Voor de VW-Derby zoeken wij verstandige mensen-met-stijl
auto-poppe
by
Nieuwtjes
de autowereld
Audi 100 vernieuwd
Maak uw auto
klaar voor het
voorjaar
De Peugeot504.
't Is een bijzonder kind en dat blijft ie.
5041:!17.460,- -504TI:f22.875,-.
Autobedrijf Joosse
nodigtugraaguitvooreen
proefrit in een auto die in méér
uitvoeringen te krijgen is dan
welke andere ook.
Nieuwe Renault 4
BRITANNIA B.V.
gewoon even
rekenen!
autoccasion
Derby
VW
De
is
stijlvol
gehoud
is
modem
Met
is
een auto waarvan het uiterlijk bewust
n, maar die qua rij-kwaliteiten zeer
een fijne, veilige voorwielaandrijving.
Een comfortabele wielophanging.
Prachtig bochtengedrag. Riant zit
comfort. En vooral een verrassend
grote "traditionele" bagageruimte
van wel 515 liter. Tot slot zijn alle vijf
uitvoeringen economisch.
Kom dus gauw kennismaken bij:
Woensdag 12 april 1978
VF
FIAT 127 Spec. 75-77 6000,- 7750,-
FIAT 128 Spec. 75-77 4900,- 10250,-
FIAT 131 Spec. 75-77 8500,- 12750,
FIAT 124 4-drs. 1977 8500,-
MAZDA 818 1975 7500,-
MAZDA 1300 1973 3500,-
DATSUN 120 Y 1974 5500,-
SIMCA 1100GLS 1974
4500,- 5000,-
AUSTIN ALLEGRO 1100 1975
7150,-
MORRIS MARINA 1.8 TC Coupé
3500,-
CITROËN 2 CV 6 19755000,-
VLISSINGEN GILDEWEG 22 TEL. 01184-19610
Hij heeft een bijzondere reputatie. Door zijn comfort. Door de
precisie en 't gemak waarmee u schakelt. Door z'n formidabele
wegligging. De 504 L haalt meer dan 150 km/u op gewone benzine.
De 504 Tl, met injectiemotor, heeft 'n top van 173, stuurbekrachtiging,
electrisch bediende voorportierruiten, toerenteller, schuifdak.
Alle uitvoeringen mèt rolveiligheidsgordels. Ook de 504 diesels.
En de 504 breaks. Want't zijn ook bijzonder veilige kinderen.
Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-1 94 20
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
VLISSINCEN
Industrieweg 19
tel. 17736
Bij een service-beurt
(om de 15.000 km) gaat er geen
tijd verloren. Dankzij de
snelle Diagnose weten we precies
wat er moet gebeuren. Dat scheelt
arbeidstijd, dus kosten.
lang in de derde versnelling
werd gereden. Hoewel al
lang in de vierde overge
schakeld had kunnen wor
den. was het motorgeluid
bepaald niet hinderlijk.
Ais nieuwtjes zitten in deze
Renault 4 GTL: twee snel
heden ruitenwisser, achter
ruitverwarming. oprolgor-
dels, vóór twee "handvat
ten" als extra bumpers, zij
strips als bij de Renault 5 en
verbeterde stoelen met ver
stelbare rugleuning. Nadelig
blijft de slecht sluitende
achterklep en het ontbreken
van lichtsignaalmogelijk
heid. Verder kan de prijs
voor velen ook een bezwaar
zijn: bijna elf mille is on
danks de vele extra's net niet
populair genoeg, dunkt mij.
Mogelijk dat het gunstige
benzineverbruik toch de
doorslag zal geven.
Na deze korte kennismaking
komt de Renault S GTL
voor de dag als een auto met
grote trekkracht bij lage
loeren en daardoor zuinig in
gebruik. Uiterlijk weinig ve
randerd, maar de oersterke
conceptie blijkt dan ook on
der de motorkap te huizen.
FORD TRANSIT VOOR
DF. TACHTIGER JAREN
Ford heeft een vernieuwde
versie van de Transit bestel
wagen geïntroduceerd. Er zal
50 miljoen gulden worden
geïnvesteerd om de bestaan
de produktiefaciliteiten te
vergroten en aan te passen.
In de naaste toekomst zal de
bestelwagen worden geas
sembleerd in Genk, Sout
hampton en ook in Amster
dam, in de hoofdstad zal on
geveer 13 miljoen gulden
worden besteed om binnen
korte tijd tot een weekpro-
duktie van 275 wagens te
kunnen komen.
De Transit wordt werd in
1965 gelanceerd en was het
eerste Fordmodel dat op
Europese schaal werd ge
produceerd. De carrosserie-
delen voor de nieuwe Tran
sit komen uit Engeland.
België en West-Duitsland.
de motoren worden in En
geland en West-Duitsland
gefabriceerd.
De totale produktie van de
Transit is de 1.2 riljoen een
heden gepasseerd. Vorig
jaar werden er in de wereld
126.000 stuks verkocht. De
bestelwagen kreeg nieuwe
bumpers en benzinemoto
ren en een nieuw ontworpen
cabine ret dashboard. Alle
voorgaande 4-cylinder ben
zinemotoren in de Transit
zijn vervangen door de
nieuwe serie Fordmotoren
met bovenliggende nokke- goedkoopste benzine uit-
nas. De 1.6 liter motor levert voering kost 13.030,— en
65 din/pk en de 2 liter de duurste dieselversie is
krachtbron 78 din/pk. De geprijsd op 21.270,—
REORGANISATIE AAN
DE TOP VAN GENERAL
MOTORS CORPORA
TION
De heer Thomas A. Murphy,
voorzitter van de Raad van
Bestuur van General Motors
heeft een belangrijke reor
ganisatie in de leiding van de
activiteiten van GM buiten
Noord-Amerika aangekon-
digd.
De heer Alexander A. Cun
ningham. vice-president, is
benoemd tot groepsdirec-
teur voor de overzeese acti
viteiten.
Er zijn vijf nieuwe vice-pre-
sidenten gekozen, die elk
verantwoordelijk zijn voor
een grote geografische zone
of voor een belangrijke pro
ductie-eenheid: zij zullen
ressorteren onder de heer
Cunningham. Het zijn de
heren John F. Beek (La-
tijns-Amerika). John P.
McCormack (Europa. Mid
den-Oosten en Afrika, be
halve Vauxhall en Opel),
Walter R. Price (Vauxhall)
John Quick (Azië en Ocea-
nië), James F. Waters Jr.
(Opel).
Bovendien zullen de admi
nistratieve afdelingen voor
de overzeese activiteiten
nauwer verbonden worden
met de overeenstemmende
afdelingen van General
Motors Corporation.
VERKOOP REKORD
VOOR OPEL IN NEDER
LAND
Voor de eerste maal in haar
geschiedenis heeft de Opel
Marketing Unit van General
Motors in Nederland meer
dan 10.000 voertuigen in één
maand verkocht.
In de maand maart werden
in totaal 10.035 Opel perso
nenwagens en bestelwagens
geregistreerd.
Audi heeft na vele jaren de
zeer bekende 100 vervangen
door een totaal andere auto,
die eerst 120 zou beten raar
toch de vertrouwde naam
Audi 100 heeft behouden.
Sober uitziend, maar toch
elegant zijn, is het kenmerk
van deze wagen. Zowel van
buiten als van binnen.
Het is geen kleintje: lang 470
cm en breed 177 cm. Die
forse maten zorgen voor rui
me zitmogelijkbeden achter
en voor, waarbij er in vol
doende mate bagage in de
kofferruimte (via vijfde deur)
kan.
Meest in het oog springend
en het oor strelend is uiter
aard de 5-cylinder motor.
Levert met zijn 2,2 liter 100
kW (136 pk) bij 5700 toeren
per minuut, en heeft bij het
verrassend lage gewicht
(1170 kg) 18,5 mkg bij 4200
toeren per minuut. Met een
vlekkeloze schakeling en dit
ruime vermogen hoeft niet
constant op de toerenteller
gekeken te worden om toch
vlot op te schieten. En het
gaat allemaal zo heerlijk
rustig. Met een goed uitzicht
rondom.
De vering van deze auto is
misschien wat te goed. Dat
uil zich in een zacht deinen
bij slecht wegdek of andere
oneffenheden van aanzien.
Iets stugger zou zeker zo
prettig zijn. De besturing
was middels de bekrachti
ging zeer licht, en het ka
rakter vertoont een lichte
neiging tot onderstuur. Dat
laatste doet goedmoedig
aan. er is dus geen sprake
van nadelige effecten.
Met zo'n dure auto is het
zeker niet zuinig rijden.
Maar Audi heeft er genoeg
aan gedaan om het benzinc-
gebruik zo beperkt mogelijk
te maken. Vormgeving, spe
ciaal verbrandingssysteem,
dubbel gestuurde automati
sche choke, K-jetrönic in-
spui (systeem, voorverwar
ming, groté inlaatkanalen en
speciale verbrandingska
mers. Een en ander resul
teert op lange ritten in een
verbruik van 1 op 10 en
wanneer vlot en goed hard
gereden wordt (dat kan tot
190 km per uur) I op 8.7.
Vooral op lange trajecten is
de Audi 100 Avant GL 5E
een behaaglijke auto. Wat
neerkomt op lekker rustig
rijden in een interieur van
voldoende at overigens niet
uitblinkt in fraaie vormge
ving. wel van degelijke ma
terialen.
U I RECTI I' - Al 17 jaar lang
is do Renault 4 een zeer ge
liefd autootje bij een groot
publiek. Niet zo fraai van
uiterlijk, maar goed genoeg
0111 vier mensen met heel wat
bagage redelijk vlot en com
fortabel te vervoeren. De
laatste mogelijkheid om de
interesse wat te vergroten is
het veranderen van motorei
genschappen bij Renault 4.
Zo zullen de komende twee a
drie jaar wellicht de afslui
ting van dit R-4 tijdperk
worden.
De nieuwe Renault 4 GTL
heeft nu een 110S-cc-moior.
Het vermogen is geredu
ceerd van 34 kilowatt (47 pk)
bij 5300 toeren per minuut
tot 25 kilowatt (34 pk) bij
slechts 4000 toeren per mi
nuut. De samenhang met de
compressieverhouding van
9.5 staat tot één. plus het ge
bruik van superbenzine zor
gen voor gunstiger rende
ment. Er is een uitgebreide
proefrit van vele honderden
kilometers over zeer woeste
en vlakke wegen met een
gemiddelde van één op 16.3
gehaald. Bij constante snel
heid van 90 km per uur is
één op 17.9 haalbaar, zegt de
fabriek.
Het verschil in motorlawaai
is duidelijk te merken. Bij de
veel mindere toeren (zo'n
1000 bij 100 km per uur!).die
deze motor maakt, kan haast
van een stilte gesproken
worden. Dat was vooral te
merken doordat ongemerkt
Nu de lente is begonnen is
het verstandig enkele onder
houdswerkzaamheden aan
uw auto te verrichten.
Dankzij de ontwikkeling van
de autotechniek is dit onder
houd tot een minimum be
perkt. Hieronder volgen
twaalf tips van voor controle
in aanmerking komende
punten die van essentieel be
lang zijn voor een goed on
derhoud van de auto.
1. Hoe staat het met de ban
den. Is er voldoende pro
fieldiepte? Let er ook op of
de banden geen onregelma
tige slijtage vertonen.
2. Remleidingen controleren
op haarscheurtjes en andere
beschadigingen. In de win
ter hebben deze inleidingen
te lijden gehad van het
strooizoul.
U moet bedenken dat de
druk in deze leidingen tot
ruim 100 bar (vroeger zei
men 100 alm) kan oplopen.
3. De remvloeistof behoort
minimaal eens per twee jaar
verwisseld te worden aange
zien deze 'hygroscopisch' is,
dat wil zeggen water uit de
lucht aantrekt. Vooral gedu
rende de wintermaanden is
dat het geval zodat verwis
selen in het voorjaar wense
lijk is.
4. Een moeilijke tijd hebben
de ruitewisserbladen achter
de rug. Zo nodig dan ook
vervangen.
5. Bij vele auto's moet de
aanzuigbuis voor de voor-
verwarming weer in de zo-
merstand worden gezet. Bij
de Volkswagen en Audi
modellen bijvoorbeeld moet
men. afhankelijk van het ty
pe. de inlaatopening omke
ren of de inlaatslang verwis
selen of een klepje aan het
luchtfilter veranderen.
6. Na de winter is het be
langrijk om de spanningsca-
paciteit van de accu te con
troleren. Zelfs een goed op
geladen accu garandeert nog
geen maximale stroom-
sterkte.
7. Ook olieverversen is be
langrijk. Gedurende de
winter met talrijke koude
starts is veel condenswater in
de motorolie terechtgeko
men. De dunne winterolie
moet door een dikkere zo-
merolie worden vervangen.
8. Erg belangrijk is een goe-'
de wasbeurt om het winter-
vuil zoals strooizout e.d. te
verwijderen. Dit vuil kan de
onderzijde van de auto sterk
aantasten.
9. Onderzijde van de auto
controleren op beschadigin
gen aan de bodembescher
ming. Zonodig bijwerken.
10. Uitlaat controleren. Zijn
er geen plaatsen waar deze is
doorgeroest en is de ophan
ging nog in orde?
11. Vloermatten uitkloppen
en schoonmaken met water
om de zoutresten te verwij
deren.
12. En tenslotte de gehele
'auto nazien op roestvorming
in de laklaag. Vooral plaat
sen als de randen van de
wielkasten, treeplanken en
onderzijde van de deuren
kunnen roestsporen verto
nen en dienen terstond te
worden behandeld om uit
breiding tegen te gaan.
Een tip: bent u hier minder
ervaren in, laat het dan door
een garage doen. Het is be
palend voor de restwaarde
van uw auto.