WW vorm van leolux, het merk dat originele hedendaagse vormgeving combineert met lange, langs levensduur. nu bij pot, buiten de leolux-zitmeubelen nu ook de aler- nieuwste wandmeubelen, pot's leolux en wandmeubel-show moet u zien. niet persee om te kopen maar in de eerste plaats om te ge nieten. leolux meubelen, crème de la crème, fine fleur, neusje van de zalm. pot wijdt er een grootse show aan. een unieke gele genheid om kennis te maken met de resultaten van een prachtige samenwerking tussen topontwerpers en echte meubelmakers, vaklieden. leolux onvergelijkbaar goed (en daarom wat duurder). meuble's hoe lijkt een kamer groter? de hereniauteuil is geen heren fauteuil.. Een hoge fauteuil wordt ook we-! eens een "herenfauteuil" ge noemd. Niets is minder waar De heel hoge fauteuil stamt uit de Pruikentijd. De kapsels van de dames waren zo gecompliceerd en torenhoog, dat er de dag te voren al aan werd begonnen. De betreffende dame bracht de tijd tot het feest in die stoel door en kon dan het hoofd laten rusten. Dm f eens een kamer visueel" in tweeën te delen Wat betekent dat"5 Haaks op de wand maakt u een afscheiding. Liefst met te zwaai Dus bijvoorbeeld wel tot het plafond maar los van de wand of wel tegen de wand maar tot zo n 50 cm. onder het plafond. Dat kan een gordijn zijn, of een open of gesloten kast, of een bak met hooggroeiende planten. De kamer gaat er gegarandeerd groter door liiken. Als u dus de beschikking nebt over een tame lijk kleine ruimte, is dit een han dig en decoratief foefje. Algemeen denkt men. dat je in een kleine kamer geen grote meubelen moet plaatsen. Maar heus, zo'n kamer gaat er juist groter door lijken. Zet je namelijk in een kleine ruimte kleine spul letjes, dan versnipper je het beetje ruimte, dat je hebt. Zorg liever voor lange, gestrekte lijnen, dan lijkt de kamer ook langer. De ruimte naast een klein meubeltje is tóch verloren. Benut die liever voor een extra zitplaats. het zitkarakter van een meubel Omdat je een stoel zo lijfelijk ervaart zouden er eigenlijk even veel stoelen als mensen moeten zijn. Maar maatwerk is onbetaal baar. Een ontwerper gaat daarom uit van gemiddelde maten. Vroeger was er zelfs een Gulden Regel, die stelde, dat de hoogte van de zitting de diepte ervan 90 cm. moest zijn. Nu was dat vroeger ook eenvoudiger: men kende maar één manier van zit ten, nl. netjes, en maar één type vering: de met touwtjes gekop pelde veren, waarover lagen jute of erin of (duurder) paardenhaar gespannen werden. Tegenwoordig is het tekenen van een stoel een veel komplexer ge heel geworden. Allereerst bekijkt men voor wie de stoel bedoeld is. Een stoel voor een jeugdig publiek moet nu eenmaal een andere zitkarakteristiek hebben dan een stoel voor bejaarden. Dan komt de vraag: moet het een luie, een neutrale of een echt aktieve zit zijn? Dan: wordt de zitting horizontaal of loopt die schuin af? Dan: uit welke materialen worden zitting en rug opgebouwd? En wat de maten betreft: de mens is duidelijk langer geworden. U begrijpt, dat elke proeffauteuil bij LEOLUX druk bezeten wordt door zoveel mogelijk mensen vóór de produktie start. Ook de bekleding van een zit meubel kan het karakter verande ren, Bij leren kussens wordt aan de onder- en achterzijde stof ingenaaid. Dat is geen zuinigheid van LEOLUX maar noodzaak. Wanneer u gaat zitten kan zo de lucht in het kussen snel ontsnap pen. U zat einders op een lang zaam leeglopende voetbal. Ovengens is de zit bij een leren bekleding in het begin altijd iets stugger dan bij een met stof be kleed meubel. Zitten kun je op veel manieren. De ouderwetse stratenmaker had een laag krukj e op één dikke poot. zodat hij "zittend" kon werken. Zijn bewegingsvrijheid was rede lijk, mits hij zich in evenwicht hield. Een autostoel zit dan ook komfor- tabeler, maar hier is de bewe gingsvrijheid duidelijk beperkt. De "zit" is logischerwijs recht naarvoren. Terwijl men zijdelings zoveel mogelijk gesteund wordt om bij het bochtenwerk niet weg te schuiven. Een goede fauteuil kombineert de eigenschappen van beide: steunt waar dat nodig is en zorgt, dat er voldoende bewegingsvrij heid is om eens te gaan verzitten. wees er voorzichtig mee 'Gebruik in ruimten op het noorden warme tinten, in kamers op het zuiden koele)' heette het vToeger. Laten we dat soort regels maar gauw vergeten. Gebruik gewoon een kleur, die u mooi vindt. Uw lievelingskleur bijvoorbeeld, of een van de kleuren van een schilderij of reproduktie in uw kamer. En durf die kleur dan eens in meer tinten toe te passen. Zoek niet voor elk ding weer een nieuwe kleur. Het wordt zo gauw een bonte kermis. Het decor mag niet de spelers verdoezelen of overschreeuwen. De gemiddelde gebruiksduur van meubelen ligt in Nederland op ongeveer 9 jaar. Diep, donker zwart (en in iets mindere mate nègre) laat alle ge voel voor afstand verdwijnen. In een kamer met matzwarte wanden en plafond is het moeilijk, de juiste hoogte te schatten. Een zwart of in ieder geval zeer donker plafond "drukt" de ruimte dus heus niet. Wél een gekleurd plafond. Denkt u er ook eens aan, dat een bol witte wol een heel andere uitdrukking heelt dan een blok wit marmer? Uhoeft niet direkt naar afwisseling in kleur te zoeken. Afwisseling van koele en warme materialen kan ook. Laten we eens stellen, dat een goedkope bekledingsstof 5 jaar meegaat, een duurdere of leder langer. Voor die 5 jaar of langer kiest u dus de kleur van uw meu belen. Kies dan een rustige, gedekte tint. Zoek de afwisseling liever in gordijnen, kleuren op de wanden, losse kussentjes of verdere dekoraties. Wanneer u daarvan de kleur beu bent, is ver andering beslist minder kostbaar. Alle felle kleuren zijn opdringe rig, lijken op je af te komen. Natuurlijkheid De afwerking van het zware Wisent leder (4 mm.!) en de een voud van vorm geven dit model een geheel aparte charme. Van naden is geen sprake. De zeer dikke huiden worden tegen elkaar gestikt zodat de zijkanten van het leder zichtbaar blijven. Hierdoor en door gebruik te maken van de natuurlijke teke ning in het leder bij de verwer king, ontstaat een meubel dat een en al natuurlijkheid en voor name rust uitstraalt. Een meubel dat past in ruimten waar men hecht aan stijl en luxueus komfort. Dit effekt kun je afzwakken door er zwart doorheen te mengen - de kleuren worden dan somberder - of grijs of wit. De kleuren worden dan neveliger, transparanter, pastelachtig. Verkrijgbaar zijn: fauteuil, tweezits en driezitsbank laag, tweezits en driezits bank hoog, hokker en bergère. design axel enthoven design harry de groot een fauteuil is een holletje in een kamer in een huis. je trekt je er in terug, je rolt je er in op. en je bekijkt de wereld daar buiten anders dan wanneer je er middenin staat. Er zijn diverse manieren om de zithoek te meubileren. Van oudsher bekend is het bankstel: een twee- of een driezitsbank met twee fauteuils. Soms een lage en een hoge fauteuil. Tegenwoordig zijn er meer moge lijkheden: vier of vijf fauteuils rond een tafel, twee tweezits banken tegenover elkaar, een hoekopstellingbestaande uit een twee- en een drie-zits bank met een hoek tafel of een hoekele ment. En dan natuurlijk onbe grensde mogelijkheden met losse elementen. Diverse opstellingen hebben wij hier voor u getekend. Een exclusief meubel.dat zeer veel afmetingen staat het luchtig op de mfort biedt. Ondanks de forse metalen draaivoet. Een fauteuil, die uitnodigt om er eens in plaats te nemen. Het zichtbare hout van de draaivoet is massief eiken. de enige meubelzaak in deze streek met een grote keus in "grote" meubelen, artifort, bruna- ti, cassina, cristal, durlet, gelderland, interlübke, de sede en thonet. zowel in moderne als klas sieke stijl, u bent van harte welkom, tel. 8 lijnen - ned. 01155-2010 belgiö 00-31.1155-2010 openingstijden: maandag 13.00 tot 18.00 uur dinsdag tot vrijdag 9.00 tot 18.00 uur zaterdag 9.30 tot 18.00 uur vrijdagavond koopavond.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 6