HUIJSMAN 2,49 Autogiro-bouwer wacht op erkenning rijksluchtvaartdienst FIXIT bv 18,90 Ywjysrwfln Vnuysnnflf) Steradent macleans :so Woensdag 29 augustus 1979 VF ISCOUNT - ISCOU NT - DISCOUNT - DISCOUNT - DISCOUNT -j DISCOUNT - DISCOUNT - DISCOUNT - V\uysnnnn DROGISTERIJ - PARFUMERIE 109,- DUO BLOK BOARDDEUREN MAHONIE 48.- Om vast kennis te maken met Drogisterij Huijsman de volgende aanbiedingen tegen scherpe prijzen Binnenkort ook in het Winkelcentrum Papegaaienburgh Vlissingen TOM JERRY SCHORTJE (35 X 55 cm) V\uysrv)fln PEsert Flower HAND BODYLOTION HOEKKASTJE 50 WIEBEL KLEER BORSTEL TANDPASTA TABLETTEN Gillette GD MESJES ÏWarigold CREME" DOUCHE Super 95 AFWAS- »79 HAND SCHOEN 245. Merantie Patent Kozijn v.a121, Grenen antiek kraaiprofiel voor een zeer decoratieve wand of plafond 2,69 Stalen Deurkozijn 85,- MERANTI SOLIDE HORDEURENl H0RREGAAS SPAANPLAAT WATERVAST LAUAN GIPSPLATEN 10 mm. Ook voor ruw en geschaafd hout tegen lage prijs DUR0X BLOKKEN Div. soorten J{__J Zeer mooie ORIGINELE steenstrips i i JL zJt.' EXOTISCH WANDTAPIJT SHIMA 4» £3 Shima wandpleister, aan te brengen op elke watervaste on dergrond. POLYESTER GOLFPLAAT TEMPEX 20 mm 50x100 cm 1,05 p.pl. Rivierzand, zilverzand, grint, cement Alles verpakt per zak verkrijg baar. Aluminium Zonneschermen p/3?#? Al onze prijzen zijn inclusief B.T.W. Fixit... ook voor DE TUIN 1 VLISSINGEN - TEL. 14023 KONINGSWEG 49 DOE-HET-ZELF BOUWMARKT RECHTEN VAN JONGEREN DE RIJSTTAFEL SPECIAALZAAK Hobeinstraat 35 Tel. 3661 - VLISSINGEN kant- en- klaargerechten instant boemboes groot kruidenassortiment verse Indonesische en Surinaamse produkten vakkundige voorlichting mf]n \\nV,vsnnfln\V\vJVSnnan \V\uvsrinon XVuvsmnri Wjvsmmo Wujysmmo \Vujvsnrw» Wjysnfwi PLAATSTALEN GEEMAILLEERDE BADEN Troelslraweg 6 Vlissingcn-Paauwenburgh tel. 01184-60858 I70 cm. lang wit alle euro kleuren159,- DOUCHE BAKKEN 80x80 inkleur69.90 in wit64,- DIJO BLOK in kleur189.- FONTEIN comol. met siffon 52.- Originele vlakv.a. 48,— st. fineer v.a. 89,— p st. VUREN kant en klaar duerkozijn v.a j LViuysnnflio lYwjysnnnr VtvjysnnflD f Kunnen de kloinl|OS Ihuis of op school naar hartelust "knoeien". Ven geplostifi coerd katoen. Ousafwashaar. Nu van 10:95 voor slechts VtoysrwttD V\uysnnfln Höt hulpmiddel om bijv tubes tandpasta holemaat loog to mokon. Werkt botulnlgend, spaart dus gold on man dus in goon goiin ontbrekcni Vorknjjiboai in div k'euren on met verschillende decorot.es Nu van fJMS voor slechts Voof 'n complete ve'/oigmg In 500 cc plastic Malton met doseer fcnop Nu van 10:35. 7-35 voor slechts Met bergruimte voor bijv. schuim bad, shampoo, /oep en spons Van sterk kunststof, in div kleuren Nu van f &.-20 voor slochts VtuysrviflD Voor een tns en schoon kunstgebit Nu van 2.80 M PIM voor slochts KU Schottifl zacht. Schommelt dog en desnoods nacht. Een vtiondje voor jaren. S Van pluche: bolloijo in staart ct 25 cm long. Nu van I S.S5 voor slechis Voor poteiwitto tanden extra grote tubo 1120 gtaml. Nuvani-W voor slechts Ooze borstel verwijdert in oen oogwenk storend stof on hardnekkige haron van kleding on boklodmg. Ooor op do knop Ie drukkon bopooli U altijd do juisto_ wrijftichting. Koker met 26 stuks Voor supergiad schoron 10 stuks met gratis Nu van 3-40 voor sfechts Terwijl u 'n douche neemt, ver/orgt u tegelijk uw hu«d Inhoud 150 grom Nu van 5,35 voor slechts Beschermt uw handen tegen do nadelige invloed van water Mot extra lange manchot met bloommotief In diverse maton in div. kleuren van Sfinxs Vtuysrviflio 13'/2 x P/2 cm. werkend P-mlr- v.a. Binnen-of Buitendeur Phi 11. maho nie wand/plafond SCHROOT 9 cm werkend lengte 3.40 m. per mtr. geheel kompleet met SCHARNIE REN SLUITINGEN HANDGREEP enz. Afm. 215x100 cm geheel alum. Op maat te maken ALUMINIUM PLANK 100 cm hr4,95 p.mtr. 60 cm br2,95 p.mtr. 8 mm 14,10 10 mm 15,50 12 mm 17,50 14 mm 18,90 16 mm 20,- 18 m m 24,65 afm. 250 x 125 met facetkant. prijs per plaat 0.6Qx2.60 10.50-0.60x3.60 14,60 4 mm20,90 9 mm41,70 I Prijzen per volle plaat 15 mm70,— 18 mm81,50 om snel en eenvoudig b.v. een muur op te bouwen. Afm. 25 x 50 cm 5 cm 1,50 p.st. 7 cm 2,14 p.st. 9 cm 2,70 p.st. mol van echt ie onderscheiden in diverse kleuren KNAUF: 40 kg GEELBAND 19.25 ROODBAND 26.- GOUDBAND 18.70 SCHUURBAND 16.90 per m2 voor een prachtige schoonmctselwefkwand. HET WANDTAPIJT UIT HET EMMERTJE! p.m2 ier zak v.a. 19,90 voor 3,3 m2 met glasvezel oersterk Q Q C fl 90x 200JQ,UU STEENWOL 45 111111 60 x 100 cm2.75 p.pl. GLASWOL 60 mm 60 x 1250 cm49,30 p.rol GLASWOL 60 mm 100 x 800 cm48,- p.rol met dampwerende laag. gemakkelijk om snel zelf te monteren. PALOMA: vaste arm. alle onderdelen van geanodiseerdc alum.. 15 micron, acryldoek en afdekkap - lengte uitval arm 100 cm. (tot 160 cm. voor laagin- vallende zon). BERMUDA: met windvaste arm. FLORIDA: met knikarm. Aale modellen leverbaar 150-400 cm. Florida tot 600 cm. breedte Enkele prijsvoorbeelden PALOMA 200 cm. br.. 169, 250 cm. br.. 219, 275 cm. br.. 229,— 300 cm. br.. 239,- 275 cm. br.. 289,— BERMUDA 200cm.br.. 275,- 250 cm. br.. 309,- 275 cm. br.. 329,— 300 cm. br.. 339,- 375 cm. br.. 389,— FLORIDA I 250 cm. br.. 595.- 350 cm. br.. 699,- 400 cm. br.. 769,- 450 cm. br.. 819,- ARNHEM - Het nog jonge vliegveld van Lelystad in Oostelijk Flevoland herbergt sinds enige lijd een in ons land uniek toestel, dat bij voorkeur tijdens rustige avonduren zijn plaats in een van de han gars verlaat en zich na een aanloop van enige tientallen meters in de lucht ver heft. Het is de autogiro van Carel Ver laan (36) uit liet Gelderse Maasbommel. "Goed en vliegveilig". noemt de rijks luchtvaartdienst deze geheel door Ver laan /.elf betaalde, gebouwde en be diende machine. De RLD denkt er hard over de autogiro van deze amateur- vliegtuigbouwer bij uitstek, nog dit jaar, zodra het voorgeschreven oefenpro gramma is afgewerkt, een (beperkt) be wijs van .luchtwaardigheid te geven, liet zou de eerste keer zijn, dat een der gelijk bewijs aan een amateurbouwer wordt verstrekt. En dal voor een type luchtvaartuig, dat sinds tientallen jaren niet meer boven ons land te zien is ge weest. Verlaan beschouwt het bewijs van luchtwaardigheid voor zijn autogiro als "de kroon op mijn jarenlange arbeid". Ili) vindt hel bovendien een "geweldige stimulans" voor andere amateur-vlieg tuigbouwers. Is Verlaan in eigen land nog vrijwel on bekend. het buitenland kent hem beter. De I ranse- televisie ondervroeg hem twee weken geleden daags na het win nen van de eerste prijs (voor het tech nisch beste ontwerp) in een wedstrijd, uitgeschreven door de I ranse vereni ging van amateur-vliegtuigbouwers. Dit concours telde vierhonderd deelnemers uit vele landen. Verlaan is zichtbaar trots op zijn Franse onderscheiding en wijst naar een 45 cm. hoge bokaal, die hij meenam naar Maasbommel. Wat is eigenlijk een autogiro, vroegen wij de heer Verlaan. Het is in elk geval geen helikopter, al lijkt de autogiro er sterk op, antwoordt hij. De rotor van een helikopter zorgt voor het stijgvermogen (lift) en voor de voortstuwing. De rotor van een autogiro daarentegen is er uit sluitend voor de lift. De voortstuwing gebeurt door middel van een met een motor aangedreven propellor. Die autogiro heeft, vergeleken met een hefschroefvlicgluig, hel nadeel niet ver ticaal te kunnen stijgen en landen. Het toestel heeft, net ais een vliegtuig, een start- en landingsbaan nodig, zij het een zeer korte. Autogiro's hebben het daar om in het verleden afgelegd legen heli kopters. zo meent Verlaan. Hij bouwde zijn autogiro op basis van een Amerikaans ontwerp. Zijn machine, die de afgelopen strenge winter werd voorzien van een kunststof cockpitje, is eenpersoons en weegt 285 kilogram. De malen van het toestel zijn: 1,75 m breed. 2,25 m hoog en 7.20 m lang (inclusief rotorbladen). De krachtbron in zijn autogiro is een aangepaste Volkswagenmotor. Het toe stel vliegt mede daardoor erg zuinig: ruim één uur vliegen op twintig liter su- perbenzine. Verlaan heeft overigens nog nooit zo lang gevlogen. Zijn langste vlucht tot nu toe duurde 35 minuten op een hoogte van 300 a RPO meter boven het vlieg veld. Na dertig vlieguren is Verlaan toe aan langere vluchten. De rijkslucht vaartdienst heeft hij gevraagd zich tij dens de komende vluchten wal verder van Lelystad te mogen verwijderen. De daarvoor benodigde RLD-ontheffing komt een dezer dagen af. Verlaans autogiro is niet zijn eerste. Twee eenvoudiger machines gingen het huidige, geperfectioneerde toestel voor. "Dal ging toen allemaal clandestien", herinnert Verlaan zich. Zeven jaar geleden bouwde hij zijn pro totype met vooral uit de Verenigde Sta ten afkomstig materiaal. "Ik vloog dit en hel tweede toestel in het geheim, om een uur of vijf's morgens in de polder bij het Utrechtse Eemnes en later op de zojuist aangelegde asfaltwegen in de nieuwe Elevopolder. In het begin liet ik me trekken door een op de grond rijdende auto. Later vloog ik los. Ik heb op die manier zo'n zeventig uur buiten mede weten van de autoriteiten met mijn au togiro's gevlogem", aldus Verlaan. Vorig jaar haalde hij met vlag en wimpel het ook in ons land geldige Franse au togiro-brevet. Hoewel ik clandestien werkte heb ik steeds zo nauwkeurig mogelijk gewerkt. De "V" van veiligheid stond reeds voorop. Ik wilde mijn nek absoluut niet breken. Dat had ik er niet voor over, deelt Verlaan met grote stel ligheid mee. Vier jaar geleden begon bij met de bouw van het huidige toestel, waaraan Ver laan zo'n drieduizend uur werkte. Ik had het toestel in drie jaar af, dat betekent dus drie vier uur per dag sleutelen naast mijn gewone werk in de jeugdge vangenis "De Corridor" in het Brabant se dorp Zeeland. Zijn vrouw Rolanda en zoon Roland (14) leefden en werkten mee. Dal had OPENINGSTIJDEN MAANDAG 13.00-17.30 UUR - VRIJDAG 9.00-21.00 UUR. DINSDAG T/M DONDERDAG 9.00 -17.30 UUR, ZATERDAG 9.00 - 17.00 UUR BIJ KEERSLUISBRUG EN VISMIJN trouwens moeilijk anders gekund, want het sleutelen aan de autogiro gebeurde anderhalfjaar lang in de huiskamer van het gezin. Mevrouw Verlaan is overigens voorzit ster van de zeven jaar geleden opge richte en nu 180 leden tellende Neder landse vereniging van Amateur-vlieg tuigbouwers en Roland Verlaan werd 'dit jaar Nederlands modelbouwkam pioen bij de junioren met een perfect nagebouwde F-16 straaljager. Zo moei lijk hadden zij het met mijn hobby dus ook weer niet, lacht Verlaan. Zijn autogiro mag de eerste zijn in Ne derland, in andere landen wordt dit soort luchtvaartuigen veel meer ge bouwd en is er, in het geval van de Ve renigde Staten bijvoorbeeld, min of meer sprake van een traditie. De uitgeweken Rus Igor Bensen maakte de autogiro in de Verenigde Staten in de jaren vijftig bijzonder populair. Hij ont wierp een toestel, dat later als bouw pakket met duizenden tegelijk verkocht zou worden. Het was de Spaanse ingenieur Lacirra, die de autogiro rond 1930 tot ontwikke ling bracht. Dienst een- en tweepersoons autogiro's werden nog gebruikt aan het begin van de tweede wereldoorlog. Daarna is de autogiro voorgoed ver drongen door de helikopter, die veel economischer bleek. Autogiro's zijn na die tijd nog uilslui tend gebouwd door amateurs, vooral in Frankrijk en Amerika. In die landen worden ook veel gewone vliegtuigen door amateurs vervaardigd. De ama- teur-vliegtuigbouw in Nederland staal wat dat betreft nog pas in de kinder schoenen, zegt Verlaan. Enige dodelijke ongelukken met door amateurs gebouwde vliegtuigen in Bel gië. deed onze zuiderburen een korte lijd later ook de Nederlandse autoriteiten in 1969 besluiten het vliegen met zelfge maakte vliegtuigen te verbieden. Die ongelukken lagen niet aan de bouwers of vliegers, maar aan ondeugdelijk ma teriaal. zo meent Verlaan. Hij zelf be trok zijn materiaal voor de autogiro uit Amerika en een aantal Europese landen. De rotor bijvoorbeeld kwam uit Duits land. Die ongelukken met dodelijke afloop hebben de amateur-vliegtuigbouw in België en Nederland enige jaren weinig kans gegeven. In 1972 niettemin staken vier a vijf enthousiaste Nederlandse doe-het-zelvers de koppen bij elkaar en richtten de Dutch Light Aircraft Corpo ration op. Korte tijd later werd die or ganisatie omgedoopt lot Nederlandse Vereniging van Amateur-Vliegtuigbou wers. 1972 was ook het jaar dat Verlaan echt "bezeten" raakte. Negen jaar wer ken bij de marineluchtvaartdienst had zijn- interesse in vliegtuigen behoorlijk aangewakkerd. Nu, bijna acht jaar later, cirkelt hij in een zelfgemaakte autogiro, die bij ge reedkoming PH-VER werd gedoopt. Nog slechts enige tientallen uren proef vliegen scheiden Verlaan van een offi ciële erkenning in de vorm van een luchtwaardigheidsbewijs voor zijn PH- VER. 'Rechten van jongeren' is de titel van een nieuwe aflevering in de op onregel matige tijdstippen verschijnende Kwik serie. Deze serie is bedoeld om mee te werken in jongerengroepen van zestien jaar en ouder. In 1979 - hel jaar van het Kind - wordt er heel wat gepraat over de rechten van het kind. Als je 16 bent. ben je geen kind meer, maar kun je je best afvragen: 'hoe /.it het met mijn rechten?' Eneigen lijk gaat het niet aan om over rechten van jongeren te spreken. Want als er sprake is van Rechten van de Mens. dan zijn die toch voor ieder gelijk? Dan be staan er toch helemaal geen afzonder lijke rechten van jongeren? Wie kijkt naar allerlei minderheids groepen. kan zich afvragen hoe het er voor staat met die gelijke rechten voor alle mensen. Zijn jongeren ook zo'n minderheidsgroep? Hoe het ook zij. we zien dat jongeren op allerlei plaatsen in de knel kunnen komen. En vaak juist op die terreinen, die voor hen van groot belang zijn. Zoals: 'wonen', 'arbeid', 'onderwijs' en dienstplicht'. In de Kwikmap 'Rechten van jongeren' worden dit soort zaken nader opder de loep geno men. In de 54 pagina's tellende werk map is veel informatie te vinden, naast verhalen van jongeren zelf. Verder sug gesties voor het in de groep bespreek baar maken van de problemen, verwij zingen naar films, videobanden, litera tuur en adressen waar ze jongeren kun nen helpen om nader tot hun recht te komen. De Kwikserie is een uitgave van het landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk en de landelijke Hervormde Jeugdraad. Bestellen van de map 'Rechten van Jongeren' kan bij: landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk. Postbus 99. 3970-AB-Driebergen. gironr. 475060 of landelijke Hervormde Jeugdraad. Postbus 114. 3970-AC-Driebergen. gi ronr. 482800. De prijs var. de map is j' 5. Telefoni sche informatie op tel. 03438 - 6341 (voor beide organisaties). Bij bestellin gen via de giro vermelden: 'Kwik - Rechten van jongeren'.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 8