Als caravan gaat
slingeren: remmen!
Volvo brengt
343
Special
Vijf cilindermotor betekent
doorbraak
Hundcrsmarck
INRUILWAGENS
TISSINK
officieel
dealer
FOCWA
DOOR INRUIL OP TOYOTA
OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE
G. P. M. JANSSENS
Automobielbedr. „Delta'
GARAGE
CENTRUM
AUTOCENTRUM WALCHEREN B V.
BANDEN
BETER
RECORDWINST CHRYSLER FRANCE IN 1976
AKTUEEL
VF
over
uw auto
uw gemeente
uw bedrijf etc.
in
de"\/lissingeb|
mxnx
TUI i i 1
Ford Capri II XL oranje1974
Opel Kadett Special1975
Renault 4 TL rood1976
Simca 1000 Rally oranje1970
Simca 1100 Special bl. met1971
Renault 5 TL, groen metallic
met getint glas1975
Vauxhall Chevette, zilver met. 1975
For&Consul GXL Combi, zilvergr. 1974
Mini Cooper 1300 Innocenti rood 1974
Ford 1600 L Combi groen met.1974
Fiat 128 speciaal, olive groen1975
Opel Kadett beige metalic1972
Opel Kadett Caravan oker1975
TE KOOP MET BOVAG GARANTIE
OPEL KADETT SPECIAL 29.000 km
1975
OPEL KADETT SPECIAL 41.000 km
1975
OPEL MANTA 16 nw typedec. 1975
CITROEN 2 CV-4 29.000 km. dec. 1975
CITROEN 2 CV-4 57.000 km1973
MAZDA 929 coupé 57.000 km1975
RENAULT 15 TL 45.000 kmdec. 1974
MAZDA 929 SH-1976
MAZDA 929 H-1975
MAZDA 929 H1974
MAZDA RX 4H1974
MAZDA 929 4d-1975
MAZDA 929 4d 1973
MAZDA 616 coupe1975
MAZDA 616 4d automaat1976
MAZDA 1300 4d-1974
MAZDA 1000 2d1975
CITROëN G.S1974
SIMCA 11001972
GOLF I1974
DAF 44-1972
FIAT 1281972
OPEL COMMANDO RE1972
INRUIL FINANCIEREN GARANTIE
Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
van de ree v/h waverijn by
autoschadebedrijf
Kleverskerkseweg 3-5
Middelburg
Nederlandse Vereniging
van Carrossenebedri|ven
schadeherstellers
van klasse
Telefoon:
01 180-13564
Het rijden met een caravan
behoeft geen problemen op
te leveren, mits enkele be
langrijke regels in acht wor
den genomen. Onderzoekers
van het Volkswagenconcern
hebben /.eer uitgebreide
proeven genomen en rekenen
nu definitief af met de ten
onrechte gevestigde mening
dat, als de caravan gaat slin
geren, gas gegeven moet
worden om de combinatie te
"strekken" en zo de slinger
beweging af te remmen. Het
tegendeel blijkt waar te zijn!
De trekkende auto moet
juist remmen. Meestal is een
beetje remmen al voldoende.
Vooral bij geremde caravans
wordt goed resultaat ge
boekt, maar deze methode
werkt ook bij ongeremde
aanhangwagens. Ook als de
caravan van de grond komt,
dan brengt kort maar krach
tig remmen de caravan be
slist weer in het rechte spoor.
Vooral zij. die voor het eerst
met een caravan op stap
gaan, vrezen de luchtdruk-
stoot bij het passeren van
een vrachtwagen. Deze "s-
toot", zo bleek de Volkswa
genonderzoekers, ontstaat
door de smalle luchtstroom
tussen beide voertuigen. Het
is daarom raadzaam er een
gewoonte van te maken bij
het inhalen zo veel mogelijk
afstand te houden van de
ingehaalde vrachtwagen.
Tenslotte dient men te be
denken, dat ook de banden
van de caravan invloed ui
toefenen op het rijgedrag.
Veel caravans hebben te
smalle banden, waardoor de
slingerbeweging wordt be
vorderd. Radiaalbanden
zorgen in het algemeen voor
prettiger rijden. De vakan
tieganger die voor het eerst
met een caravan op stap
gaat, doet dan tal van nieu
we ervaringen op. Hij ont
dekt bijvoorbeeld, dat de
acceleratie minder is gewor
den. Ook de besturing rea
geert totaal anders. De cara
van "drukt" vooral na een
bocht, de auto iets op. Als
dan wordt gecorrigeerd met
het stuur, dan kan de cara
van gaan slingeren.
Tijdens de onderzoekingen
bij Volkswagen, die uitge
voerd werden met een VW-
Golf met 75 pk motor, in
clusief belading 1000 kg en
een caravan met een totaal
gewicht van eveneens 1000
kg, had men 10,2 sec. nodig
om van stilstand op 60 km/
uur te komen. De VW-Golf
alleen doet er 4,9 sec. over.
Van 0 tot 80 km/uur 18,6
sec. (auto alleen 7,8 sec.),
cijfers waaruit wel blijkt dat
men ook met een caravan
toch wel redelijk vlot in het
verkeer kan meekomen.
Theoretisch is het brand
stofverbruik het dubbele,
omdat de motor tweemaal
zoveel gewicht moet trek
ken. In de praktijk komt het
méérverbruik neer op onge
veer 40 procent, omdat
doorgaans met de auto al
léén veel sneller wordt gere
den. Bij hogere snelheden -
boven 80 km/uur - loopt het
verbruik zeer sterk op, om
dat de luchtweerstand van
de caravan tamelijk groot is.
Moderne auto's zijn wat hun
kracht betreft volledig op
gewassen tegen het trekken
van een caravan. Zelfs pas
sen en bergwegen hoeven
geen problemen op de leve
ren, al moet men bedenken,
dat boven de 1000 meter de
motor als gevolg van een
geringere luchtdruk aan
kracht inboet.
In verband met het 50-jarig
jubileum brengt Volvo nu
ook een speciale versie uit
van de Volvo 343 DL.
Technisch is de auto gelijk
aan de bestaande 343 DL.
met dezelfde specificaties,
echter met een aantal ex
tra's:
dakantenne, luidspreker.
stootlijsten op de zijkanten,
speciale strepen. brede
175/70 SR 13 radiaalban
den, metallic kleur, getint,
glas, zwart dashboard, jubi
leum-embleem op de|
achterzijde. Prijs (incl.
B.T.W.) 18.300,-. Er
wordt een beperkte serie van|
deze "Special" uitvoering
geproduceerd.
Toyota Corolla 30 Hardtop coupé.. 1975
Toyota Corolla 30 de Luxe.2x 1975
Toyota Carina 16001972
Toyota Corolla 1200 1976
Toyota Corolla Automaat1974
Toyota Corolla 30 Station1975
Opel Kadett coupé1974
Mazda 10001973
Mazda RX21972
Audi 100 GL 1976
Vauxhall Viva de Luxe.-1975
Vauxhall Special1975
Simca 1100i1972
Citroen GS 1220 Club1973
VW 1302 S i.s.v.n1973
OPGELET nu op onze gebruikte Toyota's 6 mnd. Bovag garantie.
Bovag garantie; 3 mnd. op onderdelen en
arbeidsloon.
P.S. vraag onze speciale financieringstarieven
Tel. 01184-12866 - 14421
VLISSINGEN,
Gildeweg achter de Miro
MIDDELBURG, Kinderdij.
Evenals vroeger worden ook
nu nog auto's aan de hand
van hun cilinderinhoud
beoordeeld. Daarbij gaat het
meer om motorprestaties
dan, bijvoorbeeld, een rusti
ger loop van die motor. En,
het is bekend, een groter
aantal cilinders zorgt voor
een prettig en rustig
draaiende motor. De zuigers
in de cilinders worden met
kracht op en neer bewogen,
staan even stil en gaan dan
weer verder. Dit betekent vi
braties en resonanties omdat
de cilinders moeilijk in ba
lans zijn te brengen.
Hoe meer cilinders des te
gemakkelijker het is die ba
lans te verkrijgen. Er vinden
meer verbrandingsslagen
plaats en als er méér cilin
ders aan het werk zijn dan
verloopt ook de krachtover
brenging gelijkmatiger en
soepeler. Het is in de prak
tijk niet mogelijk het aantal
cilinders onbeperkt uit te
breiden. De motor wordt
dan groter, wat dan conse
quenties heeft voor het ge
wicht en de prijs van de au
to. Tot nu toe werden ben
zinemotoren voornamelijk
met een even aantal cilin
ders gebouwd, waardoor het
gemakkelijker is de gewen
ste balans te verkrijgen.
Vijf-cilinder benzine-moto-
ren zag men tot nu toe alleen
stervormig in vliegtuigen. In
de autohiërarchie staat de
twee-cilinder op de laagste
plaats. Deze maakt veel la
waai en men treft hem
daarom nog slechts zelden
aan. Daarna volgt de vier-
cilinder. Als boxer-motor is
hij wat beter, maar ook
duurder dan een lijnmotor.
In V-vorm is hij slechter.
Met de zes-cilinder-motor
wordt pas het echte comfort
verkregen en nog beter is de
acht-cilinder. Deze wordt nu
alleen nog als V-motor ge
bouwd. Toen de nieuwe
Audi 100 werd ontwikkeld,
kwam ook een zwaardere
motorversie ter sprake. De
algehele conceptie van het
nieuwe model, een repre
sentatieve limousine met
een veilig onderstel, vroeg
daarom. Als men voor een
zes-cilinder lijnmotor zou
kiezen, dan zou de auto lan
ger moeten worden en min
der compact. Ook zou hij
"koplastig" worden, voorin
te zwaar, wat niet overeen
komt met de goede voor
wielaandrijving. Omdat de
vier-cilindermotor zijn
grenzen heeft kozen de in
genieurs van Ingolstadt voor
een vijf-cilinder motor. Als
dieselmotor was de vijfcilin
der geen onbekende meer.
Omdat lagere toerentallen
werden toegepast, werd men
hier niet geconfronteerd met
balansproblemen. Na veel
onderzoekingen gelukte het
de Audi-ingenieurs een vijf-
cilindermotor te ontwikke
len met een hoger toerental,
waarbij toch een rustige
loop van die motor werd
verkregen. De ontstekings
volgorde werd zorgvuldig
uitgekiend: 1-2-4-5-3. Naast
allerlei speciale voorzienin
gen zoals een krukas met
trillingsdemper en tegenge-
wichten was het probleem
van vibraties en lawaai
overwonnen. De nieuwe
Audi 100 is met zijn 2,2 liter,
136 pk vijf-cilindermotor,
maar weinig groter en
zwaarder dan de versie met
vier-cilindermotor. Hij rijdt
echter als een echte zes-ci
linder. Veel pioniersarbeid
en onderzoekingen' waren
nodig om dit "gat" in de
motorenbouw op te vullen.
De nettowinst van
214.630.581,32 Francs over
het jaar 1976 is, zoals door
de algemene aandeelhou
dersvergadering van Chry
sler France wed medege
deeld, een record in de ge
schiedenis van de maat
schappij. Gedurende de laat
ste 5 jaar is de omzet bijna
verdubbeld, van 4.337 mil
joen Francs in 1972 (boek
jaar dekte toen de periode
van 1 december 1971 tot 30
november 1972) naar 8.133
miljoen Francs.
Tegelijkertijd ging de ex-
portomzet omhoog van
2.441.960.00 Francs in 1972
naar 4.015.634.000 in 1976.
De winsten na aftrek van
belastingen, afschrijvingen
en voorzieningen, bereikten
in 1972 een hoogte van 98,28
miljoen Francs en in 1973 (1
december 1972 tot 31 de
cember 1973 154 miljoen
Francs. In 1974 en 1975 lie
ten de jaarrekeningen een
verlies zien, dat meer dan
volledig is gekompenseerd
door de resultaten van 1976.
Bovendien is het opmerke
lijk dat in de laatste vijfja
ren het aantal werknemers
bij Chrysler France toenam
met meer dan 5000 perso
nen; van 33.062 personen
aan het eind van 1972 naar
38.226 op 31 december 1976.
Het bedrag aan betaalde sa
larissen verdubbelde bijna
van 852.654.000 Francs in
1972 naar 1.635.292.000
Francs in 1976. Ook de be
taalde bedragen aan sociale
voorzieningen zijn meer dan
het dubbele, neerkomend
op 718,5 miljoen Francs in
1976, in vergelijking met
332,1 miljone Francs in
1972.
Chrysler France heeft haar
positie in de Franse en Eu
ropese automobielindustrie
versterkt, zoals de resultaten
van de balans over het jaar
1976 bevestigen.
i Ml
|>|l********
Alfetta GT metaüc grijs46.000 km. 19 75
Alfa Sud Ti I. blauw38.000 km. 19 75
Alfa Sud Ti Alfa rood46. OOO km. 1975
Alfa Sud Ti Alfa rood26.000 km. 1976
Alfa Sud Ti oranje22.000 km. 1976
Alfa Sud L. oranje37.OOO km. 1975
Alfa Sud Alfa rood40.000 km. 19 74
Alfetta 1.6 ivoor54.000 km. 1976
1600 Giulia Super Alfa rood58.000 km. 1975
1600 Giulia Super oker geel46. OOO km. 19 75
2000 Berlina metalic groen69. OOO km. 19 73
2000 Berlina Alfa rood70.000 km. 1972
Fiat 132 GLS groen59.000 km. 1974
Ford Escort Ghia met. blauw10. OOO km. 1976
Simca 1100 ES oranje10.000 km. 1976
Renault R4 TL groen35. OOO km. 19 75
Onderstaande auto's komen binnenkort binnen
Alfetta 1.6 d. blauw59.000 km. 1975
Opel Commodore GS 2.8 metalic blauw
48.000 km. 1975
Peugeot 504 GL ivoor30.OOO km. 1975
STATIONSSINGEL 12-POSTBUS 17
KAPELLE (ZLD)-TEL. 01102-1416
Opel Ascona 1900 SR geel '75 9500,-
Opel Ascona 1600 okergeel '748500,—
Opel Kadett stationcar '759900.-
Opel Ascona 16S rood '724750,-
Opel Ascona 16S goud metallic 1975.8500.-
Opel Ascona 12S goud metallic 1974.8250.-
Kadett City Special okergeel '75-'76 vanaf 9750,—
Kadett Special 5 stuks '75 - '76 vanaf.8250.-
Kadett Special brons '74 7950.-
Vauxhall Viva rood '75 7900,-
Ford Escort 1100 luxe wit '757900,-
Citroën Dyane 6 oranje '744250.—
Citroen Dyane 6 grijs-blauw '72 3750,—
Citroen GS Break 1220 '734750,-
Fiat Mirafiori okergeel '7S9500,—
Audi 80 SL beige '75 9750,-
Simca 1100 Rally I '73 3750,-
V.W. 1200 Kever nw. model '73 3750,-
Fiat 128 geel '73 4500.-
Audi 801 4 drs. wit *73 '75 v.a7250.—
Austin Mini wit '711950,—
Div. goedkope vacantieauto's
o.a. Daf 55 500,-Mini 1600,- Simca
1301 1000,- Fiat 128 1250,- V.W. Ke
ver 750,— Kadett vanaf 750,—
Automobielbedrijf "Vlissingen" NA'.
Pres. Rnoscvcllhan 712 - Vlissingen
Telefoon 01184-17100
INRUIL. FINANCIERING MOGELIJK
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 Middelburg
Vlasmarkt 40,
MIDDELBURG.
Tel. 01180-13304 Vs&tZXï
b.g.g. 15805.
BERBO