Nieuwt jes uit
de autowereld
"RENA ULT 30-TX NOG
PITTIGER
Deze wagens van
Auto-Hendriks Goes b.v.
General Motors
AUTO-HENDRIKS B.V.
't Weer hebt u niet in de hand;
een Volvo wel.
AUTOSCHADE
H00GERHEYDE
VOLVO
F0CWA
AUTOCENTRUM WALCHEREN B.V.
L BLAAS B.V.
LeylandG-dealer
VOLVO
Als u dóórdenkt
OCCASIONS VAN
Heeft U
WONDERGEM-MELSE
Automobielbedrijf Van Fraassën B.V.
DE
RENAULT DEALER
occasions
Woensdag 17 januari 1979
VF
VW en Audi
duurder
Hoofdsteunen
bieden extra
veiligheid
1978
Over de hele
wereld 2.250.000
Golfs verkocht
1978
260.000 Keverkopers
Goede occasions met garantie bij de
Toyota dealer
12 maanden Toyota garantie
Toyota Carina 1600 ST 5 versn1977
Toyota Carina 1600 lux1975
Toyota Corolla 30 lux i.s.v.n1977
Toyota Corolla 30 coupé1976
Toyota Corolla automatic1975
3 mnd. Bovag first class garantie
Toyota Corolla 1200E1973 - 1974
Datsun 120Y de lux 15.000 km1976
Datsun 120Y coupé de luxe1975
Toyota Carina 1600 lux1973
Opel Manta 16S de luxe1975
Daf 66 lux 31.000 km1973
Fiat 1271972
Vauxhall Viva Special1974 - 1975
Inruil en financiering mogelijk.
onna
2 Demonstratiewagens
ZKtk: -r ''S/j/Z t
Occasions met drie maanden
volledige garantie zonder
kilomëterbeperking.
Industrieweg 31
VLISSINGEN - tel. 01184-15220
FORD
TOYOTA
RENAULT
PEUGEOT
MAZDA
OK-wagens zijn stuk voor stuk in
perfekte konditie en voldoen allemaal aan
de zeer strenge General Motors normen.
Met 3 maanden garantie of 10.000 km op
onderdelen én arbeidsloon. Zo'n OK inruil-
wagen mag u van ons testen, 2 weken lang
met een max. van 1500 km. Bevalt hij niet,
dan kunt u hem gewoon weer inruilen.
Meer zekerheid kunt u toch niet wensen. ..f
OPEL inruil wagens
KADETT
CITY
ASCONA
MANTA
REKORD
Voortaan met
1 JAAR GARANTIE!
en
ANWB-BOVAG
VERKOOPPRIJZEN!
en daarom naar
AUTO HENDRIKS
Uw OPEL-DEALER
Voorheen LOUISSE-GOES B.V.
Westwal 25, Goes, tel. 01100-1 62 10
[Oi\ GM
EEN AUTO KOPEN
J BEGir
LT37
BEGINT OP DEZE PAGINA
X7
Alle auto's A.N.W.B. gekeurd.
Renault 4TL
1975
5.250,-
Renault 4TL
1976
7.500,-
Renault 4TL
1977
8.750,-
Renault 4TL
1978
9.250,-
Renault 6L
1977
8.500,-
Renault 12TL
1975
7.250,-
Renault 12TL
1973
3.250,-
Renault 16TL
1975
7.500,-
Renault 16TL
1976
9.950,-
Renault 16TL
1977
14.000,-
Renault 16TS
1975
8.500,-
Renault 20TL
1976
13.500,-
Renault 1100 bestel
1977
7.250,-
Renault 850 bestel
1975
4.500,-
Citroen 1220 club
1977
9.750,-
Simca 1100 stationc.
1976
6.000,-
Fiat 128S
1976
7.000,-
Daf 46
1975
4.500,-
DE TOEKOMST
dan naar
UITDEUKEN - SPUITEN - MOFFELEN
CRUQUIUSSTRAAT 35 - VLISSINGEN
TEL. (01184) 13017
kies een Focwa bedrijf
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
Leusden— Volkswagen en
Audo zijn als gevolg van
koerswijzigingen per 1 ja
nuari duurder geworden. De
verhogingen liggen, afhan
kelijk van het model, tussen
0,5 en 2 procent, aldus een
mededeling van de Neder
landse importeur, Pon's au
tomobielhandel in Leusden.
De goedkoopste VW, de
Polo. kost thans 12.148 gul
den.
Renault had de nieuwe versie
van de Renault-30 al op de
Parijse Autosalon laten zien:
de TX-versie waarbij stan
daard de uitrusting nog uit
gebreider is geworden. Op
vallend is al direct de brand
stofinspuiting (Bosch K-
Jetronic Systeem) waarbij
aan de mechanische kenne
lijk de voorkeur is gegeven.
Er zit een elektronische ont
steking op en standaard is er
de vijf-versnellingsbak. De
prijs is 32.295.
Onlangs hadden wij een 30-
TX een paar dagen tot onze
beschikking en we konden
het zo combineren dat wc er
een hadden die op de Mi-
chelinTRX-banden stond
(in dat geval afzien van de
zogenaamde licht metalen
velgen die standaard bij de
TX worden geleverd).
Dat laatste, van die banden,
was des te aantrekkelijker
omdat de TRX "sloffen"
zijn: brede banden die een
grote grip op de weg hebben,
het water goed "wegspoelt",
en die vooral in geval van
sneeuw alle voordelen kun
nen bieden die wij in ons
land moeten missen, omdat
we hier bijvoorbeeld geen
wegvernielende spijkerban
den mogen voeren enzo
voort. De weergoden lieten
het toe: uitgebreid rijden op
uitgebreid gladde of bes
neeuwde wegen.
Het verschil is opmerkelijk:
met de TRX pak je iets van
de voordelen van sneeuw
kettingen of spijkerband. Er
is een bredere pak op de
weg. Waar anderen - de
proef werd in het buitenland
gehouden - al de kettingen
moesten onderleggen, bleef
onze comfortabele 30-TX
rustig doorklimmen. Klim
men is namelijk de beste
manier om een band door de
mand te laten vallen. Zelfs
op een - niet al te sterk -
hellend weggedeelte kwam
de TX met de TRX, met
voorzichtig gas doseren,
weer op gang. Met gewone
banden betekent het abso
luut: óf een duwtje laten ge
ven, óf omkeren en op een
waterpas-gedeclte van de
weg weer keren en aan het
bestijgen van de helling be
ginnen.
In het buitenland is de TRX
in zoverre minder belangrijk
omdat er altijd met kettin-
qen kan worden gesjoemeld,
al kan men met TRX iets
langer doorrijden zonder dat
tijdrovende werk van
sneeuwkettingen omleggen
te hoeven te verrichten.
Bovendien: men rijdt daar
zonder kettingen en dan zijn
er plotseling heel afwisse
lend maar ook verraderlijk,
gedeelten waar de sneeuw
om kettingen brult. De TRX
wist juist die gedeelten goed
op te vangen. Het voordcel
in ons land is duidelijk: men
rijdt er met meer grip in ge
val van gladheid of sneeuw-
wegdek.
KOPPEL
Daar komt bij dat de krach
tige motor met mooier vlak
koppel (zescilinder 2664 cc)
en door vijf versnellingen te
bedienen een pluspunt
meebrengt voor weer als de
afgelopen tijd: men moet
immers zo weinig mogelijk
motorkracht op de aandrijf-
wielen laten uitoefenen: dat
is met een vijf-combinatie
uitstekend te doseren.
Intussen is er ook een mo
gelijkheid om die vijf-bak
op een 20 TS gemonteerd te
krijgen (zuiniger, duurza
mer, geruislozer) die
24.495 gaat kosten. En tot
slot: de 18 TL en GTL met
1400cc-motor zijn voortaan
ook met een automatic le
verbaar, respectievelijk voor
17.800 en 19.100.
Hoofdsteunen in de auto
zijn voor de veiligheid van
de inzittenden net zo be
langrijk als autogordels,om
dat zij verwondingen aan
een van de meest kwetsbare
lichaamsdelen, de wervel
kolom, kunnen voorkomen.
Artsen, die zich met de ver
keersproblematiek bezig
houden zijn steeds méér de
ze mening toegedaan.
Het achteroverslaan van het
hoofd, bij een aanrijding
van achteren, gebeurt met
zo'n kracht dat het onmoge
lijk is deze plotselinge ruk
op te vangen. Zelfs bij een
aanrijding van 50 km/u
wordt het hoofd meer dan 45
graden achterover gedrukt
met een kracht van 400 kg
zoals VW-onderzoekers
hebben gemeten bij een
testpop van 68 kg.
Een goed geconstrueerde
hoofdsteun, vroeger niet
meer dan een kussen voor
een slaperige bijrijder, is nu
een van de belangrijkste
veiligheidsvoorzieningen in
de auto geworden. Belang
rijk is wél dat de steunen
goed afgesteld zijn. Hierbij
moet worden uitgegaan van
de oren. Als het hoofd tegen
de steun rust, moeten de
oren zich halverwege die
steun bevinden. Ook de af
stand tussen hoofd en steun
is van belang. Deze mag ei
genlijk niet méér dan vijf
centimeter bedragen. Het
spreekt vanzelf dat de steu
nen geen scherpe delen mo
gen hebben om verwondin
gen te voorkomen.
Een goed vastgezette stoel,
strak zittende gordels en
juist ingestelde hoofdsteu
nen vormen de optimale
combinatie om het rijden in
een auto zo veilig mogelijk
te maken.
Sedert de introductie van de
Golf in juli 1974 werden tot
en met november 1978
2.250.000 exemplaren van
dit succesrijke model aan
klanten afgeleverd.
In Nederland werden in dit
tijdsbestek 96.950 Golfs
verkocht, waarvan 16.800
met dieselmotor. Ook in de
rest van Europa (met uit
zondering van Duitsland)
vonden 620.000 Golfs hun
weg naar enthousiaste bezit
ters. In Duitsland waren dit
er 885.000.
Het afgelopen jaar bevond
de Kever zich nog steeds bij
de eerste twintig meest pop
ulaire auto's. Van de Kever,
of de Bcatle of de Coccinclle
of Escararabajo of Maggio-
lino of Fusca of Buba wer
den sedert 1945 19.5 miljoen
exemplaren gebouwd. In
1977 waren dit er bijna
259.000. Hiermee bereikte
de VW-Kever de 18e plaats
op de ranglijst van de meest
geproduceerde auto's.
In oktober 1978 was de
wereldproductie 1204 Ke
vers per dag.
In Nederland werden in
1978 in totaal 700 uit Mexico
geïmporteerde Kevers aan
klanten afgeleverd.
tel. 01184-12866 na 18.00 uur 01189-2429
Mercuriusweg 25, Vlissingen, t.o. parkeerplaats Groenendijk
1.De BOVAG gaiantle.
2.De Fiat-Agenten-garantie.
3.0mrullgarantie 6 maanden.
Fiat 127 2-deurs
Fiat 128 CL 2-deur
Fiat 128 N 4-deurs
Fiat 131 2-deurs
Zastava 750 2-deurs.
...1975 5.250,
...1977 8.600,
...i976 7.750,
.1977 9.500,
.1975 2.250,
Fiat 131 CL 16000 4-deurs
Speciale prijs.
Mitsubishi 2000 GS1977 13.000,-
V.W. Passat LS1974 5.250,-
Toyota Corolla 301977 9.250,-
Siinca 1000 Rally 21975 5.000,-
Simca 1000 LS1976 5.500,-
Simca 1100 LX1975 4.500.-
Simca Commercial1977 5.000,-
Chevrolet N ova1975 10.000,-
Eerste Zeeuwse Autogarage
Markt 45-47 Middelburg. Tel. 01180-12918
Mercedes 280 (kl.model) 49.000 km rood1978
Mercedes 220 D 98.000 km rood1975
Pcufeeot 504 GL 17.000 km blauw1977
Peugeot 204 Break 43.000 km wit1975
Fiat 131 Familiale 60.000 km rood1976
Citroen GS Club 35.000 km blauw metallic1976
Citroen G Special 60.000 km brons metallic 1975
Saab 99 Combi Coupé 65.000 km groen1976
Saab 99 4-drs. 75.000 km oranje1975
Triumph Dolomite 55.000 km rood1977
Mini 1000 automaat 10.000 km beige1977
Mini 850 - 1000 - 1100 div. kleuren1975 - 1978
Allegro 1100 - 1300 div. kleuren1974 - 1977
Marina 1.3 - 1.8 div. kleuren1973 - 1977
Princess 1800 HL 35.000 km blauw1977
Simca 1100 ES rood 60.000 km1975
Citroen GS Club blauw 50.000 km197b
Citroen GS Special brons 50.000 km1975
E.L. Maat
OK-verkoper
1976 Capri II 1600XL, rood
11.500,
1976 Taunus 20S Ghia
10.800,
1978 Capri 20S, oranje automatic
16.750,
1976 Crown 6 cil. stationcar
10.000.-
1976 Corolla 30 Luxe
6.900.-
1977 Corolla Sportwagon
10.250,—
I977 Hi-Ace bestelw.
9.900,-
1976 16TX erg mooi
11.000,—
1977 SGTL oranje
9.750,-
1975 204 oranje, 40.000 km
6.250,-
1977 504GL, schuifdak, autom.
15.500.-
1978 504L, 28.000 km
15.500-
1976 818 35.000 km
6.900,-
I977 929 Stationcar 60.000 km
9.900-
1978 I2l 35.000 km
14.900,-
regelbare ventilatie-en verwarmingssysteem
borg voor een aangenaam klimaat.
Kwaliteiten die hel rijden in een Volvo 240
zeer comfortabel maken. Plezierig, veilig en
betrouwbaar.
U hoeft echt niet te wachlen met een
proefrit in de Volvo 240 op weer, zoals dit
kaartje voorspelt Bei ons op en we komen u
graag ophalen vooreen proefrit.
Daar zorgen z'n uitgebalanceerde wegligging
en perfekte bestuurbaarheid wel voor.
Z'n wielophanging en starre achterasconstruc-
tic.Z'n staalgordel radiaalbanden. De directe
en uiterst lichte tandheugelbesturing.
Het gescheiden remsysteem volgens het
triangelsysteem. Zelfs wanneer een der rem-
circuits zou uitvallen, behoudt u 80% van het
remvermogen. De uitgekiende ventilatie en
krachtige ruitewissers garanderen een goed
zicht Sterke halogeen koplampen zorgen er
voor dal u 's avonds en bij mist goed ziet
En gezien wordt. Binnenin staat het volledig
Servicepunten te Vlissingen en Middelburg,
Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768,
Zoekt U een betrouwbare wagen? Kom eens langs.
Koopt U een auto boven de 4000,— dan krijgt U
een waterdichte Bovag-garantie.
Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003
Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vlissingen
Tel. 01184-13908
Nederlandse Vereniging
van Carrosseriebedrijven