MENSENKENNIS
IS HET
BELANGRIJKSTE
een groeiende markt
Werkgelegenheid
Steun en
samenwerking
Lange termijn
Kort en betaaibaar
Tweede vakantie
Duitsland
We kunnen als Van Fraassen voor een reis die u met uw
vereniging maakt alles piekfijn organiseren. Een goede
touringcar, uitstekende maaltijden, gezellige hotels. Natuurlijk,
dat is ons vak. Maar als u eenmaal op weg bent voor één of
meer dagen is er één man die samen met u de reis tot een
sukses kan maken: de chauffeur. Daarom hebben wij een
gesprek met Dick de Graauw, die al twintig jaar bij Van
Fraassen werkt als touringcarchauffeur. Hij is 58 jaar oud en
geboren in Breda. Sinds 31 jaar woont hij in Zeeland.
U werkt al een hele poos bij Van
Fraassen. Kunt u wat vertellen
over het verschil tussen vroeger
en nu?
Toen ik hier kwam werken waren
de aktiviteiten geconcentreerd op
het touringcarbedrijf. De beide
heren Van Fraassen senior zaten
zelf nog regelmatig op de
touringcar.
Daarnaast waren er nog acht vaste
chauffeurs en enkele monteurs in
dienst. De jongste zoon fungeerde
als chef technische dienst. Op het
kantoor zat de andere zoon en een
meisje voor de administratie. We
reden voornamelijk eendagsreizen.
In de loop der jaren zijn we
gestaag begonnen met de
organisatie meerdaagse reizen,
waarvan er nu een dertigtal in ons
programma staan. En natuurlijk is
er veel veranderd. Het materiaal,
de touringcars bedoel ik, zijn veel
luxer en veel beter geworden. We
voeren nu ook een groot aantal
touringcarreizen uit voor de grote
touroperator Holland International.
En het publiek, is dat ook anders
tegenwoordig?
Ja, ik geloof van wel. Vooral bij de
dagtochten stond zo'n twintig jaar
geleden de gezelligheid in de bus
centraal. Het was de grote bloeitijd
van de reisverenigingen. Je moest
als chauffeur vooral een uitgebreid
repertoire van liedjes hebben. En
dan werd er gezongen van 's
morgens vroeg tot 's avonds laat.
Reisverenigingen worden steeds
zeldzamer. En als ze nog bestaan
gaan ze vaak voor meerdere dagen
Dick de Graauw:
levensplezier
weg. De dagreizen worden nu
vooral gemaakt door
personeelsverenigingen,
vrouwenbonden, bejaardenclubs
en scholen. En de sfeer in de bus
is anders. De gezelligheid, het
gevoel samen op reis te zijn is er
natuurlijk nog wel. Maar mensen
gaan vooral ook mee om veel te
zien. En dat betekent voor de
chauffeur dat van hem een grote
kennis wordt verwacht wat hij
onderweg tegenkomt.
Wanneer noemt u iemand een
goede chauffeur?
Ervaring op de weg is natuurlijk
van groot belang. Uiteindelijk ben
je als touringcarchauffeur
verantwoordelijk voor de
veiligheid van de mensen in de
bus. En je moet je zaakjes kennen,
weten te vertellen wat onderweg
aan bezienswaardigehden te
vinden is. Ik moet er wel bij
zeggen dat ik zelf niet zoveel werk
met jaartallen. Als we met de bus
bijvoorbeeld bij het slot aan de
Chiemsee komen, vertel ik wel het
een en ander van de historie.
Maar dat is enkel
achtergrondinformatie. De
algemene indruk die de mensen
zélf eraan overhouden, het
verbazingwekkende en imposante
van dit slot, dat moet het doen.
Maar het allerbelangrijkste is
mensenkennis. Een goede
chauffeur moet met iedereen goed
om kunnen gaan. Arm of rijk, oud
of jong, bestudeerd of niet
bestudeerd.
Meestal zie ik bij het instappen al
wat voor mensen het zijn. En
vooral bij meerdaagse reizen is het
leuk om te zien hoe de mensen
naar elkaar toegroeien. Welke
karakters bij elkaar passen, en
welke soms niet. Ik zeg altijd een
goede touringcarchauffeur is als
een goede kastelein: je hoort en je
ziet alles, maar zwijgen is de
kunst. En je staat niet boven de
mensen, maar ertussen. De
mensen krijgen vertrouwen in je
omdat je gewoon een goede
chauffeur bent die plezier heeft in
zijn werk. En niet omdat je
voortdurend laat zien dat je alles
beter weet.
Een persoonlijke vraag: zou u een
ander beroep willen hebben?
In een fabriek of op kantoor? Dat
zou mijn leven niet zijn. Als ik niet
meer op de touringcar zou kunnen
zitten, als ik dat kontakt met al die
mensen zou moeten missen, dan
zou een stukje van mijn
levensplezier wegvallen. En mijn
vrouw weet dat. Ik ben nu 36 jaar
getrouwd. Mijn kinderen zijn het
huis uit en ik heb al kleinkinderen.
Natuurlijk is het bij ons wat anders
dan bij de buurvrouw, waar de
man altijd thuis is. Maar mijn
vrouw weet dat mijn werk een stuk
van mijn leven is. En dat is een
goede basis voor ons beiden.
Heeft u zelf een voorkeur voor
bepaalde reizen?
Ik rijd persoonlijk graag op
Zuid-Duitsland, Oostenrijk en
Zwitserland. Andere chauffeurs
zijn weer in voor Frankrijk en
Spanje. En sommigen zijn
helemaal gek van Engeland of van
de fjorden in het noorden. En
gelukkig maar. Want dat komt de
mensen ook ten goede.
Een laatste vraag, maakt u
weieens leuke dingen mee
onderweg?
Natuurlijk, elke reis gebeurt er wel
iets onverwachts.
Maar de allerbeste herinneringen
heb ik toch aan die paar keer dat
ik op de bruiloft ben geweest van
mensen die elkaar tijdens de reis
hebben gevonden!
Deze contacten enerzijds, goede
samenwerking met de reiswereld
anderzijds én een efficiënte,
bedrijfsmatige opzet leiden tot het
binnenkort van wal steken van de
Nederlandse Cruise Maatschappij
Bestevaer met het eerste
cruise-schip.
Wij voorspellen haar een lange,
voorspoedige en behouden
vaart
Tenslotte nog een laatste positief
aspect, dat de oprichting van onze
maatschappij met zich meebrengt.
Als straks het schip in de vaart is.
zal Bestevaer aan zo'n 325 mensen
werkgelegenheid bieden. Dat
houdt in zowel voor walpersoneel
bemanning en hotelpersoneel. Het
uitstralingseffect naar
:oeleveringsbedrijven en dergelijke
mag daarnaast ook nog eens op
zo'n 20 geschat worden.
Met de werving en selectie van
personeel (ondermeer uit vele
spontane aanmeldingen) is reeds
begonnen.
Bestevaer zal het
hotel-management geheel in eigen
beheer houden. Wat betreft het
ship-management wordt er zeer
nauw samengewerkt met de SHV
-dochter Van Nievelt Goudriaan
Co.
KORTE CRUISES
door de heer J. de Jong, Algemeen directeur Nederlandse Cruise
Maatschappij Bestevaer N.V.
Ruhrgebied ligt dichter bij de
Nederlandse havens dan bij de
Duitse, en bovendien heeft de
Nederlandse cruise-reputatie bij
onze oosterburen nog steeds een
klinkende naam.
Maar ook bijvoorbeeld de
Amerikaanse toerist, die op een
gemakkelijke en comfortabele
manier Europa wil 'doen' mag niet
uit het oog verloren worden.
Grote verwachtingen hieromtrent
worden gebaseerd op
onderzoekingen die o.m. door het
Nederlands Bureau voor Toerisme
in samenwerking met de
Nederlands-Duitse Kamer van
Koophandel zijn gehouden. Ook in
de V.S., Zwitserland, Oostenrijk,
België en Groot-Brittannië zijn
dergelijke contacten gelegd.
Alle tot nu toe verzamelde
informatie, de uitkomsten van de
onderzoekingen en overige
marktgegevens hebben geleid tot
dit Bestevaer-project.
En we staan niet alleen. Dat blijkt
ondermeer uit de spontane
medewerking en steun, die wij
direct na de oprichting van de
maatschappij kregen toegezegd
door verschillende prominente
(ex-) functionarissen uit de
scheepvaartwereld.
Vrijwel iedereen in
scheepsvaartkringen en de
reiswereld is het erover eens: de
vraag naar (en daarmee de markt
voor) cruises in het algemeen en
korte in het bijzonder is de laatste
iaren opvallend toegenomen en
groeit nog steeds. Buitenlandse
maatschappijen (o.m
Schandinavische en Russische) die
vanuit Nederlandse havens
opereren hebben geen enkele
moeite om hun cruise-schepen
keer op keer volgeboekt te krijgen.
Sterker nog: in veel gevallen is er
zelfs sprake van wachtlijsten en
-tijden.
De algemene verwachting is dat
dit niet zomaar een opleving is,
maar dat deze ontwikkeling ook op
langere termijn zal doorzetten. Dat
er zo over gedacht wordt, blijkt
ook uit het feit dat verschillende
buitenlandse maatschappijen de
laatste tijd opdracht hebben
gegeven tot de bouw van enkele
nieuwe cruise-schepen. Hiermee
gaan honderden miljoenen
guldens gepaard. Die zullen straks
zeker niet in het water zijn
gegooid.
Het is reeds gezegd: Bestevaer zal
zich gaan concentreren op de korte
cruises. In eerste instantie is er
natuurlijk de Nederlandse markt:
de gemiddelde Nederlandse
vakantieganger. Meer en meer
raakt men uitgekeken op overvolle
stranden, campings en andere
land-vakantiegebieden, waarvoor
men vaak vele honderden
kilometers moet reizen om er te
komen. Het is de bedoeling, dat de
korte (maximaal 20 dagen)
Bestevaer-cruises hiervoor een
alternatief vormen, ja, er zelfs
direct mee gaan concurreren, want
de prijsstelling is van dien aard,
dat een Bestevaer-vakantie in het
budget past van de gemiddelde
Nederlandse vakantieganger.
Een duidelijk waarneembare
ontwikkeling in het
vakantie-patroon is de groeiende
behoefte aan 'tweede'-vakanties.
Hiervoor zijn de allerkortste
Bestevaer-vakanties, de
zogenaamde Bestevaertjes,
bedoeld. Zij duren 4 tot 7 dagen
en er worden zo gemiddeld drie a
vier havens per reis aangedaan.
Uiteraard zullen deze cruises ook
gebruikt kunnen worden als
aanvulling van de 'grote' vakantie.
Een tweede markt, waar Bestevaer
zich op zal gaan richten, is die van
het inkomende toerisme, met
name vanuit Duitsland. Het
15
i