ZEELAND HELPT RWANDA €lil€HT Roemenië Aktie Theateraktiviteit Youth for Christ Thomassen-Holland BV waarschijnlijk dicht ZVU en NUT in Vlissingen slaan handen ineen voor 'betere films. 8.3 Woensdag 7 februari 1979 START HOE, WAT WAAR? DRINKWATER VF ZONDER WATER GEEN LEVEN WAAROM VOERT ZEELAND AKTIE? KWARTJE PER GULDEN WAT KUNT U DOEN? 1e HYPOTHEEK 2e HYPOTHEEK BELASTINGAANGIFTE Lied van de vogel Expositie Hendrik Valk Bijeenkomst C.D.A. Opvanghuis voor jongeren Kritici verdwijnen naar werkampen Tragisch Duo in Midgard Zeeland •'ScV&f - Kiv Rwanda In de komende twee jaar voert de pro- \incie Zeeland een grote hulpaktie voor een projekt in Rwanda, een klein land in het hart van Afrika. Doel: waterputten bouwen om de bevol king veilig, betrouwbaar drinkwater te leveren. Het gaat om een eerste levens behoefte. die hier zo gewoon is dat je er niet over nadenkt, maar ginds op nog heel veel plaatsen ontbreekt. Rwanda zit te springen om een goede drinkwater voorziening. Want - en het is goed dat in 1979. het "jaar van het kind", eens te onderstrepen - de meeste sterfgevallen onder kinderen in de "derde wereld" zijn het gevolg van ingewandsziekten, ver oorzaakt doordrinken van besmet water. Het initiatief voor de aktie "Zeeland helpt Rwanda" kwam uit de politiek. Alle partijen in provinciale staten on dersteunden het plan om zelf een stukje ontwikkelingswerk in een arm land aan te pakken. Na overleg met Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, viel de keus op de adoptie van het drinkwaterputtenprojekt in Rwanda. Een provinciaal comité toog vervolgens aan het werk om heel Zeeland bij de aktie te betrekken. Rwanda, het "land van de duizend heu vels", ligt midden in zwart Afrika. 2000 kilometer van de Atlantische Oceaan en 1500 kilometer van de Indische Oceaan. Eigen havens heeft het niet. Het is een prachtig tropisch land met heuvels en dalen, meren en een aangenaam kli maat. In oppervlakte is Rwanda kleiner dan Nederland, het telt ongeveer vier miljoen inwoners en van die bevolking probeert negentig procent door land bouw in het eigen onderhoud te voor zien. Hoofdstad is Kigali (80.000 inwo ners). De Rwandezen zijn - zo zeggen mensen die het weten kunnen - sociaal voelend, vreedzaam, bescheiden, saam horig en gastvrij. Rwanda beschikt over 20.000 natuur lijke waterbronnen. Jammer genoeg zijn die meestal niet genoeg beschermd. Het water is besmet en aldus de oorzaak van ziekte en dood. Bovendien liggen de bronnen doorgaans te ver van de be woonde wereld. Toch heeft Rwanda geen tekort aan water. Het probleem zit hem vooral in de onmogelijkheid om dat water aan de voet van de heuvels op te vangen en het tegen vervuiling te vrij- •waren. Dat zijn dingen die veel geld kosten. De regering van"Rwanda en Unicef willen nu in vier jaar ongeveer de helft vap alle natuurlijke bronnen voor zover nodig herstellen en zuiveren, zo dat ze echt betrouwbaar drinkwater kunnen geven en dat op plaatsen waar er behoefte aan is. Van dat grootscheepse pultenprojekt wil Zeeland er nu 5600 voor zijn rekening nemen. Wat daarvoor komt kijken en hoe het met de kosten zit? Het valt eigenlijk best mee. De gemiddelde kosten per bron liggen op 750,— daarbij dan nog in begrepen de opleiding van de zogeheten fontainers. jongens die voor het onder houd van de bronnen zorgen. Unicef heeft alle fontainers (70 in totaal) een fiets verstrekt, zodat ze -en dat is erg belangrijk - vaker dan vroeger veel meer bronnen kunnen inspecteren. Zonder water is leven onmogelijk. Het is een waarheid als geen ander, maar we staan er in onze moderne, technisch hoog ontwikkelde maatschappij zelden bij stil. Water bedekt driekwart van de oppervlakte van onze aardbol, maar van dat water is alleen een klein gedeelte (drie procent) bruikbaar, zuiver en be trouwbaar om te drinken, te koken, te wassen en geschikt voor verdere ver werking. Zuiver water zit soms heel diep en on bereikbaar. Van het water dat wèl voor de mens beschikbaar komt is dikwijls een groot deel besmet met ziektekiemen en dus gevaarlijk voor de gezondheid. En verder: zuiver water is erg ongelijk over de aarde verdeeld. In sommige streken valt nu en dan (of vaak) zo veel regen dat overstromingen ontstaan met rampzalige gevolgen. In andere gebie den blijft regen soms jaren uit en is grondwater niet beschikbaar, onbereik baar of ongeschikt. Ja. waarom moet juist bij ons, hier in Zeeland, een aktie voor hulp aan Rwanda zo aanspreken? Om te beginnen omdat wij hier zelf over vrijwel onbeperkte hoeveelheden zuiver drinkwater beschikken en weten hoe belangrijk dat is. Dat betekent dat wij ons ook moeten kunnen voorstellen hoe moeilijk het leven en de togkomst zijn van mensen (zoals in Rwanda) die al leen met grote moeite mondjesmaat aan water kunnen geraken. Is hun zorg niet onze zorg? De aktie moet Zeeland ook aanspreken omdat velen hier weten wat het betekent wanneer er in noodsituaties hulp gebo den wordt. Op I februari 1953 werd Zeeland rampgebied, de rollen waren omgekeerd: zout. onbetrouwbaar water rondom. Onze zorg was toen miljoenen anderen in binnen- en buitenland een zorg. Zeeland kan nu wat terug doen voor Rwanda, gericht op wat daar nodig is: financieel adopteren van drinkwater bronnen. De provincie geeft het voorbeeld. Pro vinciale staten hebben besloten om elke gulden die uit de bevolking op tafel komt voor de aktie "Zeeland helpt Rwanda" aan te vullen met een kwartje. Wanneer de Zeeuwse samenleving dus twee miljoen gulden voor Rwanda op brengt legt de provincie er een half mil joen miljoen bij. Bovendien bekostigt de provincie de voorbereiding van de aktie: er blijft dus van de opbrengst niets aan "de strijkstok" hangen. U kunt uw bijdrage ook in één keer overmaken (van uw postrekening op die van "Zeeland helpt Rwanda"). In dat geval moet u geen gebruik ma ken van het machtigingsformulier. Als u geen girorekening hebt maar wel eens bankrekening, dan zal uw bankier op uw verzoek uw bijdrage graag overmaken naar de giroreke ning "Zeeland helpt Rwanda". Ook bij uw bank kunt u een machtigings formulier aanvragen voor periodieke betalingen. Hebt u geen bankrekening en ook geen girorekening, dan kunt u altijd nog door middel van een stortings formulier op het postkantoor een bedrag overmaken. U moet dan wel stortingsrecht betalen. Natuurlijk zal voor vele mensen een be drag van 750,- voor het adopteren van een hele put (zelfs in een aantal ter mijnen van betaling) een te groot offer zijn. Een lager bedrag is van harte wel kom! Rekent u maar zo, dat 250.— een derde van een waterput is en 75,— een tiende. Bovendien kunt u. door ge bruik te maken van het machtigingsfor mulier de last die u op u neemt uitsme ren over een periode die u het beste uit komt. Tenslotte: de bijdragen voor "Zeeland helpt Rwanda" zijn eventueel aftrek baar voor de loon- en inkomstenbelas ting en voor de vennootschapsbelasting. Giro 3933600 aktie Zeeland helpt Rwanda, Middelburg. op basis van annuïteit Rente vanaf 120 m I80 m 240 m 15.000 206 171 152 30.000 413 342 305 60.000 825 683 610 U kunt tevens uw laten verzorgen door onze gedipl. belastingconsulent. DICK SCHINKEL ASSURANTIËN Paspoortstraat 14-16. Oost-Sou burg. 01184-64455 Youth for Christ is een jeugdbeweging die d.m.v. muziek, dans, toneel. en ge sprek aan jonge mensen het evangelie van Jezus Christus wil verkondigen. Ruim 30 jaar is Youth for Christ aktief in Nederland. Waren het in het begin vooral ralley's waardoor Youth for Koudekerke Vorige week lekte vroegtijdig uil dat het bedrijf Thomas sen-Holland BV ie Koudekerke moge lijk gesloten wordt. Dit tegen de zin van de werknemers daar. die vinden dat hun bedrijf voldoende werk heeft om open te blijven. Maar van hogerhand wordt waarschijn lijk met die wensen geen rekening ge houden. De direkteur van het moeder bedrijf in De Steeg, heeft al laten door schemeren. dal een heleboel werkzaam heden van hei bedrijf aldaar, niet meer uitbesteed kunnen worden naar de las- en constructie-afdeling in Koudekerke. Over de werknemers zei hij dat die bij een cvcmuoc sluiting wellicht wel te recht zouden kunnen bij De Schelde (net als Thomassen: een bedrijf van Rijn-Schelde-Verolme). Of die zestig dat ook willen is nu maar de vraag. Benieuwd naar hun opmer kingen daarover, toog deze krant vorige week naar het Thomassencomplex in Koudekerke. Daar aangekomen echter weigerde men nadere mededelingen te doen. Op de vraag of de reaktie van de werknemers zelf opgetekend konden worden, werd gezegd "dat daar geen toestemming voor gegeven werd". En kele werknemers uitten hun teleurstel ling over dat besluit. Misschien omdat ze nu monddood de laan uit moeten. Christ bekend was, de laatste 10 jaar is het de koffuebar. De koffiebar, een ruimte waar jonge mensen elkaar kun nen onhmoeten en van gedachten kun nen wisselen over zaken als de zin van je leven, geloven, wie is God. Naast koffiebars worden er allerlei an dere aktiviteiten georganiseerd zoals concerten, het kleinlheater Op Vrije Voeten in scholen, vakantiekampen, Mayday op Hemelvaartsdag en PARA BEL als één van de nieuwste aktivitei ten. Youth for Christ Zeeland is blij dat deze groep 17 februari a.s. naar Middelburg komt, omdat ze daarmee de mogelijk heid hebben om nog meer mensen te bereiken. PARABEL biedt de waarheid niet op een presenteerblaadje aan. maar prik kelt tot zelfnadenken en konklusies trekken. PARABEL vertelt over een maatschap pij van mensen die, opgesloten in een kooi, leven in een toestand van slavernij en. totale zinloosheid. Wanneer een prachtige vogel hun wereldje komt be zoeken. die hen vertelt over een ander land. waar leven écht léven is, schrikken ze op uit hun apathie en worden ze zich bewust van hun situatie. Maar als het op kiezen aankomt zijn ze zo kortzichtig, dat ze liever de kooi vergulden dan de deur te openen en de vrijheid in te gaan waar de vogel hen zo nadrukkelijk toe uitnodigt. PARABEL laat niet alleen herkenbare problemen zien - zinloosheid, sleur, angst, verveling - maar prikt ook door een aantal populaire schijnoplossingen heen. Bekende types uit onze eigen wereld - de diktator die een onderdruk ker is. maar zichzelf uitgeeft voor wel doener. de naïve idealist, die zijn lotge noten aanzet tot revolutie en achteraf niet wil toegeven dat het resultaat ook hemzelf teleurstelt; de religieuze leider, die voortdurend over God praat, maar w iens God niet groter is dan hijzelf - kom je in PARABEL tegen. Maar het publiek wordt ook geconfronteerd met Degene die van buitenaf is gekomen met de verbazingwekkende claim, dat Hij alleen de sleutel tot de werkelijke vrij heid heeft: en met zijn tegenstander, die zich in allerlei bochten wringt om te voorkomen, dat de wereld die vrijheid vindt. ik hoorde je klagen en ik ken je verdriet je verlangens en je pijn en dat is de reden dat ik hier naar toe kom ik zal voor jullie de w eg naar de vrijheid zijn zie de toekomst niet te somber in die is echt niet hopeloos maar besef toch dat er meer is dan deze doos als ik omhoog vlieg op de kracht van m'n vleugels en ik kijk dan over de wand dan zie ik daar beneden mij een lieflijk en hartverwarmend land 't ligt niet achter de horizon de sterren of de maan dat land ligt binnen handbereik 'n steenworp hiervandaan ga met me mee naar een prachtig land in de warmte van de zon aarzel niet langer hier is mijn hand blijf niet staan wachten maar kom (Youth for Christ) Middelburg Hendrik Valk werd geboren in 1897 in Zoeterwoude. Zijn hele leven is hij een alleenganger gebleven. Dat komt omdat hij weigert zich aan te sluiten bij een partij of beweging. Deze leggen, vindt hij. teveel vast in allerlei formuleringen. En dan blijft er niet genoeg ruimte over. In 1918-1919 krijgt zijn schildertrant zijn definitieve vorm. Hij voelt zich innerlijk verbonden met de kunstenaars van de dan juist opgerichte groep De Stijl. Deze kunstenaars wilden vormen en kleuren vereenvoudigen. Ze hielden van de z.g. primaire kleuren: rood-blauw-geel. Te vens zochten naar de absolute, aarde en hemelomspannende harmonie, die geen persoonlijke gevoelens toelaat. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat één van de leiders van deze groep, Theo van Doesburg. Hendrik Valk erbij haal de. "Jij hoort bij ons", zei hij tegen Valk. Maar die bleef hardnekkig weigeren, en deed niet mee. Het schilderij "De socialist van het eer ste uur" (uit 1919) stelt een man voor die vastberaden met een rode vlag loopt. Dat zou er op kunnen wijzen, dat we hier te doen hebben met een vurig par tijlid. Maar dat is niet waar. "Een partij is niks", merkte Valk onlangs met grote stelligheid op. Zijn hele leven blijft Valk op een hoeki ge. sobere manier de vlakken van zijn schilderijen vullen. Meestal figuren in zwart of grijs. Soms mat-blauw en altijd met stijlvolle vormen. Begin de twintiger jare étrekt hij met een zelfgemaakte woonwagen door Nederland, en is zelfs even in Veere. Sedert 1926 werkt hij als docent kunstoefening in Arnhem aan de Academie van Beeldende Kunst. Leer lingen, van hem zijn: L.P.J. Braat. Mark Brusse en Klaas Gubbels. Zijn werk is te zien tot 7 maart in het Zeeuws Museum, Abdijplein. Middelburg. Open alleen op werkdagen van 10-17 uur. Het gemeentelijke C.D.A.-verband Ma- riekerke nodigt belangstellenden uit tot het bijwonen van een openbare bijeen komst op donderdag 15 februari in het verenigingsgebouw 'Ons Huis', Burge meester Adelaarstraat 26 te Meliskerke. Tijdens deze vergadering zal spreken de Staatssecretaris van CRM voor Eman cipatiezaken, mevrou Kraaijeveld-Wou- ters. Zij heeft toegezegd een inleiding te zullen houden waarin de Vrouw centraal staat. Met name zal zij ingaan op de functie van de vrouw in het gezin en in onze maatschappij. Met deze avond wil het CDA-Marie- kerke in onze gemeente, waar tot op he den van vrouwelijke zijde vrij weinig belangstelling blijkt te bestaan voor po litiek. trachten ook hen wat meer bij de politieke zaken te betrekken. Aanvang 19.45 uur. Amnesty International: Dwangarbeid heet in Roemenië: "verp licht werk zonder verlies van vrijheid". Wie het in Roemenië waagt openlijk kritiek te leveren op de politieke en so ciaal-economische situatie van het land. loopt grote kans naar een werkkamp te worden getransporteerd. Officieel heet de straf "verplichte arbeid, zonder ver lies van vrijheid". Amnesty Internatio nal beschikt echter over verklaringen van ex-gestraften waaruit blijkt dat dit kampverblijf gelijk staat aan gevangen schap en dat de veroordeelden onder worpen worden aan vernederende en onmenselijke behandelingen. Dwangarbeid als vorm van polticke heropvoeding is uitdrukkelijk verboden door de Verenigde Naties en de Inter nationale Arbeids Organisatie. Er be staat al meer dan tw intig jaar een Con ventie (van de Internationale Arbeids Organisatie), waarin dit is vastgelegd. "De straf is een administratieve maatre gel die ten goede komt aan de socialisti sche samenleving", aldus verklaart de Roemeense regering haar houding tegenover "parasieten". Ontkend wordt dat van dwangarbeid sprake is. De her opvoeding zou plaats hebben in werk- collectieven, in landbouwcoöperaties. Zó ook worden de kampen vooral in de delta van de Donau voorgesteld, als of ficiële delegaties, onder meer uit het buitenland, op bezoek komen. De wachttorens worden gesloopt of geca moufleerd. Hetzelfde gebeurt met dui delijk herkenbare kampingangen. Ge vangenen worden gedwongen te schui len in de ruimten van boten die in de rivierdelta liggen of om zich te verber gen in het riet. De industrie moet voort Het sterk opvoeren van de Roemeense industrialisatie heeft geleid tot hero prichting van de kampen, die ook tussen 1949 en '54 bestonden. Een veel grotere economische groei dan in de voorgaan de tien jaren werd in 1976 in een nieuw vijf-jarenplan aangekondigd. De bui tenlandse handel, ook met westerse lan den als de Verenigde Staten. Duitsland. Frankrijk en Groot-Brittannië nam toe. De voltooiing van het Donau-Zwarte Zeekanaal werd van groot belang geacht bij hel bepalen van dit groeitempo. Teneinde zich te verzekeren van de noodzakelijke arbeidskrachten voor de ze projecten werden nieuwe wetten en voorschriften afgekondigd. De Decreten 24 en 25 werden van kracht. Ze regelden de recrutering vari personen "recht van lijf en leden" voor nuttige tewerkstel ling. Maar Decreet 25 wordt ook gehanteerd om op te treden tegen het "sociaal pa rasitisme". Want dat is volgens de Roe meense wetgevers een belangrijk obsta kel op weg naar een socialistische hou ding tegenover arbeid. Vanwege hun politieke denkbeelden, die zij publieke lijk verkondigen, zagen intellectuelen zich ontslagen en naar de kampen ge stuurd. Een aantal ondertekenaars van appèls over mensenrechten, waartoe de schrij ver Paul Goma het initiatief had geno men, is opideze manier gestraft. Maar ook Roemenen die circulaires ver spreidden over de behandeling van de Hongaarse minderheid in het land. of burgers die herhaalde verzoeken opstel den om het land te mogen verlaten of poogden illegaal de grens te passeren. Meer dan vierduizend arbeiders, van wie velen van Hongaarse afkomst, zijn Middelburg- Sinds oktober verleden jaar bestaat er voor Zeeland een op vanghuis voor jongeren. De bedoeling van het huis is om, tijdelijk onderdak en hulp te bieden aan jongeren tussen ca. 14 en 20 jaar, die van huis of uit een tehuis zijn weggelopen en voor wie geen andere opvang mogelijk of aanvaard baar is. Samen met de jongere, een begeleiden de instantie en de mensen die in het huis werken wordt getracht te zoeken naar een voor de jongere geschikte en meer permanente woon- en leefsituatie. Dat kan zijn terug naar huis of tehuis, -be- geleide-kamerbewoning. een gast-of pleeggezin e.d. Het opvanghuis is nog geen definitieve voorziening in Zeeland, maar het is er een van experimentele aard. Aan maxi maal 4 jongeren kan tijdelijk onderdak en hulp worden geboden. Het opvanghuis is dag en nacht te be reiken onder telefoonnummer 01180- 16816. onder dwang overgeplaatst naar ver schillende oorden, verspreid over Roe menië. Zij behoorden tot de 30.000 sta kende mijnwerkers öie in augustus '77 solidariteit betuigden met de petitie waarin bepaalde regeringsmaatregelen werden gehekeld en waarin om betere arbeidsomstandigheden was gevraagd. Beknotting vrijheden In de kampen langs de Donaudelta moeten politieke gevangenen optrekken met criminelen. Zij zijn verplicht zware lichamelijke arbeid te verrichten, gedu rende een tien-urige werkdag. De warmte in de zomermaanden maakt dit extra moeilijk. De gevangenen staan onder voortdurende bewaking, hoewel het Decreet 25. zoals gezegd, met na druk spreekt over "verplicht werk zon der vrpjheidsberoving". Maar bezoek van familieleden is verboden: een brief schrijven mag slechts eens per maand. De medische verzorging in de kampen is onvoldoende of zelfs helemaal afwezig. Hooguit één behandelkamer met twee 'verplegers kent bijvoorbeeld een meer ■dan overbevolkte barakkengroep in Cernavada, w aar meer dan achthonderd mensen zijn gehuisvest. Als een der ar beiders gewond raakt, kan het uren du ren voordat een arts komt of transport naar een hospitaal is geregeld. Speciale straffen legt de kampleiding op voor verschillende misdragingen door gevangenen. Deze kunnen resulteren in het korten van voedsel en water: het vergroten van de hoeveelheid werk of zelfs eenzame opsluiting. Gevangen misdadigers kunnen van de kamppolitie de opdracht krijgen hun medegestraften (de "politieke geval len") af te ranselen. Of anders passen de bewakers deze meest voorkomende maatregel wel toe. aldus verklaarden exveroordeelden tegenover rapporteurs van Amnestv International. Mishandeling komt al voor bij de on dervraging van gearresteerden, die wei geren een bezwarende verklaring die de politie voor hen heeft opgesteld, te te kenen. Deze "bekentenissen" hebben betrekking op de vijandelijke houding die de verdachte heeft ingenomen tegenover de Staat of op zijn negatieve houdinè ten opzichte van arbeid. Een berechting heeft plaats in een zitting achter gesloten deuren, buiten aanwe zigheid van een raadsman. Transport naar een werkkamp gebeurt vaak bin nen 24 uur het het uitspreken van het vonnis. Transport in goederenwagon De veroordeelde die "geluk" heeft, wordt in een normale personentrein, begeleid door twee geüniformeerde agenten naar het kamp gebracht. Maar er rijden in Roemenië ook speciale goe derentreinen. waarin zowel criminelen als "politieke vijanden" worden opge sloten op weg naar hun bestemming. Elke wagon biedt plaats aan honderd man; er is één toilet. Frisse lucht ont breekt. De transporten duren soms drie dagen, omdat de voertuigen achter traagrijdende boemel-goederentreinen worden gekoppeld. Soms krijgen de ge vangenen tijdens die ritten maar een maal per dag eten. en dan vaak niet meer dan een soort koude, waterige soep. Leden van de Securitalae (veiligheids dienst) willen nu en dan hun gevange nen persoonlijk per auto overbrengen. Het is niet uitzonderlijk dal de veroor deelden onderweg uit de wagen moeten stappen onder de bedreiging dat zij ter plekke worden geëxecuteerd. Zo'n "spel" kan zich - nadat de gevangenen weer hebben mogen instappen - tijdens de ril enige malen herhalen. Duck Soup, uit 1933, is een film van de Marx Brothers. Een film met inlijvings plannen. die het ene land ten aanzien van het andere koestert. Omkopings schandalen. valse diktators, een rijke weduwe, wel oorlog, niet oorlog, toch oorlog. In de hoofdrol natuurlijk de Marx Brothers, een gegeven dat borg staat voor verwarring en paniek. Voor de Marx Brothers was dit hun belang rijkste film. De prent knipoogt naar de toenmalige politieke situatie. In de dik tator, en vooral in zijn eigenschappen als zelfverheerlijking, machtswellust, cor ruptie. tirannie en massabeïnvloeding, herkenden de toeschouwers van 1933 Hitler en Mussolini. De laatste verbood de film. De mengeling van grappen, grollen en hel anarchistische intellec tualisme, zo typerend voor alle Marx Brothers films, tonen vooral in Duck Soup de absurditeit van oorlogsvoering en machtswellust ten volle aan. U kunt de film zien, vanavond in Midgard, Middelburg. Aanvang 20:45 uur. Vier jaar na de terreur van de mensene- tende witte haai, zijn de burgers van het vakantieplaatsje Amity, zich langzaam aan het herstellen van de geleden scha de. De toeristen stromen toe, maar als er een leeg luxe jacht wordt aangetroffen, als er een motorboot explodeert, en als er een leeggevreten karkas van een wal vis wordt ontdekt, rijst het bange ver moeden dat de opvolger van de haai klaar staat. Inderdaad, en dat betekent: Jaws 2. Tot met woensdag in Alhambra I, Vlissingen. Vrijdag in dezelfde bios coop: Venus zonder vijgeblad, een eroti sche zwerftocht door Griekenland. Zondag in I: Old Shatterhand van Karl May. Alhambra 2 vervolgt Een vrouw als Eva, met als alternatief: Vrouwenkamp. Anna wordt afgevoerd door de Duiters naar een strafkamp. Daar wordt ze uit gekozen als prostituee, ze wordt ver kracht en vernederd. Een officier redt haar van de dood. laat haar bij zich wo nen. eerst als spel, maar later is zij voor hem onmisbaar. Haar aanvankelijke minnaar, Klaus, komt voor zijn vertrek naar het front, langs het bordeel dal zij en de officier runnen. Als zij merken van elkaar vervreemd te zijn, schiet Anna de officier neer en bekent aan anderen een joodse te zijn. Een regen kogels is het antwoord. (Tot en met woensdag). Vrijdag in 2: Huil niet met je mond vol, over een meisje dat met twee jongens flirt. Zondag in 2: The man from the Organization. Moord, geweld, afper sing, achtervolgingen, aanslagen. In de hoofdrol: Roger Moore. In samenwer king met ZVU-NUT, dinsdag: Una Giornata Partieolare van Bttorc Scola. Vlissingen - Tijdens een persbijeen komst in het Alhambratheater, achter het kaartjesloket, hebben twee verte genwoordigers van hel Nut-departc- ment en de ZVU, hun plannen ont vouwd voor nog dit filmseizoen. Het ligt in de bedoeling dat beide organisaties een viertal filmavonden organiseren in het Alhambratheater. Dit. aldus een vertegenwoordiger van het Nut, om de 'betere' film in Vlissingen z'n kans te geven. Nu is hel zo dat de ZVU in Mid delburg van tijd tot tijd zulke films ver toont in het Citytheater. Mensen die daarin geïnteresseerd zijn. moeten van uit Vlissingen naar Middelburg reizen. In Middelburg gebeurt al genoeg: grote toncelprodukties, grote muziekuitvoe ringen. Het wordt lijd dat de koek eens beter verdeeld wordt. Bijv.: alle grote evenementen in Middelburg, en alle kleinere in Vlissingen. Op de vraag waarom dit alternatief ge nomen werd. terw ijl Jeugd en Muziek en de Piek ook een apart soort films verto nen of vertoond hebben, antwoordde de spreker dat deze instanties voor een pu bliek werken, anders dan het ZVU- Nutpubliek. "Er is een gat. en dat willen we vullen", aldus de zegsman. Voorlopig zijn er vier woensdagavonden gepland. Woensdagavond 14 februari gaat men van start met Una Ciorna-a Partieolare (een bijzondere dag) van de jonge filmregisseur Ettore Scola. Woensdag 7 maart draait: Elisa Via Mia (Blisa. mijn leven) van Carlos Surra, woensdag 11 april l.a Béte van W. Bo- rowczvk en woensdag 2 mei: A nous les petites Anglaises van Michel Lang. Deze vertoningen zullen, gemeten naar hun belangstelling, uitmaken of men het volgend seizoen verder zal gaan. Op de vraag waarin, volgens hem. de 'betere' film zich onderscheidt van de doodge wone (commerciële) bioscoopfilm, ant woordde de spreker tenslotte, dat deze films meer van de toeschouwer eisen, dat ze een hoger artistiek niveau heb ben. dat er vaak een boodschap in zit en dat die langer blijft hangen. Het gaat over die bijzondere dag in 1938. waarop Hitier een intimidatiebe- zoek zal brengen aan Mussolini. Over de radio klinkt fascistisch gebral, en ieder een is op straat. Tegen deze achtergrond beleven twee mensen elkaar, liet wordt de mooiste dag uit hun leven. Scola wordt beschouwd als de opvolger van Visconti. Germi en Passolini. De Volks krant noemde de film de beste van 1978. (ook in Alhambra). Vanavond in de Zwaan (Souburg) en vrijdag in hel Kuiperspoorttheater: De boom der wensen van Tengis Aboeladse. In deze film treden vele personages op. ieder met een eigen thema, dat een deel van het totaal is. Het zijn Zizikore, de ongekozen maar door allen erkende 'lei der en leraar' van het dorp; de rehel lo- ram, die vol vuur over de revolutie en anarchie spreekt, de kinderen om zich heen verzamelt en voor hen vurige rede voeringen houdt; de historicus en filo soof Boembala; de stille, half idiote dro mer Elios. die met hehulp van een tover steen. een goudvis of een wonderboom, die al zijn wensen vervult, een uitweg uit de ellende meent te kunnen vinden; de zonderlinge vagebond Eoefala, dochter van een geruïneerd edelman, die in haar bijzondere outfit van dorp naar dorp trekt om de mensen haar wijsheden te vertellen; het mooie jonge paar Marita en Gedia, wier gesmade liefde en schok kende dood de hasis voor het onderwerp van de film zijn: de schilderachtige an dere dorpsbewoners: de predikant, de diaken, de eerbare oude mannen en vrouwen, de herders en kinderen... Het thema van de film is hoe schoonheid ten gronde aan meedogenloosheid en onvrijheid. Een niet minder belangrijk motief is het einde van de patriarchale dwang. De talrijke figuren die dit veel gelaagde filmepos bevolken peinzen on rustig over het leven, dat morgen anders zal zijn. Ze schijnen niet meer te zijn dan komische zonderlingen en onwetende dorpsbewoners, maar zij - lorum, Boem bala, Elios en Eoefala - leven in een mooie droom en laten zich niet door het alledaagse inpakken. Vreemd tegenover het leven staand en tragi-komisch rebel leren ze op hun eigen manier tegen dit alledaagse en geven zelfs dat weinige op dat ze bezitten om hun eigen weg te vol gen. De Boom der wensen is een collage van oude volksverhalen uit Georgië, waarin sprookjesachtige en maatschap pelijke elementen op wonderschone wij ze door elkaar heenlopen en die wijzen op de komst van een nieuwe tijd. Middelburg Het Jongerencentrum Midgard aan de Kuiperspöort te Mid delburg presenteert a.s. zaterdag 10 fe bruari een optreden van het Tragisch Duo: waarschijnlijk het meest lachwek kende annex belachelijke entertaine- ment van West-Europa. Het optreden van Paul en André is een gebeurtenis die levenslang in ieders geheugen gegrift zal blijven. Hun krankjorume repertoire- keus (van Engelse Wals tot Heavy l unk Soul) mét opwindende teksten en hun grove, direktc presentatie hebben al in vele lokaliteiten een spoor van verbij stering achtergelaten. Doeltreffende verkrachting van geves tigde reputaties, close-harmony waar een steekje aan los is. en liters eerlijk zweet vormen de ingrediënten voor hun wervelende show. Hel optreden moetje als een gedeeltelijk serieuze zaak zien. waarbij aan jezelf wordt overgelaten in hoeverre je het se rieus wilt opvatten. In ieder geval maken Paul en André liedjes die niet aan een generatie of genre zijn gebonden. Ca baret kunnen we het niet noemen, maar toch benadert hun stijl dat het meest. Een lied als "Daar bij de waterkant" wordt bloedserieus gezongen, kompleet met alle roerende haaltjes en ingehou den snikken, maar de Rochelblues is een keihard lachnummer. Wat dan weer te denken geeft de bezieldheid die bij het zingen van voornoemde smartlap ge toond wordt. Met andere woorden: worden we nou voor de gek gehouden of niet? Hebben alle liedjes een dubbele bodem of maar een deel daarvan. Aanvang: 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 7