Arnemuiden in vroeger dagen
Actie voor politieke
gevangenen in Roemenië
Studiecentrum onderzoekt
ufomeldingen
Herleefd verleden...
Vele monden
STUDIE DAG PVDA
OVER
DEELTIJDARBEID
Muldertje
CARNAVAL WIJK
ZUID MIDDELBURG
BEGINT MET
"DWAEZENBAL".
Het zit'm niet
Prestatieloop
Nieuwe kursussen in
Midgard
Amnesty International:
Psychiatrie
Werkkamp
Perswet
Het Ufologisch Studiecen
trum Midden Zeeland gaat
een drukke tijd tegemoet. In
dit jonge jaar 1979 ontvingen
de ufologen al verschillende
meldingen van personen, die
nienen een ongeïdentificeerd
voorwerp te hebben zien vlie
gen. Op 1 januari ontving het
studiecentrum twee meldin
gen en verder een aantal op 3
en 4 januari. Volgens het stu
diecentrum betrof het hier
bepaald geen meteoorzwerm
zoals werd verklaard door öet
Nederlands Ufologiscö Stu
diecentrum (NUSC). De
Midden Zeelandgroep stelt:
"Een meteoor ziet men hoog
stens enkele seconden en geen
enkele minuten. Meteoren
maken geen bochten zoale de
gemelde objecten deden."
JEUGD
WANDELTOCHT
Adopties
KB 81 KRAAM
De plaats van de
kerk in Roemenië
Eerst ging Jannetje Marijs, dan Clazina
Schroevers. Daarachter kwamen Clazina
de Nooijer en Maatje de Nooijer. Met
z'n vieren liepen ze op öet onder-padje,
het voetpad dat van Arnemuiden in de
richting Middelburg ging. Ze moesten
wel zeven sloten passeren. Over die slo
ten lagen eenvoudige, houten bruggetjes
getimmerd, en achter elkaar schuifelden
ze daar overheen. Eenmaal in Middel
burg aangekomen, gingen ze elk een an
dere kant op. Maar op de afgesproken
tijd kwamen ze weer op een bepaald punt
bij elkaar, en dan ging het terug naar het
geboortedorp: Arnemuiden. Ja, je moest
nu eenmaal wel eens naar de grote stad.
Maar je hóórde er niet. Je thuis was je
eigen dorp. Als je naar Kleverskerke liep,
passeerde je maar liefst 13 van die brug
getjes. Auto's waren er nog niet, en fiet
sen schaars. Als je ergens heen wou,
welnu, dan liep je.
Met z'n allen zijn ze eens héél ver weg
geweest: naar Amsterdam. Dat was om
te collecteren. Om geld in te zamelen
voor het zwaar gehavende Walcheren,
door de oorlogshandelingen 1940-45. J.
Poppe had toen de pet van zijn opa op.
Toen hij even uit het raampje van de
trein wou kijken woei die af. Weg pet!
Amsterdam het mocht wat! In die grote
stad hadden ze een melkmeisje. Daar
waren ze trots op. Die lui moesten maar
eens in Arnemuiden komen kijken!
Want daar liep toevallig een heus melk-
vrouwtje. Marie Koster ging daar rond
met haar handkarretje met de melkbus
sen erboven op. De mensen brachten
een lege emmer bij haar, en die vulde ze
dan. Met een maatbekertje. Op tweede
Pinksterdag deden ze altijd ringrijden
op schorretje Arnestraat. Als er een
misstak, zongen ze: "'t Is mis, 't is mis, al
of er geen ring meer is".
Het was een hard leven in die tijd. Ook
hier werd de vis duur betaald. Soms
uren van te voren stonden ze, jong en
oud, te wachten bij de haven. De sche
pen uit Veere of Vlissingen moesten
vaak nog binnenlopen. Daar stonden ze
met emmers, te wachten tot die gevuld
werden met garnalen. Dan konden ze
naar huis om ze te pellen. Vaak gingen
ze 's nachts door. Uit noodzaak, want
geld moest er komen. De tijden waren
ook vroeger duur, en er waren vaak vele
monden o. te vullen. O de schepen voer
men p/ nog met zeilen. Nieuwe, witte
zeilen, werden al gauw gebolusd. Men
mengde droge bruine kleurstof met wa
ter, en met dat papje dweilde men het
zeil in. Dan ging er lijnolie overheen, en
zo werd dat zeil vochtbestendig. Op zee
werd alles nog met de hand gedaan.
Eerst bracht men het volle net aan de
oppervlakte en dan kon men het aan
boord hijsen. Een zwaar karwei. De
vangst werd gesorteerd, gezift en de
De Berg van de God der Kannibalen is
een wrede, bizarre, bloeddorstige film,
over een vrouw die met een expeditie
haar verdwenen man gaat zoeken op één
van de geheimzinnige eilanden in de
archipel. Dat doet ze niet uit liefde,
maar omdat de bodem daar rijk is aan
uranium. Als ze zelf door woeste in
boorlingen overmeesterd is, ziet ze de
restanten van haar man... (Alhambra 1,
Vlissingen: do. - wo.). Vrijdagavond in
1De dolle avonturen van een loodgieter,
en zondag: Niels Holgerson's wonder
bare ries, het beroemde verhaal van
Salma Lagerlöf, over een jongen die zo
klein als een kabouter wordt en mee
vliegt op de rug van een gans. Omdat hij
altijd dieren plaagde, heeft hij op deze
reis wel het een en ander te leren.
De hoofdfilm in Alhambra 2 is: The
Betsy. Deze film brengt ons in de sfeer
van grote zakenlieden, schone maitres-
ses en snelle coureurs. Een coureur zal
een nieuwe personenauto ontwikkelen.
Echter, persoonlijke en zakelijke motie
ven worden vermengd, onderlinge fa
milietwisten en seuele relaties brengen
hem op een gegeven moment aan de
macht. Vrijdaé draait in 2 het beroemde
epos van Ingmar Bergman: Face to face.
Liv Ullman speelt in deze film de over
spannen vrouwelijke psychiater. Zij gaat
eens uitrusten bij haar ouders. Daar
ontmoet ze een professor, met wie ze
intensief omgaat. Ze krijgt in die periode
hysterische aanvallen, komt onder de
drugs te zitten, doet een poging tot zelf
moord. Haar eigen man komt even
langs, maar verdwijnt weer naar het
buitenland. Haar dochtertje verwijt haar
dat ze geen goede moeder was. Als het
tot haar doordringt dat zoals haar ou
ders leven: eenvoudig en in liefde voor
elkaar, ook een manier van doen is, geeft
dat haar weer kracht om verder te gaan.
Zondag in 2: Blauwe bonen voor twee
binken. Een film over de crisistijd. Twee
vrienden komen onder invloed van
gangsters. Tot ze er genoeg van hebben.
Midgard, Middelburg vertoont op
woensdag 17 januari een hartverwa-
mende komedie van de Zwitserse regis
seur Claude Goretta: Pas si mechant
que ca". Over de inhoud: deze film laat
zien dat de volwassene het kinderlijke
niet kwijt is. Het is in meer of mindere
mate verstopt. Als mensen zich laten lei
den door hun gevoel in plaats van hun
verstand komt dit naar boven en kan men
er met warmte op reageren. De hoofd
personen in deze film hebben iets van dat
kinderlijke. Dit leidt wel tot de nodige
verwikkelingen. Als Pierre de niet ren
derende meubelfabriek van zijn vader
overneemt, weet hij maar één oplossing:
banken beroven. De meubelen die hij niet
kan verkopen verbrandt hij. Op deze ma
nier hoeft hij zijn personeel niet te ont
slaan. Bij een van zijn berovingen vero
vert hij tevens een lokettiste die hem bij
zijn verdere overvallen assisteert en met
wie hij ook een liefdesverhouding aan
gaat.
De film begint om 9.45 uur. Om half acht
is er een bespreking, die voor alle be
langstellenden toegankelijk is, over het
functioneren van de filmliga.
potman kon, staande bij zijn kokende
pot, aan 't werk. Op de vismijn hingen
drukknoppen aan het plafond. Er was
een aanbod, de klok gaf aan hoeveel dat
moest kosten, en wie wou kopen drukte
op zo'n knop.
Verknocht aan de zee waren ze. Salo
mon de Nooijer bijvoorbeeld. Die
bouwde in zijn schaarse vrije tijd hele
vissersscheepjes op schaal. Daar zat hij
uren en uren aan te prutsen. Maar wat er
dan ook van onder z'n vingers vandaan
kwam!
Die van Siereveld, die zaten trouwens
ook niet stil. J. Siereveld is vele jaren
raadslid geweest. En daarna opgeklom
men tot wethouder. En zo verder, want,
omdat er geen burgemeester was, is hij
óók nog een jaar burgemeester geweest.
En dat was niet bepaald een eenvoudige
opgave voor iemand die maar een een
voudig vissersman was. Merien Siere
veld is nog maar pas afgezwaaid. Die
was op 11-jarige leeftijd al matroos op
een schuit. Van verder studeren was na
tuurlijk geen sprake. Toch heeft hij tot
z'n 76e jaar veel funkties gehad ten be
hoeve van de visserij. Ze kenden hem
daar in Den Haag wel. Als Merien's pet
Het gewestelijk bestuur van de PvdA
organiseert in samenwerking met de ge
westelijke kerngroep Zeeland van de
vrouwen in deze partij op zaterdag 13
januari 1979 een studiedag over deeltij
darbeid. 's Ochtends zullen door de he
ren Schouten (V.N.O.), Smit (gemeente
Rotterdam) Pel (F.N.V.) en Hedy d'An-
cona (lid le Kamer voor de P.v.d.A.) en
Marie José Grotenhuis (landelijke
kerngroep Rooie Vrouwen en lid partij
bestuur) inleidingen over dit onderwerp
gehouden worden. Na de middagpauze
zal onder leiding van jan Bouma, de
voorzitter van het gewest, een forum
discussie plaats vinden. Tijdens de stu
diedag is een creche aanwezig. De stu
diedag begint im 10.15 en wordt gehou
den in de Prins van Oranje te Goes.
in de garderobe hing, dan wisten die
hoge heren al dat het straks hoog water
zou worden. Want Merien hield z'n
mond niet. Hij zat daar voor z'n zaakje
en dat is die heren goed duidelijk ge
worden. Bij Zevibel zullen ze nog vaak
aan hem denken. Mevrouw G. van de
Gruiter ging op haar eigen manier met
de vis om. Ze had een krette, een hand
kar met vis die ze aan de man bracht. Als
er afgerekend werd zei ze: "Dat zooitje
vis kost je 7 stuivers en 2 cent". Wij
zouden zeggen: 37 cent.
Ze gingen er heen met een clubje jon
gens. Aan de Kalversdijk zaten veel
meikevers, wisten zé. Met hun petten
vingen ze die beestjes, en de volgende
dag werden ze mee naar school geno
men. Meester van der Lou had dat ge
vraagd.
Het uitgebreide carnavalsprogramma,
dat door de wijkvereniging Zuid ook dit
jaar weer wordt georganiseerd krijgt op
zaterdag 20 januari a.s. een toepasselijke
start. Dan wordt namelijk in het Wijk
centrum Zuiderbaken het "Dwaezen-
bal" georganiseerd, dat voor iedereen
toegankelijk is. Het begint om 20.00 uur.
Toegang voor leden 3,— en niet leden
ƒ6,-.
Verdere aktiviteiten van de werkgroep
Karnaval:
vr 9 februari:
Bejaarden
Lach-in 20.00 uur Zuiderbaken
za 10 februari:
Kinder
Lach-in 14.00 uur Zuiderbaken
za 10 februari:
Lach-in 20.11 uur Zuiderbaken
vr. 16 februari:
Vijvervreugd
pupillen 19.30 uur Vijvervreugd
za 17 februari:
Tiener Car
navals Disco 20.00 uur Zuiderbaken
di 20 februari:
Optreden voor
Der Boede 19.30 uur Der Boede
za 24 februari:
Intocht 13.11 uur Station M'burg
za februari:
Kindercarnaval 14.30 uur Zuiderbaken
24 februari:
Kleutercarnaval 14.00 uur Zeeburch
za 24 februari:
Groot Carnavalsbal 20.11 uur Zuider
baken.
's Morgens, op het plein, bekeken ze
natuurlijk nog eens eikaars meikevers.
In de middaguren moesten ze van de
meester de meikevers loslaten. En ze
zongen erbij: "Muldertje, muldertje telt
je geld, gaat toch eens aan 't vliegen en
als je niet vliegt, dan roep ik de mos en
dan laat ik je touwtje los, van je een,
twee, drie." Er waren kraakheldere
vrouwen op het dorp. Nee van die kon je
niks zeggen! Elke week werd keurig het
bergje, het stoepje geschuurd. Dat de
den ze met z'n allen tegelijk. Men hoef
de dan niet de gehele goot door te schu
ren. In latere tijden troffen de vrouwen
elkaar in het huis van mevrouw L. Ver
sluis. Daar was het met z'n allen garna
len pellen geblazen. Ze streefden naar
80 kilo per avond. Uit de opbrengst
werden nuttige dingen gekocht die aan
de Gereformeerde Kerk werden ge
schonken. De mannen, vooral de oude
re, kwamen vaak bij elkaar voor het
Oppertje. Dat was een soort loods, die
door de gemeente gebouwd was om, bij
slecht weer, in te schuilen. Dat Oppertje,
dat werd al gauw een trefpunt voor die
genen die het dorpsnieuws wilden be
spreken. Maar ook de dingen uit het
verleden werden opgehaald.
Over 1953, de ramp. Over de verliezen,
de schade. Over de macht van de zee.
Over de jeugd van tegenwoordig. Over
Leenhouts uit Groede. die de eerste fiets
bezat op het dorp. Over de installatie
van burgemeester Horningen. En over'
die koperen lichtkroon die de Her
vormde Kerk toen nog aan de gemeente
in bewaring had gegeven. Over die vis-
sepoort in de Westdijkstraat, met door-
op de woorden: "Hulde van de vissche-
rij". Over Han Bloek, de laatste dorp
somroeper, waar je later voor alle wer
ken tercht kon: loodwerk, elektriciteit,
voor je fiets of brommer. "Je zegt het
maar", zei Bliek dan, "Wij helpen je
wel!" Herleefd verleden...
(Dit artikel is gebaseerd op het zojuist
verschenen fotoboek van G. de Nooijer:
'Arnemuiden in vroeger dagen')
Het zit'm niet in de kleren, maar
als ik zo naar m'n dochter kijk
krijg ik een eng gevoel.
Zij draagt steeds maar broeken
nooit eens een jurk
is daarbij nonchalant soms koel.
Dan haar vriend 't is net een zwerver
draagt steeds een broek met flarden
als ilc dat span zie lopen
oo, 't is soms niet om te harden
't is gek zijn vader is een heer
ik moeder ook graag chic
we brengen haar heel netjes groot
aan de opvoeding ligt het niet.
Soms praat ik ook met m'n man
waarom dat ènders kan.
Och, zegt m'n man het zit daar niet in
en ook niet in de kleren
ze zijn nog jong en onbesuisd
zij moeten ook veel leren
zo moetje met de tijd meegaan
wat kan je die kleren hinderen
als zij maar lief zijn voor jou
het zijn toch je eigen kinderen.
Ja, dat is waar, lief zijn ze soms
ik ging het anders bekijken en
geloofde mijn man, terwijl het erg
moeilijk was, probeerde het te begrij
pen.
Een poosje later, 't is echt waar
ik lette er juist op
zij zaten samen dicht bij elkaar
kijkend naar de Toppop.
Na het program zei hij tot haar
luister eens lieve pop
jij bent voor mij de top
weetje waarom?
En keek haar aan
"jij bent lief, eerlijk en spontaan
dat trekt mij het meeste aan.
Jij bent voor mij geboren, ik zeg het
schaam me er niet voor
je moeder mag het ook horen"
Na dèt gesprek wat hij daar zei
denk ik nog menige keren
ja, m'n man heeft toch gelijk
't zit 'm niet in de kleren.
Mevrouw Spel
Gortstraat 51
MIDDELBURG
Zaterdag 20 jan. 1979 grote prestatie-
loop te DOMBURG. Organisatie Dy-
namo-70 Middelburg.
De afstanden zijn ong. 5 en ong. 8 km.
Start om 14.00 uur. Startplaats bij het
Badpaviljoen aan de Badhuisweg. In
schrijven vanaf 13.00 uur aan de TOKO
van de heer v.d. Hage op het strand.
Kosten van inschrijven voor groot en
klein F2,50. Iedereen die de loop met
goed gevolg volbrengt kan een kaart met
zijn/haar gelopen tijd en een lintje in
ontvangst nemen.
De vorige prestatieloop te Domburg
trok 350 deelnemers in 1978. De orga
nisatie rekent ook dit jaar weer op een
grote deelname. Deze loop gaat altijd
door. Voor nadere inlichtingen: 01180-
28917 of 36079.
Zoals gebruikelijk organiseert het Jon
gerencentrum Midgard, Kuiperspoort
12 te Middelburg, in het kader van haar
sociaal-kulturele aktiviteiten, kursussen.
De eerse serie is al weer afgesloten en in
januari start de tweede reeks.
Om de toekomstige deelnemers aan de
kursussen een idee te geven wat er zoal
kan gebeuren, worden er "open lessen"
gegeven.
In die lessen kan er kennis gemaakt
worden met Midgard en de kursu-
sleid(st)ers. In overleg zal er een pro
gramma worden opgesteld en informa
tie worden uitgewisseld. De "open les
sen" worden gehouden op:
Dinsdag 23 jan. om 20.00 uur voor de
kursus:
poppenmaken - o.l.v. Els van Belzen
bezig zijn met toneel - o.l.v. Rinus Sinke
Woensdag 24 jan. om 20.00 uur voor de
kursus;
fotografie - o.l.v. Jan Franse
Donderdag 25 jan. om 20.00 uur voor de
kursus;
zeefdrukken - o.l.v. Rinus Roepman
gitaar (klassiek) - o.l.v. Marja Vrooman
Bij de yoga-kursussen, waar geen "open
lessen" voor zijn, zijn nog enkele plaat
sen open.
Kursustijden: Dinsdagmiddag om 14.00
uur o.l.v. Mini Vlaming
Woensdagavond om 19.30 uur o.l.v. Ina
Vlietland. V
De kursussen gitaar (klassiek), o.l.v.
Jaap Miset en gitaar (populair), o.l.v.
Frankie Berhitu, zijn reeds volledig be
zet.
"PICTURES" is de, tussen twee optre
dens in den lande opgenomen, nieuwe
single van PARTNER, de Limburgse
formatie.
"PICTURES" is een gezamenlijk, rit-
misch-vocaal compositorisch, werkje
van PARTNER.
De keuze van "PICTURES" hebben de
leden van PARTNER aan het publiek
over gelaten.
Tijdens de diverse in den lande ver
zorgde concerten ontving PARTNER
het meeste respons tijdens het ten geho
re brengen van "PICTURES".
De platenmaatschappij wist zich. tot
volle tevredenheid van de PARTNER-
leden. te schikken naar de keuze van het
publiek.
De vele concerten die PARTNER het
afgelopen jaar in diverse jongerensocië-
teiten heeft mogen geven, de succesvolle
optredens op internationaal zwaar mee
tellende festivals als het; Pinkpop- en
Jazz Bilzen festival, de diverse live uit
zendingen op binnen- en buitenlandse
radio- en t.v. stations hebben er wellicht
toe bijgedragen dat de in mei 1978 ver
schenen langspeler "A man size job re
quires a man size meal" op zeer korte
termijn ook in Amerika zal uitkomen.
PARTNER werkt momenteel met een
aangepast P.A. systeem, maximaal ver
mogen 2 x 4000 Watt, waarbij een uit
gebreide ,lightshow, 86 spots kan
worden gebruikt. De apparatuur kan
hierdoor aan zowel kleine- als grote za
len worden aangepast. Als bewijs van
erkenning heeft de stichting Conamus
(Buma/Stemra) de debuut-single
"Kayuta Hill" een niet te onderschatten
plaats toegewezen op een verzamelelpee
van verdienstelijke Nederlandse arties
ten, welke op het jaarlijkse Midem Fes
tival te Cannes (Frankrijk), aan alle
grote internationale platenfirma's en al
le vooraanstaande radiostations van
Europa zal worden uitgereikt.
"PICTURES" van PARTNER zal vanaf
8 januari in alle platenzaken te krijgen
zijn.
Onder het motto "Roemenie - het is
maar wat je er wilt zien" - vraagt A.I. in
Nederland de komende weken speciaal
aandacht voor de schendingen van men
senrechten in Roemenië. Volgens A.I.
zitten in Roemenië vele mensen gevan
gen om hun overtuiging en het openlijk
uiten van hun mening. Het gaat daarbij
met name om politieke dissidenten, vak
bondslieden en mensen die tot een gods
dienstige of ethnische minderheid beho
ren, zoals: Hongaren, Duitsers en leden
van katholieke en protestantse minder
heden. Zij worden opgesloten in gevan
genissen, werkkampen en psychiatrische
inrichtingen.
Uit een door A.I. gepubliceerd rapport
blijkt, dat misbruik wordt gemaakt van
de psychiatrie in Roemenië.
In psychiatrische inrichtingen worden
mensen vastgehouden die geestelijk
volkomen normaal zijn, maar "behan
deld" worden omdat ze hebben gepro
testeerd tegen slechte arbeidsomstan
digheden of het niet naleven van de
mensenrechten, beperking van gods
dienst, of vanwege een vluchtpoging
naar het buitenland. Patiënten mogen
meestal geen enkel contact hebben met
de buitenwereld. Niettemin hebben ge
tuigenissen A.I. bereikt, waaruit blijkt
dat de behandeling vaak gepaard gaat
met niet alleen geestelijke foltering
(zoals langdurige isolatie) maar ook met
lichamelijke mishandeling.
Patiënten worden geslagen of krijgen
een electroshockbehandeling. Ook zijn
gevallen bekend, waarbij gezonde men
sen een zware dosis drugs kregen toege
diend.
Als een betrokkene uit een inrichting
wordt ontslagen, moet eerst een verkla
ring worden ondertekend, waarin de
"patiënt" verklaart dat geen verdovende
middelen op hen zijn toegepast.
De werkgroep van A.I. in Middel
burg zal in onze omgeving de
schendingen van de mensenrech
ten in Roemenië onder de aan
dacht brengen.
Iedereen die de onmenselijke si
tuatie van vele gewetensgevange
nen in Roemenië ter harte gaat
kan meehelpen door:
te schrijven naar verantwoorde
lijke autoriteiten op de daartoe te
beleggen schrijf- en informatie
avond op dinsdag 23 januari in het
jongerencentrum "Midgard". De
avond begint om 20.00 uur. Er
zullen ter inleiding dia's vertoont
worden over de gang van zaken in
Roemenië.
langs te komen bij de informatie-
kraam van A.I. op zaterdag 20 ja
nuari de gehele dag op de Lange
Delft. Iedereen kan dan tenminste
de petitie ondertekenen, die daar
klaar ligt.
uw handtekening te zetten en/of
informatiemateriaal te kopen, dat
na afloop van de dienst in vele
Middelburgse kerken klaar ligt in
de maand januari.
Wie het in Roemenië waagt openlijk
kritiek te leveren op de politieke en so
ciaal-economische situatie van dat land,
loopt het risico gestraft te worden met:
"verplichte arbeid zonder verlies van
vrijheid".
Uit verklaringen van ex-gestraften blijkt
dat tijdens dit verblijf in een werkkamp,
de veroordeelde d.m.v. dwangarbeid,
een politieke "heropvoeding" krijgt.
D.w.z. ze krijgen een vernederende en
onmenselijke behandeling en zijn verp
licht 10 uur per dag zware lichamelijke
arbeid te verrichten.
Hoewel de Roemeense overheid spreekt
van "verplicht werk zonder vrijheidsbe
roving", worden de gevangenen voort
durend bewaakt en is familiebezoek
verboden.
Ook ontbreekt het in de kampen aan
voldoende medische hulp. Een gewond
geraakte arbeider moet soms uren
wachten, voor er een arts komt.
Er rijden in Roemenië ook speciale
goederentreinen, waarin zowel politieke
als criminele gevangenen zitten opge
sloten. Vaak zitten er honderd mensen
in een wagon, waarin slechts een toilet is.
Leden van de veiligheidsdienst brengen
zo nu en dan gevangenen persoonlijk
over. Het komt voor dat de gevangene
onderweg uit moet slappen en een
schijnexccutie krijgt. Daarna mag hij
weer instappen. Zo'n "spel" kan zich
tijdens de rit enige malen herhalen.
Ook maakt A.I. zich zorgen over de
vervolging van leden van een aantal
kerkgenootschappen. Regelmatig wor
den vooral adventisten, babtisten en le
den van de pinkstergemeente opgepakt
en soms dagen achtereen in politiebu-
reau's verhoord en mishandeld.
Hoewel de Roemeense grondwet waar
borgt dat iedere inwoners van het land
recht heeft op godsdienst, melden leden
van kerkgenootschappen dat de autori
teiten hun het leven zuur maken. Die
proberen hen vooral "ongrondwettelijk
handelen" in de schoenen te schuiven.
De maatregelen tegen Roemeense bur
gers die hun geloof willen belijden, ne
men de laatste jaren steeds meer toe.
Veel protestanten zijn opgepakt en be
schuldigd van activiteiten die in strijd
zijn met de sociale beginselen van de
staat. Ze zijn dan dus staatsgevaarlijk en
daarom wacht hen een "behandeling" in
een werkkamp, of ze worden gewoon
ontslagen of ze krijgen een zware boete
opgelegd.
In 1974 werd een perswet van kracht,
waarin staat dat verspreiding van bui
tenlandse informatie in Roemenië is
verboden, terwijl Roemeense krante
nartikelen niet naar het buitenland mo
gen worden doorgespeeld. Verschillen-
De Ufologen van Midden Zeeland zijn
vastberaden de meldinqen tot de bodem
uit te zoeken. Volgens waarnemers be
woog zich op 1 januari van dit jaar een
helverlichte ovaal minuten lang in óori-
zontale richting waarna het in een bocht
naar beneden ging en achter de huizen
verdween. Het voorwerp had tweemaal
Speciaal voor de jeugdige wandelaars
organiseert de wandelsportvereniging
Willen Is Kunnen uit Vlissingen een 5
km. lange tocht. Omdat de deelnemers
naast een herinnering ook nog panne
koeken ontvangen, wordt deze tocht
"De Pannekoekentocht" genoemd. Wie
zin heeft, kan meestarten op 20 januari
vanaf de jeugdherberg "De Scheldest-
room", om 13.30 uur. De jeugdherberg
is te vinden in de Breewaterstraat.
stil gestaan. Andere waarnemer meld
den op 3 en 4 februari objecten, die vrij
wel van horizon tot horizon gingen. De
één was rood van kleur, öe ander helder
oplichtend, eerst constant brandend, la
ter knipperend. Over de meldingen geeft
de ufologengroep toe, dat ze inderdaad
nog niet goed zijn onderzocht, "maar
meteoren, neen."
Het Ufologisch Studiecentrum Midden
Zeeland zegt ook in het bezit te zijn van
twee fotoseries waarvan er één afkomstig
is uit België.
Het Ufologisch 5tudiecentrum Midden
Zeeland begon omstreeks juni van het
vorige jaar actief te worden met het in
stellen van nadere onderzoeken naar
aanleiding van meldingen. Voor dat on
derzoek beschikt men over personen, die
afweten van sterrekunde, chemie, elek-
tronika, weerkunde, fotografie en meer.
Men beschikt over microscopen, geiger
tellers, elektronische meetapparatuur en
toestellen om eenvoudige fotometinaen
te doen.
De qroep werkt niet binnen verband van
het Nederlandse Ufologisch Studiecen
trum. "In eerste instantie was dat wel de
5edoeling maar we zijn hier van afge
stapt. Het bleek gewoon onmogelijk
voor ons te zijn binnen het NUSC te
werken," zegt "Midden Zeeland" daar
over. "We zijn nu een zelfstandige groep
geworden, die wel serieus wenst samen
te werien met anderen zoale het NO-
VOBO en de nieuwe zelfstandige groep
in Zeeuws-Vlaandcren.
Leden van de groep brengen melders
een persoonlijk bezoek. De gegevens
worden genoteerd en er wordt onder
zocht of het geen bekend voorwerp ge
weest kan zijn. Als dat niet het geval
blijkt te zijn dan ?robeert men te
achterhalen hoe groot hel voorwerp
naar schatting geweest was, de richting
waarin het bewoog, de snelheid enzo
voorts. Het etudiecentrum leqt er de
nadruk op, dat ieddcre melding serieus
wordt onderzocht. Men heeft echter er
varen dat vele melders anoniem wensen
te blijven. "Nog eteeds blijkt het zien ks
van een ufo iets ge te zijn waar men niet
over praat."
Meldingen zijn welkom. Het adres van
het Ufologisch Studiecentrum Midden
Zeeland is Welzingestraat 4 in Middel
burg telefoon: 01180-15580.
de Roemenen zijn veroordeeld lot zelfs
10 jaar gevangenisstraf omdat zij bijbel
se of andere religieuze literatuur hebben
verspreid.
Een ander specifiek mensenrechtenpro
bleem in Roemenië betreft de positie
van de zeer grote Hongaarse minder
heidsgroep. Tengevolge van een grens-
verschuiving vlak na de Eerste Wereld
oorlog is een gedeelte van Hongarije
toegevoegd aan Roemenië. De Hon
gaarse bevolking uit dat gebied hebben
tot nu toe hun eigen taal en kuituur we
ten te behouden. Sinds enkele jaren
tracht de Roemeense overheid deze
Hongaren te integreren in de Roemeen
se samenleving. Zij is namenlijk bang
dat deze nationale minderheid een be
dreiging gaat vormen voor de socialisti
sche eenheid binnen de huidige grenzen.
Het gebruik van de Hongaarse taal op
b.v. scholen en in de media wordt dus
zoveel mogelijk tegengegaan of zelfs
verboden.
Ook is in 1970 een wet gemaakt waar
door arbeiders verplicht zijn werk aan te
nemen, ook al is dat ver van huis. Zo
worden de Hongaren her en der over hel
land verspreid.
Hongaren, die zich inzetten voor het be
houd van hun eigen identiteit worden
beschouwd als vijanden van de staal. Bij
A.I. zijn zulke gevallen bekend die dan
ook door de veiligheidspolitie zijn geïn
timideerd. gevangen gezet of zelfs ver
moord.
A.I. heeft vele politieke gevangenen
geadopteerd, die worden vermist of in
werkkampen worden vastgehouden.
Door brieven te schrijven naar Roe
meense autoriteiten, waarin wordt ge
vraagd naar politieke gevangenen en
naar de manier waarop deze worden
behandeld kan de situatie soms aan
merkelijk verbeteren.
De Roemeense overheid voert een op
vallend zelfstandige buitenlandse poli
tiek. Door haar politieke betrekkingen
met het westen heeft Roemenië daar
mee een bloeiende handel opgebouwd
en zijn westerse toeristen hartelijk wel
kom. Daarom kan ook een klein land als
Nederland pressie uitoefenen.
Roemenië, een mooi land: "Het is maar
watje er wilt zien".
Eind vorig jaar startte Amnesty Inter
national een aktie voor Roemenië. Als
motto kreeg deze aktie mee: Roemenië,
het is maar watje d'r wilt zien.
Nu krijgen wij via de pers een gunstig
beeld van dit prachtige vakantieland.
De buitenlandse politiek wordt hoogge
prezen. Want men gaat onafhankelijk
van Moskou een eigen weg. Roemenië is
het meest zelfstandige Oostblokland.
Bovendien bemiddelt het nogal eens in
internationale conflicten. Onlangs bleek
dat weer in verband met het Midden
Oosten conflict.
Ook in economisch opzicht gaat Roe
menië een eigen weg. Op dit gebied
heeft het nauwe banden met het Westen.
Het hoeft geen betoog dat men deze
ontwikkeling in het Westen graag ziet.
Voor de toerist is het prettig te merken,
dat westerse luxe niet ontbreekt. Maar
de binnenlandse toestand is slecht. De
gewone burger profiteert in geen enkel
opzicht van de economische vooruit
gang.
Bovendien is er geen sprake van geeste
lijke vrijheid. Iedereen moet instemmen
met het gevoerde beleid. Alle mensen
moeten meedoen met de persoonsver
heerlijking van de partijleider Nicolae
Ceaucescu. Wie dat niet wil, moet het
bezuren.
Dat heeft ook gevolgen voor de kerken.
Anders dan in de Sovjet Unie hebben de
kerken recht van bestaan. Sommige
krijgen zelfs hun inkomsten van de staat.
Maar daar moet dan wel wat tegenover
staan. De kerk moet dan het beleid van
de regering "verkopen". Zij moet haar
invloed gebruiken om de mensen te
winnen voor het regeringstandpunt.
Het is duidelijk dat de kerk zo ophoudt
kerk te zijn. Want de taak van de kerk is
niet om propaganda te maken voor de
staat. Zij krijgt haar instructies niet van
de partijleider. De kerk wordt geleid
door haar Heer, Jezus Christus. Zij
spreekt namens Hem. In veel gevallen
betekent dit dat zij kritiek uit op de
overheid. En dat wordt met harde hand
bestraft. Vooral sinds 1970 zijn veel
christenen blootgesteld aan onderdruk
king. Uit Roemeense bronnen blijkt dat
honderden gelovigen gevangen geno
men en veroordeeld of verbannen zijn.
Velen worden bedreigd of door leden
van een boksclub "bewerkt". Anderen
verloren hun betrekking of kwamen in
een psychiatrische inrichting terecht.
Dit alles gebeurt hoewel de grondwet
vrijheid van geloof en godsdienstuitoe
fening waarborgt. Maar die vrijheid
wordt onmogelijk gemaakt door een re
geringsbesluit dat zegt: "Een gelovige
mag slechts tot een gemeenschap beho
ren waarvan de beginselen niet indrui
sen tegen de grondwet, de veiligheid, de
openbare orde en de moraal". Het
staatsbelang gaat dus altijd voorop. Bij
na alle kerkelijke gemeenschappen
hebben dan ook enorm te lijden onder
vervolgingen. Daar vraagt Amnesty In
ternational aandacht voor. En de kerken
steunen deze actie. Want het gaat om de
vrijheid van geloof en geweten. Die is
ons wat waard.
L. Korevaar
Ned. Herv. predikant.
Middelburg