Voor de VW-Derby zoeken wij verstandige mensen-met-stijl auto-poppe by Nieuwtjes de autowereld Audi 100 vernieuwd Maak uw auto klaar voor het voorjaar De Peugeot504. 't Is een bijzonder kind en dat blijft ie. 5041:!17.460,- -504TI:f22.875,-. Autobedrijf Joosse nodigtugraaguitvooreen proefrit in een auto die in méér uitvoeringen te krijgen is dan welke andere ook. Nieuwe Renault 4 BRITANNIA B.V. gewoon even rekenen! autoccasion Derby VW De is stijlvol gehoud is modem Met is een auto waarvan het uiterlijk bewust n, maar die qua rij-kwaliteiten zeer een fijne, veilige voorwielaandrijving. Een comfortabele wielophanging. Prachtig bochtengedrag. Riant zit comfort. En vooral een verrassend grote "traditionele" bagageruimte van wel 515 liter. Tot slot zijn alle vijf uitvoeringen economisch. Kom dus gauw kennismaken bij: Woensdag 12 april 1978 VF FIAT 127 Spec. 75-77 6000,- 7750,- FIAT 128 Spec. 75-77 4900,- 10250,- FIAT 131 Spec. 75-77 8500,- 12750, FIAT 124 4-drs. 1977 8500,- MAZDA 818 1975 7500,- MAZDA 1300 1973 3500,- DATSUN 120 Y 1974 5500,- SIMCA 1100GLS 1974 4500,- 5000,- AUSTIN ALLEGRO 1100 1975 7150,- MORRIS MARINA 1.8 TC Coupé 3500,- CITROËN 2 CV 6 19755000,- VLISSINGEN GILDEWEG 22 TEL. 01184-19610 Hij heeft een bijzondere reputatie. Door zijn comfort. Door de precisie en 't gemak waarmee u schakelt. Door z'n formidabele wegligging. De 504 L haalt meer dan 150 km/u op gewone benzine. De 504 Tl, met injectiemotor, heeft 'n top van 173, stuurbekrachtiging, electrisch bediende voorportierruiten, toerenteller, schuifdak. Alle uitvoeringen mèt rolveiligheidsgordels. Ook de 504 diesels. En de 504 breaks. Want't zijn ook bijzonder veilige kinderen. Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-1 94 20 -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU VLISSINCEN Industrieweg 19 tel. 17736 Bij een service-beurt (om de 15.000 km) gaat er geen tijd verloren. Dankzij de snelle Diagnose weten we precies wat er moet gebeuren. Dat scheelt arbeidstijd, dus kosten. lang in de derde versnelling werd gereden. Hoewel al lang in de vierde overge schakeld had kunnen wor den. was het motorgeluid bepaald niet hinderlijk. Ais nieuwtjes zitten in deze Renault 4 GTL: twee snel heden ruitenwisser, achter ruitverwarming. oprolgor- dels, vóór twee "handvat ten" als extra bumpers, zij strips als bij de Renault 5 en verbeterde stoelen met ver stelbare rugleuning. Nadelig blijft de slecht sluitende achterklep en het ontbreken van lichtsignaalmogelijk heid. Verder kan de prijs voor velen ook een bezwaar zijn: bijna elf mille is on danks de vele extra's net niet populair genoeg, dunkt mij. Mogelijk dat het gunstige benzineverbruik toch de doorslag zal geven. Na deze korte kennismaking komt de Renault S GTL voor de dag als een auto met grote trekkracht bij lage loeren en daardoor zuinig in gebruik. Uiterlijk weinig ve randerd, maar de oersterke conceptie blijkt dan ook on der de motorkap te huizen. FORD TRANSIT VOOR DF. TACHTIGER JAREN Ford heeft een vernieuwde versie van de Transit bestel wagen geïntroduceerd. Er zal 50 miljoen gulden worden geïnvesteerd om de bestaan de produktiefaciliteiten te vergroten en aan te passen. In de naaste toekomst zal de bestelwagen worden geas sembleerd in Genk, Sout hampton en ook in Amster dam, in de hoofdstad zal on geveer 13 miljoen gulden worden besteed om binnen korte tijd tot een weekpro- duktie van 275 wagens te kunnen komen. De Transit wordt werd in 1965 gelanceerd en was het eerste Fordmodel dat op Europese schaal werd ge produceerd. De carrosserie- delen voor de nieuwe Tran sit komen uit Engeland. België en West-Duitsland. de motoren worden in En geland en West-Duitsland gefabriceerd. De totale produktie van de Transit is de 1.2 riljoen een heden gepasseerd. Vorig jaar werden er in de wereld 126.000 stuks verkocht. De bestelwagen kreeg nieuwe bumpers en benzinemoto ren en een nieuw ontworpen cabine ret dashboard. Alle voorgaande 4-cylinder ben zinemotoren in de Transit zijn vervangen door de nieuwe serie Fordmotoren met bovenliggende nokke- goedkoopste benzine uit- nas. De 1.6 liter motor levert voering kost 13.030,— en 65 din/pk en de 2 liter de duurste dieselversie is krachtbron 78 din/pk. De geprijsd op 21.270,— REORGANISATIE AAN DE TOP VAN GENERAL MOTORS CORPORA TION De heer Thomas A. Murphy, voorzitter van de Raad van Bestuur van General Motors heeft een belangrijke reor ganisatie in de leiding van de activiteiten van GM buiten Noord-Amerika aangekon- digd. De heer Alexander A. Cun ningham. vice-president, is benoemd tot groepsdirec- teur voor de overzeese acti viteiten. Er zijn vijf nieuwe vice-pre- sidenten gekozen, die elk verantwoordelijk zijn voor een grote geografische zone of voor een belangrijke pro ductie-eenheid: zij zullen ressorteren onder de heer Cunningham. Het zijn de heren John F. Beek (La- tijns-Amerika). John P. McCormack (Europa. Mid den-Oosten en Afrika, be halve Vauxhall en Opel), Walter R. Price (Vauxhall) John Quick (Azië en Ocea- nië), James F. Waters Jr. (Opel). Bovendien zullen de admi nistratieve afdelingen voor de overzeese activiteiten nauwer verbonden worden met de overeenstemmende afdelingen van General Motors Corporation. VERKOOP REKORD VOOR OPEL IN NEDER LAND Voor de eerste maal in haar geschiedenis heeft de Opel Marketing Unit van General Motors in Nederland meer dan 10.000 voertuigen in één maand verkocht. In de maand maart werden in totaal 10.035 Opel perso nenwagens en bestelwagens geregistreerd. Audi heeft na vele jaren de zeer bekende 100 vervangen door een totaal andere auto, die eerst 120 zou beten raar toch de vertrouwde naam Audi 100 heeft behouden. Sober uitziend, maar toch elegant zijn, is het kenmerk van deze wagen. Zowel van buiten als van binnen. Het is geen kleintje: lang 470 cm en breed 177 cm. Die forse maten zorgen voor rui me zitmogelijkbeden achter en voor, waarbij er in vol doende mate bagage in de kofferruimte (via vijfde deur) kan. Meest in het oog springend en het oor strelend is uiter aard de 5-cylinder motor. Levert met zijn 2,2 liter 100 kW (136 pk) bij 5700 toeren per minuut, en heeft bij het verrassend lage gewicht (1170 kg) 18,5 mkg bij 4200 toeren per minuut. Met een vlekkeloze schakeling en dit ruime vermogen hoeft niet constant op de toerenteller gekeken te worden om toch vlot op te schieten. En het gaat allemaal zo heerlijk rustig. Met een goed uitzicht rondom. De vering van deze auto is misschien wat te goed. Dat uil zich in een zacht deinen bij slecht wegdek of andere oneffenheden van aanzien. Iets stugger zou zeker zo prettig zijn. De besturing was middels de bekrachti ging zeer licht, en het ka rakter vertoont een lichte neiging tot onderstuur. Dat laatste doet goedmoedig aan. er is dus geen sprake van nadelige effecten. Met zo'n dure auto is het zeker niet zuinig rijden. Maar Audi heeft er genoeg aan gedaan om het benzinc- gebruik zo beperkt mogelijk te maken. Vormgeving, spe ciaal verbrandingssysteem, dubbel gestuurde automati sche choke, K-jetrönic in- spui (systeem, voorverwar ming, groté inlaatkanalen en speciale verbrandingska mers. Een en ander resul teert op lange ritten in een verbruik van 1 op 10 en wanneer vlot en goed hard gereden wordt (dat kan tot 190 km per uur) I op 8.7. Vooral op lange trajecten is de Audi 100 Avant GL 5E een behaaglijke auto. Wat neerkomt op lekker rustig rijden in een interieur van voldoende at overigens niet uitblinkt in fraaie vormge ving. wel van degelijke ma terialen. U I RECTI I' - Al 17 jaar lang is do Renault 4 een zeer ge liefd autootje bij een groot publiek. Niet zo fraai van uiterlijk, maar goed genoeg 0111 vier mensen met heel wat bagage redelijk vlot en com fortabel te vervoeren. De laatste mogelijkheid om de interesse wat te vergroten is het veranderen van motorei genschappen bij Renault 4. Zo zullen de komende twee a drie jaar wellicht de afslui ting van dit R-4 tijdperk worden. De nieuwe Renault 4 GTL heeft nu een 110S-cc-moior. Het vermogen is geredu ceerd van 34 kilowatt (47 pk) bij 5300 toeren per minuut tot 25 kilowatt (34 pk) bij slechts 4000 toeren per mi nuut. De samenhang met de compressieverhouding van 9.5 staat tot één. plus het ge bruik van superbenzine zor gen voor gunstiger rende ment. Er is een uitgebreide proefrit van vele honderden kilometers over zeer woeste en vlakke wegen met een gemiddelde van één op 16.3 gehaald. Bij constante snel heid van 90 km per uur is één op 17.9 haalbaar, zegt de fabriek. Het verschil in motorlawaai is duidelijk te merken. Bij de veel mindere toeren (zo'n 1000 bij 100 km per uur!).die deze motor maakt, kan haast van een stilte gesproken worden. Dat was vooral te merken doordat ongemerkt Nu de lente is begonnen is het verstandig enkele onder houdswerkzaamheden aan uw auto te verrichten. Dankzij de ontwikkeling van de autotechniek is dit onder houd tot een minimum be perkt. Hieronder volgen twaalf tips van voor controle in aanmerking komende punten die van essentieel be lang zijn voor een goed on derhoud van de auto. 1. Hoe staat het met de ban den. Is er voldoende pro fieldiepte? Let er ook op of de banden geen onregelma tige slijtage vertonen. 2. Remleidingen controleren op haarscheurtjes en andere beschadigingen. In de win ter hebben deze inleidingen te lijden gehad van het strooizoul. U moet bedenken dat de druk in deze leidingen tot ruim 100 bar (vroeger zei men 100 alm) kan oplopen. 3. De remvloeistof behoort minimaal eens per twee jaar verwisseld te worden aange zien deze 'hygroscopisch' is, dat wil zeggen water uit de lucht aantrekt. Vooral gedu rende de wintermaanden is dat het geval zodat verwis selen in het voorjaar wense lijk is. 4. Een moeilijke tijd hebben de ruitewisserbladen achter de rug. Zo nodig dan ook vervangen. 5. Bij vele auto's moet de aanzuigbuis voor de voor- verwarming weer in de zo- merstand worden gezet. Bij de Volkswagen en Audi modellen bijvoorbeeld moet men. afhankelijk van het ty pe. de inlaatopening omke ren of de inlaatslang verwis selen of een klepje aan het luchtfilter veranderen. 6. Na de winter is het be langrijk om de spanningsca- paciteit van de accu te con troleren. Zelfs een goed op geladen accu garandeert nog geen maximale stroom- sterkte. 7. Ook olieverversen is be langrijk. Gedurende de winter met talrijke koude starts is veel condenswater in de motorolie terechtgeko men. De dunne winterolie moet door een dikkere zo- merolie worden vervangen. 8. Erg belangrijk is een goe-' de wasbeurt om het winter- vuil zoals strooizout e.d. te verwijderen. Dit vuil kan de onderzijde van de auto sterk aantasten. 9. Onderzijde van de auto controleren op beschadigin gen aan de bodembescher ming. Zonodig bijwerken. 10. Uitlaat controleren. Zijn er geen plaatsen waar deze is doorgeroest en is de ophan ging nog in orde? 11. Vloermatten uitkloppen en schoonmaken met water om de zoutresten te verwij deren. 12. En tenslotte de gehele 'auto nazien op roestvorming in de laklaag. Vooral plaat sen als de randen van de wielkasten, treeplanken en onderzijde van de deuren kunnen roestsporen verto nen en dienen terstond te worden behandeld om uit breiding tegen te gaan. Een tip: bent u hier minder ervaren in, laat het dan door een garage doen. Het is be palend voor de restwaarde van uw auto.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1978 | | pagina 14