Nieuwtjes uit
de autowereld
Mercedes thans ook met combi
Citroen introduceert Visa
OCCASION KOOPJES
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
DIJKWEL B.V.
Vakantiespreiding gebaat
bij zomertijd
officieel
dealer
F0CWA
Autobedrijf
Woensdag 28 juni 1978
VF
B.M.W.
DUURDER
VERBETERDE
BRANDSTOF
VOOR
2-TAKT
MOTOREN
M Div. Citroen 2CV en Dyane 1971-72-73 va f 750
M Div. Citroen GS 1972-73-74 v'a. f 1.50o'-
M Mazda 616 Coupé geel 1973 r 3 95o'
M Simca 1000 Spec. 1972-73 va f 2 00o'
M Simca 1100 1971-73 v.a f 1.000,'-
M Opel Kadett Spec, groen il 972 r 2.950 -
M Renault 6TL geel 1972 r 2 700 -
M Renault 16TL rood 1973 r 3 250 -
M Reliant wit 1970 i 600 -
V Div. Citroen 2CV Dyane 1971-72-73 v.a. f 750.-
V Simca 1100 beige 1971r j 500'-
V Alfa Sud rood 1973 r 2 400-
V Renault R4 wit 1973 r 3 250 -
V VW 1200 blauw 1972 r 1 5qo'_
V VW 1303 rood 1973 'ZZZZZZZZZZZ 3.250-
V Mazda 616 groen 1974 r 3900'-
V Morris Marina bruin 1972 r 2 800-
V Toyota Corolla Coupé 1973 f 2400-
V Fiat 850 Coupé 1971 r 1 son
V Fiat 128 1971 -72 v.a. 1.500,'-
V Citroen GS Break 2X a 2.8OO,-
D Datsun 1200 groen 1972 r 2 500 -
D Fiat 128 2X 1972 v a f 2 150
D Ford Escort wit 1972 tr 2 250-
D Mini 850 geel 1972 1 700
D Morris Marina geel 1974 r 3 500 -
D Simca 1100 1972-73 v.a' f L750-
D Simca 1000 GLS brons 1974 r 3 900_
D VW 1200 geel 1972 f L900-
D Toyota 1000 Spec, wit 1972 2 500
M Veerseweg 104 Middelburg 01180-29955
V Industrieweg 35 Vlissingen 01184-19810
D Gildeweg 16 Vlissingen 01184-17130
Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995
Uit voorraad:
HONDA CIVIC 1238 3-deurs Luxe en 5-deurs
Honda Accord 3 DL 1977
Honda Accord 3 DL automaat 1977
Honda Civic 3 DE1975
Honda Civic 3 DE1976
Honda Civic 3 D demonstratie1977
Toyota Celica ST 1977
Toyota Corolla 30 L1975
Datsun Cherry 120A FI1 coupé 1976
Mazda 929 4 D automaat schuifd1976
Mazda 616 coupé1976
Mazda 616 coupé(974
Mazda 818 4 D1975
Mazda 818 4 D1972
Mazda 1300 4 D1974
Mazda 1000 2 D1974
Ford Taunus 1600 1973
Inruil Financiering Garantie
-AÜTO-AKTÜEELAUTO-AKTU
JgRW - - -*
d - - - -
Op de tentoonstelling in
Frankfort, Brussel en Gene
ve heeft men ze al kunnen
zien: de vijf combi-varianten
van de Mercedes 'I'-serie. Bij
Mercedes zelf noemt men
het vijf varianten van een
vijf-dcurs universele sedan,
een "carrosseriemodel dat
tot op heden nog niet door
Daimler Benz geprodu
ceerd".
Bij Mercedes bestond de
combi tot dusver niet. Men
heeft ze nu toch maar ont
wikkeld. Qua uiterlijk en
uitvoering hebben zij het
karakter van een personen-
auto (en niet van een bestel).
Vergeleken bij de sedans
moet de grotere ruimte het
meenemen van de meest
uiteenlopende uitrustingen
voor sport, vrije tijd en be
roep mogelijk maken. De
wagens hebben ook nage
noeg allemaal een vaste im
perial. men kan ze zelfs met
koffers op het dak kopen.
De vijf varianten zijn: 240
TD 4-cilindcr. 2.4 diesel:
300 TD 5-cilinder 3 liter
diesel: 230 T 4-cilinder 2.3
benzinemotor; 250 T 6-
cilindcr 2,5 benzinemotor en
een 280 TE 6-cilinder, 2.8 li-
ter inspuitmotor.
De letter T betekent "Tou-
risme en Transport". In april
is de grote produktic begon
nen. Men heeft er vooral op
gemikt om een wagen een
"vergrote sedan" te laren
lijken: de vormgeving van
deze T-versie is dan ook ge
slaagd. Als auto is het een
•echte Mercedes gebleven,
met al zijn goede eigen
schappen die het een "totale
auto" maken. Men rijdt er
even comfortabel in als in de
echte personenauto. De
achterklep geeft een verras
send ruime toegang tot de
laadruimte van 1,23 x 1.48.
Achterbank enz. is op te
klappen en dan wordt de
laadruimte 879 liter.
Er staat een uitgebreid as
sortiment van speciaal ont
wikkelde uitrustingen ter
beschikking. In Nederland
denkt men jaarlijks duizend
van deze Mercedes-combi's
te kunnen plaatsen.
De prijzen variëren van
45.058 (240 TD) tot
54.940,80 (280 TD). en
schiet uit met 101.680,60
voor de 450 SLC 5.0.
Op de internationale perso- "Visa". Deze middenklasser
nenautotentoonstelling in ligt qua prijs en cilinderin-
Parijs begin oktober zal de
Franse autoproducent Ci
troen een nieuw model in
troduceren onder de naam
houd tussen de Ami en de
GS-serie. Begin volgend jaar
zal de auto ook in Nederland
verkrijgbaar zijn. Over de
verschillende technische de
tails en de prijs is nog niets
bekend, aldus Citroen Ne
derland in Amsterdam.
De fabrikant verwacht, dat
cr van de "Visa" grote aan
tallen geproduceerd zullen
worden, omdat deze auto
komt te liggen in een prijs
klasse. waarvoor in Europa
veel belangstelling is. De
auto wordt leverbaar in twee
motorversies (600 en 1015
cc) en drie uitvoeringen
(Special. Club en Super). De
vijfdeurs auto heeft voor
wielaandrijving en een
lengte van ongeveer 3,70
meter. Als verbruik wordt
opgegeven 1:17,5 en 1:16.1
bij 90 km/uur ai naar gelang
hel type. De vorm van het
instrumentenpaneel komt
uit die in de CX-serie. De
vijfde deur (achterklep) en
neerklapbare achterbank
maken dat de auto voor tal
van gebruiksdoeleinden ge
schikt is.
BMW is in Nederland ge
middeld 3.6 procent duurder
geworden. Een en ander is
het gevolg van de gestegen
prijzen van grondstoffen en
Shell heeft een kwalitatief
betere Shellina voor twee-
taktmotorren op de markt
gebracht. Volgens de onder
neming is deze brandstof
(hetzelfde in prijs) ontwik
keld. omdat de tweetaktmo-
toren verder zijn geperfec
tioneerd en tegenwoordig
hogere eisen worden gesteld
aan zuinigheid, betrouw
baarheid en emissies van de'
motoren.
De nieuwe brandstof werd
ontwikkeld in Engeland en
Japan. Er wordt een gedeel
telijk synthetische olie ge
bruikt, waarin een speciale
loodvrije benzine wordt toe
gepast, aldus Shell.
materialen en loonstijgingen
bij de BMW-fabrieken in
West-Duitsland, aldus een
mededeling van de Neder
landse importeur in Den
Haag.
De goedkoopste BMW, de
316. kost nu 19.971.-. De
duurste, de 633-GSl-auto-
maat, 70.575.—
Den Haag - Zoals bekend
heeft Nederland verleden
jaar voor het eerst ook de
zomertijd ingevoerd.
Andere landen in Europa
waren daar al eerder mee
begonnen. De invoering van
de zomertijd heeft tot
gevolg dat we nu ook in ons
land een uurtje langer van
het daglicht kunnen
genieten. Vooral in de voor-
en nazomer is dat mooi
meegenomen. Was het
immers voorheen zo dat het
in bijvoorbeeld de
junimaand na het avondeten
nog een uur of twee licht
was, nu is dat drie uur
geworden. Een uitbreiding
van maar liefst vijftig
procent. Ert dat betekent
dus evenzo veel tijd meer
om te wandelen, aan sport
te doen of op een terrasje te
zitten, terwijl het nog licht
is. En als we kijken naar
eind augustus, dan zien we
hetzelfde: vroeger was het al
om acht uur donker, nu een
uur later.
In het verleden was het
misschien 7.0 dat het korter
duren van de avonden ook
een reden was om niet in
het voor- of naseizoen met
vakantie te gaan. De
zomertijd heeft wat dat
betreft de zaken een stuk
aantrekkelijker gemaakt. Al
met al een ontwikkeling die
de zo nodige vakantie-
spreiding alleen maar ten
goede kan komen.
Nog even ter informatie:
de zomertijd in de Benelux
en Frankrijk loopt van 2
april tot 1 oktober; in Italië
van 28 mei tot 29 oktober;
in Groot-Brittannië en
Ierland van 19 maart tot 29
oktober. West-Duitsland,
Denemarken, Zwitserland
en Oostenrijk hebben nog
geen zomertijd.
van de ree v/h waverijn by
autoschadebedrijf
Kleverskerkseweg 3-5
Middelburg
Nederlands»- Vereniging
van CarTossenet>edri|ven
schadeherslellers
van klasse
Telefoon
01 180-13564
Door inruil op Honda
BERBO