Nieuwtjes uit de autowereld V-A-G Auto Poppe Walcheren b.v. w VEERSEWEG 104 MIDDELBURG DIJKWEL B.V. INDUSTRIEWEG 35 VLISSINGEN Automobielbedrijven DE HANDCHOKE KOMT MEER TERUG VRACHTWAGENBANDEN Expositietijden: VW AUDI GEEFT 6 JAAR CAR. GARANTIE! o< \P NIEUWE MITSUBISHI LANCER Verschillen tussen handchoke en startautomaat (bl|v. Polo/Oerby on Golf) 23-11 Vrijdag 10.00 tot 18.00 uur 's avonds 19.00 tot 21.00 uur 24-11 Zaterdag 10.00 tot 17.00 uur GOLF DIESEL UIT VOORRAAD WE HEBBEN VOLDOENDE VOORRAAD AUTO'S (typen 1980) voor U klaar staan 6e< >r» A\® e® Doordat we geen inruilproblemen kennen kunt U een reële inruilwaarde voor Uw auto verwachten Welkom bij Vlissingen - Gildeweg 22 - 01184-19610 Citroen 2CV6 Citroen 2CV4 Citroen Dyane 6 1977 1976 1975 Citroen G Special Break1978 Citroen GS Club Break Citroen GS Club Citroen GS Pallas Citroen CX Prestige 1978 1978 1977 1976 Saab 96 V41978 Alfa Romeo Giulia Super1975 Austin Allegro 1300 S1975 Austin Allegro 1300 Special1977 Austin Mini1975 Datsun 120Y 4-drs1976 Honda Civic1977 Simca 1100 LE1977 Simca 1100 LS 5-drs1975 VW Passat TS 4-drs1975 VW Polo1976 DEMONSTRATIEWAGEN in Middelburg Citroën CX 2500 diesel Pallas 5 versn., stuurbekrachtiging veel accessoires o.a. .elektr. schuifdak - radio/cass. - mistlampen kleur wit, km.stand 12.500, bj. 6-1979 Citroen 2CV6i1977 Citroen Dyane Caban1977 Citroën Dyane 61976 - 1978 Citroën GS Club1977 Citroën G Special Break1977 Citroën GS Pallas1976 Citroën GS Club1976 Citroën CX 2000 Super1975 Citroën G Special1978 Datsun 120Y COupé1976 Mazda 1300L1975 Toyota Corolla 301976 Opel Ascona 1.6 S1975 Simca 1100 5-drs1974 boven 4.000,— - ANWB-gekeurd - 3 of 6 maanden volledige garantie - niet goed, volledig geld terug - gecleand en gepoetst - volle tank benzine VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG 01180-29955 INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN 01184-19810 -AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU Mitsubishi importrice Hart Nibbrig Greeve voegt met de nieuwe Lancer een geheel nieuw en zeer eigentijds mo del aan haar programma toe, dat nu met de 3- en 5-deurs Colt, nieuwe 4-deurs Lan cers, Galant-Sigma, Celeste en Sapporo-modellen een brede keuze aantrekkelijke automobielen in prijsklassen van rond 12.000,— tot rond 22.000,- biedt. De nieuwe Lancers zijn reeds vanaf 13.498,— (incl. BTW) leverbaar. Dc nieuwe Lancer is een ruime 4-deurs Sedan met een royale kofferruimte. De vlot ogende moderne wagen is belangrijk groter dan de oude Lancer en toont dat ook duidelijk. De binnen ruimte kan de vergelijking met westerse wagens uit de zelfde prijsklasse glansrijk doorstaan. De styling, met /.wart omklede effectieve bumpers en aërodynami sche vormgeving loopt vooruil op die van de tachti ger jaren. Een brede kunst stof slootstrip beschermd dc zijkanten over de volle leng te. Ook technisch biedt dc nieuwe Lancer op cardinale punten vooruitstrevende constructies die een grote mate van veiligheid en rij- comfort waarborgen. Zoals de sterke kooiconstructie met krcukelzönes voor 'en achter, de wielophanging met schroefveren rondom, het remsysteem met schij fremmen voor en trommel- remmen achter en rembe- krachtiging als standaard uitvoering op alle modellen. De respectievelijk 1200, 1400 en 1600 cc motoren van de nieuwe Lancer hebben hun betrouwbaarheid dub bel en dwars bewezen. In de zwaarste rally's ter wereld en in het normale gebruik, ook in ons land! De 1400 GLX is ook met automatische vers nellingsbak leverbaar. De meest sportieve uitvoering, de 1600 GSR, is met een 5- versnellingsbak leverbaar. MITSUBISHI GALANT SIGMA 1980 MODELLEN De Mitsubishi modellen hebben enkele wijzigingen ondergaan. De hoofdruimte boven de voorstoelen werd 15 mm groter door de zittin gen te verlagen. Ook langere mensen kunnen nu met de hoed op achter het stuur, wat overigens tegenwoordig niet veel meer voorkomt. De 2 liter motor kreeg 8 pk meer vermogen door verho ging van de compressie-ver- houding tot 9,5:1toepassing van een gemodificeerde nokkenas, electronische ontsteking en een lichtere krukas. De motor levert nu 98 DIN-pk (72,1 kW) bij 5.500 omw./min. en heeft een maximum draaimoment van 15 kgm (147 Nm) bij 4.000 toeren. LEUSDEN - Verrassend nieuws op het gebied van de automotorentechniek: de handbediende choke weer meer in gebruik. En het meest opmerkelijke: het is een verbetering. De brandstof van alle ben zinemotoren bestaat uit een mengsel van benzine en lucht. Dit mengsel wordt gevormd in de caburateur. Het gemakkelijkste ont brandt een mengsel van 1 gewichtsdeel brandstof en 15 gewichtsdelen lucht. Bij een groter brandstofaandeel spreekt men van een rijk en bij een kleiner aandeel yah een arrn mengsel. Beide zijn nadelig voor hel verbran dingsproces en het rende ment. Wanneer men een koude motor start, wordt aanvan kelijk een optimale meng- verhouding verkregen en in de cilinders gezogen, doch een deel van het brandstof mengsel slaat voortijding in de vorm van condensdrup- pels neer op de nog koude wanden van het inlaat- spruitstuk en de cilinders. Daardoor blijft voor de ei genlijke verbranding een te arm mengsel over. Gevolg: het mengsel ontbrandt niet en de motor slaat niet aan. Daarom wordt een hulp middel toegepast. Dit is een klep in de luchtlaatopening van de carburateur, de cho ke-klep. Wordt deze klep gesloten, dan wordt de luchttoevoer naar de carbu rateur verminderd (vandaar de Engelse benaming "to choke" vernauwen, knij pen, smoren). Hierdoor ont staat een grotere onderdruk in de mengbuis van de car burateur en een grotere benzinetoevoer, die een ver rijking van het mengsel ver oorzaakt. En hiermee is het startprobleem opgelost. Handchoke: Ingesclmkclil Automatische choke: Ingeschakeld Want wanneer zich van dit rijke mengsel een kleine hoeveelheid brandstof door condensatie op de koude spruitstuk- of cilinderwan- den afzet, ontstaat toch nog een vrij goede mengverhou- ding voor de verbranding en de motor slaat vlot aan. De choke werd jarenlang met de hand bediend, via een kabel met een knop op het dashboard. Dit had het voordeel, dat men het mengsel na het wegrijden kon aanpassen aan de tem peratuur van de motor door het inschuiven van de cho ke-knop. Hel nadeel was echter, dat menig bestuurder het in schuiven vergat en urenlang met ingeschakelde choke bleef rijden. De gevolgen: hoger brandstofverbruik, slechte prestaties en teveel koolmonoxyde in de uit laatgassen. Daarom ontwikkelde men de automatische choke. Hierbij wordt de choke-klep gesloten door bij een koude motor het gaspedaal geheel in te trappen. De choke-kiep wordt echter niet zonder meer gesloten, maar afhan kelijk van de buitentempe ratuur nauwkeurig gedo seerd. Hoever hij zich sluit, wordt hepaald door een thermostaat. Dit is een zgn. bimetaalveer - twee metalen met verschillende iritzet- tingscoöffïeient, die' afhan kelijk van de temperatuur meer of minder sterk gebo gen wordt. Hoe lager dus de buitentemperatuur is, hoe verder de choke-klep zal sluiten. Het opnieuw ope nen van de choke wordt be reikt door het verwarmen van de bimetaalveer met behulp van een elektrische gloeidraad, door het gelei delijk warmer wordende koelwater of door een com binatie van beide. De automatische choke is echter slechts een compro mis, waardoor in de warm loopfase, die gemiddeld 6 tol 10 minuten duurt, het brandstofverbruik 15 tot 20 procent (op de allereerste kilometer zelfs 25%) hoger is dan bij een correct bediende handchoke. Bovendien be vatten de uitlaatgassen in deze fase te veel ongewenste bestanddelen. Ideaal zou ongetwijfeld zijn een automaat met handcho ke-eigenschappen. En de eerste stap in die richting is nu gezet. De Volkswagen Polo, Derby en Golf met 1,1 liter en 1,3 liter motoren zijn sinds enige tijd uitgerust met een "thermochoke". Dit is een combinatie van een handchoke met een ther mostaat. Ook hier het auto maatprincipe: hoe ver de choke-klep zich bij het uit trekken van de knop sluit, hangt af van de temperatuur rondom de thermostaat. En ook hier wordt de choke- klep bij een stijgende mo- tortemperatuur automatisch geopend, wat bij de vroegere handchoke niet het geval was. En dit zijn de voordelen van deze nieuwe starthulp: de bestuurder kan onafhan kelijk van de buitentempe ratuur en van de warmte in het motorcompartiment zijn handchoke onbezorgd vol uittrekken, want hoever zich daardoor de choke-klep werkelijk sluit, is afhankelijk van de automatisch door de temperatuur gestuurde bi metaalveer. De starthulp doseert zichzelf. Dit was echter ook het geval bij de automatische choke. Doch bij de thermochoke komt hier nog een belang rijk voordeel bij, namelijk de mogelijkheid het statio nair toerental zelf in te stel len. Iedere autobestuurder weet immers: een koude motor heeft om te blijven draaien een hoger stationair toerental nodig dan een warme motor. Dit komt door de grotere inwendige weerstanden bij een lagere temperatuur. Daarom is dc bediening van de thermo choke zo geconstrueerd, dat hij tegelijkertijd de stand van de gasklep regelt. Trekt men de choke-knop uit, dan wordt niet alleen het meng sel verrijkt, maar ook meer gas gegeven. Zo slaat de thermochoke twee vliegen in één klap: hoger stationair toerental (met de hand ge regeld) en een rijker meng sel (automatisch geregeld) Zodra de motor op bedrijf- stemperatuur is, moet men uiteraard het normale sta tionaire toerental weer in stellen door de choke-knop weer in te drukken. In tegenstelling tot de gebrui kelijke handchoke maakt het bijna niets uit, als men dit een ogenblik vergeet. Want de na het warm worden on gewenste verrijking van het mengsel loopt automatisch terug. Wat blijft, is een hoger stationair toerental. Welnu, dat hoort men, bijvoorbeeld bij het stoppen voor een ver keerslicht, terwijl een te rijk mengsel alleen in het brand stofverbruik te merken is. RUIME KEUZE ANWB GEKEURDE OCCASIONS

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 18