Toru Takemitsu: Minimum (jeugd) lonen per 1 juli 1979 oe/)ïe -ai i Unieke attraktie voor grootste havenstad ter wereld. Rotterdam thuishaven voor schepen uit verre landen. Wandkleden en keramiek in Zeeuws Kunstenaarscentrum KURSUS BATIKKEN IN "HET WOLTERSHUIS". BEIAARDCONCERTEN IN MIDDELBURG Gediplomeerd rekreatief kader te Zeeland WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN WIELRENNEN 1979 E.H.B.0. INTERIM-KRACHTE BIJ S.K.W. VF PlïSTIVAl NI!: J VI Onze wereld kent vele verschillende soorten muziek, die zijn oorsprong vindt in veel verschillende plaatsen. Het uiteenlopende scala aan muziek dat nu bestaat is grotendeels te danken aan het feil dat men het oosterse muzikale sys teem heeft geaccepteerd, hetgeen een betrekkelijk moderne ontwikkeling ge noemd kan worden. Muziek is ontstaan toen de mens voor het eerst op aarde verscheen en ik wilde in mijn muziek de oorspronkelijke mu zikale struktuur centraal stellen - een ontwikkeling die geheel verschilt van wal men tegenwoordig de 'muzikale struktuur' noemt - door van de traditio nele instrumenten de biwa en de shaku- hachi gebruik te maken. De manier waarop te schrijven kan erg overdreven overkomen, maar elke schrijver waar voor de manier waarop hij moet schrij ven een obsessie wordt, kan geen goede schrijver zijn en zal waarschijnlijk erg middelmatig zijn. De bezorgdheid over hoe te schrijven lijkt me een onbelang rijke kwestie. Veel belangrijker vind ik een denkbeeldige aspiratie voor een originele muzikale struktuur. Veel van wat hedendaagse muziek wordt genoemd, wordt alleen geken merkt door 't nieuwe' en vermijdt het vertrouwde muzikale gqvoel, omdat het onconventioneel moet klinken. Dit kan echter een sfeer van doorzichtigheid en subtiliteit oproepen, maar is zonder in- Middelburg- Vanaf zaterdag 7 juli. zal er in het Zeeuws Kunstenaarscentrum te Middelburg een tentoonstelling te be zichtigen zijn met het werk van Ien van den Berg (wandkleden), Joop Frohwein en Mark Yudell (keramiek). Ien van den Berg woont in Middelburg, werd gebo ren in Goes (1925), en volgde van 1947 tot 1950 lessen op de Akademie te Am sterdam. Daarnaast kreeg zij les van Jos Rovers, kunstschilder te Amsterdam. Naast tekenen (crayon) en akwarel, is zij vooral de laatste tijd bezig met weven. De wandkleden die zij maakt worden allen vervaardigd op een weefgetouw van 1.60m"breed. Het materiaal bestaal meest gesponnen uit zelfgesponnen en geverfde wol, vlas, katoen, syntetische garens, en zelfs uit gesponnen honde- haar. Haar werk is abstract te noemen, maar laat door kleur en motiefkeuze genoeg ruimte over tot interpretatie. Joop Frohwein werd in den Haag gebo ren (1952). Als pottenbakker is hij auto didact. Wel volgde hij de Grafische school te den Haag, maar vond in ruimtelijk werken meer voldoening. Be gonnen met plastieken, werkt hij nu hoofdzakelijk op de schopschijf. Vanuit een eigen atelier te Den Haag stapte hij over naar een ambachtscollectief. Sinds april 1979 werkt hij weer in een eigen atelier, en wel in Westkappelle. Daar worden o.a. gebruiksvoorwerpen ver vaardigd zoals: serviezen, schalen, va zen etc. Tevens worden daar ook cur sussen en demonstraties gegeven. Mark Yudell werd geboren in Syracuse N.Y. - U.S.A. (1956). Volgde in 1972-73 een opleiding tekenen en architektuur aan de technische akademische school te Syracuse N.Y. en tevens aan dezelfde school, een cursus in basis kunst en ke ramiek. Hij verhuisde naar Israël, stu deerde er op de Amerikaanse school en volgde er ook weer een cursus voor ke ramiek. Werkte in 1975 bij de Israël Te levision Studio's als set-designer. Volgde in 1976 een cursus voor Industrial design te Tel Aviv University. In 1976 kwam hij naar Nederland en volgde 2 jaar lessen op de Vrije Academie te Den Haag(ke- ramiek). Hij deed echter ook tijdens die periode andere dingen zoals: etsen, te kenen, glas, litho, glas en lood objecten en edelsmeden. Tijdens het laatste jaar op deze academie is hij als leerling bij Joop Frohwein gekomen en leerde er verder alles over keramiek. Mark Yudell gaat 1 okt. 1979 weer terug naar Israël. Hij gaat dan studeren aan de Besalel Academie voor Kunst en Design te Je ruzalem. De tentoonstelling van het werk van de ze drie mensen wordt zaterdag 7 juli geopend 'om 4 uur, en is te zien tot en met 26 juli. Openingstijden van het Zeeuws Kun stenaarscentrum zijn: di. t/m vr. 10-12 en 14-17.30 wo. en vr. 19-21.30 za. 9-12 en 14-16 Vlissingen.- Het buurt- en klubhuis Hel Woltershuis organiseert in het nieuwe seizoen een kursus "batikken". Op deze kursus worden de basistechnieken van deze Indonesische kunst aangeleerd. De kursus omvat 10 lessen, op de donder dagmiddag van 13.30-15.00 uur. De kosten bedragen J" 45,— inclusief de basismaterialen en twee kopjes koffie. Op donderdag 13 september a.s. wordt er gestart. Men kan zich telefonisch op geven onder nummer 01184-14660 bij Het Woltershuis. De kursus staat onder leiding van Jeanette Meerburg. houd. Deze muzieK neen trouwens toch de conventionaliteit als basis, hoewel verschillend van die uit het verleden, en bovendien wordt de oorspronkelijke klank onherkenbaar. Om dingen als de oorspronkelijke kwa liteit van klanken in woorden uit te leg gen is erg moeilijk, maar ik geloof dat de klank bovenal weerklank moet hebben. De niet-oosterse muziek staat vaak dicht bij de natuur. In het 'ma' (pauze) ritme van japanse muziek, is de funktie van het onderbreken van de klanken een perfektc volmaaktheid op zichzelf. Het akoestische effect van de klanken wordt door 'ma' tot een harmonieus geheel. 'Ma' ondergaat dynamische verande ringen, die worden bepaald door de toe uilige gebeurtenissen 'tijdens het optreden en de klanken worden telkens weer opnieuw geboren in nieuwe har monieën. Het is dan de taak van de mu zikant om niet alleen de muziek te ver tolken maar er ook naar te luisteren. De muzikant probeert altijd de 'ma' waar te nemen. Het horen van een toon heeft vrijwel dezelfde funktie als het produ ceren van een toon en uiteindelijk wordt het onmogelijk om hiertussen een on derscheid te maken. Wanneer een Ja pans muziekinstrument wordt bespeeld vormt het geluid een trancendente aan wezigheid, die één wordt met de natuur. Op het moment dat ik me bevind in het proces van het komponcren. dreigt dit mijn logische gedachtengang te versto ren. De klank van een noot is zo zuiver en perfekt dat dit niet logisch te berede neren valt. Door de perfektie en zuiver heid van de klank van een toon ontstaat ook 'ma', een bovenzinnelijke voortdu ring van een intense en dynamische stil te. Zoals men kan konstateren in een me lodie van 'noh' muziek is er in de 'ma' geen organische relatie waar te nemen tussen geluid en stilte maar eerder een intens antagonisme, gebaseerd op onaantastbaar evenwicht tussen deze twee. Met andere woorden: de Japanse teer gevoeligheid die ontvankelijk is voor de zuiverheid van de klank en de volmaaktheid van een toon, vormde het originele konsept voor 'ma'. Het ge luidsloze 'ma' wordt erkend als tegen wicht voor een samengestelde toon en wordt bekleed met niet waarneembare klanken. Wanneer men zo goed moge lijk'gebruik maakt van 'ma', betekent dit dat de talloze klanken ervan worden verlevendigd en dat de betekenis van de expressie van een werkelijke toon wordt weggenomen. Gejuid is in geen geval superieur aarrhet geluidloze 'ma' wan neer het de expressie betreft. Het geluid, dat wordt voortgebracht, wordt naar een punt gestuwd dat elk anoniem wezen te boven gaat. De shakuhachi meester be schouwt de klanken, geproduceerd door te blazen op een bamboe fluit als de meest verheven klanken. Dit illustreert eenvoudig en duidelijk de essentie van de Japanse muziek. Het geluid verliest haar betekenis en haar uitdrukking aan iets en wordt ingewik kelder zoals de wind (natuur) die suist door de vernielde bamboes. Improvise*' ren wordt mogelijk door je ziel toe te vertrouwen aan de vrijheid van melodie, het ritme en de loonschaal. Voor het eerst onthult de toonschaal zichzelf. Die wordt elke dag weer herboren en is nauw verbonden met de tijd, de plaats en iemands innerlijk denken. De toon schaal is een weg zonder einde waar langs de mens zich voortbeweegt en deze talloze aderachtige wegen vloeien uit eindelijk samen tot één kosmische toonschaal. Dit is wat 'kami' wordt ge noemd en de indeling van deze aarde is als de ontelbare fragmenten van een spiegel"die het evenbeeld van 'kami' weerspiegelen. Vroeger dacht ik. wanneer ik me met muziek bezig hield, dat dit betekende dat ikzelf moest worden weerspiegeld in de reusachtige spiegel van het Oosten. Toen ik me echter ging verdiepen in de Japanse muziek, besefte ik dat er ook nog andere spiegels bestonden. Dit was voor mij een ontdekking. De spiegels van de heterogene, niet-oosterse muzieje is wezenlijk verschillend van de oosterse spiegel. Het ligt in mijn bedoeling me lussen deze spiegels in te plaatsen om zodoende een akoestische verbeelding te krijgen uit de fragmenten die ontstaan door de gebroken lichtstralen die worden weer spiegeld. Hierna wil ik uit de fragmen ten, die nog het avondrood van de sche mering weerspiegelen, een spiegel in mezelf opbouwen. Deze zal waarschijn lijk geheel verschillen van de oorspron kelijke reusachtige spiegel. Het is voor mij moeilijk me voor te stel len hoe dit zal zijn. In de volgende konserten worden werken van Takemitsu ten gehore gebracht: zaterdag 7 juli Festival Ensemble olv Maki Ishii Water Ways Osamu Yamaguchi. gitaar Folios 1, 2 en 3 Zondag 8 juli Sumire Yoshihara, slagwerk Munari by Munari RYO NODA, saxofoon Donderdag 5 juli Vrijdag 6 juli Ryo Noda is saxofonist, komponist en muziektherapeut. Hij studeerde saxo foon aan het conservatorium van Osaka bij professor Osamu Kita en professor Arata Sakaguchi. Vervolgens ging hij naar de Verenigde Staten waar hij saxo foon studeerde bij professor Frederich Woensdag 4 juli 1979 Z. Hemke en kompositie bij professor William L. Karlins aan de muzièkfa- kultcit van de Northwestern University. Hij vervolgde zijn studie aan het Con servatorium van Bordeaux in Frankrijk. Hij gaf konserten in Japan. Frankrijk, Noorwegen, Zweden, België en Italië. In 1976 werd hij als solist uitgenodigd op het 5e Wereld Saxophone Congress in Londen, waar hij avant-garde werken uitvoerde, die werden geprezen om de uitstekende techniek waarmee ze wer den vertolkt. Momenteel is Noda in een stadium waarbinnen hij zijn micropho- nische saxophoon techniek nog verder wil verbeteren in improviserende mu ziek teneinde een opening te vinden naar het gebied van de oosterse konsep- tie. WILLEM BREUKER KOLLEKTIEF Donderdag 5 juli Het Willem Breuker Kollektief is een van de weinige 'jazz'-groepen die ook aanslaat bij een groot aantal niel-jazz- liefhebbers. De optredens van hel Kol ieklief zijn happenings en de Breuker formule is een succesformule. Voor zo ver de optredens muzikaal niet helemaal toegankelijk zijn gebeuren er altijd ge noeg andere dingen om het geheel aan trekkelijk te houden. Hierdoor wil de aandacht nog weieens afgeleid worden van wat de groep aan muziek maakt. De thema's zijn vaak erg ver en strak uitgeschreven en de optredens maken een sterk gedisciplineerde indruk, ook als kollektief de tering uitbreekt. Vdr>r mensen die minder op dit soort groep- simprovisaties zijn ingesteld blijft het optreden toch aantrekkelijk door de vi suele en theateraspecten. Door de kom- binatie van goede, open en swingende muziek met een behoorlijke dosis show en humor (en ook door het muziekthea ter) kan Breuker met zijn Kollektief voor een deel verantwoordelijk ge noemd worden voor de toegenomen in teresse in de jazz en geïmproviseerde muziek. Immers, kwaliteit wordt her kend. mensen raken geïnteresseerd in meer, de verschillende leden van het Kollektief zijn in andere kombinalies te horen enz. Het Breuker Kollektief bekend van ho ren en zien en van horen zeggen. De groep bestaat uit: Willem Breuker, sax. kl. VA 1 In de reeks zomeravond bciaardconcerten die door de Gemeentelijke Cultu rele Dienst in Middelburg wordt georganiseerd, bespeelt donderdag 12 juli a.s. beiaardier Chris Bos uil Utrecht het klokkenspel van de Lange Jan. Het concert begint om 19.30 uur. Het programma voor dit concert ziet er uit als volgt: 1. La Vandangieuse Bravadc a. Syrtos Chaniotikos b. Misirlon Drie kegelduetten Suite voor beiaard prelude-air-fugato-finale a. Majim b. Kuma Echa c. Hawa Nagieta Sonatine allegro-chanson-rondino 8. Improisatie op een oud minneliedje: Alle mijn gepeis doet mij zo wee Programmaboekjes met uitvoerige informatie zijn gratis verkrijgbaar ten kantore van de V.V.V. Middelburg, het Bureau Voorlichting in het stadhuis en de Gemeentelijke Culturele Dienst Molenwater 99a in Middelburg. Tijdens het concert is de abdijloren ook voor bezoekers geopend. Men kan de toren dan beklimmen vanaf 19.15 uur. Ook buiten de beiaardconcerten kan de Lange Jan dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur worden beklommen ('s zondags gesloten). 2. 3. 4. 5. 6. 7. Fr. Couperin Jak v. Eyck Griekse dansen W.A. Mozart W. Vogel Israëlische dansen W. Franken C'hr. Bos Maarten van Norden sax. Bob Driessen. sax. Willem van Manen, tromb. Bernard Hunnikink. tromb. Boy Raaymêkers, trompet Jan Wolf, hoorn Arjen Gorter, bas Rob Verdunnen, slagwerk Leo Cuypers, piano Het programma: Donderdag 5 juli 11.00 en 15.00 Film 12.45 Ryo Noda. saxofoon Ryo Noda: Improvisation 1 II (1972/74) Ryo Noda: Mai (1976) Shinichi Matsushita: Go-Kyo-Ritsu (1974) Danielle Scvrette: A peine ai-je entrevu les dessous du capitaine (1979) Joji Yuasa: Not 1. bui the wind.... (1976) 20.30 Ensemble uit het Radio Kameror kest olv. Ernest Bour Michael Finnissy: 3e pianokonsert (1978) Solist: Geoffrey Madge, piano 2130 Jazz: Willem Breuker Kollektief Vrijdag 6 juli 20.30 (Concertzaal) Radio Kamerorkest olv. Ernest Bour AkiraTamba: Ennea Soliste: Michiko Hirayama Thien Nguyen Dao: vioolkonsert (1978) Shigenobu Nakamura: Morgen 22.30 (Vleeshal) Rvo Noda, saxofoon Sumire Yoshihara, slagwerk Toshi Ichiyanagi, piano AkiraTamba: Elemental II (1978) Toshi Ichiyanagi: Trichotomy (1978) Ryo Noda: Les Oiseaux (1977) Zaterdag 7 juli 13.30 Aikido en Karate 15.00 Jazz: Maarten van Regteren Alte- na trio M.v.R. Altena, contrabas Marius Horsthuis, viool Terry Day, percussion 17.00 Lezing Toshi Ichiyanagi 20.30 Dansgroep Don Asker met Michi ko Hirayama, sopraan, en Roni Roeder, slagwerk Akira Tamba: Vision Vocale V (1979) Geoffrey Madge: 22.00 Festival Ensemble olv. Maki Ishii Maki Ishii: La-Sen(1969) Jo Kondo: When wind blew (1979) Toru Takemitsu Water Ways (1978) Toshi Ichiyanagi: Recurrence (1979) Maki Ishii: Lost Sound I (1 78) Soliste: Asako Hata, viool 23.30 Osamu Yamaguchi, gitaar Masaaki Hayakawa: Tres Preludios Akira Ifukube: Toccata per Chitarra Toru Takemitsu: Folios I. II. Ill Kojiro Kobune: Nocturno Hirokazu Sugano: Variazioni Haruna Miyake: Canciones Populares Japonesas Yukihiro Yocoh: Theme and variatio- Zondag 8 juli 20.30 Geoffrey Douglas Madge, piano Maki Ishii: Black Intention Teruyuki Noda: Trois Développements (1972) Scsshu Kai: Music lor piano Yori Matsudaira: 6 Préludes Ytiji Takahashi: Three Poems of Mao Chaines Hands in Prayer Geoffrey Madge: To you 22.00 Sumire Yoshihara. slagwerk Masaru Tanaka: Song of Rin (1978) Toshi Ichiyanagi: Arrangements 1975) Norio Fukushi: Ground 1 (1976) Toru Takemitsu: Munari by Munari Maki Ishii: Search in Gray II (1978) 23.30 Slotmanifestatie: Jazz: Yosukc Yamashita trio Akira Sakata. saxofoon Shota Koyama. slagwerk Yosuke Yamashita, piano. Vlissingen- Onlangs vonden de examens plaats van de kursus Rekrcatiesport- ieider-A die in het najaar van 1978 te Vlissingen van start was gegaan. Van de 18 aan hel examen deelnemende kandi daten behaalden 17 het begeerde diplo ma. terwijl 1 kandidaat moest worden Het miniumloon voor werknemers van 23 jaar en ouder wordt met ingang van I juli 1979 verhoogd lot bruto J' 1790,10 per maand (was J' 1751.19), J' 413.10 per week (was 404.10) en 82,62 per dag (was 80,82). Deze verhoging be draagt 2.23%. Naar verwachting zal de beschikking binnenkort in dc Staats courant worden gepubliceerd. Bij deze gebruikelijke halfjaarlijkse aanpassing van het minimumloon per I juli aan de ontwikkeling van de regelingslonen in de periode van 31 oktober tot en met 30 april daaraan voorafgaand is evenals bij de verhoging per 1 januari j;l. uitgegaan van een fictief lager loonindexcijfer. In verband met de verwerking van toesla gen in een aantal c.a.o.'s in de bouwsec tor en de uitzonderlijk hoge loonstijging in de c.a.o. voor uitzendkrachten in de kantoor- en administratieve sector voor het contractjaar dat loopt van I april 1978 tot en met 31 maart 1979 is bij wel hei indexcijfer der lonen per 30 april 1979 fictief op 184 vastgesteld. Het fei telijke indexcijfer inclusief het effect van de genoemde toeslagverwerkingen en de loonstijging in de uitzend c.a.o. bedraagt 187.'Ook bij deze lagere aanpassing zal de koopkrachthandhaving voor mini mumloners in 1979 gewaarborgd zijn. In afwachting van het aan de Sociaal Econojpische Raad gevraagde advies inzakeJiet aanpassingsmechanisme van minimumloon en sociale uitkeringen heeft de wettelijke maatregel om een fictief indexcijfer vast te stellen een voorlopig karakter. De bruto minimumjeugdlonen luiden vanaf 1 juli 1979 als volgt: 22 jaar 21 jaar 20 jaar IJ) jaar 18 jaar 17 jaar 16 jaar per maand per week 1655,80 (was 1619.80) J' 1521,60 (was 1488.40) 1387,30 (was 1357,10) J' 1253,10 (was 1225,80) 1118,80 (was 1094.40) 984.60 (was 963.10) 850.30 (was J' 831.80) 382,10 (was f 373,80) 351.10 (was J' 343,50) J' 320.20 (was J' 313.20) J' 289,20 (was 282.90) J' 258.20 (was 252,60) 227,20 (was 222,30) J' 196.20 (was J' 191.90) Voor een 16-jarige bedraagt hql,mini mumjeugdloon bij twee dagen Verplicht en een werkweek van 3 dagen 5'i'O.18 per maand (was 499,08)"cn J" 117,72 per week (was 115,14). Dit vloeit voort uit de algemene regel in de Wet mini mumloon en minimumvakantiebijslag,' dat bij een arbeidsuur die korter is dan gebruikelijk, het minimum (jeugd)loon naar evenredigheid lager is. sic***** P Dit is bakker Klapwijk, hij draagt een blik vul kóffiebroodjes en ik ben Magte/d van 5 jaar ook met een bak kersmuts op. In mijn hand draag ik een zak vol koekjes. [Vij zijn met de 2e klas van onze kleuterschool "De Dagvlinders" uit Middelburg een ochtend naar de bakkerij geweest. Dat was erg leuk want we mochten zelf echte koekjes van deeg maken. Die werden in een hele grote oven ge bakken en/je zag door een raampje de koekjes ronddraaien. -JL# 4U ftU kl# «la Al# M# MJ kljl «J* «U Ha •I' Aan Nederland is de eer te beurt geval len de wereldkampioenschappen wiel rennen 1979 te organiseren en wel in de maand augustus. Zp vindt op 22 augus tus een ploegcnrit Heerlen-Maastricht pladts; op 25 augustus worden in VaU kenburg dcv wedstrijden voor dames en die voor amateurs gehouden: de profes-j sionals komen -eveneens in Valkenburg -„de dag daarop aan bod. De baanwed- strijden worden in Amsterdam' gehou den en wel 38 augustus tot en met 2 september. Data om alvast in Uw nicu- \\e agenda te noteren. De bakker liet ons ook zien hoe hij de broden bakte. Op school gaan we ook volkorenbrood bakken dat is heel ge zond om te eten. W ij hebben ook tar wekorrels gezaaid ieder in een potje, don kun je goed zien hoe het gaal groeien. Het is leuk om over gezonde voeding" te werken. In het kader van de manifestatie "Rot terdam Thuishaven" in 1980, is een nieuwe aktie in Rotterdam van start ge gaan. Onder de naam "Schepen uit verre landen" werd een stichting opgericht met ondersteuning van de Gemeentelijke overheid, het Rotterdamse bedrijfsleven en de Rotterdamse weekbladen "De Ha venloods" en "Het Zuiden". Doel van dc aktic is het vormen van een permanente expositie van originele vaartuigen uit alle delen van de wereld. De verzameling zal een funktie'als bui- tengebeuren van het Museum voor Land en Volkenkunde kunnen krijgen of een onderdeel worden van het nieuw te bouwen Maritiem Museum "Prins Hendrik". Onderhandelingen zijn reeds gaande om karakteristieke exotische schepen te verwerven, waaronder een Thaise sam pan, prauw, Chinese jonk, Makassaarse schoener (Pinisi) en een Arabische dhow. De Rotterdamse bevolking zal aktief worden betrokken bij het onder houd en het vaarklaar maken van de verzameling. Tc verwachten is dat de Maasstad door 'deze aktie een unieke toeristische at traktie van wereldformaat rijker wordt. In het Comité van Aanbeveling hebben zitting: B.J. van Liemt (dir. VVV), drs. J. Riezenkamp (wethouder van Haven en Econ. Bedrijven). H.H. Schurink (Dir. Wereldhandelscentrum) en Ir. B. Wilton (voorz. Kamer var/Koophandel) afgewezen. De kursus werd georgani seerd door de Zeeuwse Sportraad onder auspiciën van de Nederlandse Katho lieke Sportfederatie. Bij de uitreiking van de diploma's in de sporthal Souburg benadrukte Ton Kienhuis, slaffunktio- naris van de Zeeuwse Sportraad, het belang van gediplomeerd kader in de rekreatiesport. Mij sprak de wens uit dat een groot gedeelte van de gediplomeer den kans zouden zien om naast de ont wikkeling van de sportieve rekreatie in hun eigen kring ook nog de ruimte kun nen vinden om op een breder vlak bezig te kunnen zijn. Hierbij doelde hij op de hopelijk te verwachten medewerking aan de werkzaamheden van de kom missie Sportieve Rekreatie van de Zeeuwse Sportraad. Na dankzegging aan de beide docenten van de kursus, de heren J. Franken en HJ. Braker werden de diploma's uitgereikt. Namens de ge slaagden sprak Bart van de Warf een dankwoord en overhandigde de beide docenten een kadobon. Dc geslaagden zijn: Lia van Eencnnaam, Vlissingen, Wilma Muller, Vlissingen, Betty Dierikx, Sou burg, Henk Dissen, Souburg, Adrie Hoogerland, Souburg, Ruud Nagelker- ke. Souburg, Bart v.d. Warf, Souburg, Frans Schouw. Goes, Corrie Voeten- Magielsc. Goes. Rinus Verbeek. Goes, Peter Smid. Goes, Els Voel. Kamper land, George Groenewcg, Middelburg, Frans Salawane, Oostkapelje, Johan Verstelle, Wolphaartsdijk, Roel Hille- brand, Serooskerke. Patrick Boussen, Ooslburg. Deze maand slaagden onderstaande 12 deelnemers van het Reformatorisch Vormingsinstituut te Goes en Anna Ja- cobapolder voor hel ccnhcidsdiploma E.H.B.O. Goes Jacqueline van der Eisen, Wissenkerke, Kees Jacobse, Oost-Souburg, Anét Kaan. Krabbendijke. Jan van Koeve- 'ringe. Krabbendijke. Jan Murre, Wolp haartsdijk. Jaap Tramper, Arnemuidcn, Sam dc Visser. Aaglekerke, Sjaak van de Vreede. Krabbendijke. I kandidaat werd afgewezen. Anna Jacohapolder Cobie van Beveren, Slavenisse, Ellie van Bevcren. Bruinisse. Anneke van Pullen. Scherpenis.se, Simon Quist. Sint Maar tensdijk. I# Ha «I. H# H# H# Hj H# kl# k|# kl# kl# kl# kM kM kl# *1" Vlissingen. - Hel Bestuur vim de Slichting Sociaal- Ku !lu reel Werk Vlissingen (S.K.W.). heeft A mielies WUlems en Wilda Markwat benoemd als funkliona- ressen op resp. Het Woltershuis en Het Buut. Deze aanstellingen vonden plaats op grond van de "werkverruimende maa tregelen en gelden voor de periode van één jaar. Mar johjn Kögeler, derdejaars studente aan de Katholieke Sociale Aka demie "Markendaal" te Breda, zal een jaarstage doen in Het Woltershuis. Suze- marie Pettinga, 2e jaars-studente aan de zelfde akademie. zal in het nieuwe seizoen een parttime-stage doen in Het Buut. GESLAAGD Vlissingen.- Gerrie Beks, sociaal-kultu- reel werker in het klubhuis Het Buut. slaagde aan de Sociale Akademie "De Domme!" te Eindhoven voor de hogere beroepsopleiding kultureel werk. S.K.W. ZOEKT VRIJWILLIGERS VOOR HET NIEUWE SEIZOEN Vlissingen-. De Stichting Sociaal-Kul- turecl Werk Vlissingen (S.K.W.) is bezig het aktivitcitenpakket 1979/1980 samen te'stellen. Er komen weer allerlei kin- derklubs en bijzondere aktiviteiten voor de diverse leeftijdsgroepen. F.lk klub huis heeft een eigen aanbod van moge lijkheden, dat in samenwerking met werkbesturen, medewerkers en ber oepskrachten samengesteld wordt. Zo veel mogelijk wordt ingehaakt op de wensen uit de wijk. Tevens wordt nage gaan of dc aktiviteiten in overeenstem ming zijn met de doelstelling van de stichting. In een klubhuis is een betrek kelijk groot aantal mensen nodig om de aktiviteiten te doen slagen. De beroeps krachten zijn degenen, die de aktivitei ten begeleiden en de medewerkers met raad en daad ter zijde staan. S.K.W. be schikt gelukkig over een Hink korps vrijwillige medewerkers, die bereid zijn in een klubhuis een vaste groep deelne mers te leiden, zoals een kookklub. een hobbyclub of een handenarbeidgrocp. Toch kunnen er nog wel enkelen bij. Als men interesse heeft kan men informeren bij de klubhuiz.cn: Hel Woltershuis, Hogeweg 103/105. telef. 14660: Hel Buut. Beatrixlaan 2. telef. 16223: Mar- nix. Noordbeekseweg 18, telef. 67022. UITBREIDING "HET BUUT". Vlissingen.- Dezer dagen is begonnen met uitbreiding van het S.K.W.- gebouw "Het Buut" aan de Beatrixlaan 2 in Vlissingen. Het betreft de aanbouw van een magazijn van 20 vierkante meter, gesitueerd langs het toegangspad tussen het kantoor en de entreé.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 7