Nieuwtjes uit de autowereld Mercedes thans ook met combi Citroen introduceert Visa OCCASION KOOPJES AUTOMOBIELBEDRIJVEN DIJKWEL B.V. Vakantiespreiding gebaat bij zomertijd officieel dealer F0CWA Autobedrijf Woensdag 28 juni 1978 VF B.M.W. DUURDER VERBETERDE BRANDSTOF VOOR 2-TAKT MOTOREN M Div. Citroen 2CV en Dyane 1971-72-73 va f 750 M Div. Citroen GS 1972-73-74 v'a. f 1.50o'- M Mazda 616 Coupé geel 1973 r 3 95o' M Simca 1000 Spec. 1972-73 va f 2 00o' M Simca 1100 1971-73 v.a f 1.000,'- M Opel Kadett Spec, groen il 972 r 2.950 - M Renault 6TL geel 1972 r 2 700 - M Renault 16TL rood 1973 r 3 250 - M Reliant wit 1970 i 600 - V Div. Citroen 2CV Dyane 1971-72-73 v.a. f 750.- V Simca 1100 beige 1971r j 500'- V Alfa Sud rood 1973 r 2 400- V Renault R4 wit 1973 r 3 250 - V VW 1200 blauw 1972 r 1 5qo'_ V VW 1303 rood 1973 'ZZZZZZZZZZZ 3.250- V Mazda 616 groen 1974 r 3900'- V Morris Marina bruin 1972 r 2 800- V Toyota Corolla Coupé 1973 f 2400- V Fiat 850 Coupé 1971 r 1 son V Fiat 128 1971 -72 v.a. 1.500,'- V Citroen GS Break 2X a 2.8OO,- D Datsun 1200 groen 1972 r 2 500 - D Fiat 128 2X 1972 v a f 2 150 D Ford Escort wit 1972 tr 2 250- D Mini 850 geel 1972 1 700 D Morris Marina geel 1974 r 3 500 - D Simca 1100 1972-73 v.a' f L750- D Simca 1000 GLS brons 1974 r 3 900_ D VW 1200 geel 1972 f L900- D Toyota 1000 Spec, wit 1972 2 500 M Veerseweg 104 Middelburg 01180-29955 V Industrieweg 35 Vlissingen 01184-19810 D Gildeweg 16 Vlissingen 01184-17130 Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995 Uit voorraad: HONDA CIVIC 1238 3-deurs Luxe en 5-deurs Honda Accord 3 DL 1977 Honda Accord 3 DL automaat 1977 Honda Civic 3 DE1975 Honda Civic 3 DE1976 Honda Civic 3 D demonstratie1977 Toyota Celica ST 1977 Toyota Corolla 30 L1975 Datsun Cherry 120A FI1 coupé 1976 Mazda 929 4 D automaat schuifd1976 Mazda 616 coupé1976 Mazda 616 coupé(974 Mazda 818 4 D1975 Mazda 818 4 D1972 Mazda 1300 4 D1974 Mazda 1000 2 D1974 Ford Taunus 1600 1973 Inruil Financiering Garantie -AÜTO-AKTÜEELAUTO-AKTU JgRW - - -* d - - - - Op de tentoonstelling in Frankfort, Brussel en Gene ve heeft men ze al kunnen zien: de vijf combi-varianten van de Mercedes 'I'-serie. Bij Mercedes zelf noemt men het vijf varianten van een vijf-dcurs universele sedan, een "carrosseriemodel dat tot op heden nog niet door Daimler Benz geprodu ceerd". Bij Mercedes bestond de combi tot dusver niet. Men heeft ze nu toch maar ont wikkeld. Qua uiterlijk en uitvoering hebben zij het karakter van een personen- auto (en niet van een bestel). Vergeleken bij de sedans moet de grotere ruimte het meenemen van de meest uiteenlopende uitrustingen voor sport, vrije tijd en be roep mogelijk maken. De wagens hebben ook nage noeg allemaal een vaste im perial. men kan ze zelfs met koffers op het dak kopen. De vijf varianten zijn: 240 TD 4-cilindcr. 2.4 diesel: 300 TD 5-cilinder 3 liter diesel: 230 T 4-cilinder 2.3 benzinemotor; 250 T 6- cilindcr 2,5 benzinemotor en een 280 TE 6-cilinder, 2.8 li- ter inspuitmotor. De letter T betekent "Tou- risme en Transport". In april is de grote produktic begon nen. Men heeft er vooral op gemikt om een wagen een "vergrote sedan" te laren lijken: de vormgeving van deze T-versie is dan ook ge slaagd. Als auto is het een •echte Mercedes gebleven, met al zijn goede eigen schappen die het een "totale auto" maken. Men rijdt er even comfortabel in als in de echte personenauto. De achterklep geeft een verras send ruime toegang tot de laadruimte van 1,23 x 1.48. Achterbank enz. is op te klappen en dan wordt de laadruimte 879 liter. Er staat een uitgebreid as sortiment van speciaal ont wikkelde uitrustingen ter beschikking. In Nederland denkt men jaarlijks duizend van deze Mercedes-combi's te kunnen plaatsen. De prijzen variëren van 45.058 (240 TD) tot 54.940,80 (280 TD). en schiet uit met 101.680,60 voor de 450 SLC 5.0. Op de internationale perso- "Visa". Deze middenklasser nenautotentoonstelling in ligt qua prijs en cilinderin- Parijs begin oktober zal de Franse autoproducent Ci troen een nieuw model in troduceren onder de naam houd tussen de Ami en de GS-serie. Begin volgend jaar zal de auto ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Over de verschillende technische de tails en de prijs is nog niets bekend, aldus Citroen Ne derland in Amsterdam. De fabrikant verwacht, dat cr van de "Visa" grote aan tallen geproduceerd zullen worden, omdat deze auto komt te liggen in een prijs klasse. waarvoor in Europa veel belangstelling is. De auto wordt leverbaar in twee motorversies (600 en 1015 cc) en drie uitvoeringen (Special. Club en Super). De vijfdeurs auto heeft voor wielaandrijving en een lengte van ongeveer 3,70 meter. Als verbruik wordt opgegeven 1:17,5 en 1:16.1 bij 90 km/uur ai naar gelang hel type. De vorm van het instrumentenpaneel komt uit die in de CX-serie. De vijfde deur (achterklep) en neerklapbare achterbank maken dat de auto voor tal van gebruiksdoeleinden ge schikt is. BMW is in Nederland ge middeld 3.6 procent duurder geworden. Een en ander is het gevolg van de gestegen prijzen van grondstoffen en Shell heeft een kwalitatief betere Shellina voor twee- taktmotorren op de markt gebracht. Volgens de onder neming is deze brandstof (hetzelfde in prijs) ontwik keld. omdat de tweetaktmo- toren verder zijn geperfec tioneerd en tegenwoordig hogere eisen worden gesteld aan zuinigheid, betrouw baarheid en emissies van de' motoren. De nieuwe brandstof werd ontwikkeld in Engeland en Japan. Er wordt een gedeel telijk synthetische olie ge bruikt, waarin een speciale loodvrije benzine wordt toe gepast, aldus Shell. materialen en loonstijgingen bij de BMW-fabrieken in West-Duitsland, aldus een mededeling van de Neder landse importeur in Den Haag. De goedkoopste BMW, de 316. kost nu 19.971.-. De duurste, de 633-GSl-auto- maat, 70.575.— Den Haag - Zoals bekend heeft Nederland verleden jaar voor het eerst ook de zomertijd ingevoerd. Andere landen in Europa waren daar al eerder mee begonnen. De invoering van de zomertijd heeft tot gevolg dat we nu ook in ons land een uurtje langer van het daglicht kunnen genieten. Vooral in de voor- en nazomer is dat mooi meegenomen. Was het immers voorheen zo dat het in bijvoorbeeld de junimaand na het avondeten nog een uur of twee licht was, nu is dat drie uur geworden. Een uitbreiding van maar liefst vijftig procent. Ert dat betekent dus evenzo veel tijd meer om te wandelen, aan sport te doen of op een terrasje te zitten, terwijl het nog licht is. En als we kijken naar eind augustus, dan zien we hetzelfde: vroeger was het al om acht uur donker, nu een uur later. In het verleden was het misschien 7.0 dat het korter duren van de avonden ook een reden was om niet in het voor- of naseizoen met vakantie te gaan. De zomertijd heeft wat dat betreft de zaken een stuk aantrekkelijker gemaakt. Al met al een ontwikkeling die de zo nodige vakantie- spreiding alleen maar ten goede kan komen. Nog even ter informatie: de zomertijd in de Benelux en Frankrijk loopt van 2 april tot 1 oktober; in Italië van 28 mei tot 29 oktober; in Groot-Brittannië en Ierland van 19 maart tot 29 oktober. West-Duitsland, Denemarken, Zwitserland en Oostenrijk hebben nog geen zomertijd. van de ree v/h waverijn by autoschadebedrijf Kleverskerkseweg 3-5 Middelburg Nederlands»- Vereniging van CarTossenet>edri|ven schadeherslellers van klasse Telefoon 01 180-13564 Door inruil op Honda BERBO

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1978 | | pagina 6