Nieuwt jes uit
de autowereld
Wij stellen u graag in de gelegenheid
om niets van de305te horen
Ssst,luistertumaar.
LeylandG-dealer
OPEL NIEUWS
M.JANSSENS
EVEN UW AANDACHT
X
Horizon SX van Chrysler
uitgerust met
'boordcomputer
Visa, een nieuw model van
Citroen
Vauxhall breidt
Cavalier-serie uit
Handgeschakeld
343-model Volvo
J.
p.
W0NDERGEM-
MELSE
Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-1 94 20
Woensdag 4 oktober 1978
FV
v.;vV..-
AUTO KOPEN IN
HONGARIJE: 1 TOT 6 JAAR
WACHTEN
Maak een rit in de nieuwe Peugeot 305 en u hoort bijna niets.
Geen windgeruis. Geen motorgedruis.
Moor véél comfort.
Royale ruimte, sublieme vering en wegligging, grote veiligheid.
Keus uit 3 uitvoeringen, GL, GR en SR, die is voorzien van een Grand
comfort pakket (schuifdok, electrische ruitbediening, geloogde
voorruit, getint glas).
350.3
Occasions met drie maanden
volledige garantie zonder
kilometeroeperking.
Industrieweg 31
VLISSINGEN - tel. 01184-15220
De OPEL MANTA CC Combi-Coupé
reeds deze week in onze showroom
Grote achterklep en buitengewoon mooie lijn
Dit wordt een echte liefhebbersauto
MANTA PRIJZEN v.a. 17.400,- RIJKLAAR
Natuurlijk bij
VLISSINGEN, Pres. Rooseveltlaan 772
tel. 01184-17100
EEN AUTO KOPEN
EEN
BEGIT
XZ7"
BEGINT OP OEZE PAGINA
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
55
55
ROTTERDAM - Dat het
Chrysler ernst is met het ver
doorvoeren van elektronica
in auto's mag wel hlijken uit
de Horizon SX. Het begint
een beetje op ruimtevaart te
lijken, maar er zit een heuse
"boordcomputer" in het
midden van het instrumen
tenbord. De vraag die me
teen opkomt: Wat moeten
we ermee? Het enige zinnige
van dit technische hoog
standje is mogelijk rustig en
dus zuinig rijden.
Wat /.it er zoal op deze
boordcomputer? Knoppen
voor gemiddeld benzinever
bruik, specifiek benzinever
bruik, afgelegde afstand,
reistijd verstreken sinds ver
trek en gemiddelde snel
heid. Al deze gegevens zijn
op een klein schermpje, na
het indrukken van de be
treffende toets af te lezen.
Uiteraard alles in digitaal
cijferbeeld. In rust geeft de
computer gewoon de tijd
aan.
Zeer zeker een vernuftig ap
paraatje, maar de ontwer
pers zitten natuurlijk niet
stil. Het is dan ook aanne
melijk dat de auto's van de
jaren '80 alle tot op heden
mechanisch verstrekte gege
vens (benzinevoorraad,
snelheid, toerental etc.) di
gitaal zullen aangeven.
De Horizon SX heeft stan
daard een automatische bak
en een zogenaamde "speed
control". Je komt ze alleen
tegen op grote Amerikanen,
maar Chrysler levert ze nu
ook op de vele malen klei
nere Horizon. Deze snel
heidsbegrenzer werkt als
volgt. Er wordt tot een be
paalde snelheid opgetrok
ken, bijvoorbeeld 80 km per
uur, op dat moment wordt
een knop ingedrukt. Nu
zorgt dit apparaat ervoor,
ook bij klimmen, dalen en
remmen, dat de snelheid
constant blijft, l iet voordeel
is een rustig rijgedrag en dus
meer aandacht voor het ver
keer. En een stuk zuiniger
met benzine, want het no
deloos met de gaspedaal
"spelen" is er niet bij.
Na een jaar is dit wagentje er
qua uitvoering totaal anders
uit gaan zien. Ook wat be
treft de motor. Dat is voor de
Horizon SZ een viercilinder
dwarsgcplaatste 1442 cc ge
worden. die 59.3 kw (83 pk)
Standaard zit op dit topmo
del gelaagde voorruit, ver
stelbare hoofdsteunen, ha-
logcen koplampen en rui-
tenwissersproeier op de
achterruit.
In het bestaande Horizon
programma is er een wijzi
ging in de motoren. De GL
heeft nu de 1294 cc motor
met 50,1 kw (68 pk) en de
GLS 1442 cc 50,8 kw (69 pk).
De verbeterde eigenschap
pen van de laatste motor
moeten volgens Chrysler
een zuiniger benzinever
bruik opleveren dan de
goedkopere modellen. Bij 90
km per uur zou dat 1:16,2
zijn.
Nieuw van Chrysler is de
Simca 1309 SX. Met een
motor van 1598 cc, die max
imaal 62,9 pk (88 pk) levert.
Standaard zit hier ook een
automaat met "speed con
trol" op. Verdere extra's:
elektrisch bediende voorrui
ten. stuurbekrachtiging en
op achterruit een wisser-
sproeisysteem.
THESSALONIKI - Citroen
had voor de introductie van
een nieuwe Citroen, de Visa,
een klassiek land gekozen:
Griekenland. Op de geacci
denteerde, maar erg stille
wegen van het schiereiland
Chalkidiki (o.a. met Athos)
in Macedonië, kon de inter
nationale autopers de nieu
we Visa eens beproeven. Die
kennismaking met de nul-se-
rie-produkten- ze zijn dan
nog zo'n beetje handge
maakt - is toch wel iets bij
zonders geweest. Ten eerste
zijn er twee versies van de
Visa, namelijk met 652-cc-
motor en met 1124-cc-
krachtbron. En doel van de
nieuwe opzet is: comfort,
zuinigheid, praktisch in ge
bruik en toch robuustheid.
Om het meteen duidelijk te
stellen: Citroen denkt er niet
aan deze Visa in de plaats te
stellen van de "Eend", maar
de plaats van de Visa binnen
het Citroën-gamma is tussen
de 2CV-Dyane-LN en de
GS-serie. Het is de bedoe
ling om meteen al met grote
aantallen te gaan uitvoeren,
want Citroen wil er een "in
ternationale auto" van ma
ken. "Voor iedereen en voor
alles", zo zei me een Ci
troen-functionaris. Daarom
is gekozen voor een vijf-
deursmodel met voorwie
laandrijving, compact van
buiten, ruim van binnen.
Intussen heeft de Visa een
aantrekkelijke combinatie
uitgevoerd: men gebruikt
langdurig beproefde onder
delen met uiterst belangrijke
nieuwigheden (zoals voor de
Special- en Club-uitvoering
een volledig elektronische
ontsteking).
De wagen is 3.70 m lang en
735 kg zwaar en heeft een
computërgeleide aërodyna
mische vormgeving meege
kregen. De motorkap helt
scherp neerwaarts, dus héél
goed uitzicht.
De schildvormige bumpers
hebben bovendien de ei
genschap om bij zeer kleine
botsingen de oorspronke
lijke vorm te hernemen.
Het ontwerp van het instru-
mentenpaneel is een stukje
CX-inspiratie. Men wilde
het merendeel van de nood
zakelijke bcdieningsorga-
nen zo dicht mogelijk bij het
stuurwiel groeperen. Het is
uniek opgelost, maar het
kost wennen. Zoals men ook
moest wennen aan de vorm
geving van een "lelijk eend
je". Nu is alles wat bediend
moet worden, samengebald
in een soort satelliet die links
van het stuur is gemonteerd.
Men kan alles bedienen
zonder hel stuurwiel los te
laten. En wat is dat een bij
drage tot veiligheid.
Er zijn dus twee motoren,
een 652-cc-krachtbron van
twee cilinders o.a.. die zowel
in de Special als in de Club
zijn gemonteerd. Deze box
er is uitgerust met het spe
ciale Citroën-elektronisch-
ontstekingsmechanisme.
Juist bij lage toerentallen le
vert deze motor een mooi
koppel. De andere motor is
een 1124-cc-krachtbron van
vier cilinders. Ontzettend
zuinig en vrij geruisloos.
In auto's met beide versies
hebben we kunnen rijden:
de kleine twee-cilinder redt
het uitermate mooi. weet
veel kracht op te brengen in
bijvoorbeeld de derde ver
snelling, en is dan nog vrij
geruis-arm. De 1124-cc-mo-
tor is echter superieur aan
zijn broertje. Bovendien
bleek deze motor bij het
klimmen zowat alles in zijn
derde te kunnen doen. en op
de bij na-vlakke weg was er
gemakkelijk een gemiddel
de van ruim 100 km p.u. mee
te halen. In alle rust.
Aan deze door ons bereden
nul-modellen wordt nog
driftig gesleuteld: o.a. zullen
de remmen wat meer power
krijgen. Daar praten we dus
niet over. Wel: het is een
comfortabel wagentje ge
worden. met leuke presta
ties, maar we weten nog
geen prijs. Daar gaat het
vaak om. En pas begin vol
gend jaar zijn de Visa's in
ons land.
De Vauxhall Cavalier serie is
uitgebreid met de "Sports
Hatch", een fastback model
met een hoog openslaande
derde deur en een wegklap-
bare achterbank.
De "Sports Hatch" wordt
geleverd in de luxueuze GLS
uitvoering met keuze uit een
1.6 of 2.0 Itr. 4 cylinder mo
tor met respectievelijk 75 pk
(55 Kw) of 100 pk (74 Kw).
De bekende GM automati
sche transmissie is op beide
uitvoeringen tegen meerprijs
leverbaar.
Bij neergeklapte achterbank
wordt de laadlcngte van 102
tot 166 cm vergroot. De
maximale breedte van de
laadvloer bedraagt 136 cm.
De basisuitrusting bestaat
ondermeer uit: ruitewisser
op de achterruit, toerentel-
ler, oliedrukmeter, ampère
meter, velours bekleding,
voorruit van gelaagd glas en
elektrische ruitcsproeier met
interval schakeling.
De Vauxhall Cavalier
Sportshatch wordt eind ok
tober in ons land leverbaar.
Br is voor 1979 nogal veel
nieuws van Volvo. Allereerst
dat de 343 niet alleen meer
met een automaat (de verbe
terde DAF-variomatic)
wordt geleverd. Men kan dit
produkt uit de fabrieken van
Born nu ook met handge-
schakelde bak geleverd krij
gen. De prijs is 15.750 ge
worden, en voor de automaat
betaalt men 1200 meer.
Voorts komt Volvo dit mo-
dellenjaar met een zes-cilin
der diesel voor de 240-serie.
De inhoud is 2,4 liter en het
vermogen is ongeveer 80 pk
bij 4800 t.p.m.
Deze diésel is door Volvo
ontwikkeld uit de diesel van
Volkswagen (overigens, de
Volvo-diesel zal worden ge
bouwd door VW). Op.de Pa-
rijse Motortentoonstelling
zal deze nieuweling voor het
eerst publiekelijk te zien
zijn.
De Volvo 66 blijft ongewij
zigd. maar er is een nieuwe
uitvoering bij gekomen, de
66 Luxe, in prijs goedkoper
dan de DL. Dat wordt dus
een 66-model voor 12.965.
De 3-deurs versie vervalt.
De Volvo 343 heeft zijknip
perlichten gekregen (o.a.
nodig indien men een cara
van trekt), een nieuw echt
Volvo-dashboard en dus
ook een uitvoering met een
handgeschakelde bak. die
samen met het differentieel
is ondergebracht op de De
Dion-achteras. Daarmee
bereikte Volvo een optimale
gewichtsverdeling.
Wat de 240-260 serie betreft,
deze is speciaal op het ge
bied van de wegligging, mo
toren en extra voorzieningen
sterk gewijzigd. De 240-260
serie heeft een nieuwe voor
kant gekregen, een veilig-
heidsstuurwiel, betere
stuurbekrachtiging, schok
dempers met stuggere af
stelling, sterkere stabilisa
torstangen, beter schakel
mechanisme. Van de moto
ren is het rendement en het
vermogen vergroot. Het
vlaggeschip van Volvo is de
264 GLB Automaat, die een
groot aantal extra voorzie
ningen heeft. Prijs:
47.790.-
Ten slotte - dat is nieuw -
krijgt elke Volvo-koper gra
tis voor één jaar een Volvo
Touring Service-pakket. (Jij
krijgt daarmee snelle hulp
bij pech of anderszins (ziek
te. diefstal), door een cen
traal nummer te bellen.
Bovendien is zijn bagage
verzekerd.
BOEDAPEST - In Hon
garije, waar 10,6 miljoen
mensen wonen, zijn thans
ruim 800.000 prive-auto's,
tegen minder dan 10.000 in
de jaren '50. Het aantal
wachtenden op de lijst van
het staatsautobedrijf be
draagt ongeveer 455.000. De
vraag stijgt ongeveer twee
maal zo snel als het aanbod.
In het vakbondblad Neps-
zava is meegedeeld dat de
staat evenwel niet van plan
is meer auto's in te gaan
voeren uit de Sowjet Unie.
Oost-Duitsland. Polen.
Tsjechoslowakije en Roe
menië. de enige leveran
ciers. en dat er ook geen
wagens zullen worden
geimporteerd uit westerse
landen.
Per jaar worden ongeveer
110.000 automobielen inge
voerd en men wil het hier op
houden daar de beschikbare
faciliteiten wegen, benzi
nestations, garages, par
keerplaatsen enz. - niet
meer kunnen verwerken.
Iemand in Hongarije die een
auto wil kopen moet eerst
een voorschot betalen van
16.000 forint (tegen de koers
van thans iets minder dan
1.000 dollar). Auto's kosten
tussen de 50.000 en de
115.000 forint (3.800 6.000
dollar).
De wachttijd, afhankelijk
van het merk dat men wenst,
varieert van één tot zes jaar.
Doordat er de laatste jaren
meer geld onder de mensen
is gekomen is de vraag naar
meer luxe. en dus ook naar
auto's, belangrijk gestegen.
Wegens de grootste schaar
ste aan auto's wordt er flink
zwart gehandeld door lieden
die er een of meer nieuwe te
pakken hebben kunnen
krijgen en die dan weer pro
fijtelijk doorverkopen.
Volgens Nepszava kan dat
forse bedragen woekerwinst
per jaar opleveren en zou.
om een eind te kunnen ma
ken aan die aktiviteiten, bij
voorbeeld de eerste betaling,
dat voorschot dus. eens
moeten worden verhoogd.
Autobedrijf Joosse
Triumph 2500 TC25.000 1977
Ford Granada 2300 bruin 75.000 1976
Renault 20 beige 60.000 1976
Honda Civic wit 50.000 1975
Simca 1100 aut. rood 8.000 1977
Saab 99 aut. rood 70.000 1975
Allegro 1100 - 1300 - 1500 1974 - 1977
Mini 850 - 1000 - 1100 1973 - 1977
Morris Marina 1.3 en 1.8 1973 - 1977
Toyota 30 de Luxe groen55.000 1975
Princess 18001976
Citroen GS62.000 1973
V-
4