Flitsende renwagens: een bont foto- onderwerp Bemiddeling van start voor 3300 arbeidsplaatsen "Plan-Albeda/Gardeniers" Aantrekkelijk programma 3e Jazz in Wijchen Groot Bru-popfestival Actie Roosvicee met 50.000 - voor kinderprojecten Ton Koopman: orgelrecital GEORGE WEBB, tenor, in Grote kerk van Veere FOLDER"STAND VAN ZAKEN" WEER VERKRIJGBAAR Woensdag 8 augustus 1979 VF HET HOEFT GEEN SCHATTEN TE KOSTEN! ACHTER DE HEKKEN WELKE LENZEN? HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE CONVERTERS WELKE FILM? Koopavond Vendelen 5 orkesten Hoogtepunt Jamsessions De bijna traditioneel gewor den jaarlijkse creatieve wed strijd van Roosvicee staat voor 1979 in het teken van "Het jaar van het Kind". Weinig sportgebeurtenissen hebben een zo grote aantrekkingskracht op fotoa mateurs als de auto-rensport. Canon en Kodak hebben ten tijde van de a.s. Grand Prix te Zandvoort (op 25 en 26 augustus a.s.) een speciale foto- en film tribune laten neerzetten op een punt vanwaar de amateurs de opnamen van hun leven kunnen maken. Tijdens de wedstrijden zullen de ama teurfilmers op 26 augustus aanwijzingen krijgen van Theo Ordeman, televisiere gisseur bij de AVRO. Bovendien ver leent Canon de amateur een uitleenser vice door tijdens de races Caonon-ob jectieven beschikbaar te stellen. Kaarten voor dit evenement zijn te verkrijgen bij CENAV B.V., Postbus 242, 2040 AE Zandvoort. telefoon 02507-2200. Voor de fotoamateurs volgen hieronder een paar tips van Helmuth Vonk, foto graaf bij Auto-Visie, en derhalve spe cialist op het gebied van de autosport. "Het is natuurlijk doodgewoon zo, dat voor het vastleggen van de auto-sport ieve actie een filmcamera in principe zeer geschikt is. Autosport is nu eenmaal beweging. Toch is het mogelijk om ook met de fo tocamera momenten vast te leggen waarin die zo essentiële beweging als het ware is vastgelegd. Dat vereist een vaar dige fotografische blik, enig inzicht in de sport, waar het om gaat (men moet de "highlights" kunnen onderscheiden) plus een bruikbare camera. Een bruikbare camera, jawel. Want het is helemaal niet zo, dat slechts met een onbetaalbaar-uitgebreide en dure ui-, trusting bevredigend autosport-foto werk te maken valt. Men moet zich niet laten misleiden door de koffers vol fotografische delicatessen, waarmee beroepsfotografen over de cir cuits sjouwen. Die mensen hebben gewoon hun ge reedschap bij zich - ze moeten toegerust zijn voor een veelheid van fotosituaties. Voor elke klus een ander hulpmiddel bij de hand hebben) omdat ze doodeen voudig de hoogtepunten niet mógen missen. De toeschouwer staat zijn brood niet te verdienen achter de hekken. Hij wil de herinnering aan de race vasthouden - de spanning, de sfeer, de opwinding. En niet te vergeten: hij wil goede opnamen maken. Foto's of dia's om trots op te zijn, te bezitten, op te hangen, te tonen. En nogmaals: daarvoor is beslist geen uitrusting van duizenden guldens nodig. Omdat op vrijwel alle circuits de hekken en tribunes vrij ver naast de baan staan, komt men veelal onder het gebruik van een telelens niet uit. Anders komen de wagens al te klein op de foto. en is vaak zelfs met extreem uitvergroten niets te redden. Tegen de hekken die langs de circuits staan, wordt nogal eens zwaar aangekeken. Ten onrechte! Als men er niet overheen kan fotograferen, lukt het er dóórheen. En als de lens niet tussen de mazen past, is er nog geen man over boord. Dan houden we die lens gewoon zo dicht mogelijk bij het hek. De afstand tussen het hek en de baan is zó groot, dat hel hek zelf op de foto totaal vervaagt. Vlak na de start, als alle wagens nog dicht bijeen liggen, kan men meestal het best een 90 mm lens gebruiken om veel wagens er goed scherp op te krijgen met een redelijke telewerking. Later in de race kan men beter op een langere brandpuntsafstand overgaan. Het fotograferen bij een bocht heeft als voordeel dat de wagens recht op de ca mera afrijden. Dat geeft aanzienlijk minder gevaar voor bewegingson- scherpte. Onnodig te zeggen, dat deson danks een zo kort mogelijke belich tingstijd moet worden gekozen. Liefst 1/500 of 1/1000 seconde. Het scherpstellen geeft nogal eens pro blemen. De snelheid van de wagen is te groot om erop te kunnen scherpstellen en tegelijk de ontspanknop te bedienen. Vaak verdient het dan ook aanbeveling van tevoren scherp te stellen op het middengedeelte van de baan en alleen maar op te latten of de wagens op dat punt zijn, alvorens razend snel de knop in te drukken. Men kan ook de wagens door de zoeker volgen en met de camera meebewegend van opzij fotograferen. Dat geeft een uitstekende indruk van snelheid, door dat de achtergrond vervloeit tot strepen. Zorg er alleen voor. dat u mee blijft draaien, dus ook nog (even) n& het af drukken van de sluiter. Anders zou u toch nog een onscherpe wagen met een ragscherpe achtergrond krijgen. Deze techniek is vooral ook aan te be velen met kleurenfilm. Willen we na de start één of twee wagens 'eruitlichten", of ligt later in de race het veld verder uit elkaar, dan moeten er langere lenzen op de proppen komen. Voor werkelijk "groot" werk komen we dan al gauw op 200 mm; willen we een portretfoto van De arbeidsbureaus beginnen met het be middelen van werkloze ingeschrevenen voor 3300 arbeidsplaatsen in de z.g. kwartaire sector overeenkomstig het zo genoemde "Plan-Albeda/Gardeniers". De (overheids) instanties, die deze ar beidsplaatsen hebben aangemeld, zijn hiervan in kennis gesteld. Het Plan Albeda/Gardeniers is een ex periment. dal minister Albeda van So ciale Zaken bij do behandeling van zijn begroting voor 1979 in de Tweede Ka mer heeft aangekondigd. Het beoogt het vervroegd vervullen van voor de ko mende jaren geplande nieuwe arbeids plaatsen bij rijk, provincie en gemeenten en door hen gesubsidieerde instellingen, in het belang van de werkloosheidsbe strijding. Nieuw is, dat bij de financie ring van de kosten voor dit experiment rekening wordt gehouden met de be sparingen op sociale uitkeringen. Op deze wijze kunnen mede met deze be sparingen mensen zonder werk aan maatschappelijk nuttige functies wor den geholpen. De laatste maanden zijn alle gemeenten, provincies en ministeries benaderd met de vraag of zij mogelijkheden zagen om binnen hun meerjarenplannen voor de personeelsvoorziening arbeidsplaatsen die in de toekomst zouden ontstaan, nu al te doen bezetten met werkloze men sen die een uitkering krachtens de Wet werkloosheidsvoorziening (WWV) of de Rijksgroepsregeling werkloze werkne mers (RWW) ontvangen. De kosten van die eerdere bezetting komen ten- laste van het departement van Sociale Zaken. Tot op dit moment zijn in totaal 3300 arbeidsplaatsen gevonden die voor dit doel geschikt zijn. Hiervan is een be langrijk deel afkomstig van gemeenten. Deze eerste resultaten kunnen wel be moedigend maar niet bevredigend wor den genoemd. Op korte termijn zal een wetenschappelijk onderzoek worden in gesteld naar factoren die bij een even tueel vervolg van het experiment tot meer succes kunnen leiden. De instanties die aan het experiment deelnemen, hebben nu bericht ontvan gen dat de arbeidsbureaus beginnen met het bemiddelen van werklozen die min stens 6 maanden als werkloos staan in geschreven. Daarbij wordt voorrang ge geven aan jeugdigen. De bekende folder "Stand van Zaken bij de sociale verzekeringen en voorzienin gen" is weer verschenen, uiteraard bij gewerkt per 1 juli 1979. De folder is een samenwerkingsprodukt van het Ministerie van Sociale Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid en Milieu-hygiëne en het Voorlichtings centrum Sociale Verzekering (V.S.V.). Zij geeft duidelijke informatie op het terrein van alle sociale verzekeringswet ten, zowel wat dc inhoud van de wetten betreft als wat premies en uitkeringen aangaat. Wie haar wenst tc ontvangen, kan zich wenden tot het V.S.V., Rhijnspoorplein 1, Amsterdam, telefoon 020-927474. Bij wat grotere aantallen worden er kosten in rekening gebracht. Middelburg - Top Koopman zal 10 au gustus om 8 uur 's avonds concerteren op hel orgel van de Lutherse Kerk te Middelburg. Ton Koopman geniet nationale en in ternationale bekendheid als organist en clavecinist, niet het minst door zijn conscientueuze toepassing van oude vingerzettingen en articulatie technie ken waarvan hij uitgebreid studie maakte (hij is ook musicoloog). Hij is docent .aan het Sweelinck-conservato- rium te Amsterdam en leider van het gezelschap Musica Antiqua dat zich specialiseert op uitvoeringen van ba rokmuziek op authentieke instrumen ten. Voor zijn vertolking op grammo foonplaten van alle orgel- en clavecim- bclvverken van Jan Pz. Sweelinck ont ving Koopman dit voorjaar de Johan Wagenaarprijs. De entreeprijs is 5,— Tot 16 jaar, C.J.P. en 65+ 3,-. Hel programma is als volgt: 1. Jan Pz. Sweelinck (1560-1626) - Balletto del granduca in G. Jan Pz. Sweelinck (1560-1626) - Puer nobis nascitur. Girolamo Frescobaldi (1583-1643) - Bergamasca in G. Girolamo Frescobaldi (1583-1643) - Toccata alia levatione in d. Abraham van den Kerckhoven 1627-1701- Vier versctten op den eersten toon. Claudio de Arauxo (1575-1654) - "Todo el mundo" in F. Dietrich Buxtehude 1637-1707) - "Wie.schön leuchtet der Morgen stern" in G. Dietrich Buxtehude (1637-1707) - Fuga in C. Anoniem - Betalha famosa. Jean-Claude Baibastrc 1727-i799) - Air des Marseillois in C. Volgende concerten: 17 augustus - Leen de Broeken, Mid delburg. 24 augustus - Arie Karreman, Terneu- zen. V 2. 3. 4. 5. 6. 7. 9. 10. Het is de bedoeling dat de geplaatsten, als zij goed voldoen, blijvend in de functie kunnen werken. De ene zijn dood is de ander zijn brood. Dat brood ziet een Engelse verzeke ringsmakelaar in het uiteenvallen van een huwelijk. Britse jonggehuwden hoeven dan ook niet verbaasd op te kij ken als ze het bezoek krijgen van een verzekeringsagent die hen een polis wil aansmeren tegen echtscheiding. Toch een veilig gevoel voor hen die zich niet zo stevig in hunschoenen voelen... Maar het bedrag dat ^j uitgekeerd krijgen als hun huwelijk binnen de vier jaar op dc klippen loopt is niet enorm: rond de 2.000,— De makelaar wil schijnbaar geen al te grote risico's lopen. Toch is hij niet helemaal ongevoelig. Zij die het langer dan vijf jaar volhouden, krijgen toch een klein bedragje uitbetaald. Als troost of als aanmoediging? de rijdende coureur hebben, dan kan zelfs 500 mm noodzakelijk zijn. Naast de telelenzen zijn ook zogenaam de converters in vrij grote aantallen op de markt gekomen. Zij worden tussen objectief en camera geplaatst en hebben het effect dat de brandpuntsafstand wordt verlengd. Zo wordt een 2 maal 90 mm lens plotseling een 180 mm bij voorbeeld. Deze converters kunnen uitsluitend worden gebruikt met éénoogspiegelre flexen omdat op het matglas moet wor den scherpgesteld. Zo'n converter is be slist geen dure accessoire, maar de re sultaten zijn dan ook in het algemeen niet om over naar huis te schrijven, met uitzondering van enkele goede merken. Om een aanvaardbaar beeld te krijgen moet men de goedkope zeer ver dia- fragmeren, wat de korte belichtingstijd niet ten goede komt. Temeer ook. omdat de lichtsterkte van het objectief door zo'n converter af neemt. Om een goede belichtingstijd te verkrij gen moet een verlengingsfactor worden aangehouden die gelijk is aan het kwa draat van de brandpuntsverlengingsfac- tor. Bij een 2x converter wordt de be lichtingstijd dus 4 maal zo lang <2 stop pen); bij een 3x converter zelfs negen maal (3 stoppen)! De toch noodzake lijke korte belichtingstijden kunnen dan wel worden vergeten. De keuze van de film voor race-opna men kan niet moeilijk zijn: over het al gemeen heeft men baat bij een uitge sproken snelle film. Zeker als het niet al te stralend weer is. Films dus met hoge lichtgevoeligheid, zoals onder andere de Kodak Tri-X. Het ontwikkelen van die films moet dan wel geschieden in ultra-fijnkorrelont- wikkelaar. Snelle film heeft een neiging tot korrelige beelden, en een te grote korrel gaat al gauw storend werken. Bij het fotograferen in kleur komt men al gauw in de moeilijkheden omdat kleurenfilms minder gevoelig zijn dan zwart-wit films. Gelukkig is daar tegen woordig een mouw aangepast door dc invoering van een paar filmtypen van 23 DIN en 27 DIN (of 400 ASA), zoals de Kodak Ektachrome 200 en 400, en de Kodacolor 400. Belangrijk is dus: een camera hoeft be slist niet extreem duur te zijn om toch goede resultaten te kunnen opleveren. Wél is de mogelijkheid andere lenzen dan alleen de standaardlens te kunnen monteren, belangrijk. Maar vooral de laatste jaren zijn er verschillende be trekkelijk goedkope kleinbeeldrefiexen op de markt gekomen, bijv. de Canon AE-1, die goede autosportfoto's zonder meer mogelijk maken. Belangrijk is dat men zelf de sluitertijd kan instellen. En door de verbreiding van de fotografie is een telelens ook niet meer zo'n finan cieel onhaalbare kaart als vroeger", al dus Helmuth Vonk. Wijchen - Het 3e Jazz in Wijchen, dat op vrijdag 17 en zaterdag 18 augustus a.s. in Wijchen wordt gehouden, heeft zowel voor de echte jazz-liefhebhers als voor de rekreant veel te bieden. Daartoe hebben de organisatoren, een kombinatie van leden van de Kulturele Raad, midden standers uit de cenlrumgroep en enkele partikulicren, gekozen voor een opzet die in grote lijnen die van vorig jaar volgt. Zo begint het feestelijk gebeuren vroeg op de vrijdagavond, voor Wijchen een normale koopavond, met het rondtrek ken van een looporkest. Daarvoor is, met het sukses van de laatste jaren in het achterhoofd, weer de Tilburgse formatie Jazzus aangetrokken. Een orkest met een haast jaarlijks wisselende bezetting, die met hun jeugdig enthousiasme tel kens weer kans zien het publiek op hun hand tc krijgen. Rond 20.00 uur begint er op dc Markt een konsert, waaraan de Wijchensc Aalsburg Stom pers en de Wooltown Jazzband zullen meewerken. Dit vindt plaats in een enorme tent die vrijwel het gehele marktplein beslaat. Daarvoor is een gedeelte van de Markt afgesloten voor alle verkeer. In deze tent is niet alleen een groot podium onder gebracht, maar ook een groot aantal ta feltjes en stoelen. Een paar barretjes en barbecues zorgen ervoor dat hel publiek tijdens de optredens de inwendige mens op peil kan houden. Dit konsert, dat door beide orkesten af wisselend wordt verzorgd duurt tot circa 1 uur en is volledig gratis. Verwacht mag worden, gezien de sfeer van het jazzfes tival in de laatste jaren, dat er geëindigd wordt met een jamsession. Zaterdag 's morgens wordt in alle vroegte het gehele centrum van Wijchen voor alle doorgaand verkeer afgesloten. Alleen de grote parkeerterreinen waar aan het centrum van Wijchen zo rijk is, blijven bereikbaar voor de bezoekers. In de afgesloten straten wordt er die dag door de centrum-winkeliers een volwas sen braderie met muziek gehouden. Niet alleen kraampjes met produkten en handelswaar zal het publiek erop straat, vinden, maar ook de nodige tap-instal- laties, barbecues en of dagtenten en al die andere zaken die het bezoek aan een braderie tot een feest maken. Wat het amusementsgedeelte betreft is deze dag in drieën gesplitst. De spits wordt afgebeten door het Ne- derasseltsc gilde St. Salvador Mundi, dat tussen 10.00 en 13.00 uur een door lopende vaandeldemonstratie zal geven. Daarvoor treedt dit gilde, gekleed in de kleurrijke blauw/goud/zwarte histori sche kostuums, aan in komplete bezet ting van 7 vendeliers, 2 zilverdragers en het koningspaar. De optredens worden verspreid door het gehele centrum gehouden, waarbij er uiteraard rekening wordt gehouden, dat er voor zo'n optreden heel wat ruimte nodig is. Het vendelen zal muzikaal worden begeleid door de eigen drum band, die dit gilde rijk is. Vanaf 14.00 uur zullen er in het centrum 5 orkesten te zien en te horen zijn. Daarvoor zijn podia opgesteld in de Spoorstraat, Burchtstraat en Touwsla- gersbaan, de drie grote winkelstraten van Wijchen. Het vierde orkest vindt een plaatsje op het grote podium in de tent op dc Markt terwijl het vijfde al spelend door het centrum zal trekken. In de Spoorstraat vinden we de Wijchense formatie dc Aalsburg Stompers. Dit uit 9 mensen bestaande orkest is een vaste gast op het Wijchense Jazzfestival en weet zich bij voorbaat verzekerd van het nodige enthousiasme bij het publiek. In hun repertoire vinden we stukken van Jelly Roll Morton, Clarence Williams en Duice Ellington, terwijl ook werk van de bekende Shields en La Roca niet ge schuwd wordt. Tijdens de optredens kan deze band beschikken over maar liefst 3 zangers. In de tent op de Markt valt Alpinorleans te beluisleren. Deze formatie brengt werk van George Lewis en Kid Ory en speelt in een stijl, die geïnspireerd is op de revival New Orleans. Onder de 7- mans bezetting vinden we een ex-Wij- Bruinisse - Op zaterdag 11 augustus wordt het jaarlijkse Bru-popfestival ge houden. Het festival wordt gehouden op het terrein van de plaatselijke voetbal vereniging "Bruse Boys". Een slroomaggregaat zal er voor zorgen dat een 10.000 watt P.A. system en een 30.000 watt lichtinstallatie (inclusief volgspot) kunnen functioneren. Voor de goede orde op het podium is een stagemanager aangetrokken die er voor zorgt dat het geplande tijdschema strak aangehouden wordt. Voor de beveiliging van have en goed der artisten en de goede gang van zaken op het veld is een bewakingsdienst in gehuurd. Ook zal er een EHBO-post en drugop- vang aanwezig zijn. Dc extra faciliteiten voor het publiek zullen in vergelijking tot vorig jaar uit gebreider zijn. In totaal staan er dertig stands en kraampjes op het terrein, waar men kleding, leerprodukten, elpees, souveniers en allerlei konsumpties kan kopen. (o.a. ook Greenpeace en Youth for Christ). De volgende groepen treden op: The Savage Island Band, Bram Tchaikovski, Wilko Johnson, Diesel, Ian Gillan Band, Kaz. Lux, Carlsbcrg. chenaar en ex-Aalsburg Stomper, Rob Albeda, op klarinet. In de Burchtstraat vindt, naast bar en barbecue, de New Crescent City Jazz band een plaatsje. Dit orkest, dat vorig jaar in Wijchen optrad onder de naam Crescent City, brengt in een nieuwe be zetting werk in de revival San Francisco stijl. In een ruige, ronde sound zal er werk van orkesten als Turk Murphy en Lu Watters te horen zijn. De laaste plaats waar een orkest te vin den is, is in dc Touwslagersbaan aan de andere zijde van het centrum. Daar vin den we de Storyville Jazzband. Dit Arnhemse orkest, dat een aantal L.P.'s op zijn naam heeft staan, speelt een re pertoire dat gericht is op het klassieke jazz. New Orleans-jazz als uitgangspunt en (eigen) arrangementen, zorgen voor een hedendaagse swingende stijl met hoorbare oude invloeden. De rij orkesten wordt gekomplcteerd met het legendarische looporkest Bran- daris. Dit orkest, dat uit Bergen op Zoom komt, weet al sinds de oprichting in 1973, een naam op te houden die voor een looporkest uniek is. Dit orkest zal al spelend rondtrekken door het centrum en daarbij geen spoor van vernielingen, maar van enthousiasme achterlaten. Het hoogtepunt van de 3e Jazz in Wij chen wordt ongetwijfeld gevormd door het konsert, dat op zaterdagavond in de tent op de Markt plaatsvindt. Dit kon sert, het enige waarvoor het publiek en tree, en dat nog zeer bescheiden moet betalen begint om 20.00 uur met een drie-kwartier durend optreden van het Wijchense orkest, de Aalsburg Stom- pers. Dit optreden wordt gevolgd door een, wederom drie-kwartier durend op treden van de Scat Cats. Dit orkest, dat uit Breda, het New Orleans van Neder land, stamt, is een unikum op het gebied van oude stijl jazz in die plaats. Geleid door de bebaarde, als 'the son of the mother of jazz' bekend staande jazzfa- naat, Rob Cremers, brengen zij al jaren het konsertpublick in Nederland, België, Duitsland en Engeland op de stoelen. Een van de redenen daarvoor is onge twijfeld de uiteenlopende branche van instrumenten die zij bespelen. Slide Whistle, snorhaar wasbord met koeke- panncn en ga zo maar door, vormen een "best instrumentarium voor deze. door gaans als brandblussers verklede band. The top of the bill, is The Pete Allen Jazzband uit Good Old England. Een zes-mans formatie met een rijk verleden door, tot voor een jaar terug, aktieve aanwezigheid van vader Bernie, in de groep. Een rijk verleden, dat onder streept wordt door de vele langspeelpla ten die dit orkest op zijn naam heeft staan en de talrijke radio en t.v.-optre- dens in eigen land. De Pete Allen Jazz Ba d speelt in een zeer gevarieerde stijl, die het best als Happy Dixieland Music te omschrijven is, een stijl die mede ont staat door het feit dat vrijwel alle arran gementen in eigen huis worden gemaakt. Over de precieze samenstelling van het orkest hangt, door het vertrek van Bernie Allen, nog een waas. Ongetwijfeld zullen de liefhebbers van spontane jamsessions weer helemaal aan hun trekken komen. Ontstond er vorig jaar aan het einde van de zaterdagmiddag een orkest van een dertigtal mensen uit de verschillende orkesten, ook dit jaar kan iets dergelijks venvacht worden. Ook de vrijdagavond en de zaterdagavond zullen weer ongetwijfeld worden afgesloten met jamsessions. Zoals gezegd: de entree is, met uitzondering van hel konsert op za terdagavond, geheel vrij. Voor die zater dagavond wordt slechts f 7,50 gevraagd, een prijs die gezien het gehalte van de orkesten die optreden, beslist netjes ge noemd mag worden. Kaarten zijn op de avond te krijgen bij de ingang van de tent. Voorverkoop vindt op dit moment al plaats bij alle banken in Wijchen, evenals bij boekhandel De Kleijn, lektuurshop Ruud Ruig (eveneens in Wijchen) en bij de V. V. V. in Nijmegen. Bram Tchaikovsky Wilco Johnson Ian Gillan Band De drie hoofdprijswinnaars mogen zelf de cheque voor Jiet door hen gekozen kinderproject overhandigen. Voor inlichtingen: Adviesbureau Van Luyken bv, W.J. van Luyken of H.J.G. Evenhuis. Telefoon: 023/27.01.44. In tegenstelling tot voorgaande jaren echter worden er geen individuele prijzen uitgeloofd, maar mogen de drie hoofd prijswinnaars ieder een kinderproject aanwijzen door het aanbieden van che ques met een gezamenlijke waarde van 50.000 gulden. In overleg met de Stichting Nationale Commissie Internationaal Jaar van het Kind worden tien projecten geselecteerd, waaruit de winnaars "hun doel" kunnen kiezen. Na de successen van voorgaande acties heeft Roosvicee voor haar jaarlijkse actie opnieuw gekozen voor een wed strijd, waarbij de kindqren op een crea tieve wijze actief kunnen zijn. Na het "Hé-dat-ben-ik-zelf-bock" en "Versier de Roosvicee-flees", waarvoor vele tienduizenden inzendingen binnenkwa men, dit jaar een wedstrijd, waarbij kin deren onder het motto "Ik vind van het Jaar van het Kind" op hun eigen manier hun visie mogen geven op het Jaar van het Kind, door bijvoorbeeld een opstel, een collage, een tekening of hoe dan ook. Een jury bestaande uit Leonie Kooiker, kinderboekenschrijfster en de illustrator Eppo Doevc beoordeelt de werkstukken en selecteert de drie hoofdprijswinnaars, die een cheque aan een door hen aan te wijzen kinderproject mogen overhandi gen. De winnaars kunnen kiezen uit tien projecten: dc her-inrichting van een drietal speeltuinen, zodanig dat deze speel tuinen ook toegankelijk worden voor gehandicapte kinderen; de aanleg van een complex kinder tuinen en dierenweiden; het vervaardigen en distribueren van verkeersmappen in vreemde talen voor kinderen van buitenlandse werknemers; de inrichting van een speel-o-theek voor kinderen van verschillende na tionaliteiten; de inrichting van een dagverblijf voor zowel Nederlandse kinderen als kinderen van buitenlandse werkne mers; een landelijke actie om de drempel van kinderen, die naar het zieken huis moeten, te verlagen; verkeerslessen voor geestelijk ge handicapte kinderen; een rijdend buurthuis voor Neder landse en buitenlandse kinderen; de oprichting van een SOS-kinder- tele het ter beschikking stellen van een busje voor het vervoer van gehandi capte kinderen. In totaal stelt Roosvicee 50.000,— beschikbaar. Honderdvijftig inzendin gen worden beloond met het kinder kansen spel uitgegeven door Unicef, het wereld-kinderfonds. De wedstrijd staat ook open voor deelname door groepen (schoolklassen) en lelt drie leeftijdscate gorieën: 4 tot en met 8 jaar; 9 tol en met 13 jaar en 14 jaar en ouder. Veere - Het zang-recital op zaterdag 11 augustus in de Grote Kerk te Veere door George Webb belooft wat bijzonders te worden, want uit de vele in ons bezit .zijnde recensies klinkt een veelzijdig en begaafd kunstenaar door. Hij is een veelzijdig artiest op het terrein van de muziek en muziektoneel; daarnaast is hij behalve fotograaf ook een virtuoos aquarellist. In hel buitenland heeft hij zijn sporen wel verdiend, o.m. voor dc BBC-lelevi- sie in diverse opera-series. Hij trad op met Duke Ellington en maakte een tournee door Europa met de opera "Porgy and Bess". Sinds 1975 woont en werkt de in 1936 in Trinidad geboren Amerikaan in Neder land. In zijn jeugd werd hij reeds beïn vloed door de rijke folklore- en reli gieuze muziek van zijn geboortestreek San Fernando. Na een artistieke start als fotograaf, te kenaar en schilder voelde hij zich later meer aangetrokken tot acteren en zingen in diverse stijlen zoals spirituals, folk songs, musicals, klassieke voordrachten, oratoria van o.a. Bach, Vivaldi en Hün- del. Zijn stem is als het ware geschapen voor het ten gehore brengen van negro-spiri- luals. Bij dit optreden zal het programma be staan uit liederen van Schubert, Vaug- han Williams en muziek van Gershwin, waarna hij besluit met enkele spirituals en folksongs, waarvan hij de stijl niet behoeft na tc voelen, maar innerlijk vanzelf beleeft. Aanvang 20.00 uur. Kaarten 5,— verkrijgbaar aan de Kerk, ook in voor verkoop. Openingstijden van de Kerk en de tentoonstelling "Er onder en er op" dagelijks van 10-17 uur; op zondag van 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 7