Nieuwt jes uit de autowereld "RENA ULT 30-TX NOG PITTIGER Deze wagens van Auto-Hendriks Goes b.v. General Motors AUTO-HENDRIKS B.V. 't Weer hebt u niet in de hand; een Volvo wel. AUTOSCHADE H00GERHEYDE VOLVO F0CWA AUTOCENTRUM WALCHEREN B.V. L BLAAS B.V. LeylandG-dealer VOLVO Als u dóórdenkt OCCASIONS VAN Heeft U WONDERGEM-MELSE Automobielbedrijf Van Fraassën B.V. DE RENAULT DEALER occasions Woensdag 17 januari 1979 VF VW en Audi duurder Hoofdsteunen bieden extra veiligheid 1978 Over de hele wereld 2.250.000 Golfs verkocht 1978 260.000 Keverkopers Goede occasions met garantie bij de Toyota dealer 12 maanden Toyota garantie Toyota Carina 1600 ST 5 versn1977 Toyota Carina 1600 lux1975 Toyota Corolla 30 lux i.s.v.n1977 Toyota Corolla 30 coupé1976 Toyota Corolla automatic1975 3 mnd. Bovag first class garantie Toyota Corolla 1200E1973 - 1974 Datsun 120Y de lux 15.000 km1976 Datsun 120Y coupé de luxe1975 Toyota Carina 1600 lux1973 Opel Manta 16S de luxe1975 Daf 66 lux 31.000 km1973 Fiat 1271972 Vauxhall Viva Special1974 - 1975 Inruil en financiering mogelijk. onna 2 Demonstratiewagens ZKtk: -r ''S/j/Z t Occasions met drie maanden volledige garantie zonder kilomëterbeperking. Industrieweg 31 VLISSINGEN - tel. 01184-15220 FORD TOYOTA RENAULT PEUGEOT MAZDA OK-wagens zijn stuk voor stuk in perfekte konditie en voldoen allemaal aan de zeer strenge General Motors normen. Met 3 maanden garantie of 10.000 km op onderdelen én arbeidsloon. Zo'n OK inruil- wagen mag u van ons testen, 2 weken lang met een max. van 1500 km. Bevalt hij niet, dan kunt u hem gewoon weer inruilen. Meer zekerheid kunt u toch niet wensen. ..f OPEL inruil wagens KADETT CITY ASCONA MANTA REKORD Voortaan met 1 JAAR GARANTIE! en ANWB-BOVAG VERKOOPPRIJZEN! en daarom naar AUTO HENDRIKS Uw OPEL-DEALER Voorheen LOUISSE-GOES B.V. Westwal 25, Goes, tel. 01100-1 62 10 [Oi\ GM EEN AUTO KOPEN J BEGir LT37 BEGINT OP DEZE PAGINA X7 Alle auto's A.N.W.B. gekeurd. Renault 4TL 1975 5.250,- Renault 4TL 1976 7.500,- Renault 4TL 1977 8.750,- Renault 4TL 1978 9.250,- Renault 6L 1977 8.500,- Renault 12TL 1975 7.250,- Renault 12TL 1973 3.250,- Renault 16TL 1975 7.500,- Renault 16TL 1976 9.950,- Renault 16TL 1977 14.000,- Renault 16TS 1975 8.500,- Renault 20TL 1976 13.500,- Renault 1100 bestel 1977 7.250,- Renault 850 bestel 1975 4.500,- Citroen 1220 club 1977 9.750,- Simca 1100 stationc. 1976 6.000,- Fiat 128S 1976 7.000,- Daf 46 1975 4.500,- DE TOEKOMST dan naar UITDEUKEN - SPUITEN - MOFFELEN CRUQUIUSSTRAAT 35 - VLISSINGEN TEL. (01184) 13017 kies een Focwa bedrijf -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU Leusden— Volkswagen en Audo zijn als gevolg van koerswijzigingen per 1 ja nuari duurder geworden. De verhogingen liggen, afhan kelijk van het model, tussen 0,5 en 2 procent, aldus een mededeling van de Neder landse importeur, Pon's au tomobielhandel in Leusden. De goedkoopste VW, de Polo. kost thans 12.148 gul den. Renault had de nieuwe versie van de Renault-30 al op de Parijse Autosalon laten zien: de TX-versie waarbij stan daard de uitrusting nog uit gebreider is geworden. Op vallend is al direct de brand stofinspuiting (Bosch K- Jetronic Systeem) waarbij aan de mechanische kenne lijk de voorkeur is gegeven. Er zit een elektronische ont steking op en standaard is er de vijf-versnellingsbak. De prijs is 32.295. Onlangs hadden wij een 30- TX een paar dagen tot onze beschikking en we konden het zo combineren dat wc er een hadden die op de Mi- chelinTRX-banden stond (in dat geval afzien van de zogenaamde licht metalen velgen die standaard bij de TX worden geleverd). Dat laatste, van die banden, was des te aantrekkelijker omdat de TRX "sloffen" zijn: brede banden die een grote grip op de weg hebben, het water goed "wegspoelt", en die vooral in geval van sneeuw alle voordelen kun nen bieden die wij in ons land moeten missen, omdat we hier bijvoorbeeld geen wegvernielende spijkerban den mogen voeren enzo voort. De weergoden lieten het toe: uitgebreid rijden op uitgebreid gladde of bes neeuwde wegen. Het verschil is opmerkelijk: met de TRX pak je iets van de voordelen van sneeuw kettingen of spijkerband. Er is een bredere pak op de weg. Waar anderen - de proef werd in het buitenland gehouden - al de kettingen moesten onderleggen, bleef onze comfortabele 30-TX rustig doorklimmen. Klim men is namelijk de beste manier om een band door de mand te laten vallen. Zelfs op een - niet al te sterk - hellend weggedeelte kwam de TX met de TRX, met voorzichtig gas doseren, weer op gang. Met gewone banden betekent het abso luut: óf een duwtje laten ge ven, óf omkeren en op een waterpas-gedeclte van de weg weer keren en aan het bestijgen van de helling be ginnen. In het buitenland is de TRX in zoverre minder belangrijk omdat er altijd met kettin- qen kan worden gesjoemeld, al kan men met TRX iets langer doorrijden zonder dat tijdrovende werk van sneeuwkettingen omleggen te hoeven te verrichten. Bovendien: men rijdt daar zonder kettingen en dan zijn er plotseling heel afwisse lend maar ook verraderlijk, gedeelten waar de sneeuw om kettingen brult. De TRX wist juist die gedeelten goed op te vangen. Het voordcel in ons land is duidelijk: men rijdt er met meer grip in ge val van gladheid of sneeuw- wegdek. KOPPEL Daar komt bij dat de krach tige motor met mooier vlak koppel (zescilinder 2664 cc) en door vijf versnellingen te bedienen een pluspunt meebrengt voor weer als de afgelopen tijd: men moet immers zo weinig mogelijk motorkracht op de aandrijf- wielen laten uitoefenen: dat is met een vijf-combinatie uitstekend te doseren. Intussen is er ook een mo gelijkheid om die vijf-bak op een 20 TS gemonteerd te krijgen (zuiniger, duurza mer, geruislozer) die 24.495 gaat kosten. En tot slot: de 18 TL en GTL met 1400cc-motor zijn voortaan ook met een automatic le verbaar, respectievelijk voor 17.800 en 19.100. Hoofdsteunen in de auto zijn voor de veiligheid van de inzittenden net zo be langrijk als autogordels,om dat zij verwondingen aan een van de meest kwetsbare lichaamsdelen, de wervel kolom, kunnen voorkomen. Artsen, die zich met de ver keersproblematiek bezig houden zijn steeds méér de ze mening toegedaan. Het achteroverslaan van het hoofd, bij een aanrijding van achteren, gebeurt met zo'n kracht dat het onmoge lijk is deze plotselinge ruk op te vangen. Zelfs bij een aanrijding van 50 km/u wordt het hoofd meer dan 45 graden achterover gedrukt met een kracht van 400 kg zoals VW-onderzoekers hebben gemeten bij een testpop van 68 kg. Een goed geconstrueerde hoofdsteun, vroeger niet meer dan een kussen voor een slaperige bijrijder, is nu een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen in de auto geworden. Belang rijk is wél dat de steunen goed afgesteld zijn. Hierbij moet worden uitgegaan van de oren. Als het hoofd tegen de steun rust, moeten de oren zich halverwege die steun bevinden. Ook de af stand tussen hoofd en steun is van belang. Deze mag ei genlijk niet méér dan vijf centimeter bedragen. Het spreekt vanzelf dat de steu nen geen scherpe delen mo gen hebben om verwondin gen te voorkomen. Een goed vastgezette stoel, strak zittende gordels en juist ingestelde hoofdsteu nen vormen de optimale combinatie om het rijden in een auto zo veilig mogelijk te maken. Sedert de introductie van de Golf in juli 1974 werden tot en met november 1978 2.250.000 exemplaren van dit succesrijke model aan klanten afgeleverd. In Nederland werden in dit tijdsbestek 96.950 Golfs verkocht, waarvan 16.800 met dieselmotor. Ook in de rest van Europa (met uit zondering van Duitsland) vonden 620.000 Golfs hun weg naar enthousiaste bezit ters. In Duitsland waren dit er 885.000. Het afgelopen jaar bevond de Kever zich nog steeds bij de eerste twintig meest pop ulaire auto's. Van de Kever, of de Bcatle of de Coccinclle of Escararabajo of Maggio- lino of Fusca of Buba wer den sedert 1945 19.5 miljoen exemplaren gebouwd. In 1977 waren dit er bijna 259.000. Hiermee bereikte de VW-Kever de 18e plaats op de ranglijst van de meest geproduceerde auto's. In oktober 1978 was de wereldproductie 1204 Ke vers per dag. In Nederland werden in 1978 in totaal 700 uit Mexico geïmporteerde Kevers aan klanten afgeleverd. tel. 01184-12866 na 18.00 uur 01189-2429 Mercuriusweg 25, Vlissingen, t.o. parkeerplaats Groenendijk 1.De BOVAG gaiantle. 2.De Fiat-Agenten-garantie. 3.0mrullgarantie 6 maanden. Fiat 127 2-deurs Fiat 128 CL 2-deur Fiat 128 N 4-deurs Fiat 131 2-deurs Zastava 750 2-deurs. ...1975 5.250, ...1977 8.600, ...i976 7.750, .1977 9.500, .1975 2.250, Fiat 131 CL 16000 4-deurs Speciale prijs. Mitsubishi 2000 GS1977 13.000,- V.W. Passat LS1974 5.250,- Toyota Corolla 301977 9.250,- Siinca 1000 Rally 21975 5.000,- Simca 1000 LS1976 5.500,- Simca 1100 LX1975 4.500.- Simca Commercial1977 5.000,- Chevrolet N ova1975 10.000,- Eerste Zeeuwse Autogarage Markt 45-47 Middelburg. Tel. 01180-12918 Mercedes 280 (kl.model) 49.000 km rood1978 Mercedes 220 D 98.000 km rood1975 Pcufeeot 504 GL 17.000 km blauw1977 Peugeot 204 Break 43.000 km wit1975 Fiat 131 Familiale 60.000 km rood1976 Citroen GS Club 35.000 km blauw metallic1976 Citroen G Special 60.000 km brons metallic 1975 Saab 99 Combi Coupé 65.000 km groen1976 Saab 99 4-drs. 75.000 km oranje1975 Triumph Dolomite 55.000 km rood1977 Mini 1000 automaat 10.000 km beige1977 Mini 850 - 1000 - 1100 div. kleuren1975 - 1978 Allegro 1100 - 1300 div. kleuren1974 - 1977 Marina 1.3 - 1.8 div. kleuren1973 - 1977 Princess 1800 HL 35.000 km blauw1977 Simca 1100 ES rood 60.000 km1975 Citroen GS Club blauw 50.000 km197b Citroen GS Special brons 50.000 km1975 E.L. Maat OK-verkoper 1976 Capri II 1600XL, rood 11.500, 1976 Taunus 20S Ghia 10.800, 1978 Capri 20S, oranje automatic 16.750, 1976 Crown 6 cil. stationcar 10.000.- 1976 Corolla 30 Luxe 6.900.- 1977 Corolla Sportwagon 10.250,— I977 Hi-Ace bestelw. 9.900,- 1976 16TX erg mooi 11.000,— 1977 SGTL oranje 9.750,- 1975 204 oranje, 40.000 km 6.250,- 1977 504GL, schuifdak, autom. 15.500.- 1978 504L, 28.000 km 15.500- 1976 818 35.000 km 6.900,- I977 929 Stationcar 60.000 km 9.900- 1978 I2l 35.000 km 14.900,- regelbare ventilatie-en verwarmingssysteem borg voor een aangenaam klimaat. Kwaliteiten die hel rijden in een Volvo 240 zeer comfortabel maken. Plezierig, veilig en betrouwbaar. U hoeft echt niet te wachlen met een proefrit in de Volvo 240 op weer, zoals dit kaartje voorspelt Bei ons op en we komen u graag ophalen vooreen proefrit. Daar zorgen z'n uitgebalanceerde wegligging en perfekte bestuurbaarheid wel voor. Z'n wielophanging en starre achterasconstruc- tic.Z'n staalgordel radiaalbanden. De directe en uiterst lichte tandheugelbesturing. Het gescheiden remsysteem volgens het triangelsysteem. Zelfs wanneer een der rem- circuits zou uitvallen, behoudt u 80% van het remvermogen. De uitgekiende ventilatie en krachtige ruitewissers garanderen een goed zicht Sterke halogeen koplampen zorgen er voor dal u 's avonds en bij mist goed ziet En gezien wordt. Binnenin staat het volledig Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768, Zoekt U een betrouwbare wagen? Kom eens langs. Koopt U een auto boven de 4000,— dan krijgt U een waterdichte Bovag-garantie. Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003 Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vlissingen Tel. 01184-13908 Nederlandse Vereniging van Carrosseriebedrijven

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 18