Nieuwt jes uit
de autowereld
In onze showroom de luxe
6-cilinder limousine van
Datsun: een traploos verstelbaar
stuur, dat iedere berijder zijn eigen
geliefkoosde rijpositie biedt dikke,
met stof beklede fauteuils voor lange
ritten die niet moe maken/radio met
FM en stereo-cassetterecorder met
huiskamerweergave opmerkelijke
rust in het interieur zelfs bij hoge
snelheden/in deurstijl weggewerkte
rolgordels/zuinigheidsindicatordie
aangeeft wanneer u zuinig rijdt en
wanneer niet digitale kwartsklok/
getint glas/en nog veel meer ver
nuftige snufjes in de meest com
plete auto voor va ^|Q320
DE LAUREL VAN DATSUN
De Peupot 104 vanaf f11.995,-.
Autobedrijf Joosse
wij nodigen u graag uit vooreen proefrit.
Als u tóch in deze klasse iets zoekt,
neem dan meteen'n echte automobiel
KomTn eens vrijblijvend bij ons testen V-A-G
auto-poppe
LeylandG-dealer
Volvo 343 pittige en goede
trekker
AUTO DATSUN DIJKWEL BV
BIEDT TE f]Tr^\
KOOP
Automobielbedr. 'Delta'
Woensdag 8 november 1978
VF
Opel Rekord 1900
groen nietalic1976
Vauxhall Viva 1100
Special groen1974
Citroen GS Club
automatic wit1973
BMW 1502 sabara beige 1976
Opel Rekord 4-drs. 1900 met L.P.G.
brons1975
Ford Escort 1100 geel1974
Opel Kadetf beige met. 1200 S 1972
Ford Escort 1100 beige metallic 1975
Citroen 2CV6 groen 1977
Renault 5 GTL oranje 1976
Fiat 127 Spec. 3-drs. geel 1977
Citroen GS Club met schuifdak bruin
i1975
Renault 4 TL beige1977
Ford 1600 GL 4-drs. bruinmetalic 1976
Opel Kadett groen1973
Honda Civic blauw met1976
Daf 66, rood1972
Renault 20 TL beige 1977
Opel Ascona 16 4-deurs groen 1976
Renault 4 TL oranje 1975
Ford 1600L blauw met1977
Mini 1100 Spec, groen metallic
met vele accessoires1976
Occasions met drie maanden
volledige garantie zonder
kilometerbeperking.
Speciale aanbieding
HONDA GOLDWING rood me-
talie.
17.000 km met kuip en koffers
bw.jr. 1977. Vraagprijs 7.250,—
NORTON COMMANDER
850 ec bw.jr. 1974
WOIMDERGEM-MELSE
Industrieweg 31
VLISSINGEN - tel. 01184-15220
Sll
DEGELIJK GEBOUWD VOOR GOEDKOPER ONDERHOUD
Elke 104 sedan heeft 4 zijportieren, grote achterdeur en de SL
heeft ook nog een schuifdak. Geweldige wagen in zijn klasse.
Zitruimte voor 5, rolveiligheidsgordels, lichtmetalen motor, krachtige
voon/vielaandrijver, kooiconstructie,veel aktieve veiligheid,veel comfort.
Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-1 94 20
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
HILVERSUM - Volvo 343
met de CVT ais automati
sche transmissie: CVT is
Continue Variabele Trans
missie, en dit systeem had
Volvo weer afgeleid van onze
bloedeigen Variomatic. On
danks alles - betere trans
missie, beter koetswerk, an
dere naam - bleef de 343 toch
"een betere I)AF", voor het
grote publiek althans.
Voor de vakpers was en is bet
een Volvo-automobiel met
louter Volvo-eigcnschappen
die evenwel een transmissie
heeft van vreemden huize,
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 Middelburg
echter een heel béste trans
missie. Het grootste voor
deel van die "variabele"
transmissie is dat elk ogen
blik optimaal profiteert van
het hoogste effect van de
motor. Daar is echter - en
dat is altijd hij een auto maat
- één nadeel aan: zo'n trans
missie kost energie, en wat
de motor aan de automaat
geeft, kan de krachtbron niet
meer aan de acceleratie en
snelheid van een automobiel
afgeven.
En dat blijkt nu wel: de
Volvo 343 met handschake
ling, voor 15.750 net op de
markt, is feller, loopt pitti
ger, maakt een mooie top.
Het trekvermogen van de
handgeschakelde 343 is ge
bracht op 1000 kg (honderd
meer dan de CVT-Volvo).
De 343 is dank zij de auto
maat zonder meer een voor
treffelijke trekker van een
caravan. Je hebt immers al
tijd het meest doelmatige
koppel, geen enkel verlies
door te laat schakelen b.v.
Toen we de handgeschakel
de 343 reden, hebben we er
Mercedes 200 wit71.000 1975
Saab 99 GL bruin 43.000 1977
Saab 99 Coupé groen66.000 1976
Saab 99 groen95.000 1973
Simca 1100 ES rood69.000 1975
Mitsubishi Galant 2000 zilver60.000 1977
Audi 100 GL wit70.000 1973
Triumph 2500 TC..........^5.000 1977
Honda Civic wit50.000 1975
Simca 1100 aut.rood8.000 1977
Saab 99 aut. rood70.000 1975
Allegro 1100- 1300- 15001974- 1977
Mini 850- 1000- 11001973 - 1977
Morris Marina 1.3 en 1.81973 - 1977
Toyota 30 de Luxe groen55.000 1975
4-deurs de Luxe 20.820 - 4-deurs de Luxe automaat 22.170.
Gildeweg 16 - Vlissingen - Tel. 01184-17130 (Achter de M1RO)
ook ccn tijdje de caravan
achter gehad. En dat leidde
tot erg interessante bevin
dingen. We gingen uit van
een "gemiddeld zware" ca
ravan nl. een toerwagen van
625 kg leeg gewicht.
In de praktijk kan dat best
eens in de 700 kg treklast
worden. Dan zit je met je
bijna duizend kg voor de
trekker, wat je noemt "net
aan". De vuistregel is: de
caravan mag niet meer we
gen dan 60 procent van de-
trekkende wagen...Want de
kwestie is, dat, als de aan
hanger zwaarder zou zijn, de
caravan de baas kan worden
van de auto. met andere
woorden de combinatie
wordt vrijwel onbestuur
baar.
Goede rij-eigenschappen als
die van.de 343- door de De
Dionas ligt hij ijzervast op
de weg. de gewichtsverde
ling over voor- en achteras is
opvallend evenwichtig door
bak en differentieel samen
achter te monteren - maakt
de tolerantie van een vuis
tregel echter wat groter. En
dat blijkt met die nieuwe 343
ook het geval te zijn. De 1,4
liter motor is enerzijds
krachtig genoeg om te trek
ken. de schakelverhoudin
gen zijn mooi op elkaar af
gesteld, en doen de be-
stuuder "vergeten" dat er
nog een caravan mee wil. De
vaste wegligging plant zich
als het ware voort tot in de
caravan-as.
Omdat Volvo zelf heeft
geëxperimenteerd met sta-
bilisators tussen Volvo's en
caravans, en Volvo kiest
voor de DB-stabilisator,
hebben we die ook gepro
beerd. Er is dan wel een he
melsbreed verschil tussen
wel of niet met een stabili
sator rijden (is bevestigd
tussen trekker en dissel): el
ke onwillige" beweging van
caravan of auto wordt me
teen in de kiem gesmoord".
Dat is dus een remedie tegen
slingeren van de combinatie.
Met een stabilair (plank
schuin op autodak) is het
benzineverbruik te druk
ken; we reden met de cara
van nog altijd boven de tien
op één. toen we de plank op
't dak hadden.
Wi| hebben
eenwapnwaaru
vast wel 'n gat
in ziet
14.C.5
D'r zijn van die auto's waar je Automobiel tegen zegt.
Die gewoon een stuk méérwaarde hebben.
Zoals een uitgekiende wielophanging, de veerpoten vóór
en achter met lange veerwegen. Anatomisch gevormde
stoelen, die u een totaal relaxed rijgenot geven. En een venti
latie en verwarmingssysteem dat iedere 15 seconden de
lucht ververst.
Kortom, comfort dat teveel bevat om op te noemen.
De Audi 80 heeft standaard staalgordel-radiaalbanden,
automatische rolgordels, een 3-traps aanjager en een onvervorm
baar passagierscompartiment.
De Audi 80 is verkrijgbaar met 'n 44, 55, 63 en 81 kW
motor(resp. 60, 75, 85 en 110 DIN-pk). Met handschakeling of
automatische versnelling.
Lage onderhoudskosten dankzij het nieuwe V.A.G
Service System.
Uw V.A.G dealer voor Volkswagen en Audi:
VLISSiNGEN -GILDEWEG 22- 01184-19610 NAAST DE MiRO