poe/)ie - at4am »t«a Milt AGUADEDI0S, DORP MET DRAMATISCH VERLEDEN samen v//j thema's om met elkaar over te praten i I 1 KAD0 VISSER 1 GROOT EN KLEIN NEON TETRA'S informatie- en gespreksweek 7-11 november 1978 'vleeshal" is hele dag open: van 10 uur - half 9 /s VOOR EEN KREATIEF woensdag 8 november 1978 I XïAmAsnrujJï'iAJih Brons textiel Personeels vereniging CRM in Middelburg GROOT KLEIN 10 voor 7,50 10 voor 4,50 KEES LASOE \SBS& HET GEHUCHT DRAMA VERVOER PER KAR tjtejjf/'A ifii>VV ,9s „I Op verschillende momenten, in deze informatie- en gespreksweek, worden er onderwerpen behandeld. In een gespreksruimte - achter in de "vleeshal" - wor den de bezoekers ontvangen. Iedereen, die over een bepaald onderwerp meer wil weten is welkom. De volgende onderwerpen komen aan de orde: donderdag, 9 november" 10.30-11.30 uur en 15.00-16.00 uur en 19.00-20.00 uur: gezond zijn en blijven gezond eten en wat is minder goed? hoe blijf je op gevorderde leeftijd fit? welke hulp is er als men - onverhoopt - ziek wordt? (verder de gehele dag voorlichting en gesprek n.a.v. dia's, film en rondleiding) vrijdag, 10 november: 14.00-15.00 uur en 15.00-16.00 uur: waarom een bond voor ouderen? waarom lid worden (zelfs al met 50 jaar)? wat doet een ouderen-bond voor zijn léden? De landelijke beleidsmedewerker van de a.n.b.o., H. de Jong, spreekt daarover. 16.00-17.00 uur: modeshow (verder de gehele dag voorlichting en gesprek n.a.v. dia's, film en rondleiding) zaterdag, 11 november: 13.30-15.30 uur: praten met elkaar over iedere tijd is leeftijd rondje 50-ste verandert je leven. Hoe pakje dit aan? pensionering is ingrijpend voor de man! Ook voor de vrouw? telt men na 65 jaar nog mee? ai -\ i s 1 (sluiting: zaterdagmiddag, 11 november, om 4 uur) "SILVER NIGHTHOME" BESTAAT 10 JAAR Op zaterdag 11 november is het Sint Maarten. Heel lang geleden, in het jaar 400, was er een bisschop die Martinus heette. Toen hij op zijn paard door een stad reed, zag hij een bedelaar die haast geen kleren aanhad. Die bedelaar stierf haast van de kon. Martinus pakte zijn zwaard en sneed zijn eigen manie! door midden. De ene helft gaf hij aan de bedelaar. Die had het nu weer een beetje warm. Hier is een liedje over Sint Maarten: Sinter. Sinter Maarten. De kalvers dragen staarten. De koeien dragen horens. De kerken dragen torens, De torens dragen klokken. De meisjes dragen rokken. De jongens dragen broeken. Oude wijven schorteldoeken. Neem een winterpeen of een suikerbiet. Snij met een scherp mesje hel topje eraf. Ga hem daaronder een beetje uithollen. Pas wel op dat de wand niet te dun wordt'. Maar een beetje dun mag wel. Als je klaar bent met uithollen, zet je er een waxinelichtje of een kaars in. Misschien moet je voorde kaars nog een gaatje erbij uithollen. Maak nu nog aan je peen of biel een draadje vast, liefst een ijzerdraadje, en dat maak je weer vast aan een stokje. Op II november ga je. als het donker wordt, de straat op. Dan steek je je kaars of waxinelichtje aan en je zingt (of zegt): Ik loop met mijn lantaren. Lantaren loopt met mij. Daarboven stralen de sterren. Daaronder stralen wij. Mijn licht gaat uit. Ik ga naar huis. Rahiemel. rabamel, raboem. En dan is de bedoeling dat de mensen je koekjes of appels geven. Of centen. Voor die appels moet je maar een tasje meenemen. En als je lichtje uitgaat moet je vragen of zij hel weer aansteken. En nou maar hopen dat ze je wat geven. Want op Walcheren kennen de mensen dat feest niet zo goed! Zonder poespas zijn afgelopen donder dag, zowel in Middelburg (Lange Delft), als in Vlissingen (I.ange Zelke) de Wal- clierse afdelingen van Brons openge gaan. In Middelburg bijvoorbeeld zag je al vroeg vele nieuwsgierigen zich voor de gesloten deur verdringen. En toen het dan eindelijk tien uur was. stroomde men hevig benieuwd binnen. De berichten Stijn, dat het in Vlissingen niet anders is gegaan. Zonder poespas, dat wil zeggen: zonder opsmuk. Dat is wat men bij Brons hoog in liet vaandel schrijft. Want, zegt men, opsmuk moet betaald worden, en dat merkt de klant dan weer in de prijzen. Bij Brons is dat dus anders, en wie gaat kijken merkt dat er niet één prijs boven de veertig gulden is. Landelijk gezien was dat al belend. want de zaken in Middelburg en Vlissingen zijn de 131ste en 132ste in ons land. Het is logisch dat Brons weinig introductie nodig had, en dat bewees ook het Wal- cherse publiek, dat vanaf de eerste dag in duizendtallen naar de twee textielsu permarkten trok. Het aantrekkelijke van de opzet van Brons is, dat de klant ervan verzekerd is dat de prijzen laag blijven, en niet na een tijdje weer omhoog gaan. Dat dat kan. heeft te maken met hoe ze dat bij Brons aangepakt hebben. De in kopen worden op zeer grote schaal ge daan, Brons zelf heeft een aantal fa briekjes dat alleen voor hem werkt, en bovendien zijn bepaalde produktiesei- zoenen van grotere fabrieken geheel en al op Brons ingesteld. Brons stelt ook eisen aan zo'n fabriek: het produkt moet van hoge kwaliteit zijn, anders wordt naar een andere producent uitgezien. Van die kwaliteit wil de klant natuurlijk ook een graantje meepikken, en dat be tekent in praktijk dat als men iets koopt. waaraan bijv. een produktiefoutje kleeft, men zijn geld terugkrijgt. Op Walcheren worden de Bronszaken twee keer per week door de centrale bevoor raad. Daartoe heeft Brons zeven trucks op de weg zitten. Dat ze twee keer per week komen is wel nodig, want de omzet is enorm. Dat is begrijpelijk, want wie op de advertenties let. zal zien dat het assortiment voortdurend vernieuwd wordt en vele klanten hebben al begre pen dat je er in zo'n geval 'als de kippen' bij moet zijn. Brons is te vergelijken met een supermarkt: in overzichtelijk gesor teerde verkoopbakken is te vinden wat men wil. Er lopen geen opdringerige verkoopsters rond die het om de provisie te doen is. wel is er hulp en raad vol doende aanwezig, om het menselijke kontakt te waarborgen. Brons is gespe cialiseerd in zaken die behoren tot de dagelijkse behoeften: stapeltextiel (handdoeken, washandjes, pyjama's, dekens, enz.), huishoudgoed, onder goed, kousen en sokken, klein confectie (truien, pantalons, rokken, pull-overs), japonnen, trainingspakken, laarzen, speelgoed, wol. enz. Wat de malen be treft: ze gaan tot 52. en dat is voor velen Óen uitkomst. Eigenlijk is heel Brons een uitkomst. Dat zie je alleen al aan de vooroorlogse weggeefprijzen. Velen dachten daar ook zo over vanaf de ope ning tot nu toe. Ruim 380 m2 in Mid delburg en 200 m2 in Vlissingen. is ge noeg oppervlakte om dal aan te tonen. Middelburg - De personeelsvereniging van het ministerie van C.R.M. in Rijs wijk heeft vrijdag 27 oktober onder meereen bezoek aan Middelburg ge bracht. In de burgerzaal van het stadhuis werd hel uit 80 personen bestaande ge zelschap welkom geheten door de heer A.J. de Jonge, hoofdvan het bureau Voorlichting van de gemeente. Daarna hield de heer M.C. Louws. chef van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de dienst Gemeentewerken, een korte inleiding over het gemeentelijk restau ratie- en renovatiebeleid. Na het bekij ken van de film "Middelburg Monu menten" vond o.l.v. genoemde heren een wandeling door de stad plaats. Ook voor de rest. zoals alle overige vissen en planten natuurlijk naar: Kromme Weele 26 Middelburg tel. 28686 's Zaterdags om 5 uur gesloten Het kopen van Kinderpostzegels is haast een traditie geworden en een ieder die het goede doel daarvan onderschrijft, zal zich niet onbetuigd laten. In ieder geval start de Unie van Vrijwilligers haar verkoop dinsdag 14 november. De dag daarna, woensdag 15 november, is de Unie weer aktief. Dan organiseert zij van 10.30 tot 16.00 uur een handwerk bazar in het Dienstencentrum Schuttershof in Mid delburg. Van sokken tot spreien en alles wat er tussenin zit ligt klaar om tegen redelijke prijzen door de maaksters ervan gesleten te worden. Op 11 november start de Christenge meente '.Ecclesia" een grote evangelisa tiecampagne in Middelburg. Om drie uur vindt er dan een openluchtdienst plaats op de markt in Middelburg, en bij slecht «eer «ijkt men uit naar de Graanbeurs op de Dam. Medewerking verleent de groep The Burning Candles uit Zwolle, die 's avonds om half acht ook weer te horen is in de Klarenbeck LTS, Gen. Ei- senhowerlaan 25, Middelburg. Zondag avond 12 november om dezelfde tijd: het Ankloeng Bamboe-orkest "Hidup Ba- roe" uit Den Haag, en de laatste avond, ook weer dezelfde tijd en plaats: de Zi geunerzending "Licht en Leven", met het optreden van een zigeunerorkest. Ook aan hen die nu eenmaal verstande lijk minder begiftigd zijn, wordt vanuit de kerk aandacht geschonken. Speciaal voor deze mensen organiseert de com missie bijzonder kerkewerk op zondag 12 november om 14.30 uur een bijzon dere kerkdienst. De dienst is interker kelijk. dus dat houdt in, dat elke ge zindte van harte welkom is. Deze dienst wordt gehouden in de Getuigeniskerk te Middelburg. De voorganger is dominee De Bakker. Na afloop is er een koffie- kontakt. waar men elkaar kan ontmoe ten. of waar men met elkaar een bab beltje kan maken. Zaterd-ag 11 november komt het man nenkoor Rehoboth uit Tholen op bezoek in de kerk van de Geref. Gemeente in Oostkapelle. Natuurlijk wordt er ook gezongen door het koor, en dat gebeurt ook door het kinderkoor Klein Gloria uit Oostkapelle. Een medewerker van Bar- timeus (het Chr. Blindeninstituut uit Zeist) zal iets over het werk vertellen en dominee Bac opent en sluit de avond. Aanvang: 20.00 uur. De werkgroep carnaval van de wijkver- eniging Zuid te Middelburg is weer met de voorbereiding voor het carnavalsfeest be gonnen. Binnenkort wordt weer gestart met de repetities voor de traditionele LacH-In-Show. Als eerste activiteit staat een carnaval- soos op het programma. Deze uitgebreide soos, tijdens welke o.a. de nieuwe prins en de raad van elf in nieuwe samenstelling zich zullen presenteren, wordt vrijdag 10 november in het Wijkcentrum Zuiderba ken gehouden. Twaalf en een half jaar geleden adop teerde het Nederlandse volk een tot dan toe volkomen onbekend dorp, Agua de Dios. in het Zuid-Amerikaanse land Columbia. Het bleek het grootste lepro- zendorp van de wereld te zijn, waar meer dan 4000 leprozen en 12.000 ge zonden bij elkaar woonden. Die eerste jaren dat er hulp op gang kwam, wist men nog niet, dat Agua de Dios. hetgeen "Water van God" bete kent, bijna honderd jaar bestond, want in 1870 woonden er in Tocaima, dichtbij geneeskrachtige bronnen, zo'n zeventig leprozen in hun eigen huisjes en op hun eigen stukje grond. Ze werden door de bevolking geduld tot aan de fatale da tum van 6 april 1870, toen zich het ge rucht verspreidde, dat er vanuit BogotA, de hoofdstad, zo'n honderd leprozen onderweg waren om zich ook in Tocai ma te vestigen. Er ontstond paniek en de gezonden be sloten de zeventig leprozen met geweld te verdrijven. Er werden geheime bij eenkomsten gehouden en tenslotte ging men tot de aanval over. Dat was voor de zeventig reden voldoende om naar een ander dorp LA MESA te verhuizen, maar daar joeg de prefect hen met be hulp van het leger weer terug naar To caima. waar ze enkele maanden later weer met geweld verdreven werden, zo dat ze zich eindelijk vestigden in Agua de Dios. een verlaten stuk grond. Ze bouwden er dertig hutten en toen la ter de provinciale autoriteiten van het departement Cundinamarca er zich mee gingen bemoeien, werden er nog eens veertig huisjes bij gebouwd. De eerste leprozen, en zij die daarna kwamen, be hoefden geen huur te betalen, ontvingen van de Dienst Algemeen Welzijn subsidie en het recht om 1 HA. land te behouwen. LA ALDEA -Het gehucht-, zoals Agua de Dios in de volksmond heette, werd bestuurd door een administrateur bijge staan door een sekretaris en een adju dant. In 1880 woonden er 300 leprozen. In 1887 begon .e met de bouw van het eerste ziekenhuis met twee n/ grote za len, één voor mannen en één voor vrou wen. In 1896 nam men proeven met een nieuw soort leprabehandeling. De re sultaten van deze therapie wekten aan vankelijk grote verwachtingen. Van el ders stroomden de zieken in grote getale toe. zodat het aantal patiënten opliep tot 1000. De nieuwe behandeling gaf echter niet de resultaten, die men ervan ver wachtte. Integendeel. Bij veel zieken verergerde ze de toestand. Het eerste jaar kwam er één of tweemaal per maand een arts. daarna één of tweemaal per week. Door het feit dat de leprozen weinig bezoek ontvingen, werd hun saamhorigheidsgevoel gestimuleerd en kwam het verenigingsleven binnen de gemeenschap tot grote bloei. Eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat Agua de Dios in de laatste tien jaar van de vorige eeuw in zekere zin een geluk kig dorp was. al deed dat natuurlijk niets af aan de ernst van de ziekte. Het drama begon op 26 januari 1905, toen de toenmalige president Reyes een einde maakte aan de autonomie van de departementen. Voortaan zou Agua de Dios niet meer bestuurd worden door de Dienst Algemeen Welzijn van het de partement Cundinamarca. maar voor taan rechtstreeks vallen onder de cen trale regering in de hoofdstad BogotA. De gevolgen voor de bewoners waren rampzalig. Het hele dorp werd afgeras terd met een zware prikkeldraadomhei ning. Geen leproos mocht er meer uit en iedereen die gezond was, werd de toe gang ontzegd. Ter kontroles werden zes wachtposten gebouwd, konstant be waakt door speciale politie. Elke zieke die trachtte te ontsnappen, werd in de gevangenis gegooid. Een agent, die er in slaagde een voorvluchti- ge te pakken, kreeg twee dagen vrij af. Voortaan kon men Agua de Dios alleen nog maar binnen over de "brug der zuchten". Omdat men -overigens zeer ten onrech te- dacht, dat de ziekte zeer besmettelijk was, begon de regering over het hele land leprozen te arresteren. Ze werden naar een speciaal centrum in BogotA ge bracht, dat LOS ALISIOS heette en vandaar begon het vervoer naar Agua de Dios. Dat geschiedde in een houten kar met aan weerskanten kleine raampjes. In één kar konden vijftien mensen en de tocht naar Tocaima, onder bewaking van politiemensen, duurde tien uur. In To caima werden ze overgeladen in een an dere kar en zo arriveerde men dan bij de BRUG DER ZUCHTEN. Daar vond een korte inspectie plaats en werden de pa pieren in orde gemaakt. Aan de andere kant van de brug stond weer een wagen klaar om de nieuwe bewoners naar de twee hospitalen te brengen. Intussen werden in de woonplaatsen, waar de zieken vandaan kwamen, hun huizen verbrand, omdat er, zoals gezegd ouder worden .9 1 I Zaterdag 11 november houdt Jeügdso- ciëteit "Silver Nighlhome", Middel burgsestraat 113 te Oost-Souburg, een feestavond in haar accommodatie ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de soos. Het is dan namelijk precies tien jaar geleden dat de jeugdsoos haar eerste soosavond hield in de consistorie naast de Hervormde kerk te Ritthem. Op deze feestavond zal de muziek ver zorgd worden door verschillende disc- jockeys uit de "Silver Nighthome" ge schiedenis en zal een diaserie met geluid over de soos worden vertoond. Naast leden en bezoekers van 16 jaar en ouder, zijn ook oud-leden van harte welkom op deze avond. De avond begint om half acht en de toega'hg is gratis. werd, "een vloek op rustte". Voor de familieleden zat er niets anders op dan te verhuizen naar elders, omdat ze vanaf dat ogenblik door iedereen werden uit gestoten. Pas in 1948 kwam er enige verandering in dit barbaarse regime. Met speciale permissie mochten de zieken af en toe het dorp verlaten. Maar de gemeenschap "buiten" was niet bepaald gediend van hun aanwezigheid, en iedereen sloeg op de vlucht zo gauw- bij een leproos zag aankomen. Wanneer een zieke ergens heen moest buiten het dorp. werd hij altijd begeleid door een jongetje, dat een kaartje voor de bus moest kopen, omdat niemand een be woner van Agua de Dios ook maar enige dienst wilde bewijzen. Ook hier was men bang voor besmetting en zag men de ziekte als een straf van God. In 1950 werden alle zieken van het le- prozendorp Cafio de Loro aan dc kust naar Agua de Dios overgebracht en niet lang daarna verdwenen, hoofdzakelijk door de bemoeienissen van een Neder landse missionaris, Frans van Galen, de prikkeldraadomheining rondom het dorp. In 1961 werd Agua de Dios een gemeente en verkregen de bewoners burgerrechten. In 1966 "ontdekte" Ne derland het dorp en kwam er een grootse hulpactie op gang, die -na een korte on derbreking- "door de STICHTING VRIENDEN- VAN AGUA DE DIOS werd voortgezet. Het dorp, dat gezien zijn dramatisch verleden HET DORP VAN DE WAN HOOP werd genoemd, is dank zij Ne derland HET DORP VAN DE HOOP geworden. Dat moet zo blijven. Maar daar is veel geld voor nodig, voor hos pitalen. woningbouw, voedselprogram ma. het opsporen van nieuwe leprapa tiënten. verpleging, het Tehuis voor Be jaarden. voor zieke ouders en hun ge zonde kinderen en voor de laatstcn wel het meest. De STICHTING VRIEN DEN VAN AGUA DE DIOS staat er borg voor dat het werk voortgaat en uw giften eens per jaar in het openbaar verantwoord zullen worden. Langeviele 1, Middelburg tel. 13234

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1978 | | pagina 8