Nieuwtjes uit
de autowereld
PEUGEOT 505
EEN PRACHT VAN EEN
AUTO
Top-Test occasions
«RENAULT
auto
RENAULT
DIJKWEL b.v.
Over Volkswagen raak je nooit uitgepraat
auto-poppe wsMmmlnr
DRIE GEGRONDE REDENEN VOOR EEN BEZOEK AAN
AUTOMOBIELBEDRIJF CE VAAL
Pik'sAutomobielbedrijfb.v. Goes
VIERMILJOENSTE FIAT 127 GEPRODUCEERD
VF
Woensdag 17 oktober 1979
Autobedrijf Van Damme
VERKOOP
Ie KLAS OCCASIONS
VW-GOLF
diesel, 42.000 km. april 1978
Ford Taunus 1.6 L
2-1979, 26.000 km. goudmet.
Ford Capri III 2.0 sport
4-1978, 34.000 km. grijsmet.
Sprinters zijn doorgaans al snel niet
meer te pakken te krijgen. Zo ook de Golf
Sprinter, het flitsende actiemodel van Volks
wagen. De van nature al zeer complete Golf
is hier nog eens uitgerust met prachtige
sportieve extra's. En met een nieuwe
1,3 liter motor, die de oude vertrouwde
Golf-prestaties met nog grotere zuinigheid
combineert.
Dat alles voor 'n prijsje waar u niet
lang over hoeft na te denken:
f 16.296,
Dus wees er snel bij!
Dit zyn z'n voordelige actie-extra's:
VLISSINGEN GILDEWEG 22
Naast de MIRO 01184-19610
Uw VA.G-dealer voor
Volkswagen en Audi:
De grandioze TOYOTA STARLET
Een en al luxe en komfort
zowel in 3- als in 5-deurs
en stationcar uitvoering
TOYOTA CARINA 1600
van alles heefveel
aantrekkelijk geprijsd
volop ruimte ook onder
het kofferdeksel
DIVERSE OCCASIONS MET 12 MAANDEN GARANTIE
TOYOTA
Twee jaar garantie
ongeacht het aantal
kilometers
De voorwielaandrijver met pit:
TOYOTA TERCEL
test hem tijdens een onthullende proefrit
AUTOBEDRIJF CEVAAL
KLEIN VLAANDEREN 97
MIDDELBURG
TEL. 01180-12865
-AUTO-AKTUEELA U TO-A KT U
Wissenkerke- tel. 01107-1477
Mini 1100 Special1978
Honda Civic 1500, 4-deurs1978
BMW 1502 cn 2002 1975
Ford Taunus 2-Itr., 4-deurs GL1976
Ford Escort 1300 automaat1976
3 Fords Taunus stationcar 1600 L 1975-1977
Ford 1600 L1973
Peugeot 3041971
Renault 5 TL1977
Simca 1308 GT1977
Opel Kaden stationcar1976
Opel Aseona 1600 S gas 1976
Opel Aseona 1600 S de luxe gas1977
Opel Aseona 19001978
Opel Aseona 1900 gas1978
Opel Aseona 4-dcurs 1600 N1977
Opel Aseona 4-dcurs 1900 de luxe1977
Opel Aseona 16 S 4-deurs 1971 -1974
VW Golf Diesel 1977
VW Golf Extra1978
Peugeot 504 automaat1974
Ford 1600 L1976
Wij ruimen onze één seizoen verhuurde nieuwe Ga
zelle fietsen op (50 stuks). Onze huurders waren vol
lof over deze speciaal ontworpen, extra sterke Gazelle
huurfiets.
Nu ook in onze showroom de totaal vernieuwde Opel
Kadett.
(Door Siem Leeuwenkamp)
UTRECHT - Het is met de
Peugeot 505 STI net of je
vervoerd wordt op directie-
kamer-niveau. Een interieur
alsof er een binnenhuisar
chitect aan het tekenen is
geweest. Een ruimte die be
dacht lijkt door een scheep
stimmerman. En een stilte
die een intervieuw op de
achterbank mogelijk maakt,
zonder enige stemverheffing.
De bestuurder van al dit
fraais moet natuurlijk wel
Jacob Valckestraat 5/11, Goes (bij de Stenenbrug)
voorheen Autobedrijf CENTRUM - Renault
Peugeot 504 GLD autom1978
Peugeot 305 SR1978
Peugeot 504 GL1973-'74-'77-'78
Peugeot 504 GL schuifdak1976
Peugeot 504 GL autom.
metallic1977
Peugeot 504 GLD1972
Peugeot 304 schuifdak1976
Peugeot 304 GLD1978 -1979
Peugeot 104 GL 1973 - 1974 - 1977
Peugeot 204 Break1974
Peugeot 504 TI 2x1978
Renault 30 aut.elek.schuifd1977
Renault 16 TL1976
ÖDel Commodore automaat1976
Toyota Carina de Luxe1978
Toyota Carina 16001973
Datsun 120Y
1975
Austin Allegro
1974
Simca 1100 S
1975
Simca 1100 ES
1973
Simca 1301
1974
Ford Consul 2000 aut
1974
Ford Taunus 1600
1973
1978
Ford Granada 23 I,
Fiat 128
1974
Chrvsler 160 met gas
1975
Audi 80 GI
Opel Kadett
Mercedes 220 D
1971
Citroën GS Speciaal
V.W. Golf Diesel
1978
Citroën 2CV
1975
UITERAARD MET GARANTIE
INRUIL - FINANCIERING
Werkplaats: M.A. de Ruyterlaan 35
Showroom: Jacob Valckestraat 5/11
tel.: 01100 - 20845
Vert. C. Vermaire, 01100 - 15705
A. Harinck. 01102 - 1911
Donderdagavond Koopavond tot 21.00 uur.
Renault 41976 1978
Renault 5 GTL:1977
Renault 61975
Renault 12 TL1975 1977
Renault 15 TL1975
Renault 16 TL..!1977
Renault 20 TL aul1976
Austin Allegro1975
Cilroën GS 1977
Citroën 2CV61975
Fiat 1281972-1973-1974-1976
Lancia Beta1976
Peugeot 304 Break1977
Simca 1308 GT.....1975-1976
Toyota Corolla1977
Datsun Cherry1976-1977
Datsun 120 J1977
Datsun Laurel1978
3 of 6 maanden garantie
ANWB keuring
Gildeweg 16 - Vlissingen
01184-17130
een directie-salaris verdie
nen. Want voor dit type
moet ruim 30 mille op tafel
komen en dat is voor velen
een jaarloon. Maar heb je
dat er voor over, dan kun je
d'r best een jaar op een
houtje bijtend in gaan wo
nen.
Nou even verder zonder
flauwekul. Die Peugeot 505
is gewoon een pracht van 'n
auto. Is dat niet alleen, doet
het ook nog prachtig. De
STI heeft benzine-inspui-
ting. Dat levert een nog per
fecter draaiende motor als
we al schreven bij de intro
ductie in mei over de gewo
ne 2 liter. Bij 5200 toeren
(die worden echter zelden
bereikt - daarover straks
meer), levert dat 81 kW (110
pk) op. De topsnelheid van
deze wagen is ruim I70kmu.
Laten we eens plaats nemen
in de naar alle kanten goed
gevormde stoel. Deze is uit
gevoerd in een mooie, op de
lak afgestemde, groen
gemêleerde kleur tweed. De
afstelling is voldoende zowel
in horizontale als verticale
richting. Nu is het wel vre
selijk jammer dat de dak
hoogte krap aan is. Dat
komt door de standaard uit
voering van het elektrische
schuifdak. Zit je dus wat
beenlengte betreft goed, dan
moet de rugleuning te ver
naar achter om wat ruimte
tussen hoofd cn dak te bie
den.
Een lichte en zeer directe
bediening van het schakel
mechanisme gaat via een
goed onder handbereik lig
gend pookje. We hadden hel
net over 't toerental. Nu is
deze versnellingsbak met
een vijf als overdrive, uiter
aard in combinatie met de
motor, er een die je maar
weinig hoeft te gebruiken.
Want de trekkracht is vooral
in de lage toeren formida
bel. In twee en drie is bijkans
alles (stad en snelweg) te
doen, zonder dat het onbe
hoorlijk lawaaiig wordt.
Het bekrachtigde stuur is
licht in de bediening onder
alle omstandigheden. Zon
der aan veiligheid te verlie
zen, is het in ee een vlot ge
nomen scherpe bocht, mis
schien iets té licht. Door het
stuur zijn de meest gangbare
dingen op het dashboard
overdag en vooral 's nachts
goed zichtbaar.
Een aparte vermelding ver
dient de fijn te oseren frisse-
luchtinlaat. Dat is vooral
prettig als je gauw last van
koude voeten hebt. Onder is
het dan lekker warm te sto
ken en boven naar believen
een koel briesje dat je toch
niet verkouden maakt.
Naast dit om zo te zeggen
aparte midden-dashboard
voor verwarming, klokje,
aansteker e.d. zit een voor de
resterende breedte van de
auto afsluitbaar opbergvak.
Daar kan veel in, alleen
kantelt het vak bij open en
dicht doen. Dus netjes op z'n
plaats blijft alles niet liggen.
Bovenop zit ook nog een
brede richel verdeeld in drie
vakken voor wat kleiner los
spul.
Achterin is er voor drie per
sonen genoeg plaats. En als
er twee gaan zitten kan er
een armleuning in het mid
den naar beneden geklapt
worden. Het uitzicht naar
achteren is bij parkeerma-
nouvres voldoende.
De 505 heeft een ruime kof
ferbak van 523 dm3 die
evenwel wat aan de platte
kant is, dus al te hoge bagage
(boven de 42 cm) kan niet
mee. De wagen heeft een
mooie en functionele aëro
dynamische vormgeving, die
er onder barre omstandig
heden voor zorgt dat niet al
leen het zicht goed blijft,
maar tevens weinig windge
ruis en een stevige weglig-
ging biedt. Voor dat laatste
zorgt natuurlijk ook de ve
ring en wielophanging. En
dat alles weer tezamen ma
ken er een ideale reisauto
van.
Wordt er met deze Peugeot
niets anders gedaan dan fors
gereden, dan is het verbruik
al gauw 1:8. Doen we het
wat kalmer - en dat moeten
we toch allemaal - dan is
1:10 haalbaar. Dat is dus
niet echt zuinig, daarvoor
moet er gekozen worden
voor de GR.
Alles overziend is deze Peu
geot 505 een fraai staaltje
van auto's ontwerpen. Een
goed uitgeruste wagen, ruim
en met een heel goed rijge
drag.
De Golf Sprinter.
Wie durft* m aan?
I Ielgele of fcloranje Iakkleur en op beide zijden
een groene bodyliner met het woord „Sprinter".
Deze toevoeging is ook bij de type-aanduiding
op de achterkant aangebracht. Brede 175/70
SR 13 radiaalbanden Ruitewisser/sproeier op
de achterruit. Vóór en achter echte sport
stoelen 1 loofdsteunen vóór Fraai sportstuur
Handige middenconsole Pook-knop in de vorm
van een golfbal (uit de GolfGTI). Heupgordels
op de achterzittingen.
'Incl. B.T.W. Vrijblijvend. Af Leusden. Vaste a/leveringskosten f270,-.
Deze maand is de
4.000.000ste FIAT 127 van
de band gelopen sinds de
produktie van dit type in
1971 aanving. Het bereiken
van deze mijlpaal is een bij
zondere gebeurtenis, omdat
slechts een handvol andere
automobielen dit enorme
aantal ooit gerealiseerd
heeft. In de annalen van de
FIAT-produktie is de 127
zelfs de meest geproduceerde
auto aller tijden.
Na zijn introduktie in het
voorjaar van 1971 werd de
127 alom geprezen vanwege
zijn ruime interieur, zijn rij-
comfort, zijn pittige presta
ties en zijn lage gebruiks
kosten. Dat waren ook de
redenen voor zijn verkiezing
tot "auto van het jaar".
De 100.000 eenheden die het
eerste levensjaar werden ge
produceerd, waren nog een
rustige start. Het tweedejaar
werd het viervoudige geno
teerd, terwijl in 1974 het re
cord-aantal van 520.000 ex
emplaren van de band liep.
De daaropvolgende pro-
duktiejaren waren dat er
steeds zo'n half miljoen! De
verkoopcijfers hielden ge
lijke tred, want vanaf 1973
geldt de 127 als de meest
gekochte auto in Europa.
Een positie die des te op
merkelijker is als men be
denkt dal juist in de periode
vlak vóór en net na de eerste
oliecrisis, waarin praktisch
alle grote autofabrikanten
met een nieuw soortgelijk
model op de markt kwamen,
de 127 zich ook steeds als
marktleider wist te handha
ven.
De standvastigheid van de
kwaliteiten van de 127 wor
den nog meer versterkt als
we zien dat de tweede plaats
op de ranglijst van Europ-
a's-meest-gekochte auto's
steeds door een ander suc
cesvol model werd ingeno
men: de FIAT 128 in 1973,
de Renault 5 in 1974, de
Ford Escort in 1975, de de
Renault 5 in 1976, de Ford
Taunus in 1977 en de VW
Golf in het afgelopen jaar.
De belangrijkste reden van
het langdurig succes van de
127 is het feit dat tegelijk
met het afnemen van de
nieuwigheid van het model
op zichzelf, er een duidelijke
toename te zien was t.a.v.
zijn bekendheid wat betreft
betrouwbaarheid, benzine
verbruik en onderhoudskos
ten.
STARLET 3-drs. de Luxe
CELICA 1600 ST Coupé
C ARINA 1600 2-drs nieuw model.
COROLLA 30 Hard-Top Coupé....
COROLLA 30 2-drs. l uxe
1978
1978
1978
1977
I977
CARINA 1600 de Luxe 2-drs.
CARINA 1600 de Luxe 2-drs
COROLLA 30 de Luxe 2-drs
COROLLA 20 de Luxe 2-drs
CORONA MARK II de Luxc4 drs
1977
1976
1976
1977
1977
I