Nieuwtjes uit de autowereld PEUGEOT 505 EEN PRACHT VAN EEN AUTO Top-Test occasions «RENAULT auto RENAULT DIJKWEL b.v. Over Volkswagen raak je nooit uitgepraat auto-poppe wsMmmlnr DRIE GEGRONDE REDENEN VOOR EEN BEZOEK AAN AUTOMOBIELBEDRIJF CE VAAL Pik'sAutomobielbedrijfb.v. Goes VIERMILJOENSTE FIAT 127 GEPRODUCEERD VF Woensdag 17 oktober 1979 Autobedrijf Van Damme VERKOOP Ie KLAS OCCASIONS VW-GOLF diesel, 42.000 km. april 1978 Ford Taunus 1.6 L 2-1979, 26.000 km. goudmet. Ford Capri III 2.0 sport 4-1978, 34.000 km. grijsmet. Sprinters zijn doorgaans al snel niet meer te pakken te krijgen. Zo ook de Golf Sprinter, het flitsende actiemodel van Volks wagen. De van nature al zeer complete Golf is hier nog eens uitgerust met prachtige sportieve extra's. En met een nieuwe 1,3 liter motor, die de oude vertrouwde Golf-prestaties met nog grotere zuinigheid combineert. Dat alles voor 'n prijsje waar u niet lang over hoeft na te denken: f 16.296, Dus wees er snel bij! Dit zyn z'n voordelige actie-extra's: VLISSINGEN GILDEWEG 22 Naast de MIRO 01184-19610 Uw VA.G-dealer voor Volkswagen en Audi: De grandioze TOYOTA STARLET Een en al luxe en komfort zowel in 3- als in 5-deurs en stationcar uitvoering TOYOTA CARINA 1600 van alles heefveel aantrekkelijk geprijsd volop ruimte ook onder het kofferdeksel DIVERSE OCCASIONS MET 12 MAANDEN GARANTIE TOYOTA Twee jaar garantie ongeacht het aantal kilometers De voorwielaandrijver met pit: TOYOTA TERCEL test hem tijdens een onthullende proefrit AUTOBEDRIJF CEVAAL KLEIN VLAANDEREN 97 MIDDELBURG TEL. 01180-12865 -AUTO-AKTUEELA U TO-A KT U Wissenkerke- tel. 01107-1477 Mini 1100 Special1978 Honda Civic 1500, 4-deurs1978 BMW 1502 cn 2002 1975 Ford Taunus 2-Itr., 4-deurs GL1976 Ford Escort 1300 automaat1976 3 Fords Taunus stationcar 1600 L 1975-1977 Ford 1600 L1973 Peugeot 3041971 Renault 5 TL1977 Simca 1308 GT1977 Opel Kaden stationcar1976 Opel Aseona 1600 S gas 1976 Opel Aseona 1600 S de luxe gas1977 Opel Aseona 19001978 Opel Aseona 1900 gas1978 Opel Aseona 4-dcurs 1600 N1977 Opel Aseona 4-dcurs 1900 de luxe1977 Opel Aseona 16 S 4-deurs 1971 -1974 VW Golf Diesel 1977 VW Golf Extra1978 Peugeot 504 automaat1974 Ford 1600 L1976 Wij ruimen onze één seizoen verhuurde nieuwe Ga zelle fietsen op (50 stuks). Onze huurders waren vol lof over deze speciaal ontworpen, extra sterke Gazelle huurfiets. Nu ook in onze showroom de totaal vernieuwde Opel Kadett. (Door Siem Leeuwenkamp) UTRECHT - Het is met de Peugeot 505 STI net of je vervoerd wordt op directie- kamer-niveau. Een interieur alsof er een binnenhuisar chitect aan het tekenen is geweest. Een ruimte die be dacht lijkt door een scheep stimmerman. En een stilte die een intervieuw op de achterbank mogelijk maakt, zonder enige stemverheffing. De bestuurder van al dit fraais moet natuurlijk wel Jacob Valckestraat 5/11, Goes (bij de Stenenbrug) voorheen Autobedrijf CENTRUM - Renault Peugeot 504 GLD autom1978 Peugeot 305 SR1978 Peugeot 504 GL1973-'74-'77-'78 Peugeot 504 GL schuifdak1976 Peugeot 504 GL autom. metallic1977 Peugeot 504 GLD1972 Peugeot 304 schuifdak1976 Peugeot 304 GLD1978 -1979 Peugeot 104 GL 1973 - 1974 - 1977 Peugeot 204 Break1974 Peugeot 504 TI 2x1978 Renault 30 aut.elek.schuifd1977 Renault 16 TL1976 ÖDel Commodore automaat1976 Toyota Carina de Luxe1978 Toyota Carina 16001973 Datsun 120Y 1975 Austin Allegro 1974 Simca 1100 S 1975 Simca 1100 ES 1973 Simca 1301 1974 Ford Consul 2000 aut 1974 Ford Taunus 1600 1973 1978 Ford Granada 23 I, Fiat 128 1974 Chrvsler 160 met gas 1975 Audi 80 GI Opel Kadett Mercedes 220 D 1971 Citroën GS Speciaal V.W. Golf Diesel 1978 Citroën 2CV 1975 UITERAARD MET GARANTIE INRUIL - FINANCIERING Werkplaats: M.A. de Ruyterlaan 35 Showroom: Jacob Valckestraat 5/11 tel.: 01100 - 20845 Vert. C. Vermaire, 01100 - 15705 A. Harinck. 01102 - 1911 Donderdagavond Koopavond tot 21.00 uur. Renault 41976 1978 Renault 5 GTL:1977 Renault 61975 Renault 12 TL1975 1977 Renault 15 TL1975 Renault 16 TL..!1977 Renault 20 TL aul1976 Austin Allegro1975 Cilroën GS 1977 Citroën 2CV61975 Fiat 1281972-1973-1974-1976 Lancia Beta1976 Peugeot 304 Break1977 Simca 1308 GT.....1975-1976 Toyota Corolla1977 Datsun Cherry1976-1977 Datsun 120 J1977 Datsun Laurel1978 3 of 6 maanden garantie ANWB keuring Gildeweg 16 - Vlissingen 01184-17130 een directie-salaris verdie nen. Want voor dit type moet ruim 30 mille op tafel komen en dat is voor velen een jaarloon. Maar heb je dat er voor over, dan kun je d'r best een jaar op een houtje bijtend in gaan wo nen. Nou even verder zonder flauwekul. Die Peugeot 505 is gewoon een pracht van 'n auto. Is dat niet alleen, doet het ook nog prachtig. De STI heeft benzine-inspui- ting. Dat levert een nog per fecter draaiende motor als we al schreven bij de intro ductie in mei over de gewo ne 2 liter. Bij 5200 toeren (die worden echter zelden bereikt - daarover straks meer), levert dat 81 kW (110 pk) op. De topsnelheid van deze wagen is ruim I70kmu. Laten we eens plaats nemen in de naar alle kanten goed gevormde stoel. Deze is uit gevoerd in een mooie, op de lak afgestemde, groen gemêleerde kleur tweed. De afstelling is voldoende zowel in horizontale als verticale richting. Nu is het wel vre selijk jammer dat de dak hoogte krap aan is. Dat komt door de standaard uit voering van het elektrische schuifdak. Zit je dus wat beenlengte betreft goed, dan moet de rugleuning te ver naar achter om wat ruimte tussen hoofd cn dak te bie den. Een lichte en zeer directe bediening van het schakel mechanisme gaat via een goed onder handbereik lig gend pookje. We hadden hel net over 't toerental. Nu is deze versnellingsbak met een vijf als overdrive, uiter aard in combinatie met de motor, er een die je maar weinig hoeft te gebruiken. Want de trekkracht is vooral in de lage toeren formida bel. In twee en drie is bijkans alles (stad en snelweg) te doen, zonder dat het onbe hoorlijk lawaaiig wordt. Het bekrachtigde stuur is licht in de bediening onder alle omstandigheden. Zon der aan veiligheid te verlie zen, is het in ee een vlot ge nomen scherpe bocht, mis schien iets té licht. Door het stuur zijn de meest gangbare dingen op het dashboard overdag en vooral 's nachts goed zichtbaar. Een aparte vermelding ver dient de fijn te oseren frisse- luchtinlaat. Dat is vooral prettig als je gauw last van koude voeten hebt. Onder is het dan lekker warm te sto ken en boven naar believen een koel briesje dat je toch niet verkouden maakt. Naast dit om zo te zeggen aparte midden-dashboard voor verwarming, klokje, aansteker e.d. zit een voor de resterende breedte van de auto afsluitbaar opbergvak. Daar kan veel in, alleen kantelt het vak bij open en dicht doen. Dus netjes op z'n plaats blijft alles niet liggen. Bovenop zit ook nog een brede richel verdeeld in drie vakken voor wat kleiner los spul. Achterin is er voor drie per sonen genoeg plaats. En als er twee gaan zitten kan er een armleuning in het mid den naar beneden geklapt worden. Het uitzicht naar achteren is bij parkeerma- nouvres voldoende. De 505 heeft een ruime kof ferbak van 523 dm3 die evenwel wat aan de platte kant is, dus al te hoge bagage (boven de 42 cm) kan niet mee. De wagen heeft een mooie en functionele aëro dynamische vormgeving, die er onder barre omstandig heden voor zorgt dat niet al leen het zicht goed blijft, maar tevens weinig windge ruis en een stevige weglig- ging biedt. Voor dat laatste zorgt natuurlijk ook de ve ring en wielophanging. En dat alles weer tezamen ma ken er een ideale reisauto van. Wordt er met deze Peugeot niets anders gedaan dan fors gereden, dan is het verbruik al gauw 1:8. Doen we het wat kalmer - en dat moeten we toch allemaal - dan is 1:10 haalbaar. Dat is dus niet echt zuinig, daarvoor moet er gekozen worden voor de GR. Alles overziend is deze Peu geot 505 een fraai staaltje van auto's ontwerpen. Een goed uitgeruste wagen, ruim en met een heel goed rijge drag. De Golf Sprinter. Wie durft* m aan? I Ielgele of fcloranje Iakkleur en op beide zijden een groene bodyliner met het woord „Sprinter". Deze toevoeging is ook bij de type-aanduiding op de achterkant aangebracht. Brede 175/70 SR 13 radiaalbanden Ruitewisser/sproeier op de achterruit. Vóór en achter echte sport stoelen 1 loofdsteunen vóór Fraai sportstuur Handige middenconsole Pook-knop in de vorm van een golfbal (uit de GolfGTI). Heupgordels op de achterzittingen. 'Incl. B.T.W. Vrijblijvend. Af Leusden. Vaste a/leveringskosten f270,-. Deze maand is de 4.000.000ste FIAT 127 van de band gelopen sinds de produktie van dit type in 1971 aanving. Het bereiken van deze mijlpaal is een bij zondere gebeurtenis, omdat slechts een handvol andere automobielen dit enorme aantal ooit gerealiseerd heeft. In de annalen van de FIAT-produktie is de 127 zelfs de meest geproduceerde auto aller tijden. Na zijn introduktie in het voorjaar van 1971 werd de 127 alom geprezen vanwege zijn ruime interieur, zijn rij- comfort, zijn pittige presta ties en zijn lage gebruiks kosten. Dat waren ook de redenen voor zijn verkiezing tot "auto van het jaar". De 100.000 eenheden die het eerste levensjaar werden ge produceerd, waren nog een rustige start. Het tweedejaar werd het viervoudige geno teerd, terwijl in 1974 het re cord-aantal van 520.000 ex emplaren van de band liep. De daaropvolgende pro- duktiejaren waren dat er steeds zo'n half miljoen! De verkoopcijfers hielden ge lijke tred, want vanaf 1973 geldt de 127 als de meest gekochte auto in Europa. Een positie die des te op merkelijker is als men be denkt dal juist in de periode vlak vóór en net na de eerste oliecrisis, waarin praktisch alle grote autofabrikanten met een nieuw soortgelijk model op de markt kwamen, de 127 zich ook steeds als marktleider wist te handha ven. De standvastigheid van de kwaliteiten van de 127 wor den nog meer versterkt als we zien dat de tweede plaats op de ranglijst van Europ- a's-meest-gekochte auto's steeds door een ander suc cesvol model werd ingeno men: de FIAT 128 in 1973, de Renault 5 in 1974, de Ford Escort in 1975, de de Renault 5 in 1976, de Ford Taunus in 1977 en de VW Golf in het afgelopen jaar. De belangrijkste reden van het langdurig succes van de 127 is het feit dat tegelijk met het afnemen van de nieuwigheid van het model op zichzelf, er een duidelijke toename te zien was t.a.v. zijn bekendheid wat betreft betrouwbaarheid, benzine verbruik en onderhoudskos ten. STARLET 3-drs. de Luxe CELICA 1600 ST Coupé C ARINA 1600 2-drs nieuw model. COROLLA 30 Hard-Top Coupé.... COROLLA 30 2-drs. l uxe 1978 1978 1978 1977 I977 CARINA 1600 de Luxe 2-drs. CARINA 1600 de Luxe 2-drs COROLLA 30 de Luxe 2-drs COROLLA 20 de Luxe 2-drs CORONA MARK II de Luxc4 drs 1977 1976 1976 1977 1977 I

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 12