Flitsende renwagens: een bont foto-
onderwerp
Bemiddeling van start voor 3300
arbeidsplaatsen
"Plan-Albeda/Gardeniers"
Aantrekkelijk programma
3e Jazz in Wijchen
Groot Bru-popfestival
Actie Roosvicee met
50.000 -
voor kinderprojecten
Ton Koopman: orgelrecital
GEORGE
WEBB, tenor,
in Grote kerk
van Veere
FOLDER"STAND
VAN ZAKEN" WEER
VERKRIJGBAAR
Woensdag 8 augustus 1979
VF
HET HOEFT GEEN SCHATTEN TE
KOSTEN!
ACHTER DE HEKKEN
WELKE LENZEN?
HET ZEKERE VOOR HET
ONZEKERE
CONVERTERS
WELKE FILM?
Koopavond
Vendelen
5 orkesten
Hoogtepunt
Jamsessions
De bijna traditioneel gewor
den jaarlijkse creatieve wed
strijd van Roosvicee staat voor
1979 in het teken van "Het
jaar van het Kind".
Weinig sportgebeurtenissen hebben een
zo grote aantrekkingskracht op fotoa
mateurs als de auto-rensport.
Canon en Kodak hebben ten tijde van de
a.s. Grand Prix te Zandvoort (op 25 en 26
augustus a.s.) een speciale foto- en film
tribune laten neerzetten op een punt
vanwaar de amateurs de opnamen van
hun leven kunnen maken.
Tijdens de wedstrijden zullen de ama
teurfilmers op 26 augustus aanwijzingen
krijgen van Theo Ordeman, televisiere
gisseur bij de AVRO. Bovendien ver
leent Canon de amateur een uitleenser
vice door tijdens de races Caonon-ob
jectieven beschikbaar te stellen. Kaarten
voor dit evenement zijn te verkrijgen bij
CENAV B.V., Postbus 242, 2040 AE
Zandvoort. telefoon 02507-2200.
Voor de fotoamateurs volgen hieronder
een paar tips van Helmuth Vonk, foto
graaf bij Auto-Visie, en derhalve spe
cialist op het gebied van de autosport.
"Het is natuurlijk doodgewoon zo, dat
voor het vastleggen van de auto-sport
ieve actie een filmcamera in principe
zeer geschikt is. Autosport is nu eenmaal
beweging.
Toch is het mogelijk om ook met de fo
tocamera momenten vast te leggen
waarin die zo essentiële beweging als het
ware is vastgelegd. Dat vereist een vaar
dige fotografische blik, enig inzicht in de
sport, waar het om gaat (men moet de
"highlights" kunnen onderscheiden)
plus een bruikbare camera.
Een bruikbare camera, jawel. Want het
is helemaal niet zo, dat slechts met een
onbetaalbaar-uitgebreide en dure ui-,
trusting bevredigend autosport-foto
werk te maken valt.
Men moet zich niet laten misleiden door
de koffers vol fotografische delicatessen,
waarmee beroepsfotografen over de cir
cuits sjouwen.
Die mensen hebben gewoon hun ge
reedschap bij zich - ze moeten toegerust
zijn voor een veelheid van fotosituaties.
Voor elke klus een ander hulpmiddel bij
de hand hebben) omdat ze doodeen
voudig de hoogtepunten niet mógen
missen.
De toeschouwer staat zijn brood niet te
verdienen achter de hekken. Hij wil de
herinnering aan de race vasthouden - de
spanning, de sfeer, de opwinding. En
niet te vergeten: hij wil goede opnamen
maken. Foto's of dia's om trots op te
zijn, te bezitten, op te hangen, te tonen.
En nogmaals: daarvoor is beslist geen
uitrusting van duizenden guldens nodig.
Omdat op vrijwel alle circuits de hekken
en tribunes vrij ver naast de baan staan,
komt men veelal onder het gebruik van
een telelens niet uit. Anders komen de
wagens al te klein op de foto. en is vaak
zelfs met extreem uitvergroten niets te
redden. Tegen de hekken die langs de
circuits staan, wordt nogal eens zwaar
aangekeken. Ten onrechte! Als men er
niet overheen kan fotograferen, lukt het
er dóórheen. En als de lens niet tussen de
mazen past, is er nog geen man over
boord. Dan houden we die lens gewoon
zo dicht mogelijk bij het hek. De afstand
tussen het hek en de baan is zó groot, dat
hel hek zelf op de foto totaal vervaagt.
Vlak na de start, als alle wagens nog
dicht bijeen liggen, kan men meestal het
best een 90 mm lens gebruiken om veel
wagens er goed scherp op te krijgen met
een redelijke telewerking. Later in de
race kan men beter op een langere
brandpuntsafstand overgaan.
Het fotograferen bij een bocht heeft als
voordeel dat de wagens recht op de ca
mera afrijden. Dat geeft aanzienlijk
minder gevaar voor bewegingson-
scherpte. Onnodig te zeggen, dat deson
danks een zo kort mogelijke belich
tingstijd moet worden gekozen. Liefst
1/500 of 1/1000 seconde.
Het scherpstellen geeft nogal eens pro
blemen. De snelheid van de wagen is te
groot om erop te kunnen scherpstellen
en tegelijk de ontspanknop te bedienen.
Vaak verdient het dan ook aanbeveling
van tevoren scherp te stellen op het
middengedeelte van de baan en alleen
maar op te latten of de wagens op dat
punt zijn, alvorens razend snel de knop
in te drukken.
Men kan ook de wagens door de zoeker
volgen en met de camera meebewegend
van opzij fotograferen. Dat geeft een
uitstekende indruk van snelheid, door
dat de achtergrond vervloeit tot strepen.
Zorg er alleen voor. dat u mee blijft
draaien, dus ook nog (even) n& het af
drukken van de sluiter. Anders zou u
toch nog een onscherpe wagen met een
ragscherpe achtergrond krijgen.
Deze techniek is vooral ook aan te be
velen met kleurenfilm. Willen we na de
start één of twee wagens 'eruitlichten",
of ligt later in de race het veld verder uit
elkaar, dan moeten er langere lenzen op
de proppen komen. Voor werkelijk
"groot" werk komen we dan al gauw op
200 mm; willen we een portretfoto van
De arbeidsbureaus beginnen met het be
middelen van werkloze ingeschrevenen
voor 3300 arbeidsplaatsen in de z.g.
kwartaire sector overeenkomstig het zo
genoemde "Plan-Albeda/Gardeniers".
De (overheids) instanties, die deze ar
beidsplaatsen hebben aangemeld, zijn
hiervan in kennis gesteld.
Het Plan Albeda/Gardeniers is een ex
periment. dal minister Albeda van So
ciale Zaken bij do behandeling van zijn
begroting voor 1979 in de Tweede Ka
mer heeft aangekondigd. Het beoogt het
vervroegd vervullen van voor de ko
mende jaren geplande nieuwe arbeids
plaatsen bij rijk, provincie en gemeenten
en door hen gesubsidieerde instellingen,
in het belang van de werkloosheidsbe
strijding. Nieuw is, dat bij de financie
ring van de kosten voor dit experiment
rekening wordt gehouden met de be
sparingen op sociale uitkeringen. Op
deze wijze kunnen mede met deze be
sparingen mensen zonder werk aan
maatschappelijk nuttige functies wor
den geholpen.
De laatste maanden zijn alle gemeenten,
provincies en ministeries benaderd met
de vraag of zij mogelijkheden zagen om
binnen hun meerjarenplannen voor de
personeelsvoorziening arbeidsplaatsen
die in de toekomst zouden ontstaan, nu
al te doen bezetten met werkloze men
sen die een uitkering krachtens de Wet
werkloosheidsvoorziening (WWV) of de
Rijksgroepsregeling werkloze werkne
mers (RWW) ontvangen. De kosten van
die eerdere bezetting komen ten- laste
van het departement van Sociale Zaken.
Tot op dit moment zijn in totaal 3300
arbeidsplaatsen gevonden die voor dit
doel geschikt zijn. Hiervan is een be
langrijk deel afkomstig van gemeenten.
Deze eerste resultaten kunnen wel be
moedigend maar niet bevredigend wor
den genoemd. Op korte termijn zal een
wetenschappelijk onderzoek worden in
gesteld naar factoren die bij een even
tueel vervolg van het experiment tot
meer succes kunnen leiden.
De instanties die aan het experiment
deelnemen, hebben nu bericht ontvan
gen dat de arbeidsbureaus beginnen met
het bemiddelen van werklozen die min
stens 6 maanden als werkloos staan in
geschreven. Daarbij wordt voorrang ge
geven aan jeugdigen.
De bekende folder "Stand van Zaken bij
de sociale verzekeringen en voorzienin
gen" is weer verschenen, uiteraard bij
gewerkt per 1 juli 1979.
De folder is een samenwerkingsprodukt
van het Ministerie van Sociale Zaken,
het Ministerie van Volksgezondheid en
Milieu-hygiëne en het Voorlichtings
centrum Sociale Verzekering (V.S.V.).
Zij geeft duidelijke informatie op het
terrein van alle sociale verzekeringswet
ten, zowel wat dc inhoud van de wetten
betreft als wat premies en uitkeringen
aangaat.
Wie haar wenst tc ontvangen, kan zich
wenden tot het V.S.V., Rhijnspoorplein
1, Amsterdam, telefoon 020-927474. Bij
wat grotere aantallen worden er kosten
in rekening gebracht.
Middelburg - Top Koopman zal 10 au
gustus om 8 uur 's avonds concerteren
op hel orgel van de Lutherse Kerk te
Middelburg.
Ton Koopman geniet nationale en in
ternationale bekendheid als organist en
clavecinist, niet het minst door zijn
conscientueuze toepassing van oude
vingerzettingen en articulatie technie
ken waarvan hij uitgebreid studie
maakte (hij is ook musicoloog). Hij is
docent .aan het Sweelinck-conservato-
rium te Amsterdam en leider van het
gezelschap Musica Antiqua dat zich
specialiseert op uitvoeringen van ba
rokmuziek op authentieke instrumen
ten. Voor zijn vertolking op grammo
foonplaten van alle orgel- en clavecim-
bclvverken van Jan Pz. Sweelinck ont
ving Koopman dit voorjaar de Johan
Wagenaarprijs.
De entreeprijs is 5,— Tot 16 jaar,
C.J.P. en 65+ 3,-.
Hel programma is als volgt:
1. Jan Pz. Sweelinck (1560-1626) -
Balletto del granduca in G.
Jan Pz. Sweelinck (1560-1626) -
Puer nobis nascitur.
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
- Bergamasca in G.
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
- Toccata alia levatione in d.
Abraham van den Kerckhoven
1627-1701- Vier versctten op den
eersten toon.
Claudio de Arauxo (1575-1654) -
"Todo el mundo" in F.
Dietrich Buxtehude 1637-1707) -
"Wie.schön leuchtet der Morgen
stern" in G.
Dietrich Buxtehude (1637-1707) -
Fuga in C.
Anoniem - Betalha famosa.
Jean-Claude Baibastrc 1727-i799)
- Air des Marseillois in C.
Volgende concerten:
17 augustus - Leen de Broeken, Mid
delburg.
24 augustus - Arie Karreman, Terneu-
zen.
V
2.
3.
4.
5.
6.
7.
9.
10.
Het is de bedoeling dat de geplaatsten,
als zij goed voldoen, blijvend in de
functie kunnen werken.
De ene zijn dood is de ander zijn brood.
Dat brood ziet een Engelse verzeke
ringsmakelaar in het uiteenvallen van
een huwelijk. Britse jonggehuwden
hoeven dan ook niet verbaasd op te kij
ken als ze het bezoek krijgen van een
verzekeringsagent die hen een polis wil
aansmeren tegen echtscheiding. Toch
een veilig gevoel voor hen die zich niet
zo stevig in hunschoenen voelen... Maar
het bedrag dat ^j uitgekeerd krijgen als
hun huwelijk binnen de vier jaar op dc
klippen loopt is niet enorm: rond de
2.000,— De makelaar wil schijnbaar
geen al te grote risico's lopen. Toch is hij
niet helemaal ongevoelig. Zij die het
langer dan vijf jaar volhouden, krijgen
toch een klein bedragje uitbetaald. Als
troost of als aanmoediging?
de rijdende coureur hebben, dan kan
zelfs 500 mm noodzakelijk zijn.
Naast de telelenzen zijn ook zogenaam
de converters in vrij grote aantallen op
de markt gekomen. Zij worden tussen
objectief en camera geplaatst en hebben
het effect dat de brandpuntsafstand
wordt verlengd. Zo wordt een 2 maal 90
mm lens plotseling een 180 mm bij
voorbeeld.
Deze converters kunnen uitsluitend
worden gebruikt met éénoogspiegelre
flexen omdat op het matglas moet wor
den scherpgesteld. Zo'n converter is be
slist geen dure accessoire, maar de re
sultaten zijn dan ook in het algemeen
niet om over naar huis te schrijven, met
uitzondering van enkele goede merken.
Om een aanvaardbaar beeld te krijgen
moet men de goedkope zeer ver dia-
fragmeren, wat de korte belichtingstijd
niet ten goede komt.
Temeer ook. omdat de lichtsterkte van
het objectief door zo'n converter af
neemt.
Om een goede belichtingstijd te verkrij
gen moet een verlengingsfactor worden
aangehouden die gelijk is aan het kwa
draat van de brandpuntsverlengingsfac-
tor. Bij een 2x converter wordt de be
lichtingstijd dus 4 maal zo lang <2 stop
pen); bij een 3x converter zelfs negen
maal (3 stoppen)! De toch noodzake
lijke korte belichtingstijden kunnen dan
wel worden vergeten.
De keuze van de film voor race-opna
men kan niet moeilijk zijn: over het al
gemeen heeft men baat bij een uitge
sproken snelle film. Zeker als het niet al
te stralend weer is. Films dus met hoge
lichtgevoeligheid, zoals onder andere de
Kodak Tri-X.
Het ontwikkelen van die films moet dan
wel geschieden in ultra-fijnkorrelont-
wikkelaar. Snelle film heeft een neiging
tot korrelige beelden, en een te grote
korrel gaat al gauw storend werken.
Bij het fotograferen in kleur komt men
al gauw in de moeilijkheden omdat
kleurenfilms minder gevoelig zijn dan
zwart-wit films. Gelukkig is daar tegen
woordig een mouw aangepast door dc
invoering van een paar filmtypen van 23
DIN en 27 DIN (of 400 ASA), zoals de
Kodak Ektachrome 200 en 400, en de
Kodacolor 400.
Belangrijk is dus: een camera hoeft be
slist niet extreem duur te zijn om toch
goede resultaten te kunnen opleveren.
Wél is de mogelijkheid andere lenzen
dan alleen de standaardlens te kunnen
monteren, belangrijk. Maar vooral de
laatste jaren zijn er verschillende be
trekkelijk goedkope kleinbeeldrefiexen
op de markt gekomen, bijv. de Canon
AE-1, die goede autosportfoto's zonder
meer mogelijk maken. Belangrijk is dat
men zelf de sluitertijd kan instellen. En
door de verbreiding van de fotografie is
een telelens ook niet meer zo'n finan
cieel onhaalbare kaart als vroeger", al
dus Helmuth Vonk.
Wijchen - Het 3e Jazz in Wijchen, dat op
vrijdag 17 en zaterdag 18 augustus a.s. in
Wijchen wordt gehouden, heeft zowel
voor de echte jazz-liefhebhers als voor de
rekreant veel te bieden. Daartoe hebben
de organisatoren, een kombinatie van
leden van de Kulturele Raad, midden
standers uit de cenlrumgroep en enkele
partikulicren, gekozen voor een opzet die
in grote lijnen die van vorig jaar volgt.
Zo begint het feestelijk gebeuren vroeg
op de vrijdagavond, voor Wijchen een
normale koopavond, met het rondtrek
ken van een looporkest. Daarvoor is,
met het sukses van de laatste jaren in het
achterhoofd, weer de Tilburgse formatie
Jazzus aangetrokken. Een orkest met
een haast jaarlijks wisselende bezetting,
die met hun jeugdig enthousiasme tel
kens weer kans zien het publiek op hun
hand tc krijgen. Rond 20.00 uur begint
er op dc Markt een konsert, waaraan de
Wijchensc Aalsburg Stom pers en de
Wooltown Jazzband zullen meewerken.
Dit vindt plaats in een enorme tent die
vrijwel het gehele marktplein beslaat.
Daarvoor is een gedeelte van de Markt
afgesloten voor alle verkeer. In deze tent
is niet alleen een groot podium onder
gebracht, maar ook een groot aantal ta
feltjes en stoelen. Een paar barretjes en
barbecues zorgen ervoor dat hel publiek
tijdens de optredens de inwendige mens
op peil kan houden.
Dit konsert, dat door beide orkesten af
wisselend wordt verzorgd duurt tot circa
1 uur en is volledig gratis. Verwacht mag
worden, gezien de sfeer van het jazzfes
tival in de laatste jaren, dat er geëindigd
wordt met een jamsession.
Zaterdag 's morgens wordt in alle
vroegte het gehele centrum van Wijchen
voor alle doorgaand verkeer afgesloten.
Alleen de grote parkeerterreinen waar
aan het centrum van Wijchen zo rijk is,
blijven bereikbaar voor de bezoekers. In
de afgesloten straten wordt er die dag
door de centrum-winkeliers een volwas
sen braderie met muziek gehouden. Niet
alleen kraampjes met produkten en
handelswaar zal het publiek erop straat,
vinden, maar ook de nodige tap-instal-
laties, barbecues en of dagtenten en al
die andere zaken die het bezoek aan een
braderie tot een feest maken. Wat het
amusementsgedeelte betreft is deze dag
in drieën gesplitst.
De spits wordt afgebeten door het Ne-
derasseltsc gilde St. Salvador Mundi,
dat tussen 10.00 en 13.00 uur een door
lopende vaandeldemonstratie zal geven.
Daarvoor treedt dit gilde, gekleed in de
kleurrijke blauw/goud/zwarte histori
sche kostuums, aan in komplete bezet
ting van 7 vendeliers, 2 zilverdragers en
het koningspaar.
De optredens worden verspreid door het
gehele centrum gehouden, waarbij er
uiteraard rekening wordt gehouden, dat
er voor zo'n optreden heel wat ruimte
nodig is. Het vendelen zal muzikaal
worden begeleid door de eigen drum
band, die dit gilde rijk is.
Vanaf 14.00 uur zullen er in het centrum
5 orkesten te zien en te horen zijn.
Daarvoor zijn podia opgesteld in de
Spoorstraat, Burchtstraat en Touwsla-
gersbaan, de drie grote winkelstraten
van Wijchen. Het vierde orkest vindt
een plaatsje op het grote podium in de
tent op dc Markt terwijl het vijfde al
spelend door het centrum zal trekken. In
de Spoorstraat vinden we de Wijchense
formatie dc Aalsburg Stompers. Dit uit 9
mensen bestaande orkest is een vaste
gast op het Wijchense Jazzfestival en
weet zich bij voorbaat verzekerd van het
nodige enthousiasme bij het publiek. In
hun repertoire vinden we stukken van
Jelly Roll Morton, Clarence Williams en
Duice Ellington, terwijl ook werk van de
bekende Shields en La Roca niet ge
schuwd wordt. Tijdens de optredens kan
deze band beschikken over maar liefst 3
zangers.
In de tent op de Markt valt Alpinorleans
te beluisleren. Deze formatie brengt
werk van George Lewis en Kid Ory en
speelt in een stijl, die geïnspireerd is op
de revival New Orleans. Onder de 7-
mans bezetting vinden we een ex-Wij-
Bruinisse - Op zaterdag 11 augustus
wordt het jaarlijkse Bru-popfestival ge
houden. Het festival wordt gehouden op
het terrein van de plaatselijke voetbal
vereniging "Bruse Boys".
Een slroomaggregaat zal er voor zorgen
dat een 10.000 watt P.A. system en een
30.000 watt lichtinstallatie (inclusief
volgspot) kunnen functioneren.
Voor de goede orde op het podium is
een stagemanager aangetrokken die er
voor zorgt dat het geplande tijdschema
strak aangehouden wordt.
Voor de beveiliging van have en goed
der artisten en de goede gang van zaken
op het veld is een bewakingsdienst in
gehuurd.
Ook zal er een EHBO-post en drugop-
vang aanwezig zijn.
Dc extra faciliteiten voor het publiek
zullen in vergelijking tot vorig jaar uit
gebreider zijn. In totaal staan er dertig
stands en kraampjes op het terrein, waar
men kleding, leerprodukten, elpees,
souveniers en allerlei konsumpties kan
kopen. (o.a. ook Greenpeace en Youth
for Christ).
De volgende groepen treden op: The
Savage Island Band, Bram Tchaikovski,
Wilko Johnson, Diesel, Ian Gillan Band,
Kaz. Lux, Carlsbcrg.
chenaar en ex-Aalsburg Stomper, Rob
Albeda, op klarinet.
In de Burchtstraat vindt, naast bar en
barbecue, de New Crescent City Jazz
band een plaatsje. Dit orkest, dat vorig
jaar in Wijchen optrad onder de naam
Crescent City, brengt in een nieuwe be
zetting werk in de revival San Francisco
stijl. In een ruige, ronde sound zal er
werk van orkesten als Turk Murphy en
Lu Watters te horen zijn.
De laaste plaats waar een orkest te vin
den is, is in dc Touwslagersbaan aan de
andere zijde van het centrum. Daar vin
den we de Storyville Jazzband. Dit
Arnhemse orkest, dat een aantal L.P.'s
op zijn naam heeft staan, speelt een re
pertoire dat gericht is op het klassieke
jazz. New Orleans-jazz als uitgangspunt
en (eigen) arrangementen, zorgen voor
een hedendaagse swingende stijl met
hoorbare oude invloeden.
De rij orkesten wordt gekomplcteerd
met het legendarische looporkest Bran-
daris. Dit orkest, dat uit Bergen op
Zoom komt, weet al sinds de oprichting
in 1973, een naam op te houden die voor
een looporkest uniek is. Dit orkest zal al
spelend rondtrekken door het centrum
en daarbij geen spoor van vernielingen,
maar van enthousiasme achterlaten.
Het hoogtepunt van de 3e Jazz in Wij
chen wordt ongetwijfeld gevormd door
het konsert, dat op zaterdagavond in de
tent op de Markt plaatsvindt. Dit kon
sert, het enige waarvoor het publiek en
tree, en dat nog zeer bescheiden moet
betalen begint om 20.00 uur met een
drie-kwartier durend optreden van het
Wijchense orkest, de Aalsburg Stom-
pers. Dit optreden wordt gevolgd door
een, wederom drie-kwartier durend op
treden van de Scat Cats. Dit orkest, dat
uit Breda, het New Orleans van Neder
land, stamt, is een unikum op het gebied
van oude stijl jazz in die plaats. Geleid
door de bebaarde, als 'the son of the
mother of jazz' bekend staande jazzfa-
naat, Rob Cremers, brengen zij al jaren
het konsertpublick in Nederland, België,
Duitsland en Engeland op de stoelen.
Een van de redenen daarvoor is onge
twijfeld de uiteenlopende branche van
instrumenten die zij bespelen. Slide
Whistle, snorhaar wasbord met koeke-
panncn en ga zo maar door, vormen een
"best instrumentarium voor deze. door
gaans als brandblussers verklede band.
The top of the bill, is The Pete Allen
Jazzband uit Good Old England. Een
zes-mans formatie met een rijk verleden
door, tot voor een jaar terug, aktieve
aanwezigheid van vader Bernie, in de
groep. Een rijk verleden, dat onder
streept wordt door de vele langspeelpla
ten die dit orkest op zijn naam heeft
staan en de talrijke radio en t.v.-optre-
dens in eigen land. De Pete Allen Jazz
Ba d speelt in een zeer gevarieerde stijl,
die het best als Happy Dixieland Music
te omschrijven is, een stijl die mede ont
staat door het feit dat vrijwel alle arran
gementen in eigen huis worden gemaakt.
Over de precieze samenstelling van het
orkest hangt, door het vertrek van Bernie
Allen, nog een waas.
Ongetwijfeld zullen de liefhebbers van
spontane jamsessions weer helemaal aan
hun trekken komen. Ontstond er vorig
jaar aan het einde van de zaterdagmiddag
een orkest van een dertigtal mensen uit de
verschillende orkesten, ook dit jaar kan
iets dergelijks venvacht worden. Ook de
vrijdagavond en de zaterdagavond zullen
weer ongetwijfeld worden afgesloten met
jamsessions. Zoals gezegd: de entree is,
met uitzondering van hel konsert op za
terdagavond, geheel vrij. Voor die zater
dagavond wordt slechts f 7,50 gevraagd,
een prijs die gezien het gehalte van de
orkesten die optreden, beslist netjes ge
noemd mag worden.
Kaarten zijn op de avond te krijgen bij de
ingang van de tent. Voorverkoop vindt op
dit moment al plaats bij alle banken in
Wijchen, evenals bij boekhandel De
Kleijn, lektuurshop Ruud Ruig (eveneens
in Wijchen) en bij de V. V. V. in Nijmegen.
Bram Tchaikovsky
Wilco Johnson
Ian Gillan Band
De drie hoofdprijswinnaars mogen zelf
de cheque voor Jiet door hen gekozen
kinderproject overhandigen.
Voor inlichtingen: Adviesbureau Van
Luyken bv, W.J. van Luyken of H.J.G.
Evenhuis. Telefoon: 023/27.01.44.
In tegenstelling tot voorgaande jaren
echter worden er geen individuele prijzen
uitgeloofd, maar mogen de drie hoofd
prijswinnaars ieder een kinderproject
aanwijzen door het aanbieden van che
ques met een gezamenlijke waarde van
50.000 gulden.
In overleg met de Stichting Nationale
Commissie Internationaal Jaar van het
Kind worden tien projecten geselecteerd,
waaruit de winnaars "hun doel" kunnen
kiezen.
Na de successen van voorgaande acties
heeft Roosvicee voor haar jaarlijkse
actie opnieuw gekozen voor een wed
strijd, waarbij de kindqren op een crea
tieve wijze actief kunnen zijn. Na het
"Hé-dat-ben-ik-zelf-bock" en "Versier
de Roosvicee-flees", waarvoor vele
tienduizenden inzendingen binnenkwa
men, dit jaar een wedstrijd, waarbij kin
deren onder het motto "Ik vind van het
Jaar van het Kind" op hun eigen manier
hun visie mogen geven op het Jaar van
het Kind, door bijvoorbeeld een opstel,
een collage, een tekening of hoe dan
ook.
Een jury bestaande uit Leonie Kooiker,
kinderboekenschrijfster en de illustrator
Eppo Doevc beoordeelt de werkstukken
en selecteert de drie hoofdprijswinnaars,
die een cheque aan een door hen aan te
wijzen kinderproject mogen overhandi
gen.
De winnaars kunnen kiezen uit tien
projecten:
dc her-inrichting van een drietal
speeltuinen, zodanig dat deze speel
tuinen ook toegankelijk worden voor
gehandicapte kinderen;
de aanleg van een complex kinder
tuinen en dierenweiden;
het vervaardigen en distribueren van
verkeersmappen in vreemde talen
voor kinderen van buitenlandse
werknemers;
de inrichting van een speel-o-theek
voor kinderen van verschillende na
tionaliteiten;
de inrichting van een dagverblijf
voor zowel Nederlandse kinderen als
kinderen van buitenlandse werkne
mers;
een landelijke actie om de drempel
van kinderen, die naar het zieken
huis moeten, te verlagen;
verkeerslessen voor geestelijk ge
handicapte kinderen;
een rijdend buurthuis voor Neder
landse en buitenlandse kinderen;
de oprichting van een SOS-kinder-
tele
het ter beschikking stellen van een
busje voor het vervoer van gehandi
capte kinderen.
In totaal stelt Roosvicee 50.000,—
beschikbaar. Honderdvijftig inzendin
gen worden beloond met het kinder
kansen spel uitgegeven door Unicef, het
wereld-kinderfonds. De wedstrijd staat
ook open voor deelname door groepen
(schoolklassen) en lelt drie leeftijdscate
gorieën: 4 tot en met 8 jaar; 9 tol en met
13 jaar en 14 jaar en ouder.
Veere - Het zang-recital op zaterdag 11
augustus in de Grote Kerk te Veere door
George Webb belooft wat bijzonders te
worden, want uit de vele in ons bezit
.zijnde recensies klinkt een veelzijdig en
begaafd kunstenaar door. Hij is een
veelzijdig artiest op het terrein van de
muziek en muziektoneel; daarnaast is
hij behalve fotograaf ook een virtuoos
aquarellist.
In hel buitenland heeft hij zijn sporen
wel verdiend, o.m. voor dc BBC-lelevi-
sie in diverse opera-series. Hij trad op
met Duke Ellington en maakte een
tournee door Europa met de opera
"Porgy and Bess".
Sinds 1975 woont en werkt de in 1936 in
Trinidad geboren Amerikaan in Neder
land. In zijn jeugd werd hij reeds beïn
vloed door de rijke folklore- en reli
gieuze muziek van zijn geboortestreek
San Fernando.
Na een artistieke start als fotograaf, te
kenaar en schilder voelde hij zich later
meer aangetrokken tot acteren en zingen
in diverse stijlen zoals spirituals, folk
songs, musicals, klassieke voordrachten,
oratoria van o.a. Bach, Vivaldi en Hün-
del.
Zijn stem is als het ware geschapen voor
het ten gehore brengen van negro-spiri-
luals.
Bij dit optreden zal het programma be
staan uit liederen van Schubert, Vaug-
han Williams en muziek van Gershwin,
waarna hij besluit met enkele spirituals
en folksongs, waarvan hij de stijl niet
behoeft na tc voelen, maar innerlijk
vanzelf beleeft.
Aanvang 20.00 uur. Kaarten 5,—
verkrijgbaar aan de Kerk, ook in voor
verkoop. Openingstijden van de Kerk en
de tentoonstelling "Er onder en er op"
dagelijks van 10-17 uur; op zondag van
13-17 uur.