Rabobank Q
INTERNATIONAAL VAAR
WATER DAT ALS STIEFKIND
WORDT BEHANDELD
ROOVERS LEER
ROOVERS IJZER
SINTERKLAAS IN
MIDDELBURG
HELMO
Hans Bannink over Westerschelde:
DE BESTE SINTERKLAAS
SURPRISES BIJ
00VERS SCHOENEN
MIDAVAIIME
3000 stuks
BONT, SUEDE en LEREN
KLEDING. TASSEN
SIIMT-NI CO LAAS
KADO'S
SH0ES&B00TS
81e jaargang no. 48 - Woensdag 2 8 november 1979
mam
VLISSINGEN - De Westerschelde is zo van tijd tot tijd in het
nieuws. Trekpleisters voor de media zijn dan overwegend de
milieu-aspecten waarmee de stroom en de oevers van dit inter
nationale vaarwater worden geconfronteerd.
De laatste tijd zijn het vooral berichten over de toename van het
aantal gastankers die de aandacht trekken. Deze gastankers
vervoeren onder meer LPG gas voor bedrijve n aan de oevers
en ondernemingen die er thans nog gebouwd worden.
Dat het hier niet om een ongevaarlijke onderneming gaat be
wijst de bezorgdheid die er onder de loodsen van dit interna
tionale vaarwater is ontstaan en de berichten die de vereniging
van het radarpersoneel onlangs de wereld inzond. Ook de pa
niek die ontstond toen de gastanker Vasco da Gama voor de
rede van Vlissingen vastliep (de Boulevard moest toen on
truimd worden) wijzen in een richting die de bezorgdheid
angstvallig onderbouwt.
INTERNATIONALE RIVIER
VOLOP
Komt U
gauw eens kijken?
Naast V D Lange Delft 31
in pantoffels
en laarzen
L. Delft 48- Middelburg
ONDERZOEK
MICKEY ROVE
A parte geschenken
CV-, GASVERWARMINGS- en
LOODGIETERSBEDRIJF
CV-IIMSTALLATIE EN ONDERHOUD
Tevens levering van ZELFBOUWPAKKETTEN
Steeds sterk concurrerende prijzen o.a.
SANITAIR
ELEKTRO
DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TE
RECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP -
SANITAIR-, GAS-, CV-, ELEKTRO- EN DAK-
BEDEKKINGSGEBIED
Domburgs Schuitvlot 21 - Middelburg - tel. 12330
Faam
WAARIN OPGENOMEN "GROOT WALCHEREN"
IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL WALCHEREN
Laat uw
verzekeringen
verzorgen
ir:door de
r TY f persoonlijke bank.
- Dan heeft u daar
geen zorgen meer
over!
geld en goede raad
Eén man is dubbel betrokken bij dit ge
beuren: Hans Bannink, loods en voor
zitter van de vereniging milieuhygiëne
Zeeland (VMZ). "De klachten richten
zich voornamelijk tegen het onbelem
merd vervoer van gevaarlijke stoffen.
Omdat de Westerschelde een interna
tionale rivier is kan de Nederlandse
overheid er in haar eentje niets aan
doen. Maar ze nemen ook weining rei-
nitiaeven om samen met de Belgen - de
ande belanghebbende - tot internatio
nale afspraken te komen. We constate
ren nu dat er met toename van de gas
tankers een gevaar aan toegevoegd
wordt, dat zijn weerga niet kent.
In dat geval is het ook moeilijk om mijn
beide functies te scheiden".
Bannink verwijst naar een TNO rapport
waarin de gevaren van een gasexplosie
staan omschreven. "Dat is niet niks",
stelt hij.
"Vervolgens dat rapport is aan te nemen
dat een gasexplosie op een afstand van
zeven kilometer ruitbreuk kan veroor
zaken, tot twee kilometer gevelbreuk en
op één kilometer zware schade. En kijk
nu eens hoe dicht de boten langs Vlis
singen varen om maar niet te spreken
van andere plaatsen waar de Schelde
zich in allerlei bochten wringt rondom
de diverse zandbanken.
Ik heb wat dat betreft al heel wat gekke
situaties gezien waarbij vooral de klei
nere boten met vrij grote snelheden en
zonder loods de rivier afzakten".
De Westerschelde is een internationale
rivier. Dat betekent dat er geen natio
nale regels op van toepassing zijn. De
regels die nu gehanteerd worden date
ren al van 1830. Dus uit een tijd dat er
nog met betrekkelijke onschuldige la
ding gvaren werd.
Deze regeling vloeide voort uit de Bel
gische opstand tegen de Nederlandse
overheersing. In een bijeenkomst in
Londen maakte België destijds aan
spraak op Zeeuwsch Vlaanderen, dat
echter al zo'n 200 jaar aan Nederland
had toebehoord. De conferentie in Lon
don toonde echter wel aan dat er geen
werkelijke souvereiniteit over de
Scheldmonding kon bestaan, zolang
Nederland beide oevers in bezit had.
Een regeling bleek in het belang van de
vrede tussen beide landen onvermijde
lijk. De territoriale rechten van Neder
land moesten onbetwist blijven terwijl
roovers speciaalzaken
Lange Delft 17
.-ss'
Bij foto: Tanker bij Sioegebied. (foto
"DELTAPHOT Luchtfotografie Mid
delburg)
anderzijds het recht op een vrije door
gang naar België gegarandeerd moest
worden. De Schelde werd tengevolge
van deze scheiding een internationale
rivier en sindsdien is er, behalve het
recht op tolheffing voor Nederland wei
nig mogelijk om enige invloed uit te oe
fenen.
"Twee drie jaar geleden is er een on
derzoek geweest (Webster rapport)
waarin een vijftal rivieren ontdekt wer
den, waar een groot aantal ongelukken
gebeurden. "Het bleek dat de Wester
schelde het hoogste aantal aanvaringen
had", zegt Bannink. "Deze rivier is dus
aan te merken als een kind met de
meeste problemen, maar wordt als een
stiefkind behandeld. Andere rivieren
hebben heel wat betere voorzieningen
gekregen, maar daarop is dan ook niet
zo'n antieke regeling van toepassing.
Het walradar systeem aan de Rotter
damse Waterweg is heel wat beter
geoutilleerd dan dat langs de Wester
schelde, terwijl dat vaarwater nagenoeg
een rechte lijn is. Ook het radarwezen in
Vlissingen heeft daarop gewezen. Het
Nederlandse MaritiemI nstituut heeft
bijvoorbeeld een rapport gemaakt
waarin wordt gemeld dat de kans op
aanvaring van een gastanker 1 op 11.000
is. Bij slecht zicht is die kans 1 op 700.
Tel daarbij op dat die aanvaringskans 's
nachts 15 keer groter is dan overdag dan
wordt uit die cijfers wellicht duidelijk
v/h 'tgouddoppertje
wals traa tpromenade 88
vlissingen tel: 16400
Damplein 16 Middelburg
Laarzen in WESTERNSTYLE
Rechtstreeks uit MEXICO - BRASIL -
U.S.A. - SPANJE; er SPURS en
JOGGING NATURSHOES.
hoe belangrijk het is dat er een goede
regeling komt.
Al zou dat zijn dat de schepen met slecht
zicht of's nachts, bij een zicht van min
der dan 1500 meter niet de Schelde op
mogen".
Somber.
De heer Bannink maakt zich bijzonder
veel zorgen om dit soort ontwikkelingen.
"We weten allemaal dat de kerncentrale
in Borssele niet zo bijzonder stevig is
gebouwd. De plannenmakers voor een
eventuele tweede centrale hebben daar al
rekening mee gehouden. Komt er dus een
drukgolf tengevolge van een gasexplosie,
die op de Schelde nauwelijks obstakels
ondervindt om af te zwakken, dan moe
ten we onze handen dicht knijpen".
Hans Bannink kwam zo'n tien jaar ge
leden bij de VMZ. Als loods zag hij de
vissersboten steeds verder de zee ingaan
omdat het water dusdanig verslechterde
dat er geen vis kon leven. "Eerst zag je
de vissersboten nog voor Doel liggen,
maar dat is nu voorbij. Ik werd daar
destijds dusdanig door aangegrepen dat
ik niet anders meer kon dan proberen er
concreet iets aan te doen. Bovendien zag
je de kwaliteit van het water met de dag
achteruitgaan. Maar ook de gebeurte
nissen rond de Oosterschelde waren niet
even zuiver en daar moest ock het een en
ander gebeuren".
Volgend jaar bestaat dc Zeeuwse mi
lieuvereniging VMZ tien jaar. Een mijl
paal in de geschiedenis maar of dit feit
feestelijk zal worden herdacht is nog de
vraag.
Of zoals Hans Bannink dat uitdrukt:
"Voorlopig kunnen we nog niet op onze
lauweren gaan rusten.
Integendeel, de milieuproblemen worden
steeds groter en vooral nijpender en om
tien jaar vechten - vaak tegen de bierkaai
- feestelijk te herdenken ligt bepaald niet
in de lijn van de huidige stemming".
DUO BLOK in kleur260.—
WASTAFELS in kleur89,—
BADKUIP in kleur149,-
WASTAFELMENGKRAAN ...39,-
BADMENGKRAAN69,-
DOUCHEWAND, alum149,-
VOUWDEUR. alum269,-
GLIJSTANG, kompleet met chr.
slang en handdouche41.90
GASGEISER290.-
AFZUIGKAP195.—
TOILETVENTILATOR69,-
TOILETKAST149,-
VERLICHTE SPIEGE1139,-
BADKAMERLAMTJE29.-
ELF.KTRA BUIS
4 mtr. per lengte2.95
INSTALL. DRAAD Vh. p.mtr. 0.45
VINYLSNOER p.mtr0,50
WANDKONTAKTDOOS3,75
Idem R.A3,90
MIDDELBURG- Na aankomst in de Zeeuwse hoofdstad strekt Sinterklaas eerst nog
even zijn moede voeten voordat hij te paard in optocht de stad rondgaat. Uiteraard
begeleiden zijn trouwe knechten hem tijdens dit verzetje, (foto: Sophia van den
Heuvel)
IDEEËN VAN^IDEEËN VAN
SINT NICO.
LAAS ID
SINT NICO
LAAS ID
Lange Delft 44/Segeersstraat 4a Middelburg De zaak op de hoek.
t