nederlandse markt te
koop blijkt de Honda CB
400N toch al een succes
motor van jewelste te zijn.
Reden genoeg om eens en
kele weken op deze tweepit-
ter uit het Verre Oosten het
vaderlandse wegennet te
doorkruisen.
De Honda CB 400N werd
iets meer dan een jaar gele
den tesamen met zijn klei
nere broertje de 250N aan
de pers voorgesteld. Beide
motoren zijn wat uiterlijk
betreft identiek. Aangezien
de 400-uitvoering maar een
gering bedrag duurder is
(ongeveer 600,—wordt
er meestal gekozen voor de
ze zwaardere uitvoering.
De Honda 400N maakt op
het eerste gezicht de indruk
een forse motor te zijn. De
lijn van de motor, door
Honda zelf aangeduid met
de prachtige term "Euro-
styling", is hier verantwoor
delijk voor. Ook wat gewicht
betreft is de 400N met zijn
171 kg aan de zware kant. In
totaal ziet de motor er "snel"
uit, wat hij dan ook is.
WILLIG
In het open buisframe hangt
een tweceilinderblok dat een
aantal interessante techni
sche snuljes herbergt. Zo
heeft iedere cilinder de be
schikking over één uitlaai
en twee ïnlaatkleppen waar
door er een betere vulling
van de cilinders verkregen
wordt. Het trillen dat een
staande twin nu eenmaal per
definitie doet wordt vrijwel
geheel weggewerkt door ba-
lansassen.
Doordat het een motor is
met een grote boring en
korte slag maakt de 400N
gewillig hoge toeren. Tot
plusminus 10.000 toeren zit
men veilig. Het exact 395 cc
metende blokje levert een
fors vermogen van 31.6 kW
(43 pk).
Dit zou genoeg moeten zijn
voor een topsnelheid van
175 km per uur. Doordat de
testmotor nog in een maag
delijke staat verkeerde (8
kilometer gelopen) was het
raadzaam niet uit te probe
ren of die top gehaald kon
worden. Zes versnellingen
zorgen ervoor dat de motor
erg snel van zijn plaats komt
en vlot op snelheid ligt. Deze
Honda is als er een beetje
aan het gas gedraaid wordt
een zeer pittige motorfiets.
CHOKE-GEMAK
Dat de 400N zo populair is
komt voor een groot gedeel
te doordat de motor zo
compleet is. De hele uitrus
ting lijkt afgestemd te zijn
op bedieningsgemak. De
knopjes van richtingsaanw
ijzer, licht en start zijn goed
bereikbaar en er staat dui
delijk bij waar ze voor die
nen. Makkelijk is de op het
stuur geplaatste choke.
Geen gemorrel meer aan
een schuifje bij de carbura
teur. Op het dashboard zijn
controlelampjes voor clig-
noteur, groot licht, oliedruk
en neutraalstand van de
versnelling. De standaard
spiegels trilden ietwat rond
de zes t\ zevenduizend loe
ren en waren niet optimaal
te stellen. Te weinig "weg"
en te veel "eigen arm",
vooral in de linker spiegel.
De buddysit, afsluitbaar, is
vlug te verwijderen. Eronder
vindt de uitgebreide set
boordgereedschap een
plaatsje.
In het "kontje" van de ma
chine is een opbergplaats
aangebracht. Genoeg
ruimte voor een pakje siga
retten, reserve bougies of
iets van vergelijkbare groot
te. De halogeen koplamp
voldoet zonder meer voor
treffelijk en doel niet onder
voor het licht van een grote
re machine. Daar al deze
doeltreffende zaken is de
400N .bijvoorbeeld bij rij
scholen een geliefde motor.
Het rijden met de Honda is
een plezierige aangelegen-
heid. De zitpositie is goed te
noemen. Door een lage zit
hoogte van 79 cm is de grond
ook bereikbaar voor iemand
met kortere benen. Eén druk
op de knop van de elektri
sche starter en de motor
komt tot leven met een be
schaafd gebrom. Bij even
tuele storing is de 400 ook
met de kickstarter simpel
aan de praat te krijgen.
Vooral in de stad en op de
kortere trajecten voelt de
machine zich thuis en dan
blijkt pas goed hoe handel
baar hij is.
Hoewel de buddysit genoeg
ruimte biedt aan de duopas
sagier wordt het afleggen
van grote afstanden ver
moeiend. Bij een kruissnel
heid van 120, 130 km loopt
de Honda het mooist. Dit
tempo is langere tijd vol te
houden. Boven deze snel
heid wordt het op de motor
te oncomfortabel. Door de
sterke wind "hang" je dan
echt aan het stuur.
VERBRUIK
Over de periode dat er met
de 400N gereden werd ver
bruikte hij gemiddeld één
liter bertzine (normaal) op
de 17,9 km. Op de snelweg
toerend 1 op 18,6. Bij hel
fellere werk in de stad liep
het verbruik iets op.
De remmen van de Honda
krijgen een dikke voldoen
de. De dubbele schijf in het
voorwiel is goed te doseren
en laat de boel ,ook niet bij
nat weer. in de steek. Ook de
vering maakt een probleem
loze indruk. De achtervcc-
relementen zijn in vijf stan
den te stellen. Dit is in geval
van zwaardere belasting
(vakantiebagage) prettig.
Om de wielen van het type
comstar. waarbij de spaken
aan de lichtmetalen velg ge
klonken zijn, liggen stan
daard Bridgestone banden
die niet iedereen zullen be
vallen. Dat blijft met Japan
se banden toch altijd een
discutabel punt.
De Honda CB 400N moet
beschouwd worden als een
van de meest complete mo
torfietsen in zijn klasse. Als
beginnend motorrijder is het
een uitstekende keuze een
tijdje op zo'n gemakkelijke
motor te stappen alvorens
aan het grotere werk te be
ginnen. Als liefhebber van
fel en pittig rijden draai je
het gashandel maar open en
de machine ontpopt zich als
een wolf in schaapskleren.
Wil men het wat rustiger
aandoen dan is de 400N een
gewillige, soepele motor
waar een hoop toerplezier
aan te beleven is. Echte
minpunten zijn er niet aan te
wijzen. Als grootste plus
punt moet de probleem-
loosheid van de motor aan
gemerkt worden.
Een motorfiets die zijn prijs
van iets over de 5000,—
zeker waard is.
(Mcococooccfloscccecccccccccoccoecoo
De leveringsopdracht aan British Ley-
land voor de levering van Land-Rovers
aan de Koninklijke Landmacht is op
nieuw uitgebreid. Het Nederlandse Le
ger heeft IIII Land-Rovers besteld, ter
waarde van 38 miljoen gulden, waarvoor
het contract heden is getekend in de
ambtswoning van de Britse ambassadeur
te Den Haag.
De totale order van de Koninklijke
Landmacht beloopt thans in totaal 5028
Land-Rovers in verschillende uit
voeringen.
Het eerste contract voor de levering van
Land-Rovers aan t Nederlandse Leger
werd op 7 juli 1975 getekend. Toen werd
opdracht gegeven voor de levering van
2625 vierwielaangedreven voertuigen.
In de daaropvolgende jaren werd dit
aantal vergroot tot 3917 Land-Rovers
waaronder zich ook 512 in ambulance
uitvoering bevonden.
Tezamen met de 1111 Land Rovers
waarvoor het contract vandaag werd
getekend, heeft de Koninklijke Land
macht dus in totaal 5028 voertuigen bij
BL besteld. De totale waarde van de or
der bedraagt thans 158 miljoen gulden.
Het afleveringsschema loopt tot medio
1983.
Deze nieuwe order omvat 865 Land-
Rovers met een wielbasis van 88 inch
(halve ton) en 246 met een wielbasis van
109 inch (driekwart ton).
Bij de ondertekening van het contract
zei de heer A.F. van der Linden, alge
meen directeur van BL Neder= land:
"Ik ben bijzonder blij met de uitbreiding
van het legercontract omdat er door
üordt aangetoond dat de Landmacht de
kwaliteit van onze produkten zodanig
acht, dat een zo grote opdracht opnieuw
werd verstrekt".
000000000000000000000000000000000
SCOCG
Daar kunt u bij ons op wachten
Voor benzine ook 's zondags geopend van 9.30 tot 21.00 uur
Hoek Paul Krugerstr./Singel
VLISSINGEN
Utoccasion
1. De BOVAG (jai an tie.
2. De Hat - Agenten - grant Ie.
3.0mnillgarant Ie 6 maanden.
Ford Escort1975 3.750,-
Ford Taunus 1600 Combi1977 7.500,-
Toyota Corolla 301977 7.750,-
V.W. Passat LS1974 5.000,-
Fiat 5001971 250,-
Fiat 8501974 1.500,-
Fiat 127 Spec. 3-deurs1976 5.750,-
Fiat 128 2-deurs1977 6.750,-
Eerste Zeeuwse Autogarage
Markt 45-47. Middelburg, Tel. 01180-12918
Mercuriusweg 25 Vlissingen l/o Koopcentrum Groenendijk tel. 01184-12866
Afgebeeld is de Jetta GLS Lichtmetalen velgen tegen meerprijs Prijs Volkswagen Jetla v.u. f16.449.-. incl B T W Vrijblijvend \f Leusden Vaste aflcvenngskosten f285.-
In'iedere automobilist schuilt wel een
dynamische ik. Een kritisch iemand, die
zoekt naar een auto die niet alleen kracht
uitstraalt maar het ook heeft.
De nieuwe Jetta is een dynamische
middenklasser uit de Volkswagen stal. Een
op en top betrouwbare auto, die zonder
morren sprekende prestaties levert.
Drie zuinige en stille krachtbronnen
van respectievelijk 44 kW (60 DIN-pk),
51 kW (70 DIN-pk) en 81 kW (110 DIN-pk),
waarvan de laatste met benzine-injectie en
sportieve 5-bak, zijn daarvoor verantwoor
delijk. De ideale aërodynamische lijn van
de Jetta en het feit dat Volkswagen een heel
jaar garantie geeft, ongeacht het aantal
kilometers, en uw kritische ik heeft alle
redenen om op een proefrit
aan te sturen.