ZEELAND HELPT RWANDA
€lil€HT
Roemenië Aktie
Theateraktiviteit Youth for
Christ
Thomassen-Holland BV
waarschijnlijk dicht
ZVU en NUT in Vlissingen slaan handen
ineen voor
'betere films.
8.3
Woensdag 7 februari 1979
START
HOE, WAT WAAR?
DRINKWATER
VF
ZONDER WATER GEEN
LEVEN
WAAROM VOERT
ZEELAND AKTIE?
KWARTJE PER GULDEN
WAT KUNT U DOEN?
1e HYPOTHEEK
2e HYPOTHEEK
BELASTINGAANGIFTE
Lied van de vogel
Expositie Hendrik
Valk
Bijeenkomst C.D.A.
Opvanghuis voor
jongeren
Kritici verdwijnen
naar werkampen
Tragisch Duo in
Midgard
Zeeland
•'ScV&f
- Kiv
Rwanda
In de komende twee jaar voert de pro-
\incie Zeeland een grote hulpaktie voor
een projekt in Rwanda, een klein land in
het hart van Afrika.
Doel: waterputten bouwen om de bevol
king veilig, betrouwbaar drinkwater te
leveren. Het gaat om een eerste levens
behoefte. die hier zo gewoon is dat je er
niet over nadenkt, maar ginds op nog
heel veel plaatsen ontbreekt. Rwanda zit
te springen om een goede drinkwater
voorziening. Want - en het is goed dat in
1979. het "jaar van het kind", eens te
onderstrepen - de meeste sterfgevallen
onder kinderen in de "derde wereld" zijn
het gevolg van ingewandsziekten, ver
oorzaakt doordrinken van besmet water.
Het initiatief voor de aktie "Zeeland
helpt Rwanda" kwam uit de politiek.
Alle partijen in provinciale staten on
dersteunden het plan om zelf een stukje
ontwikkelingswerk in een arm land aan
te pakken. Na overleg met Unicef, het
kinderfonds van de Verenigde Naties,
viel de keus op de adoptie van het
drinkwaterputtenprojekt in Rwanda.
Een provinciaal comité toog vervolgens
aan het werk om heel Zeeland bij de
aktie te betrekken.
Rwanda, het "land van de duizend heu
vels", ligt midden in zwart Afrika. 2000
kilometer van de Atlantische Oceaan en
1500 kilometer van de Indische Oceaan.
Eigen havens heeft het niet. Het is een
prachtig tropisch land met heuvels en
dalen, meren en een aangenaam kli
maat. In oppervlakte is Rwanda kleiner
dan Nederland, het telt ongeveer vier
miljoen inwoners en van die bevolking
probeert negentig procent door land
bouw in het eigen onderhoud te voor
zien. Hoofdstad is Kigali (80.000 inwo
ners). De Rwandezen zijn - zo zeggen
mensen die het weten kunnen - sociaal
voelend, vreedzaam, bescheiden, saam
horig en gastvrij.
Rwanda beschikt over 20.000 natuur
lijke waterbronnen. Jammer genoeg zijn
die meestal niet genoeg beschermd. Het
water is besmet en aldus de oorzaak van
ziekte en dood. Bovendien liggen de
bronnen doorgaans te ver van de be
woonde wereld. Toch heeft Rwanda
geen tekort aan water. Het probleem zit
hem vooral in de onmogelijkheid om dat
water aan de voet van de heuvels op te
vangen en het tegen vervuiling te vrij-
•waren. Dat zijn dingen die veel geld
kosten. De regering van"Rwanda en
Unicef willen nu in vier jaar ongeveer de
helft vap alle natuurlijke bronnen voor
zover nodig herstellen en zuiveren, zo
dat ze echt betrouwbaar drinkwater
kunnen geven en dat op plaatsen waar er
behoefte aan is. Van dat grootscheepse
pultenprojekt wil Zeeland er nu 5600
voor zijn rekening nemen.
Wat daarvoor komt kijken en hoe het
met de kosten zit? Het valt eigenlijk best
mee. De gemiddelde kosten per bron
liggen op 750,— daarbij dan nog in
begrepen de opleiding van de zogeheten
fontainers. jongens die voor het onder
houd van de bronnen zorgen. Unicef
heeft alle fontainers (70 in totaal) een
fiets verstrekt, zodat ze -en dat is erg
belangrijk - vaker dan vroeger veel meer
bronnen kunnen inspecteren.
Zonder water is leven onmogelijk. Het is
een waarheid als geen ander, maar we
staan er in onze moderne, technisch
hoog ontwikkelde maatschappij zelden
bij stil. Water bedekt driekwart van de
oppervlakte van onze aardbol, maar van
dat water is alleen een klein gedeelte
(drie procent) bruikbaar, zuiver en be
trouwbaar om te drinken, te koken, te
wassen en geschikt voor verdere ver
werking.
Zuiver water zit soms heel diep en on
bereikbaar. Van het water dat wèl voor
de mens beschikbaar komt is dikwijls
een groot deel besmet met ziektekiemen
en dus gevaarlijk voor de gezondheid.
En verder: zuiver water is erg ongelijk
over de aarde verdeeld. In sommige
streken valt nu en dan (of vaak) zo veel
regen dat overstromingen ontstaan met
rampzalige gevolgen. In andere gebie
den blijft regen soms jaren uit en is
grondwater niet beschikbaar, onbereik
baar of ongeschikt.
Ja. waarom moet juist bij ons, hier in
Zeeland, een aktie voor hulp aan
Rwanda zo aanspreken?
Om te beginnen omdat wij hier zelf over
vrijwel onbeperkte hoeveelheden zuiver
drinkwater beschikken en weten hoe
belangrijk dat is. Dat betekent dat wij
ons ook moeten kunnen voorstellen hoe
moeilijk het leven en de togkomst zijn
van mensen (zoals in Rwanda) die al
leen met grote moeite mondjesmaat aan
water kunnen geraken. Is hun zorg niet
onze zorg?
De aktie moet Zeeland ook aanspreken
omdat velen hier weten wat het betekent
wanneer er in noodsituaties hulp gebo
den wordt. Op I februari 1953 werd
Zeeland rampgebied, de rollen waren
omgekeerd: zout. onbetrouwbaar water
rondom. Onze zorg was toen miljoenen
anderen in binnen- en buitenland een
zorg.
Zeeland kan nu wat terug doen voor
Rwanda, gericht op wat daar nodig is:
financieel adopteren van drinkwater
bronnen.
De provincie geeft het voorbeeld. Pro
vinciale staten hebben besloten om elke
gulden die uit de bevolking op tafel
komt voor de aktie "Zeeland helpt
Rwanda" aan te vullen met een kwartje.
Wanneer de Zeeuwse samenleving dus
twee miljoen gulden voor Rwanda op
brengt legt de provincie er een half mil
joen miljoen bij. Bovendien bekostigt de
provincie de voorbereiding van de aktie:
er blijft dus van de opbrengst niets aan
"de strijkstok" hangen.
U kunt uw bijdrage ook in één keer
overmaken (van uw postrekening op
die van "Zeeland helpt Rwanda"). In
dat geval moet u geen gebruik ma
ken van het machtigingsformulier.
Als u geen girorekening hebt maar
wel eens bankrekening, dan zal uw
bankier op uw verzoek uw bijdrage
graag overmaken naar de giroreke
ning "Zeeland helpt Rwanda". Ook
bij uw bank kunt u een machtigings
formulier aanvragen voor periodieke
betalingen.
Hebt u geen bankrekening en ook
geen girorekening, dan kunt u altijd
nog door middel van een stortings
formulier op het postkantoor een
bedrag overmaken. U moet dan wel
stortingsrecht betalen.
Natuurlijk zal voor vele mensen een be
drag van 750,- voor het adopteren
van een hele put (zelfs in een aantal ter
mijnen van betaling) een te groot offer
zijn. Een lager bedrag is van harte wel
kom! Rekent u maar zo, dat 250.—
een derde van een waterput is en 75,—
een tiende. Bovendien kunt u. door ge
bruik te maken van het machtigingsfor
mulier de last die u op u neemt uitsme
ren over een periode die u het beste uit
komt.
Tenslotte: de bijdragen voor "Zeeland
helpt Rwanda" zijn eventueel aftrek
baar voor de loon- en inkomstenbelas
ting en voor de vennootschapsbelasting.
Giro 3933600 aktie Zeeland helpt
Rwanda, Middelburg.
op basis van
annuïteit
Rente vanaf
120 m I80 m 240 m
15.000 206 171 152
30.000 413 342 305
60.000 825 683 610
U kunt tevens uw
laten verzorgen door onze gedipl.
belastingconsulent.
DICK SCHINKEL
ASSURANTIËN
Paspoortstraat 14-16. Oost-Sou
burg. 01184-64455
Youth for Christ is een jeugdbeweging
die d.m.v. muziek, dans, toneel. en ge
sprek aan jonge mensen het evangelie
van Jezus Christus wil verkondigen.
Ruim 30 jaar is Youth for Christ aktief
in Nederland. Waren het in het begin
vooral ralley's waardoor Youth for
Koudekerke Vorige week lekte
vroegtijdig uil dat het bedrijf Thomas
sen-Holland BV ie Koudekerke moge
lijk gesloten wordt. Dit tegen de zin van
de werknemers daar. die vinden dat hun
bedrijf voldoende werk heeft om open te
blijven.
Maar van hogerhand wordt waarschijn
lijk met die wensen geen rekening ge
houden. De direkteur van het moeder
bedrijf in De Steeg, heeft al laten door
schemeren. dal een heleboel werkzaam
heden van hei bedrijf aldaar, niet meer
uitbesteed kunnen worden naar de las-
en constructie-afdeling in Koudekerke.
Over de werknemers zei hij dat die bij
een cvcmuoc sluiting wellicht wel te
recht zouden kunnen bij De Schelde
(net als Thomassen: een bedrijf van
Rijn-Schelde-Verolme).
Of die zestig dat ook willen is nu maar
de vraag. Benieuwd naar hun opmer
kingen daarover, toog deze krant vorige
week naar het Thomassencomplex in
Koudekerke. Daar aangekomen echter
weigerde men nadere mededelingen te
doen. Op de vraag of de reaktie van de
werknemers zelf opgetekend konden
worden, werd gezegd "dat daar geen
toestemming voor gegeven werd". En
kele werknemers uitten hun teleurstel
ling over dat besluit. Misschien omdat ze
nu monddood de laan uit moeten.
Christ bekend was, de laatste 10 jaar is
het de koffuebar. De koffiebar, een
ruimte waar jonge mensen elkaar kun
nen onhmoeten en van gedachten kun
nen wisselen over zaken als de zin van je
leven, geloven, wie is God.
Naast koffiebars worden er allerlei an
dere aktiviteiten georganiseerd zoals
concerten, het kleinlheater Op Vrije
Voeten in scholen, vakantiekampen,
Mayday op Hemelvaartsdag en PARA
BEL als één van de nieuwste aktivitei
ten.
Youth for Christ Zeeland is blij dat deze
groep 17 februari a.s. naar Middelburg
komt, omdat ze daarmee de mogelijk
heid hebben om nog meer mensen te
bereiken.
PARABEL biedt de waarheid niet op
een presenteerblaadje aan. maar prik
kelt tot zelfnadenken en konklusies
trekken.
PARABEL vertelt over een maatschap
pij van mensen die, opgesloten in een
kooi, leven in een toestand van slavernij
en. totale zinloosheid. Wanneer een
prachtige vogel hun wereldje komt be
zoeken. die hen vertelt over een ander
land. waar leven écht léven is, schrikken
ze op uit hun apathie en worden ze zich
bewust van hun situatie. Maar als het op
kiezen aankomt zijn ze zo kortzichtig,
dat ze liever de kooi vergulden dan de
deur te openen en de vrijheid in te gaan
waar de vogel hen zo nadrukkelijk toe
uitnodigt.
PARABEL laat niet alleen herkenbare
problemen zien - zinloosheid, sleur,
angst, verveling - maar prikt ook door
een aantal populaire schijnoplossingen
heen. Bekende types uit onze eigen
wereld - de diktator die een onderdruk
ker is. maar zichzelf uitgeeft voor wel
doener. de naïve idealist, die zijn lotge
noten aanzet tot revolutie en achteraf
niet wil toegeven dat het resultaat ook
hemzelf teleurstelt; de religieuze leider,
die voortdurend over God praat, maar
w iens God niet groter is dan hijzelf -
kom je in PARABEL tegen. Maar het
publiek wordt ook geconfronteerd met
Degene die van buitenaf is gekomen met
de verbazingwekkende claim, dat Hij
alleen de sleutel tot de werkelijke vrij
heid heeft: en met zijn tegenstander, die
zich in allerlei bochten wringt om te
voorkomen, dat de wereld die vrijheid
vindt.
ik hoorde je klagen
en ik ken je verdriet
je verlangens en je pijn
en dat is de reden
dat ik hier naar toe kom
ik zal voor jullie de w eg
naar de vrijheid zijn
zie de toekomst niet te
somber in
die is echt niet hopeloos
maar besef toch dat er
meer is
dan deze doos
als ik omhoog vlieg op de
kracht
van m'n vleugels
en ik kijk dan over de wand
dan zie ik daar
beneden mij
een lieflijk en
hartverwarmend land
't ligt niet achter de horizon
de sterren of de maan
dat land ligt binnen
handbereik
'n steenworp hiervandaan
ga met me mee naar een
prachtig land
in de warmte van de zon
aarzel niet langer
hier is mijn hand
blijf niet staan wachten
maar kom
(Youth for Christ)
Middelburg
Hendrik Valk werd geboren in 1897 in
Zoeterwoude. Zijn hele leven is hij een
alleenganger gebleven. Dat komt omdat
hij weigert zich aan te sluiten bij een
partij of beweging. Deze leggen, vindt
hij. teveel vast in allerlei formuleringen.
En dan blijft er niet genoeg ruimte over.
In 1918-1919 krijgt zijn schildertrant zijn
definitieve vorm. Hij voelt zich innerlijk
verbonden met de kunstenaars van de
dan juist opgerichte groep De Stijl. Deze
kunstenaars wilden vormen en kleuren
vereenvoudigen. Ze hielden van de z.g.
primaire kleuren: rood-blauw-geel. Te
vens zochten naar de absolute, aarde en
hemelomspannende harmonie, die geen
persoonlijke gevoelens toelaat.
Het is dan ook niet verwonderlijk, dat
één van de leiders van deze groep, Theo
van Doesburg. Hendrik Valk erbij haal
de. "Jij hoort bij ons", zei hij tegen Valk.
Maar die bleef hardnekkig weigeren, en
deed niet mee.
Het schilderij "De socialist van het eer
ste uur" (uit 1919) stelt een man voor die
vastberaden met een rode vlag loopt.
Dat zou er op kunnen wijzen, dat we
hier te doen hebben met een vurig par
tijlid. Maar dat is niet waar. "Een partij
is niks", merkte Valk onlangs met grote
stelligheid op.
Zijn hele leven blijft Valk op een hoeki
ge. sobere manier de vlakken van zijn
schilderijen vullen. Meestal figuren in
zwart of grijs. Soms mat-blauw en altijd
met stijlvolle vormen. Begin de twintiger
jare étrekt hij met een zelfgemaakte
woonwagen door Nederland, en is zelfs
even in Veere. Sedert 1926 werkt hij als
docent kunstoefening in Arnhem aan de
Academie van Beeldende Kunst. Leer
lingen, van hem zijn: L.P.J. Braat. Mark
Brusse en Klaas Gubbels. Zijn werk is te
zien tot 7 maart in het Zeeuws Museum,
Abdijplein. Middelburg. Open alleen op
werkdagen van 10-17 uur.
Het gemeentelijke C.D.A.-verband Ma-
riekerke nodigt belangstellenden uit tot
het bijwonen van een openbare bijeen
komst op donderdag 15 februari in het
verenigingsgebouw 'Ons Huis', Burge
meester Adelaarstraat 26 te Meliskerke.
Tijdens deze vergadering zal spreken de
Staatssecretaris van CRM voor Eman
cipatiezaken, mevrou Kraaijeveld-Wou-
ters. Zij heeft toegezegd een inleiding te
zullen houden waarin de Vrouw centraal
staat. Met name zal zij ingaan op de
functie van de vrouw in het gezin en in
onze maatschappij.
Met deze avond wil het CDA-Marie-
kerke in onze gemeente, waar tot op he
den van vrouwelijke zijde vrij weinig
belangstelling blijkt te bestaan voor po
litiek. trachten ook hen wat meer bij de
politieke zaken te betrekken.
Aanvang 19.45 uur.
Amnesty International:
Dwangarbeid heet in Roemenië: "verp
licht werk zonder verlies van vrijheid".
Wie het in Roemenië waagt openlijk
kritiek te leveren op de politieke en so
ciaal-economische situatie van het land.
loopt grote kans naar een werkkamp te
worden getransporteerd. Officieel heet
de straf "verplichte arbeid, zonder ver
lies van vrijheid". Amnesty Internatio
nal beschikt echter over verklaringen
van ex-gestraften waaruit blijkt dat dit
kampverblijf gelijk staat aan gevangen
schap en dat de veroordeelden onder
worpen worden aan vernederende en
onmenselijke behandelingen.
Dwangarbeid als vorm van polticke
heropvoeding is uitdrukkelijk verboden
door de Verenigde Naties en de Inter
nationale Arbeids Organisatie. Er be
staat al meer dan tw intig jaar een Con
ventie (van de Internationale Arbeids
Organisatie), waarin dit is vastgelegd.
"De straf is een administratieve maatre
gel die ten goede komt aan de socialisti
sche samenleving", aldus verklaart de
Roemeense regering haar houding
tegenover "parasieten". Ontkend wordt
dat van dwangarbeid sprake is. De her
opvoeding zou plaats hebben in werk-
collectieven, in landbouwcoöperaties.
Zó ook worden de kampen vooral in de
delta van de Donau voorgesteld, als of
ficiële delegaties, onder meer uit het
buitenland, op bezoek komen. De
wachttorens worden gesloopt of geca
moufleerd. Hetzelfde gebeurt met dui
delijk herkenbare kampingangen. Ge
vangenen worden gedwongen te schui
len in de ruimten van boten die in de
rivierdelta liggen of om zich te verber
gen in het riet.
De industrie moet voort
Het sterk opvoeren van de Roemeense
industrialisatie heeft geleid tot hero
prichting van de kampen, die ook tussen
1949 en '54 bestonden. Een veel grotere
economische groei dan in de voorgaan
de tien jaren werd in 1976 in een nieuw
vijf-jarenplan aangekondigd. De bui
tenlandse handel, ook met westerse lan
den als de Verenigde Staten. Duitsland.
Frankrijk en Groot-Brittannië nam toe.
De voltooiing van het Donau-Zwarte
Zeekanaal werd van groot belang geacht
bij hel bepalen van dit groeitempo.
Teneinde zich te verzekeren van de
noodzakelijke arbeidskrachten voor de
ze projecten werden nieuwe wetten en
voorschriften afgekondigd. De Decreten
24 en 25 werden van kracht. Ze regelden
de recrutering vari personen "recht van
lijf en leden" voor nuttige tewerkstel
ling.
Maar Decreet 25 wordt ook gehanteerd
om op te treden tegen het "sociaal pa
rasitisme". Want dat is volgens de Roe
meense wetgevers een belangrijk obsta
kel op weg naar een socialistische hou
ding tegenover arbeid. Vanwege hun
politieke denkbeelden, die zij publieke
lijk verkondigen, zagen intellectuelen
zich ontslagen en naar de kampen ge
stuurd.
Een aantal ondertekenaars van appèls
over mensenrechten, waartoe de schrij
ver Paul Goma het initiatief had geno
men, is opideze manier gestraft. Maar
ook Roemenen die circulaires ver
spreidden over de behandeling van de
Hongaarse minderheid in het land. of
burgers die herhaalde verzoeken opstel
den om het land te mogen verlaten of
poogden illegaal de grens te passeren.
Meer dan vierduizend arbeiders, van
wie velen van Hongaarse afkomst, zijn
Middelburg- Sinds oktober verleden
jaar bestaat er voor Zeeland een op
vanghuis voor jongeren. De bedoeling
van het huis is om, tijdelijk onderdak en
hulp te bieden aan jongeren tussen ca.
14 en 20 jaar, die van huis of uit een
tehuis zijn weggelopen en voor wie geen
andere opvang mogelijk of aanvaard
baar is.
Samen met de jongere, een begeleiden
de instantie en de mensen die in het huis
werken wordt getracht te zoeken naar
een voor de jongere geschikte en meer
permanente woon- en leefsituatie. Dat
kan zijn terug naar huis of tehuis, -be-
geleide-kamerbewoning. een gast-of
pleeggezin e.d.
Het opvanghuis is nog geen definitieve
voorziening in Zeeland, maar het is er
een van experimentele aard. Aan maxi
maal 4 jongeren kan tijdelijk onderdak
en hulp worden geboden.
Het opvanghuis is dag en nacht te be
reiken onder telefoonnummer 01180-
16816.
onder dwang overgeplaatst naar ver
schillende oorden, verspreid over Roe
menië. Zij behoorden tot de 30.000 sta
kende mijnwerkers öie in augustus '77
solidariteit betuigden met de petitie
waarin bepaalde regeringsmaatregelen
werden gehekeld en waarin om betere
arbeidsomstandigheden was gevraagd.
Beknotting vrijheden
In de kampen langs de Donaudelta
moeten politieke gevangenen optrekken
met criminelen. Zij zijn verplicht zware
lichamelijke arbeid te verrichten, gedu
rende een tien-urige werkdag. De
warmte in de zomermaanden maakt dit
extra moeilijk. De gevangenen staan
onder voortdurende bewaking, hoewel
het Decreet 25. zoals gezegd, met na
druk spreekt over "verplicht werk zon
der vrpjheidsberoving". Maar bezoek
van familieleden is verboden: een brief
schrijven mag slechts eens per maand.
De medische verzorging in de kampen is
onvoldoende of zelfs helemaal afwezig.
Hooguit één behandelkamer met twee
'verplegers kent bijvoorbeeld een meer
■dan overbevolkte barakkengroep in
Cernavada, w aar meer dan achthonderd
mensen zijn gehuisvest. Als een der ar
beiders gewond raakt, kan het uren du
ren voordat een arts komt of transport
naar een hospitaal is geregeld.
Speciale straffen legt de kampleiding op
voor verschillende misdragingen door
gevangenen. Deze kunnen resulteren in
het korten van voedsel en water: het
vergroten van de hoeveelheid werk of
zelfs eenzame opsluiting.
Gevangen misdadigers kunnen van de
kamppolitie de opdracht krijgen hun
medegestraften (de "politieke geval
len") af te ranselen. Of anders passen de
bewakers deze meest voorkomende
maatregel wel toe. aldus verklaarden
exveroordeelden tegenover rapporteurs
van Amnestv International.
Mishandeling komt al voor bij de on
dervraging van gearresteerden, die wei
geren een bezwarende verklaring die de
politie voor hen heeft opgesteld, te te
kenen. Deze "bekentenissen" hebben
betrekking op de vijandelijke houding
die de verdachte heeft ingenomen
tegenover de Staat of op zijn negatieve
houdinè ten opzichte van arbeid. Een
berechting heeft plaats in een zitting
achter gesloten deuren, buiten aanwe
zigheid van een raadsman. Transport
naar een werkkamp gebeurt vaak bin
nen 24 uur het het uitspreken van het
vonnis.
Transport in goederenwagon
De veroordeelde die "geluk" heeft,
wordt in een normale personentrein,
begeleid door twee geüniformeerde
agenten naar het kamp gebracht. Maar
er rijden in Roemenië ook speciale goe
derentreinen. waarin zowel criminelen
als "politieke vijanden" worden opge
sloten op weg naar hun bestemming.
Elke wagon biedt plaats aan honderd
man; er is één toilet. Frisse lucht ont
breekt. De transporten duren soms drie
dagen, omdat de voertuigen achter
traagrijdende boemel-goederentreinen
worden gekoppeld. Soms krijgen de ge
vangenen tijdens die ritten maar een
maal per dag eten. en dan vaak niet
meer dan een soort koude, waterige
soep.
Leden van de Securitalae (veiligheids
dienst) willen nu en dan hun gevange
nen persoonlijk per auto overbrengen.
Het is niet uitzonderlijk dal de veroor
deelden onderweg uit de wagen moeten
stappen onder de bedreiging dat zij ter
plekke worden geëxecuteerd. Zo'n
"spel" kan zich - nadat de gevangenen
weer hebben mogen instappen - tijdens
de ril enige malen herhalen.
Duck Soup, uit 1933, is een film van de
Marx Brothers. Een film met inlijvings
plannen. die het ene land ten aanzien
van het andere koestert. Omkopings
schandalen. valse diktators, een rijke
weduwe, wel oorlog, niet oorlog, toch
oorlog. In de hoofdrol natuurlijk de
Marx Brothers, een gegeven dat borg
staat voor verwarring en paniek. Voor
de Marx Brothers was dit hun belang
rijkste film. De prent knipoogt naar de
toenmalige politieke situatie. In de dik
tator, en vooral in zijn eigenschappen als
zelfverheerlijking, machtswellust, cor
ruptie. tirannie en massabeïnvloeding,
herkenden de toeschouwers van 1933
Hitler en Mussolini. De laatste verbood
de film. De mengeling van grappen,
grollen en hel anarchistische intellec
tualisme, zo typerend voor alle Marx
Brothers films, tonen vooral in Duck
Soup de absurditeit van oorlogsvoering
en machtswellust ten volle aan. U kunt
de film zien, vanavond in Midgard,
Middelburg. Aanvang 20:45 uur.
Vier jaar na de terreur van de mensene-
tende witte haai, zijn de burgers van het
vakantieplaatsje Amity, zich langzaam
aan het herstellen van de geleden scha
de. De toeristen stromen toe, maar als er
een leeg luxe jacht wordt aangetroffen,
als er een motorboot explodeert, en als
er een leeggevreten karkas van een wal
vis wordt ontdekt, rijst het bange ver
moeden dat de opvolger van de haai
klaar staat. Inderdaad, en dat betekent:
Jaws 2. Tot met woensdag in Alhambra
I, Vlissingen. Vrijdag in dezelfde bios
coop: Venus zonder vijgeblad, een eroti
sche zwerftocht door Griekenland.
Zondag in I: Old Shatterhand van Karl
May. Alhambra 2 vervolgt Een vrouw als
Eva, met als alternatief: Vrouwenkamp.
Anna wordt afgevoerd door de Duiters
naar een strafkamp. Daar wordt ze uit
gekozen als prostituee, ze wordt ver
kracht en vernederd. Een officier redt
haar van de dood. laat haar bij zich wo
nen. eerst als spel, maar later is zij voor
hem onmisbaar. Haar aanvankelijke
minnaar, Klaus, komt voor zijn vertrek
naar het front, langs het bordeel dal zij
en de officier runnen. Als zij merken van
elkaar vervreemd te zijn, schiet Anna de
officier neer en bekent aan anderen een
joodse te zijn. Een regen kogels is het
antwoord. (Tot en met woensdag).
Vrijdag in 2: Huil niet met je mond vol,
over een meisje dat met twee jongens
flirt. Zondag in 2: The man from the
Organization. Moord, geweld, afper
sing, achtervolgingen, aanslagen. In de
hoofdrol: Roger Moore. In samenwer
king met ZVU-NUT, dinsdag: Una
Giornata Partieolare van Bttorc Scola.
Vlissingen - Tijdens een persbijeen
komst in het Alhambratheater, achter
het kaartjesloket, hebben twee verte
genwoordigers van hel Nut-departc-
ment en de ZVU, hun plannen ont
vouwd voor nog dit filmseizoen. Het ligt
in de bedoeling dat beide organisaties
een viertal filmavonden organiseren in
het Alhambratheater. Dit. aldus een
vertegenwoordiger van het Nut, om de
'betere' film in Vlissingen z'n kans te
geven. Nu is hel zo dat de ZVU in Mid
delburg van tijd tot tijd zulke films ver
toont in het Citytheater. Mensen die
daarin geïnteresseerd zijn. moeten van
uit Vlissingen naar Middelburg reizen.
In Middelburg gebeurt al genoeg: grote
toncelprodukties, grote muziekuitvoe
ringen. Het wordt lijd dat de koek eens
beter verdeeld wordt. Bijv.: alle grote
evenementen in Middelburg, en alle
kleinere in Vlissingen.
Op de vraag waarom dit alternatief ge
nomen werd. terw ijl Jeugd en Muziek en
de Piek ook een apart soort films verto
nen of vertoond hebben, antwoordde de
spreker dat deze instanties voor een pu
bliek werken, anders dan het ZVU-
Nutpubliek. "Er is een gat. en dat willen
we vullen", aldus de zegsman.
Voorlopig zijn er vier woensdagavonden
gepland. Woensdagavond 14 februari
gaat men van start met Una Ciorna-a
Partieolare (een bijzondere dag) van de
jonge filmregisseur Ettore Scola.
Woensdag 7 maart draait: Elisa Via Mia
(Blisa. mijn leven) van Carlos Surra,
woensdag 11 april l.a Béte van W. Bo-
rowczvk en woensdag 2 mei: A nous les
petites Anglaises van Michel Lang. Deze
vertoningen zullen, gemeten naar hun
belangstelling, uitmaken of men het
volgend seizoen verder zal gaan. Op de
vraag waarin, volgens hem. de 'betere'
film zich onderscheidt van de doodge
wone (commerciële) bioscoopfilm, ant
woordde de spreker tenslotte, dat deze
films meer van de toeschouwer eisen,
dat ze een hoger artistiek niveau heb
ben. dat er vaak een boodschap in zit en
dat die langer blijft hangen.
Het gaat over die bijzondere dag in
1938. waarop Hitier een intimidatiebe-
zoek zal brengen aan Mussolini. Over de
radio klinkt fascistisch gebral, en ieder
een is op straat. Tegen deze achtergrond
beleven twee mensen elkaar, liet wordt
de mooiste dag uit hun leven. Scola
wordt beschouwd als de opvolger van
Visconti. Germi en Passolini. De Volks
krant noemde de film de beste van 1978.
(ook in Alhambra).
Vanavond in de Zwaan (Souburg) en
vrijdag in hel Kuiperspoorttheater: De
boom der wensen van Tengis Aboeladse.
In deze film treden vele personages op.
ieder met een eigen thema, dat een deel
van het totaal is. Het zijn Zizikore, de
ongekozen maar door allen erkende 'lei
der en leraar' van het dorp; de rehel lo-
ram, die vol vuur over de revolutie en
anarchie spreekt, de kinderen om zich
heen verzamelt en voor hen vurige rede
voeringen houdt; de historicus en filo
soof Boembala; de stille, half idiote dro
mer Elios. die met hehulp van een tover
steen. een goudvis of een wonderboom,
die al zijn wensen vervult, een uitweg uit
de ellende meent te kunnen vinden; de
zonderlinge vagebond Eoefala, dochter
van een geruïneerd edelman, die in haar
bijzondere outfit van dorp naar dorp
trekt om de mensen haar wijsheden te
vertellen; het mooie jonge paar Marita
en Gedia, wier gesmade liefde en schok
kende dood de hasis voor het onderwerp
van de film zijn: de schilderachtige an
dere dorpsbewoners: de predikant, de
diaken, de eerbare oude mannen en
vrouwen, de herders en kinderen...
Het thema van de film is hoe schoonheid
ten gronde aan meedogenloosheid en
onvrijheid. Een niet minder belangrijk
motief is het einde van de patriarchale
dwang. De talrijke figuren die dit veel
gelaagde filmepos bevolken peinzen on
rustig over het leven, dat morgen anders
zal zijn. Ze schijnen niet meer te zijn dan
komische zonderlingen en onwetende
dorpsbewoners, maar zij - lorum, Boem
bala, Elios en Eoefala - leven in een
mooie droom en laten zich niet door het
alledaagse inpakken. Vreemd tegenover
het leven staand en tragi-komisch rebel
leren ze op hun eigen manier tegen dit
alledaagse en geven zelfs dat weinige op
dat ze bezitten om hun eigen weg te vol
gen. De Boom der wensen is een collage
van oude volksverhalen uit Georgië,
waarin sprookjesachtige en maatschap
pelijke elementen op wonderschone wij
ze door elkaar heenlopen en die wijzen
op de komst van een nieuwe tijd.
Middelburg Het Jongerencentrum
Midgard aan de Kuiperspöort te Mid
delburg presenteert a.s. zaterdag 10 fe
bruari een optreden van het Tragisch
Duo: waarschijnlijk het meest lachwek
kende annex belachelijke entertaine-
ment van West-Europa. Het optreden
van Paul en André is een gebeurtenis die
levenslang in ieders geheugen gegrift zal
blijven. Hun krankjorume repertoire-
keus (van Engelse Wals tot Heavy l unk
Soul) mét opwindende teksten en hun
grove, direktc presentatie hebben al in
vele lokaliteiten een spoor van verbij
stering achtergelaten.
Doeltreffende verkrachting van geves
tigde reputaties, close-harmony waar
een steekje aan los is. en liters eerlijk
zweet vormen de ingrediënten voor hun
wervelende show.
Hel optreden moetje als een gedeeltelijk
serieuze zaak zien. waarbij aan jezelf
wordt overgelaten in hoeverre je het se
rieus wilt opvatten. In ieder geval maken
Paul en André liedjes die niet aan een
generatie of genre zijn gebonden. Ca
baret kunnen we het niet noemen, maar
toch benadert hun stijl dat het meest.
Een lied als "Daar bij de waterkant"
wordt bloedserieus gezongen, kompleet
met alle roerende haaltjes en ingehou
den snikken, maar de Rochelblues is een
keihard lachnummer. Wat dan weer te
denken geeft de bezieldheid die bij het
zingen van voornoemde smartlap ge
toond wordt. Met andere woorden:
worden we nou voor de gek gehouden of
niet? Hebben alle liedjes een dubbele
bodem of maar een deel daarvan.
Aanvang: 21.00 uur.