Nieuwtjes uit
de autowereld
Ford Granada krijgt
ook diesel
Opel Rekord werd
grondig vernieuwd
STAAN IN DE VEILING TE GOES
RUIM 150 INRUILAUTO'S
GEOPEND
PRESENTATIE
aulospuiter
AUTO CENTRUM WALCHEREN B.V.
VOOR ALLE GEÏNTERESSEERDEN
OP HET GEBIED VAN JONGE GEBRUIKTE AUTO s
TISSINK
van de ree v/h waverijn bv
auioschadebedrijf
schadeherslellers van klasse
jflêt BOVAG garantie
van Oeveren. Schipper - Noord, Rijk, Adria,
Centrum - Goes, van Fraassen, Hendriks,
De Groene, van Strien, Schouwenaar,
Walhout, Pik.
leerling-autospuiter
officieel
Door inruil op Toyota
OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE
VRIJDAG van14.00totl8.0°uur
ZATERDAG van10.00tot18P°uur
BANDEN
BETER
Woensdag 7 september 1977
VF
Toyota Celica Ltdec. 1975
Toyota Corolla 30 Lux1976
Toyota Corolla 30 Lux1975
Toyota Corolla 30 Station1976
Toyota Corolla 12001976
Toyota Corolla 1200 automaat1974
Toyota Corolla Lux1973
Toyota Carina 1600 Lux1973
Opel Kadeit 18.000 km1975
Mazda 1000 Lux1973
Vauxhall Viva Lux1975
Audi 100 GL1976
Opel Ascona 16 S1971
Skoda S 100 4-drs1975
Mazda 818 S. 4-drs1976
Audi 80 SL1974
Speciale aanbieding:
Saab 996 CM2 - kleur rood
i.s.v.n. bouwjaar 1975
Opgelet op onze gebruikte Toyota's, 6 mnd. Bovag garantie.
vraagt all round
Mercuriusweg 25 - t.o. parkeerplaats koopcentrum Groenendijk.
Vlissingen. Tel. 01184 -12866 -14421.
HONDA 1500 4-drs. Automaat demonstr1977
HONDA 1200 3-drs. E1976
HONDA 1200 3-drs. L1976
HONDA 1200 3-drs. L automaat1976
MAZDA 929 H1974
MAZDA 929 H1974
MAZDA 616 4-drs1975
MAZDA 818 4-drs1975
M AZD A 1300 4«rlrs1975
MAZDA 1300 2-drs1974
MAZDA 1000 2-drs1975
AUDI 80 SL1973
AUDI 80 4-drs1973
SIMCA 11001972
FIAT 128 1972
DAF441972
Uit voorraad:
HONDA 1238 3-drs. L en Automaat
Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995
-AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU
Omdat het nog altijd zo is
dat de Ford Granada, vijf
jaar als kleine "grote klasse-
r" gelanceerd, de meest ver
kochte hen/i'nc-uuto in zijn
klasse is. heeft Ford-Keulen
dit model er niét uitgegooid.
Zoals ook met de Taünus en
de Escort: een goede naam
gaat men niet veranderen, al
wordt aan het koetswerk zo
veel gesleuteld dat een nieu
we Granada niet meer is te
herkennen als de "oude
Granada".
De lijn is zoveel strakker en
zakelijker, het ruitoppervlak
zoveel meer. de voorpartij
zo toegespitst op een aëro
dynamische vormgeving,
met een mooie koplamp-
clignateur-lijn. omgebogen
naar de zijkanten, het aparte
stijltje in de achter-zijramen
en de beschermstrip op de
flanken: het is een andere
Granada dan zijn voorgan
ger. Maar het karakter en
het meeste motorvermogen,
met wel een diesel als ver
rassing. is hetzelfde geble
ven. cn veel van het inte
rieur: maar wel weer,is het
instrumentenpaneel volko
men gemoderniseerd.
Tenslotte geldt voor de
nieuweling niet alleen meer
veiligheid en zuinigheid,
maar ook het onderhoud
moet tot het minimale zijn
beperkt. Men spreekt in
Ford-kringen over een be
zuiniging op de onder
houdskosten van maar
eventjes zestig procent. Ge
middeld kan per jaar aan
onderhoud, in geld uitge
drukt. zo'n vijfhonderd gul
den bezuinigd worden, zo is
berekend.
De nieuwe Granada is in de
Saloon-, L-. GL-. Ghia-,
Wagon- en S-uitvoering.
Men kan er een motor in
wensen van 1.7, 2 en 2.3 li
ter; en de 1.8, met injectie.
De 2.6- en de 3-litcr-kracht-
bronnen zijn er uit. In de
modellcnreeks ontbreekt
een coupé-uitvoering.
Binnenkort komt ook een
Granada met een diesel; de
keuze is gevallen op de
4.90-serie-dieselniotoren
van Peugeot: voor Neder
land de 2,1 liter.
Er is een S-pakket, aan de
verschillende uitvoeringen
toe te voegen. Er zijn bij
voorbeeld in dat pakket de
nog zeldzame Michelin
TRX-banden en aangepaste
velgen.
Het nieuws over de Granada
vinden ze bij Ford Neder
land erg plezierig nieuws,
"omdat er op deze manier in
anderhalf jaar tijd een
nieuw produkt geintrocu-
ceerd kon worden". Dat wa
ren dan in januari '76 de
Taunus. in augustus '76 de
Fiesta en nu dus de Grana
da. Het Nederlandse markt
aandeel van Ford is gestegen
van 8 tot 10 procent, waar
door Ford nu tweede op de
ranglijst staat van de in ons
land, gedurende het eerste
halfjaar '77. verkochte auto
mobielen.
De prijzen voor de nieuwe
Granada zijn: Base 1700 2-
deurs 18.900: L.2000 4-
deurs 22.130: GL2300 4-
deurs 27.230; GLS2800 4-
deurs 30.480; Ghia 2800
4-deurs 36.500. Meerprijs
voor een injectie-motor
3.215.
Sinds 1972 had Opel niets
wezenlijks meer gedaan aan
de vorm van zijn grote mid
delklassen de Rekord. Op de
Frankfurter Autosalon, die
15 september begint, zal het
grote publiek de nieuwe Re
kord zien stiian. Een nieu
weling die net op tijd is ge
komen. omdat blijkt dat ook
de concurrentie niet stil
heeft gezeten.
De naam (Rekord) is ge
handhaafd, uiterlijk is er aan
de Rekord heel wat gebeurt,
het interieur is ook degelijk
onder handen genomen, het
mechanische gedeelte is op
hoog-modern peil gebracht;
de wagen is door de compu
ter gehaald om alles wat in
deze tijd van zo'n auto ver
langd wordt, er in te stoppen.
I lij is dus zuiniger geworden.
hij heeft een hetere weglig-
ging gekregen, hij maakt
minder geluid en heeft een
mooie variatie aan motoren
meegekregen.
De veel betere wcgligging
heeft de Rekord te danken
aan een nieuw ontworpen
wielophanging die zowel het
comfort moest dienen als de
stuurkafakteristiek neutraal
moest houden, en die tevens
een kleinere draaicirkel
moest opleveren en de be
sturing lichter diende te ma
ken.
Op zich zelf geen revolutie,
maar men koos voor hel
McPherson-veersysteem
(dus veerpoten). Men wist
de schokdempers nog eens
beter af te stellen, ook kreeg
de starre achteras een ver
betering en deze werd tevens
aangepast aan het gedrag
van de nieuwe voortrein.
De bestuurder kan zich een
"aangename zit" achter het
stuur aanmeten: een com
puter heeft alles uitgerekend
met gegevens over dc juiste
zilpositie met betrekking tot
het uitzicht en de plaatsing
van het stuurwiel, instru
menten. bedieningsschake
laars en pedalen. Ook het
ventilatiesysteem (en ver
warming) wekt vertrouwen.
Het is gebaseerd op het mo
derne principe van warme
en koude lucht mengen
(vroeger doseerde men de
warmtetoevoer in de ka
chel...).
De windtunnel heeft beslist
over de uiteindelijke aëro
dynamische vorm van de
Rekord '78. Er is een lange-
re, laag aflopende motorkap
gekomen, een verlengde
daklijn en een kortere
achterkant. En al werd het
frontaal oppervlak een pro
cent groter, door de speciale
vorm is de luchlweerstand
tien procent minder gewor
den. Het betekende een
brandstofbesparing van 5
procent, en een 5 procent
hogere top dan de vorige
Rekord.
Er is een nieuwe 2 liter in-
spuitmotor die 110 pk levert
en een top van 180 km per
uur garandeert. De 2-liter-S
blijft (100 PKde nieuwe
2-liter-N (90 pk) neemt ge
noegen met normale benzi
ne. Standaardkrachlbron
blijft de 1.9 N-motor(75 pk)
die evenals de 1,7 N-motor
normale benzine gebruikt.
Als extra's is er nu veel meer
bij de Rekords te koop:
zoals elektrische deursloten
en airconditioning. De Sta
tionwagen biedt 35 procent
meer ruimte.
Grootste
Autogebeuren
tn Zeeland
is nog steeds de..
AUTO
MANIFESTATIE
VRIJDAG 9 en
ZATERDAG 10 SEPTEMBER
LISSINGEN,
Üldeweg achter de Miro
1IDDELBURC, Kinderdij.
en
met ervarmy
carrossier. spuiterij
speciaal plaatwerkerij
kleveiskerksuwey 3 b
middelburg
tel 01 180-13564
BERBO