Nieuwt jes uit de autowereld Wij stellen u graag in de gelegenheid om niets van de305te horen Ssst,luistertumaar. LeylandG-dealer OPEL NIEUWS M.JANSSENS EVEN UW AANDACHT X Horizon SX van Chrysler uitgerust met 'boordcomputer Visa, een nieuw model van Citroen Vauxhall breidt Cavalier-serie uit Handgeschakeld 343-model Volvo J. p. W0NDERGEM- MELSE Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-1 94 20 Woensdag 4 oktober 1978 FV v.;vV..- AUTO KOPEN IN HONGARIJE: 1 TOT 6 JAAR WACHTEN Maak een rit in de nieuwe Peugeot 305 en u hoort bijna niets. Geen windgeruis. Geen motorgedruis. Moor véél comfort. Royale ruimte, sublieme vering en wegligging, grote veiligheid. Keus uit 3 uitvoeringen, GL, GR en SR, die is voorzien van een Grand comfort pakket (schuifdok, electrische ruitbediening, geloogde voorruit, getint glas). 350.3 Occasions met drie maanden volledige garantie zonder kilometeroeperking. Industrieweg 31 VLISSINGEN - tel. 01184-15220 De OPEL MANTA CC Combi-Coupé reeds deze week in onze showroom Grote achterklep en buitengewoon mooie lijn Dit wordt een echte liefhebbersauto MANTA PRIJZEN v.a. 17.400,- RIJKLAAR Natuurlijk bij VLISSINGEN, Pres. Rooseveltlaan 772 tel. 01184-17100 EEN AUTO KOPEN EEN BEGIT XZ7" BEGINT OP OEZE PAGINA -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU 55 55 ROTTERDAM - Dat het Chrysler ernst is met het ver doorvoeren van elektronica in auto's mag wel hlijken uit de Horizon SX. Het begint een beetje op ruimtevaart te lijken, maar er zit een heuse "boordcomputer" in het midden van het instrumen tenbord. De vraag die me teen opkomt: Wat moeten we ermee? Het enige zinnige van dit technische hoog standje is mogelijk rustig en dus zuinig rijden. Wat /.it er zoal op deze boordcomputer? Knoppen voor gemiddeld benzinever bruik, specifiek benzinever bruik, afgelegde afstand, reistijd verstreken sinds ver trek en gemiddelde snel heid. Al deze gegevens zijn op een klein schermpje, na het indrukken van de be treffende toets af te lezen. Uiteraard alles in digitaal cijferbeeld. In rust geeft de computer gewoon de tijd aan. Zeer zeker een vernuftig ap paraatje, maar de ontwer pers zitten natuurlijk niet stil. Het is dan ook aanne melijk dat de auto's van de jaren '80 alle tot op heden mechanisch verstrekte gege vens (benzinevoorraad, snelheid, toerental etc.) di gitaal zullen aangeven. De Horizon SX heeft stan daard een automatische bak en een zogenaamde "speed control". Je komt ze alleen tegen op grote Amerikanen, maar Chrysler levert ze nu ook op de vele malen klei nere Horizon. Deze snel heidsbegrenzer werkt als volgt. Er wordt tot een be paalde snelheid opgetrok ken, bijvoorbeeld 80 km per uur, op dat moment wordt een knop ingedrukt. Nu zorgt dit apparaat ervoor, ook bij klimmen, dalen en remmen, dat de snelheid constant blijft, l iet voordeel is een rustig rijgedrag en dus meer aandacht voor het ver keer. En een stuk zuiniger met benzine, want het no deloos met de gaspedaal "spelen" is er niet bij. Na een jaar is dit wagentje er qua uitvoering totaal anders uit gaan zien. Ook wat be treft de motor. Dat is voor de Horizon SZ een viercilinder dwarsgcplaatste 1442 cc ge worden. die 59.3 kw (83 pk) Standaard zit op dit topmo del gelaagde voorruit, ver stelbare hoofdsteunen, ha- logcen koplampen en rui- tenwissersproeier op de achterruit. In het bestaande Horizon programma is er een wijzi ging in de motoren. De GL heeft nu de 1294 cc motor met 50,1 kw (68 pk) en de GLS 1442 cc 50,8 kw (69 pk). De verbeterde eigenschap pen van de laatste motor moeten volgens Chrysler een zuiniger benzinever bruik opleveren dan de goedkopere modellen. Bij 90 km per uur zou dat 1:16,2 zijn. Nieuw van Chrysler is de Simca 1309 SX. Met een motor van 1598 cc, die max imaal 62,9 pk (88 pk) levert. Standaard zit hier ook een automaat met "speed con trol" op. Verdere extra's: elektrisch bediende voorrui ten. stuurbekrachtiging en op achterruit een wisser- sproeisysteem. THESSALONIKI - Citroen had voor de introductie van een nieuwe Citroen, de Visa, een klassiek land gekozen: Griekenland. Op de geacci denteerde, maar erg stille wegen van het schiereiland Chalkidiki (o.a. met Athos) in Macedonië, kon de inter nationale autopers de nieu we Visa eens beproeven. Die kennismaking met de nul-se- rie-produkten- ze zijn dan nog zo'n beetje handge maakt - is toch wel iets bij zonders geweest. Ten eerste zijn er twee versies van de Visa, namelijk met 652-cc- motor en met 1124-cc- krachtbron. En doel van de nieuwe opzet is: comfort, zuinigheid, praktisch in ge bruik en toch robuustheid. Om het meteen duidelijk te stellen: Citroen denkt er niet aan deze Visa in de plaats te stellen van de "Eend", maar de plaats van de Visa binnen het Citroën-gamma is tussen de 2CV-Dyane-LN en de GS-serie. Het is de bedoe ling om meteen al met grote aantallen te gaan uitvoeren, want Citroen wil er een "in ternationale auto" van ma ken. "Voor iedereen en voor alles", zo zei me een Ci troen-functionaris. Daarom is gekozen voor een vijf- deursmodel met voorwie laandrijving, compact van buiten, ruim van binnen. Intussen heeft de Visa een aantrekkelijke combinatie uitgevoerd: men gebruikt langdurig beproefde onder delen met uiterst belangrijke nieuwigheden (zoals voor de Special- en Club-uitvoering een volledig elektronische ontsteking). De wagen is 3.70 m lang en 735 kg zwaar en heeft een computërgeleide aërodyna mische vormgeving meege kregen. De motorkap helt scherp neerwaarts, dus héél goed uitzicht. De schildvormige bumpers hebben bovendien de ei genschap om bij zeer kleine botsingen de oorspronke lijke vorm te hernemen. Het ontwerp van het instru- mentenpaneel is een stukje CX-inspiratie. Men wilde het merendeel van de nood zakelijke bcdieningsorga- nen zo dicht mogelijk bij het stuurwiel groeperen. Het is uniek opgelost, maar het kost wennen. Zoals men ook moest wennen aan de vorm geving van een "lelijk eend je". Nu is alles wat bediend moet worden, samengebald in een soort satelliet die links van het stuur is gemonteerd. Men kan alles bedienen zonder hel stuurwiel los te laten. En wat is dat een bij drage tot veiligheid. Er zijn dus twee motoren, een 652-cc-krachtbron van twee cilinders o.a.. die zowel in de Special als in de Club zijn gemonteerd. Deze box er is uitgerust met het spe ciale Citroën-elektronisch- ontstekingsmechanisme. Juist bij lage toerentallen le vert deze motor een mooi koppel. De andere motor is een 1124-cc-krachtbron van vier cilinders. Ontzettend zuinig en vrij geruisloos. In auto's met beide versies hebben we kunnen rijden: de kleine twee-cilinder redt het uitermate mooi. weet veel kracht op te brengen in bijvoorbeeld de derde ver snelling, en is dan nog vrij geruis-arm. De 1124-cc-mo- tor is echter superieur aan zijn broertje. Bovendien bleek deze motor bij het klimmen zowat alles in zijn derde te kunnen doen. en op de bij na-vlakke weg was er gemakkelijk een gemiddel de van ruim 100 km p.u. mee te halen. In alle rust. Aan deze door ons bereden nul-modellen wordt nog driftig gesleuteld: o.a. zullen de remmen wat meer power krijgen. Daar praten we dus niet over. Wel: het is een comfortabel wagentje ge worden. met leuke presta ties, maar we weten nog geen prijs. Daar gaat het vaak om. En pas begin vol gend jaar zijn de Visa's in ons land. De Vauxhall Cavalier serie is uitgebreid met de "Sports Hatch", een fastback model met een hoog openslaande derde deur en een wegklap- bare achterbank. De "Sports Hatch" wordt geleverd in de luxueuze GLS uitvoering met keuze uit een 1.6 of 2.0 Itr. 4 cylinder mo tor met respectievelijk 75 pk (55 Kw) of 100 pk (74 Kw). De bekende GM automati sche transmissie is op beide uitvoeringen tegen meerprijs leverbaar. Bij neergeklapte achterbank wordt de laadlcngte van 102 tot 166 cm vergroot. De maximale breedte van de laadvloer bedraagt 136 cm. De basisuitrusting bestaat ondermeer uit: ruitewisser op de achterruit, toerentel- ler, oliedrukmeter, ampère meter, velours bekleding, voorruit van gelaagd glas en elektrische ruitcsproeier met interval schakeling. De Vauxhall Cavalier Sportshatch wordt eind ok tober in ons land leverbaar. Br is voor 1979 nogal veel nieuws van Volvo. Allereerst dat de 343 niet alleen meer met een automaat (de verbe terde DAF-variomatic) wordt geleverd. Men kan dit produkt uit de fabrieken van Born nu ook met handge- schakelde bak geleverd krij gen. De prijs is 15.750 ge worden, en voor de automaat betaalt men 1200 meer. Voorts komt Volvo dit mo- dellenjaar met een zes-cilin der diesel voor de 240-serie. De inhoud is 2,4 liter en het vermogen is ongeveer 80 pk bij 4800 t.p.m. Deze diésel is door Volvo ontwikkeld uit de diesel van Volkswagen (overigens, de Volvo-diesel zal worden ge bouwd door VW). Op.de Pa- rijse Motortentoonstelling zal deze nieuweling voor het eerst publiekelijk te zien zijn. De Volvo 66 blijft ongewij zigd. maar er is een nieuwe uitvoering bij gekomen, de 66 Luxe, in prijs goedkoper dan de DL. Dat wordt dus een 66-model voor 12.965. De 3-deurs versie vervalt. De Volvo 343 heeft zijknip perlichten gekregen (o.a. nodig indien men een cara van trekt), een nieuw echt Volvo-dashboard en dus ook een uitvoering met een handgeschakelde bak. die samen met het differentieel is ondergebracht op de De Dion-achteras. Daarmee bereikte Volvo een optimale gewichtsverdeling. Wat de 240-260 serie betreft, deze is speciaal op het ge bied van de wegligging, mo toren en extra voorzieningen sterk gewijzigd. De 240-260 serie heeft een nieuwe voor kant gekregen, een veilig- heidsstuurwiel, betere stuurbekrachtiging, schok dempers met stuggere af stelling, sterkere stabilisa torstangen, beter schakel mechanisme. Van de moto ren is het rendement en het vermogen vergroot. Het vlaggeschip van Volvo is de 264 GLB Automaat, die een groot aantal extra voorzie ningen heeft. Prijs: 47.790.- Ten slotte - dat is nieuw - krijgt elke Volvo-koper gra tis voor één jaar een Volvo Touring Service-pakket. (Jij krijgt daarmee snelle hulp bij pech of anderszins (ziek te. diefstal), door een cen traal nummer te bellen. Bovendien is zijn bagage verzekerd. BOEDAPEST - In Hon garije, waar 10,6 miljoen mensen wonen, zijn thans ruim 800.000 prive-auto's, tegen minder dan 10.000 in de jaren '50. Het aantal wachtenden op de lijst van het staatsautobedrijf be draagt ongeveer 455.000. De vraag stijgt ongeveer twee maal zo snel als het aanbod. In het vakbondblad Neps- zava is meegedeeld dat de staat evenwel niet van plan is meer auto's in te gaan voeren uit de Sowjet Unie. Oost-Duitsland. Polen. Tsjechoslowakije en Roe menië. de enige leveran ciers. en dat er ook geen wagens zullen worden geimporteerd uit westerse landen. Per jaar worden ongeveer 110.000 automobielen inge voerd en men wil het hier op houden daar de beschikbare faciliteiten wegen, benzi nestations, garages, par keerplaatsen enz. - niet meer kunnen verwerken. Iemand in Hongarije die een auto wil kopen moet eerst een voorschot betalen van 16.000 forint (tegen de koers van thans iets minder dan 1.000 dollar). Auto's kosten tussen de 50.000 en de 115.000 forint (3.800 6.000 dollar). De wachttijd, afhankelijk van het merk dat men wenst, varieert van één tot zes jaar. Doordat er de laatste jaren meer geld onder de mensen is gekomen is de vraag naar meer luxe. en dus ook naar auto's, belangrijk gestegen. Wegens de grootste schaar ste aan auto's wordt er flink zwart gehandeld door lieden die er een of meer nieuwe te pakken hebben kunnen krijgen en die dan weer pro fijtelijk doorverkopen. Volgens Nepszava kan dat forse bedragen woekerwinst per jaar opleveren en zou. om een eind te kunnen ma ken aan die aktiviteiten, bij voorbeeld de eerste betaling, dat voorschot dus. eens moeten worden verhoogd. Autobedrijf Joosse Triumph 2500 TC25.000 1977 Ford Granada 2300 bruin 75.000 1976 Renault 20 beige 60.000 1976 Honda Civic wit 50.000 1975 Simca 1100 aut. rood 8.000 1977 Saab 99 aut. rood 70.000 1975 Allegro 1100 - 1300 - 1500 1974 - 1977 Mini 850 - 1000 - 1100 1973 - 1977 Morris Marina 1.3 en 1.8 1973 - 1977 Toyota 30 de Luxe groen55.000 1975 Princess 18001976 Citroen GS62.000 1973 V- 4

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1978 | | pagina 11