Als caravan gaat slingeren: remmen! Volvo brengt 343 Special Vijf cilindermotor betekent doorbraak Hundcrsmarck INRUILWAGENS TISSINK officieel dealer FOCWA DOOR INRUIL OP TOYOTA OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE G. P. M. JANSSENS Automobielbedr. „Delta' GARAGE CENTRUM AUTOCENTRUM WALCHEREN B V. BANDEN BETER RECORDWINST CHRYSLER FRANCE IN 1976 AKTUEEL VF over uw auto uw gemeente uw bedrijf etc. in de"\/lissingeb| mxnx TUI i i 1 Ford Capri II XL oranje1974 Opel Kadett Special1975 Renault 4 TL rood1976 Simca 1000 Rally oranje1970 Simca 1100 Special bl. met1971 Renault 5 TL, groen metallic met getint glas1975 Vauxhall Chevette, zilver met. 1975 For&Consul GXL Combi, zilvergr. 1974 Mini Cooper 1300 Innocenti rood 1974 Ford 1600 L Combi groen met.1974 Fiat 128 speciaal, olive groen1975 Opel Kadett beige metalic1972 Opel Kadett Caravan oker1975 TE KOOP MET BOVAG GARANTIE OPEL KADETT SPECIAL 29.000 km 1975 OPEL KADETT SPECIAL 41.000 km 1975 OPEL MANTA 16 nw typedec. 1975 CITROEN 2 CV-4 29.000 km. dec. 1975 CITROEN 2 CV-4 57.000 km1973 MAZDA 929 coupé 57.000 km1975 RENAULT 15 TL 45.000 kmdec. 1974 MAZDA 929 SH-1976 MAZDA 929 H-1975 MAZDA 929 H1974 MAZDA RX 4H1974 MAZDA 929 4d-1975 MAZDA 929 4d 1973 MAZDA 616 coupe1975 MAZDA 616 4d automaat1976 MAZDA 1300 4d-1974 MAZDA 1000 2d1975 CITROëN G.S1974 SIMCA 11001972 GOLF I1974 DAF 44-1972 FIAT 1281972 OPEL COMMANDO RE1972 INRUIL FINANCIEREN GARANTIE Gildeweg 21, VLISSINGEN, tel. 01184 - 13995 -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU van de ree v/h waverijn by autoschadebedrijf Kleverskerkseweg 3-5 Middelburg Nederlandse Vereniging van Carrossenebedri|ven schadeherstellers van klasse Telefoon: 01 180-13564 Het rijden met een caravan behoeft geen problemen op te leveren, mits enkele be langrijke regels in acht wor den genomen. Onderzoekers van het Volkswagenconcern hebben /.eer uitgebreide proeven genomen en rekenen nu definitief af met de ten onrechte gevestigde mening dat, als de caravan gaat slin geren, gas gegeven moet worden om de combinatie te "strekken" en zo de slinger beweging af te remmen. Het tegendeel blijkt waar te zijn! De trekkende auto moet juist remmen. Meestal is een beetje remmen al voldoende. Vooral bij geremde caravans wordt goed resultaat ge boekt, maar deze methode werkt ook bij ongeremde aanhangwagens. Ook als de caravan van de grond komt, dan brengt kort maar krach tig remmen de caravan be slist weer in het rechte spoor. Vooral zij. die voor het eerst met een caravan op stap gaan, vrezen de luchtdruk- stoot bij het passeren van een vrachtwagen. Deze "s- toot", zo bleek de Volkswa genonderzoekers, ontstaat door de smalle luchtstroom tussen beide voertuigen. Het is daarom raadzaam er een gewoonte van te maken bij het inhalen zo veel mogelijk afstand te houden van de ingehaalde vrachtwagen. Tenslotte dient men te be denken, dat ook de banden van de caravan invloed ui toefenen op het rijgedrag. Veel caravans hebben te smalle banden, waardoor de slingerbeweging wordt be vorderd. Radiaalbanden zorgen in het algemeen voor prettiger rijden. De vakan tieganger die voor het eerst met een caravan op stap gaat, doet dan tal van nieu we ervaringen op. Hij ont dekt bijvoorbeeld, dat de acceleratie minder is gewor den. Ook de besturing rea geert totaal anders. De cara van "drukt" vooral na een bocht, de auto iets op. Als dan wordt gecorrigeerd met het stuur, dan kan de cara van gaan slingeren. Tijdens de onderzoekingen bij Volkswagen, die uitge voerd werden met een VW- Golf met 75 pk motor, in clusief belading 1000 kg en een caravan met een totaal gewicht van eveneens 1000 kg, had men 10,2 sec. nodig om van stilstand op 60 km/ uur te komen. De VW-Golf alleen doet er 4,9 sec. over. Van 0 tot 80 km/uur 18,6 sec. (auto alleen 7,8 sec.), cijfers waaruit wel blijkt dat men ook met een caravan toch wel redelijk vlot in het verkeer kan meekomen. Theoretisch is het brand stofverbruik het dubbele, omdat de motor tweemaal zoveel gewicht moet trek ken. In de praktijk komt het méérverbruik neer op onge veer 40 procent, omdat doorgaans met de auto al léén veel sneller wordt gere den. Bij hogere snelheden - boven 80 km/uur - loopt het verbruik zeer sterk op, om dat de luchtweerstand van de caravan tamelijk groot is. Moderne auto's zijn wat hun kracht betreft volledig op gewassen tegen het trekken van een caravan. Zelfs pas sen en bergwegen hoeven geen problemen op de leve ren, al moet men bedenken, dat boven de 1000 meter de motor als gevolg van een geringere luchtdruk aan kracht inboet. In verband met het 50-jarig jubileum brengt Volvo nu ook een speciale versie uit van de Volvo 343 DL. Technisch is de auto gelijk aan de bestaande 343 DL. met dezelfde specificaties, echter met een aantal ex tra's: dakantenne, luidspreker. stootlijsten op de zijkanten, speciale strepen. brede 175/70 SR 13 radiaalban den, metallic kleur, getint, glas, zwart dashboard, jubi leum-embleem op de| achterzijde. Prijs (incl. B.T.W.) 18.300,-. Er wordt een beperkte serie van| deze "Special" uitvoering geproduceerd. Toyota Corolla 30 Hardtop coupé.. 1975 Toyota Corolla 30 de Luxe.2x 1975 Toyota Carina 16001972 Toyota Corolla 1200 1976 Toyota Corolla Automaat1974 Toyota Corolla 30 Station1975 Opel Kadett coupé1974 Mazda 10001973 Mazda RX21972 Audi 100 GL 1976 Vauxhall Viva de Luxe.-1975 Vauxhall Special1975 Simca 1100i1972 Citroen GS 1220 Club1973 VW 1302 S i.s.v.n1973 OPGELET nu op onze gebruikte Toyota's 6 mnd. Bovag garantie. Bovag garantie; 3 mnd. op onderdelen en arbeidsloon. P.S. vraag onze speciale financieringstarieven Tel. 01184-12866 - 14421 VLISSINGEN, Gildeweg achter de Miro MIDDELBURG, Kinderdij. Evenals vroeger worden ook nu nog auto's aan de hand van hun cilinderinhoud beoordeeld. Daarbij gaat het meer om motorprestaties dan, bijvoorbeeld, een rusti ger loop van die motor. En, het is bekend, een groter aantal cilinders zorgt voor een prettig en rustig draaiende motor. De zuigers in de cilinders worden met kracht op en neer bewogen, staan even stil en gaan dan weer verder. Dit betekent vi braties en resonanties omdat de cilinders moeilijk in ba lans zijn te brengen. Hoe meer cilinders des te gemakkelijker het is die ba lans te verkrijgen. Er vinden meer verbrandingsslagen plaats en als er méér cilin ders aan het werk zijn dan verloopt ook de krachtover brenging gelijkmatiger en soepeler. Het is in de prak tijk niet mogelijk het aantal cilinders onbeperkt uit te breiden. De motor wordt dan groter, wat dan conse quenties heeft voor het ge wicht en de prijs van de au to. Tot nu toe werden ben zinemotoren voornamelijk met een even aantal cilin ders gebouwd, waardoor het gemakkelijker is de gewen ste balans te verkrijgen. Vijf-cilinder benzine-moto- ren zag men tot nu toe alleen stervormig in vliegtuigen. In de autohiërarchie staat de twee-cilinder op de laagste plaats. Deze maakt veel la waai en men treft hem daarom nog slechts zelden aan. Daarna volgt de vier- cilinder. Als boxer-motor is hij wat beter, maar ook duurder dan een lijnmotor. In V-vorm is hij slechter. Met de zes-cilinder-motor wordt pas het echte comfort verkregen en nog beter is de acht-cilinder. Deze wordt nu alleen nog als V-motor ge bouwd. Toen de nieuwe Audi 100 werd ontwikkeld, kwam ook een zwaardere motorversie ter sprake. De algehele conceptie van het nieuwe model, een repre sentatieve limousine met een veilig onderstel, vroeg daarom. Als men voor een zes-cilinder lijnmotor zou kiezen, dan zou de auto lan ger moeten worden en min der compact. Ook zou hij "koplastig" worden, voorin te zwaar, wat niet overeen komt met de goede voor wielaandrijving. Omdat de vier-cilindermotor zijn grenzen heeft kozen de in genieurs van Ingolstadt voor een vijf-cilinder motor. Als dieselmotor was de vijfcilin der geen onbekende meer. Omdat lagere toerentallen werden toegepast, werd men hier niet geconfronteerd met balansproblemen. Na veel onderzoekingen gelukte het de Audi-ingenieurs een vijf- cilindermotor te ontwikke len met een hoger toerental, waarbij toch een rustige loop van die motor werd verkregen. De ontstekings volgorde werd zorgvuldig uitgekiend: 1-2-4-5-3. Naast allerlei speciale voorzienin gen zoals een krukas met trillingsdemper en tegenge- wichten was het probleem van vibraties en lawaai overwonnen. De nieuwe Audi 100 is met zijn 2,2 liter, 136 pk vijf-cilindermotor, maar weinig groter en zwaarder dan de versie met vier-cilindermotor. Hij rijdt echter als een echte zes-ci linder. Veel pioniersarbeid en onderzoekingen' waren nodig om dit "gat" in de motorenbouw op te vullen. De nettowinst van 214.630.581,32 Francs over het jaar 1976 is, zoals door de algemene aandeelhou dersvergadering van Chry sler France wed medege deeld, een record in de ge schiedenis van de maat schappij. Gedurende de laat ste 5 jaar is de omzet bijna verdubbeld, van 4.337 mil joen Francs in 1972 (boek jaar dekte toen de periode van 1 december 1971 tot 30 november 1972) naar 8.133 miljoen Francs. Tegelijkertijd ging de ex- portomzet omhoog van 2.441.960.00 Francs in 1972 naar 4.015.634.000 in 1976. De winsten na aftrek van belastingen, afschrijvingen en voorzieningen, bereikten in 1972 een hoogte van 98,28 miljoen Francs en in 1973 (1 december 1972 tot 31 de cember 1973 154 miljoen Francs. In 1974 en 1975 lie ten de jaarrekeningen een verlies zien, dat meer dan volledig is gekompenseerd door de resultaten van 1976. Bovendien is het opmerke lijk dat in de laatste vijfja ren het aantal werknemers bij Chrysler France toenam met meer dan 5000 perso nen; van 33.062 personen aan het eind van 1972 naar 38.226 op 31 december 1976. Het bedrag aan betaalde sa larissen verdubbelde bijna van 852.654.000 Francs in 1972 naar 1.635.292.000 Francs in 1976. Ook de be taalde bedragen aan sociale voorzieningen zijn meer dan het dubbele, neerkomend op 718,5 miljoen Francs in 1976, in vergelijking met 332,1 miljone Francs in 1972. Chrysler France heeft haar positie in de Franse en Eu ropese automobielindustrie versterkt, zoals de resultaten van de balans over het jaar 1976 bevestigen. i Ml |>|l******** Alfetta GT metaüc grijs46.000 km. 19 75 Alfa Sud Ti I. blauw38.000 km. 19 75 Alfa Sud Ti Alfa rood46. OOO km. 1975 Alfa Sud Ti Alfa rood26.000 km. 1976 Alfa Sud Ti oranje22.000 km. 1976 Alfa Sud L. oranje37.OOO km. 1975 Alfa Sud Alfa rood40.000 km. 19 74 Alfetta 1.6 ivoor54.000 km. 1976 1600 Giulia Super Alfa rood58.000 km. 1975 1600 Giulia Super oker geel46. OOO km. 19 75 2000 Berlina metalic groen69. OOO km. 19 73 2000 Berlina Alfa rood70.000 km. 1972 Fiat 132 GLS groen59.000 km. 1974 Ford Escort Ghia met. blauw10. OOO km. 1976 Simca 1100 ES oranje10.000 km. 1976 Renault R4 TL groen35. OOO km. 19 75 Onderstaande auto's komen binnenkort binnen Alfetta 1.6 d. blauw59.000 km. 1975 Opel Commodore GS 2.8 metalic blauw 48.000 km. 1975 Peugeot 504 GL ivoor30.OOO km. 1975 STATIONSSINGEL 12-POSTBUS 17 KAPELLE (ZLD)-TEL. 01102-1416 Opel Ascona 1900 SR geel '75 9500,- Opel Ascona 1600 okergeel '748500,— Opel Kadett stationcar '759900.- Opel Ascona 16S rood '724750,- Opel Ascona 16S goud metallic 1975.8500.- Opel Ascona 12S goud metallic 1974.8250.- Kadett City Special okergeel '75-'76 vanaf 9750,— Kadett Special 5 stuks '75 - '76 vanaf.8250.- Kadett Special brons '74 7950.- Vauxhall Viva rood '75 7900,- Ford Escort 1100 luxe wit '757900,- Citroën Dyane 6 oranje '744250.— Citroen Dyane 6 grijs-blauw '72 3750,— Citroen GS Break 1220 '734750,- Fiat Mirafiori okergeel '7S9500,— Audi 80 SL beige '75 9750,- Simca 1100 Rally I '73 3750,- V.W. 1200 Kever nw. model '73 3750,- Fiat 128 geel '73 4500.- Audi 801 4 drs. wit *73 '75 v.a7250.— Austin Mini wit '711950,— Div. goedkope vacantieauto's o.a. Daf 55 500,-Mini 1600,- Simca 1301 1000,- Fiat 128 1250,- V.W. Ke ver 750,— Kadett vanaf 750,— Automobielbedrijf "Vlissingen" NA'. Pres. Rnoscvcllhan 712 - Vlissingen Telefoon 01184-17100 INRUIL. FINANCIERING MOGELIJK Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 Middelburg Vlasmarkt 40, MIDDELBURG. Tel. 01180-13304 Vs&tZXï b.g.g. 15805. BERBO

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1977 | | pagina 7