Alsudóóidenkt JAN 1979 LEVERDE 1ste KLAS OCCASIONS OP De Ford Fiësta geeft de toon aan BL NEDERLAND MET INNOCENTES EEN VERDER AANEENGESLOTEN MODELLENREEKS BIJ CITROEN OP DE RAI-TEN- TOONSTELLING 1979. De Volvo 66 Daarom Volvo 66 Automobielbedrijf Van Fraassën B.V. Steeds meer electronica in auto Woensdag 7 februari 1979 VF Driekwart van alle personenauto's heeft autoradio Chrysler New Yorker GOLF DIESEL NU 12.950,- AUDI 80LS 4-drs. NU 16.950,- TOYOTA 30 CAR. STAT. NU 5.950,- AUDI100S nieuw type NU 16.950,- VW POLO EXTRA NU 8.750,— VW PASSAT LUXE NU 6.750,— PASSAT TS 4-drs. NU 9.900,— 10 X GOLF van 6.750,— tot 9.450,- Onze verkoopadviseurs C. Gebuijs 01184-12236 J.v. As 01186- 1943 G. Poppe 01181- 535 R. Smit 01184-14462 staat voor U klaar SPECIALE AANBIEDING VOLVO STAT. groen i.z.g.st. Type 245 DL automaat - gas Nieuw 31.500,— NU 13.750, HONDA CIVIC aut. Luxe NU 5.750,- Inruil Verzekering Financiering OPEL KADETT NU 7.950,- FIAT 127 - 3-drs. NU 7.600,- SIMCA 1100 SPEC. NU 6.950,- MINI1000 NU 4.750,- mogelijk FIAT 128 wit NU 3.650,- DATSUN 120Y- coupé NU 8.500,— Gildeweg 22 VLISSINGEN 01184-19610 -AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU Stand nummer:212 (Europ ahal) C'itroön Nederland expo seert op de RAI-stand een zeer compleet leveringspro gramma dat zich uitstrekt van de allereenvoudigste 2CV tot de meest luxueuze CX Prestige. De Citroen VI SA is voor hel eerst in ons land te zien en wel in drie modellen met twee verschil lende motoren. Nieuw is ook de LNA; een I.N met ster kere motor voorzien van volledige electronische ont steking zoals ook op de VI SA Spécial en Club. In de voor ruim 110 km/uur. Ook allergoedkoopste klasse de succesvolle GS en GX blijft Citroen met de 2CV serie is in tal van uilvoerin- goed vertegenwoordigd, de gen te zien zowel in perso- 2CV6 Spèial heeft th ns aan nen- als combinatiewagen weerszijden een derde zij- uitvoering. Voor het eerst op ruit. is in meerdere kleuren de RAI aanwezig is de GS verkrijgbaar en is voorzien X3. een qua motorvermogen van de 2CV6 motor goed opgevoerd model voor de autosport enthousiasten on der de GS rijders. I3ij de CX modellen verdient de CX 2500 Diesel speciale aan dacht. een gnto die in com binatie met een 5- versnellingsbak tot onge kende prestaties in staat is. Toen het Ford ontwerpteam begon met het ontwikkelen van de Fiësta in een produk- tiemodcl, waren de lage on derhoudskosten hoog ge plaatst op de lijst van te rea liseren prioriteiten. Dit hield niet alleen in spe ciale aandacht voor de be trouwbaarheid, maar ook het bekijken van de service-as- pekten bij ieder onderdeel van het ontwerp. Het resultaat is de betrouw baarste auto ooit door Ford, waar ook ter wereld, gepro duceerd. Hij is goedkoper te onderhouden dan zijn con- currêrenten. in praktisch elk gebied waar hij verkocht wordt. In Engeland bijvoorbeeld is hij 34 procent goedkoper te onderhouden dan een ver gelijkbaar model van de concurrentie over een ge middelde van 50.000 km of drie jaar eigendom, volgens een onafhankelijk consu mentenonderzoek, dat ge publiceerd werd door "In- Amsterdam - In Nederland is op het ogenblik 75 procent van alle personenauto's uit gerust met een autoradio. Vier jaar geleden was dal percentage nog 62, zo blijkt uit gegevens van Philips in Eindhoven. In West-Duitsland ligt het autoradio-percentage thans op 85 procent, in Frankrijk op 55 procent en in België op 50 procent. Ongeveer 60 procent van de Nederlandse auto's is uitgerust met een FM-autoradio (in 1974 nog 35 procent), en 30 procent (10 procent) heeft een auto cassette-apparaat. Bijna 60 procent van de automobilis ten bouwt zelfde autoradio in z'n auto. Een woordvoer der de platenmaatschappij Phonogram deelde mee. dat de verkoop van cassettes nog altijd sterk groeit. De ver wachte omzet in deze bran che voor 1979 wordt ge raamd op 100 miljoen gul den. terwijl in het afgelopen jaar voor ruim 70 miljoen gulden aan cassettes werd verkocht. Vooral de klassie ke bandjes worden steeds meer gevraagd, aldus Pho nogram. GOUDA - BE-Nederland. de maal voorwielaandrijving, nieuwe naam voor wat tot een achterklep-deur. met dusverre (British) Leyland een totale lengte van 312 cm Nederland heette, importrice en een gewicht van net 700 van Britse merken als Aus- kg. De top ligt van 135-148 tin. Morris,Triumph, Jaguar km per uur. en Rover, heeft voor 1979 de meer_houten dashboard), in beperkte "oplaag", en ten slotte de Triumph TR-7 met eenvijf-versnellingsbak. ternational Auto Safety Centres". Zowel in Frankrijk als in Italië is volgens Ford-on derzoeken de Fiësta tot 20 procent goedkoper te on derhouden dan zijn concur renten. In Duitsland hebben de lage onderhoudskosten van de Fiësta de Duitse in dustrie gedwongen tot nieu we en hogere service-stan daards. De officiële erkenning van de resultaten, bereikt met de Fiësta, heeft er toe geleid, dat het het eerste complete voertuig werd dat de be langrijke Engelse onder scheiding. de Design Coun cil Award, kreeg uit handen van de Hertog van Edin burgh tijdens een speciale ceremonie, die vorig jaar werd gehouden. De jury ging in zijn verkla ring zelfs zover, dat daarin naar voren kwam, dat "de gedetailleerde en berekende poging om de onderhouds- en reparatiekosten voor de kleine familiewagen te re duceren... de toon aangeeft voor de concurrerende mer ken in Groot-Brittannië en in het buitenland". Belangrijke onderdelen Er zijn veel belangrijke on derdelen verwerkt in het ontwerp van de Fiësta om dit voordeel te bereiken. Zij variëren van een enkelvou dige elektrische hoofdkabcl met 40 procent minder aan sluitingen dan normale hoofdkabels, tot een unieke invoer van in Italië gebouwde Innocenti's hervat. Het gaat om drie typen: de 90 L (1000 cc), de 120 L (1275 cc) en de De Tomaso (1275 cc "opge voerd"). Ze hebben het zelfstellende koppeling, die bijdraagt tot een langer meegaan van de koppe lingsplaten. De Fiësta heeft slechts 3 uur rQutine-onderhoud nodig, berekend over 30.000 km en 75 van de 100 meest voor komende reparaties kunnen binnen een uur worden uit gevoerd. Slijtage van voor- en achterremmen kan beke ken worden zonder de wie len te hoeven demonteren en lampen kunnen verwis seld worden zonder het ge bruik van gereedschap. Da gelijkse vloeistof-controles onder de motorkap kunnen "op het oog" worden uitge voerd, want alle hoofdreser- voires zijn van doorzichtig plastic gemaakt. Naast de direkte voordelen van deze bijzondere onder delen. is de Fiësta zowel in Engeland als in Duitsland, geplaatst in de laagste ver zekeringspremiecategorie. "We hebben het gevoel dat het succes van de Fiësta niet in de laatste plaats te danken is aan de pogingen die we hebben gedaan om de on derhoudskosten te reduce ren", zei Alan Dawson, ser vice manager van Ford Eu ropa. "En we zijn speciaal erg blij dat zoveel eigenaren hiervan zo snel voordeel hebben kunnen trekken sinds de wagen geïntrodu ceerd werd. De pionier-pro cedures die we hebben uit gevoerd op de Fiësta, zullen nu ook worden toegepast op De Nederlandse importeur heeft thans, om zich voor onaangename verrassingen te vrijwaren, een grote voor raad auto's en onderdelen aangelegd: men kan een koetswerk van Bertone ge- k)ein halfjaar vooruit. Hoe- kregen. vierkant, wijd op de wc, de verkoopcijfers van wielen. Er zit veel techniek van de Mini in. maar het is er beslist geen. Het is een eigen Ita- bijvoorbeeld een Mini iets achteruit zijn gegaan, heeft de Mini in haar klasse (klein, goedkoop) vooruit- liaans merk (Leyland plus garig geboekt: maar de tota- de Italiaanse regering en een k. vraag naar dezc kieinerc geldschieter. De Tomaso) dat BL Nederland invoert. Wie eventjes in.bijvoorbeeld zo'n De Tomaso rijdt, voelt het al: dit zijn de wagentjes voor wie vroeger een Coop- ertje wilde, die niet uit de bochten te wringen, kleine wegluisjes. Naast de Mini dus de Inno- centi, in prijzen van 11.190 tot 14.960. A llc- aulootjes is afgenomen. Innocenli wordt de noviteit op de RAI-personenauio- lentooristeliing. Daarnaast een Marina-serie met onder andere de nieuwe 0-motor van 1700 cc die ook in de Princes II zit, voorts komt er een Mini Ebony, een zwart rede beauty (met onder alle andere nieuwe model len met dezelfde effectieve resultaten". Chrysler Nederland N.V. heeft een nieuw prestigemo- del in haar leveringspro gramma opgenomen: de Chrysler New Yorker, dat door zijn luxe en motorver mogen zeer concurrerend zal zijn in het betreffende marktsegment. De wagen heeft een 8 cilin der 5,2 liter motor, die 125 KW (170 DIN Pk) levert. De Chrysler New Yorker 1979 is geheel opnieuw ont worpen en vertegenwoor digt de nieuwe visie van Chrysler op de grote Ameri kaanse auto. Het is een 4 deurs-sedan met een strakke lijn en wegklap- bare koplampen. Deze nieuwe prestigeauto. die 24 cm korter en bijna 500 kg lichter is dan het oude type, karakteriseert zich door vergroot comfort: nieuw, zeer compleet dashboard nieuwe, lederen, elec- trisch verstelbare stoelen verbeterde voorwielop hanging en dwarsge- plaatstc torsiestangen nieuwe combinatiescha kelaar op de stuurkolom met wiswasinstallatie, richtingaanwijzers, licht- bediening en spcedcon- trol in de kofferbak kan men meer kwijt doordat het reservewiel compacter is en onder hoge druk (on geveer 6,5 kg) opgebla zen kan worden. Tenslotte is de New Yorker 1979 uitgerust met nieuwe verchroomde aluminium bumpers die 25 kg lichter zijn (toename elasticiteit 67%). Wat goed is blijft. Van alle automaten, is het de Volvo 66 die zich met de continu variabele transmissie het meest bewezen heeft. Technisch vernuft, comfort en veiligheid gaan hand in hand. Al jaren lang en nog vele jaren. De Volvo 66 is een blijver met toekomst. Maak daarom ook eens een proefrit. U zult zich al snel een gelukkige Volvo 66-rijder voelen. Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768, Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g. 01184-67481. Amsterdam - Meer electro nica in de auto's. Dat ver wachten autodeskundigen voor de komende jaren. In de Verenigde Staten zal de electronische markt in de autobranche in 1980 een miljard gulden omzetten. In het jaar 2000 zal dit dertig procent zijn. De RAI verwacht ook dat met de invoering van de electronica de ontwikkeling van vervangen van onder delen in plaats van repare ren toe zal nemen. Een auto anno I980 is niet meer up- to-date als de ontwerpers er niet een forse portie 'elec tronische intelligentie' in stoppen, aldus de RAI. Een groot probleem is het maken van betrouwbare componenten. Een compu ter staat stil. In een auto worden hoge eisen gesteld door temperatuurwisselin gen. versnellings- en tril lingskrachten. In de Europese 'Horizon SX' van Chrysler Simca wordt op het ogenblik de meeste electronica toegepast. Het gaat om contactloze transis- toron [steking. olieniveau- indicatie op het dashboard. automatische snelheidsrege ling, digitaal uurwerk en de tripcomputer. De laatste re gistreert de afgelegde af stand. de gemiddelde snel heid en het brandstofver bruik. In West-Duitsland worden momenteel proeven geno men met het uitzenden bij ongevallen van een nood signaal. De ontvanger kan daarbij de plaats van de auto die het signaal uitzendt, be palen. TOP VERKOOP VW-AUDI Volkswagen Golf de compacte rood 1978 -67.000 km. Nieuw 17.800. kopermetallic I978- 14.000 km. Nieuw 20.900- bruinmetallic I975 - 38.000 km. Nieuw 14.500.— Volkswogen Derby, de stijlvolle groen 1977- 54.000 km. Nieuw 25.600. lichtblauw I977- 16.000 km. Nieuw 13.400.- wit 1975 - 79.000 km. Nieuw 18.900.- blauw 1975 (nov.)-45.000 km. Nieuw 21.500,- in diverse uitvoeringen wit - I975 Nieuw J' 14.800- rood dec. I976 - 39.000 km. Nieuw 12.800. geel juni I977- 27.000 km. Nieuw J' 10.450. rood I977- 70.000 km. Nieuw f 14.400, geel - 62.000 km. I975 - veel extra's NieuwJ' 9.600. auto-po ppe m° I974 -62.000 km. Nieuw 11.800. rood I976- 50.000 km. Nieuw f 15.400.-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 12