Nieuwtjes uit
de autowereld
V-A-G
Auto Poppe Walcheren b.v. w
VEERSEWEG 104
MIDDELBURG
DIJKWEL B.V.
INDUSTRIEWEG 35
VLISSINGEN
Automobielbedrijven
DE HANDCHOKE KOMT MEER TERUG
VRACHTWAGENBANDEN
Expositietijden:
VW AUDI GEEFT
6 JAAR CAR. GARANTIE!
o<
\P
NIEUWE MITSUBISHI LANCER
Verschillen tussen handchoke en
startautomaat (bl|v. Polo/Oerby on Golf)
23-11 Vrijdag 10.00 tot 18.00 uur
's avonds 19.00 tot 21.00 uur
24-11 Zaterdag 10.00 tot 17.00 uur
GOLF DIESEL UIT VOORRAAD
WE HEBBEN VOLDOENDE VOORRAAD AUTO'S
(typen 1980) voor U klaar staan
6e<
>r»
A\®
e®
Doordat we geen inruilproblemen
kennen kunt U een
reële inruilwaarde voor
Uw auto verwachten
Welkom bij
Vlissingen - Gildeweg 22 - 01184-19610
Citroen 2CV6
Citroen 2CV4
Citroen Dyane 6
1977
1976
1975
Citroen G Special Break1978
Citroen GS Club Break
Citroen GS Club
Citroen GS Pallas
Citroen CX Prestige
1978
1978
1977
1976
Saab 96 V41978
Alfa Romeo Giulia Super1975
Austin Allegro 1300 S1975
Austin Allegro 1300 Special1977
Austin Mini1975
Datsun 120Y 4-drs1976
Honda Civic1977
Simca 1100 LE1977
Simca 1100 LS 5-drs1975
VW Passat TS 4-drs1975
VW Polo1976
DEMONSTRATIEWAGEN
in Middelburg
Citroën CX 2500 diesel Pallas
5 versn., stuurbekrachtiging
veel accessoires o.a.
.elektr. schuifdak - radio/cass. - mistlampen
kleur wit, km.stand 12.500, bj. 6-1979
Citroen 2CV6i1977
Citroen Dyane Caban1977
Citroën Dyane 61976 - 1978
Citroën GS Club1977
Citroën G Special Break1977
Citroën GS Pallas1976
Citroën GS Club1976
Citroën CX 2000 Super1975
Citroën G Special1978
Datsun 120Y COupé1976
Mazda 1300L1975
Toyota Corolla 301976
Opel Ascona 1.6 S1975
Simca 1100 5-drs1974
boven 4.000,—
- ANWB-gekeurd
- 3 of 6 maanden volledige garantie
- niet goed, volledig geld terug
- gecleand en gepoetst
- volle tank benzine
VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG
01180-29955
INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN
01184-19810
-AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU
Mitsubishi importrice Hart
Nibbrig Greeve voegt met
de nieuwe Lancer een geheel
nieuw en zeer eigentijds mo
del aan haar programma toe,
dat nu met de 3- en 5-deurs
Colt, nieuwe 4-deurs Lan
cers, Galant-Sigma, Celeste
en Sapporo-modellen een
brede keuze aantrekkelijke
automobielen in prijsklassen
van rond 12.000,— tot
rond 22.000,- biedt. De
nieuwe Lancers zijn reeds
vanaf 13.498,— (incl.
BTW) leverbaar.
Dc nieuwe Lancer is een
ruime 4-deurs Sedan met
een royale kofferruimte. De
vlot ogende moderne wagen
is belangrijk groter dan de
oude Lancer en toont dat
ook duidelijk. De binnen
ruimte kan de vergelijking
met westerse wagens uit de
zelfde prijsklasse glansrijk
doorstaan. De styling, met
/.wart omklede effectieve
bumpers en aërodynami
sche vormgeving loopt
vooruil op die van de tachti
ger jaren. Een brede kunst
stof slootstrip beschermd dc
zijkanten over de volle leng
te.
Ook technisch biedt dc
nieuwe Lancer op cardinale
punten vooruitstrevende
constructies die een grote
mate van veiligheid en rij-
comfort waarborgen. Zoals
de sterke kooiconstructie
met krcukelzönes voor 'en
achter, de wielophanging
met schroefveren rondom,
het remsysteem met schij
fremmen voor en trommel-
remmen achter en rembe-
krachtiging als standaard
uitvoering op alle modellen.
De respectievelijk 1200,
1400 en 1600 cc motoren van
de nieuwe Lancer hebben
hun betrouwbaarheid dub
bel en dwars bewezen. In de
zwaarste rally's ter wereld en
in het normale gebruik, ook
in ons land! De 1400 GLX is
ook met automatische vers
nellingsbak leverbaar. De
meest sportieve uitvoering,
de 1600 GSR, is met een 5-
versnellingsbak leverbaar.
MITSUBISHI GALANT
SIGMA 1980 MODELLEN
De Mitsubishi modellen
hebben enkele wijzigingen
ondergaan. De hoofdruimte
boven de voorstoelen werd
15 mm groter door de zittin
gen te verlagen. Ook langere
mensen kunnen nu met de
hoed op achter het stuur,
wat overigens tegenwoordig
niet veel meer voorkomt.
De 2 liter motor kreeg 8 pk
meer vermogen door verho
ging van de compressie-ver-
houding tot 9,5:1toepassing
van een gemodificeerde
nokkenas, electronische
ontsteking en een lichtere
krukas. De motor levert nu
98 DIN-pk (72,1 kW) bij
5.500 omw./min. en heeft
een maximum draaimoment
van 15 kgm (147 Nm) bij
4.000 toeren.
LEUSDEN - Verrassend
nieuws op het gebied van de
automotorentechniek: de
handbediende choke weer
meer in gebruik. En het
meest opmerkelijke: het is
een verbetering.
De brandstof van alle ben
zinemotoren bestaat uit een
mengsel van benzine en
lucht. Dit mengsel wordt
gevormd in de caburateur.
Het gemakkelijkste ont
brandt een mengsel van 1
gewichtsdeel brandstof en
15 gewichtsdelen lucht. Bij
een groter brandstofaandeel
spreekt men van een rijk en
bij een kleiner aandeel yah
een arrn mengsel. Beide zijn
nadelig voor hel verbran
dingsproces en het rende
ment.
Wanneer men een koude
motor start, wordt aanvan
kelijk een optimale meng-
verhouding verkregen en in
de cilinders gezogen, doch
een deel van het brandstof
mengsel slaat voortijding in
de vorm van condensdrup-
pels neer op de nog koude
wanden van het inlaat-
spruitstuk en de cilinders.
Daardoor blijft voor de ei
genlijke verbranding een te
arm mengsel over. Gevolg:
het mengsel ontbrandt niet
en de motor slaat niet aan.
Daarom wordt een hulp
middel toegepast. Dit is een
klep in de luchtlaatopening
van de carburateur, de cho
ke-klep. Wordt deze klep
gesloten, dan wordt de
luchttoevoer naar de carbu
rateur verminderd (vandaar
de Engelse benaming "to
choke" vernauwen, knij
pen, smoren). Hierdoor ont
staat een grotere onderdruk
in de mengbuis van de car
burateur en een grotere
benzinetoevoer, die een ver
rijking van het mengsel ver
oorzaakt. En hiermee is het
startprobleem opgelost.
Handchoke:
Ingesclmkclil
Automatische choke:
Ingeschakeld
Want wanneer zich van dit
rijke mengsel een kleine
hoeveelheid brandstof door
condensatie op de koude
spruitstuk- of cilinderwan-
den afzet, ontstaat toch nog
een vrij goede mengverhou-
ding voor de verbranding en
de motor slaat vlot aan.
De choke werd jarenlang
met de hand bediend, via
een kabel met een knop op
het dashboard. Dit had het
voordeel, dat men het
mengsel na het wegrijden
kon aanpassen aan de tem
peratuur van de motor door
het inschuiven van de cho
ke-knop. Hel nadeel was
echter, dat
menig bestuurder het in
schuiven vergat en urenlang
met ingeschakelde choke
bleef rijden. De gevolgen:
hoger brandstofverbruik,
slechte prestaties en teveel
koolmonoxyde in de uit
laatgassen.
Daarom ontwikkelde men
de automatische choke.
Hierbij wordt de choke-klep
gesloten door bij een koude
motor het gaspedaal geheel
in te trappen. De choke-kiep
wordt echter niet zonder
meer gesloten, maar afhan
kelijk van de buitentempe
ratuur nauwkeurig gedo
seerd. Hoever hij zich sluit,
wordt hepaald door een
thermostaat. Dit is een zgn.
bimetaalveer - twee metalen
met verschillende iritzet-
tingscoöffïeient, die' afhan
kelijk van de temperatuur
meer of minder sterk gebo
gen wordt. Hoe lager dus de
buitentemperatuur is, hoe
verder de choke-klep zal
sluiten. Het opnieuw ope
nen van de choke wordt be
reikt door het verwarmen
van de bimetaalveer met
behulp van een elektrische
gloeidraad, door het gelei
delijk warmer wordende
koelwater of door een com
binatie van beide.
De automatische choke is
echter slechts een compro
mis, waardoor in de warm
loopfase, die gemiddeld 6
tol 10 minuten duurt, het
brandstofverbruik 15 tot 20
procent (op de allereerste
kilometer zelfs 25%) hoger is
dan bij een correct bediende
handchoke. Bovendien be
vatten de uitlaatgassen in
deze fase te veel ongewenste
bestanddelen.
Ideaal zou ongetwijfeld zijn
een automaat met handcho
ke-eigenschappen. En de
eerste stap in die richting is
nu gezet. De Volkswagen
Polo, Derby en Golf met 1,1
liter en 1,3 liter motoren zijn
sinds enige tijd uitgerust met
een "thermochoke". Dit is
een combinatie van een
handchoke met een ther
mostaat. Ook hier het auto
maatprincipe: hoe ver de
choke-klep zich bij het uit
trekken van de knop sluit,
hangt af van de temperatuur
rondom de thermostaat. En
ook hier wordt de choke-
klep bij een stijgende mo-
tortemperatuur automatisch
geopend, wat bij de vroegere
handchoke niet het geval
was. En dit zijn de voordelen
van deze nieuwe starthulp:
de bestuurder kan onafhan
kelijk van de buitentempe
ratuur en van de warmte in
het motorcompartiment zijn
handchoke onbezorgd vol
uittrekken, want hoever zich
daardoor de choke-klep
werkelijk sluit, is afhankelijk
van de automatisch door de
temperatuur gestuurde bi
metaalveer. De starthulp
doseert zichzelf.
Dit was echter ook het geval
bij de automatische choke.
Doch bij de thermochoke
komt hier nog een belang
rijk voordeel bij, namelijk
de mogelijkheid het statio
nair toerental zelf in te stel
len. Iedere autobestuurder
weet immers: een koude
motor heeft om te blijven
draaien een hoger stationair
toerental nodig dan een
warme motor. Dit komt
door de grotere inwendige
weerstanden bij een lagere
temperatuur. Daarom is dc
bediening van de thermo
choke zo geconstrueerd, dat
hij tegelijkertijd de stand
van de gasklep regelt. Trekt
men de choke-knop uit, dan
wordt niet alleen het meng
sel verrijkt, maar ook meer
gas gegeven. Zo slaat de
thermochoke twee vliegen in
één klap: hoger stationair
toerental (met de hand ge
regeld) en een rijker meng
sel (automatisch geregeld)
Zodra de motor op bedrijf-
stemperatuur is, moet men
uiteraard het normale sta
tionaire toerental weer in
stellen door de choke-knop
weer in te drukken. In
tegenstelling tot de gebrui
kelijke handchoke maakt het
bijna niets uit, als men dit
een ogenblik vergeet. Want
de na het warm worden on
gewenste verrijking van het
mengsel loopt automatisch
terug. Wat blijft, is een hoger
stationair toerental. Welnu,
dat hoort men, bijvoorbeeld
bij het stoppen voor een ver
keerslicht, terwijl een te rijk
mengsel alleen in het brand
stofverbruik te merken is.
RUIME
KEUZE
ANWB
GEKEURDE
OCCASIONS