Nieuwt jes uit de autowereld v/h waverijn bv De nieuwe innocenti Stijl- en prijsbewust. Een diesel stinkt maakt lawaai en is nog traag bovendien Nu snel leverbaar auto-poppe bv Audi Garage Wondergem Melse Audi ÏOO Diesel: fel economisch, stil comfortabel veilig General Motors introduceert kleine Amerikaanse modellen met voorwielaandrijving. BIEDT TE KOOP Automobielbedr. 'Delta' HEEFT U BANDEN NODIG J. C. SUVAAL Audi bewijst dat het anders kan F0CWA Woensdag 18 april 1979 VF VOLKSWAGEN BREIDT BE DRIJFSWAGENSERIE UIT Opel Manta 1600 oranje1976 Opel Ascona 16S nieuw model, geel1975 Mercedes 230 met veel accessoires, wit1977 Simca 1100 Fourgonette (bestelwagen), geel1977 Fiat 125 P Stationwagen, wit1978 Peugeot 504 GL met schuifdak, beige metallic1978 Opel Rekord 4-drs. 1900 met L.P.G. brons1975 Citroën 2CV6 groen1977 Fiat 127 Spec. 3-drs. geel1977 Ford Escort 1100 de Lux, beige metallic1978 Simca 1100 4-drs., rood1973 Wij leveren tegen goedkope prijzen en monteren GRATIS Zelftankstation en Garagebedrijf In de klasse waar saaiheid troef was, is er 'n stijlvol alternatief: de nieuwe Innocenti. Ontworpen door Bertone. Getint glas en handige derde deur. Komz'n prestaties, wegligging, wend baarheid en komfort maar beleven. En ontdek, dat het exklusieve rijden best betaalbaar kan zijn. Altijd welkom voor een proefrit! Maak een proefrit bij uw V.A.G - dealer voor Volkswagen en Audi o 01184-19610 Gildeweg 22 Vlissingen (naast de MIRO) Functioneel en veelzijdig -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU HILVERSUM - Volkswa gen heeft een nieuwe grotere bedrijfswagen gebouwd, de VW LT-40 en 45. die de se rie in 1975 geïntroduceerd, vollediger moet maken en die de aansluiting moet gaan geven naar de zwaardere MAN-seric. De LT-45 gaat zelfs tot de klasse van de 4500 kg totaal gewicht, maar meteen heeft men bok een '"vrachtwagentje" aangebo den (40-A) dat nog net de 3500 kg beladen niet over treft. Dat betekent dat men met een "gewoon rijbewijs", voor personenauto's dus, zo'n klein vrachtwagentje mag rijden. Daarnaast blijft het type 2 bestaan, de wel bekende VW-busjes en bcs- telwagentjes, gesloten of met ramen. Het "hart" van de nieuwe lingen is een vier-cilinder benzinemotor van twee liter, maar men heeft nu ook een alternatief: een zes cilinder diesel van 2383 cc (55 kW of 75 pk) die opmerkelijk ge nusloos aandeed tijdens een dagje proefrijden. Overi gens, deze diesel gaat bin nenkort in de Volvo 343. De TL-serie is weldoordacht gebleken: men heeft geen frontbesturing (geen motor- kop voor je neus) en de stoelen zijn zo dat een vrouw van 1,49 meter even goed een plaatsje achter het stuur kan vinden als een man van 1,86 meter; niet zonder re den is de motor voorin ge plaatst en de aandrijving op de achteras gemonteerd; voor klimmen bijvoorbeeld een extra voordeeltje, en geen duik-effecten bij rem men. Bovendien is de bes tuurder veiliger - op deze manier - bij een frontale botsing. Het totale LT-programma omvat thans zes typen. Elk met een groot aantal uitvoe ringen en mogelijkheden. De VW-LT bestrijkt thans de gewichtsklassen van 2800 tot 4500 kg totaalgewicht. Voor de middenstander en kleine ondernemer een leu ke uitbreiding van het aan bod in deze klasse. opties. De Chevrolet uitvoering, Citation genaamd, wordt le verbaar in drie basis uitvoe ringen een twee- en drie- deurs coupé en een 5 deurs sedan. De drie en vijfdeurs uitvoering hebben een neer- klapbare achterbank. De Pontiac divisie brengt de X-car onder de naam Phoe nix in twee uitvoeringen, een tweedeurs coupé en een 5 deurs sedan. De Oldsmobile Omega en de Buick Skylark zijn lever baar in twee- en vierdeurs uitvoeringen. Voorwielaandrijving en dwarsgeplaatste motor. Voor deze voorwiel aange dreven auto's werd een ge heel nieuwe, dwarsgeplaat ste krachtbron ontworpen. De X car is leverbaar met een 2.5 liter vier cylinder dwarsstroom motor of een 2.8 liter V6 motor, waarvan de cylinders onder een hoek van 60 graden zijn opges teld, zodat de motor smaller gehouden kon worden. De transmissie, handgeschakeld of automaat is achter en on der de motor geplaatst. Het cardan vormt een geheel met de transmissie. De standaard motor is een General Motors heeft in de Verenigde Staten een geheel nieuwe serie automobielen met voorwielaandrijving geïntroduceerd die in het voorjaar ook in Europa op de markt zullen komen. Deze nieuwe modellen met de afmetingen van een Eu ropese middenklasser zullen door vier van de vijf Ameri kaanse GM divisies aange boden worden. Zij zijn de Chevrolet Citation. Pontiac Phoenix, Oldsmobile Ome ga en Buick Skylark. De ontwikkeling van deze nieuwe serie, bij GM intern bekend als de "X"-cars heeft een bedrag van 2.7 miljard dollar gevergd, het hoogste bedrag dat GM ooit gein- vesteerd heeft in één model- lenreeks. Zij zijn compacte, zuinige, naar Amerikaanse maatsta ven lichte, technologisch Europees aandoende auto mobielen. Hun uiterlijk, luxe, comfort, uitrusting, bedienbaarheid en geruislo ze gang is echter typisch Amerikaans. Zij zijn voorzien van voor wielaandrijving en een ge heel nieuw ontworpen dwarsgeplaatste vier- of zes cylinder motor. Speciale aandacht werd besteed aan het gemakkelijke onder houd. De X-cars worden in vier carrosserie types aangebo den: als driedeurs en twee deurs coupé en als 5 deurs en 4 deurs sedan. De wielbasis voor alle mo dellen is 266 cm. De lengte varieert afhankelijk van het model van 449 tot 462 cm. Zij hebben dus de afmetin gen van een Europese mid denklasser. Dank zij de voorwielaandrijving bieden zij een grote binnenruimte, die zelfs meer is dan bij de grotere Amerikaanse mo dellen die zij vervangen. De X-cars die op 19 april op de Amerikaanse markt geintroduceerd zullen wor den zijn zeer belangrijk voor GM's doelstelling om het gemiddelde brandstofver bruik voor haar gehele pro- duktie zoals door de Ameri kaanse regering is vastges teld. te halen. GM verwacht tol eind 1980 ongeveer 770.000 X-cars voor de Amerikaanse markt te bou wen. Door 1980 verwacht men ongeveer 31.000 X-cars in Europa te verkopen. Vier van de vijf automobiel divisies (Cadillac uitgezon derd) brengen versies van de X car. Het technische basis concept is voor alle merken gelijk, maar elke divisie brengt zijn eigen modellen- series die onderling wat be treft uiterlijk en interieur verschillen. Hetzelfde geldt voor de basisuitrusting en de nieuwe 4 cylinder met een inhoud van 2474 cm3, voor zien v,an een dwarsstroom cylinderkop, waardoor een betere "ademhaling" be reikt wordt en de motor la ger kon worden gehouden. De Rochester products divi sion van GM ontwikkelde voor deze motor een geheel nieuwe register carburateur, de "Varajet II" genaamd. De overvierkante motor heeft een boring van 101.6 mm en een slag van 76.2 mm. De cylinderinhoud be draagt 2474 cm3. Het ver mogen bedraagt 67 Kw (91 pk) bij 4000 t/m. Het koppel is 182 Nm (18.53 Mkg) bij 2400 t/m. De com pressie verhouding is 8.2:1. De ac celeratie van 0 - 100 km voor de vier cylinder uitvoering met automatische transmis sie neemt ongeveer 15 se conden. Een geheel nieuwe V6 motor is op alle modellen leverbaar. De com pressie verhouding is 8.5:1. Het vermogen bedraagt 86 Kw (117 pk) bij 4800 t/m. Het koppel is 203 Nm (20.7 Mkg) bij 2000 t/m. Ook de ze motor is overvierkant: boring x slag is 89 x 76 mm. De cylinderinhoud bedraagt 2835 cm3. De koeling wordt verzorgd door een electrisch aangedreven thermostatisch gestuurde ventilator. De X cars zijn leverbaar met een handgeschakelde vicr- versnellingsbak. waarvan de vierde versnelling een over drive is (0.811of een drie- trpas automatische trans missie. De carrosserieën zijn zelf dragend. De chassis compo nenten zijn zoveel mogelijk van het koetswerk geïso leerd voor meer stilte en rij- comfort in het interieur. De aandrijving en voorwie lophanging zijn op een hulpchassis gemonteerd. Hierdoor wordt vermeden dat motortrillingen en der gelijke doorgegeven worden naar hel passagierscompar timent. Voor de voorwie lophanging werd gebruikt gemaakt van McPhcrson voor de drie- en vijfdeurs uitvoeringen bij neergek lapte achterbank. Het com pacte reservewiel en de crick zijn in een verdiepte ruimte in de laadvloer opgeborgen. Het instrumentenpanecl ontwerp verschilt van merk tot merk. Afhankelijk van het model kan er keuze ge maakt worden uit diverse types voorstoelen. zoals een voorbank met vaste rugleu ning, een voorbank met af zonderlijke rugleuningen of twee afzonderlijke voorstoe len. Een groot aantal opties is leverbaar. Naast de meer conventionele uitrusting zoals stuurbekrachtiging. veerpoten. Het tandheugel stuursysteem zorgt voor een preciese besturing, stabilisa torstang vóór is standaard. Alle onderdelen van de wie lophanging hebben een an- ti-corrosie behandeling on dergaan. De wiellagers zijn voor de gehele levensduur van de auto onderhoudvrij. Achter is een starre as met schroefveren gemonteerd. Een Panhard stang zorgt voor een goede richtingssta- biliteit. De schokdempers zijn rechtstandig ver naar buiten geplaatst. Daar het differentieel en de cardanas ontbreken heeft deze achteras een laag onaf- geveerd gewicht. De brandstoftank met een inhoud van 53 liter is vóór de achteras geplaatst en is spe ciaal gevormd om de be schikbare ruimte optimaal te benutten. electrisch bediende zijrui ten. getint glas en van bin nenuit verstelbare zijspie gels zijn ook airconditio ning, electrische deursloten, cruise control, verstelbaar stuurwiel, afneembaar gla zen dak. electrische bedien de antenne, van binnenuit bedienbaar kofferslot e.d. leverbaar. Op de Pontiac Phoenix, Oldsmobile Omega en Buick Skylark zijn ook elec trisch verstelbare voorstoe len leverbaar. Alle X cars zijn voorzien van een geheel onderhoudvrije "freedom" batterij en een contactpuntloze ontsteking. Alle merken bieden een sportieve uitvoering met on dermeer een aangepaste wielophanging. Het zijn de Citation X-ll, Phoenix SJ, Oldsmobile SX en Skylark sport coupé en sedan. De 1980 X cars hebben een diagonaal gescheiden rem- systeem, zodat bij een defect aan de remmen toch 50% van het remvermogen be houden blijft. Vóór zijn ge ventileerde schijven gemon teerd, achter trommelrem- men. 13 Inch wielen met ra- diaalbanden zijn standaard. Op sommige modellen zijn lichtmetalen wielen lever baar. Amerikaans comfort bij Eu ropese afmetingen. De nieuwe X cars bieden zeer veel binnenruimte. De voorstoelen zijn voorzien van integrale hoofdsteunen. De drie- en vijfdeurs mo dellen hebben een hoeden- plank die automatisch om hoog klapt als de achterdeur geopend wordt. Bij neer geklapte achterbank is een laadruimte van 1.16 m3 be schikbaar. De laadvloer is dan ongeveer 160 cm lang. Het interieur heeft de typi sche Amerikaanse luxe met hoogwaardige bekleding," dikke tapijten en overvloe dig toegepaste geluidsisola tie. De voorstoelen zijn over een lengte van 20 cm verstel baar. De inhoud van de kofferruimte varieert van 355 liter in de Chevrolet Ci tation 2 deurs coupé tot 404 liter in de Buick en Oldsmo bile coupë's en 1167 liter Een laag brandstofverbruik en gemakkelijk onderhoud waren de basisdoelstellingen bij het ontwerpen van de X car. Zij zijn ongeveer 360 kg lichter dan dé modellen die zij vervangen, wat een San- zienlijke brandstofbespa ring betekent. De zelfden kende ventilator draagt ook hiertoe bij. De X cars hebben uitgebrei de windtunnel tests onder gaan. De Chevrolet Citation heeft het laagste luchlweer- standscoëfficient van alle Amerikaanse GM model len, inclusief de Chevrolet Corvette, namelijk 0.417. Om het onderhoud tot een minimum te beperken zijn de X cars voorzien van voor het leven gesmeerde wiella gers, een automatische nas tellende koppeling, dunnere transmissieolie met een lan gere levensduur, onder houdvrije "freedom" batte rij en contactpuntloze ont steking. De X cars zijn de meest grondig geteste modellen in de geschiedenis van General Motors. De Chevrolet Cita tion bijvoorbeeld heeft mil joenen testkilometers achter de rug. tweemaal zoveel als de andere recent uitge brachte Amerikaanse GM modellen. De X cars zuilen vanaf mei in ons land leverbaar zijn. van de ree Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 cn 25467 Middelburg Middelburgsestraat 53. KOUDEKERKE tel. 01185-1408 Industrieweg 31, Vlissingen Tel. 01184-15220. De Audi 100 Diesel accelereert fel: van 0-80 km/u in 11,2 seconden en van 0-100 in 17,5 seconden. Het verbruik van de unieke vijfcilinder diesel motor kan elke vergelijking doorstaan: 1 op 12,2 volgens DIN, bij 80 km/u 1 op 17,5(!) en bij 100 km/u 1 op 14,7. De Audi 100 Diesel mag ook één van de stilste diesels heten, dankzij een hele reeks van geluids- isolerende maatregelen. En tenslotte bezit de Audi 100 Diesel alle comfort en alle veiligheidsvoorzieningen die ook de Audi 100 met benzinemotor rijk is. Al met al voldoende reden om snel een proefrit te maken. Kan de V.A.G dealer u meteen vertellen hoe bliksemsnel de Audi 100 Diesel leverbaar is. A udi 100 Diesel. In L-, GL- ofCD-uitvoering. A udi 100 A vant Diesel. In L- of GL-uitvoering. Vijfcilinder 2 liter motor 52 kW (70 DIN-pk). V.a. 30.568,-i vrijblijvend, incl. BTW, af Leusden. ADS Kleverskerkseweg 3-5 Middelburg autoschadebedrijf Nederlandse Vereniging van CarTosseneDedrijven schadeherslellers van klasse Telefoon 01 180 K3564

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 10