Toru Takemitsu:
Minimum (jeugd) lonen
per 1 juli 1979
oe/)ïe -ai
i
Unieke attraktie voor grootste havenstad ter
wereld.
Rotterdam thuishaven voor schepen uit verre
landen.
Wandkleden en
keramiek in Zeeuws
Kunstenaarscentrum
KURSUS BATIKKEN
IN "HET
WOLTERSHUIS".
BEIAARDCONCERTEN IN
MIDDELBURG
Gediplomeerd
rekreatief kader te
Zeeland
WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN WIELRENNEN
1979
E.H.B.0.
INTERIM-KRACHTE
BIJ S.K.W.
VF
PlïSTIVAl
NI!: J VI
Onze wereld kent vele verschillende
soorten muziek, die zijn oorsprong vindt
in veel verschillende plaatsen. Het
uiteenlopende scala aan muziek dat nu
bestaat is grotendeels te danken aan het
feil dat men het oosterse muzikale sys
teem heeft geaccepteerd, hetgeen een
betrekkelijk moderne ontwikkeling ge
noemd kan worden.
Muziek is ontstaan toen de mens voor
het eerst op aarde verscheen en ik wilde
in mijn muziek de oorspronkelijke mu
zikale struktuur centraal stellen - een
ontwikkeling die geheel verschilt van
wal men tegenwoordig de 'muzikale
struktuur' noemt - door van de traditio
nele instrumenten de biwa en de shaku-
hachi gebruik te maken. De manier
waarop te schrijven kan erg overdreven
overkomen, maar elke schrijver waar
voor de manier waarop hij moet schrij
ven een obsessie wordt, kan geen goede
schrijver zijn en zal waarschijnlijk erg
middelmatig zijn. De bezorgdheid over
hoe te schrijven lijkt me een onbelang
rijke kwestie. Veel belangrijker vind ik
een denkbeeldige aspiratie voor een
originele muzikale struktuur.
Veel van wat hedendaagse muziek
wordt genoemd, wordt alleen geken
merkt door 't nieuwe' en vermijdt het
vertrouwde muzikale gqvoel, omdat het
onconventioneel moet klinken. Dit kan
echter een sfeer van doorzichtigheid en
subtiliteit oproepen, maar is zonder in-
Middelburg- Vanaf zaterdag 7 juli. zal
er in het Zeeuws Kunstenaarscentrum te
Middelburg een tentoonstelling te be
zichtigen zijn met het werk van Ien van
den Berg (wandkleden), Joop Frohwein
en Mark Yudell (keramiek). Ien van den
Berg woont in Middelburg, werd gebo
ren in Goes (1925), en volgde van 1947
tot 1950 lessen op de Akademie te Am
sterdam. Daarnaast kreeg zij les van Jos
Rovers, kunstschilder te Amsterdam.
Naast tekenen (crayon) en akwarel, is zij
vooral de laatste tijd bezig met weven.
De wandkleden die zij maakt worden
allen vervaardigd op een weefgetouw
van 1.60m"breed. Het materiaal bestaal
meest gesponnen uit zelfgesponnen en
geverfde wol, vlas, katoen, syntetische
garens, en zelfs uit gesponnen honde-
haar. Haar werk is abstract te noemen,
maar laat door kleur en motiefkeuze
genoeg ruimte over tot interpretatie.
Joop Frohwein werd in den Haag gebo
ren (1952). Als pottenbakker is hij auto
didact. Wel volgde hij de Grafische
school te den Haag, maar vond in
ruimtelijk werken meer voldoening. Be
gonnen met plastieken, werkt hij nu
hoofdzakelijk op de schopschijf. Vanuit
een eigen atelier te Den Haag stapte hij
over naar een ambachtscollectief. Sinds
april 1979 werkt hij weer in een eigen
atelier, en wel in Westkappelle. Daar
worden o.a. gebruiksvoorwerpen ver
vaardigd zoals: serviezen, schalen, va
zen etc. Tevens worden daar ook cur
sussen en demonstraties gegeven.
Mark Yudell werd geboren in Syracuse
N.Y. - U.S.A. (1956). Volgde in 1972-73
een opleiding tekenen en architektuur
aan de technische akademische school te
Syracuse N.Y. en tevens aan dezelfde
school, een cursus in basis kunst en ke
ramiek. Hij verhuisde naar Israël, stu
deerde er op de Amerikaanse school en
volgde er ook weer een cursus voor ke
ramiek. Werkte in 1975 bij de Israël Te
levision Studio's als set-designer. Volgde
in 1976 een cursus voor Industrial design
te Tel Aviv University. In 1976 kwam hij
naar Nederland en volgde 2 jaar lessen
op de Vrije Academie te Den Haag(ke-
ramiek). Hij deed echter ook tijdens die
periode andere dingen zoals: etsen, te
kenen, glas, litho, glas en lood objecten
en edelsmeden. Tijdens het laatste jaar
op deze academie is hij als leerling bij
Joop Frohwein gekomen en leerde er
verder alles over keramiek. Mark Yudell
gaat 1 okt. 1979 weer terug naar Israël.
Hij gaat dan studeren aan de Besalel
Academie voor Kunst en Design te Je
ruzalem.
De tentoonstelling van het werk van de
ze drie mensen wordt zaterdag 7 juli
geopend 'om 4 uur, en is te zien tot en
met 26 juli.
Openingstijden van het Zeeuws Kun
stenaarscentrum zijn:
di. t/m vr. 10-12 en 14-17.30
wo. en vr. 19-21.30
za. 9-12 en 14-16
Vlissingen.- Het buurt- en klubhuis Hel
Woltershuis organiseert in het nieuwe
seizoen een kursus "batikken". Op deze
kursus worden de basistechnieken van
deze Indonesische kunst aangeleerd. De
kursus omvat 10 lessen, op de donder
dagmiddag van 13.30-15.00 uur. De
kosten bedragen J" 45,— inclusief de
basismaterialen en twee kopjes koffie.
Op donderdag 13 september a.s. wordt
er gestart. Men kan zich telefonisch op
geven onder nummer 01184-14660 bij
Het Woltershuis. De kursus staat onder
leiding van Jeanette Meerburg.
houd. Deze muzieK neen trouwens toch
de conventionaliteit als basis, hoewel
verschillend van die uit het verleden, en
bovendien wordt de oorspronkelijke
klank onherkenbaar.
Om dingen als de oorspronkelijke kwa
liteit van klanken in woorden uit te leg
gen is erg moeilijk, maar ik geloof dat de
klank bovenal weerklank moet hebben.
De niet-oosterse muziek staat vaak dicht
bij de natuur. In het 'ma' (pauze) ritme
van japanse muziek, is de funktie van
het onderbreken van de klanken een
perfektc volmaaktheid op zichzelf. Het
akoestische effect van de klanken wordt
door 'ma' tot een harmonieus geheel.
'Ma' ondergaat dynamische verande
ringen, die worden bepaald door de
toe uilige gebeurtenissen 'tijdens het
optreden en de klanken worden telkens
weer opnieuw geboren in nieuwe har
monieën. Het is dan de taak van de mu
zikant om niet alleen de muziek te ver
tolken maar er ook naar te luisteren. De
muzikant probeert altijd de 'ma' waar te
nemen. Het horen van een toon heeft
vrijwel dezelfde funktie als het produ
ceren van een toon en uiteindelijk wordt
het onmogelijk om hiertussen een on
derscheid te maken. Wanneer een Ja
pans muziekinstrument wordt bespeeld
vormt het geluid een trancendente aan
wezigheid, die één wordt met de natuur.
Op het moment dat ik me bevind in het
proces van het komponcren. dreigt dit
mijn logische gedachtengang te versto
ren. De klank van een noot is zo zuiver
en perfekt dat dit niet logisch te berede
neren valt. Door de perfektie en zuiver
heid van de klank van een toon ontstaat
ook 'ma', een bovenzinnelijke voortdu
ring van een intense en dynamische stil
te.
Zoals men kan konstateren in een me
lodie van 'noh' muziek is er in de 'ma'
geen organische relatie waar te nemen
tussen geluid en stilte maar eerder een
intens antagonisme, gebaseerd op
onaantastbaar evenwicht tussen deze
twee. Met andere woorden: de Japanse
teer gevoeligheid die ontvankelijk is
voor de zuiverheid van de klank en de
volmaaktheid van een toon, vormde het
originele konsept voor 'ma'. Het ge
luidsloze 'ma' wordt erkend als tegen
wicht voor een samengestelde toon en
wordt bekleed met niet waarneembare
klanken. Wanneer men zo goed moge
lijk'gebruik maakt van 'ma', betekent dit
dat de talloze klanken ervan worden
verlevendigd en dat de betekenis van de
expressie van een werkelijke toon wordt
weggenomen. Gejuid is in geen geval
superieur aarrhet geluidloze 'ma' wan
neer het de expressie betreft. Het geluid,
dat wordt voortgebracht, wordt naar een
punt gestuwd dat elk anoniem wezen te
boven gaat. De shakuhachi meester be
schouwt de klanken, geproduceerd door
te blazen op een bamboe fluit als de
meest verheven klanken.
Dit illustreert eenvoudig en duidelijk de
essentie van de Japanse muziek. Het
geluid verliest haar betekenis en haar
uitdrukking aan iets en wordt ingewik
kelder zoals de wind (natuur) die suist
door de vernielde bamboes. Improvise*'
ren wordt mogelijk door je ziel toe te
vertrouwen aan de vrijheid van melodie,
het ritme en de loonschaal. Voor het
eerst onthult de toonschaal zichzelf. Die
wordt elke dag weer herboren en is
nauw verbonden met de tijd, de plaats
en iemands innerlijk denken. De toon
schaal is een weg zonder einde waar
langs de mens zich voortbeweegt en deze
talloze aderachtige wegen vloeien uit
eindelijk samen tot één kosmische
toonschaal. Dit is wat 'kami' wordt ge
noemd en de indeling van deze aarde is
als de ontelbare fragmenten van een
spiegel"die het evenbeeld van 'kami'
weerspiegelen.
Vroeger dacht ik. wanneer ik me met
muziek bezig hield, dat dit betekende
dat ikzelf moest worden weerspiegeld in
de reusachtige spiegel van het Oosten.
Toen ik me echter ging verdiepen in de
Japanse muziek, besefte ik dat er ook
nog andere spiegels bestonden. Dit was
voor mij een ontdekking. De spiegels
van de heterogene, niet-oosterse muzieje
is wezenlijk verschillend van de oosterse
spiegel.
Het ligt in mijn bedoeling me lussen
deze spiegels in te plaatsen om zodoende
een akoestische verbeelding te krijgen
uit de fragmenten die ontstaan door de
gebroken lichtstralen die worden weer
spiegeld. Hierna wil ik uit de fragmen
ten, die nog het avondrood van de sche
mering weerspiegelen, een spiegel in
mezelf opbouwen. Deze zal waarschijn
lijk geheel verschillen van de oorspron
kelijke reusachtige spiegel.
Het is voor mij moeilijk me voor te stel
len hoe dit zal zijn.
In de volgende konserten worden werken
van Takemitsu ten gehore gebracht:
zaterdag 7 juli
Festival Ensemble olv
Maki Ishii
Water Ways
Osamu Yamaguchi. gitaar
Folios 1, 2 en 3
Zondag 8 juli
Sumire Yoshihara, slagwerk
Munari by Munari
RYO NODA, saxofoon
Donderdag 5 juli
Vrijdag 6 juli
Ryo Noda is saxofonist, komponist en
muziektherapeut. Hij studeerde saxo
foon aan het conservatorium van Osaka
bij professor Osamu Kita en professor
Arata Sakaguchi. Vervolgens ging hij
naar de Verenigde Staten waar hij saxo
foon studeerde bij professor Frederich
Woensdag 4 juli 1979
Z. Hemke en kompositie bij professor
William L. Karlins aan de muzièkfa-
kultcit van de Northwestern University.
Hij vervolgde zijn studie aan het Con
servatorium van Bordeaux in Frankrijk.
Hij gaf konserten in Japan. Frankrijk,
Noorwegen, Zweden, België en Italië. In
1976 werd hij als solist uitgenodigd op
het 5e Wereld Saxophone Congress in
Londen, waar hij avant-garde werken
uitvoerde, die werden geprezen om de
uitstekende techniek waarmee ze wer
den vertolkt. Momenteel is Noda in een
stadium waarbinnen hij zijn micropho-
nische saxophoon techniek nog verder
wil verbeteren in improviserende mu
ziek teneinde een opening te vinden
naar het gebied van de oosterse konsep-
tie.
WILLEM BREUKER
KOLLEKTIEF
Donderdag 5 juli
Het Willem Breuker Kollektief is een
van de weinige 'jazz'-groepen die ook
aanslaat bij een groot aantal niel-jazz-
liefhebbers. De optredens van hel Kol
ieklief zijn happenings en de Breuker
formule is een succesformule. Voor zo
ver de optredens muzikaal niet helemaal
toegankelijk zijn gebeuren er altijd ge
noeg andere dingen om het geheel aan
trekkelijk te houden. Hierdoor wil de
aandacht nog weieens afgeleid worden
van wat de groep aan muziek maakt.
De thema's zijn vaak erg ver en strak
uitgeschreven en de optredens maken
een sterk gedisciplineerde indruk, ook
als kollektief de tering uitbreekt. Vdr>r
mensen die minder op dit soort groep-
simprovisaties zijn ingesteld blijft het
optreden toch aantrekkelijk door de vi
suele en theateraspecten. Door de kom-
binatie van goede, open en swingende
muziek met een behoorlijke dosis show
en humor (en ook door het muziekthea
ter) kan Breuker met zijn Kollektief
voor een deel verantwoordelijk ge
noemd worden voor de toegenomen in
teresse in de jazz en geïmproviseerde
muziek. Immers, kwaliteit wordt her
kend. mensen raken geïnteresseerd in
meer, de verschillende leden van het
Kollektief zijn in andere kombinalies te
horen enz.
Het Breuker Kollektief bekend van ho
ren en zien en van horen zeggen.
De groep bestaat uit:
Willem Breuker, sax. kl.
VA
1
In de reeks zomeravond bciaardconcerten die door de Gemeentelijke Cultu
rele Dienst in Middelburg wordt georganiseerd, bespeelt donderdag 12 juli
a.s. beiaardier Chris Bos uil Utrecht het klokkenspel van de Lange Jan. Het
concert begint om 19.30 uur.
Het programma voor dit concert ziet er uit als volgt:
1. La Vandangieuse
Bravadc
a. Syrtos Chaniotikos
b. Misirlon
Drie kegelduetten
Suite voor beiaard
prelude-air-fugato-finale
a. Majim
b. Kuma Echa
c. Hawa Nagieta
Sonatine
allegro-chanson-rondino
8. Improisatie op een oud
minneliedje: Alle mijn gepeis doet mij zo wee
Programmaboekjes met uitvoerige informatie zijn gratis verkrijgbaar ten
kantore van de V.V.V. Middelburg, het Bureau Voorlichting in het stadhuis
en de Gemeentelijke Culturele Dienst Molenwater 99a in Middelburg.
Tijdens het concert is de abdijloren ook voor bezoekers geopend. Men kan de
toren dan beklimmen vanaf 19.15 uur. Ook buiten de beiaardconcerten kan
de Lange Jan dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur worden beklommen ('s zondags
gesloten).
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Fr. Couperin
Jak v. Eyck
Griekse dansen
W.A. Mozart
W. Vogel
Israëlische dansen
W. Franken
C'hr. Bos
Maarten van Norden sax.
Bob Driessen. sax.
Willem van Manen, tromb.
Bernard Hunnikink. tromb.
Boy Raaymêkers, trompet
Jan Wolf, hoorn
Arjen Gorter, bas
Rob Verdunnen, slagwerk
Leo Cuypers, piano
Het programma:
Donderdag 5 juli
11.00 en 15.00 Film
12.45 Ryo Noda. saxofoon
Ryo Noda: Improvisation 1 II
(1972/74)
Ryo Noda: Mai (1976)
Shinichi Matsushita: Go-Kyo-Ritsu
(1974)
Danielle Scvrette: A peine ai-je entrevu
les dessous du capitaine (1979)
Joji Yuasa: Not 1. bui the wind.... (1976)
20.30 Ensemble uit het Radio Kameror
kest olv. Ernest Bour
Michael Finnissy: 3e pianokonsert
(1978)
Solist: Geoffrey Madge, piano
2130 Jazz: Willem Breuker Kollektief
Vrijdag 6 juli
20.30 (Concertzaal)
Radio Kamerorkest olv. Ernest Bour
AkiraTamba: Ennea
Soliste: Michiko Hirayama
Thien Nguyen Dao: vioolkonsert (1978)
Shigenobu Nakamura: Morgen
22.30 (Vleeshal)
Rvo Noda, saxofoon
Sumire Yoshihara, slagwerk
Toshi Ichiyanagi, piano
AkiraTamba: Elemental II (1978)
Toshi Ichiyanagi: Trichotomy (1978)
Ryo Noda: Les Oiseaux (1977)
Zaterdag 7 juli
13.30 Aikido en Karate
15.00 Jazz: Maarten van Regteren Alte-
na trio
M.v.R. Altena, contrabas
Marius Horsthuis, viool
Terry Day, percussion
17.00 Lezing Toshi Ichiyanagi
20.30 Dansgroep Don Asker met Michi
ko Hirayama, sopraan, en Roni Roeder,
slagwerk
Akira Tamba: Vision Vocale V (1979)
Geoffrey Madge:
22.00 Festival Ensemble olv. Maki Ishii
Maki Ishii: La-Sen(1969)
Jo Kondo: When wind blew (1979)
Toru Takemitsu Water Ways (1978)
Toshi Ichiyanagi: Recurrence (1979)
Maki Ishii: Lost Sound I (1 78)
Soliste: Asako Hata, viool
23.30 Osamu Yamaguchi, gitaar
Masaaki Hayakawa: Tres Preludios
Akira Ifukube: Toccata per Chitarra
Toru Takemitsu: Folios I. II. Ill
Kojiro Kobune: Nocturno
Hirokazu Sugano: Variazioni
Haruna Miyake: Canciones Populares
Japonesas
Yukihiro Yocoh: Theme and variatio-
Zondag 8 juli
20.30 Geoffrey Douglas Madge, piano
Maki Ishii: Black Intention
Teruyuki Noda: Trois Développements
(1972)
Scsshu Kai: Music lor piano
Yori Matsudaira: 6 Préludes
Ytiji Takahashi: Three Poems of Mao
Chaines Hands in Prayer
Geoffrey Madge: To you
22.00 Sumire Yoshihara. slagwerk
Masaru Tanaka: Song of Rin (1978)
Toshi Ichiyanagi: Arrangements 1975)
Norio Fukushi: Ground 1 (1976)
Toru Takemitsu: Munari by Munari
Maki Ishii: Search in Gray II (1978)
23.30 Slotmanifestatie:
Jazz: Yosukc Yamashita trio
Akira Sakata. saxofoon
Shota Koyama. slagwerk
Yosuke Yamashita, piano.
Vlissingen- Onlangs vonden de examens
plaats van de kursus Rekrcatiesport-
ieider-A die in het najaar van 1978 te
Vlissingen van start was gegaan. Van de
18 aan hel examen deelnemende kandi
daten behaalden 17 het begeerde diplo
ma. terwijl 1 kandidaat moest worden
Het miniumloon voor werknemers van
23 jaar en ouder wordt met ingang van I
juli 1979 verhoogd lot bruto J' 1790,10
per maand (was J' 1751.19), J' 413.10
per week (was 404.10) en 82,62 per
dag (was 80,82). Deze verhoging be
draagt 2.23%. Naar verwachting zal de
beschikking binnenkort in dc Staats
courant worden gepubliceerd. Bij deze
gebruikelijke halfjaarlijkse aanpassing
van het minimumloon per I juli aan de
ontwikkeling van de regelingslonen in
de periode van 31 oktober tot en met 30
april daaraan voorafgaand is evenals bij
de verhoging per 1 januari j;l. uitgegaan
van een fictief lager loonindexcijfer. In
verband met de verwerking van toesla
gen in een aantal c.a.o.'s in de bouwsec
tor en de uitzonderlijk hoge loonstijging
in de c.a.o. voor uitzendkrachten in de
kantoor- en administratieve sector voor
het contractjaar dat loopt van I april
1978 tot en met 31 maart 1979 is bij wel
hei indexcijfer der lonen per 30 april
1979 fictief op 184 vastgesteld. Het fei
telijke indexcijfer inclusief het effect van
de genoemde toeslagverwerkingen en de
loonstijging in de uitzend c.a.o. bedraagt
187.'Ook bij deze lagere aanpassing zal
de koopkrachthandhaving voor mini
mumloners in 1979 gewaarborgd zijn.
In afwachting van het aan de Sociaal
Econojpische Raad gevraagde advies
inzakeJiet aanpassingsmechanisme van
minimumloon en sociale uitkeringen
heeft de wettelijke maatregel om een
fictief indexcijfer vast te stellen een
voorlopig karakter.
De bruto minimumjeugdlonen luiden vanaf 1 juli 1979 als volgt:
22 jaar
21 jaar
20 jaar
IJ) jaar
18 jaar
17 jaar
16 jaar
per maand
per week
1655,80 (was 1619.80)
J' 1521,60 (was 1488.40)
1387,30 (was 1357,10)
J' 1253,10 (was 1225,80)
1118,80 (was 1094.40)
984.60 (was 963.10)
850.30 (was J' 831.80)
382,10 (was f 373,80)
351.10 (was J' 343,50)
J' 320.20 (was J' 313.20)
J' 289,20 (was 282.90)
J' 258.20 (was 252,60)
227,20 (was 222,30)
J' 196.20 (was J' 191.90)
Voor een 16-jarige bedraagt hql,mini
mumjeugdloon bij twee dagen Verplicht
en een werkweek van 3 dagen 5'i'O.18
per maand (was 499,08)"cn J" 117,72
per week (was 115,14). Dit vloeit voort
uit de algemene regel in de Wet mini
mumloon en minimumvakantiebijslag,'
dat bij een arbeidsuur die korter is dan
gebruikelijk, het minimum (jeugd)loon
naar evenredigheid lager is.
sic*****
P
Dit is bakker Klapwijk, hij draagt een
blik vul kóffiebroodjes en ik ben
Magte/d van 5 jaar ook met een bak
kersmuts op. In mijn hand draag ik
een zak vol koekjes. [Vij zijn met de
2e klas van onze kleuterschool "De
Dagvlinders" uit Middelburg een
ochtend naar de bakkerij geweest.
Dat was erg leuk want we mochten
zelf echte koekjes van deeg maken.
Die werden in een hele grote oven ge
bakken en/je zag door een raampje de
koekjes ronddraaien.
-JL# 4U ftU kl# «la Al# M# MJ kljl «J* «U Ha
•I'
Aan Nederland is de eer te beurt geval
len de wereldkampioenschappen wiel
rennen 1979 te organiseren en wel in de
maand augustus. Zp vindt op 22 augus
tus een ploegcnrit Heerlen-Maastricht
pladts; op 25 augustus worden in VaU
kenburg dcv wedstrijden voor dames en
die voor amateurs gehouden: de profes-j
sionals komen -eveneens in Valkenburg
-„de dag daarop aan bod. De baanwed-
strijden worden in Amsterdam' gehou
den en wel 38 augustus tot en met 2
september. Data om alvast in Uw nicu-
\\e agenda te noteren.
De bakker liet ons ook zien hoe hij de
broden bakte. Op school gaan we ook
volkorenbrood bakken dat is heel ge
zond om te eten. W ij hebben ook tar
wekorrels
gezaaid ieder in een potje, don kun je
goed zien hoe het gaal groeien. Het is
leuk om over gezonde voeding" te
werken.
In het kader van de manifestatie "Rot
terdam Thuishaven" in 1980, is een
nieuwe aktie in Rotterdam van start ge
gaan. Onder de naam "Schepen uit verre
landen" werd een stichting opgericht met
ondersteuning van de Gemeentelijke
overheid, het Rotterdamse bedrijfsleven
en de Rotterdamse weekbladen "De Ha
venloods" en "Het Zuiden".
Doel van dc aktic is het vormen van een
permanente expositie van originele
vaartuigen uit alle delen van de wereld.
De verzameling zal een funktie'als bui-
tengebeuren van het Museum voor
Land en Volkenkunde kunnen krijgen
of een onderdeel worden van het nieuw
te bouwen Maritiem Museum "Prins
Hendrik".
Onderhandelingen zijn reeds gaande
om karakteristieke exotische schepen te
verwerven, waaronder een Thaise sam
pan, prauw, Chinese jonk, Makassaarse
schoener (Pinisi) en een Arabische
dhow. De Rotterdamse bevolking zal
aktief worden betrokken bij het onder
houd en het vaarklaar maken van de
verzameling.
Tc verwachten is dat de Maasstad door
'deze aktie een unieke toeristische at
traktie van wereldformaat rijker wordt.
In het Comité van Aanbeveling hebben
zitting: B.J. van Liemt (dir. VVV), drs. J.
Riezenkamp (wethouder van Haven en
Econ. Bedrijven). H.H. Schurink (Dir.
Wereldhandelscentrum) en Ir. B. Wilton
(voorz. Kamer var/Koophandel)
afgewezen. De kursus werd georgani
seerd door de Zeeuwse Sportraad onder
auspiciën van de Nederlandse Katho
lieke Sportfederatie. Bij de uitreiking
van de diploma's in de sporthal Souburg
benadrukte Ton Kienhuis, slaffunktio-
naris van de Zeeuwse Sportraad, het
belang van gediplomeerd kader in de
rekreatiesport. Mij sprak de wens uit dat
een groot gedeelte van de gediplomeer
den kans zouden zien om naast de ont
wikkeling van de sportieve rekreatie in
hun eigen kring ook nog de ruimte kun
nen vinden om op een breder vlak bezig
te kunnen zijn. Hierbij doelde hij op de
hopelijk te verwachten medewerking
aan de werkzaamheden van de kom
missie Sportieve Rekreatie van de
Zeeuwse Sportraad. Na dankzegging
aan de beide docenten van de kursus, de
heren J. Franken en HJ. Braker werden
de diploma's uitgereikt. Namens de ge
slaagden sprak Bart van de Warf een
dankwoord en overhandigde de beide
docenten een kadobon.
Dc geslaagden zijn:
Lia van Eencnnaam, Vlissingen, Wilma
Muller, Vlissingen, Betty Dierikx, Sou
burg, Henk Dissen, Souburg, Adrie
Hoogerland, Souburg, Ruud Nagelker-
ke. Souburg, Bart v.d. Warf, Souburg,
Frans Schouw. Goes, Corrie Voeten-
Magielsc. Goes. Rinus Verbeek. Goes,
Peter Smid. Goes, Els Voel. Kamper
land, George Groenewcg, Middelburg,
Frans Salawane, Oostkapelje, Johan
Verstelle, Wolphaartsdijk, Roel Hille-
brand, Serooskerke. Patrick Boussen,
Ooslburg.
Deze maand slaagden onderstaande 12
deelnemers van het Reformatorisch
Vormingsinstituut te Goes en Anna Ja-
cobapolder voor hel ccnhcidsdiploma
E.H.B.O.
Goes
Jacqueline van der Eisen, Wissenkerke,
Kees Jacobse, Oost-Souburg, Anét
Kaan. Krabbendijke. Jan van Koeve-
'ringe. Krabbendijke. Jan Murre, Wolp
haartsdijk. Jaap Tramper, Arnemuidcn,
Sam dc Visser. Aaglekerke, Sjaak van de
Vreede. Krabbendijke.
I kandidaat werd afgewezen.
Anna Jacohapolder
Cobie van Beveren, Slavenisse, Ellie van
Bevcren. Bruinisse. Anneke van Pullen.
Scherpenis.se, Simon Quist. Sint Maar
tensdijk.
I# Ha «I. H# H# H# Hj H# kl# k|# kl# kl# kl# kM kM kl#
*1"
Vlissingen. - Hel Bestuur vim de Slichting
Sociaal- Ku !lu reel Werk Vlissingen
(S.K.W.). heeft A mielies WUlems en
Wilda Markwat benoemd als funkliona-
ressen op resp. Het Woltershuis en Het
Buut. Deze aanstellingen vonden plaats
op grond van de "werkverruimende maa
tregelen en gelden voor de periode van
één jaar. Mar johjn Kögeler, derdejaars
studente aan de Katholieke Sociale Aka
demie "Markendaal" te Breda, zal een
jaarstage doen in Het Woltershuis. Suze-
marie Pettinga, 2e jaars-studente aan de
zelfde akademie. zal in het nieuwe seizoen
een parttime-stage doen in Het Buut.
GESLAAGD
Vlissingen.- Gerrie Beks, sociaal-kultu-
reel werker in het klubhuis Het Buut.
slaagde aan de Sociale Akademie "De
Domme!" te Eindhoven voor de hogere
beroepsopleiding kultureel werk.
S.K.W. ZOEKT VRIJWILLIGERS
VOOR HET NIEUWE SEIZOEN
Vlissingen-. De Stichting Sociaal-Kul-
turecl Werk Vlissingen (S.K.W.) is bezig
het aktivitcitenpakket 1979/1980 samen
te'stellen. Er komen weer allerlei kin-
derklubs en bijzondere aktiviteiten voor
de diverse leeftijdsgroepen. F.lk klub
huis heeft een eigen aanbod van moge
lijkheden, dat in samenwerking met
werkbesturen, medewerkers en ber
oepskrachten samengesteld wordt. Zo
veel mogelijk wordt ingehaakt op de
wensen uit de wijk. Tevens wordt nage
gaan of dc aktiviteiten in overeenstem
ming zijn met de doelstelling van de
stichting. In een klubhuis is een betrek
kelijk groot aantal mensen nodig om de
aktiviteiten te doen slagen. De beroeps
krachten zijn degenen, die de aktivitei
ten begeleiden en de medewerkers met
raad en daad ter zijde staan. S.K.W. be
schikt gelukkig over een Hink korps
vrijwillige medewerkers, die bereid zijn
in een klubhuis een vaste groep deelne
mers te leiden, zoals een kookklub. een
hobbyclub of een handenarbeidgrocp.
Toch kunnen er nog wel enkelen bij. Als
men interesse heeft kan men informeren
bij de klubhuiz.cn: Hel Woltershuis,
Hogeweg 103/105. telef. 14660: Hel
Buut. Beatrixlaan 2. telef. 16223: Mar-
nix. Noordbeekseweg 18, telef. 67022.
UITBREIDING "HET BUUT".
Vlissingen.- Dezer dagen is begonnen
met uitbreiding van het S.K.W.- gebouw
"Het Buut" aan de Beatrixlaan 2 in
Vlissingen. Het betreft de aanbouw van
een magazijn van 20 vierkante meter,
gesitueerd langs het toegangspad tussen
het kantoor en de entreé.