WW
vorm van
leolux, het merk dat originele hedendaagse vormgeving
combineert met lange, langs levensduur.
nu bij pot, buiten de leolux-zitmeubelen nu ook de aler-
nieuwste wandmeubelen, pot's leolux en wandmeubel-show
moet u zien.
niet persee om te kopen maar in de eerste plaats om te ge
nieten.
leolux meubelen, crème de la crème, fine fleur, neusje van de
zalm. pot wijdt er een grootse show aan. een unieke gele
genheid om kennis te maken met de resultaten van een
prachtige samenwerking tussen topontwerpers en echte
meubelmakers, vaklieden.
leolux onvergelijkbaar goed (en daarom wat duurder).
meuble's
hoe lijkt een kamer groter?
de hereniauteuil is geen heren
fauteuil..
Een hoge fauteuil wordt ook we-!
eens een "herenfauteuil" ge
noemd. Niets is minder waar De
heel hoge fauteuil stamt uit de
Pruikentijd. De kapsels van de
dames waren zo gecompliceerd
en torenhoog, dat er de dag te
voren al aan werd begonnen.
De betreffende dame bracht de
tijd tot het feest in die stoel door
en kon dan het hoofd laten rusten.
Dm f eens een kamer visueel" in
tweeën te delen Wat betekent
dat"5 Haaks op de wand maakt u
een afscheiding. Liefst met te
zwaai Dus bijvoorbeeld wel tot
het plafond maar los van de wand
of wel tegen de wand maar tot
zo n 50 cm. onder het plafond.
Dat kan een gordijn zijn, of een
open of gesloten kast, of een bak
met hooggroeiende planten.
De kamer gaat er gegarandeerd
groter door liiken. Als u dus de
beschikking nebt over een tame
lijk kleine ruimte, is dit een han
dig en decoratief foefje.
Algemeen denkt men. dat je in
een kleine kamer geen grote
meubelen moet plaatsen. Maar
heus, zo'n kamer gaat er juist
groter door lijken. Zet je namelijk
in een kleine ruimte kleine spul
letjes, dan versnipper je het
beetje ruimte, dat je hebt. Zorg
liever voor lange, gestrekte
lijnen, dan lijkt de kamer ook
langer. De ruimte naast een klein
meubeltje is tóch verloren. Benut
die liever voor een extra zitplaats.
het zitkarakter van een
meubel
Omdat je een stoel zo lijfelijk
ervaart zouden er eigenlijk even
veel stoelen als mensen moeten
zijn. Maar maatwerk is onbetaal
baar. Een ontwerper gaat daarom
uit van gemiddelde maten.
Vroeger was er zelfs een Gulden
Regel, die stelde, dat de hoogte
van de zitting de diepte ervan
90 cm. moest zijn. Nu was dat
vroeger ook eenvoudiger: men
kende maar één manier van zit
ten, nl. netjes, en maar één type
vering: de met touwtjes gekop
pelde veren, waarover lagen jute
of erin of (duurder) paardenhaar
gespannen werden.
Tegenwoordig is het tekenen van
een stoel een veel komplexer ge
heel geworden. Allereerst bekijkt
men voor wie de stoel bedoeld is.
Een stoel voor een jeugdig
publiek moet nu eenmaal een
andere zitkarakteristiek hebben
dan een stoel voor bejaarden.
Dan komt de vraag: moet het een
luie, een neutrale of een echt
aktieve zit zijn?
Dan: wordt de zitting horizontaal
of loopt die schuin af? Dan: uit
welke materialen worden zitting
en rug opgebouwd?
En wat de maten betreft: de mens
is duidelijk langer geworden.
U begrijpt, dat elke proeffauteuil
bij LEOLUX druk bezeten wordt
door zoveel mogelijk mensen
vóór de produktie start.
Ook de bekleding van een zit
meubel kan het karakter verande
ren, Bij leren kussens wordt aan
de onder- en achterzijde stof
ingenaaid. Dat is geen zuinigheid
van LEOLUX maar noodzaak.
Wanneer u gaat zitten kan zo de
lucht in het kussen snel ontsnap
pen. U zat einders op een lang
zaam leeglopende voetbal.
Ovengens is de zit bij een leren
bekleding in het begin altijd iets
stugger dan bij een met stof be
kleed meubel.
Zitten kun je op veel manieren.
De ouderwetse stratenmaker had
een laag krukj e op één dikke poot.
zodat hij "zittend" kon werken.
Zijn bewegingsvrijheid was rede
lijk, mits hij zich in evenwicht
hield.
Een autostoel zit dan ook komfor-
tabeler, maar hier is de bewe
gingsvrijheid duidelijk beperkt.
De "zit" is logischerwijs recht
naarvoren. Terwijl men zijdelings
zoveel mogelijk gesteund wordt
om bij het bochtenwerk niet weg
te schuiven.
Een goede fauteuil kombineert
de eigenschappen van beide:
steunt waar dat nodig is en zorgt,
dat er voldoende bewegingsvrij
heid is om eens te gaan verzitten.
wees er voorzichtig mee
'Gebruik in ruimten op het
noorden warme tinten, in kamers
op het zuiden koele)' heette het
vToeger. Laten we dat soort
regels maar gauw vergeten.
Gebruik gewoon een kleur, die u
mooi vindt. Uw lievelingskleur
bijvoorbeeld, of een van de
kleuren van een schilderij of
reproduktie in uw kamer. En durf
die kleur dan eens in meer tinten
toe te passen. Zoek niet voor elk
ding weer een nieuwe kleur. Het
wordt zo gauw een bonte kermis.
Het decor mag niet de spelers
verdoezelen of overschreeuwen.
De gemiddelde gebruiksduur
van meubelen ligt in Nederland
op ongeveer 9 jaar.
Diep, donker zwart (en in iets
mindere mate nègre) laat alle ge
voel voor afstand verdwijnen.
In een kamer met matzwarte
wanden en plafond is het moeilijk,
de juiste hoogte te schatten.
Een zwart of in ieder geval zeer
donker plafond "drukt" de ruimte
dus heus niet. Wél een gekleurd
plafond.
Denkt u er ook eens aan, dat een
bol witte wol een heel andere
uitdrukking heelt dan een blok
wit marmer? Uhoeft niet direkt
naar afwisseling in kleur te
zoeken. Afwisseling van koele en
warme materialen kan ook.
Laten we eens stellen, dat een
goedkope bekledingsstof 5 jaar
meegaat, een duurdere of leder
langer. Voor die 5 jaar of langer
kiest u dus de kleur van uw meu
belen. Kies dan een rustige,
gedekte tint. Zoek de afwisseling
liever in gordijnen, kleuren op
de wanden, losse kussentjes of
verdere dekoraties. Wanneer u
daarvan de kleur beu bent, is ver
andering beslist minder kostbaar.
Alle felle kleuren zijn opdringe
rig, lijken op je af te komen.
Natuurlijkheid
De afwerking van het zware
Wisent leder (4 mm.!) en de een
voud van vorm geven dit model
een geheel aparte charme. Van
naden is geen sprake. De zeer
dikke huiden worden tegen
elkaar gestikt zodat de zijkanten
van het leder zichtbaar blijven.
Hierdoor en door gebruik te
maken van de natuurlijke teke
ning in het leder bij de verwer
king, ontstaat een meubel dat
een en al natuurlijkheid en voor
name rust uitstraalt.
Een meubel dat past in ruimten
waar men hecht aan stijl en
luxueus komfort.
Dit effekt kun je afzwakken door
er zwart doorheen te mengen - de
kleuren worden dan somberder -
of grijs of wit. De kleuren worden
dan neveliger, transparanter,
pastelachtig.
Verkrijgbaar zijn: fauteuil, tweezits en
driezitsbank laag, tweezits en driezits
bank hoog, hokker en bergère.
design axel enthoven design harry de groot
een fauteuil is een holletje in
een kamer in een huis.
je trekt je er in terug,
je rolt je er in op.
en je bekijkt de wereld daar
buiten anders dan wanneer je er
middenin staat.
Er zijn diverse manieren om de
zithoek te meubileren. Van
oudsher bekend is het bankstel:
een twee- of een driezitsbank
met twee fauteuils. Soms een
lage en een hoge fauteuil.
Tegenwoordig zijn er meer moge
lijkheden: vier of vijf fauteuils
rond een tafel, twee tweezits
banken tegenover elkaar, een
hoekopstellingbestaande uit een
twee- en een drie-zits bank met
een hoek tafel of een hoekele
ment. En dan natuurlijk onbe
grensde mogelijkheden met
losse elementen.
Diverse opstellingen hebben wij
hier voor u getekend.
Een exclusief meubel.dat zeer veel afmetingen staat het luchtig op de
mfort biedt. Ondanks de forse metalen draaivoet.
Een fauteuil, die uitnodigt om er eens in
plaats te nemen.
Het zichtbare hout van de draaivoet is
massief eiken.
de enige meubelzaak in deze streek met een
grote keus in "grote" meubelen, artifort, bruna-
ti, cassina, cristal, durlet, gelderland, interlübke,
de sede en thonet. zowel in moderne als klas
sieke stijl, u bent van harte welkom,
tel. 8 lijnen - ned. 01155-2010 belgiö
00-31.1155-2010
openingstijden:
maandag 13.00 tot 18.00 uur
dinsdag tot vrijdag 9.00 tot 18.00 uur
zaterdag 9.30 tot 18.00 uur
vrijdagavond koopavond.