MENSENKENNIS IS HET BELANGRIJKSTE een groeiende markt Werkgelegenheid Steun en samenwerking Lange termijn Kort en betaaibaar Tweede vakantie Duitsland We kunnen als Van Fraassen voor een reis die u met uw vereniging maakt alles piekfijn organiseren. Een goede touringcar, uitstekende maaltijden, gezellige hotels. Natuurlijk, dat is ons vak. Maar als u eenmaal op weg bent voor één of meer dagen is er één man die samen met u de reis tot een sukses kan maken: de chauffeur. Daarom hebben wij een gesprek met Dick de Graauw, die al twintig jaar bij Van Fraassen werkt als touringcarchauffeur. Hij is 58 jaar oud en geboren in Breda. Sinds 31 jaar woont hij in Zeeland. U werkt al een hele poos bij Van Fraassen. Kunt u wat vertellen over het verschil tussen vroeger en nu? Toen ik hier kwam werken waren de aktiviteiten geconcentreerd op het touringcarbedrijf. De beide heren Van Fraassen senior zaten zelf nog regelmatig op de touringcar. Daarnaast waren er nog acht vaste chauffeurs en enkele monteurs in dienst. De jongste zoon fungeerde als chef technische dienst. Op het kantoor zat de andere zoon en een meisje voor de administratie. We reden voornamelijk eendagsreizen. In de loop der jaren zijn we gestaag begonnen met de organisatie meerdaagse reizen, waarvan er nu een dertigtal in ons programma staan. En natuurlijk is er veel veranderd. Het materiaal, de touringcars bedoel ik, zijn veel luxer en veel beter geworden. We voeren nu ook een groot aantal touringcarreizen uit voor de grote touroperator Holland International. En het publiek, is dat ook anders tegenwoordig? Ja, ik geloof van wel. Vooral bij de dagtochten stond zo'n twintig jaar geleden de gezelligheid in de bus centraal. Het was de grote bloeitijd van de reisverenigingen. Je moest als chauffeur vooral een uitgebreid repertoire van liedjes hebben. En dan werd er gezongen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Reisverenigingen worden steeds zeldzamer. En als ze nog bestaan gaan ze vaak voor meerdere dagen Dick de Graauw: levensplezier weg. De dagreizen worden nu vooral gemaakt door personeelsverenigingen, vrouwenbonden, bejaardenclubs en scholen. En de sfeer in de bus is anders. De gezelligheid, het gevoel samen op reis te zijn is er natuurlijk nog wel. Maar mensen gaan vooral ook mee om veel te zien. En dat betekent voor de chauffeur dat van hem een grote kennis wordt verwacht wat hij onderweg tegenkomt. Wanneer noemt u iemand een goede chauffeur? Ervaring op de weg is natuurlijk van groot belang. Uiteindelijk ben je als touringcarchauffeur verantwoordelijk voor de veiligheid van de mensen in de bus. En je moet je zaakjes kennen, weten te vertellen wat onderweg aan bezienswaardigehden te vinden is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf niet zoveel werk met jaartallen. Als we met de bus bijvoorbeeld bij het slot aan de Chiemsee komen, vertel ik wel het een en ander van de historie. Maar dat is enkel achtergrondinformatie. De algemene indruk die de mensen zélf eraan overhouden, het verbazingwekkende en imposante van dit slot, dat moet het doen. Maar het allerbelangrijkste is mensenkennis. Een goede chauffeur moet met iedereen goed om kunnen gaan. Arm of rijk, oud of jong, bestudeerd of niet bestudeerd. Meestal zie ik bij het instappen al wat voor mensen het zijn. En vooral bij meerdaagse reizen is het leuk om te zien hoe de mensen naar elkaar toegroeien. Welke karakters bij elkaar passen, en welke soms niet. Ik zeg altijd een goede touringcarchauffeur is als een goede kastelein: je hoort en je ziet alles, maar zwijgen is de kunst. En je staat niet boven de mensen, maar ertussen. De mensen krijgen vertrouwen in je omdat je gewoon een goede chauffeur bent die plezier heeft in zijn werk. En niet omdat je voortdurend laat zien dat je alles beter weet. Een persoonlijke vraag: zou u een ander beroep willen hebben? In een fabriek of op kantoor? Dat zou mijn leven niet zijn. Als ik niet meer op de touringcar zou kunnen zitten, als ik dat kontakt met al die mensen zou moeten missen, dan zou een stukje van mijn levensplezier wegvallen. En mijn vrouw weet dat. Ik ben nu 36 jaar getrouwd. Mijn kinderen zijn het huis uit en ik heb al kleinkinderen. Natuurlijk is het bij ons wat anders dan bij de buurvrouw, waar de man altijd thuis is. Maar mijn vrouw weet dat mijn werk een stuk van mijn leven is. En dat is een goede basis voor ons beiden. Heeft u zelf een voorkeur voor bepaalde reizen? Ik rijd persoonlijk graag op Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere chauffeurs zijn weer in voor Frankrijk en Spanje. En sommigen zijn helemaal gek van Engeland of van de fjorden in het noorden. En gelukkig maar. Want dat komt de mensen ook ten goede. Een laatste vraag, maakt u weieens leuke dingen mee onderweg? Natuurlijk, elke reis gebeurt er wel iets onverwachts. Maar de allerbeste herinneringen heb ik toch aan die paar keer dat ik op de bruiloft ben geweest van mensen die elkaar tijdens de reis hebben gevonden! Deze contacten enerzijds, goede samenwerking met de reiswereld anderzijds én een efficiënte, bedrijfsmatige opzet leiden tot het binnenkort van wal steken van de Nederlandse Cruise Maatschappij Bestevaer met het eerste cruise-schip. Wij voorspellen haar een lange, voorspoedige en behouden vaart Tenslotte nog een laatste positief aspect, dat de oprichting van onze maatschappij met zich meebrengt. Als straks het schip in de vaart is. zal Bestevaer aan zo'n 325 mensen werkgelegenheid bieden. Dat houdt in zowel voor walpersoneel bemanning en hotelpersoneel. Het uitstralingseffect naar :oeleveringsbedrijven en dergelijke mag daarnaast ook nog eens op zo'n 20 geschat worden. Met de werving en selectie van personeel (ondermeer uit vele spontane aanmeldingen) is reeds begonnen. Bestevaer zal het hotel-management geheel in eigen beheer houden. Wat betreft het ship-management wordt er zeer nauw samengewerkt met de SHV -dochter Van Nievelt Goudriaan Co. KORTE CRUISES door de heer J. de Jong, Algemeen directeur Nederlandse Cruise Maatschappij Bestevaer N.V. Ruhrgebied ligt dichter bij de Nederlandse havens dan bij de Duitse, en bovendien heeft de Nederlandse cruise-reputatie bij onze oosterburen nog steeds een klinkende naam. Maar ook bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die op een gemakkelijke en comfortabele manier Europa wil 'doen' mag niet uit het oog verloren worden. Grote verwachtingen hieromtrent worden gebaseerd op onderzoekingen die o.m. door het Nederlands Bureau voor Toerisme in samenwerking met de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel zijn gehouden. Ook in de V.S., Zwitserland, Oostenrijk, België en Groot-Brittannië zijn dergelijke contacten gelegd. Alle tot nu toe verzamelde informatie, de uitkomsten van de onderzoekingen en overige marktgegevens hebben geleid tot dit Bestevaer-project. En we staan niet alleen. Dat blijkt ondermeer uit de spontane medewerking en steun, die wij direct na de oprichting van de maatschappij kregen toegezegd door verschillende prominente (ex-) functionarissen uit de scheepvaartwereld. Vrijwel iedereen in scheepsvaartkringen en de reiswereld is het erover eens: de vraag naar (en daarmee de markt voor) cruises in het algemeen en korte in het bijzonder is de laatste iaren opvallend toegenomen en groeit nog steeds. Buitenlandse maatschappijen (o.m Schandinavische en Russische) die vanuit Nederlandse havens opereren hebben geen enkele moeite om hun cruise-schepen keer op keer volgeboekt te krijgen. Sterker nog: in veel gevallen is er zelfs sprake van wachtlijsten en -tijden. De algemene verwachting is dat dit niet zomaar een opleving is, maar dat deze ontwikkeling ook op langere termijn zal doorzetten. Dat er zo over gedacht wordt, blijkt ook uit het feit dat verschillende buitenlandse maatschappijen de laatste tijd opdracht hebben gegeven tot de bouw van enkele nieuwe cruise-schepen. Hiermee gaan honderden miljoenen guldens gepaard. Die zullen straks zeker niet in het water zijn gegooid. Het is reeds gezegd: Bestevaer zal zich gaan concentreren op de korte cruises. In eerste instantie is er natuurlijk de Nederlandse markt: de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. Meer en meer raakt men uitgekeken op overvolle stranden, campings en andere land-vakantiegebieden, waarvoor men vaak vele honderden kilometers moet reizen om er te komen. Het is de bedoeling, dat de korte (maximaal 20 dagen) Bestevaer-cruises hiervoor een alternatief vormen, ja, er zelfs direct mee gaan concurreren, want de prijsstelling is van dien aard, dat een Bestevaer-vakantie in het budget past van de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. Een duidelijk waarneembare ontwikkeling in het vakantie-patroon is de groeiende behoefte aan 'tweede'-vakanties. Hiervoor zijn de allerkortste Bestevaer-vakanties, de zogenaamde Bestevaertjes, bedoeld. Zij duren 4 tot 7 dagen en er worden zo gemiddeld drie a vier havens per reis aangedaan. Uiteraard zullen deze cruises ook gebruikt kunnen worden als aanvulling van de 'grote' vakantie. Een tweede markt, waar Bestevaer zich op zal gaan richten, is die van het inkomende toerisme, met name vanuit Duitsland. Het 15 i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 41