Nieuwtjes de autowereld A A CX Reflex CX Athéna De nieuwe 2-liters van Citroën Automobielbedrijven Dijkwel b.v. IS bekend DRIE NIEUWE DATSUN MODELLEN Zeeland B.V. 27 september tl m 6 oktober EXTRA LUXE UITVOERING EN NIEUWE AUTOMATISCHE TRANSMISSIE VOOR HONDA ACCORD De 4S-garantie. DE SAAB HEEFT 15 NIEUWE SNEL HEIDS- EN LANGEDUUR REK0RDS GEVESTIGD IN AUSTRALIË Auto P0PPE - WALCHEREN b.v. Tevens presenteren wij U in onze showrooms het gehele Citroen-programma. CHRYSLER Woensdag 26 september 1979 VF Grote VW-Audi-Show van de 1980 modellen NIEUW; Golf 1300 Golf Sprinter Transporter Veerseweg 104 - MIDDELBURG - 01180-29955 Industrieweg 35 - VLISSINGEN - 01184-19810 Ook geopend tijdens de koopavond. Auto's boven de 9.000,— D met 4 S garantie 4 maanden of 10.000 km geldig. geen reparatiekosten. ook op onderdelen en arbeids loon. alleen de beste occasions. SIMCA 4S-occasions in vele merken. -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU De duidelijke stijging in de Datsun-registratie over de eerste acht maanden van 1978. waarbij ruim 38% meer Datsuns werden gere gistreerd dan in de verge lijkbare periode in 1978. heeft Datsun in Nederland naar de eerste plaats onder de Japanse merken ge bracht. Ter versterking van deze marktpositie, brengt Datsun Nederland B.V. dit najaar drie nieuwe modellen op de markt, te weten: de Datsun I80SX de Datsun Laurel 2400 de Datsun Sunny Tra veller. DATSUN 180 SX 1 De Datsun 180SX. een to taal nieuwe sportcoupé. die in Japan onder de naam Sil via wordt verkocht, zal on getwijfeld een eigen plaats tussen de sportieve auto's tol 2 liter gaan innemen. Daar de Datsun I80SX pas in hel late najaar - beperkt - lever baar zal worden, hebben wij momenteel nog geen folders voor u gereed, zodat wij hierbij enige markante pun ten van deze auto zullen aanhalen. De Datsun I80SX is een sportieve 3-deurs 2 2 sportcoupé. voorzien van een 1800 cc motor met bovenliggende nokkenas en elektronisch gestuurde ben- ine inspuiting. Standaard wordt een 5-versneliingsbak geleverd, waarvan de vijfde versnelling een overdrive is. Op wens is de 180SX ook met een automatische trans missie leverbaar. De voor wiel-ophanging van de Dat sun I80SX bestaat uit de zo genaamde MC Pherson veerpoten met drichocksar- n\en (triangels). De achter wiel-ophanging wordt ge vormd door een starre as, die opgehangen is met schroef- veren en gelokaliseerd wordt door rcaklie-armen. Zowel vóór als achter zijn stabilisators aangebracht. De Datsuns I80SX is ron dom uitgerust met schij fremmen en heeft brede (5") stalen sportvelgen met 185/70 serie banden. Hel reservewiel is van een ruim- tebcsparend (smal) type, hetgeen een unicum in deze klasse genoemd mag wor den. Het interieur, waarbij de rugleuning van de achter bank uitgevoerd is in twee afzonderlijke necrklapbarc delen, is uiterst modern en funktioneel. DATSUN LAUREL 2400 Naast de, sinds november 1978 in Nederland verkrijg bare Datsun Laurel 2000, is een nieuwe 2400 cc, 81 kw (110 din pk) versie lever baar. De Datsun Laurel 2400 on derscheidt zich aan de bui tenzijde van de 2000 door een andere grill met dubbele halogecn koplampen, grote rubber strips op de bumpers en zijkanten en vernieuwde grotere achterlichten. Aan de binnenzijde wijkt de 2400 cc versie af van de 2000 door een moderner en nog lux ueuzer interieur. Standaard wordt de Datsun Laurel 2400 geleverd met een 5- versncllingsbak, waarbij de vijfde versnelling een zoge naamde overdrive is. Op wens is een automatische versnellingsbak, in combi natie met elektrisch bedien- bare ramen, leverbaar. De Datsun Laurel 2400 sluit, in Nederland, de Datsun-lijn voor 4-dcurs auto's naar boven af. De bijgevoegde documentatie geeft u een indruk van de "standaard accessoires". DATSUN SUNNY TRA VELLER De Datsun Sunny Traveller vormt een uitbreiding van het succesvolle Datsun Sun- ny-programma. De "Travel- Ier" kan hel beste gekarak teriseerd worden als een sportieve stationwagon, voorzien van alle luxe, die ook aanwezig is op de Dat sun Sunny Coupé. De Datsun Sunny Traveller wordt geleverd met een 1400 cc, 46 kw (63 din pk) motor en is verder, wat uitrustings- speéificaties betreft, gelijk aan de Sunny Coupé. Ook de vóór- en achterwieJ-op- Vrijdag 28 sept, van 10-21.00 uur Zaterdag 29 sept, van 10-17.00 uur VRIJDAGAVOND SHOW-AVOND VLISSiNGEN, Gildeweg 22 tel. 19610 hanging van de Sunny Tra veller is gelijk aan die van de Sunny Coupé, hetgeen in houdt dat de Datsun Sunny Traveller vóór een onafhan kelijke ophanging met MC Pherson veerpoten en achter een starre as met schroefve- ren en reaktie-armen heeft. Deze ophanging zorgt dus voor een komfortabel rijge drag onder alle omstandig heden. Er is hier dus duide lijk sprake van een auto voor' zowel bedrijfs- als gezinsge bruik. Door zijn schuinaflo- pende achterzijde is als het ware een 5-dcurs Coupé met een enorme bagageruimte ontstaan. Evenals bij de Sunny Coupé is de rugleu ning van de achterbank uit gevoerd in twee afzonderlijk neerklapbare delen, zodat de bagageruimte naar be hoefte aangepast kan wor- Voor de 1980 modellen heeft Honda doorgebor duurd op het sukscsvollc stramien van de driedcurs fastback en de vierdeürs se dan. Voor de driedcurs en vierdeürs de luxe betekent dit hel aanbrengen van en kele verfijningen. Nieuw zijn echter de EX-versie, een extra luxe uitvoering van beide typen en de Honda- iriatic automatische trans missie met overdrive. Be langrijk is ook een verdere vereenvoudiging van het onderhoud. Basis blijft de betrouwbare 1602 cc motor met een vermogen van 59 kW (80 DIN pk) bij 5300 toeren per minuut. Voor de wielophanging is gebruik gemaakt van onafhankelijke wielophanging met Me Pherson veerpoten en spi raalveren. waarbij de dub bel w e r k e n d e se h o k d e m pe rs scheef staan opgesteld ten opzichte van de vcerelc- mfentcn. Dit speciale Honda ontwerp komt de stabiliteit en hel vecrkomforl van de Accord zeer ten goede. Een dubbele beveiliging van dé st u u rkolomsell i j fre m men voor, trommelremmen achter, gescheiden remcir- cuits. rembekracluiging en re m d ru k rege I a a rs ach te r vormen samen met de kooi- konstruktie een veilige be scherming. Extra luxe I let type luxe P.X is zowel bij de driedcurs als bij de vier deürs sedan uitgevoerd met een fraaie moquette stoel- bekleding. moquette bekle ding van de deurpanelen, luxe vloerbedekking, waar schuwingslampjes in de deuren en een elektrisch be- dienbare antenne. Beide Accords EX zijn uitgerust met de snelheidsafhanke lijke stuurbekrachtiging. Deze speciaal door Honda ontwikkelde stuurbekrachti ging maakt hel mogelijk om de Accord als het ware met de pink te besturen als de wagen stilstaat of langzaam rijdt, maar bewerkstelligt tevens stabiel sturen op de grote weg. Bij stilstand of langzaamrijden wérkt de stuurbekrachtiging voor 100% en naarmate de wagen sneller rijdt neemt het bc- krachtigingseflekt af. 'Licht' sturen bij hoge snel heden zou namelijk een alles behalve veilig gevoel geven. Uiterlijk heeft de Accord geen opmerkelijke verande ringen ondergaan. De achterlicht-unit loopt nu 'om de hoek' door. wat de zichtbaarheid bevorderd. Bumpers en sierlijsten zijn eveneens licht gewijzigd en het Honda-embleem achterop is wat verkleind en naar rechts verplaatst. In het interieur bij de Hon da ma tic typen valt de gewij zigde lellerklok op. Alle modellen zijn nu voorzien van een digitale tijdklok. De kontaktsleütel moet voor taan eerst worden ingedrukt alvorens het stuurslot in werking te kunnen stellen, een extra veiligheidsmaatre gel. Bij de Accords die met Hondamatic zijn uitgerust is de vormgeving van de scha- kelpook gewijzigd. Duurzaamheid Honda gaat er van uit dat duurzaamheid vooral een kwestie is van goed en stevig konstrueren en optimaal beschermen. Voor het aan brengen van de lak is ge bruik gemaakt van een nieuw kalhodisch procédé dat de lak legen corrosie be schermt. Daar waar agres sieve stoffen zoals pekel de roestkansen extra groot ma ken wordt gegalvaniseerd staal toegepast. De voor- wielkasten zijn bekleed met een extra glasvezellaag om beschadiging door opspat tende steentjes te voorko- Ondcrhoud Het onderhoud van de Ac cord is nu nog eenvoudiger geworden. Het verversen van de motorolie behoeft nu niet meer bij 8000 km maar bij 12000 km te gebeuren. Het oliefiller bhoeft ook eerst na 12000 km vervan gen te worden. Bougies en luchtfilter worden pas bij de eerste grote beurt (24000 km) vernieuwd. Nieuwe automatische trans missie De Honda Accord is nu met een automatische transmis sie te verkrijgen, die gemak met zuinigheid kombineert: de nieuwe Hondamatic met overdrive. Tot nu toe was de Hondamatic er op geba seerd dat in de 'drive' stand automatisch van tot top snelheid kon worden gere den. Daarnaast kon de 'low' stand worden ingeschakeld wanneer extra trekkracht nodig was. bijvoorbeeld bij het rijden in de bergen. Nu is de overbrengingsverhou ding van de 'drive' stand iets gewijzigd, waardoor een fel lere acceleratie, speciaal in het gebied tussen de 70 en 120 km/uur werd verkregen. Met de overdrive is er een derde dimensie aan de Hondamatic toegevoegd. De overdrive kan al vanaf 45 km/uur ingeschakeld wor den, waardoor het efl'ekt van de handgeschakelde 5- versncllingsbak wordt ver kregen., namelijk rust in de cabine én een zuiniger brandstofverbruik. Ook in de bergen is 't prettig rijden want de nieuwe Hondamatic remt nog beter op de motor af. De koppelomvormer reageert soepel op plotseling gasgeven en terugnemen onder het motto dat de weg der geleidelijkheid nog altijd de meest komfortabele is. Hel Hondamaticsysteem met overdrive zal ook gele verd gaan worden op de Honda Prelude. De Honda Accord 1980 is in de volgende versies lever baar: 3 deurs met vijfversnellings- bak 3 deurs met Hondamatic met overdrive 3 deurs EX met 5 versnel lingsbak 3 deurs EX met Hondamatic met overdrive .4 deurs met 5 versnellings bak 4 deurs met Hondamatic met overdrive 4 deurs EX met vijfversncl- lingsbak 4 deurs EX met Hondamatic met overdrive. Peugeot 5047.1977 Simca 1308 S1978 Si inca 1308 GLS1977 Simca 1100 LE1978 Datsun 160B4-drs1977 Sunbeam 1.6 SY1978 Audi 100 LS1977 Mazda 323 ES1977 Simca 1100 LX1977 Simca 1308 GT gasinstall1977 Matra Bagheera S1978 I Autobedrijf Rotterdamsekaai 61Tel 01180-26355 Middelburg Een team van 4 Australische rijders heeft onlangs 15 Australische rekords gebro ken die zowel op snelheid als uithoudingsvermogen be trekking hadden. Deze pres tatie werd geleverd met een standaard Saab 900 Turbo op het circuit van Philip Is land bij Melbourne. Het bijzondere aan deze re kords-vestiging is dat, aan gezien de Saab met een Turbolader is uitgevoerd, hij moest uitkomen in de D- klasse voor sport- en tour wagens met een motorin- houd tot aan 3 liter. De viercylinder Saab motor in houd is iets onder de 2 liter. Nochthans heeft het Saab- tcam de eerdere rekords die door een BMW 528 is voor zien van een Alpina opvoer- set worden gevestigd duide lijk verbeterd. De nieuwe rekords werden behaald op afstanden van 50 tot 2000 km en voor afge legde kilometers tussen 1 en 12 uur rijden. Bij de 12 uurs langeduurtcst legde de Saab een afstand af van 1355.48 kilometer op het bochtige en heuvelachtige Philip Island circuit. De gemiddelde snel heid bedroeg 112.79 km en dat was 4.6 kilometer per uur sneller dan de vorige re- kordhoudcr (BMW). De Saab 900 Turbo was vol ledig standaard uitgerust en werd bereden door Mike Mincar. Bob Bride. Dean Hiil en Nowi Edwards. Of ficials van de Australische motorsport organisaties PIARC en CAMS zorgden voor officiële controle op de tijden en afstanden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 14