ENGELAND - ZEELAND THEMA TENTOONSTELLIN G VOORLOPIG NOG BETALEN VOOR ZEELANDBRUG 4» WAT DOEN DE STATENCOMMISSIES? Jllllk 1 i :o zit dat n elkaar bij dep rovi meie SENSATIONELE OPRUIMING BIJ HOOFTMAN Dorpen in Zeeland /00pru'M,ng\ ZIE DE ETALAGES FORTEX1 FASHION Woensdag 11 juli 1979 VF "In den Yngelsche Krayer" is de titel van een tentoon stelling die medewerkers van het Documentatiecen trum Zeeuws Deltagebied hebben ingericht in de voorzaal van de Statenzaal aan de Abdij in Middelburg. De tentoonstelling wil een beeld geven van de betrek kingen die al vele eeuwen in allerlei opzicht tussen Engeland en Zeeland be staan. 0P«UI/W«|G o Prachtige aanbiedingen in kostuums en sportkombinaties: Groninger Stijlgroep kostuums en kombinaties150,— en 100,— korting Vrijetijds pakkenvanaf 98,— Restanten spijkerpakkenNU 69,— Terlenka pantalons diverse kleurenNU 39,— Speciale serie-regenjassenNU 99,— Nappa en suède jassenmet 100 gulden korting 2 prachtige overhemden van 59,—NU 45,— 5 paar sokken vooreen tientje Prachtige regenmantels nieuwste mode van 239,— NU 159,- DS jacks aan 2 kanten draagbaarNU 75,— Corduroy mantelsNU 49,— Nappa en suède mantelsNU met 100 gulden korting ra \Middelburg, Plein 1940, TeL (01180) 125 60 Toevallig is de titel niet. De benaming prijkt op een gevelsteen van het huis Dam 71 in Middelburg (de naam komt al voor in een kohier uit 1 576) en is ook de naam van een schip in 1578. Als men verder weet dat de Oxford Dictio nary als betekenis van het woord krayer aangeeft klein handelsschip weet men tegelijk onder welke "vlag" de tentoon stelling "vaart". Zover de geschiedenis reikt blijken er banden tussen Engeland en de Delta van Zuidwest Nederland, met name Zeeland, te hebben bestaan. Handels betrekkingen met daaruit voortvloeien de diplomatieke en politieke relaties, ook veerverbindingen. Was een behou den vaart naar Brittannia over de ge vaarlijke Noordzee en terug niet een re den tot grote dankbaarheid jegens Ne- Zeeland -Ss-, Rwanda halennia, de godin in het Deltagebied, tot uiting gebracht met fraaie gelofte (votief) stenen? En dan is er een paar eeuwen later Wil- librord, uit Engeland komend, die op Walcheren het christendom predikt. In de 8e en 9e eeuw wint het gebied bij Domburg aan betekenis als schakel in een actief handelsverkeer tussen het Frankische en het Anglo-Saksische rijk. Weer enkele eeuwen later gaat de wol- handel in de betrekkingen een voorna me tol spelen: de Schotse stapel (sta pelplaats - opslagplaats van koopwaren) wereldoorlog de Zeeland naar Hoek van Holland vertrekt lijdt Vlissingen - eco nomisch en mentaal een groot verlies. Het duurt tot I974'voordat een nieuwe lijndienst, nu op Sheerness, begint: de Olau-lijn. In de eerste wereldoorlog, in 1917, laat een Engels vliegtuig bommen vallen op Zierikzee, bij vergissing, maar met moeilijke diplomatieke verwikkelingen als gevolg. En in de tweede wereldoor log zijn het ook vele Engelse mannen en jongens die zich inzetten voor de bevrij ding van Vlissingen en Zeeland. Het loopt niet onaardig met de aktie "Zeeland helpt Rwanda", maar het eindstation is nog niet bereikt. Hoe meer geld uit Zeeuwse zakken des te meer waterputten in het Afrikaanse land Rwanda, in het hart van dat continent. Het vriendelijke doch dringende verzoek is: wilt u Rwanda niet ver geten in deze tijd van vakantie? Maak - als u dat nog niet mocht heb ben gedaan - een bijdrage over. Mis schien ziet u wel kans tijdens uw vakantie - bij sport en spel b.v. - de een of andere actie te organiseren. Het gironummer van de actie is 3.933.600 en het adres Provincie huis te Middelburg. in Veere. De Schotse huizen aan de kade leggen er vandaag nog getuigenis van af. Middelburg kent reeds in de 14e eeuw een kapel van de kooplieden van de En gelse natie. Een deel van de handel ver plaatst zich naar deze stad na de val van Antwerpen. In 1580 is de Middelburgse drukker Richard Schilders bezig met het drukken van pamfletten van uit Enge land komende Puriteinse vluchtelingen die zich in Middelburg vestigen. Vlissin gen is van 1585 tot 1616 pandstad in handen van de Engelsen. Aan die tijd zijn voorgoed verbonden de namen van Phi- Hp en Robert Sidney. Vlissingen is in die jaren een brandpunt van diplomatieke bedrijvigheid. Er zijn ook dieptepunten in de Engels- Nederlandse betrekkingen: de vier En gelse oorlogen: 1652-1654,, 1665-1667, 1672-1674 en 1780- 1784. Dan breekt de Bataafse en Franse pe riode aan: 1795-1814, voor Zeeland een periode van neergang. In 1 809 be zet een Engels invasieleger Walcheren. Vlissingen wordt in auguastus gebom bardeerd. De Zeeuwse koorts verslaat duizenden manschappen en nog voor het jaar ten einde is zijn de laatAntwer- pen is niet veroverd. En ste troepen teruggetrokken: Walcheren wordt eerder dan de rest van Nederland bij Frankrijk ingelijfd. Met flinke stappen wandelend door de geschiedenis komt het jaar I875 in zicht: oprichting van de Stoomvaart maatschappij Zeeland, die op Engeland gaat varen. Mailtreinen brengen met hoge snelheid reizigers en goederen naar Vlissingen. Als na de tweede En tenslotte laat de tentoonstelling ook iets zien van hetgeen "The Missions to Seamen" doet in het Sloegebied. De diensten in de kapel in Scheldepoort, uitgaande van de Anglicaanse kerk, kunnen worden gezien in het licht van een historische traditie: banden tussen Engeland en Zeeland van materiële maar ook van niet-materiële aard. De tentoonstelling, met gratis cata logus samengesteld door medewer kers van het Documentatiecentrum, is als gezegd - open van 6 juli tot 17 augustus (des zondags niet) en wel van 10 tot 17 uur). De Zee/andbrug, op 15 de cember 1965 officiéél door koningin Juliana in gebruik gesteld en met zijn 5.022 meter vele jaren de langste brug van Europa, is niet meer weg te denken in het net van verbindingen van Zuidwest Nederland en zeker niet in de provincie Zeeland. Wie kan zich nog voorstellen hoe het was voordat de brug er lag? Een gebrekkige veerverbiti ding, sterk onderhevig aan de grilpn van weer en water, moest de relatie tussen Mid den- en Noord-Zeeland onder houden. Wie de laatste pont uit Zierikzee al vroeg in de avond niet kon halen moest maar onderdak zoeken op het eiland Schouwen-Duiveland. Nog altijd moet voor het passeren van de Zeelandbrug worden betaald al kun nen van 1 juni af voetgangers, fietsers en bromfietsers gratis over de brug: een leuke wanwandeling of fietstocht voor Zeeuw en toerist in deze vakantietijd! Verder hoeven - ook van 1 juni af - de passagiers in de lijnbussen niet meer voor de brug te betalen. U ziet: het gaat de goede kant op. Dit betekent niet dat b.v. volgend jaar ook personen- en vrachtauto's gratis de brug zullen kunnen passeren. Voorlopig zullen de tolopbrengsten nog hard no dig zijn om uit de kosten van de bouw en de exploitatie te komen. Dat wordt dui delijk als u weet dat - om de zaak slui tend te krijgen - elk jaar de provincie 2 miljoen in de brug "stopt": 750.000,- als vaste bijdrage in de exploitatie en VA miljoen in de vorm van een renteloos voorschot, dat dus in feite een schuld aan de provincie blijft. Afbetaald of afgeschreven is de brug - die op basis van de prijzen van I965 ƒ77 miljoen heeft gekost dus nog niet. Hoe lang het nog zal duren voordat er een "vrije" brug ligt? Dat zal voor een uiterst belangrijk gedeelte afhangen van wat de toltarieven in het laatje brengen. De laatste jaren heeft de Zeelandbrug wat die inkomsten betreft de wind mee. Er rijden veel meer auto's over de brug. Dat komt omdat het autopark nog altijd groeit (en de brug van die groei mee profiteert) maar het is toch ook gevolg van het feit dat in de loop van de jaren steeds meer mensen de voordelen van deze brug in de Deltaroute hebben ont dekt. De afstand naar de Randstad van uit Midden-Zeeland via deze route is en blijft enkele tientallen kilometers korter. En dan heeft men die paar gulden tol geld er graag voor over. Een recent cijfer en wel over 19 78een opbrengst aan tolgelden van 7.780.000,- of 80.000,- meer dan was begroot. (Overigens zat in dit bedrag maar 51.000,- als opbrengst van de voet gangers en fietsers. Als in 1985 naar verwacht mag wor den over de pijlerdam in de monding van de Oosterschelde een weg zal liggen (het zal wel een enkelbaans autoweg worden) zal heel wat ver keer niet langer van de Zeelandbrug gebruik maken. VerVerkeersdes- kundigen hebben geprobeerd dat "verlies" zo goed mogelijk te becij feren. Zij komen dan wat de ver schillende categorieën motorvoer tuigen betreft op ongeveer de helft van het totale verkeer dat nu de brug passeert. Deze terugloop in het brugverkeer heeft natuurlijk flinke gevolgen voor de tolopbrengst. Die valt van 1984 op 1986 terug met onngeveer 5,1 miljoen. REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01180) 27351 Er is uitgerekend dat de bouwkosten omstreeks 1984 zullen zijn afgeschreven en dat dan nog een schuld aan de pro vincie van 20,6 miljoen over blijft vanwege de jaarlijkse renteloze voor schotten. Als die schuld aan de provin cie wordt gedelgd zal nog ongeveer vijf jaar - na 1984 dus - tol moeten worden geheven en zullen zo tegen 1990 de tol huizen aan de Noordbevelandse kant van de Zeelandbrug voorgoed de deu ren kunnen sluiten (of worden afgebro ken). Na afschrijving van de brug zullen van zelfsprekend nog algemene lasten, waaronder (fikse) kosten van onderhoud blijven bëstaan. Het ligt voor de hand dat die dan voor rekening zullen komen van de provincie. Tot 7 september a.s. zal de Statenzaal aan de Middelburgse Abdij en Groen markt niet voor vergaderingen van de Zeeuwse staten in gereedheid behoeven te worden gebracht. In Den Haag wordt gezegd dat het parlement op reces is, bij de provincies zeggen ze gewoon dat de staten niet vergaderen, 't Is in Zeeland voor de staten wel een drukke tijd ge weest sinds de vakantieperiode in 19 78. En het wordt straks bepaald niet minder druk, met vergaderingen op 7 en 14 september, 5 oktober, 2, 16, 19 en 20 november en 14 december. Daartus sendoor (21 september) gaan de staten ook nog op hun jaarlijkse excursie. De belangstellende toehoorder en toe schouwer op de publieke tribune in de Statenzaal (er moesten er meer komen!) zal zich misschien wel eens afvragen of de statenleden zo maar heet van de naald de voorstellen van gedeputeerde staten gaan behandelen. Het antwoord is ontkennend: 99 van de 100 voorstel len krijgen een voorbehandeling in wat worden genoemd vaste commissies uit de staten. De provinciewet bevat daar de nodige bepalingen over. Er zijn twee soorten van commissies: van voorberei ding en van advies en bijstand. Dit be hoeft voor de niet-ingewijde zeker en kele toelichting. De commissies van tenlid; een of meer leden van gedepu teerde staten treden op als adviseur. Dan zijn er de commissies van advies en bijstand. Daarvan zijn er ook vijf. Zij worden ingeschakeld in een eerder sta dium van het provinciale politieke spel, namelijk als gedeputeerde staten advies voorbereiding (er zijn er vijf en zij be strijken alle terreinen waarop de provin cie wat doet) maken de voorstellen als het ware "panklaar" voor de behande ling in de statenvergadering. De com missies staan onder leiding van een sta- over bepaalde zaken wensen. In verre weg de meeste gevallen brengen de commissies advies uit naar aanleiding van ontwerp-voorstellen die gedepu teerde staten voorleggen. Bij het formu leren van het definitieve voorste! kunnen gedeputeerde staten dan met de opmer kingen uit de commissie rekening hou den. 't Gebeurt wel eens dat er een geza menlijke vergadering is van een com missie van voorbereiding en van een commissie van advies en bijstand. Dat hangt af van de aard van het onderwerp en ook van de vraag of snelle behande ling in de staten om bepaalde redenen gewenst is. Al geruime tijd zijn de vergaderingen van alle vaste commissies openbaar: ieder die belangstelling heeft kan dus komen. Van deze mogelijkheid wordt nog te weinig gebruik gemaakt. Tenslotte (al is er over deze wijze van voorbereiding van het beleid natuurlijk nog wel meer te vertellen) moet worden vermeld dat de burger die over de aan de orde komende zaken in de commissies wat naar voren wil brengen daarvoor gelegenheid krijgt voordat de bespreking begint: een half uur is uitgetrokken voor het z.g. spreek recht van het publiek. "Dorpen in Zeeland" is de titel van een boekje, dat het bureau voorlichting van de provincie onlangs heeft gepubli ceerd. Het boekje dient ter ondersteuning van de tentoonstelling "De leefbaarheid in kleine kernen" die bestaat uit een map met foto's en tekst en die gemakkelijk opgezet kan worden voor bijvoorbeeld scholen en verenigingen. De Zeeuwse Culturele Raad heeft de tentoonstelling samengesteld en daar zijn ook de mappen te verkrijgen, inclu sief het boekje. "Dorpen in Zeeland" is zo gemaakt, dat het ook afzonderlijk gelezen kan wor den. Het behandelt het leven op het platte land en verondersteld wordt, dat dit veel Zeeuwen zal aanspreken, want het grootste deel van de bevolking in onze provincie woont tenslotte op het platte land. Aandacht wordt geschonken aan de veranderingen op het gebied van de werkgelegenheid, die vroeger voorna melijk in de landbouw te vinden was, maar geleidelijk aan verdrongen werd door de industrie en de recreatie. Verschillende problemen zijn aan de or de gesteld, zoals de "tweede wonin gen" in de dorpen, die hun invloed doen gelden op de winkelvoorzienin gen, het verenigingsleven, het voortbe staan van de plaatselijke school etc. Het openbaar vervoer (en het gemis daarvan) wordt belicht en tenslotte wordt gesproken over de invloed die gemeentebesturen en de provincie heb ben op de inrichting van het land: de ruimtelijke ordening, door de vaststel ling van bestemmings-respectievelijk streekplannen. "Dorpen in Zeeland" wordt op aan vraag gratis ter beschikking gesteld. Die aanvragen moeten gedaan worden bij het provincie-huis, bureau voorlichting. Sint Pieterstraat 42, Middelburg, tel. 01 1 80-27351Voor informatie over en bestelling van de tentoonstelling "De leefbaarheid in kleine kernen" kunt u - zoals gezegd - terecht bij de Zeeuwse Culturele Raad, Dam 31, Middelburg, tel. 01180-28024. OPRUIMING °PRl, Opruiming begint donderdag 19 juli 1979. i 'KtedCtof

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 11