Nieuwt jes uit
de autowereld
v/h waverijn bv
De nieuwe innocenti
Stijl- en prijsbewust.
Een diesel stinkt maakt lawaai
en is nog traag bovendien
Nu snel leverbaar
auto-poppe
bv
Audi
Garage Wondergem Melse
Audi ÏOO Diesel: fel economisch, stil comfortabel veilig
General Motors introduceert
kleine Amerikaanse modellen met
voorwielaandrijving.
BIEDT TE
KOOP
Automobielbedr. 'Delta'
HEEFT U BANDEN NODIG
J. C. SUVAAL
Audi bewijst dat het anders kan
F0CWA
Woensdag 18 april 1979
VF
VOLKSWAGEN BREIDT BE
DRIJFSWAGENSERIE UIT
Opel Manta 1600 oranje1976
Opel Ascona 16S
nieuw model, geel1975
Mercedes 230
met veel accessoires, wit1977
Simca 1100 Fourgonette
(bestelwagen), geel1977
Fiat 125 P Stationwagen, wit1978
Peugeot 504 GL met schuifdak,
beige metallic1978
Opel Rekord 4-drs. 1900
met L.P.G. brons1975
Citroën 2CV6 groen1977
Fiat 127 Spec. 3-drs. geel1977
Ford Escort 1100 de Lux,
beige metallic1978
Simca 1100 4-drs., rood1973
Wij leveren tegen goedkope prijzen
en monteren GRATIS
Zelftankstation en Garagebedrijf
In de klasse waar saaiheid troef was, is er 'n stijlvol alternatief:
de nieuwe Innocenti. Ontworpen door Bertone. Getint glas
en handige derde deur. Komz'n prestaties, wegligging, wend
baarheid en komfort maar beleven. En ontdek, dat het
exklusieve rijden best betaalbaar kan zijn.
Altijd welkom voor een proefrit!
Maak een proefrit bij uw V.A.G - dealer voor Volkswagen en Audi
o
01184-19610 Gildeweg 22 Vlissingen
(naast de MIRO) Functioneel en veelzijdig
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
HILVERSUM - Volkswa
gen heeft een nieuwe grotere
bedrijfswagen gebouwd, de
VW LT-40 en 45. die de se
rie in 1975 geïntroduceerd,
vollediger moet maken en
die de aansluiting moet gaan
geven naar de zwaardere
MAN-seric. De LT-45 gaat
zelfs tot de klasse van de
4500 kg totaal gewicht, maar
meteen heeft men bok een
'"vrachtwagentje" aangebo
den (40-A) dat nog net de
3500 kg beladen niet over
treft. Dat betekent dat men
met een "gewoon rijbewijs",
voor personenauto's dus,
zo'n klein vrachtwagentje
mag rijden. Daarnaast blijft
het type 2 bestaan, de wel
bekende VW-busjes en bcs-
telwagentjes, gesloten of met
ramen.
Het "hart" van de nieuwe
lingen is een vier-cilinder
benzinemotor van twee liter,
maar men heeft nu ook een
alternatief: een zes cilinder
diesel van 2383 cc (55 kW of
75 pk) die opmerkelijk ge
nusloos aandeed tijdens een
dagje proefrijden. Overi
gens, deze diesel gaat bin
nenkort in de Volvo 343.
De TL-serie is weldoordacht
gebleken: men heeft geen
frontbesturing (geen motor-
kop voor je neus) en de
stoelen zijn zo dat een vrouw
van 1,49 meter even goed
een plaatsje achter het stuur
kan vinden als een man van
1,86 meter; niet zonder re
den is de motor voorin ge
plaatst en de aandrijving op
de achteras gemonteerd;
voor klimmen bijvoorbeeld
een extra voordeeltje, en
geen duik-effecten bij rem
men. Bovendien is de bes
tuurder veiliger - op deze
manier - bij een frontale
botsing.
Het totale LT-programma
omvat thans zes typen. Elk
met een groot aantal uitvoe
ringen en mogelijkheden.
De VW-LT bestrijkt thans
de gewichtsklassen van 2800
tot 4500 kg totaalgewicht.
Voor de middenstander en
kleine ondernemer een leu
ke uitbreiding van het aan
bod in deze klasse.
opties.
De Chevrolet uitvoering,
Citation genaamd, wordt le
verbaar in drie basis uitvoe
ringen een twee- en drie-
deurs coupé en een 5 deurs
sedan. De drie en vijfdeurs
uitvoering hebben een neer-
klapbare achterbank.
De Pontiac divisie brengt de
X-car onder de naam Phoe
nix in twee uitvoeringen, een
tweedeurs coupé en een 5
deurs sedan.
De Oldsmobile Omega en
de Buick Skylark zijn lever
baar in twee- en vierdeurs
uitvoeringen.
Voorwielaandrijving en
dwarsgeplaatste motor.
Voor deze voorwiel aange
dreven auto's werd een ge
heel nieuwe, dwarsgeplaat
ste krachtbron ontworpen.
De X car is leverbaar met
een 2.5 liter vier cylinder
dwarsstroom motor of een
2.8 liter V6 motor, waarvan
de cylinders onder een hoek
van 60 graden zijn opges
teld, zodat de motor smaller
gehouden kon worden. De
transmissie, handgeschakeld
of automaat is achter en on
der de motor geplaatst. Het
cardan vormt een geheel
met de transmissie.
De standaard motor is een
General Motors heeft in de
Verenigde Staten een geheel
nieuwe serie automobielen
met voorwielaandrijving
geïntroduceerd die in het
voorjaar ook in Europa op de
markt zullen komen.
Deze nieuwe modellen met
de afmetingen van een Eu
ropese middenklasser zullen
door vier van de vijf Ameri
kaanse GM divisies aange
boden worden. Zij zijn de
Chevrolet Citation. Pontiac
Phoenix, Oldsmobile Ome
ga en Buick Skylark.
De ontwikkeling van deze
nieuwe serie, bij GM intern
bekend als de "X"-cars heeft
een bedrag van 2.7 miljard
dollar gevergd, het hoogste
bedrag dat GM ooit gein-
vesteerd heeft in één model-
lenreeks.
Zij zijn compacte, zuinige,
naar Amerikaanse maatsta
ven lichte, technologisch
Europees aandoende auto
mobielen. Hun uiterlijk,
luxe, comfort, uitrusting,
bedienbaarheid en geruislo
ze gang is echter typisch
Amerikaans.
Zij zijn voorzien van voor
wielaandrijving en een ge
heel nieuw ontworpen
dwarsgeplaatste vier- of zes
cylinder motor. Speciale
aandacht werd besteed aan
het gemakkelijke onder
houd.
De X-cars worden in vier
carrosserie types aangebo
den: als driedeurs en twee
deurs coupé en als 5 deurs en
4 deurs sedan.
De wielbasis voor alle mo
dellen is 266 cm. De lengte
varieert afhankelijk van het
model van 449 tot 462 cm.
Zij hebben dus de afmetin
gen van een Europese mid
denklasser. Dank zij de
voorwielaandrijving bieden
zij een grote binnenruimte,
die zelfs meer is dan bij de
grotere Amerikaanse mo
dellen die zij vervangen.
De X-cars die op 19 april op
de Amerikaanse markt
geintroduceerd zullen wor
den zijn zeer belangrijk voor
GM's doelstelling om het
gemiddelde brandstofver
bruik voor haar gehele pro-
duktie zoals door de Ameri
kaanse regering is vastges
teld. te halen. GM verwacht
tol eind 1980 ongeveer
770.000 X-cars voor de
Amerikaanse markt te bou
wen. Door 1980 verwacht
men ongeveer 31.000 X-cars
in Europa te verkopen.
Vier van de vijf automobiel
divisies (Cadillac uitgezon
derd) brengen versies van de
X car. Het technische basis
concept is voor alle merken
gelijk, maar elke divisie
brengt zijn eigen modellen-
series die onderling wat be
treft uiterlijk en interieur
verschillen. Hetzelfde geldt
voor de basisuitrusting en de
nieuwe 4 cylinder met een
inhoud van 2474 cm3, voor
zien v,an een dwarsstroom
cylinderkop, waardoor een
betere "ademhaling" be
reikt wordt en de motor la
ger kon worden gehouden.
De Rochester products divi
sion van GM ontwikkelde
voor deze motor een geheel
nieuwe register carburateur,
de "Varajet II" genaamd.
De overvierkante motor
heeft een boring van 101.6
mm en een slag van 76.2
mm. De cylinderinhoud be
draagt 2474 cm3. Het ver
mogen bedraagt 67 Kw (91
pk) bij 4000 t/m. Het koppel
is 182 Nm (18.53 Mkg) bij
2400 t/m. De com pressie
verhouding is 8.2:1. De ac
celeratie van 0 - 100 km voor
de vier cylinder uitvoering
met automatische transmis
sie neemt ongeveer 15 se
conden. Een geheel nieuwe
V6 motor is op alle modellen
leverbaar. De com pressie
verhouding is 8.5:1. Het
vermogen bedraagt 86 Kw
(117 pk) bij 4800 t/m. Het
koppel is 203 Nm (20.7
Mkg) bij 2000 t/m. Ook de
ze motor is overvierkant:
boring x slag is 89 x 76 mm.
De cylinderinhoud bedraagt
2835 cm3. De koeling wordt
verzorgd door een electrisch
aangedreven thermostatisch
gestuurde ventilator.
De X cars zijn leverbaar met
een handgeschakelde vicr-
versnellingsbak. waarvan de
vierde versnelling een over
drive is (0.811of een drie-
trpas automatische trans
missie.
De carrosserieën zijn zelf
dragend. De chassis compo
nenten zijn zoveel mogelijk
van het koetswerk geïso
leerd voor meer stilte en rij-
comfort in het interieur.
De aandrijving en voorwie
lophanging zijn op een
hulpchassis gemonteerd.
Hierdoor wordt vermeden
dat motortrillingen en der
gelijke doorgegeven worden
naar hel passagierscompar
timent. Voor de voorwie
lophanging werd gebruikt
gemaakt van McPhcrson
voor de drie- en vijfdeurs
uitvoeringen bij neergek
lapte achterbank. Het com
pacte reservewiel en de crick
zijn in een verdiepte ruimte
in de laadvloer opgeborgen.
Het instrumentenpanecl
ontwerp verschilt van merk
tot merk. Afhankelijk van
het model kan er keuze ge
maakt worden uit diverse
types voorstoelen. zoals een
voorbank met vaste rugleu
ning, een voorbank met af
zonderlijke rugleuningen of
twee afzonderlijke voorstoe
len.
Een groot aantal opties is
leverbaar. Naast de meer
conventionele uitrusting
zoals stuurbekrachtiging.
veerpoten. Het tandheugel
stuursysteem zorgt voor een
preciese besturing, stabilisa
torstang vóór is standaard.
Alle onderdelen van de wie
lophanging hebben een an-
ti-corrosie behandeling on
dergaan. De wiellagers zijn
voor de gehele levensduur
van de auto onderhoudvrij.
Achter is een starre as met
schroefveren gemonteerd.
Een Panhard stang zorgt
voor een goede richtingssta-
biliteit. De schokdempers
zijn rechtstandig ver naar
buiten geplaatst.
Daar het differentieel en de
cardanas ontbreken heeft
deze achteras een laag onaf-
geveerd gewicht.
De brandstoftank met een
inhoud van 53 liter is vóór de
achteras geplaatst en is spe
ciaal gevormd om de be
schikbare ruimte optimaal
te benutten.
electrisch bediende zijrui
ten. getint glas en van bin
nenuit verstelbare zijspie
gels zijn ook airconditio
ning, electrische deursloten,
cruise control, verstelbaar
stuurwiel, afneembaar gla
zen dak. electrische bedien
de antenne, van binnenuit
bedienbaar kofferslot e.d.
leverbaar.
Op de Pontiac Phoenix,
Oldsmobile Omega en
Buick Skylark zijn ook elec
trisch verstelbare voorstoe
len leverbaar.
Alle X cars zijn voorzien van
een geheel onderhoudvrije
"freedom" batterij en een
contactpuntloze ontsteking.
Alle merken bieden een
sportieve uitvoering met on
dermeer een aangepaste
wielophanging. Het zijn de
Citation X-ll, Phoenix SJ,
Oldsmobile SX en Skylark
sport coupé en sedan.
De 1980 X cars hebben een
diagonaal gescheiden rem-
systeem, zodat bij een defect
aan de remmen toch 50%
van het remvermogen be
houden blijft. Vóór zijn ge
ventileerde schijven gemon
teerd, achter trommelrem-
men. 13 Inch wielen met ra-
diaalbanden zijn standaard.
Op sommige modellen zijn
lichtmetalen wielen lever
baar.
Amerikaans comfort bij Eu
ropese afmetingen.
De nieuwe X cars bieden
zeer veel binnenruimte. De
voorstoelen zijn voorzien
van integrale hoofdsteunen.
De drie- en vijfdeurs mo
dellen hebben een hoeden-
plank die automatisch om
hoog klapt als de achterdeur
geopend wordt. Bij neer
geklapte achterbank is een
laadruimte van 1.16 m3 be
schikbaar. De laadvloer is
dan ongeveer 160 cm lang.
Het interieur heeft de typi
sche Amerikaanse luxe met
hoogwaardige bekleding,"
dikke tapijten en overvloe
dig toegepaste geluidsisola
tie.
De voorstoelen zijn over een
lengte van 20 cm verstel
baar. De inhoud van de
kofferruimte varieert van
355 liter in de Chevrolet Ci
tation 2 deurs coupé tot 404
liter in de Buick en Oldsmo
bile coupë's en 1167 liter
Een laag brandstofverbruik
en gemakkelijk onderhoud
waren de basisdoelstellingen
bij het ontwerpen van de X
car. Zij zijn ongeveer 360 kg
lichter dan dé modellen die
zij vervangen, wat een San-
zienlijke brandstofbespa
ring betekent. De zelfden
kende ventilator draagt ook
hiertoe bij.
De X cars hebben uitgebrei
de windtunnel tests onder
gaan. De Chevrolet Citation
heeft het laagste luchlweer-
standscoëfficient van alle
Amerikaanse GM model
len, inclusief de Chevrolet
Corvette, namelijk 0.417.
Om het onderhoud tot een
minimum te beperken zijn
de X cars voorzien van voor
het leven gesmeerde wiella
gers, een automatische nas
tellende koppeling, dunnere
transmissieolie met een lan
gere levensduur, onder
houdvrije "freedom" batte
rij en contactpuntloze ont
steking.
De X cars zijn de meest
grondig geteste modellen in
de geschiedenis van General
Motors. De Chevrolet Cita
tion bijvoorbeeld heeft mil
joenen testkilometers achter
de rug. tweemaal zoveel als
de andere recent uitge
brachte Amerikaanse GM
modellen.
De X cars zuilen vanaf mei
in ons land leverbaar zijn.
van de ree
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 cn 25467 Middelburg
Middelburgsestraat 53. KOUDEKERKE
tel. 01185-1408
Industrieweg 31, Vlissingen
Tel. 01184-15220.
De Audi 100 Diesel accelereert fel: van 0-80 km/u
in 11,2 seconden en van 0-100 in 17,5 seconden.
Het verbruik van de unieke vijfcilinder diesel
motor kan elke vergelijking doorstaan: 1 op 12,2
volgens DIN, bij 80 km/u 1 op 17,5(!) en bij
100 km/u 1 op 14,7.
De Audi 100 Diesel mag ook één van de stilste
diesels heten, dankzij een hele reeks van geluids-
isolerende maatregelen.
En tenslotte bezit de Audi 100 Diesel alle
comfort en alle veiligheidsvoorzieningen die ook de
Audi 100 met benzinemotor rijk is.
Al met al voldoende reden om snel een proefrit
te maken. Kan de V.A.G dealer u meteen vertellen
hoe bliksemsnel de Audi 100 Diesel leverbaar is.
A udi 100 Diesel.
In L-, GL- ofCD-uitvoering.
A udi 100 A vant Diesel. In L- of GL-uitvoering.
Vijfcilinder 2 liter motor 52 kW (70 DIN-pk).
V.a. 30.568,-i vrijblijvend, incl. BTW, af Leusden.
ADS
Kleverskerkseweg 3-5
Middelburg
autoschadebedrijf
Nederlandse Vereniging
van CarTosseneDedrijven
schadeherslellers
van klasse
Telefoon
01 180 K3564