Nieuwtjes uit de autowereld Ford Granada krijgt ook diesel Opel Rekord werd grondig vernieuwd STAAN IN DE VEILING TE GOES RUIM 150 INRUILAUTO'S GEOPEND PRESENTATIE aulospuiter AUTO CENTRUM WALCHEREN B.V. VOOR ALLE GEÏNTERESSEERDEN OP HET GEBIED VAN JONGE GEBRUIKTE AUTO s TISSINK van de ree v/h waverijn bv auioschadebedrijf schadeherslellers van klasse jflêt BOVAG garantie van Oeveren. Schipper - Noord, Rijk, Adria, Centrum - Goes, van Fraassen, Hendriks, De Groene, van Strien, Schouwenaar, Walhout, Pik. leerling-autospuiter officieel Door inruil op Toyota OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE VRIJDAG van14.00totl8.0°uur ZATERDAG van10.00tot18P°uur BANDEN BETER Woensdag 7 september 1977 VF Toyota Celica Ltdec. 1975 Toyota Corolla 30 Lux1976 Toyota Corolla 30 Lux1975 Toyota Corolla 30 Station1976 Toyota Corolla 12001976 Toyota Corolla 1200 automaat1974 Toyota Corolla Lux1973 Toyota Carina 1600 Lux1973 Opel Kadeit 18.000 km1975 Mazda 1000 Lux1973 Vauxhall Viva Lux1975 Audi 100 GL1976 Opel Ascona 16 S1971 Skoda S 100 4-drs1975 Mazda 818 S. 4-drs1976 Audi 80 SL1974 Speciale aanbieding: Saab 996 CM2 - kleur rood i.s.v.n. bouwjaar 1975 Opgelet op onze gebruikte Toyota's, 6 mnd. Bovag garantie. vraagt all round Mercuriusweg 25 - t.o. parkeerplaats koopcentrum Groenendijk. Vlissingen. Tel. 01184 -12866 -14421. HONDA 1500 4-drs. Automaat demonstr1977 HONDA 1200 3-drs. E1976 HONDA 1200 3-drs. L1976 HONDA 1200 3-drs. L automaat1976 MAZDA 929 H1974 MAZDA 929 H1974 MAZDA 616 4-drs1975 MAZDA 818 4-drs1975 M AZD A 1300 4«rlrs1975 MAZDA 1300 2-drs1974 MAZDA 1000 2-drs1975 AUDI 80 SL1973 AUDI 80 4-drs1973 SIMCA 11001972 FIAT 128 1972 DAF441972 Uit voorraad: HONDA 1238 3-drs. L en Automaat Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995 -AUTO-AKTUEEL—AUTO-AKTU Omdat het nog altijd zo is dat de Ford Granada, vijf jaar als kleine "grote klasse- r" gelanceerd, de meest ver kochte hen/i'nc-uuto in zijn klasse is. heeft Ford-Keulen dit model er niét uitgegooid. Zoals ook met de Taünus en de Escort: een goede naam gaat men niet veranderen, al wordt aan het koetswerk zo veel gesleuteld dat een nieu we Granada niet meer is te herkennen als de "oude Granada". De lijn is zoveel strakker en zakelijker, het ruitoppervlak zoveel meer. de voorpartij zo toegespitst op een aëro dynamische vormgeving, met een mooie koplamp- clignateur-lijn. omgebogen naar de zijkanten, het aparte stijltje in de achter-zijramen en de beschermstrip op de flanken: het is een andere Granada dan zijn voorgan ger. Maar het karakter en het meeste motorvermogen, met wel een diesel als ver rassing. is hetzelfde geble ven. cn veel van het inte rieur: maar wel weer,is het instrumentenpaneel volko men gemoderniseerd. Tenslotte geldt voor de nieuweling niet alleen meer veiligheid en zuinigheid, maar ook het onderhoud moet tot het minimale zijn beperkt. Men spreekt in Ford-kringen over een be zuiniging op de onder houdskosten van maar eventjes zestig procent. Ge middeld kan per jaar aan onderhoud, in geld uitge drukt. zo'n vijfhonderd gul den bezuinigd worden, zo is berekend. De nieuwe Granada is in de Saloon-, L-. GL-. Ghia-, Wagon- en S-uitvoering. Men kan er een motor in wensen van 1.7, 2 en 2.3 li ter; en de 1.8, met injectie. De 2.6- en de 3-litcr-kracht- bronnen zijn er uit. In de modellcnreeks ontbreekt een coupé-uitvoering. Binnenkort komt ook een Granada met een diesel; de keuze is gevallen op de 4.90-serie-dieselniotoren van Peugeot: voor Neder land de 2,1 liter. Er is een S-pakket, aan de verschillende uitvoeringen toe te voegen. Er zijn bij voorbeeld in dat pakket de nog zeldzame Michelin TRX-banden en aangepaste velgen. Het nieuws over de Granada vinden ze bij Ford Neder land erg plezierig nieuws, "omdat er op deze manier in anderhalf jaar tijd een nieuw produkt geintrocu- ceerd kon worden". Dat wa ren dan in januari '76 de Taunus. in augustus '76 de Fiesta en nu dus de Grana da. Het Nederlandse markt aandeel van Ford is gestegen van 8 tot 10 procent, waar door Ford nu tweede op de ranglijst staat van de in ons land, gedurende het eerste halfjaar '77. verkochte auto mobielen. De prijzen voor de nieuwe Granada zijn: Base 1700 2- deurs 18.900: L.2000 4- deurs 22.130: GL2300 4- deurs 27.230; GLS2800 4- deurs 30.480; Ghia 2800 4-deurs 36.500. Meerprijs voor een injectie-motor 3.215. Sinds 1972 had Opel niets wezenlijks meer gedaan aan de vorm van zijn grote mid delklassen de Rekord. Op de Frankfurter Autosalon, die 15 september begint, zal het grote publiek de nieuwe Re kord zien stiian. Een nieu weling die net op tijd is ge komen. omdat blijkt dat ook de concurrentie niet stil heeft gezeten. De naam (Rekord) is ge handhaafd, uiterlijk is er aan de Rekord heel wat gebeurt, het interieur is ook degelijk onder handen genomen, het mechanische gedeelte is op hoog-modern peil gebracht; de wagen is door de compu ter gehaald om alles wat in deze tijd van zo'n auto ver langd wordt, er in te stoppen. I lij is dus zuiniger geworden. hij heeft een hetere weglig- ging gekregen, hij maakt minder geluid en heeft een mooie variatie aan motoren meegekregen. De veel betere wcgligging heeft de Rekord te danken aan een nieuw ontworpen wielophanging die zowel het comfort moest dienen als de stuurkafakteristiek neutraal moest houden, en die tevens een kleinere draaicirkel moest opleveren en de be sturing lichter diende te ma ken. Op zich zelf geen revolutie, maar men koos voor hel McPherson-veersysteem (dus veerpoten). Men wist de schokdempers nog eens beter af te stellen, ook kreeg de starre achteras een ver betering en deze werd tevens aangepast aan het gedrag van de nieuwe voortrein. De bestuurder kan zich een "aangename zit" achter het stuur aanmeten: een com puter heeft alles uitgerekend met gegevens over dc juiste zilpositie met betrekking tot het uitzicht en de plaatsing van het stuurwiel, instru menten. bedieningsschake laars en pedalen. Ook het ventilatiesysteem (en ver warming) wekt vertrouwen. Het is gebaseerd op het mo derne principe van warme en koude lucht mengen (vroeger doseerde men de warmtetoevoer in de ka chel...). De windtunnel heeft beslist over de uiteindelijke aëro dynamische vorm van de Rekord '78. Er is een lange- re, laag aflopende motorkap gekomen, een verlengde daklijn en een kortere achterkant. En al werd het frontaal oppervlak een pro cent groter, door de speciale vorm is de luchlweerstand tien procent minder gewor den. Het betekende een brandstofbesparing van 5 procent, en een 5 procent hogere top dan de vorige Rekord. Er is een nieuwe 2 liter in- spuitmotor die 110 pk levert en een top van 180 km per uur garandeert. De 2-liter-S blijft (100 PKde nieuwe 2-liter-N (90 pk) neemt ge noegen met normale benzi ne. Standaardkrachlbron blijft de 1.9 N-motor(75 pk) die evenals de 1,7 N-motor normale benzine gebruikt. Als extra's is er nu veel meer bij de Rekords te koop: zoals elektrische deursloten en airconditioning. De Sta tionwagen biedt 35 procent meer ruimte. Grootste Autogebeuren tn Zeeland is nog steeds de.. AUTO MANIFESTATIE VRIJDAG 9 en ZATERDAG 10 SEPTEMBER LISSINGEN, Üldeweg achter de Miro 1IDDELBURC, Kinderdij. en met ervarmy carrossier. spuiterij speciaal plaatwerkerij kleveiskerksuwey 3 b middelburg tel 01 180-13564 BERBO

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1977 | | pagina 14