De Vrije School vecht voor het behoud van het kind roovers speciaalzaken FlflftlUII Iwll AKTUEEL BIJOU HELMO HfflfflS ROOVERS IJZER ROOVERS LEER 00VERS SCHOENEN planten BANKGIROREKENING middelburg SNELKOOKPANNEN MODE SCHOENEN FA. MIDAVAINE C.V. AANLEG EN ZELFBOUW PAKKETTEN HARTELIJK WELKOM! PIA BECK en haar TRIO STREEFKERKSE HUIS J0VACS PORTEMONNEE VOLKSPARTIJ VOOR VRIJHEID EN DEMOCRATIE 65,— en 75,— 79,en 89, Tornado - Prestige - Fissier SUEDEen LEREN KLEDING 3 gemengde RIBBROEKEN-LOIS-LEVIS SLOOPY BANDPLOOIBROEKEN 81 e jaargang no. 7 - woensdag 14 februari 1979 uw salaris via een bankgirorekening bij de ZEEUWSE BONDSSPAARBANK Jaar van het kind deel 1: Vrouwen aan de slag Leren Kunstwerk Lange Delft 31. Nieuwe collectie is binnen voor iedereen bij l. DELFT 48 - Middelburg Gas- en Loodgietersbedrijf VRIJBLIJVEND PRIJS OPGAAF EN 2 JR. GARANTIE OP MATERIAAL Veilingvers Bloemgoed Op zaterdag 17 februari toont de SHOE- RETTE haar nieuw gezicht. Onze bekende zelfkeuze-presentatie is ver jongd en vernieuwd. De fonkelnieuwe voorjaarskollektie laten wij graag voor zich zelf spreken. Komt u eens rustig kijken en ontdek de vele nieuwe "gezichten" van de schoenenmode 1979. Hartelijk welkom op zaterdag 17 februari en vele, vele dagen daarna. waar 't al volop lente is! v Altijd prijs in de Weikoop kleurwedstri jd welkeeii TE ZOUTELANDE. Voor kaarten bellen: 01186-1640 1 jaar garantie op de rits TASSENZAAK Aanvang van de forumbijeenkomst: 20.30 uur. Actuele provinciale politiek. Drs. H. EVERSDIJK (CDA) H. VENEKAMP (PvdA) J. D. DE VOOGD (VVD) Open voorlichtingsdagen voor mensen zonder baan in alle modekleuren in wijde en smalle pijp LANGE DELFT 61 MIDDELBURG Faam WAARIN OPGENOMEN "GROOT WALCHEREN" IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL WALCHEREN "Dit is mijn linker voet, dat is mijn rechter voet, daar stamp ik mee". In de eerste klas staan de kinderen achter hun stoel en als ze zeggen 'stamp', dan stam pen ze ook. Ze tellen van één totï/3. En even vlot van tien, terug naar de een. Ze lopen in kringen, ze klappen, ze zeggen ritmische gedichtjes op. Wat opvalt: ze weten, terwijl ze zo'n gedichtje opzeggen, daar óók op te lopen, te klappen. Precies met het ritme mee. Op het bord staat een herder getekend met schapen. Eerst wordt er geteld hoe veel het er zijn. Hier corrigeren de kin deren elkaar. Nu komt het rekenen. De juf vertelt dat er schapen weglopen. Hoeveel heeft de herder nu nog over? Dat er ook weer geboren worden. Hoe veel nu? Een kenmerk van de Vrije School: er wordt niet gerekend met dode cijfertjes. Er wordt gerekend vanuit ver haaltjes, vanuit 'beelden' dus, die de kin deren zich voor kunnen stellen. En van uit het bewegend beleven van de stof. Zo blijft rekenen niet een abstract iets, een zaak van maniertjes en cijfers. Nee, re kenen wordt een levende zaak. Hetzelfde geldt voor het lezen: vanuit een verhaal worden de letters 'aangeleerd'. Een wijze van leren, die dicht bij het fantasie- en voorstellingsvermogen van de kinderen ligt daaruit ontstaat eigenlijkeen manier van leren, om nooit meer te vergeten. In de zesde klas hebben de leerlingen zojuist kleurenleer gehad. Ze verwerken hun kennis door die kleuren te schilde ren, te laten ontstaan op papier. Op het bord staat een natuurkundeproef gete kend. Eerst is de proef door de kinderen ontdekt. Daarna is er een tekening van gemaakt. Die tekening wordt nu over genomen in het schrift. Zo maken de leerlingen hun eigen leerboekje. Eigener kan het haast niet. De verworven we tenschap blijft zo in de sfeer van het kind. Boekjcr ontbreken. De leerkracht werkt vanuit het, wettelijk goedgekeurde, leerOlan op eigen wijze (geheel uitgaan de van die-specifieke klassegroep) met de daarin aangegeven leerstof. Dat brengt de overtuiging van de Vrije School met zich mee: geen klas is eender dus je kunt ook niet een leerboekje ontwerpen dat geschikt is voor de zoge naamde gemiddelde Nederlandse leer ling. Nog een kenmerk is dat de leerling niet kan blijven zitten. Het jonge kind orUmoet in de eerste klas zijn meester of zijn juf. Die gaat alle jaren mee en kent de kinderen op den duur als zijn of haar broekzak. Toch brengt dat geen eenzij digheid met zich mee, want een scala van vakleerkrachten zorgt voor de no dige afwisseling. Een van die vakken: vreemde talen. Engels en Duits al vanaf de eerste klas; in de derde komt daar Frans bij. Dit, omdat de Vrije School ervan overtuigd is, dat de taairijpheid van het kind zich reeds in de jongste jaren aftekenl. Nog zo'n vak: muziek. Reeds vanaf de eerste.klas leert elk kind blokfluit spelen. Het leerplan muziek lijkt erg veel op dat van de muziek school. Evenals vreemde talen,, is het zoge- Middelburg - In samenwerking met de Stichting Sociaal Kultureel Werk "de Hayman" en de Wijkvereniging "'t Zand" wil men de behoefte peilen van de VROUWEN VAN T ZAND EN DE STROMENWIJK aan een aktiviteit, ongeveer gelijk aan, en geënt op "Kom uitje huis" in Dauwendaele-Zuid. Daar werkt men nu voor het derde jaar met konversatiegroepen. lessen in Engels en Frans, bloemschikken, huidverzorging e.d. Op woensdag 21 februari a.s. verwacht men vrouwen die es wat anders willen, om half tien in "de Vergulde Baars" aan de Baarsjesstraat (zijstraat Poelendaele- weg) om tezamen een overzicht te krij gen van wat men wil en wie er meedoen. In 1974 begint een groep enthou siastelingen in Middelburg een zogenaamde Vrije School. Een gewaagd experiment, want wat de boer niet kent, lust hij niet. Toch kon men aan de gang, zij het met 18 kleuters. De kleuter school werd destijds onderge bracht in een wrakkig pand aan de Verwerijstraat. Al gauw ver heugde men zich in een toene mende belangstelling. Nog geen jair later, in 1975, ging een tweeklassige basisschool van start: 32 leerlingen en twee leer krachten. Nu telt men op de zes- klassige basisschool aan de Gra venstraat 144 leerlingen; de kleu terschool aan de Hanny Schaft- straat zit voorlopig vol met ruim 60 kleuters. De Vrije School, een ander soort onderwijs. Niet nieuw, want de gelijknamige school in Den Haag bestaat in Nederland al meer dan een halve eeuw. Wel nieuw voor Walcheren. En dat brengt de no dige afgunst, broodnijd en het 'de-kat-uit-de-boom-kijken' met zich mee. Hetgeen de vraag op roept, of de schoolstrijd (voor vrijheid van onderwijs, dus óók voor vrijheid van initiatief) ei genlijk wel zin heeft gehad. Nu wij dit jaar het Jaar van het Kind noemen, past het te zoeken naar plaatsen waar er met dat kind iets aan de hand is. Zoals in een Vrije School. naamde vormtekenen (dat opvoedkun dige aspecten kent als het leren van de taal der vormen: rechthoeken, cirkels, parabolen, spiralen enz.) ook nuttig voor het voortgezet onderwijs. Want dat vormtekenen is een vroeg soort meet kunde. De vormen worden niet alleen getekend, maar óók gelopen. En daar komt de beweging weer in het onder wijs. Eurithmie is zo'n vak. Het is moeilijk in een paar woorden te zeggen wat eurithmie is. Maar over het algemeen kan men zeggen dat het hier gaat om een bewegingskunst. Taal en muziek en bewegen, dat zijn de onderde len. Eigenlijk is het: zichtbaar gemaakte taal en zichtbaar gemaakte muziek. Eu rithmie heeft niet alleen een kunstzin- nig-opvoedende waarde, het helpt óók kinderen met bewegings-, spraak- en doorzettingsmoeilijkheden. Het vak heeft dus een genezende bijwerking. Wordt er nog wel geleerd op die Vrije School? Uiteraard. Maar anders dan wij gewend zijn. Er is sprake van periode- onderwijs. Vier tot zes weken lang, doen de kinderen iedere morgen (dan zijn ze nog fris) van half negen tot half elf niets anders dan zich bezighouden met één vak. Bijvoorbeeld rekenen. Of taal. Of wereldverkenning. Als ze bijvoorbeeld rekenen, doen ze niets aan taal. Zakt dat dan niet weg? Ja, maar d^ar zit nu juist de kneep. Dat wegzakken is meer: be zinken. Want de ervaring leert, dat als men zich weer gaat bezighouden met een vak dat de kinderen zes weken ge leden hadden, de stof weer direkt en nu gerijpt, boven komt drijven. Dat zit na tuurlijk ook in de intensiviteit waarmee met die leerstof-in de periode wordt omgegaan. In 1919, toen het Duitse rijk was inge stort, kwam een fabrikant bij de zeer bekende, en alom geliefde Rudolf Stei- ner. Steiner, één van de laatste geleerden van die tijd, die nagenoeg het gehele, toenmalige, wetenschappelijke terrein kon overzien, had tijdens talloze lezin gen en boeken vele mensen in begrijpe lijke taal, kennis laten maken met zijn (wijze) inzichten. Die wijze inzichten noemde hij: anthroposofie. Anthropo- sofie is een inzicht in de geschiedenis, in de toekomst, in de mens zelf, in de maatschappij waarin hij leeft, in de landbouw, in de geneeskunde, in de godsdienst. Steiner kan met recht een ziener genoemd worden. Maar hij ver schilde van anderen, doordat zijn in zichten praktisch waren. Toen Emil Molt, fabrikant van de Waldorf-Asto- riaiabritken, die zich bezig hield met het lot van zijn arbeiders, dan ook aan Stei ner vroeg of hij een school op poten kon zetten voor de arbeiderskinderen, kon Steiner volmondig 'ja' zeggen. Het werd de eerste Waldorf-school, later nage volgd in andere landen, waaronder Ne derland. Hier werden de scholen (nu zijn er 26 basisen kleuterscholen, verdeeld over ons land) Vrije Scholen genoemd. Een naam* die nogal eens verwarring wekt, omdat sommigen menen, dat de kinderen op zo'n school mogen doen waar ze zin in hebben, zoals op banken lopen en op de grond spugen. Dat beeld in onjuist. De vrijheid hier bedoeld, be tekent datje kinderen geen dingen in de weg moet leggen die tegen hun natuur indruisen. Je moet kinderen nemen zoals ze zijn: driftig, langzaam, beweeg lijk of bangelijk van aard. Dóar moetje mee werken, zegt men op de Vrije School, je wilt toch als volwassene ook dat men je neemt zoals je bent? Waarom kinderen dan efficiënte technieken op gedrongen, zodat ze wel vlugger leren, maar minder lang echt kind blijven? Is de Vrije School een instituut, waar de gedachten van Steiner in de kinderen worden geplant? Steiner: "Wij zijn er niet op uit onze principes, de inhoud van onze levensbeschouwing, bij te brengen aan de opgroeiende mens. Wij streven ernaar, dat hetgeen we ons veroverd hebben door onze inzichten, ben leven de opvoedingsdaad zal worden." Respect voor de mens, respect voor zijn gevoelens, zijn geloof, dat zijn zaken die centraal staan in de Vrije School. Met in het middelpunt: het kind. Maar ook de ouders worden niet overgeslagen. Van hen wordt verwacht positief mee te bouwen, mee te denken, aan waar het om gaat: de totale opvoeding, het geluk van het kind. De gang van het jaar wordt beleefd: er is o.m. een zomer-, een herfst-, een win ter-, een lentefeest: samenkomst van kinderen, ouders en leerkrachten. Fees ten, waar de kinderen op voorbereid worden, waar ze naar uitzien. Een leerkracht: "Kijk hoe een kind groeit. Dat is: een kunstwerk van moe der natuur. Wil je ze iets leren, dan zal dat alleen maar op een kunstzinnige manier kunnen gebeuren. Wij voeden op voor het leven en r< 't v^or een (tij delijke) maatschappij. Maar ze krijgen voldoende bagage om die maatschappij aan te kunnen. Op een positieve wijze, op een eigen wijze. Straks krijgen we een zevende klas. Daarin geven we ze nog iets extra's mee. Ze komen dan in de puberteit. Het is fijn. als je ze zoveel jaar begeleid hebt, datje ze ook nog op weg mag helpen in die moeilijke periode. Wat betreft de overgang naar het voort gezet onderwijs: wij overleggen intensief met de collega's daar. hoe we die over gang zo soepel mogelijk kunnen laten verlopen. De ervaringen leren, dat Vrije Schoolleerlingen dé daar op hen afstor mende problemen goed aankunneh. Vanuit eigener beweging: ze pakken aan. Dat hebben ze immers al die jaren gedaan?" Men zegt vaak: je moet kinderen de harde werkelijkheid niet onthouden. Trouwens, er wordt hen niet en nooit gevraagd of ze daar bij gebaat zijn. Wordt het kind ster ker van de dagelijkse, vaak maar treurige, werkelijkheid, of knaagt het aan zijn ge voelsleven? De Vrije School heeft op dit stuk zijn standpunt ingenomen. De ver telstof (er wordt elke dag verteld) door de jaren heen (van de sprookjes in de eerste, via de fabels, legenden, Oude Testament, Germaanse mythologie tot aan de Euro pese, vroege geschiedenis toe), beant woordt aan de innerlijke vraag van het kind om de realiteit vanuit rust, zelfver trouwen en wilskracht tegemoet te treden. Over die vertelstof gaat de lezing op de open dag die de Vrije School organiseert op 17 februari in de basisschool aan de Gravenstraat 63, te Middelburg. Op die dag kunnen belangstellenden deel nemen aan lessen, te weten: muziek, rekenen, geschiedenis, Engels, eurithmie, kleute ruur. Er is een kinderoppas in De Kleu- terhock, Burggang 3, Middelburg. Het programma begint om tien uur, er is koffie en een lunch, en duurt tot drie uur. Er is een boekentafel met onder meer het leerplan, er is gelegenheid tot het stellen van vragen. Lange Delft 17, "DOE-H ET-ZEEVERS" kunnen bij ons terecht voor al hun materialen Domburgs Schuitvlot 21 MIDDELBURG Tel. 12330 195 Lange Kerkstraat 8. Goes Lange Delft 99, Middelburg Walstraat 90, V li$singep Verfijnde tnfelsfeer 1 I I SERVIEZEN I 1 I MIDWINTER (WEDGWOOD-GROEP) SEGEERSSTRAAT 6 - MIDDELBURG - TEL. 01180-27841 Doe mee en maak de kleurplaat van je leven. Tot 3 maart kun je nog inleveren. Dus haal iouw kleurplaat ,nu bij Weikoop (leeftijd t/m 10 jaar) •tttfd voortu'n, dier, "Obbyin doe h#t-*elver. Middelburg Speelt a.s. vrijdag en zaterdag in het Lange Delft 44/Segeersstraat 4, Middelburg Geoffrey Douglas Madge, piano speelt (met vooraf toelichting) Music of Changes van John Cage en enkele nieuwe ontdekkingen van Russische komponisten. Vrijdag 16 februari 20.30 uur Toegang f 5,50 Kuiperspoort theater Middelburg. Jeugd en Muziek Zeeland. St Vrijdag 16 februari a.s. organiseert de afdeling Middelburg van dc VVD een openbare vergadering in Hotel Restaurant "De Brasserie", Lange Delft 10 te Middelburg. Na het huishoudelijk gedeelte zal een forum vragen beantwoorden over In dit forum hebben zitting: Binnen het "Projckt mensen zonder baan" zijn de werkgroepen "Belangen behartiging" en "Werkloos en toch wer ken" bezig met het organiseren van twee open voorlichtingsdagen. Deze zullen worden gehouden op I en 2 maart a.s. De plaats van handeling is het V.J.V.- centrum in de Latijnse Schoolstraat 10 te Middelburg. De-voorlichtingsdagen hebben tot doel alle mogelijke informatie te verschaffen aan mensen zonder werk of allen die daarmee van doen kunnen krijgen Enerzijds betreft dit informatie over in stanties en instellingen waarmee men in aanraking kan komen tijdens een perio de van werkloosheid. Anderzijds wordt voorlichting gegeven over de mogelijk heden om aktief-bezig te zijn binnen dc regels die gelden voor mensen met een uitkering. Het is ons gebleken dat hier nog vele vragen en misverstanden over bestaan. De aktiviteiten die in het programma zijn opgenomen zijn onder meer: optreden door een theatergroep van mensen zonder werk uit Vlissingen diaserie over een schoolverlater film van het Amsterdams stadsjour- naal over werkloosheid in het dage lijks leven forum diskussie. Hoewel het geheel georganiseerd wordt door dc mensen van dc werkgroepen, hebbcn'wij medewerking gekregen van de volgende instanties die zelf ook ver tegenwoordigd zullen zijn om vragen te beantwoorden en informatie te ver schaffen over de werking van hun in stellingen. Gewestelijk Arbeid- bureau Gemeentelijke Sociale Dienst FNV en CNV Maatschappelijke Dienstverlening Wal cheren Raad van Arbeid Jongerencentrum Midgard Vormingswerk Jonge Volwassenen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 1