Arnemuiden in vroeger dagen Actie voor politieke gevangenen in Roemenië Studiecentrum onderzoekt ufomeldingen Herleefd verleden... Vele monden STUDIE DAG PVDA OVER DEELTIJDARBEID Muldertje CARNAVAL WIJK ZUID MIDDELBURG BEGINT MET "DWAEZENBAL". Het zit'm niet Prestatieloop Nieuwe kursussen in Midgard Amnesty International: Psychiatrie Werkkamp Perswet Het Ufologisch Studiecen trum Midden Zeeland gaat een drukke tijd tegemoet. In dit jonge jaar 1979 ontvingen de ufologen al verschillende meldingen van personen, die nienen een ongeïdentificeerd voorwerp te hebben zien vlie gen. Op 1 januari ontving het studiecentrum twee meldin gen en verder een aantal op 3 en 4 januari. Volgens het stu diecentrum betrof het hier bepaald geen meteoorzwerm zoals werd verklaard door öet Nederlands Ufologiscö Stu diecentrum (NUSC). De Midden Zeelandgroep stelt: "Een meteoor ziet men hoog stens enkele seconden en geen enkele minuten. Meteoren maken geen bochten zoale de gemelde objecten deden." JEUGD WANDELTOCHT Adopties KB 81 KRAAM De plaats van de kerk in Roemenië Eerst ging Jannetje Marijs, dan Clazina Schroevers. Daarachter kwamen Clazina de Nooijer en Maatje de Nooijer. Met z'n vieren liepen ze op öet onder-padje, het voetpad dat van Arnemuiden in de richting Middelburg ging. Ze moesten wel zeven sloten passeren. Over die slo ten lagen eenvoudige, houten bruggetjes getimmerd, en achter elkaar schuifelden ze daar overheen. Eenmaal in Middel burg aangekomen, gingen ze elk een an dere kant op. Maar op de afgesproken tijd kwamen ze weer op een bepaald punt bij elkaar, en dan ging het terug naar het geboortedorp: Arnemuiden. Ja, je moest nu eenmaal wel eens naar de grote stad. Maar je hóórde er niet. Je thuis was je eigen dorp. Als je naar Kleverskerke liep, passeerde je maar liefst 13 van die brug getjes. Auto's waren er nog niet, en fiet sen schaars. Als je ergens heen wou, welnu, dan liep je. Met z'n allen zijn ze eens héél ver weg geweest: naar Amsterdam. Dat was om te collecteren. Om geld in te zamelen voor het zwaar gehavende Walcheren, door de oorlogshandelingen 1940-45. J. Poppe had toen de pet van zijn opa op. Toen hij even uit het raampje van de trein wou kijken woei die af. Weg pet! Amsterdam het mocht wat! In die grote stad hadden ze een melkmeisje. Daar waren ze trots op. Die lui moesten maar eens in Arnemuiden komen kijken! Want daar liep toevallig een heus melk- vrouwtje. Marie Koster ging daar rond met haar handkarretje met de melkbus sen erboven op. De mensen brachten een lege emmer bij haar, en die vulde ze dan. Met een maatbekertje. Op tweede Pinksterdag deden ze altijd ringrijden op schorretje Arnestraat. Als er een misstak, zongen ze: "'t Is mis, 't is mis, al of er geen ring meer is". Het was een hard leven in die tijd. Ook hier werd de vis duur betaald. Soms uren van te voren stonden ze, jong en oud, te wachten bij de haven. De sche pen uit Veere of Vlissingen moesten vaak nog binnenlopen. Daar stonden ze met emmers, te wachten tot die gevuld werden met garnalen. Dan konden ze naar huis om ze te pellen. Vaak gingen ze 's nachts door. Uit noodzaak, want geld moest er komen. De tijden waren ook vroeger duur, en er waren vaak vele monden o. te vullen. O de schepen voer men p/ nog met zeilen. Nieuwe, witte zeilen, werden al gauw gebolusd. Men mengde droge bruine kleurstof met wa ter, en met dat papje dweilde men het zeil in. Dan ging er lijnolie overheen, en zo werd dat zeil vochtbestendig. Op zee werd alles nog met de hand gedaan. Eerst bracht men het volle net aan de oppervlakte en dan kon men het aan boord hijsen. Een zwaar karwei. De vangst werd gesorteerd, gezift en de De Berg van de God der Kannibalen is een wrede, bizarre, bloeddorstige film, over een vrouw die met een expeditie haar verdwenen man gaat zoeken op één van de geheimzinnige eilanden in de archipel. Dat doet ze niet uit liefde, maar omdat de bodem daar rijk is aan uranium. Als ze zelf door woeste in boorlingen overmeesterd is, ziet ze de restanten van haar man... (Alhambra 1, Vlissingen: do. - wo.). Vrijdagavond in 1De dolle avonturen van een loodgieter, en zondag: Niels Holgerson's wonder bare ries, het beroemde verhaal van Salma Lagerlöf, over een jongen die zo klein als een kabouter wordt en mee vliegt op de rug van een gans. Omdat hij altijd dieren plaagde, heeft hij op deze reis wel het een en ander te leren. De hoofdfilm in Alhambra 2 is: The Betsy. Deze film brengt ons in de sfeer van grote zakenlieden, schone maitres- ses en snelle coureurs. Een coureur zal een nieuwe personenauto ontwikkelen. Echter, persoonlijke en zakelijke motie ven worden vermengd, onderlinge fa milietwisten en seuele relaties brengen hem op een gegeven moment aan de macht. Vrijdaé draait in 2 het beroemde epos van Ingmar Bergman: Face to face. Liv Ullman speelt in deze film de over spannen vrouwelijke psychiater. Zij gaat eens uitrusten bij haar ouders. Daar ontmoet ze een professor, met wie ze intensief omgaat. Ze krijgt in die periode hysterische aanvallen, komt onder de drugs te zitten, doet een poging tot zelf moord. Haar eigen man komt even langs, maar verdwijnt weer naar het buitenland. Haar dochtertje verwijt haar dat ze geen goede moeder was. Als het tot haar doordringt dat zoals haar ou ders leven: eenvoudig en in liefde voor elkaar, ook een manier van doen is, geeft dat haar weer kracht om verder te gaan. Zondag in 2: Blauwe bonen voor twee binken. Een film over de crisistijd. Twee vrienden komen onder invloed van gangsters. Tot ze er genoeg van hebben. Midgard, Middelburg vertoont op woensdag 17 januari een hartverwa- mende komedie van de Zwitserse regis seur Claude Goretta: Pas si mechant que ca". Over de inhoud: deze film laat zien dat de volwassene het kinderlijke niet kwijt is. Het is in meer of mindere mate verstopt. Als mensen zich laten lei den door hun gevoel in plaats van hun verstand komt dit naar boven en kan men er met warmte op reageren. De hoofd personen in deze film hebben iets van dat kinderlijke. Dit leidt wel tot de nodige verwikkelingen. Als Pierre de niet ren derende meubelfabriek van zijn vader overneemt, weet hij maar één oplossing: banken beroven. De meubelen die hij niet kan verkopen verbrandt hij. Op deze ma nier hoeft hij zijn personeel niet te ont slaan. Bij een van zijn berovingen vero vert hij tevens een lokettiste die hem bij zijn verdere overvallen assisteert en met wie hij ook een liefdesverhouding aan gaat. De film begint om 9.45 uur. Om half acht is er een bespreking, die voor alle be langstellenden toegankelijk is, over het functioneren van de filmliga. potman kon, staande bij zijn kokende pot, aan 't werk. Op de vismijn hingen drukknoppen aan het plafond. Er was een aanbod, de klok gaf aan hoeveel dat moest kosten, en wie wou kopen drukte op zo'n knop. Verknocht aan de zee waren ze. Salo mon de Nooijer bijvoorbeeld. Die bouwde in zijn schaarse vrije tijd hele vissersscheepjes op schaal. Daar zat hij uren en uren aan te prutsen. Maar wat er dan ook van onder z'n vingers vandaan kwam! Die van Siereveld, die zaten trouwens ook niet stil. J. Siereveld is vele jaren raadslid geweest. En daarna opgeklom men tot wethouder. En zo verder, want, omdat er geen burgemeester was, is hij óók nog een jaar burgemeester geweest. En dat was niet bepaald een eenvoudige opgave voor iemand die maar een een voudig vissersman was. Merien Siere veld is nog maar pas afgezwaaid. Die was op 11-jarige leeftijd al matroos op een schuit. Van verder studeren was na tuurlijk geen sprake. Toch heeft hij tot z'n 76e jaar veel funkties gehad ten be hoeve van de visserij. Ze kenden hem daar in Den Haag wel. Als Merien's pet Het gewestelijk bestuur van de PvdA organiseert in samenwerking met de ge westelijke kerngroep Zeeland van de vrouwen in deze partij op zaterdag 13 januari 1979 een studiedag over deeltij darbeid. 's Ochtends zullen door de he ren Schouten (V.N.O.), Smit (gemeente Rotterdam) Pel (F.N.V.) en Hedy d'An- cona (lid le Kamer voor de P.v.d.A.) en Marie José Grotenhuis (landelijke kerngroep Rooie Vrouwen en lid partij bestuur) inleidingen over dit onderwerp gehouden worden. Na de middagpauze zal onder leiding van jan Bouma, de voorzitter van het gewest, een forum discussie plaats vinden. Tijdens de stu diedag is een creche aanwezig. De stu diedag begint im 10.15 en wordt gehou den in de Prins van Oranje te Goes. in de garderobe hing, dan wisten die hoge heren al dat het straks hoog water zou worden. Want Merien hield z'n mond niet. Hij zat daar voor z'n zaakje en dat is die heren goed duidelijk ge worden. Bij Zevibel zullen ze nog vaak aan hem denken. Mevrouw G. van de Gruiter ging op haar eigen manier met de vis om. Ze had een krette, een hand kar met vis die ze aan de man bracht. Als er afgerekend werd zei ze: "Dat zooitje vis kost je 7 stuivers en 2 cent". Wij zouden zeggen: 37 cent. Ze gingen er heen met een clubje jon gens. Aan de Kalversdijk zaten veel meikevers, wisten zé. Met hun petten vingen ze die beestjes, en de volgende dag werden ze mee naar school geno men. Meester van der Lou had dat ge vraagd. Het uitgebreide carnavalsprogramma, dat door de wijkvereniging Zuid ook dit jaar weer wordt georganiseerd krijgt op zaterdag 20 januari a.s. een toepasselijke start. Dan wordt namelijk in het Wijk centrum Zuiderbaken het "Dwaezen- bal" georganiseerd, dat voor iedereen toegankelijk is. Het begint om 20.00 uur. Toegang voor leden 3,— en niet leden ƒ6,-. Verdere aktiviteiten van de werkgroep Karnaval: vr 9 februari: Bejaarden Lach-in 20.00 uur Zuiderbaken za 10 februari: Kinder Lach-in 14.00 uur Zuiderbaken za 10 februari: Lach-in 20.11 uur Zuiderbaken vr. 16 februari: Vijvervreugd pupillen 19.30 uur Vijvervreugd za 17 februari: Tiener Car navals Disco 20.00 uur Zuiderbaken di 20 februari: Optreden voor Der Boede 19.30 uur Der Boede za 24 februari: Intocht 13.11 uur Station M'burg za februari: Kindercarnaval 14.30 uur Zuiderbaken 24 februari: Kleutercarnaval 14.00 uur Zeeburch za 24 februari: Groot Carnavalsbal 20.11 uur Zuider baken. 's Morgens, op het plein, bekeken ze natuurlijk nog eens eikaars meikevers. In de middaguren moesten ze van de meester de meikevers loslaten. En ze zongen erbij: "Muldertje, muldertje telt je geld, gaat toch eens aan 't vliegen en als je niet vliegt, dan roep ik de mos en dan laat ik je touwtje los, van je een, twee, drie." Er waren kraakheldere vrouwen op het dorp. Nee van die kon je niks zeggen! Elke week werd keurig het bergje, het stoepje geschuurd. Dat de den ze met z'n allen tegelijk. Men hoef de dan niet de gehele goot door te schu ren. In latere tijden troffen de vrouwen elkaar in het huis van mevrouw L. Ver sluis. Daar was het met z'n allen garna len pellen geblazen. Ze streefden naar 80 kilo per avond. Uit de opbrengst werden nuttige dingen gekocht die aan de Gereformeerde Kerk werden ge schonken. De mannen, vooral de oude re, kwamen vaak bij elkaar voor het Oppertje. Dat was een soort loods, die door de gemeente gebouwd was om, bij slecht weer, in te schuilen. Dat Oppertje, dat werd al gauw een trefpunt voor die genen die het dorpsnieuws wilden be spreken. Maar ook de dingen uit het verleden werden opgehaald. Over 1953, de ramp. Over de verliezen, de schade. Over de macht van de zee. Over de jeugd van tegenwoordig. Over Leenhouts uit Groede. die de eerste fiets bezat op het dorp. Over de installatie van burgemeester Horningen. En over' die koperen lichtkroon die de Her vormde Kerk toen nog aan de gemeente in bewaring had gegeven. Over die vis- sepoort in de Westdijkstraat, met door- op de woorden: "Hulde van de vissche- rij". Over Han Bloek, de laatste dorp somroeper, waar je later voor alle wer ken tercht kon: loodwerk, elektriciteit, voor je fiets of brommer. "Je zegt het maar", zei Bliek dan, "Wij helpen je wel!" Herleefd verleden... (Dit artikel is gebaseerd op het zojuist verschenen fotoboek van G. de Nooijer: 'Arnemuiden in vroeger dagen') Het zit'm niet in de kleren, maar als ik zo naar m'n dochter kijk krijg ik een eng gevoel. Zij draagt steeds maar broeken nooit eens een jurk is daarbij nonchalant soms koel. Dan haar vriend 't is net een zwerver draagt steeds een broek met flarden als ilc dat span zie lopen oo, 't is soms niet om te harden 't is gek zijn vader is een heer ik moeder ook graag chic we brengen haar heel netjes groot aan de opvoeding ligt het niet. Soms praat ik ook met m'n man waarom dat ènders kan. Och, zegt m'n man het zit daar niet in en ook niet in de kleren ze zijn nog jong en onbesuisd zij moeten ook veel leren zo moetje met de tijd meegaan wat kan je die kleren hinderen als zij maar lief zijn voor jou het zijn toch je eigen kinderen. Ja, dat is waar, lief zijn ze soms ik ging het anders bekijken en geloofde mijn man, terwijl het erg moeilijk was, probeerde het te begrij pen. Een poosje later, 't is echt waar ik lette er juist op zij zaten samen dicht bij elkaar kijkend naar de Toppop. Na het program zei hij tot haar luister eens lieve pop jij bent voor mij de top weetje waarom? En keek haar aan "jij bent lief, eerlijk en spontaan dat trekt mij het meeste aan. Jij bent voor mij geboren, ik zeg het schaam me er niet voor je moeder mag het ook horen" Na dèt gesprek wat hij daar zei denk ik nog menige keren ja, m'n man heeft toch gelijk 't zit 'm niet in de kleren. Mevrouw Spel Gortstraat 51 MIDDELBURG Zaterdag 20 jan. 1979 grote prestatie- loop te DOMBURG. Organisatie Dy- namo-70 Middelburg. De afstanden zijn ong. 5 en ong. 8 km. Start om 14.00 uur. Startplaats bij het Badpaviljoen aan de Badhuisweg. In schrijven vanaf 13.00 uur aan de TOKO van de heer v.d. Hage op het strand. Kosten van inschrijven voor groot en klein F2,50. Iedereen die de loop met goed gevolg volbrengt kan een kaart met zijn/haar gelopen tijd en een lintje in ontvangst nemen. De vorige prestatieloop te Domburg trok 350 deelnemers in 1978. De orga nisatie rekent ook dit jaar weer op een grote deelname. Deze loop gaat altijd door. Voor nadere inlichtingen: 01180- 28917 of 36079. Zoals gebruikelijk organiseert het Jon gerencentrum Midgard, Kuiperspoort 12 te Middelburg, in het kader van haar sociaal-kulturele aktiviteiten, kursussen. De eerse serie is al weer afgesloten en in januari start de tweede reeks. Om de toekomstige deelnemers aan de kursussen een idee te geven wat er zoal kan gebeuren, worden er "open lessen" gegeven. In die lessen kan er kennis gemaakt worden met Midgard en de kursu- sleid(st)ers. In overleg zal er een pro gramma worden opgesteld en informa tie worden uitgewisseld. De "open les sen" worden gehouden op: Dinsdag 23 jan. om 20.00 uur voor de kursus: poppenmaken - o.l.v. Els van Belzen bezig zijn met toneel - o.l.v. Rinus Sinke Woensdag 24 jan. om 20.00 uur voor de kursus; fotografie - o.l.v. Jan Franse Donderdag 25 jan. om 20.00 uur voor de kursus; zeefdrukken - o.l.v. Rinus Roepman gitaar (klassiek) - o.l.v. Marja Vrooman Bij de yoga-kursussen, waar geen "open lessen" voor zijn, zijn nog enkele plaat sen open. Kursustijden: Dinsdagmiddag om 14.00 uur o.l.v. Mini Vlaming Woensdagavond om 19.30 uur o.l.v. Ina Vlietland. V De kursussen gitaar (klassiek), o.l.v. Jaap Miset en gitaar (populair), o.l.v. Frankie Berhitu, zijn reeds volledig be zet. "PICTURES" is de, tussen twee optre dens in den lande opgenomen, nieuwe single van PARTNER, de Limburgse formatie. "PICTURES" is een gezamenlijk, rit- misch-vocaal compositorisch, werkje van PARTNER. De keuze van "PICTURES" hebben de leden van PARTNER aan het publiek over gelaten. Tijdens de diverse in den lande ver zorgde concerten ontving PARTNER het meeste respons tijdens het ten geho re brengen van "PICTURES". De platenmaatschappij wist zich. tot volle tevredenheid van de PARTNER- leden. te schikken naar de keuze van het publiek. De vele concerten die PARTNER het afgelopen jaar in diverse jongerensocië- teiten heeft mogen geven, de succesvolle optredens op internationaal zwaar mee tellende festivals als het; Pinkpop- en Jazz Bilzen festival, de diverse live uit zendingen op binnen- en buitenlandse radio- en t.v. stations hebben er wellicht toe bijgedragen dat de in mei 1978 ver schenen langspeler "A man size job re quires a man size meal" op zeer korte termijn ook in Amerika zal uitkomen. PARTNER werkt momenteel met een aangepast P.A. systeem, maximaal ver mogen 2 x 4000 Watt, waarbij een uit gebreide ,lightshow, 86 spots kan worden gebruikt. De apparatuur kan hierdoor aan zowel kleine- als grote za len worden aangepast. Als bewijs van erkenning heeft de stichting Conamus (Buma/Stemra) de debuut-single "Kayuta Hill" een niet te onderschatten plaats toegewezen op een verzamelelpee van verdienstelijke Nederlandse arties ten, welke op het jaarlijkse Midem Fes tival te Cannes (Frankrijk), aan alle grote internationale platenfirma's en al le vooraanstaande radiostations van Europa zal worden uitgereikt. "PICTURES" van PARTNER zal vanaf 8 januari in alle platenzaken te krijgen zijn. Onder het motto "Roemenie - het is maar wat je er wilt zien" - vraagt A.I. in Nederland de komende weken speciaal aandacht voor de schendingen van men senrechten in Roemenië. Volgens A.I. zitten in Roemenië vele mensen gevan gen om hun overtuiging en het openlijk uiten van hun mening. Het gaat daarbij met name om politieke dissidenten, vak bondslieden en mensen die tot een gods dienstige of ethnische minderheid beho ren, zoals: Hongaren, Duitsers en leden van katholieke en protestantse minder heden. Zij worden opgesloten in gevan genissen, werkkampen en psychiatrische inrichtingen. Uit een door A.I. gepubliceerd rapport blijkt, dat misbruik wordt gemaakt van de psychiatrie in Roemenië. In psychiatrische inrichtingen worden mensen vastgehouden die geestelijk volkomen normaal zijn, maar "behan deld" worden omdat ze hebben gepro testeerd tegen slechte arbeidsomstan digheden of het niet naleven van de mensenrechten, beperking van gods dienst, of vanwege een vluchtpoging naar het buitenland. Patiënten mogen meestal geen enkel contact hebben met de buitenwereld. Niettemin hebben ge tuigenissen A.I. bereikt, waaruit blijkt dat de behandeling vaak gepaard gaat met niet alleen geestelijke foltering (zoals langdurige isolatie) maar ook met lichamelijke mishandeling. Patiënten worden geslagen of krijgen een electroshockbehandeling. Ook zijn gevallen bekend, waarbij gezonde men sen een zware dosis drugs kregen toege diend. Als een betrokkene uit een inrichting wordt ontslagen, moet eerst een verkla ring worden ondertekend, waarin de "patiënt" verklaart dat geen verdovende middelen op hen zijn toegepast. De werkgroep van A.I. in Middel burg zal in onze omgeving de schendingen van de mensenrech ten in Roemenië onder de aan dacht brengen. Iedereen die de onmenselijke si tuatie van vele gewetensgevange nen in Roemenië ter harte gaat kan meehelpen door: te schrijven naar verantwoorde lijke autoriteiten op de daartoe te beleggen schrijf- en informatie avond op dinsdag 23 januari in het jongerencentrum "Midgard". De avond begint om 20.00 uur. Er zullen ter inleiding dia's vertoont worden over de gang van zaken in Roemenië. langs te komen bij de informatie- kraam van A.I. op zaterdag 20 ja nuari de gehele dag op de Lange Delft. Iedereen kan dan tenminste de petitie ondertekenen, die daar klaar ligt. uw handtekening te zetten en/of informatiemateriaal te kopen, dat na afloop van de dienst in vele Middelburgse kerken klaar ligt in de maand januari. Wie het in Roemenië waagt openlijk kritiek te leveren op de politieke en so ciaal-economische situatie van dat land, loopt het risico gestraft te worden met: "verplichte arbeid zonder verlies van vrijheid". Uit verklaringen van ex-gestraften blijkt dat tijdens dit verblijf in een werkkamp, de veroordeelde d.m.v. dwangarbeid, een politieke "heropvoeding" krijgt. D.w.z. ze krijgen een vernederende en onmenselijke behandeling en zijn verp licht 10 uur per dag zware lichamelijke arbeid te verrichten. Hoewel de Roemeense overheid spreekt van "verplicht werk zonder vrijheidsbe roving", worden de gevangenen voort durend bewaakt en is familiebezoek verboden. Ook ontbreekt het in de kampen aan voldoende medische hulp. Een gewond geraakte arbeider moet soms uren wachten, voor er een arts komt. Er rijden in Roemenië ook speciale goederentreinen, waarin zowel politieke als criminele gevangenen zitten opge sloten. Vaak zitten er honderd mensen in een wagon, waarin slechts een toilet is. Leden van de veiligheidsdienst brengen zo nu en dan gevangenen persoonlijk over. Het komt voor dat de gevangene onderweg uit moet slappen en een schijnexccutie krijgt. Daarna mag hij weer instappen. Zo'n "spel" kan zich tijdens de rit enige malen herhalen. Ook maakt A.I. zich zorgen over de vervolging van leden van een aantal kerkgenootschappen. Regelmatig wor den vooral adventisten, babtisten en le den van de pinkstergemeente opgepakt en soms dagen achtereen in politiebu- reau's verhoord en mishandeld. Hoewel de Roemeense grondwet waar borgt dat iedere inwoners van het land recht heeft op godsdienst, melden leden van kerkgenootschappen dat de autori teiten hun het leven zuur maken. Die proberen hen vooral "ongrondwettelijk handelen" in de schoenen te schuiven. De maatregelen tegen Roemeense bur gers die hun geloof willen belijden, ne men de laatste jaren steeds meer toe. Veel protestanten zijn opgepakt en be schuldigd van activiteiten die in strijd zijn met de sociale beginselen van de staat. Ze zijn dan dus staatsgevaarlijk en daarom wacht hen een "behandeling" in een werkkamp, of ze worden gewoon ontslagen of ze krijgen een zware boete opgelegd. In 1974 werd een perswet van kracht, waarin staat dat verspreiding van bui tenlandse informatie in Roemenië is verboden, terwijl Roemeense krante nartikelen niet naar het buitenland mo gen worden doorgespeeld. Verschillen- De Ufologen van Midden Zeeland zijn vastberaden de meldinqen tot de bodem uit te zoeken. Volgens waarnemers be woog zich op 1 januari van dit jaar een helverlichte ovaal minuten lang in óori- zontale richting waarna het in een bocht naar beneden ging en achter de huizen verdween. Het voorwerp had tweemaal Speciaal voor de jeugdige wandelaars organiseert de wandelsportvereniging Willen Is Kunnen uit Vlissingen een 5 km. lange tocht. Omdat de deelnemers naast een herinnering ook nog panne koeken ontvangen, wordt deze tocht "De Pannekoekentocht" genoemd. Wie zin heeft, kan meestarten op 20 januari vanaf de jeugdherberg "De Scheldest- room", om 13.30 uur. De jeugdherberg is te vinden in de Breewaterstraat. stil gestaan. Andere waarnemer meld den op 3 en 4 februari objecten, die vrij wel van horizon tot horizon gingen. De één was rood van kleur, öe ander helder oplichtend, eerst constant brandend, la ter knipperend. Over de meldingen geeft de ufologengroep toe, dat ze inderdaad nog niet goed zijn onderzocht, "maar meteoren, neen." Het Ufologisch Studiecentrum Midden Zeeland zegt ook in het bezit te zijn van twee fotoseries waarvan er één afkomstig is uit België. Het Ufologisch 5tudiecentrum Midden Zeeland begon omstreeks juni van het vorige jaar actief te worden met het in stellen van nadere onderzoeken naar aanleiding van meldingen. Voor dat on derzoek beschikt men over personen, die afweten van sterrekunde, chemie, elek- tronika, weerkunde, fotografie en meer. Men beschikt over microscopen, geiger tellers, elektronische meetapparatuur en toestellen om eenvoudige fotometinaen te doen. De qroep werkt niet binnen verband van het Nederlandse Ufologisch Studiecen trum. "In eerste instantie was dat wel de 5edoeling maar we zijn hier van afge stapt. Het bleek gewoon onmogelijk voor ons te zijn binnen het NUSC te werken," zegt "Midden Zeeland" daar over. "We zijn nu een zelfstandige groep geworden, die wel serieus wenst samen te werien met anderen zoale het NO- VOBO en de nieuwe zelfstandige groep in Zeeuws-Vlaandcren. Leden van de groep brengen melders een persoonlijk bezoek. De gegevens worden genoteerd en er wordt onder zocht of het geen bekend voorwerp ge weest kan zijn. Als dat niet het geval blijkt te zijn dan ?robeert men te achterhalen hoe groot hel voorwerp naar schatting geweest was, de richting waarin het bewoog, de snelheid enzo voorts. Het etudiecentrum leqt er de nadruk op, dat ieddcre melding serieus wordt onderzocht. Men heeft echter er varen dat vele melders anoniem wensen te blijven. "Nog eteeds blijkt het zien ks van een ufo iets ge te zijn waar men niet over praat." Meldingen zijn welkom. Het adres van het Ufologisch Studiecentrum Midden Zeeland is Welzingestraat 4 in Middel burg telefoon: 01180-15580. de Roemenen zijn veroordeeld lot zelfs 10 jaar gevangenisstraf omdat zij bijbel se of andere religieuze literatuur hebben verspreid. Een ander specifiek mensenrechtenpro bleem in Roemenië betreft de positie van de zeer grote Hongaarse minder heidsgroep. Tengevolge van een grens- verschuiving vlak na de Eerste Wereld oorlog is een gedeelte van Hongarije toegevoegd aan Roemenië. De Hon gaarse bevolking uit dat gebied hebben tot nu toe hun eigen taal en kuituur we ten te behouden. Sinds enkele jaren tracht de Roemeense overheid deze Hongaren te integreren in de Roemeen se samenleving. Zij is namenlijk bang dat deze nationale minderheid een be dreiging gaat vormen voor de socialisti sche eenheid binnen de huidige grenzen. Het gebruik van de Hongaarse taal op b.v. scholen en in de media wordt dus zoveel mogelijk tegengegaan of zelfs verboden. Ook is in 1970 een wet gemaakt waar door arbeiders verplicht zijn werk aan te nemen, ook al is dat ver van huis. Zo worden de Hongaren her en der over hel land verspreid. Hongaren, die zich inzetten voor het be houd van hun eigen identiteit worden beschouwd als vijanden van de staal. Bij A.I. zijn zulke gevallen bekend die dan ook door de veiligheidspolitie zijn geïn timideerd. gevangen gezet of zelfs ver moord. A.I. heeft vele politieke gevangenen geadopteerd, die worden vermist of in werkkampen worden vastgehouden. Door brieven te schrijven naar Roe meense autoriteiten, waarin wordt ge vraagd naar politieke gevangenen en naar de manier waarop deze worden behandeld kan de situatie soms aan merkelijk verbeteren. De Roemeense overheid voert een op vallend zelfstandige buitenlandse poli tiek. Door haar politieke betrekkingen met het westen heeft Roemenië daar mee een bloeiende handel opgebouwd en zijn westerse toeristen hartelijk wel kom. Daarom kan ook een klein land als Nederland pressie uitoefenen. Roemenië, een mooi land: "Het is maar watje er wilt zien". Eind vorig jaar startte Amnesty Inter national een aktie voor Roemenië. Als motto kreeg deze aktie mee: Roemenië, het is maar watje d'r wilt zien. Nu krijgen wij via de pers een gunstig beeld van dit prachtige vakantieland. De buitenlandse politiek wordt hoogge prezen. Want men gaat onafhankelijk van Moskou een eigen weg. Roemenië is het meest zelfstandige Oostblokland. Bovendien bemiddelt het nogal eens in internationale conflicten. Onlangs bleek dat weer in verband met het Midden Oosten conflict. Ook in economisch opzicht gaat Roe menië een eigen weg. Op dit gebied heeft het nauwe banden met het Westen. Het hoeft geen betoog dat men deze ontwikkeling in het Westen graag ziet. Voor de toerist is het prettig te merken, dat westerse luxe niet ontbreekt. Maar de binnenlandse toestand is slecht. De gewone burger profiteert in geen enkel opzicht van de economische vooruit gang. Bovendien is er geen sprake van geeste lijke vrijheid. Iedereen moet instemmen met het gevoerde beleid. Alle mensen moeten meedoen met de persoonsver heerlijking van de partijleider Nicolae Ceaucescu. Wie dat niet wil, moet het bezuren. Dat heeft ook gevolgen voor de kerken. Anders dan in de Sovjet Unie hebben de kerken recht van bestaan. Sommige krijgen zelfs hun inkomsten van de staat. Maar daar moet dan wel wat tegenover staan. De kerk moet dan het beleid van de regering "verkopen". Zij moet haar invloed gebruiken om de mensen te winnen voor het regeringstandpunt. Het is duidelijk dat de kerk zo ophoudt kerk te zijn. Want de taak van de kerk is niet om propaganda te maken voor de staat. Zij krijgt haar instructies niet van de partijleider. De kerk wordt geleid door haar Heer, Jezus Christus. Zij spreekt namens Hem. In veel gevallen betekent dit dat zij kritiek uit op de overheid. En dat wordt met harde hand bestraft. Vooral sinds 1970 zijn veel christenen blootgesteld aan onderdruk king. Uit Roemeense bronnen blijkt dat honderden gelovigen gevangen geno men en veroordeeld of verbannen zijn. Velen worden bedreigd of door leden van een boksclub "bewerkt". Anderen verloren hun betrekking of kwamen in een psychiatrische inrichting terecht. Dit alles gebeurt hoewel de grondwet vrijheid van geloof en godsdienstuitoe fening waarborgt. Maar die vrijheid wordt onmogelijk gemaakt door een re geringsbesluit dat zegt: "Een gelovige mag slechts tot een gemeenschap beho ren waarvan de beginselen niet indrui sen tegen de grondwet, de veiligheid, de openbare orde en de moraal". Het staatsbelang gaat dus altijd voorop. Bij na alle kerkelijke gemeenschappen hebben dan ook enorm te lijden onder vervolgingen. Daar vraagt Amnesty In ternational aandacht voor. En de kerken steunen deze actie. Want het gaat om de vrijheid van geloof en geweten. Die is ons wat waard. L. Korevaar Ned. Herv. predikant. Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 7